Berichten van Gert.H

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Heb je in de buurt geen handelaar in gasflessen? Die kunnen soms wel zo'n fles vullen.

Eventueel een aquariumwinkel in de buurt zou ook kunnen. In aquaria wordt ook veel CO2 gebruikt om de plantengroei te stimuleren en die kunnen soms ook een CO2 fles bijvullen.

Wat je probleem betreft, heb ik niet meteen raad voor jou, want ben zelf nog niet gestart met keggen.

Ik heb zelf, in mijn beginperiode van het brouwen, enkele keren een biertje gehad dat niet verder wilde vergisten dan 1022, terwijl het volgens de berekeningen rond de 1012 moest uitkomen. Na een week op hetzelfde SG toch maar besloten om het te bottelen en dat is verder zonder problemen verlopen.

Na het lezen van dit topic, heb ik ook maar eens een bestelling geplaatst bij CML.

Eergisteren besteld en gisteren een mailtje dat alles verzonden is. Nadien nog een (automatisch???) mailtje gekregen dat ze het, samengevat, tof vinden dat ik een bestelling geplaatst heb en dat ik maar eens moet laten weten hoe het brouwen verlopen is.

Nu eens kijken hoelang de bestelling onderweg is. Zit natuurlijk een weekend tussen nu.

Joachim :

Laat zeker weten wat het eindresultaat geworden is, want ben ook wel geïnteresseerd in het brouwen van een IPA.

De batterij in mijn iSpindel is een ART 18650. Dat is een Li-Ion batterij van 3,7V en 6800 mAh.

Bij volledige pakketen wordt soms ook een gelijkaardige batterij meegeleverd die iets minder mAh capaciteit heeft, maar dat is nog altijd voldoende om de iSpindel gedurende enkele weken in bedrijf te houden. In elk geval altijd voldoende om het hele proces te werken.

Nee, de kalibratie doe je voor het eerste gebruik. In mijn iSpindel zit mijn module redelijk vast, maar bij mijn eerste had ik een klein foutje gemaakt en dan zat de print met alle elektronica een beetje los in de koker. In dat geval kon hij iets draaien en kon de kalibratie wel iets afwijken, want onderaan de koker moet je loden bolletjes kleven om hem een bepaalde hoek te geven wanneer hij in het wort drijft. Dus in principe, wanneer alles goed vast zit, moet je slechts 1 keer kalibreren en dat is het.

Een volle batterij gaat gemakkelijk 3 weken mee, dus hij blijft zeker werken gedurende het totale vergistingsproces.

Ik gebruik het programma normaal zelf niet, maar heb het even geïnstalleerd om het eens te bekijken.

Van de recepten die er standaard reeds in staan kan ik ook geen checklists afdrukken, maar ik merk dat, wanneer ik zelf een recept start, dat ik dan wel de mogelijkheid krijg om de checklist af te drukken, dus wanneer je een reeds bestaand recept uit Brouwhulp wil gebruiken, zou ik het even overnemen en een eigen recept opstarten met dezelfde gegevens uit het bestaande recept en dan zou het moeten werken volgens mij.

Dat elleboogje zit bij mij los. Ik kan dat gewoon ronddraaien. Niet dat ik dat echt doe, het is gewoon naar beneden gericht.

Dat elleboogje kan je inderdaad met de hand gewoon draaien, maar dan zou je er al met je hand in moeten en door die snelkoppeling iets te lossen zou je het dus wel kunnen draaien zonder dat je je bier moet beroeren. Ik zou het zelf echter ook gewoon naar onder laten staan denk ik, want zie niet meteen een reden om dat naar boven te draaien na het gisten of zo, want dat levert dan alleen maar verlies op.

Het enige dat ge u gaat beklagen, is dat je hem niet eerder hebt gekocht :thumbup:

Haha ja die kans is vrij groot ;).

Hij is aangekomen. Op foto een mooi stukje hardware, maar in't echt nog veel mooier :thumbup:.

Intussen reeds volledig gereinigd en de stappen voor het passiveren ook gevolgd. Binnenkort kan ik hem voor een eerste keer gaan inzetten. Het is inderdaad een mooi toestel en zo eenvoudig in onderhoud omdat je gewoon alles uit elkaar kan nemen.

springerke :

De kraan voor de staalname is bevestigd met een soort snelkoppeling. Volgens de handleiding die je op de website van SS Brewtech kan downloaden, zou je door die snelkoppeling een beetje te lossen, de kraan kunnen draaien zonder dat er een lekje zou ontstaan. Tijdens de vergisting kan je het elleboogje dus naar onderen richten om verstopping te voorkomen en wanneer nodig kan je het op die manier dus draaien.

Bedankt Walter. Die twee tuitjes voor de kranen heb ik inderdaad ook bijbesteld. Had ik gezien in jou post en was een goede tip. Volgens de tracking gegevens zou het pakje vandaag afgeleverd worden, dus zit op hete kolen :) (tenminste wanneer er door de algemene staking vandaag geen kink in de kabel komt ;))

Zo, vandaag ook besloten mijn kunststof Fastferment te ontslaan en te vervangen door de "Ss Brewing Technologies" 7 galon chronical fermenter.

Ik kreeg stilaan meer en meer last met de connectoren onderaan de Fastfermenter. De bol die de gist moet opvangen, moest ik de laatste tijd steeds verwijderen door gebruik te maken van een grote tang, want blijkbaar loopt er iets mis met de schroefdraad die beiden verbindt. Er is echter niets abnormaal te zien aan die schroefdraad, maar toch draait die voor geen meter.

Vandaag dus een bestelling geplaatst bij Van Der Kooy, waar ik destijds ook mijn Bulldog Brewer aankocht. Nu vol ongeduld wachten op de levering :).

Heeft er iemand dat "Inline sight glass" tussenstuk in gebruik? Zo ja, is dat een meerwaarde of eerder een redelijk duur (60 euro) gadget dat niet veel toevoegt en waarvoor je dan ook nog eens de verlengstukken voor de poten moet kopen (of een andere constructie in elkaar moet steken om voldoende hoogte te verkrijgen)?

Kan me inbeelden dat het visueel wel mooi is, zo'n glazen tussenstuk en handig om te zien of er al voldoende gist is uitgezakt naar de bodem, maar uiteindelijk weten we wel ongeveer wanneer we een deel van de gist kunnen verwijderen denk ik en zien we wel wanneer we de kraan terug mogen sluiten ;).

Je bedoelt hydrometer of densimeter, die meet het soortelijk gewicht

(een hygrometer meet de luchtvochtigheid :))

Haha, ja uiteraard. Foutje van de autocorrectie :)

Hallo,

Best is om eerst te testen of je bier effectief volledig uitgegist is. In eerste instantie door te kijken of er geen belletjes meer ontsnappen via je waterslot. Beter is om de dichtheid van je brouwsel te meten met een hydrometer en dit enkele dagen later nogmaals te herhalen. Veranderd de dichtheid niet meer, dan kan je er zeker van zijn dat je bier uitgegist is, zoniet kan je na het bottelen wel eens voor verrassingen komen te staan.

Lageren is geen noodzaak. Bij mijn eerste brouwsels bottelde ik ook meteen nadat het bier volledig uitgegist was. Tegenwoordig lager ik mijn bier altijd een kleine twee weken. Hiervoor hevel ik mijn bier eerst over, zodat de meeste residu van het gisten verwijderd is.

Bij het lageren ga je de temperatuur naar beneden brengen. Sommigen gaan naar een 15 graden, anderen gaan nog lager tot 1 a 2 graden. Het resultaat van het lageren is, dat alle zwevende deeltjes die je bier troebel kunnen maken, naar de bodem gaan zakken, waardoor je bier heel helder wordt.

Wanneer je niet te lang gaat lageren, dan blijft er altijd nog wel wat actieve gist in je bier zitten en kan je na toevoeging van wat suiker, je bier gaan bottelen, zodat het nog enkele weken op de fles kan hergisten. Ga je echter te lang lageren, dan bestaat de kans dat er niet meer voldoende gist in je bier zit, waardoor de hergisting op fles niet op gang komt. In dat geval kan je eventueel een beetje nieuwe gist toevoegen tijdens het bottelen. Zelf voeg ik na het lageren ongeveer 2 gram gist toe per 20 liter brouwsel en mijn bieren zijn meestal heel goed hergist na een tweetal weken.

Ik ben zelf pas sinds einde 2016 begonnen met brouwen, dus er zijn ongetwijfeld nog andere mensen die er nog meer over kunnen vertellen.

Ik denk dat dit nog de link is naar het topic over de iSpindel in het oude forum, want het verwijst naar vlaamshobbybrouwforum.eu en niet naar vlaamshobbybrouwforum.be

Dag Walter,

Ik denk dat ik één van de eerste gebruikers in België was van de iSpindel.

Ik weet niet of het pakketje momenteel nog hetzelfde is als toen, maar ik heb toen een handleiding in het Nederlands geschreven waarbij ik stap voor stap, met foto's, uitleg hoe je het geheel samenbouwt. In mijn handleiding maak ik nog wel gebruik van een gaatjesprint waarop alle componenten moeten gemonteerd worden en die je dan met draadjes moet verbinden. Ik geloof dat het pakketje nu uit een print bestaat waar je gewoon alle componenten op kan zetten zonder die draadjes en dat is veel eenvoudiger.

De handleiding staat zelfs in de bibliotheek (pagina 2 onderaan). Jij hebt die nog overgezet van het oude forum naar dit forum, maar wanneer ik deze nu bekijk, zie ik dat er toch iets mis gegaan is tijdens het overzetten, want ik zie wel de foto's en dergelijke maar de tekst lijkt te zijn verdwenen.

Ik weet niet precies hoe ik het huidige bestand kan vervangen door het originele, maar ik heb hier op mijn computer de handleiding in het pdf formaat en het docx formaat, dus die kan ik je allebei bezorgen om weer in de bibliotheek te zetten.

Ik ben best bereid om eventueel het soldeerwerk op mij te nemen indien het echt te moeilijk is voor wie hier verder in wil gaan.

Ik heb zelf ook geen problemen met het handvat. Deze gaat aan beide kanten diep genoeg in de gaatjes zodat ik de moutkorf er iedere keer zonder problemen kan uithalen.

Het pompje is ook bij mij een serieus probleem. Heb het al enkele keren uit elkaar gehaald om het te reinigen, maar het loopt elke keer opnieuw vast en het is altijd afwachten of het weer aan de praat te krijgen is. Ik ga ook stilaan uitkijken om een vervanging te vinden voor dit pompje.

Wat ik me ook afvraag is, of de grootte van je gistvat van belang is. Of eerder de ruimte boven je wort.

Stel, je hebt een gist waarvan je weet dat hij voor weinig schuimvorming zorgt, dan kan je je gistvat een stuk voller doen. Hierdoor wordt de ruimte boven je wort een stuk kleiner en zal volgens mij de druk door de ontstane CO2 vorming sneller toenemen dan wanneer je een vrij grote ruimte boven je wort hebt. Hierdoor zullen er ook veel sneller bellen gaan optreden in de plaato t.o.v. een gistvat met grote ruimte boven het wort.

Wanneer dit toestel feilloos werkt, zou het in beide gevallen eenzelfde eindmeting moeten geven en daar heb ik mijn twijfels over.

Ik heb mijn iSpindel al vele malen gebruikt en ik ben daar zeer tevreden over. Tijdens het vergisten zie je natuurlijk wel wat schommelingen, maar die zijn vrij beperkt. Uiteindelijk ligt het grootste gedeelte van de iSpindel onder het schuim van het vergisten waardoor de schuimvorming geen grote impact heeft op het uitlezen ervan. Het is eerder de vorming van CO2 belletjes denk ik die zorgt voor deze lichte schommelingen. Tijdens het vergisten is de nauwkeurigheid voor mij ook niet van groot belang, omdat ik hem vooral ook gebruik om te kijken wanneer het vergisten begint te vertragen en uiteindelijk stopt. Met een goed gekalibreerde iSpindel bekom je een vrij nauwkeurig resultaat bij einde gisting. Ben in elk geval ook heel benieuwd naar de resultaten van deze Plaato.

Hey Gert, ben zelf van Malle, dus mss carpoolen?

Nunc est Bibendum

Ik zou zeggen ja, maar ik denk dat je sneller in Ekeren bent wanneer je rechtstreeks daar naartoe rijdt, dan eerst via Kalmthout te komen en ook voor mij is de kortste afstand (ca 15km) rechtstreeks richting Ekeren via Kapellen.

Met 2 tegelijk zal nog gaan maar niet meer, want er is een open trapgat naar de kelder en donder je naar beneden dan is het op eigen risico.

Veel kunst en vliegwerk komt er niet bij te pas hoor, om dat helder wort te verkrijgen het gaat gewoon vanzelf.

Met uw goedkeuren wil ik dus zeker eens komen kijken wanneer het je past. Dat risico met het open trapgat wil ik er wel bij nemen dan ;).

Geld dat ook voor andere leden? ???
    Ben wel benieuwd hoe je dat legendarisch helder wort verkrijgt...

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Dan moeten we eens gezamenlijk een bezoekje brengen denk ik, want ik ben ook wel geïnteresseerd om het proces eens te bekijken en nadien bij mij toe te passen. Ik moet niet van zover komen. Ekeren is achter de hoek voor mij. :)

Ik zie hier op Facebook bij een post van Brouwland een foto passeren tijdens een keuring met hetzelfde etiket op het flesje :)

Hier een LINK naar de foto.

Het bottelen zelf vind ik ook best meevallen, maar inderdaad, de flesjes vooraf nog eens spoelen en ontsmetten is best een saai werkje. Het bottelen zelf (20 liter) gaat nog vrij vlot vind ik. Zelf gebruik ik ook steeds de 33 cl flesjes. Ik heb echter ook al eens gedacht om te gaan keggen, maar ben er nog niet uit of dat voor mij een goede oplossing is. Mijn twijfels situeren zich dan vooral in de houdbaarheid eens je enkele pintjes getapt hebt, want ik heb meestal wel enkele soorten staan en ik vrees dat het in een keg wat te lang zal blijven staan als ik eens wil afwisselen.

Zo, net de vragenlijst van Brouwland ingevuld. Ik had een Duvel kloon gebrouwen en hoopte met de Peache Melba een beetje de Tripel Hop te evenaren, maar zoals Walter al zei is het resultaat toch niet vergelijkbaar.

Vandaag was het twee weken geleden dat ik gebotteld had en de Hop Sensations had toegevoegd en ik moet zeggen dat ik, qua geur en smaak, eerder de bitterheid van de hop ervaar dan deze van de Peach Melba die ik verwachtte. Voor mij is het dus een beetje een tegenvaller moet ik zeggen en ik denk dat ik in de toekomst eerder terug de echte hop verkies boven dit product. Spijtig eigenlijk, want dit had iets moois kunnen zijn, maar voor mij niet meteen voor herhaling vatbaar.

Toch bedankt in elk geval voor de kans om dit product eens te testen. :thumbup:

Ik ben zeker ook geïnteresseerd om het eventueel hier te volgen. Voor mijn aquarium bezit ik al een kleine filter om RO water aan te maken, dus dat moet ik al niet meer aankopen. Voorlopig brouw ik nog met kraantjeswater, maar ik zou mijn brouwproces toch ook graag wat verbeteren en dan kan zo'n handleiding wel nuttig zijn.