Berichten van P3SM

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Het zijn nieuwe kegs en de kwaliteit was bij mij goed. De kegs werden onder druk geleverd!

Bij een gezamelijke inkoop actie zoals we die hadden op het NL brouwforum kun je MegaDirect vragen om de kegs te versturen naar de verschillende deelnemers, zolang er maar 1 bestelling geplaatst wordt voor het geheel door 1 persoon met 1 factuur en dus 1 betaling van het totaal bedrag inclusief alle verzendkosten. Dit werkte op het NL forum perfect!

Floreffe gebruikt deze flesjes ook en daarnaast kom je ze veel tegen in Duitsland waar ze voor pils gebruikt worden!

Ben op dit moment American Sour Beers aan t lezen van Michael Tonsmeire zoals hierboven al genoemd! Bere-interessant boek!

Voor daarna ligt Wood & Beer: A Brewer's Guide van Dick Cantwell en Peter Bouckaert op de stapel!

Pas gelezen:

Malt - John Mallett

Geuze & Kriek, Het geheim van de lambik - Jef van den Steen

Het Mysterie van de Geuze - Jos Cels

Brew like a monk - Stan Hieronymus

For The Love of Hops - Stan Hieronymus

Op de wishlist staan nog de volgende boeken:

Wild Brews: Beer Beyond the Influence of Brewer’s Yeast - Jeff Sparrow

LambicLand: A Journey Round the Most Unusual Beers in the World - Tim Webb, Chris Pollard, Siobhan McGinn

Brewing with wheat - Stan Hieronymus

Yeast - Chris White & Jamil Zainasheff

Water - John Palmer, Colin Kaminski

Principles of Brewing Science - George Fix

Leuk: nog een zuiderling!! Zelf woon ik in Gronsveld (nog even: binnenkort verhuizen we naar Mheer), net ten zuiden van Maastricht!

Van wijn is geweten dat, wanneer gebotteld in magnumflessen (1.5 l.) of nog grotere modellen, dit een positieve invloed heeft op de smaak.

Mijn ervaring met magnums is dat de smaak inderdaad verbetert naarmate ik meer van die 1,5ltr op heb! ;)

Ik gebruik een Gefeg motor die via een vertraging op 160rpm draait en gemonteerd is op een Ikea tafeltje zodat er een plastic kratje onder past.

Ik doe hetzelfde: de wort in het gistvat laten klateren en meer niet. Volgens mij is voldoende gist toevoegen belangrijker dan beluchten!

Extra hoppen en een black IPA van maken! Verwacht dat de gebrande smaak er ver uit zal zijn en dus de hopsmaken niet meer in de weg zit. Eventueel kun je iets choco mout koud steepen om de kleur donker genoeg te krijgen.

Dit wordt in Amerika ook wel een Graff genoemd! De naam komt uit de boeken van Stephen King: The Dark Tower! Zoek maar eens op "Graff Cider" dan kom je voldoende voorbeelden tegen voor deze bier-cider hybride!

Wordt overigens ook in de 2e helft van dit draadje besproken!

Ik ben een stuk eenvoudiger begonnen met maar 1 pan!

Een 1-staps maisch in de ketel (goed inpakken in een slaapzak), het gistvat als filterkuip, daarna pan schoonmaken en terug hevelen, koken, gistvat ontsmetten, koelen en vergisten maar!

Als je eenmaal aan de gang bent dan kun je uitbreiden met meer ketels en al die andere mooie dingen!

De zuurstof heeft een dubbele functie: ten 1e heeft de Brett zuurstof nodig om te groeien en ten 2e produceren de verschillende bacteriën (melkzuur- en azijnzuurbacterie) zuur als er zuurstof aanwezig is. Je wilt natuurlijk niet teveel zuur, daarom is een poreuze wand zoals hout handig omdat er dan heel weinig zuurstof bijkomt.

De Brett heeft daarnaast de eigenschap dat het zuur en alcohol omzet in esters en dus smaak. Vandaar dat ik denk dat een lambic op hout anders smaakt dan een lambic die alleen op RVS gelegen heeft.

daar laten ze alvast een deel van hun Lambiek rijpen in RVS-vaten... smaakverschil nul!

Dat smaakverschil is natuurlijk lastig te vergelijken aangezien ze dit bij Lindemans al heel lang doen, de geuzes versneden worden met lambic uit houten foeders en een groot deel van hun fruitbieren nagezoet wordt waardoor de eindsmaak totaal anders wordt.

Het gaat er uiteindelijk om dat er een percentage zuurstof bij de lambic komt en ik geef toe dat kun je ook op een andere manier regelen dan via de houten wand van een foeder. Ik weet niet of ze bij Lindemans extra beluchten tijdens de vergisting?

Als je lambiek op RVS wil laten rijpen zal je uiteraard eikenhouten schilfers moeten toevoegen.

Nou... het doel van de eikenhouten vaten voor de lambiek is dat het eikenhout poreus is en ietsje zuurstof doorlaat. Als je alleen maar eikenhouten schilfers toevoegt ben je afhankelijk van de zuurstof doorlaatbaarheid van RVS en die is zo goed als nul! Je krijgt dan een ander rijpingsproces!

De WY3724 alleen is een lastige gist die er halverwege nog wel eens mee stopt

Naar verluidt heeft dit te maken met overdruk in het gistvat! Zie ook hier! Heb de vergelijkende test echter zelf nooit gedaan :)

Nee, het wordt hier in België bij de Proefbrouwerij gebrouwen

Echt waar!? Dat had ik niet verwacht!

Ik ga ervan uit dat het recept toch zelf origineel in Denemarken ontwikkeld is? Het blijft natuurlijk een gok maar ik zou toch voor de Danish Lager gaan dan: voelt op zijn plaats in dit bier! ;)

Volgens de website van To Ol zijn dit de kenmerken:

ABV: 4%

Style: Light Lager

Malts: Cara Munich, Cara Pils, Melanoidin, Pilsner

Hops: Amarillo, Mosaic

Overigens suggereert het blikje (zie ook hier) dat er ook nog Tettnanger hop gebruikt is:

De beschrijving op het blikje volgend denk ik dat een aanzienlijk deel van de hop als aroma hop gebruikt is en aangezien het om een lager gaat is het gistprofiel van minder belang maar het is natuurlijk een Deense brouwerij dus misschien de Wyeast 2042 Danish Lager?

Een beetje spelen met wat brouwsoftware en je komt volgens mij al aardig in de richting van een eerste poging!

Dank u, de saison is van brouwerij Dupont, 6,5 vol%

Goh, nog nooit een saison van Dupont gehad? Dat wordt een feestje!! Is voor mij een van de classics!!

De gist is zeker de moeite waard om op te kweken alhoewel je hem ook gewoon kunt kopen (Wyeast 3724 en White Labs WLP565 als ik me niet vergis). Smaakprofiel (in mijn ervaring) is zeer droog zoals je dat van een saison kunt verwachten en kruidig/fruitig met soms een zuurtje.

Overigens heeft de gist wel eens de neiging om stil te vallen en daarna weer verder te gaan. De druk van het vat laten wil wel eens helpen.

Hoeveel appelsap op hoeveel wort voeg je toe? Kook je appelsap mee?

Mijn 1e batch had ongeveer 30% wort (6 ltr wort + 12 ltr sap). Deze batch is ongeveer 50/50. De appelsap wordt niet meegekookt, maar pas na het koelen van de wort toegevoegd. Ik ben een beetje aan het zoeken naar welke verhouding voor mij het beste werkt, net zoals de hoeveelheid cara in de wort om te kijken wat dat met de body van het geheel doet!

Sorry,ik ben maar beginneling,wat is wort? Dat is het bouwsel of aftreksel van vienna, tarwe,aromamout zeker? WAAR HAAL JE DAT?

Wat is vienna en US-05?

Tja... het is natuurlijk een brouwforum... vandaar dat ik ervan uitging dat bepaalde brouwtermen wel bekend zouden zijn :-)

Zotey hierboven is correct: ik heb eigenlijk gewoon bier gebrouwen en na het koken en koelen de appelsap toegevoegd en daarna vergist. De gebruikte gist is inderdaad de Fermentis Safale US-05 want die heeft een mooi neutraal profiel en ik wilde geen gistsmaak.

Zoek maar eens op "Graff Cider" dan kom je voldoende voorbeelden tegen voor deze bier-cider hybride!

Overigens is mijn ervaring dat je wat terughoudend moet zijn met de hop want te veel hopbitterheid en de cidersmaak gaan niet zo goed samen!

Ik heb dit jaar een cider gemaakt op basis van wort (vienna, tarwe, aromamout), aangelengt met appelsap en daarna vergist met US-05. Staat nu op de fles te rijpen. Vorig jaar ook gemaakt en erg tevreden over!

Als je wort helder is tenminste, Anders is het toch maar gokken vind ik. Of je moet het even door een koffiefilter druppelen.

Wort druppelen op een watje en dan watje uitknijpen op de refractometer werkt bij mij prima!

Ik gebruik eigenlijk nooit kruiden in mijn brouwsels dus ik heb geen idee hoeveel 'goed' is, maar ik zag dat de hoeveelheid koriander van 23,63 gr naar 7 gr gegaan is! Is daar nog een reden voor?

de lezing van Gert is zeker ook aan te raden.

Eens kijken of we dat redden! We willen eerst 's-ochtends via Brussel om nog wat lambik in te slaan en dan op de terugweg stoppen in Beverlo!

maar d'er is toch al iemand die Peter noemt!

Er zijn vele Peters in de wereld maar op het forum maar ene P3SM ^^

Een Lambiek maken lijkt me zeer interessant maar ook moeilijk? Deel alvast je ervaringen als je daar mee start

Volgens de draadjes op de verschillende fora zou het wel meevallen! Als ik zover ben ga ik dat zeker delen!

Ben een beetje bang van mijn brouwkot te besmetten.

Niets wat een middagje spoelen met loog niet oplost! Heb al eens een Vlaams Rood gemaakt met de Flemish Ale Blend van White Labs en dat is er prima weer uitgegaan! Het gistvat spoelen met loog en de siliconen slangen uitkoken.

Kom inderdaad regelmatig bij Brouwland! Ben van plan om komende zaterdag eens een kijkje te gaan nemen en een paar lezingen mee te pikken! Die van Jef van der Steen leek me wel interessant!

Hallo,

Ik ben Peter en ik lees al een tijdje mee op dit forum en op het NL hobbybrouwforum en vond de omschakeling naar het nieuwe forum een goede gelegenheid om me maar eens voor te stellen!

Brouwen doe ik al een paar jaar en de ketels staan in Gronsveld net onder Maastricht vlak bij de Belgische grens! Ik heb al allerlei stijlen gebrouwen en heb niet echt een specifieke voorkeur. Plannen voor het komend jaar zijn de aanschaf van wat houten vaatjes en om een poging te wagen een Lambic te maken!

Thx! :)