Berichten van muziseppe

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Steinie, waarom gewoon wort laten afkoelen tot 80°, zonder dompelkoeler? Staat dit niet haaks op het regeltje dat je zo snel mogelijk moet afkoelen tot +-25°? Of heeft dit met hoptoevoeging te maken?

Van wijn is geweten dat, wanneer gebotteld in magnumflessen (1.5 l.) of nog grotere modellen, dit een positieve invloed heeft op de smaak. Heeft iemand hier ervaring mee wanneer je dit met bier doet? Is er een merkbaar verschil wanneer gebotteld wordt in flessen met verschillende inhoud?

Ik heb dit bij mijn eerste brouwsel ook voorgehad: Het schema gevolgd en toch te weinig eindvolume.
    De smaak was daardoor (té) geconcentreerd jammergenoeg.
    Bij het koken verdampt er bij mijn installatie ongeveer 6 liter. Ik heb dit bij het spoelwater geteld en kom nu op 20 l. uit.
    M.a.w. als ik begin met koken (gedurende b.v. 1 uur) moet ik zeker met 26 l. starten.

Ik heb hier nog een aantal flessen staan van 4 à 5 jaar oud, die het resultaat waren van enkele sessies blikbrouwen. De smaak mist body, is op het scherpe, beetje zure af, kortom, geen succesverhaal...
    Er zijn flessen met korrelgist maar ook met Wyeast-gist.
    Is dit allemaal verloren en kan ik ze dus beter door de pompbak gooien of is er nog hoop? Nog laten staan?
    Ik heb ooit horen vertellen dat je bier opnieuw zou kunnen 'bij'brouwen, door het als basis voor iets anders te gebruiken???
    Heeft hier iemand ervaring mee?

Ik heb nog 2 zakjes van de Fermentis S-33 (11,5 gr.)op overschot en wil deze graag op korte termijn gebruiken.
    Op het forum blijkt dat deze gist vooral een zoete smaak en een relatief hoog eind SG geeft.
    Wat hier best mee maken? blond/bruin? Heeft er iemand soms een simpel recept (newbie....) om deze gist mee te gebruiken?
    Bedankt voor jullie tips!