Berichten van CyDraLe

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

De vraag die ik me stel is of rijstvlokken dus schuimkraagbevorderend zijn (zoals bijvoorbeeld hop)?

Heel kort, dat word daar niet voor gebruikt in de professionele brouwerijen.
    schuim krijg je door fijne eiwitten. rijst heeft er minder dan gerst en tarwe.

Maakt niet uit.
    Gebruik geen mais voor duvel kloon, 65% pils en de rest kristalsuiker. je wil droog bier
    D

Ik heb de polenta voorgekookt, het was uit een pakje uit Italië, normaal 5 minuten om te bereiden. Ik heb het 10 minuten laten koken

Mais hoef je niet te verstijfselen, dat gebeurt op 62° c

ik heb eens gelagerd op kokos, 500 gram op 20 liter en dat kwam er niet door. koken zou beter zijn.
    Was wel in een volmout RIS van 28°P :P

doch ivm Carl zijn opmerking in een ander topic ga ik er wat minder in doen (wel hoeveelheid zoals in het receptje staat) bij het bottelen

Zo helpt de Tetra tegen zonlicht te beschermen. :thumbup:

ik zou bij ongemoute spelt op 45° inmaischen en er zelfs even durven rusten.
    Volgende keer kan je ook je oude gist in de kookketel pitchen, dan kookt die kapot tot gistvoeding.

Ik heb die Tetrahop en Antioxin gewoon gedoseerd volgens de verpakking aangaf, bij die Tertahop bvb staat voor de schuimstabiliteit: tot 2,77 ml per 50liter, dus da's 6,022 IBU als ik de berekening maak dat 4,6ml per 100 lierl 5 IBU is, vandaar dat ik deze aanhield in het receptje. Maar het kan zijn dat het te veel is, idd...

Het kan ook zijn dat wij op het werk een andere kwaliteit gebruiken. Teveel geeft in elk geval een wrange smaak. Tetra zorgt vooral voor stabiliteit bij industriele bieren waar bijna geen hop , en dan enkel in extract vorm , in word gebruikt. in uw recept zit je bitterheid ruim boven de 15 , dan is die extra door tetra niet per se nodig.

Haal je die ongemoute rogge en spelt ook door je walsenmolen. Moeten deze dan ook verstijfseld worden zoals tarwevlokken en dergelijke?

tarwe en rogge verstijfselen mee in de 62 ° stap

6 ibu Tetrahop? dat gaat degoutant zijn qua smaak.
    Max 1-2 ibu toevoegen, zo blijft die onder de smaakdrempel en is die actief genoeg. het is tenslotte tegen de skunk dat je dat gebruikt. gewone hop , aanzuren in de kookketel en 52° stap zijn de beste en efficientste manieren. Daarbij nog iets ambachtelijker dan met chemie aan de slag gaan.
    De antioxin kan je ook weglaten door op 35° in te maischen met water dat je vooraf tot 80° hebt verwarmd.

Ok, ik had iets tussen 5 en 10% in gedachten voor mijn sherry tripel dus dat zit er mooi tussenin.

als referentie kan je de gouden carolus cuvee van de keizer blauw ten opzichte van de indulgence van vorig jaar nemen.
    Die indulgence is met een scheutje van hun whisky.

mijn 2 cent over sulfiet.

Sulfiet heeft slechts een beperkte tot te verwaarlozen ontsmettende functie en word in de voedingsindustrie doorgaans ook niet met dit doel gebruikt.
    Sulfiet is dodelijk voor zware astma patiënten en moet daarom altijd zeer doordacht worden gebruikt.
    Het stopt de gisting, en word in die functie overvloedig gebruikt.
    Sulfiet is ook een uitstekende anti oxidant en dus een bewaarmiddel.
    Een goed uitgerust labo kan de sulfiet gehaltes in bier meten en word dan in een strikt minimum toegevoegd in bier om zuurstofinslag bij verpompen en bottelen weg te nemen (word in dit geval gedoseerd in gram per hectoliter).
    Het hierboven geciteerde goed werken van sulfiet zal even goed kunnen worden toegeschreven aan het overvloedig spoelen achteraf , al dan niet met heet water.
    Het gebruik ervan raad ik dan ook sterk af aan hobby brouwers, er zijn genoeg andere middelen te koop die je niet moet naspoelen, een uitstekende indicator voor veiligheid.

De temperatuur van uw bier bij bottelen speelt geen rol voor de hoeveelheid suiker.
    Wel speelt die een rol voor de hoeveelheid co² die er nog opgelost is in uw bier na lageren, daar zit altijd nog co² in.
    Ook zal de hergisting trager op gang komen bij lagere temperatuur.

de kiemen van die schimmel zullen ongetwijfeld ook in je bier zitten maar daar waarschijnlijk niet meer tot ontwikkeling kunnen komen.
    Gram negatief zoals dat dan heet.

Het is in het algemeen niet zo heel vreemd dat er een aantal kiemen zitten in hobby brouwsels. Perfect steriel kan je thuis bijna niet werken, maar door alle hier op het forum reeds overvloedig besproken regels te blijven toepassen is een daadwerkelijke doorgezette infectie zeldzaam.

[quote author=brouwerwaldonk link=topic=4516.msg82462#msg82462 date=1468443185]
    Als ik tarwe gebruik dan koop ik geplette tarwe bij AVEVE, die is niet gemout maar dat is geen enkel bezwaar.
    [/quote]
    houd bij deze in gedachte dat dat beesten eten is, er word door aveve geen garantie over gegeven en ze raden het zelfs af ivm mogelijke versleping/besmetting door antibiotica, vitaminen en andere producten die in hun mengvoeders zitten, die worden in de zlfde machines samengesteld en enkel visueel gereinigd.
    Maar ja, een beetje weerstand op bouwen kan geen kwaad.

Gulden regel voor het mout probleem, if it smells funky, it is funky
    Voorheen hier al wat actief als Dr. See.
    De nieuwe inlog en een vergeten paswoord geven me de gelegenheid om opnieuw een intrede te doen.
    Het Alter Ego Dr. See ruimt plaats voor het andere alter EGO.

CyDraLe, ook de naam van mijn brouwerij, momenteel nog brouwerij huurder. Ik vind het ontzettend belangrijk om met eigen ingrediënten zelf aan de slag te gaan. Een recept afgeven kan tenslotte iedereen, de vraag blijft of je dan ook werkelijk dat in de fles hebt wat je thuis eindeloos getest hebt.

Brouwer als levenswijze, voltijds bij Van Steenberge, in bijberoep in 'T Pakhuis en de resterende tijd volop aan het gaan om mijn eigen brouwerij in orde te krijgen.

Groeten aan iedereen en alvast mijn excuses mocht uw mening of werkwijze botsen met de mijne. Misschien kom ik soms arrogant over, ik kan u verzekeren voor een Cypres, Draak Leeuw die woont in het Antwerpse valt dat best nog mee. ;-)
    "
    edit, "a grammarnazi's endless delight"