Berichten van janmetdepet

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Brouwdag net voorbij..limieten van mijn braumeister opgezocht met 8.5 kg stort op 25 liter maisch ..veels te dikke pap, zeker met een kilo havervlokken in de stort..kilo uitgehaald en na 45 min maischen paar kilo verwijderd en rest toegevoegd voor nog een half uur..natuurlijk toch 8 punten te laag geeindigd..geen ramp, want 8.5 alcohol is nog steeds straf genoeg, misschien na 2 dagen hoofdvergisting nog halve kilo suiker toevoegen om de zaak wat recht te trekken..
    Dank voor leesbaar maken recept, walter, is nochtans xml uit brouwhulp
    Vooral in de lagering zou het stout effect er moeten inkomen door het lageren met koffiebonen, cacao, eiksnippers en zouthout..ben benieuwd

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Leuke School waar je elke maand bier mag maken !!!

Ik brouw morgen een Valse Blonde, oftwel een bleke zwarte.. Bedoeling is om de smaak te evenaren van een donkere stout, maar toch een blond bier te produceren.

Niks nieuws, want al enige tijd geleden door BBP en Brewdog tijdelijk op de markt gezet.. Lijkt me wel een mooie "prank" voor de kerstdagen..

Havervlokken, rookmout en tarwe in de maisch en kook, zouthout, koffiebonen, vanille en cacao in de lagering ..stevige hop en koffiebonen in de kook, neutrale amerikaanse gist, omdat ik het gistkarakter neutraal wil houden. In bijlage een eerste schetsmatig recept ..Morgen brouwen !

Une Valse a Mille Temps..

Weinig aanstoot genomen aan de Blonde Stoot van Cies. Wel een kruidige dame in vergelijking met heer Duvel, en proef ik daar op de achtergrond toch een zuurtje dat uit uw geuzerie gekropen is..? Voor het grote volksvermaak, is de doordrinkbaarheid toch iets te beperkt, geen "oalst carnaval om 5 uur s morgens" bier.. Zoals dikwijls bij Blondjes, blijft deze toch hangen tussen wringen en meedrijven...karakter genoeg- en eigenaardige kantjes- maar geen evenwichtskunstenares noch een keukenprinces..

Citaat van HermanH

Ieder zijne meug natuurlijk, doch wie had ooit gedacht dat de link naar plas- en poepsex in een paardenstal hier nog mee te gaan maken... 8o^^

Inderdaad, een tikkeltje lyriek en poezie is niet echt aan dit forum besteed

Nog eentje van Serge..funky orval 19.02.2 04/03/2019.. hola, stevige kost, geur van een rol linoleum en een oude non.

"Zerp", zou mijn moeder zeggen..met een wrange, zurige smaak, maar dat eerste zuurtje valt op een smaak van witte pompelmoes,

geen roze, zachte maar echte straffe witte pompelmoes, oude onderbroeken aan de waslijn, toch nog rieken ondanks de kookwas, daarna hints van terpentijn, die het achterste van u tong een beetje decaperen..boon meets orval ... een wasknijper op uw neus als ge deze niet lust.. ik wel ...dra te verkrijgen in uw colora verfwinkel..

Geen mariage parfait, maar een mariage sublime !

Ik zal de kop afbijten.

Serge kon spijtig genoeg niet komen, maar hij gaf een hele bak biertjes mee die gretig werden meegenomen.

Witbier met bergamot. Zeer zwaar geparfumeerd. Ruikt niet echt naar bier, meer een limonade met bloemengeur. Mijn vrouw vindt de geur heel aangenaam. Dit doet mij de wenkbrauwen fronsen want zij lust geen bier. De eerste slok bevestigt wat ik vreesde: echt niet mijn ding. Trop is te veel. Kruiden en fruit kunnen iets toevoegen, maar ze mogen de boel niet domineren. Ik proef of ruik geen bier, geen hop, geen bittertje, zelfs heel in de verte niet. Vermoedelijk was dit de bedoeling. Sommige vrouwen zullen het geweldig vinden.

Dit is echt niet mijn ding. Het ligt zeker niet aan de brouwkunsten van Serge: ik heb al fantastische bieren van hem gedronken, maar dit ligt buiten mijn palet. Smaken verschillen.

Deze Bergvlinder is naar mijn smaakervaring inderdaad eerder een Berg-a-mot.. schoon gedacht , maar een overgeparfumeerde dame.. eentje voor in de beauty case.. ik zou bergamot eerder verwachten in een coffee stout ofzo als contrast, of een heel klein beetje in een honingbier, maar hier versterkt het het toch al zoeterige witbier.. in een Berliner Weisse met een zuurtje en aardig wat kruidnagel , had dit misschien een mooie aanvulling geweest..hier gaf het een versterking van de al zoete en bloemige smaak.. en zeggen dat ge zo lang naar die bergamot schillen hebt gezocht..!

De rest opgebruiken in een winterthee of keelpastilles van maken, zou ik aanraden. Een volgende versie met Edelweis-sen ?

Iets doet mij vermoeden dat Serge dit in opdracht heeft gebrouwen, of uit pure curiositeit..

Citaat van Koen Sels

Die zijn zo goed dat ze altijd op zijn. ?

Misschien toch wat vaker brouwen Patrick?

Meer brouwen en minder weggeven, wacht maar volgend jaar !

op basis van wat ik gisteren geproefd heb, ben ik erg geinteresseerd in het recept van dat Raw Beer van Cis en het recept van die Saison van Aatje.. willen jullie die in de bibliotheek zetten ?

Veilig thuis geraakt door de donkere paadjes, maar met de verlichte geest van jullie biertjes, bleven de beentjes goed peddelen..
    Dank voor zeer fijne namiddag met veel lekkere biertjes en proeverkes

'k Geraak moeilijk aan verse vijgen. ('t Zijn dus letterlijk vijgen na Pasen

Zal seffens de Turnhoutse baan hier achter de hoek eens aflopen. En anders moet het maar met gedroogde vijgen.

Om te vermijden dat het pure kvas of 't een of 't ander melkzuur-achtig gistingsresultaat wordt denk ik er aan om wat gist (ik dacht wat Safe Ale B-256) toe te voegen.

In het recept heeft men het trouwens ook over gedroogde vijgen, geen verse ! (1 kg de figues sèches)

Ja, plat bier, daar heb ik een hekel aan. Behalve lambiek natuurlijk. ?

En ik zou het toejuichen moest er nu eindelijk eens een vrouw actief deelnemen aan dit forum.. heel uitnodigend zijn we inderdaad niet ! Werkpuntje voor komend jaar ?

janmetdepet heb je dit ondertussen gebrouwen of staat het in de planning? Het recept doet me een beetje denken aan de keer dat ik met mijn zoon Kvass heb proberen maken. Op papier zag het er goed uit, op youtube ook maar de versie die wij hadden was niet te drinken...

Ah non ! Het is vriend Rudy die zich eraan waagt.. niet dat ik vies ben van een experiment, maar zoals je zegt , dikwijls trekt dat op niks.. ik heb zo nog een bak van deze lente staan met een soort witbier met vlierbloesem ( tot daar aan toe ) gecombineerd met acaciabloesem.. ge kunt dat drinken zonder ziek te zijn, maar meebrengen naar het vhm durf ik niet

O la la , nooit gedacht dat dit receptje zoveel reactie zou geven, en nog wel een paar enthousiastelingen om het uit te proberen..

Ben benieuwd of dit iets drinkbaars oplevert :drinken:

Ik was er deze middag.. nette, ruime winkel, maar aanbod lijkt nog niet helemaal uitgepakt, zag 4 personeelsleden ipv 1 vroeger.

Zo op het eerste zicht niet veel nieuws, maar had ik niet verwacht. Iets meer plaats voor wijn en kaas maken, minder zichtbare voorraad, iets meer moutsoorten, (bio-vlokken in verpakking 500gr) , en ook verse hop in blik van een Nederlands merk, geen vloeibare gist meer, maar dat was al even zo. Kan zeker niet op tegen Brouwland qua aanbod, maar wel goed en degelijk

seg mannen,

ik heb voor de moment geen ruilbierkes staan of toch niks dat ik jullie wil laten drinken..Een bende Amerikanen is afgelopen weekend met mijne dubbelen ipa aan de haal gegaan ( in ruil voor wat pliny the elder ! ) en nog een paar anderen hebben al mijne saison weggewerkt.. Is dat erg ? Of moet ik dan buiten blijven staan.. ? Ik ging ook met de fiets komen, dus dan transporteert bier ni zo goe..

Ik kom ook, maar met de mobi, madam is er dus ook bij, zal moeten braaf zijn dan hé... :oef::angel: 't Is dat we van daaruit vertrekken op herfstvakantie, zal nog een plaatske moeten zoeken waar we mogen staan, maar vinden dat wel.... :thumbup:

Plaatske bij een lokale wijnboer op ongeveer 5 km van vhm locatie in lubbeek:

Contactgegevens:

Wijngaard Danouise

Haldertstraat 217, 3390 Houwaart, Vlaams-Brabant / Brabant flamand / België

Tel.: +32495187737 | Email: danouise@gmail.com | Website camperlocatie

GPS:

N 50.94505, E 4.88473

N 50°56'42", E 4°53'05"

Aha, wist dat dit wel wat reactie zou geven. Ben er zeker van dat de grootste criticasters hier , het stiekem gaan uitproberen , maar niet gaan zeggen, zelfs niet tegen hun vrouw !

mbroek.. wel boeiend die kritiek op Debaets zijn Farmhouse Ale .. vond ik ook net iets te romantisch dweperig en selectief gezocht, net zoals veel geschriften van vriend Hieronymous, maar wat wil je met zo'n naam.. overigens lees ik die boeken wel graag.. ja ja vijgenbier met opgeklopte eieren

Ik vond zonet onderstaand zeer primitief recept terug dat ik al een paar jaar wil uitproberen, maar nog nooit toe gekomen ben.. ik deel het even met jullie..

Tarwe en Gerst 50/50, evenveel gedroogde vijgen ..10 dagen open laten vergisten, geen biergist dus, maar spontaan.. en dan: opgeklopt eiwit met ferm veel suiker toevoegen ??? Zo bizar ..en nog 4 dagen vergisten, dan meteen bottelen.. Graag jullie gedachten ? Is dit haalbaar of beter in grootmoederskeuken laten ?

Hieronder het oorspronkelijke artikel met recept in het frans:

"recette d'un bière de Frameries (à essayer chez soi !) (09 juin 2013)

Christine Liénard, framerisoise et fière de l'être, nous confie cette recette de bière que sa grand-mère fabriquait. Que le premier d'entre vous qui tente l'aventure nous le communique: c'est avec un grand plaisir que nous réaliserons un reportage photo sur la réalisation de ce breuvage (...et dégustation, cela va de soi...).

Recette de la bière blanche avec figues et cassonade

Cette bière s’appelle la bière darbyste. C’est une bière qui est fermentée directement en bouteille (donc faible fermentation: peu de risque d'explocion). Elle ne nécessite aucun investissement puisque faite dans une casserole puis directement mise en bouteille.

Une brasserie dans le Hainaut la fabrique, mais comme une bière actuelle et pas de la manière traditionnelle comme la faisais ma grand-mère.

Origine : la recette est attribuée au pasteur d'une congrégation darbyste qui existe toujours dans notre région.

Recette : (pour 10 litres de bière)

Ingrédients : 1 kg de blé, 1 kg d'orge, 1 kg de figues sèches (elles se vendent au kg par exemple sur le marché de Frameries), 1 kg de sucre blanc, 10 L d'eau.

Ustensiles : 1 grand récipient de préférence en gré, d'autres matériaux, moins nobles comme le plastique ou la marmite ordinaire peuvent être utilisés.

Préparation :

1) Déposer dans le récipient 10 L d'eau + l'orge + le blé + les figues.

2) Quand les figues reviennent au dessus (plus ou moins 10 jours) les retirer et les jeter.

3) Battre 6 blancs d'œufs en neige et les mélanger doucement avec la future bière à l'aide d'une spatule, laisser reposer environ 4 jours, les impuretés remontent, il faut alors les écumer et ensuite ajouter 1kg de sucre blanc puis reposer environ 4 jours.

4) Mettre en bouteille (verre épais, la pression étant très forte).

5) Après 4 ou 5 jours de mise en bouteille, elle peut-être consommée, bien fraîche, sortantdu frigo. Un délice.

6) A chaque étape, couvrir avec un essuie vaisselle.

A votre santé ! Christine Liénard.

Écrit par : jean louis | 26 janvier 2014

http://frameries.blogs.sudinfo…s-a-essayer-chez-soi.html

Ik neem deze draad even graag verder op voor een variant.. ik zie meer en meer bier waarbij men " a la orval" pas brett toevoegt in de nagisting of tijdens het dryhoppen of zelfs pas tijdens het bottelen..ik heb nu zelf zo'n biertje dat staat te lageren: een saison met dryhop ( al 2 weken uitvergist tot 1002 en stabiel ) en paar klutskes orval bijgekapt.. hoelang moet zoiets staan lageren alvorens te bottelen en met hoeveel bottelsuiker per liter ga je zo'n bier bottelen om gushers te vermijden maar toch een schone pareling te hebben in het glas ? Of moet je dit net vrij snel drinken, alvorens de brett gushers heeft kunnen maken met de laatste suikers ? Ik vertrouw helemaal op jullie deskundig advies..

Citaat van janmetdepet

Klein nieuwtje , niet echt een event, maar ik plaats het toch maar hier..

De Homebrewshop winkel uit Wilsele sluit volgende week de deuren en verhuist naar de Leuvensebaan of Steenweg in Diest ! Vlak naast de Gamma of de Brico wist de verkoper me te vertellen. Ze zouden 1 week dicht zijn en dus half november heropenen in Diest. Voor mij en nog een paar anderen goed nieuws, want nog dichter bij huis ! :bier:8->

Ik bedoel half oktober en juist adres is leuvensesteenweg 166 in diest

Klein nieuwtje , niet echt een event, maar ik plaats het toch maar hier..

De Homebrewshop winkel uit Wilsele sluit volgende week de deuren en verhuist naar de Leuvensebaan of Steenweg in Diest ! Vlak naast de Gamma of de Brico wist de verkoper me te vertellen. Ze zouden 1 week dicht zijn en dus half november heropenen in Diest. Voor mij en nog een paar anderen goed nieuws, want nog dichter bij huis ! :bier:8->

Citaat van Serge

De dryhop er in laten of er uit halen stopt, versterkt of vertraagt het effect van de dryhop creep niet.
    De hop heeft zijn niet gebonden extracellulair amylase* onmiddellijk allemaal afgegeven als je de dryhop in je vat gedaan hebt, deze amylase enzymen zitten dus nu opgelost in je jong bier en blijven daar zitten en blijven hoger suikers afbreken ook als je de hop er uit haalt.
    Een saison gist geeft ook een extracellulair amylase af om de restduikers verder af te breken.

* extra cellulair amylase zijn de amylase enzymen die in de hop buiten de cellen zitten en dus vrij kunnen oplossen

Ok, weer wat toegepaste wetenschap van serge..maar wat doet walter nu best..alleszins hop erin laten..al bottelen of toch wachten..zinvol om nog te wachten als je al zo laag zit ? Minder bottelsuiker om gushers te vermijden..of is ook dat niet meer nodig

Blijven meten..zou de dryhop eruit halen als dat kan en nog een weekje langer lageren..alhoewel..0,998..veel lager kan je toch niet zakken, misschien gewoon wat minder bottelsuiker gebruiken

100 gr amarillo koudhop, dat is stevig wat ! Ben benieuwd hoe die stevige ipa achtige smaak zal blenden met de brett dregs..

trouwens, ''t is precies alsof ge in mijn brouwkot bent komen kijken: heb net vandaag mijne saison in een gesplitste batch gelagerd:

helft met de laatste 150 gr verse cascade hop recht uit den hof, in de regen geplukt en zomaar in het vat gegooid ( !! oei aai infectie ??? ) en de andere helft gedryhopt met amarillo pellets .. batch 1 krijgt nog dregs van ardennes saison sauvage , batch 2 ofwel niks als de smaak me bevalt ( zou in de buurt van la rulles blonde moeten komen, maar dan met saison gist ) ofwel toch nog een beetje brett van vb wild jo of straffe hendrik wild. Die dregs ga ik na een week dryhoppen en lageren pas toevoegen. Ik lager komende week ook nog op 19 graden ( is dat nog lageren ? ) want ik zie nog wat activiteit in het waterslot en dit is mogelijk een manier om eventuele hop vraat (of hoe noem je dat als dryhop nog wat extra vergisting teweeg brengt) op te vangen , de week daarna gaan we zakken tot 3 graden..

Dame jeanne's met brett gaan daarna stevig in de caustic acid ..

Ben van plan om deze hele komende herfst allerlei saison gisten uit te proberen, ook in blend.. diegene die ik nu gebruikt heb , is een blend (50/50 en derde generatie) van dupont en blaugies.. ondertussen al niet meer te zeggen welke gist domineert.. blijkbaar gaat die verhouding sterk varieren per generatie als je ze niet apart houdt.. Na 5 generaties gooi ik de slurry wel steeds weg..

Volgende keer gaat er een belle saison mee in een blend met blaugies.. heb nog 10 tallen varianten te gaan met ook combinaties met kveik gisten en Bootleg Biology - The Mad Fermentation Saison Blend en paar Omega saisons die ik via the Malt Miller kocht.

Waren op 2 dagen hier, sneller dan braumarkt..

Zullen wel zien wat het geeft, maar de combinatie droge saison met brett vind ik wel zeer boeiend

Net vandaag ook een saison gebrouwen met blaugies gist, hallertau bitterhop en vers geplukte cascade als aromahop..plan is om batch te splitsen na primaire vergisting en te dryhoppen met nog extra cascade en helf te lageren met beetje brett, naar het voorbeeld van ardennes saison sauvage..ben benieuwd

De blaugies gist , mijne favoriet voor saison, zelf doe er altijd nog wat spelt bij en werk ik als basis altijd met pilsmout
    Magnum en east kent golding als hop
    Tegenwoordig durf ik ook al eens licht te dryhoppen

9liter in een vat van 30 l is wel erg weinig..teveel kopruimte en zal je ook veel zuurstofinslag geven
    Los daarvan..vormt er zich schuim op het bier..? Zoneen heb je een vergistingsprobleem..zoja duurt het waarschijnlijk lang voor de kopruimte voldoende co2 druk opbouwt en mogelijk heb je ook een lek ergens aan de rand van het deksel of ter hoogte van de doorgang met het waterslot
    Welke temp is het overigens in je klimaatkast ? Graag meer info, want zo niet zo makkelijk te bepalen

Citaat van Steinie

Zien jullie een probleem, als je de oogst vers vacuüm trekt en daarna invriest, voor een later brouwsel? 100% vers kan je dat dan wel niet meer noemen.

Absoluut niet, zo doe ik het al 2 jaar..plukken, beetje persen, vacuum verpakken en diepvriezen..
    Bij het brouwen 4 tot 5 maal de gedroogde hoeveelheid gebruiken..geeft mooie unieke aromas..verschil tussen vers en diep gevroren vergelijk ik graag met het verschil tussen verse erwtjes en diepvrieserwten, of boontjes als je wil..beiden nog altijd lekker