Dan was ik al lang dood geweest...
Misschien ben je dat ook .. en al herrezen uit je as..
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
Dan was ik al lang dood geweest...
Misschien ben je dat ook .. en al herrezen uit je as..
ook de japanse techniek van het diphoppen geef heel verfijnde en weinig bittere aroma's..gedeelte van het wort rond de 70 graden aftappen..daarin apart je hop laten trekken en dit koken en na halfuurtje terug toevoegen aan je overige wort..even googlen op diphoppen en je bent vertrokken..
gewoon geen eerste hopgift doen, maar alles zo laat mogelijk en inderdaad dryhoppen.. veel smaak en aroma, geen bitterheid
olé pistolé !!!
en ligt ge nu afgepeigerd op de zetel ...
6 uur ? Dan hebt ge daags tevoren toch al alles afgewogen, geschroot, maischwater opgewarmd en een zeer snelle koeler..en nog snellere afwasser..
Vandaag had ik dat dus ook bij het brouwen van iets tussen een grisette en een saison.. vele kleine korreltjes die niet deftig geschroot werden.. uit een recente zak van chateau pilsmout.. heb mijn molen op 0.9 mm gezet om ze allemaal geschroot te krijgen.. de dikkere waren inmiddels bijna bloem..daardoor toch dik 5 punten tekort.. heb ik dan maar wat aangevuld met wat suiker in de kook..omdat ook de tarwe redelijk kleine korrels waren, vroeg ik me af of dit te wijten zou kunnen zijn aan de droogte van afgelopen zomer ??
In de Simplex gebruiken ze naast Brewers Gold en Hallertau Mittelfrüh ook Warneton 7784. Deze heeft "een fruitig aroma van physalis en mango, maar is toch pittig." Ook een specialeke dus. Toch nog eens over nadenken. 🤔
Die warneton of waasten is een wilde hop uit de diepe westhoek, eigenlijk al uit wallonie/ Frankrijk..die lijkt op geen andere hop en zijn ze gaan opkweken en cultiveren.. de barbe rouge komt daar ook vandaan.. maar die is zo aardbei.. hoe kom je daar in de buurt als dat een nieuwe hopsoort is ?
southern passion ?? Restje dat op moet of bewuste keuze ??
Nee, niet met 40 IBU, dat is meer dan het dubbele van een bdg.
tuutuut.. met die hoge ibu , vermijd je net het stoffige en hou je de moutsmaken goed fris.. nog 10 ibu-kes zakken en ge komt in de buurt.. of zo houden en het gard-ipa noemen.. neig benieuwd naar deze.. was het almaar vhm =) .. met zalig weer, en interessante rondleiding en proeverij, en super gezelschap , en deugddoend eten , vol van fantastische biertjes...
Die Nottingham vergist redelijk ver door, ik verwacht rond de 1010, droog genoeg naar mijn goesting.
Fuggle zal wel meevallen, vooral late hop dus zachte bitterheid hoop ik.
Groene Bel is heel fijn als koudhop, niet overheersend.
Op de VHM kan je de mayonaise proeven. 😉
Niet ver trouwens van een biere de garde recept , dit recept..kunt ge dat geloven ?
Fuggle en 100 gr groene bel koudhop .. dat is wel behoorlijk scherp en hoppig.. weet niet of je toch wel aanzienlijke pittige moutsoorten niet wat geen "botsen" met die scherpe bitterheid.. Gaat die nottingham je een echt droog bier geven ??
Dit kan een mooie blend geven , maar evenzeer een geschifte mayonnaise.. succes ermee !
diepe buiging, van harte welkom
geen idee... ik ken niets van bier brouwen helaas. Iemand bekend met 'barbe rouge' ? klinkt in ieder geval al goed maar daar blijft het ook bij voor mij haha
Die zou ook wel eens fijn kunnen zijn, maar dan zal het eerder een zacht en licht zoet aroma zijn, met een hint naar aardbeien..
Om te wassen/reinigen is dat wel ok als je flesjes er van binnen netjes uitzien. Net voor het bottelen zou ik ze wel nog eens spoelen met een ontsmettingsmiddel zoals starsan .. klein beetje in juiste verhouding mengen met steriel water en die oplossing met plantenspuit even in je flesjes spuiten , even laten staan, uitlekken op zijn kop en klaar voor te vullen.. als je dan toch naar brouwland gaat, even ook een flessenborstel kopen om vuilere flesjes even goed te behandelen
Ik zou voor citra of centennial gaan, die geven een stevig ipa achtig hoparoma.. hoe later de gift , hoe minder bitterheid.. Dryhoppen of koudhoppen doe je best ergens tussen 15 en 20 graden en een week is zeker genoeg. zou die wel in een kous steken, dan kan je die eruit halen als je de smaak en aroma ok vindt. Qua hoeveelheid hangt veel af van de sterkte van de gebruikte hop, maar met 1 -2 gr per liter kumbucha moet je al wel wat hopsmaak krijgen..Ik zou voor het bottelen toch nog wel paar dagen goed koud zetten en dan nog eens hevelen, anders riskeer je toch wat hopgruis mee te nemen.
combineren met een infra-rood sauna, dan heb je er ook wat aan als je niet brouwt..
Hier het recept van versie 2023. Geslaagde, aangenaam bittere tripel met Witkap-gist en Styrian Kolibri als koudhop.
Uw volgende prijsbeest ! ?
klopt zeker week afwachten..beetje schudden, heel proper en gesloten houden
Ik weet niet of je recent nog een Saison Dupont gedronken hebt. Droog is die al jaren niet meer, eerder wat zoetig. Vroeger was die meer astringent, wat 'vuiler' ook zonder de stalgeur van een brett. Nu is die braver, toegankelijker, het wilde beest is getemd, maar het blijft een fantastisch bier, al is de balans heel anders dan vroeger.
saison dupont , moinette en bon voeux staan hier haast wekelijks op het drinkmenu.. ik volg je analyses en proef observaties, maar voor de saint feuillien moet je toch meer naar het nog iets 'rondere' of 'romige' van de blaugies..al zou hetzelfde recept met de dupont vast ook een lekker bruut biertje zijn..
alhoewel.. ongeveer exact een jaar geleden zat ik op het straatterras van brasserie La Forge in Tourpes , 100 meter van Brasserie Dupont en dronk daar in de voorjaarszon een verse saison dupont en een moinette.. en ik kan u verzekeren: de hemel kwam zeer dichtbij ! Ook de biertjes die ik toen in de brouwerij zelf kocht, hadden een veel frisser en vers en meer stevig karakter dan wat ik normaliter uit de prik en tik meeneem.. bij deze meteen een zeer grote aanrader voor wie daar in de buurt passeert..
FF off topic
.. tot voor nog niet zo lang geleden vergistte ik saisons met MJ 29 (french saison) of Belle saison. Die vergisten erg diep uit. Maar ben wel erg verrast door die Blaugies en een batch met Dupont staat in de planning
ook off topic, maar de ware "inhoud" van een saison, is niet die compleet uitvergiste droogheid van de belle saison- zelfs de rasechte Franse Thiriez gist heeft dat niet - maar eerder inderdaad droge "karakter" van een blaugies of dupont, die beiden erg verschillend zijn.. en on topic.. de feuillien zit qua aroma en profiel volgens mij dicht bij de blaugies, die op zijn beurt dicht zit bij de thiriez, die beiden redelijk ver afstaan van de dominante oer dupont.. maar mijn genealogie is louter intuitief en semi-wetenschappelijik..Voor wie dit echt wil ervaren in de praktijk.. maak dit soort van recept of redelijk gelijkaardig met zowel dupont, blaugies, thiriez en belle saison.. en je krijgt telkens heel andere bieren, maar altijd zeer lekkere en karaktervolle varianten..genoeg voor 3 levens
Display MoreZeer interessant,
Na jouw info en het lezen van het artikel lijkt zo'n champagne-gist dus enkel nuttig als die ook een smaakcomponent heeft. Of geeft die biotransformatie van hoparomaten ook een heel wezenlijk smaakverschil? Misschien is dat zelfs de reden waarom ze die champagne-gist effectief zouden toevoegen?
Ik ga mij moeten opofferen om een St. Feuillienke (of 2 voor de zekerheid) te nuttigen vanavond en dan probeer ik de gist meteen eens wakker te maken met wat appelsap. Vervolgens op te kweken met starterswort. De meting zal dan veel duidelijk maken of het de moeite is om de gist op te kweken.
Mocht dat niet lukken dan lijkt het mij wel een leuk experiment om de Blaugies-gist erop los te laten met het wort zonder suiker en te dryhoppen. Eens dat allemaal klaar is suikerwater toevoegen + champagnegist.
Ik hou jullie op de hoogte van de bevindingen!
Fijn plan.. die champagnegist is inderdaad iets dat het biertje, dat ik net heb zitten proeven, wel wat "strak" karakter geeft en het saisonachtige niet afzwakt , maar eerder wat "begrenst.." ( als jullie begrijpen wat ik bedoel ) . Zoals een pas gewassen hemd dat nog moet gestreken worden, zoiets ! Ik zou die champagne daarom inderdaad ten vroegste in de lagering gebruiken, maar misschien nog eerder als bottelgist.. ik meen ook ipv bottelsuiker, minstens een tikkeltje honing te proeven .. ik zou zo'n mélange van suikerwater en honing maken om te bottelen.. ben zeer benieuwd naar deze..
Both types of fermentation make use of St-Feuillien’s own proprietary yeast.
Dus zou de gist opkweekbaar moeten zijn.. zou ik zeker proberen, want gaat cruciaal zijn
en nog deze inzichten:
No herbs are added in the production process of this beer.
en
Top fermentation followed by re-fermentation in the bottle. Both types of fermentation make use of St-Feuillien’s own proprietary yeast.
Spring water, pils malt, Saaz, Styrian Golding and Saphir hops, home yeast.
Over die huiseigen gist kan je dit lezen:
"Saint-Feuillien produces top-fermented beers that re-ferment in the bottle in the traditional way. To achieve this, the brewer uses the infusion method, where warm water is added to the malt mixture in various stages until the desired temperature of 75°C is reached. This is required to convert starch into soluble sugar.
The filtered wort is then boiled together with the hops, over a period of one and a half hours. The beer will next spend six weeks in the cold chamber (cooled to 0°C). During this time it clarifies completely and develops its taste.
Yeast and sugar is then added for the in-bottle re-fermentation; the beer is bottled and spends three weeks in the warm chamber (25°C) to re-ferment and become saturated. The Saint-Feuillien brewery uses quite hard well water (from 65m underground) which has had the iron content removed. The house yeast, which is propagated on-site, lends it a fruity character and (critically) it remains active at the low temperatures of the cold chamber. These are beers that are given plenty of time to fully complete fermentation.
In contrast to the Saint-Feuillien, however, the Grisette ferments and matures in separate basins, designed especially for the purpose. The Saint-Feuillien house yeast adapts perfectly to basins of various shapes."
Als je ook weet dat de Saint-Feuillien uit de buurt van van Mons komt, Henegouwen, en gezien de 6 weken lagering, hoge en lage temperaturen aankan en blijkbaar ook in open schepen voorkomt, moet dit minstens een diastaticus zijn, met zeer waarschijnlijk aardig wat saison trekjes.. op basis hiervan is de blaugies gist voor mij een zeer favorabele mogelijkheid, die niet zo diep gaat als de dupont maar wel dat fruitige heeft.. ook het harde water is erg saison achtig.. en voor mij komt een saint-feuillien blonde erg in de buurt van een saison.. vandaar naar de grand cru is hetzelfde als van saison dupont naar moinette .. blaugies gist dus, geen dupont en al zeker geen belle saison..
met zo'n familienaam moet je af en toe wel terugkeren
Mandarina Bavaria in de dryhop , samen met Amerikaans hop geweld ? Vreemd en niet duidelijk wat dat gaat geven ...
Even gegoogled geeft dit imperium met deze moutmerken: enkel belgomalt en pauls malt zegt me iets
Is Castle Malting verkocht? Dat wist ik niet.
is al nieuws van beign dit jaar, dus ondertussen zal het wel bijna zover zijn.. Gaat naar INVIVO , Franse landbouwreus heet dat dan die daardoor zijn marktpositie tov Boortmalt , de wereldleider, wil verbeteren. Nu woon ik niet zover van Boortmeerbeek , waar inderdaad de enorme silo's van Boortmalt staan langs de vaart Leuven-Mechelen, maar ik zou begot niet weten welke mout deze markt wereldleider dan op de markt brengt ?? Nog nooit gehoord of gezien, tenzij in het voorbijfietsen wel geroken.. Iemand die die mout van Boortmalt kent , of gaat die integraal naar inbev ??
Allez dat belooft met al die waarschuwingen over thujone en hartinfarcten.. deze keer zullen jullie mijn bier op het vhm zelfs niet meer durven drinken.. =)
De absinth alsem die ik inmiddels in de tuin heb, is een cultivar die wel bitterheid geeft, maar bijna geen thujone bevat blijkbaar.. toch nog wat extra "in den bos" gaan zoeken dan..
Alvast bedankt voor het vinden van onderstaande info: die had ik nog niet gelezen.. Bloeiende twijgen in kook en vergisting...
Absint alsem (Lat: Artemisia absinthium)
Winterharde kleine heester met een zilvergrijs-groen uiterlijk. De bladeren zijn behaard. De plant verspreidt een zwak bittere geur die sterker wordt als men de stengel of blad kneust. Absint alsem is zeer rijk aan etherische olie, dat verhandeld wordt als absintolie. De olie bevat de bittersloffen thujon en absinthine en geeft aan allerlei dranken een aangenaam bittere smaak. In Frankrijk bijvoorbeeld aan het destillaat Absinthe (een Pastis en ook wel genoemd de Groene fee) echter vanwege de vermeende verslavende en giftige werking is het gebruik van Absint van 1915 tot 1990 verboden geweest. In Nederland is het maken van Absint weer legaal sinds 2004, toen de Amsterdamse wijnkoper Menno Boorsma naar de rechter stapte. Tot voor de Tweede Wereldoorlog was Absint alsem in elke warmoeshof op het platteland te vinden. Absint werd als kruidenmedicijnen gebruikt omdat het de maagzuurproductie stimuleert. Veelvuldig gebruik van Absint alsem leidt tot hersenletsel. Bloeiende twijgen worden tot op 30 cm afgesneden. De hoeveelheid die wordt gebruikt in oude brouwschema's ligt rond de 60 gram gedroogd of vers kruid per 10 liter bier. Hiervan voegt men 30 gram toe aan het wort bij het koken en de rest bij de gisting. Absintbier is niet geschikt voor regelmatige consumptie.
Als er iets van komt, zal dat één van mijn proevertjes worden op het vhm .. o jee ???!!!
Een amateur historicus vriend van me , met een voorliefde voor de Engelse renaissance, stuurde me een tractaat van Samuel Pepys uit 1664 waarin er sprake is van Purl of Wormwood Ale, een bier dat werd gedronken door arbeiders als ontbijt of alleszins tijdens het werk maar in de vroege ochtend, soort van onze "glazen boterham" . Dat moet een soort van bier geweest zijn waar ipv hop een variante van Gruut werd toegevoegd waarin voornamelijk absinth alsem werd verwerkt.
Ik ga graag zijn uitdaging aan om hiervan een 'drinkbare ' historische kopie te maken. Uit eerste onderzoek , begrijp ik dat het een blond tot amber bier was waaraan absinth werd toegevoegd op het einde van de kook of/en tijdens de vergisting.. Absinth, het op één na meest bittere kruid ter wereld, werd toegevoegd maar in welke verhouding is niet zo duidelijk.. ik vond hier en daar wat recepten( met mix van hop en absinth ) , maar nergens erg duidelijke richtlijnen...Ik doe graag beroep op jullie bodemloze kennis en ervaring om hier iets drinkbaars uit te reconstrueren.. alle aanwijzingen, ervaringen en tips welkom.. ik vond enkel een paar probeersels op Amerikaanse sites en weet dat Antidoot een aantal zure bieren met absinth maakt.. maar is dat de goede richting.. Purl me !
Fuggles samen met ananas.. lijkt me wel wat .. neem aan dat je toch voor verse ananas gaat, toch ? Moeilijk om er mij iets bij voor te stellen, maar voelt wel aan als goeie combinaties , ergens richting berliner weisse met fruit achterna.. ken een variant met frambozen, maar ananas ? Ben benieuwd
Oh ja n leuke foto van de hoofdvergisting voor de fun.
Leuke foto, maar er zit wel erg veel kopruimte in je vergistingsfles. Dat is nooit zo best , zeker niet bij de navergisting, maar ook niet bij de hoofdvergisting..
doe maar, echter met de m41 ga je mijns inziens eerder een hoegaarden grand cru maken dan een carolus tripel.. haal die kruiden weg en je komt eerder bij een gistprofiel van een duvel of misschien nog meer chimay gaan ( m31 of m47 ) .. split batch zou ik overwegen om te zien wat aparte vergisting met andere gisten geeft ..
is zeker waar, beter en goedkoop, alleen denk ik er nooit tijdig aan op brouwdag.. zou dit beter doen, want vind een starter maken met zowel moutextract als moutsiroop toch altijd een plakkerige boel.. die je dan ook nog moet liggen koelen au bain marie.. altijd net iets teveel gedoe dan "even snel een starterswort maken"
Als het zo zout zal zijn, misschien beter een "goose" brouwen.. Of werken met oud zoutloos brood..dat is vast veel over , want geen hond die dat koopt.. wat zou het geven als je werkt met chapelure , want uit je beschrijving maak ik op dat je werkt met bijna broodkruim. Babylone van brussels beer project is trouwens een mooi voorbeeld van een brood (b)ipa.., niks op aan te merken.. ondertussen zijn er al 10 tallen brouwerijen die oud brood gebruiken, ik zie wel dikwijls met geroosterd en verkruimeld desembrood..wat mogelijk minder zout bevat ..
Beerwulf, Hopt, ... Waarom zou je je heel de dag afbeulen voor een paar bakken middelmatig bier? 🤡
Ik bedoelde om brouwingrediënten tot aan huis te laten leveren, niet het afgewerkte product, dagje afbeulen staat nog steeds in het boekje
Echt de luierik uithangen en online bestellen en laten leveren tot aan de deur