Berichten van janmetdepet

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

nog even verder gezocht voor de omega verpakkingen:

Omega claims that their yeast packages can contain between 150-500 billion yeast cells per package

Met deze verpakking zou je dus stevig overpitchen..?

Voor de kveik van the yeast bay zou dat moeten zijn:

PRODUCT INFORMATION

Cell Counts. Saccharomyces single strains and blends will contain ~80 billion cells per vial.

Dus een halve "vial" zou voldoende moeten zijn, gesteld dat deze nog relatief vers is.. ?

juist en hoe weet je weer hoeveel 40,5 miljard cellen zijn in ml slurry van de gist.. mijn grijze cellen ( ook met een aantal miljoen toch) kunnen deze laatste link niet leggen, en zijn te lui om het ergens anders te gaan opzoeken..

Homebrewshop moest tegen eind dit jaar uit het pand dus ofwel heeft braumarkt het pand gekocht ofwel hebben ze uitstel gekregen.

KLopt, heb ik destijds ook van Niels vernomen.. een beetje deftige winkel kondigt dan toch eerst zijn vertrek of verhuis aan op de website, minstens enige tijd op voorhand..zou straf zijn moesten ze binnen een paar weken plotseling sluiten, toch raar dat trouwe klanten daarover niet geinformeerd worden, zelfs al zijn het maar geruchten

Ik begin zo het idee te krijgen dat de Homebrewshop stilletjesaan gesloten wordt?

Ik hoop het oprecht niet, want voor mij echt dichtbij en zeker vloeibare gist koop ik veel liever op het zicht dan per post omdat je niet weet hoelang en onder welke condities die onderweg is.. het zou een stevig signaal worden moesten ze nu eindelijk eens wat meer verse voorraad hebben , zeker van gist en hop.. minstens zoveel als op hun website .. op deze manier jagen ze zelf trouwe klanten weg en dan wordt het natuurlijk vanzelf moeilijk om overeind te blijven.. ik hoop dus nog steeds op beterschap..

Ik zie dat Braumarkt/Homebrewshop deze nu ook in hun gamma hebben. Heeft er iemand al eens mee gebrouwen en zo ja wat zijn de ervaringen?

Die stonden al even op de site, maar zijn in de winkel in wilsele nooit te zien..daar hebben ze tegenwoordig ook alsmaar minder vloeibare gist en ook de hop die je kan kopen zonder bestellen is ook aan het slinken

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Goeie tips gasten.. ook dat van die balonnekes.. ga ik zeker proberen als de capsules er zonder grote spuiter afkunnen, want voor de moment moet ik nog lichten om overdruk af te halen.. misschien nog wat kouder zetten om de vergisting te stoppen en dan de balonnekes erop..en terug op 15 graden , daarna op 20 , en dan opnieuw capsuleren, comme on dit

Beste drinkebroeders,

Ik poog af en toe wat gist uit fleskes op te kweken. Bijna altijd lukt dat. Op dit ogenblik blaast een bink blond flesje met een gistdepot en wat wort een ballonnetje mooi rond. Ruikt goed en doet denken aan een saison gist.. ook vriend "brew like a monk" heeft het hier over in zijn beroemde boek.. maar is het werkelijk een aparte huisgist ?

Het flesje belooft alleszins "hergisting in de fles" , neem ook aan dat ze geen bottelgist gebruiken, want deze ruikt toch echt redelijk naar een saison stalletje.

Of is het dupont gist ?

Ik lees ook op homebrewersassociation :

Split into two carboys, one with WLP500 Trappist (Chimay), the one with WLP575 Belgian Blend. Now I need to find a warm spot in my house.

Bink was my favorite Belgian blond I tasted during our trip to Belgium last October. From conversation with the brewer, Marc Limet, I learned that he uses two different types of pilsner malt, step mashes ("to aid in the digestibility of the beer", Denny ;)), uses Challenger and Goldings for bittering that are both grown locally in Belgium, and their yeast is similar to Westmalle. The Saaz and the Styrians are just my tweaks for what I thought I was tasting for finishing hops. I probably will dry hop one of the kegs wth Styrian Goldings.

Is het nu huiseigen, dupont, chimay, wlp 575 of zelfs Westmalle.. Iemand ?

uit curiositeit net even gaan checken en ja hoor, mysterie opgelost ! Nu al overdruk .. effe kroontjes lichtjes gelicht en meteen veel gushing.. zag daarbij soms ook gist vanop de bodem in vlokken omhoog vliegen in de fles, bier werd weer troebel en hier en daar zelfs aardig wat schuim dat ontsnapte tijdens het lichten..

Ontluchte bakken voor de zekerheid maar met deken uit gistkast gezet, op ongeveer 15 graden.. zal misschien de heftige vergisting op fles wat vertragen en explosies of spuiters vermijden..

wat is het vervolg.. elke dag opnieuw lichtjes "stoom" gaan aflaten door te lichten ? Hoelang moet je dat volhouden ? Krijg je geen zuurstofinslag ? Hoe dikwijls kan je zo'n schelleke lichten zonder dat het gaat lekken..? Krijg je uiteindelijk geen geoxideerd bier ? Of zelfs plat bier, waar alle co2 weer opnieuw uit ontsnapt is .. enfin, weet nu wat er scheelt, maar heb er geen goed oog op..

En hoe kan het dat je 3 weken laat vergisten op 21 graden en de meting de laatste week bij 3 metingen mooi gelijk bleef..

Kan overpitchen de oorzaak zijn, want was wel veel slurry.. gaat de vergisting daarvan net stokken ? Maar ook na hevelen gebeurde er een week niks meer.. Of is het net dat graadje warmte meer ( hergisting stond op 22,5 graden) dat de boel terug activeerde..

Blijft toch een mysterie ??

MMM.. heb zeer gelijkaardig probleem...ik brouw een redelijk zwaar biertje ( 20 l) met veel mout en 1 l kandijsiroop.. komt uit op sg 1082,

Laat dit vergisten met slurry van Westmalle gist ( derde keer gebruikt) , eerste dagen zeer ferme vergisting, zelfs even blow off tube, daarna zakt de boel in mekaar en laat ik deze toch nog 2 weken staan op 21 graden.. 3 keer gemeten de laatste 2 weken en telkens naar mijn zin veel te hoog op 1022 uitgekomen, maar verder niks gebubbel meer, laatste week geheveld en nog een extra week in nieuw vat laten staan, maar nog altijd iets meer dan 1020. Hoog maar blijkbaar echt uitgegist. Dan eergisteren maar besloten om te bottelen en netjes in flessen weggezet op 23 graden in gistkast voor de hergisting op fles..

Vandaag, na 2 dagen op fles, zie ik op elke fles een klein wit schuimlaagje van hooguit 1 mm of twee, niet meer dan dat.. eerste keer dat ik zoiets zie..alsof die toch weer terug is beginnen vergisten.. op weg naar bommetjes dus.. of is dit een besmetting ??

Zal morgen foto posten , maar iemand nu al een gedacht ?

Mijn beste wapenfeit was het vergeten van de dichtring onderaan de moutkorf van mijn Speidel. Gevolg, geen circulatie tijdens het maischen, mout raakt uit de korf en verstopt de pomp.. dan maar stopcontact uitgetrokken om te vermijden dat pomp vastliep en stuk ging.. alles er mogen uitscheppen, ketel reinigen en opnieuw beginnen... 2 uur aan verloren en brouwdag uitgelopen waardoor ik 's avonds niet meekon naar de schoonouders, vrouw behoorlijk kwaad bovenop alle voorgaande miserie

Verder.. slang van koelspiraal die losschiet tijdens koelen.. koelwater spuit in het rond , over stopcontacten en deels in de ketel.. bier was toch nog prima..

OOO wat een wondere wereld Walter..de Duvelgist 1388, de trappistgisten chimay, rochefort en westmalle

Maar ook de Hoegaarden verboden vrucht en heel veel Brett gisten, een echte klasse apart..

Voor Amerikaanse bieren de wlp001 of 1056 van wyeast.. de ongelooflijk weerbarstige echte dupont 3724..

En van the yeast bay de Vermont voor Neipa's en de Voss Kveik..

Eén tip: koop gisten die zo vers mogelijk zijn ( niet veel ouder dan 3 tot 5 maanden ! , liefst nog jonger ) , let daarom op met bestellingen online uit buitenland, want die worden vaak langer dan een week getransporteerd aan te hoge temperaturen..

bestellen in de winter en zeker toch echt niet in volle zomer..

En ja, extra taakje door de dagen voor brouwdag een wyeast te smacken ( best 2 à 3 dagen op voorhand) en/of starters te maken ( een week op voorhand) die je dan nog moet opschalen..alles hopeloos ziekenhuis proper uit te voeren , met moutextract of steriel wort, erlenmeyers en magneetroerders..

Mogelijk vullen je eerste biertjes wat minder zijn dan je bieren met korrelgist, dat is dan leergeld.. later zullen ze des te beter zijn en zal je nooit meer terugwillen naar korrels, niet echt.. maar eigen gistslurry bewaren, hergebruiken , invriezen en opnieuw opkweken.. en voor ge het weet zitten al uw frigo's en diepvriezers vol met Serge-achtige gistbanken..

Daarna is zelf kolonies zuiveren en uitplaten nog de resterende stap om het "helemaal zelf" te doen.. maar dan zijn we alweer 5 jaar later:vic::D

Net brouwdag beeindigd , zal er wat naast zitten want ter abuis 5 liter water teveel gebruikt... stom.. wat langer laten koken en wat afgetapt maar eindigde natuurlijk te laag. Verder met de brouwbroeders een fles tropical milkshake ipa van Brouwerij Anders geopend.. was me dat een teleurstelling seg.. een intense geur van stinkkaas .. echt heel slecht en de helft weggekapt.. nochtans deze zomer ook in Diest gedronken en toen superlekker.. komt dat door te oude hop ? Kan moeilijk geloven dat dit zo bedoeld was en louter van het verouderen kan komen.. heb er nog altijd een wreed vieze smaak van in mijn mond..

Teleurstellende dag voor een bier met toch behoorlijk wat werk aan .. hopelijk wordt het toch nog wat ..

Ik waag me morgen aan een gelijkaardig recept, maar was wel van plan om:

-melanoide of honingmout 5%

-minder tot geen bitterhop

-veel whirlpool hop ( citra, centennial en mosaic )

-toch de vermont ale gist ( gistkoek van een heady topper clone poging). Heb de indruk dat die niet erg diep uitvergist en als je dan teveel lactose toevoegt, krijg je natuurlijk een zoete boel

-minder lactose ( 250gr ipv 500 )

mango puree ( 1.25 kg ) en 1 vanillestok op vodka voeg ik toe op het einde van hoofdvergisting, en hevel bier van 1e vergisting daar bovenop, samen met dryhop van citra , centennial en mosaic, laatste 4 dagen voor bottelen..

Ik gebruik een draaibare bureaulamp die ik achter de fles plaats, werkt perfect, zelfs voor donkere bieren in donkere flessen

Vandaag mijn versie gebotteld, 20 dagen na brouwdatum.
    Eerste gisting 4 dagen op 20°C, dan tweede gisting en geleidelijk verhoogd naar 24°C, daarna 5 dagen gelagerd op 10°C.
    Eind sg 1010 zoals voorzien, ABV 9,5 en IBU 46.
    Binnen een week proef ik al een eerste flesje.

En kwam je in de buurt, koen ?

Alpha Acid Unit , dat is de graad van alphazuur in de hop. Hoe hoger, hoe bitterder de hop .

Het is nog een eind ingewikkelder, maar daar komt het grosso modo op neer.

(1 oz bij 3% is 3AAU, 2AAU is bijgevolg bij dezelfde 3% 1oz/3x2 of 0.66oz )

Recept komt trouwens van BYO ( Brew Your Own)

Maar globaal gezien vooral wat minder caramouten en special b en de juiste gist in voldoende hoeveelheden en dan ga je toch in de buurt komen

Ik ga volgende week voor de eerste keer een "Bolleke" te brouwen. Heb tot nu toe vooral donkere bieren gebrouwen.

Ik zie dat op uw receptblad vele ingrediënten zijn aangepast. Is dat vanuit ervaring of puur experimenteel.

U gebruikt ook demi-water. Haalt u dat bij de Colruyt of heeft u een bepaalde leverancier. Ervaring met RO-water?

Welke van de twee gisten geeft het beste resultaat?

Beste Filiberreke,

De andere moutsoorten waren diegenen die ik in voorraad had en aanleunden bij het recept. Achteraf gezien vond ik de kleur iets te donker en de smaak iets te moutig, dus wat minder cara mouten en zeker minder special b ( zou zelfs maar de helft nemen) lijken mij meer aangewezen.. gebruik demi-water van overal maar altijd uit de supermarkt, meestal delhaize omdat ik daar ook montille flessenwater van 5 liter koop.. Beide gisten zijn dezelfde, alleen een andere producent ( white lab of wyeast ) , maar deze gist lijkt me toch wel net dat "special belge" karakter te geven. Maak een stevige giststarter, want mijn bier was net dat tikkeltje te weinig doorvergist en dus net iets te zoet , en dat vloekt wel wat .. kwam waarschijnlijk ook door net teveel caramalten

= foute spelling voor Hannuit denk ik.

Niks van ik bedoelde wel degelijk henegouwen..provincie van de saison bieren , maar mijn spellingsmaschien en mijne kop maakten er hannuit van

Welkom Ruben,

Ik ken je "leerstijl" niet, maar naast veel lezen en vragen , zal je enorm snel en veel leren als je eens een brouwdag met iemand mee volgt. Ik weet niet waar je woont, maar er is hier vast een forumlid die je wel eens wil laten meekijken/meeroeren in de potten. (Al zijn er ook van die zonderlingen die alles liever op hun eentje doen).. maar leren met je ogen , werkte voor mij het beste.. dus laat maar weten als je dat zou zien zitten.. Opgelet, het zijn hier wel (bijna) allemaal mannen op leeftijd met een biervatje voor gebonden =):S

Eh bien, soyez le bienvenue ! Finallement un forum vraiment Belge ! Et quelqu'un de Hainuit, qui va nous dévoiller tout les secrets des Saisons Belges ! Et nous inviter pour un festival de brassage ! Magnifique !

@janmetdepet: in mijn recept staan ook 'vlamuit' hoppen, eventueel deze gebruiken om die steep hop te doen? ende koudhop laten zoals hij is?

Lijkt me een goede optie. Heb gemerkt dat steep- en op 85 graden voor 30 tot 45 min , toch een grotere hoppigheid oplevert dan flameout, die je door het koelproces waarschijnlijk enkel gedurende een paar minuten aanhoudt vooraler je zakt onder de 70 graden.. waardoor de hop andere en minder aroma afgeeft.

Omdat ik een aantal Amerikaanse hopsoorten en gisten niet volledig kon vinden in de belgische en nl winkels, even gaan shoppen in Duitsland en Engeland..

Schnapsbrenner.eu : Duitse degelijkheid en levering binnen de 5 dagen thuis na on line bestelling, toen sneller dan brouwmarkt

Brewstore Shop <shop@brewstore.co.uk> : uit Engeland, nog net voor de brexit.. ook weer gisten ( oa kveik ) netjes op voorraad en binnen de week van bestelling tot levering aan huis..kleiner aanbod maar super service !

Mr-malt.com : uit Italie: hier ooit Antioxin SBT besteld, was na 10 dagen thuis

Ik gebruik al een tijdje "schuinkraagverbeteraar" van arsegan , opgelost in mijn bottelsuiker. Af en toe vergeet ik dat wel eens, omdat bottelen op zich al zo'n rotklus en gedoe is..en ik moet eerlijk zeggen dat in de bieren zonder verbeteraar de schuimkraag niet slechter of beter is dan met. Wat mij zo stilaan doet twijfelen aan de werking van dit poedertje. Is het wel nodig en werkt het ook wel ? En wat is het eigenlijk.. op de verpakking staat ' poeder op basis van gistbestanddelen'.. maar dat zou je evenzeer kunnen zeggen van gistvoeding.. ben erg benieuwd naar jullie mening en bevindingen.. overigens merk ik wel dat hoe ( koud) hoppiger het bier , hoe steviger het schuim..

als ik alleen brouw, geen booze, komen de maten meebrouwen , dan een rijk pallet aan bieren.. met een speidel heb je ook dikwijls halve uurtjes dat je eigenlijk niets te doen hebt.. als de kachel in mijn brouwkot / cafeetje brandt en er een leuk muziekje opstaat of je kan wat zitten surfen op de oude pc die daar staat, dan is het leven schoon..

enige probleem is dat mijn waterleiding nog steeds een tuinslang is, van ongeveer 75 meter door de tuin.. vanaf volgende week is die weer bevroren als ik hem niet tijdig oprol en binnen zet.. net nu het brouwseizoen volop draait..

bovendien moet ik die slang om de paar maanden- en vooral in de zomer- toch stevig ontsmetten door er een caustic oxi oplossing in rond te pompen gedurende een uurtje, en dan nog eens met proper water goed na te spoelen, .. maar in vergelijking met het graven van een sleuf van 80 meter , 60 cm diep , is dat peanuts natuurlijk..

wat het koudhoppen betreft: zou met de 1/3 tot 1/2 van je koudhop een whirlpool "steep" hop doen, dus vlak na einde koken koelen tot 85 graden, dan hop toevoegen en deze 40 minuten op deze temp houden alvorens verder te koelen. De overige hop zou ik na de hoofdvergisting gedurende een dag of 5 echt mee koudhoppen.

(Quote from HermanH)

Het probleem is dat ik in diezelfde ruimte ook al eens iets las en slijp, en dat geeft serieus veel stof. Daarom wil ik een stukje afsluiten waar ik brouwspullen kan zetten zonder dat deze last hebben van al mijn knutselwerken in de rest van de garage.

Maar net als u wil ik het brouwen zelf wel blijven doen in het open gedeelte, gewoon voor de garagedeur, in het zonneke met een pintje in de hand.

Zon gordijn spannen als vb in de voorbereidingszone van een carrosserie..geen muurtje nodig, toch een stofvrije en deels isolerende afscheiding

Qua gist zou ik in dit geval toch ook eens proberen met een opkweek van westmalle , die geeft je toch dat echt tripel gevoel..

Of de WYEAST XL 1388 Belgian Strong Ale, die die peer smaak van een duvel geeft..

Verder inderdaad zeer zuinig zijn met kruiden.. heb net een chouffe kloon deels verknoeid met teveel koriander.. de tweede keer al.. het moet erin, maar in heel lichte mate..

maar uw brett pipettekes kan ik wel zuiver opkweken hé ( zo heb ik er nog één in de diepvries ), en daarvan telkens een beetje van gebruiken..rest in de diepvries en af en toe weer "zuiver" opkweken en gebruiken en bewaren, altijd apart..