mmm.. toch even opletten op bijvoorbeeld onderstaande : mogelijk niet zo veilig en toch minstens redelijke kans op ongewenste smaakjes.. nog los van de kans op legionella edm .. zelf gebruik ik zachte tyleenslang voor drinkwater, ingegegraven in een sleuf van 30 cm diep.. zacht is daarbij relatief.. die is niet oprolbaar maar wel veilig !
"Chemische stoffen
Alle tuinslangen zijn verschillend van samenstelling. Bij een onderzoek van 24 tuinslangen werden talrijke chemische stoffen aangetroffen zoals chloor (uit de polyvinylchloride – PVC), broom (een brandvertrager), lood, cadmium, bisfenol en ftalaten. Acht van de onderzochte slangen bevatte veel van de genoemde stoffen. Zeventien slangen waren gemaakt van PVC, een bron van ftalaten, die in PVC worden gebruikt als weekmakers . De hoeveelheid ftalaat varieerden in die slangen van 11 tot 18 procent.
Ftalaten worden ook wel ‘geslachtsbuigers’ genoemd, het zijn chemicaliën die in mannetjes de vrouwelijke eigenschappen versterken. Ze verstoren de hormoonhuishouding en bij dieren, zoals ijsberen, herten en walvissen, leidde dat tot teelbalkanker, genitale vervormingen, lagere zaadcelproductie en impotentie. Problemen die zich ook bij mensen kunnen voordoen. Het gehalte ftalaten en andere chemicaliën was, in meer dan helft van de slangen, hoger dan de door productveiligheidsinstanties toegestane veilige hoeveelheid.
Er zijn veel meer redenen om te zorgen dat kinderen niet drinken uit de tuinslang. Als dat moeilijk is kan beter worden gekozen voor een slang van Pulyurethaan of beter nog een rubberslang. Op zijn minst kun je voor een slang kiezen met het etiket ‘drinkwater veilig’ of ‘loodvrij’. En berg de slang altijd op in de schaduw."
Niet drinken uit de tuinslang - René van Maarsseveen
Ik gebruikte vroeger ook een gewone groene tuinslang en dat gaf bij warmer weer toch deze herkenbare "off flavor"
"The easiest way to describe it is a garden hose flavor (Chlorophenol?)" Meer daarover hier: " https://discussions.probrewer.…rden-hose-type-off-flavor "
Groene tuinslang dient bij mij enkel om de tuin te sproeien als het regenwater uit de put op is..