Berichten van PeterCC

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Goeiemiddag allemaal,

dank voor jullie reacties. Heb vandaag nogmaals SG gemeten, nog steeds 1010, als voorgeschreven. Heb het bier nu overgeheveld. Mooi helder zonder al teveel gistbeslag (of hoe noemt men dat ;-)) mee te hevelen, echter geen schuimvorming bij overhevelen. Heb nog geen bottelsuiker toegevoegd. Ik had een starterskit gekocht maar wel met ton met schroefbaar deksel als extra voor betere afsluiting bij gisting. Het bier is nu overgeheveld in de brouwemmer die standaard bij de bierkit hoort, echter niet echt luchtdicht ( luchtlekken aan de "handvatten" net onder het deksel.). Is het verstandig om het bier daar nog een tijdje in te laten alvorens tot bottelen over te gaan ondanks niet hermetische afsluiting emmer ( en hoelang nog) of kan ik beter bottelsuiker toevoegen en bottelen? Bottelsuiker 7 gram per liter ok? Gist die ik gebruikte was niet de meegeleverde gist maar heb safbrew BE256 gebruikt.
    dag,

afgelopen dinsdag startte ik een vergistingsvat met een bierkit Arsegan Tripel, vandaag geen activiteit in het waterslot meer. Test Sg toont aan dat ik aanbevolen SG 1010 bereikt hebt op die korte tijd (5dagen)... Is dit mogelijk? Proeftest behoorlijk, niet zuur ofzo, wel geen schuim in vat, slechts zware bruine rand. Kan ik overgaan tot hevelen en bottelen of laat ik het ondanks gestopte gistactiviteit nog even in gistingsvat en hoelang?

alvast bedankt.
    Dank je voor je tips, Walter. Erg handig voor een newbie ;-). Ik had in mijn enthousiasme ook brew enhancer besteld, heb er daar 200 gram onder geroerd. Gaf dadelijk een lichter kleurtje en aardiger geurtje. het soortelijk gewicht is ook wat meer in de buurt van de voorgeschreven 1070 gestegen. Heb dus alles terug afgesloten en opnieuw waterslat erop. Hoop dat ik de gisting (gist had ik vanochtend al bijgevoegd) niet teveel verstoord heb. Nu geduldig wachten op pruttelen...
    bedankt voor de moeite bij het narekenen.

Fijne dag, Peter.
    suiker moet ik oplossen in kokend water en dan laten afkoelen en bij kieperen, juist? Hoeveel water voor die 300 g? Mag ik de suiker toevoegen als ik al korrelgistzakje in gistingsvat deed?
    Dag Walter,

vooreerst bedankt voor je antwoord. Het startmengsel voor toevoeging van gist en bij 22 graden had een densiteit van iets meer dan 1060, handleiding (die trouwens erg bondig is) spreekt van densiteit 1070, behoorlijk goed, niet?
    Goeie avond, een biertje drinken lukt me al aardig, het brouwen daarentegen is voor mij volkomen nieuw. Sinds een aantal weken lees ik topics, bekijk ik filmpjes en besloot dan zelf maar eens aan de slag te gaan. Ik bestelde een bierkit van het merk Arsegan, voor 15 liter van het Type Tripel. Ondertussen reeds ontvangen bij het openen van de kit ontdekte ik echter dat er slechts 250 gram brouwsuiker (witte, poeder glucose, vermoed ik) bij geleverd werd en een zakje van 11,5 g Safbrew S33 drooggist. ik bestelde er wel een zakje Safbrew 256 apart bij, gist die beter geschikt zou zijn voor een Tripel. Mijn vraag is nu, is die 250 g brouwsuiker voldoende voor de 15 liter? Als ik filmpjes bekijk over brouwen met kit merk ik dat er veel meer suiker wordt gebruik voor soms minder liters, vandaar mijn vraag. Moet ik enhancer toevoegen om dit op te lossen, of is volgens jullie de 250gram brouwsuiker voldoende voor eerste gisting? Verder misschien nog graag gehoord welke gist ik best gebruik van de beide beschikbare?
    Alvast bedankt.