Berichten van Gert.H

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Dag Walter,

Ik denk dat ik één van de eerste gebruikers in België was van de iSpindel.

Ik weet niet of het pakketje momenteel nog hetzelfde is als toen, maar ik heb toen een handleiding in het Nederlands geschreven waarbij ik stap voor stap, met foto's, uitleg hoe je het geheel samenbouwt. In mijn handleiding maak ik nog wel gebruik van een gaatjesprint waarop alle componenten moeten gemonteerd worden en die je dan met draadjes moet verbinden. Ik geloof dat het pakketje nu uit een print bestaat waar je gewoon alle componenten op kan zetten zonder die draadjes en dat is veel eenvoudiger.

De handleiding staat zelfs in de bibliotheek (pagina 2 onderaan). Jij hebt die nog overgezet van het oude forum naar dit forum, maar wanneer ik deze nu bekijk, zie ik dat er toch iets mis gegaan is tijdens het overzetten, want ik zie wel de foto's en dergelijke maar de tekst lijkt te zijn verdwenen.

Ik weet niet precies hoe ik het huidige bestand kan vervangen door het originele, maar ik heb hier op mijn computer de handleiding in het pdf formaat en het docx formaat, dus die kan ik je allebei bezorgen om weer in de bibliotheek te zetten.

Ik ben best bereid om eventueel het soldeerwerk op mij te nemen indien het echt te moeilijk is voor wie hier verder in wil gaan.

Ik heb zelf ook geen problemen met het handvat. Deze gaat aan beide kanten diep genoeg in de gaatjes zodat ik de moutkorf er iedere keer zonder problemen kan uithalen.

Het pompje is ook bij mij een serieus probleem. Heb het al enkele keren uit elkaar gehaald om het te reinigen, maar het loopt elke keer opnieuw vast en het is altijd afwachten of het weer aan de praat te krijgen is. Ik ga ook stilaan uitkijken om een vervanging te vinden voor dit pompje.

Wat ik me ook afvraag is, of de grootte van je gistvat van belang is. Of eerder de ruimte boven je wort.

Stel, je hebt een gist waarvan je weet dat hij voor weinig schuimvorming zorgt, dan kan je je gistvat een stuk voller doen. Hierdoor wordt de ruimte boven je wort een stuk kleiner en zal volgens mij de druk door de ontstane CO2 vorming sneller toenemen dan wanneer je een vrij grote ruimte boven je wort hebt. Hierdoor zullen er ook veel sneller bellen gaan optreden in de plaato t.o.v. een gistvat met grote ruimte boven het wort.

Wanneer dit toestel feilloos werkt, zou het in beide gevallen eenzelfde eindmeting moeten geven en daar heb ik mijn twijfels over.

Ik heb mijn iSpindel al vele malen gebruikt en ik ben daar zeer tevreden over. Tijdens het vergisten zie je natuurlijk wel wat schommelingen, maar die zijn vrij beperkt. Uiteindelijk ligt het grootste gedeelte van de iSpindel onder het schuim van het vergisten waardoor de schuimvorming geen grote impact heeft op het uitlezen ervan. Het is eerder de vorming van CO2 belletjes denk ik die zorgt voor deze lichte schommelingen. Tijdens het vergisten is de nauwkeurigheid voor mij ook niet van groot belang, omdat ik hem vooral ook gebruik om te kijken wanneer het vergisten begint te vertragen en uiteindelijk stopt. Met een goed gekalibreerde iSpindel bekom je een vrij nauwkeurig resultaat bij einde gisting. Ben in elk geval ook heel benieuwd naar de resultaten van deze Plaato.

Hey Gert, ben zelf van Malle, dus mss carpoolen?

Nunc est Bibendum

Ik zou zeggen ja, maar ik denk dat je sneller in Ekeren bent wanneer je rechtstreeks daar naartoe rijdt, dan eerst via Kalmthout te komen en ook voor mij is de kortste afstand (ca 15km) rechtstreeks richting Ekeren via Kapellen.

Met 2 tegelijk zal nog gaan maar niet meer, want er is een open trapgat naar de kelder en donder je naar beneden dan is het op eigen risico.

Veel kunst en vliegwerk komt er niet bij te pas hoor, om dat helder wort te verkrijgen het gaat gewoon vanzelf.

Met uw goedkeuren wil ik dus zeker eens komen kijken wanneer het je past. Dat risico met het open trapgat wil ik er wel bij nemen dan ;).

Het bottelen zelf vind ik ook best meevallen, maar inderdaad, de flesjes vooraf nog eens spoelen en ontsmetten is best een saai werkje. Het bottelen zelf (20 liter) gaat nog vrij vlot vind ik. Zelf gebruik ik ook steeds de 33 cl flesjes. Ik heb echter ook al eens gedacht om te gaan keggen, maar ben er nog niet uit of dat voor mij een goede oplossing is. Mijn twijfels situeren zich dan vooral in de houdbaarheid eens je enkele pintjes getapt hebt, want ik heb meestal wel enkele soorten staan en ik vrees dat het in een keg wat te lang zal blijven staan als ik eens wil afwisselen.

Zo, net de vragenlijst van Brouwland ingevuld. Ik had een Duvel kloon gebrouwen en hoopte met de Peache Melba een beetje de Tripel Hop te evenaren, maar zoals Walter al zei is het resultaat toch niet vergelijkbaar.

Vandaag was het twee weken geleden dat ik gebotteld had en de Hop Sensations had toegevoegd en ik moet zeggen dat ik, qua geur en smaak, eerder de bitterheid van de hop ervaar dan deze van de Peach Melba die ik verwachtte. Voor mij is het dus een beetje een tegenvaller moet ik zeggen en ik denk dat ik in de toekomst eerder terug de echte hop verkies boven dit product. Spijtig eigenlijk, want dit had iets moois kunnen zijn, maar voor mij niet meteen voor herhaling vatbaar.

Toch bedankt in elk geval voor de kans om dit product eens te testen. :thumbup:

Zelf ben ik begonnen met het zogenaamde "blikbrouwen", maar ja echt brouwen is dat niet, buiten het laten vergisten van je bier.

Een jaar geleden ongeveer ben ik dan begonnen met brouwen door gebruik te maken van moutpakketten. Deze pakketten bevatten alle nodige ingrediënten om een bier te brouwen, van mout tot hop, gist en eventuele kruiden, afhankelijk van het gekozen biertype. Wanneer je zonder ervaring en zonder begeleiding voor het eerst gaat brouwen denk ik dat dit een goede opstap is omdat daar ook een korte handleiding bij zit van de te nemen stappen en de te respecteren tijden van maischen en koken.

Na enkele moutpakketten ben ik dan overgeschakeld naar bestaande recepten die her en der te vinden zijn en stilaan kun je dan beginnen met het aanpassen van bestaande recepten om op die manier je ingrediënten beter te leren kennen.

Zoals Christof al aangeeft heb je natuurlijk wel een bepaalde basis nodig buiten de Arsegan Easybrew die je wil aanschaffen. Dan spreek ik bijvoorbeeld over een molen om je mout te schroten, materiaal om je dichtheid van je brouwsel te meten en dergelijke.

Ik weet niet uit welke regio je afkomstig bent, maar mogelijk zit er iemand in de buurt bij wie je eens een kijkje kan nemen tijdens het brouwen. Ik heb voor mijn eerste brouwsel ook veel video's bekeken en daar kan je best veel van leren, maar mijn enige vraag bleef het schroten van de mout. Hoe grof of hoe fijn moet dat gebeuren. Dat is iets wat je meestal niet in die video's te horen krijgt en wat je meestal wel leert wanneer je een brouwdag eens live meemaakt.

Ik werk al geruime tijd met radiatorfolie op mijn eerste ketel en nu ook op mijn Bulldog Brewer en dat werkt prima hoor. Je moet hier niet vrezen dat de folie aan de ketel zou kleven, want deze folie kan perfect de warmte van 100° weerstaan.

Ik gebruik de iSpindel reeds geruime tijd. Ik denk dat ik bij de eerste gebruikers was op dit forum en daarom heb ik toen een handleiding gemaakt om dit toestelletje te bouwen. Deze handleiding is terug te vinden op het oude forum via volgende link:

vlaamshobbybrouwforum.be/filebase/index.php?file/50/

Intussen heb ik gezien dat het bouwen van het toestelletje reeds vereenvoudigd werd, zodat het ook voor minder ervaren techneuten vrij eenvoudig is om het zelf in elkaar te solderen. Bij de eerste versie moest je nog sukkelen met draadbruggen solderen en een hoop gepruts, maar met de nieuwste versie wordt er een gedrukte schakeling voorzien waar alle nodige verbindingen reeds op zijn aangebracht, waardoor het solderen veel vlotter zou moeten gaan. Ik zeg zou, want ik heb die versie zelf nog niet geprobeerd.

Ik ben al even niet meer op het Duitse forum geweest, dus ik ben niet helemaal mee met de allerlaatste ontwikkelingen en dus weet ik ook niet of er reeds een mogelijkheid bestaat om een gebouwde iSpindel te kopen.

De link via welke ik destijds mijn onderdelen kocht bestaat nog steeds en was ook heel betrouwbaar. Hieronder de link naar een volledig pakket onderdelen, waar je mee aan de slag kan en wat volgens de uitleg slecht een 15 min tijd vergt om het in elkaar te solderen.

http://www.3d-mechatronics.de/…kte/ispindel_10956391065/

Op deze pagina kies je dan de volledige iSpindel DIY Set ter waarde van 47,45 euro. Daar zit alles in wat je nodig hebt.

Hier een link naar een pdf document waar je kan zien hoe je het toestelletje in elkaar dient te solderen:

https://dl.dropbox.com/s/s95ds…_Spindel_Anleitung_DE.pdf

Na het solderen dien je dan nog de firmware te installeren en de iSpindel te kalibreren. Hoe je dan kan doen, kan je ook in mijn handleiding terugvinden. De firmware die momenteel in gebruik is, is wel een stuk recenter dan deze die ik beschrijf in mijn handleiding, maar het zou je een goede indruk moeten geven hoe je te werk moet gaan.

Dit is de link naar de pagina met de laatste versie van de firmware:

https://github.com/universam1/iSpindel/releases/latest

Je bent met de iSpindel wel steeds gebonden aan de Ubidots website om je gemeten gegevens uit te lezen. Een andere optie is eventueel je gegevens uitlezen via CraftbeerPi. Hoe je te werk moet gaan om je gegevens uit te lezen via die Ubidots website kan je ook in mijn handleiding terugvinden. In eerste instantie leek het erop dat je na een tijd zou moeten betalen om een aantal credits aan te kopen voor het gebruik van Ubidots, maar tot nu toe heb ik nog nooit iets moeten betalen, dus voorlopig is het nog altijd gratis.

Mijn ervaring met de iSpindel is dat het toestelletje vrij nauwkeurig je dichtheid opvolgt en dat de gemeten temperatuur ook vrij stabiel is. Het blijft natuurlijk in hoofdzaak een toestelletje dat je eerder gebruikt om te zien wanneer je vergisting naar zijn einde loopt, maar na een goede kalibratie vind ik dat de gemeten waarden toch vrij nauwkeurig blijven.

Hopelijk ben je iets met deze uitleg en moest je nog bijkomende vragen hebben, dan hoor ik het wel :)

Kan het niet eenvoudiger? :/

Als het kraantje open staat kan men dan niet het vloeistofpeil zien in de siliconenslang?

Dan moet men enkel een schaalverdeling buiten de ketel voorzien.

Dat lijkt mij inderdaad de meest eenvoudige oplossing. Zonder isolatiemantel kan je aan de achterzijde zelfs de schaalverdeling in spiegelbeeld zien staan, dus daar is die al bruikbaar, maar met isolatiemantel zit die weer verstopt natuurlijk, maar dat is inderdaad gemakkelijk op te lossen.

Vandaar dat ik dacht om vooraf te kijken hoe hoog het wort moet staan na het spoelen en dan de afstand te meten tot aan de rand van de ketel zodat je tijdens het spoelen met bijvoorbeeld een vouwmeter die afstand even kan nakijken. Ik ben voorlopig ook niet echt van plan om al in de ketel te gaan boren haha. Ik neem meestal voldoende spoelwater, maar misschien dat ik ook best het spoelwater beter kan afmeten en dan zullen we er nooit heel ver naast zitten.

Bij mijn vorige brouwsel heb ik ook gebruik gemaakt van die espresso klontjes om te bottelen, maar daar heb ik zo geen zwevende deeltjes gezien, dus volgens mij is dit niet het gevolg van die klontjes.

Ik kon het niet laten en heb er vandaag dan maar een brouwdagje van gemaakt :).

De allereerste keer dus met de Bulldog Brewer en ik moet zeggen, dat ging vlotter dan gedacht. Ik heb wel eerst een isolatiemanteltje rond de ketel aangebracht om het warmteverlies een beetje tegen te gaan. Dat deed ik ook met mijn vorige ketel en geeft toch een merkbaar verschil. Als isolatiemantel heb ik zo'n folie gebruikt die je achter een radiator of zo kan plaatsen en dat werkt vrij goed.

Mijn eerste brouwketel doet nu dienst als reservoir voor het spoelwater, want voordien moest ik een aantal potten op het kookfornuis zetten om water op te warmen, dus dat was niet altijd even handig en vooral de temperatuur van het water was niet altijd rond de 80 graden natuurlijk.

Het inbrengen van de mout vond ik wel iets moeilijker dan bij mijn vorige ketel omdat de Bulldog Brewer kleiner is in diameter dan mijn vorige ketel en het roeren ging dus wat moeizamer omdat er in het midden natuurlijk dat buisje staat dat als overloop moet dienen tijdens het maischen. Dit is echter een klein probleempje en eens het maischen aan de gang is loopt dat als een trein. Door het rondpompen van het wort moet je bij deze systemen dus niet meer zitten roeren en heb je inderdaad veel meer tijd vrij om andere dingen voor te bereiden.

De timer op het toestel heb ik eigenlijk niet gebruikt, omdat na het verlopen van de tijd, de Bulldog Brewer automatisch uitgeschakeld wordt. Ik heb dus enkel de temperatuur ingesteld en het vermogen, maar zonder timer en dat blijft hij mooi op temperatuur. De tijd moet ik dan wel zelf in de gaten houden natuurlijk.

Een tip om te beginnen spoelen en ik denk dat jij dat ook al vermeld had Walter, is dat je de ketel niet te hoog moet zetten, want je moet de mand met wort omhoog tillen en dat kan wel iets wegen haha. Je kan het in twee stappen doen wat zeker een voordeel is. Ik brouw meestal buiten, maar indien je ergens binnen brouwt zou een katrol zeker niet misstaan om de moutkort op te tillen.

Tijdens het spoelen vind ik het een nadeel dat je niet kan zien hoeveel wort je al in de ketel hebt. Wanneer je dat toch wil weten zit er niets anders op dan de moutkorf even op te tillen zodat je de schaalverdeling op de wand van de ketel ziet staan. volgende keer zal ik eerst eens meten hoe hoog het wort moet staan voor mijn brouwsel en dan kan ik bijvoorbeeld een vouwmeter gebruiken om die tussen de wand van de ketel en de moutkorf te steken om de hoogte van het wort te meten.

Walter, uw tip om het vermogen in de gaten te houden bij de start van het koken is zeker niet overbodig. Net voor de heat-break steeg het wort bij mij ook tot aan de rand van de ketel, dus dat was even snel reageren om het vermogen iets lager in te stellen om overlopen te vermijden., maar verder verliep het kookproces zonder enig probleem.

Het koelen verliep ook vlotter dan bij mijn vorige ketel. Daar bewoog ik de koeler als eens in de ketel om het proces wat te versnellen, maar bij de Bulldog Brewer kan je gewoon de pomp inschakelen en het wort rondpompen waardoor eigenlijk hetzelfde effect verkregen wordt.

De pomp kan je dus ook gebruiken om je gekoelde wort naar het gistingsvat te pompen en dat gaat heel vlot.

Alles in aanmerking genomen ben ik heel tevreden van mijn aankoop en kijk ik uit naar mijn volgende brouwdagen.