Berichten van janmetdepet

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Of zoals ik doe..vacuumeren en diepvriezen..daarvan thee maken en laten afkoelen en daarmee dryhoppen na de hoofdvergisting, of zelfs in hopzakje bespoten met starsan, zo direct paar dagen in bier laten drijven

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Koen Sels wrote:

Blijft er na 10 minuten koken nog iets van aroma over? Is hopstand geen beter idee?

Mogelijk wel..vlier blijft wel hangen weet ik van vorig vlierbier..acacia weet ik niet is beetje wild idee heb wat van beide bloemen ingevroren, kan ik desnoods mee dryhoppen

Ik maak een kruising tussen deze en elderflower witbier uit boek homebrewers almanac, met verse vlierbloesem en acaciabloemen..noem deze " na de keus/ after the vote"

(Quote from janmetdepet)

Maak van die maand maar 6 maand en dan pas in het houten vaatje anders gaat je lambiek veel te snel veel te zuur worden!!
    Een klein houten vaatje laat per liter bier veel meer O2 door dan een groot vat, dus de verzuring verloopt heel snel in zulk een klein vat.

Ok..zeer goede raad, ga ik doen..lambiek brouwen is toch wel heel anders om te fermenteren..dan een gewoon biertje..bedankt voor het advies..zo wordt mijn eerste lambiek meteen een goeie...

Je zou die DJ beter in een kelder zetten of ergens waar je niet veel komt, paar maand 'vergeten' is meestal het beste wat zo'n bier kan overkomen.

Ben ik van plan na een maand...dan overhevelen in houten vaatje en dan jaartje vergeten

Vandaag paar klutskes van mijnen tour de geuze bak uit den delhaize bij gekapt. Bodempje boon oude geuze en bodemke mort subite oude geuze..hopelijk slaat ie nu terug aan want vergisting was helemaal stilgevallen..sg 1042 momenteel, smaak puur onvergist wort..temp van 19 naar 21 gebracht..raar dat die initiele wilde vergisting..toch duidelijk op bovenstaande fotos, helemaal wegviel, stil waterslot, niks schuim meer..te snel in dame jeanne gedaan ?

Allez nu toch, was zo schoon begonnen, maar sinds eergisteren alleen nog maar een paar zeer grote bellen ( formaat zeepbellen) en vandaag bijna niks meer en geen activiteit meer in waterslot...

Zou eerder zoeken in de richting van teveel zuurstof bij bottelen ( bottelpijpje gebruikt ?) Of teveel direct licht tijdens lagering of na het bottelen..denk niet dat het aan de brouwmeister ligt, tenzij dat dat je eerste gebruik was en je die niet geetst had..of hoe noem je zon eerste behandeling..

Ook byo digitaal.. elke week paar berichten en recepten, teveel om te lezen, maar wel in het engels natuurlijk.. na een tijd kan je zelfs in graden fahrenheit en ounce en lbs denken.. mijn favoriet alleszins..

Mijne staat nu op 20 graden in de kast..komt dun wit schuim op, paar centimeter zelfs, maar wel bijna geen beweging in waterslot..hoe komt dat volgens jullie ?
    Hoelang duurt zo'n lambic hoofdvergisting, paar weken of eerder maand zoals lager ? Kwestie dat ik weet wanneer te hevelen naar mijn eiken vat..
    Kan je trouwens het gistdepot bewaren en hergebruiken zoals bij andere gisten ?

Geduld is inderdaad key word. En bij mij staat de mandfles gewoon op kamertemperatuur. 2-3 weken om iets van activiteit te zien is heel gewoon. Maar een paar Boons, Hanssens, Lindemans of 3 Fonteinen uitdrinken en de fond gebruiken is zeker geen straf ;-).

Ik peins dat ik chance heb.. want wat zag ik na 4 dagen wachten...😀

Dekke,

Recept netjes gevolgd, mooie brouwdag gehad zondag, 25 l mooi wort in platte grote curverbox een hele (koude ) zondagnacht buiten onder afdak laten staan met muggengaas over.. maandagochtend vroeg geheveld naar dame jeanne en in gistkast met waterslot gezet op 19 graden.. nu dinsdagavond nog altijd niks vergisting te zien.. moet waarschijnlijk geduld blijven hebben..

Hoelang moet je wachten vooraleer je weet of het echt gelukt is.. geen bodempjes boon bij gegoten omdat ik die niet had.. kan ik dat alsnog doen indien na een week geen activiteit ?

ook dit nog:

Heb tot nu toe alle gebruikt materiaal ( curverbox, hevel etc ) ver weggehouden van rest brouwapparatuur uit vrees voor ongewenste bretts, is het dan verstandig om dame jeanne in vergistingskoelkast te zetten of moet ik ook deze best apart houden vanaf nu.. kruipen de brett beetjes ook in die kast , zelfs met waterslot ?

Wat is de beste maniet om materiaal te ontdoen van brett's, want die gebruikte hevel zou ik graag ook nog bij andere niet zure bieren willen gebruiken.. heb nu alles in een mengeling van javel en bijtende soda gelegd..

ik maak altijd een oplossing van suiker met water die ik kook en dan in de bottelemmer giet.. vervolgens het te bottelen bier erover heen hevelen.. na enkele liters een grammetje bottelgist erbij en zachtjes roeren terwijl het overige bier geheveld wordt.. altijd prima tot nu toe , geen gedoe met spuiten of graantjes en klontjes tellen.. bottelen is al saai genoeg..

Temperatuur-periode jaar is randje, net nog te doen, vooral een kwestie van ander levend vliegend gespuis weg te houden. Je kan je wort in principe overal zetten waar buitenlucht aan kan, zelfs binnen voor een open raam. Een muggengaas ware handig, want die vliegen nu effectief rond. Gist is zo klein en laat zich niet door enkele gaatjes tegenhouden.

Ik doe afgekoeld wort meestal eerst een maandje in een damejeanne, dan kan je goed volgen hoe de eerste schuimende vergisting verloopt. Is die over het hevigste heen, kan je naar het vat transfereren. Bij de "echten" gaat alles direct op vat, maar de duigen die vaten zitten dan ook tjokvol wilde gist.

Eventueel ook paar bodems van Boons bijgieten, draagt bij tot de mix.

Super bedankt voor info..ik ga ermee aan de slag

Voila zie, gisteren nog maar es een vrachtje lambiek gemaakt, én terwijl we toch bezig waren, een 7-tal liter verse melk tot een mooie 5 camembertjes en wat ricotta verwerkt.

Enzo ('loser') heeft me goed geassisteerd, en tussendoor was er plaats voor wat lekkere proevertjes.

Ik had het ook wel een beetje gezocht, met een kilo witte bloem, slibde het filterbed lichtjes dicht, maar het pompje en kraantje smoren, en met het opkrikken van de temperatuur en wat geduld pompte alles toch nog goed rond.

40 liter aan SG 1051, beter dan verwacht dus.

Alles in 4 bakken gegoten, buitengezet onder de tuintafel (ideaal: open hemel en lichte vorst) en na een uur of 8, net voor slapengaan, verdeeld over 2 mandflessen.

Wil me zelf ook eens wagen aan lambic, met restjes oude hop en lichte mout.. recept is me duidelijk.. heb ondertussen een houten vaatje van 10 l in water liggen om waterdicht te worden ( gescoord op plaatselijke rommelmarkt en netjes uitgestoomd, maar lekt nog )..nog paar vraagjes:

-komend weekend max temp rond de 12 graden, s nachts 3 tot 6.. Is dat koud genoeg om wort te laten overnachten ?

-je zet dat wort dus zo open en bloot in een open bak buiten onder een tafel ofzo voor een hele nacht ? Leg je er geen muggengaas over ofzo, of houdt dat de wilde gist net tegen..?

-mijn brouwhok staat in een sparrenbos waar onder de naaldbomen niks groeit.. is dat een geschikte omgeving of zou ik de openbak beter in de wei zetten in het gras ?

Laatste vraagjes om me op weg te zetten.. wil het ook persé met wilde gist uit de lucht doen..

Van roggemout krijg je ook geen rooksmaak, spelt ook niet. Ik zou dan eerder aan de gist(en) denken, Saison gisten zijn nu niet bepaald smaak neutraal, zoals dat ook hoort.

Zat ik ook net te denken, na nog een proevertje van het bewuste bier.. vlak na een grosze bertha van brussels beer company.. plotseling herkende ik in die kruidnagel ( clove ) smaak van een weizen de smaak die ik bedoel, alleen 10 keer heftiger, wat dan bij mijn papillen een peperige, gerookte smaakervaring geeft.. herinner me ook dat ik dit bier sterk overpitchte met gistslurry omdat ik twijfelde aan de levendigheid van de gistslurry na meer dan een maand in de frigo.. vergistingstemperatuur ook vrij laten oplopen..

Dat lijkt me in de richting te komen van mijn smaakbeleving.. toch gek hoe je zintuigen je kunnen mis/verleiden..

ben nog niet geheel overtuigd, maar dit lijkt me tot nog toe de meest plausibele uitleg.. hebben jullie ook al van die momenten gehad van zintuigelijk bedrog of sterke smaak en geurwisselingen ? Als ik bijvoorbeeld een oude geuze drink, ruikt en smaakt alles wat ik daarna drink gedurende uren gegarandeerd heel anders dan gebruikelijk..

Misschien een "herverpakking" van moutleveranciers...? Schijnt dat het regelmatig gebeurd dat oudere mouten herverpakt worden in "nieuwe" zakken, misschien rookmout mee "herverpakt" in de hoop dat het niet aan "het licht" komt, wie weet in deze "op winst bejegende" tijden...?

Nochtans niks speciaals geroken aan die roggemout (overigens geen chocolademout ofzo) .. was zakje van 1 kg van dingemans, denk ik..

Een maand of wat geleden brouwde ik mijn zoveelste saison , waar ik nog steeds naar verfijning en verbetering blijf zoeken. Deze keer was mijn recept geïnspireerd op volgende zeer boeiende blog : http://www.browneandbitter.com…-spelt-saison-recipe.html . Ik voegde aan dit recept nog ongeveer 10% rogge toe en zo'n 5% haver. Als gist gebruik ik een zelf opgekweekte mengeling van blaugies ( saison d'epeautre) en saison dupont , ongeveer 50/50..

Brouwen zeer vlot verlopen en botteling en carbonisatie ook, maar de eerst proevers hebben een wel zeer uitgesproken "gerookte" smaak..nochtans geen rookmout gebruikt noch overdreven lang gekookt of licht verbrande kook.. niks van dat alles.. en toch een felle rookgeur en vooral gerookte smaak.. Alhoewel best een prima bier, ben ik verrast van deze uitgesproken " barbecue" smaak.. Waar komt die vandaan ? Van de rogge ? Van de Spelt ? Mij voorlopig een raadsel... graag jullie mening

Ik ben de laatste tijd heel weinig actief op dit forum en het Nederlandse heb ik de laatste maanden nagenoeg niet bezocht. Privé heel veel dingen aan het hoofd en noodgedwongen een aantal prioriteiten moeten (her)stellen.

Het valt me ook op dat er de laatste maanden heel weinig wordt gepost en dat het met de maand minder wordt. Misschien zitten we gewoon aan het einde van het verhaal en zullen we er uiteindelijk onze conclusies uit moeten trekken.

De reden? Ik denk dat er een overaanbod is van fora/fb groepen en weet ik wat nog meer. Met de komst van de smartphone is het gemakkelijker geworden om dingen via Facebook, Instagram of wat dan ook te delen. De PC is aan zijn achteruitgang bezig als "home entertainment" en dat laat zich ook merken. En zoals een aantal oudgedienden hier al stellen, alles is zoal eens gezegd geweest.

Ik wil nogmaals zeggen dat dat eigenlijk allemaal ok is, soms beetje minder, maar geen reden om te denken dat dit forum stilaan overbodig aan het worden is.. denk ik echt niet.. alles is altijd al gezegd en l'histoire ce répète mag dan zowel een platitude als een algemene waarheid zijn, maar daar ben je ook niets mee.. laat dit forum zoals wijzelf maar af en toe eens trager worden en zichzelf in vraag stellen.. om daarna weer volop verder te gaan ( zoals deze discussie bewijst !), wars van trends en hypes..

Voor mij nog graag vele jaren voort . Vergeet ook niet dat vernieuwing dikwijls start vanuit schijnbaar eindeloze herhaling..

In deze maand van de filosofie beschouw ik "alles is al eens gezegd" als zowel een troostend gegeven, maar tegelijkertijd een aanzet om deze "dooddoener" te overstijgen.. maar liefst op zijn Vlaams, traag, kritisch, maar met verfijnde progressie.. zoals ge ne stiel leert, zoals ge een bier brouwt..

Slow brewing !!

Lees dit forum dagelijks..nl forum af en toe en franstalig forum nog iets minder..posten is behoorlijk minder, maar zat ook net tedenken dat het wat stillekes is laatste weken hier..goed weer en wat feestdagen hebben daar vast mee van doen..is ook niet erg..ik vind eigenlijk altijd nog wel wat om te lezen
    Ben ook betalend lid van brew your own en dan krijg je 2 keer per week wel een update of digitaal magazine..daar spendeer ik wel relatief meer tijd aan tegenwoordig..maar alles samen nog steeds een overvloed, en daar ben ik zeer gelukkig mee..dit forum is nog altijd wel mijn thuisbasis

Zondag door toedoen van mijn zoontje een 4-tal liter wort het terras op laten lopen: hij had het kraantje onderaan het gistvat opengezet zonder dat ik het doorhad.

Jullie kunnen tenminste nog brouwen..ik vergeten mijn 60 meter tuinslang naar mijn brouwhok op te rollen en binnen te leggen..heel de boel bevroren natuurlijk..dus morgen geen brouwdag of sleuren met bidonnekes..en heel de afwas en brouwketel naar binnen sleuren voor af te wassen of nog meer water aansleuren en met gas opwarmen en nog erger...geen water om wort te koelen...of ik moet het aansleuren en liggen rondpompen met een dompelpomp..zucht..veel teveel gedoe..volgend jaar toch maar eens sleuf van 60 cm diep 60 meter ver graven voor waterleiding...

Mooie proef en oplossing Jan!
    Ik ben hier ook over aan het nadenken en kwam eerder uit bij brulosophy die een gelijkaardige oplossing hadden bedacht:
    http://brulosophy.com/2018/05/…dation-when-brewing-beer/

Hoe kom jij aan je ballon voor de CO2 opvang?

Als ballon gebruik ik de binnenkant van zo'n wijn of appelsap karton van 3 of 5 liter, daar zit een zak met kraantje in die ik uitspoel en ontsmet ..het kraantje tape ik vast zodat het open staat en op het tuitje van de kraan kan je makkelijk een stukje siliconendarm duwen dat je langs de andere zijde met het t-stuk verbindt. Desnoods kan je het kraantje van die zak ook nog losmaken en sluiten als je zak vol zit met co2..kost niks en vooraf moet je nog een flink karton wijn of sap opdrinken ☺

Eén van de dingen die ik niet goed opgelost krijg , is terugslag van ofwel zuurstof ofwel vloeistof uit het waterslot -of , in het ergste geval, beiden - tijdens het coldcrashen van bijvoorbeeld 20 graden naar 3 graden. Een water slot wordt dan leeggezogen, haal je het eraf en zet je er een volle stop op, dan implodeert je vat mogelijk. Haal je die stop eraf om te dryhoppen of te gaan bottelen, dan zuigt je vat zich weer vol met zuurstof.

Ik heb hier wat zitten over lezen en zag volgende oplossingen:

1/ Makkelijkste : niet coldcrashen of terugslag gewoon laten gebeuren , maar wel vodka of starsan in je waterslot doen.. als er wat terugvloeit in je bier niet erg.. hierbij krijg ik toch altijd een ongemakkelijk gevoel als ik vloeistof zie druppen in mijn gistvat.. bonvendien al voor gehad dat het gehele waterslot leeg kwam te staan en dus ook rijkelijk zuurstof naar binnen trok.. niet wat ik wil..

2/ overdrukventiel monteren tussen dop gistvat en waterslot: co2 kan eruit , maar zuurstof kan er niet terug in want ventiel sluit zich ( principe fietsband eigenlijk) .. gevolg is wel dat je onderdruk krijgt in je vat , dat daardoor kan samentrekken of imploderen.. bij stevig coldcrashen kan dat effect beduidend sterk zijn.. Moet er niet aan denken dat een dame jeanne zou imploderen, al weet ik niet of dat ook werkelijk zou gebeuren.. bovendien lijken de meeste ventielen slecht tot niet te werken als er een te trage opbouw van onderdruk is. En, uiteindelijk moet dat ventiel eraf en zuig je toch weer zuurstof naar binnen..in dit geval wel geen vloeistof uit je slot opgezogen.

Al wat beter..maar nog niet wat we willen.

3/zelf actief co2 toevoegen via een co2 fles die je middels een t-stuk en ventiel mee aansluit op het waterslot. Je vat zuigt dan co2 naar binnen tijdens het coldcrashen en de druk verhoogt niet zodat het waterslot niet leeggezogen wordt.. moet je wel zo'n fles hebben en de co2 toevoer juist afstellen. Een variante hierop is een giststarter te maken die zelf co2 produceert ( als alternatief voor de co2 fles ) en deze op eenzelfde manier aan te sluiten op je waterslot.. alleen moet die dan buiten je gistkast staan om voldoende te vergisten, want binnen wordt het dan te koud.. ook nogal omslachtig..

4/ Het werken met de blow-off tube en twee of 3 confituurpotten, zoiets dus:

o2-proof-airlock-jpg.558720

A is gevuld met starsan oplossing en open, B ook maar luchtdicht, C is leeg en luchtdicht. Tijdens vergisting wordt C en deels B gevuld met co2; overtollige co2 ontsnapt via A. Bij coldcrashen wordt mogelijk starsan aangezogen van A naar B en misschien zelfs nog van B naar C , maar eerst wordt de co2 uit C en B al terug opgenomen in het bier en pas dan zuurstof .. dit benadert ons doel al beter..kwatongen beweren echter dat het vat bij koelen zoveel aanzuigkracht heeft dat er toch weer wel zuurstof zou aangezogen worden.. bovendien toch wel wat complex met al die slangen..

5/ Zo kwam ik uit bij deze :

Vanuit het gistvat vertrek een blow-off tube die naar een open pot starsan loopt, vlak boven de dop is een t-stuk gemonteerd , waarmee een zak luchtdicht wordt aangesloten.. tijdens de vergisting vult deze zak zich met co2 ( ik vermoed zo'n 4 liter, veel meer dan bij de confituurpotjes uit oplossing 4 ) , de overige co2 gaat middels de blow-off tube door de starsan weg. Bij coldcrashen zal eerst de co2 uit de gevulde zak naar binnen worden gezogen tot die helemaal leeg is. Bij een goed gevuld vergistingsvat zou dit voldoende moeten zijn, zodat niet ook nog zuurstof of vloeistof wordt aangezogen . Zo'n zak lijkt erg op vb de binnenkant van zo'n 3 liter appelsap of wijnzak in een karton. Tussen het t-stuk en het gistvat zou ik nog wel een kraantje monteren dat je kan toedraaien als de zak helemaal leeggezogen zou zijn of bijvoorbeeld het vat even te kunnen openen voor een staalname of dryhop toe te voegen. Met de kraan dicht raak je dan je co2 uit je zak niet kwijt.

Voorwaarde is dus wel dat je deze zak al monteert van bij het begin van de vergisting en de hele tijd laat hangen.

Deze laatste lijkt me tot nu toe de beste en meest eenvoudige oplossing die ik tegenkwam. Maar ik hoor graag jullie meningen..

'Ook vind ik deze versie nogal dun.De 50% pilsmout en 30% palemout hebben in combinatie met de hoge suikergift voor te weinig body gezorgd. Misschien volgende keer met wat tarwe en Münchener? Die volgende keer is alleszins pas in het najaar, mijn programma voor het voorjaar zit al vol...'

Ik maak mijn wm altijd met pilsmout en ongeveer 10 tot 15 procent abbey malt..dat geeft volgens mij echt die typische wm body.. te zoet komt volgens mij ook vaak van een onvolkomen vergisting.. te weinig gist om zoveel suikers aan te kunnen..die wm gist is ook dikwijls zeer heftig de eerste dagen, om dan stil te vallen..lagere temp lijkt wel aangewezen om de vergisting constant gaande te houden