Berichten van patrik_claes

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Da's een zeer terechte opmerking, naast water zullen ook andere vluchtige bestanddelen zoals dms niet uit de wort kunnen verdwijnen en dat is nog belangrijker dan je einddensiteit :(! Dat is ook de reden dat je steeds moet koken zonder deksel, wat niet zal lukken met een doorstromer...
    Dag Tommy, gewoon een vraagje zonder enige kritiek: hoeveel ervaring heb je al met volmout brouwen op de "ambachtelijke wijze", en heb je een goed zicht op de verschillende redenen voor het kookproces? Zoals door anderen in deze thread al gezegd is het namelijk belangrijk dat je een rollende kook hebt (vooral om voldoende verdamping te hebben). Die ga je volgens mij nooit krijgen met een doorstromer.

Zelfs als het wort actief kookt in het element (de stoombellen die je terecht daar liever niet hebt omwille van risico op aanbranden), gaat het wort amper nog koken als het terug in je ketel komt, waardoor je te weinig verdamping zal hebben. Dat kan je enkel compenseren door minder te spoelen zodat je al dichter bij je einddensiteit zit en minder verdamping nodig hebt. Isomerisatie, sterilisatie en eiwituitvlokking zijn wel haalbaar met minder hevig koken. Over "hoe hevig" de kook moet zijn is al heel wat gezegd, maar een minimum heb je toch wel nodig om je densiteit op te drijven.

De enige manier is daarom (zoals ook al aangehaald in de thread) met verwarming van je kookketel zelf.

De stoom in de brouwerij waar je over spreekt is stoom onder druk, op die manier kan je verwarmen tot boven de 100°C (bij 2 bar al 120°C, bij 5 bar meer dan 150°C!), niet echt een aanrader in de huisbrouwerij :o... Maar je moet enkele graden hoger dan 100°C kunnen met je wort anders kookt het niet door de opgeloste suikers, dus geen optie voor thuis.

Maischen kan wel met de doorstromer durf ik denken, het debiet zal wel voldoende zijn om aanbranden te voorkomen. Zou trouwens een beetje gek zijn om toch nog met een warmtewisselaar te gaan werken om je wort indirect te verwarmen als je al een doorstromer hebt ;D.

Met andere woorden: smijt een verwarming onder de kookketel en je bent vertrokken denk ik. Of zie ik iets over het hoofd heren?

Voor de rest: fraaie installatie!

Oh ja, welke pomp gebruik je?
    Hallo allemaal, beetje late reactie maar ik lees ook "double wall insulation structure" en "including fals bottom, bazooka filter, grain bag, circulation pump box and cooling coil". Dat is al ietwat interessanter, niet? Uiteraard altijd afwachten of en welke pomp er dan wel bij zit, maar onze heren Chinezen reageren vaak toch vrij snel dus...vragen staat vrij zei ene Lutgart Simoens.

Grz, Patrik