Berichten van pol hesperol

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ik heb de cursus bij Alvinne gevolgd en ben nu bezig bij de avondschool in Gent. Het hangt er volgens mij van af wat je doelstelling is. De cursus bij Alvinne vind ik zeer geschikt voor al dan niet ervaren hobbybrouwer. De cursus zijn 10 halve dagen (zaterdagvoormiddag) en je kan eens meebrouwen bij Alvinne. Er wordt vooral uitgelegd hoe je praktisch moet brouwen als hobbybrouwer en waarom. Ik was daar heel tevreden over. Je krijgt er ook een uitgebreide cursus bij. Als je een officieel attest wil behalen kan je o.m. de opleiding bij de avondschool in Gent volgen. Dit zijn 5 modules en zijn gespreid over 2 jaar. Twee van de 5 modules zijn praktijklessen (brouwen dus). Dit gebeurt soms bij brouwerijen (Drie Koningen in Groede, Den Herberg, Vicaris, Meura,...) of sinds dit jaar met een eigen installatie op school. De eigen installatie is te vergelijken met een uitgebreide hobbybrouwinstallatie. Hierbij heb je dus wel een praktische opleiding maar ik ben nu een beetje een ervaren hobbybrouwer en heb er zelf nog niet heel veel bijgeleerd. Dit zal misschien nog wel gebeuren in de volgende modules... Als ik me niet vergis geeft/gaf de leeraar ook les en Anderlecht. Er worden ook af en toe bezoeken georganiseerd. Wat de theorie betreft wordt er vrij diep ingegaan op bvb grondstoffen. Wat je bij Alvinne leert als " er worden enzymen gevormd " zie je op de avondschool met een doorsnede van de gerstkorrel en met de verschillende delen er van. Of bij de gistcel worden de verschillende functies van de celmembraan besproken. Voor een hobbybrouwer nogal vergaand vind ik. Als je nog vragen hebt, laat maar weten he. Oja, het is dus geen volwaardige bacheloropleiding zoals het KaHo maar dit heet 3 TSO. Een secundaire opleiding, dus helemaal niet te vergelijken met een bachelor. gr Pieter
    ok, een paar muiskliks verder heb ik dit gevonden, EBC = 0.000000000176506*SRM4 + 0.000000154529 * SRM3 - 0.000159428 * SRM2 + 2.68837 * SRM - 1.6004 SRM zou hetzelfde zijn als asbc
    Hallo, Ik zie dat de term 'asbc' een amerikaanse eenheid is voor kleurbepaling. Weet er iemand hoe dit omgerekend kan worden naar EBC? Of is dit hetzelfde? gr Pieter
    Ik gebruik de mijne ook niet (meer) zo veel. Mijn systeem gaat als volgt, ik vul een grote wasmand (zo één zonder gaatjes aan de zijkant) met warm water en ontsmettingsmiddel. In die wasmand past juist een bak bier (33cl flesjes). Ik zet een ovenrooster op de bak (die past er juist op) en dompel de bak in het water. Op die manier ontsmet ik 24 flesjes tegelijk. Het nadeel is wel dat je een hoger verbruik aan water hebt maar ook vooral meer verbruik aan ontsmettingsmiddel. De rooster dient ervoor dat de flesjes niet blijven bovendrijven en je kan die gebruiken om de flesjes tegen te houden terwijl je die uitgiet.
    Methanol kan je ook gebruiken. Wel goed na te spoelen want dit is zoals veel ontsmettingsmiddelen giftig. Dit verdwijnt ook makkelijk door verdamping. Dit wordt ook gebruikt in sommige brouwerijen. Deze zijn te vinden in elke supermarkt of tankstations. Eigenlijk zijn er toch wel vrij veel soorten alcohol te vinden die gebruikt kunnen worden voor ontsmetting. Misschien ook wel in doe-het-zelf winkels en hobby/tekenwinkels als bvb Schleiper. Voor een euro of 4 heb je een liter. Javel is ook een optie, opnieuw goed na te spoelen. Niet geschikt dus voor consumptie, maar wel voor ontsmetting.
    Wat het isoleren betreft vind ik het gebruik van de isolatieslaapmatjes wel handig. Dit zijn matjes die gebruikt worden bij het camperen die je onder je slaapzak legt in de tent. Ik gebruik dit bij mijn maisch/kookketel. Die matjes zijn ongeveer 1 cm dik, die zijn bedoeld voor isolatie, ze zijn gemakkelijk in de juiste vorm te snijden of knippen en ze kosten minder dan 5 eur. En je kan zelfs nog kiezen welke kleur ook :happy3 . Ik heb die (wel tijdens de zomer) gekocht in de plaatselijke GB. hierin vind je een foto'ke: http://biersfeer.wordpress.com/2012/05/ ... e-brouwen/. Ik heb toch wel gemerkt dat er veel minder warmte verloren gaat. gr Pieter
    Hallo, Ik heb een half litertje gist kunnen bemachtigen van brouwerij Liefmans. Ik ben van plan om het te gebruiken bij een brouwsel dat ik later op houten vat zou willen steken. Nu zou ik die gist nog een paar weken willen bewaren. Is dat mogelijk? Zo ja, graag wat tips aub. Ik dacht het gewoon te bewaren in de koelkast. Indien nodig heb Ik enkel huis- en keukengerief ter beschikking, dus geen labomateriaal. gr Pieter
    Ik vind dat we toch moeten opletten met beweringen dat de gist nu anders zou zijn. Het enigste wat ik hier in deze draad lees is dat Ronnie zijn orvalgist twee keer niet ver is uitgegist. Het is natuurlijk goed dat we daar vraagtekens bij plaatsen, maar met alle respect vind ik dit te weinig om daar conclusies uit te trekken. Om een beetje statistische resultaten te bekomen zouden we toch een veelvoud van brouwsels moeten testen of zoals hier al gezegd wetenschappelijk te bekijken met bvb. een microscoop. Mij zal je dus niet horen zeggen dat er veel veranderd is. Deze zomer ben ik in de streek gaan rondtrekken en verschillende proeverijen gedaan met oude en jonge Orval en mij is er niet echt iets opgevallen van gistsmaak. Misschien ligt dit aan mijn smaakprofiel natuurlijk, maar toch... Enfin, nogmaals, met alle respect vind ik het goed en nuttig dat hierover gediscussieerd wordt, maar ik denk dat we niet te snel onze conclusie mogen trekken zonder dat we voldoende betrouwbare bronnen hebben. gr Pieter
    Ik was er vorig jaar en ik ga dit jaar zeker terug. Bezoek aan de brouwerij is wel interessant omdat je zowel de oude als de nieuwe brouwzaal te zien krijgt.

Het warmwaterbad is geïnstalleerd en ik haal 28 °C. vergisting is nu na anderhalve week van 1060 naar 1024. ziet er goed uit lijkt me.
    Als de hoofdgisting een maand duurt. Is het dan best om dit na twee weken al eens op een ander gistvat te steken?

Pieter

de belgian saison.

gecontroleerde gisiting zit er bij mij voorlopig nog niet in wegens plaatsgebrek. kheb het vat net in een wasmand gezet met warm water en de gistactiviteit begon na een paar minuten al stevig te verhogen.

Hallo,

Begrijp ik het nu goed dat de hoofdgisting ongeveer één maand heeft geduurd? Bij mij staat er ook een saison te gisten. gestart met 1063 beginsg en nu 1048 na 7 dagen. traag dus, de temperatuur is wel laag (ongeveer 22 à 24 °C). Ik ga eens experimenteren om op te warmen met een warmwaterbad.

Pieter

Ik heb er ondertussen iets op gevonden. Met de zomer in aantocht vind je in veel winkels kampeermateriaal. Onlangs zag ik isolatiematjes liggen in de GB voor een dikke 5 EUR (of toch iets in die orde). Je weet wel, zo van die schuimmatjes om onder je luchtmatras ofzo te leggen en die je kan oprollen. Dit heb ik de laatste keer gebruikt om mijn ketel te isoleren. Het is ook gemakkelijk om een vorm in te knippen zodat ie mooi past rond de ketel. Het matje was ook aan één kant bedekt met een soort alluminium folie. Ik heb de indruk dat het toch beter gaat, maar het resultaat valt nog af te wachten... Met één zo'n matje kan je wel twee ketels isoleren denk ik. En je kan zelfs kiezen welk kleurtje je wil ::party foto's hiervan op m'n blog: [url]http://biersfeer.wordpress.com/2012/05/17/dagje-brouwen/[/url] Op foto 1 en 6 is de maischketel nog niet geïsoleerd. Op foto 7 heeft hij een jasje om... Wel nog even bijvermelden dat ik elektrisch verwarm en dus niet met een vlam. Isolatiemateriaal en een vlam gaan niet goed samen! Pieter
    nog een vraagje hierover. Ik merk dat het opschalen in stappen gebeurt. Als je nu 2 l gist wil opkweken, kan je dan niet ineens de bodem van het flesje in een recipient van 2 l brengen en daarbij 2 l wort en één keer toevoegen? Is appelsap of suikerwater ook niet goed? gr Pieter
    Hallo, Voor de geïnteresseerden. Sinds kort probeer ik een bier-en wandelblog bij te houden. Wat het biergedeelte betreft gaat het vooral om fotoverslagjes van bierfestivals. [url]http://biersfeer.wordpress.com/[/url] gr Pieter
    hallo, Vraagje ivm het koken. Mijn kookketel is er zo eentje van Brouwland van ongeveer 25 l met een vermogen van 2000 W. Ik heb regelmatig de smaak van DMS in mijn bier. Niet leuk dus. ::boe Ik ben eens bij verschillende bronnen gaan raadplegen en daar krijg ik steeds de tip om niet te 'zacht', maar goed door te koken. Om 20 l te koken met 2000 W is niet voldoende. Het kookt wel maar heel zachtjes. Vorig weekend heb ik nog eens gebrouwen en de enige optie was om minder volume te koken. Met 15 l ging het al veel beter. Resultaat van de smaak valt wel nog af te wachten. Nu zou ik toch graag met die ketel 20 l willen en brouwen en had ik gedacht om op één of ander manier bij te verwarmen. ik weet niet, met een verwarmingselement ofzo. Heeft iemand een idee hoe ik dit het best zou doen? Ik ben niet erg handig, dus liefst iets dat ik in het stopcontact kan steken en daarna in mijn ketel. Ik heb gemerkt dat ik met deksel wel goed kan doorkoken, maar dan zou die DMS niet kunnen ontsnappen. Zou misschien een deksel met een gat al kunnen helpen? gr Pieter
    [quote]Indertijd ondervonden dat het na een uur al 1 pH punt kon fout zitten, dat is echt teveel![/quote] Dit zou toch niet mogen. Dan is er toch iets mis met de pH-meter, of misschien eerder met de elektrode. Bij de professionele pH-meters op het werk bij ons worden die 1 keer per maand gekalibreerd en vertonen slechts zeer kleine afwijkingen. ik spreek hier over een paar tienden en die meters worden dagelijks meermaals gebruikt. Sommige zelfs continu. OK, wij hebben goedkopere modellen en zullen misschien wat meer moeten gekalibreerd worden, maar na een uur al 1 fout zitten dan is de meter (of toch de elektrode) goed voor de vuilbak.
    Volgend bericht is misschien wat onordelijk, maar tkomt van een pdf. Als iemand mij kan zeggen hoe het beter kan, laat maar iets weten. Hierbij de nieuwsbrief. Het gaat niet over orval zelf. Slechts één zinnetje gaat over pasteuriseren. Ik heb het in het rood gezet gr Pieter (Wie proeft… die vindt…) bijeengesnuffeld deur den Wacho De bierbrieven (archief) zijn op te sporen via de site van Jan van Pelt: http://www.biersites.nl Zal eveneens ter inzage liggen in ‘De Bierloods’ en ‘Den Zytholoog’, Staatsbaan 65, Adegem FTC Tyre Center - Beverensesteenweg 315 - 8800 Roeselare - 051/ 62 39 25 Velgen en bandencenter – aan groothandelsprijzen – gratis check up van banden – afstellen van lichten – nazicht en keuring van wagens - info@flanderstradingcenter.be - http://www.flanderstradingcenter.be Hallo, weer een pittig weekendje achter de rug. Na het sorteren van de vele informatie een blok biernieuws met vooral aandacht voor kleine groeiende brouwerijen (Chouffe, Alvinne, ‟t Alternatief) bij elkaar gesnuffeld waarmee ik u veel leesgenot toewens. Ik bedank vooral de brouwers, vertegenwoordigers en andere bierliefhebbers voor de omslagen met de vele bieretiketten die ik kreeg. De dubbele schenk ik aan een drietal beginnende verzamelaars wat hun ook veel plezier verschaft. BB-Mop In het brouwerijkantoor gaat de intercom aan van bij het secretariaat: “brouwer, hier is een heer aan de foon die een uurtje van uw tijd vraagt om naar het geheim van uw succes te vragen” Na een lange stilte, dan: “journalist of recherche?” Waregemse Bierfanaten onder de indruk van imposant levensverhaal over ‘Chouffe’ In het bovenzaaltje van ‟t Peerdeke (pand 250) te Waregem liet het reeds om 19.15 uur overvol met bierfanaten die vol verwachting kwamen luisteren naar het sprookjesverhaal van „La Chouffe‟ Deze keer mochten voorzitster Leen en bierprater Geroen een gewichtig man voorstellen, iemand die de groei van de Ardense brouwerij „La Chouffe‟ van in de beginfase heeft meegemaakt. Vandaag werd alvast bewezen dat het boek van Chris Bauweraerts „De Chouffe-Story‟ bij iedereen (en niet alleen de bierliefhebbers‟ moet en zal thuishoren. Deze avond stond ook in verband met het goede doel want de opbrengst van de „quiz-verkoop‟ gaat integraal naar het project „ten Anker‟, waarvan er een deel aanwezig waren met een voorstelling van het probleem. Het bedrag zal worden overhandigd op een speciaal daarvoor geschikte dag maar later meer daarover. Waregem - Door de verhuizing van het activiteitencentrum naar het Karmeldomein begin oktober kunnen minder mobiele bewoners van de vzw Ten Anker in Waregem daar niet of nauwelijks geraken. Reden: de vzw beschikt niet over een bus met rolstoellift. Daar wil Ten Anker snel verandering in brengen. Ten Anker is een gezinsvervangend tehuis voor mensen met een verstandelijke beperking. Er wonen 36 mensen van wie er 20 meerdere keren per week naar het activiteitencentrum gaan. “Vroeger hadden we maar de straat over de steken naar ’t Ware Heem, sinds kort gaat het om een verplaatsing van drie kilometer. Niet veel voor ons, wel voor mensen die minder mobiel zijn”, schetsen voorzitter Patrick Vanheusden en directeur Nadine Bourgois het probleem. Oproep aan bedrijven en serviceclubs “Er zijn bewoners die de belbus nemen en we hebben zelf ook een bus ter beschikking, maar daar kan enkel een plooibare rolstoel in mee. Daarom willen we een aangepaste bus met speciale lift aankopen.” Om de kostprijs van 35.000 tot 40.000 euro te financieren, doet Ten Anker in de eerste plaats een beroep op de Waregemse serviceclubs en bedrijfswereld. Nadine, Nico, Frans, Betty, Nico Toen kwam een oorverdovend applaus als Geroen de gastheer aankondigde want Chis Bauweraerts is een soort wereldprofeet in biermiddens en vooral het verhaal dat hij meebracht. Ik ga hier nu niet het hele boek gaan verklappen maar de geschiedenis en anekdoten volgden elkaar in snel tempo op. Als opwarmen kregen we de vernieuwde „bolleke De Koninck‟, een product ook door Duvel-Moortgat in de kijker geplaatst en vooral technisch verbeterd na de overname van dit bedrijf. Niet vergeten te noteren dat het eerste weekend van oktober een bierlijke herinnering is aan Modeste Van Den Bogaerde met een festival Modeste in de Antwerpse brouwerij. (Het bolleke werd bitterder gemaakt door medewerking van Duvel, Chouffe en.. Saaz hop. Chris begon zijn eigen verhaal verhaal begon met de slogan ‘Slowxbrew – Tour de Belgique’ die door zijn goed gekozen commerciële naam vooral buiten onze grenzen forure maakte. Het beeld van Cooperstone werd ons pratend en met beelden voor de geest gehaald. Als je boek gaat lezen ga je werkelijk verbaast staan van toevalligheden die in de „Chouffe‟ geschiedenis voorkomen. Toeval bestaat niet?? Volgens den du(i)vel wel en het cijfer zes komt niet alleen in mijn ouderdom voor maar met regelmaat in verschillende onderdelen van „The Chouffe-Story. In 1935 bood de hoeve, waar later „Brasserie chouffe‟ zou gevestigd worden bewoond door de familie Denis en later door Barbette. Nakomelingen van deze families kregen een belangrijke post bij „La Chouffe‟. De namen Pierre Celis en Frank Boon werden eveneens vermengd in het bestaan van het Chouffke. Wat ons het meest verwonderde was de reis die Chouffe heeft gemaakt in bierland. Gestart in 1882 in Hoeve Masson, met een afgedankt keteltje van Pierre Celis, door de schoonbroers Pierre Gobron en Chris Bauwelaers met (in een koeistal gemonteerde hobbybrouwerijtje) amper enkele liters en in korte periode uitgegroeid tot een capaciteit van 100.000 hecto‟s. Straf, straf, straf. Terwijl Chris de situatie belichtte van zijn opgang kwam de WBF-Crew aandraven met een simpele, maar zeer lekkere „Duvel‟ het bier waarmee „Chouffe‟ een goede verstandhouding opbouwde en met Michel Moortgat en Duvel-brouwer Hedwig Neven bekende bewonderaars huisden.[b][color=#FF0000] Naast Duvel waren er ook nog technische brouwafspraken met Orval en Chimay. Volgens Chris werd pas heel laat een geheimpje vrijgegeven waarbij met liet weten dat de kracht en smaak van het bier lag in de korte (amper één minuut) pasteurisatie.[/color][/b] Om het hele concern te leren kennen mochten we ook proeven van een Liefmans Golden Band, die onwaarschijnlijk een der minst verkochte bieren van de groep is. Terwijl de aanwezigen genoten van de zachte zurigheid van dit roodbruintje gaf Chris tekst en uitleg over de Chouffe-kabouter Marcel (ge weet wel dat van die spraakwaterval) en deelde Geroen aan iedere aanwezige de beruchte rode chouffemuts. In mum van tijd en begeleid door nog een biermonument als „Maredsous‟ en ne „Kwelchouffe‟ werd de zaal omgetoverd in een hele leuke kabouterbende. Net voor de pauze werden de quizblaadjes verkocht met opbrengst voor „Ten Anker‟ en kregen we nog elk een prachtig proefglas van „Houblon Chouffe‟ waarmee we bij het benedendek van „Het Peerdeke‟ een heerlijk, frisse Houblon Chouffe‟ van ‟t vat aangeboden. Na de plas, rook en drinkpauze gaf Chris, bij een N‟ice Chouffe, nog wat uitleg over het verder reilen en zeilen van Chouffe en de geschiedenis van het trappisten/abdijenleven waarbij de vlag met bijbehoorende uitleg door Thierry en Wacho werd vastgehouden. Na het genieten van McChouffe lieten ze „nen zwarte pol‟ aanrukken. Er bestaat ook een „witte Pol‟ van deze, met zekerheid kleinste brouwerij van de planeet en omstreken dat gelegen is in het 300 jaar oude huis van de smid nu „Le Grand Café (een der kleinste staminees in ons land) te Mont (Houffalize). Samen met enkele Chouffe fans (als Madame Chouffe) werd het refreintje van het de Pol nog eens opgebracht. Daarna werden de vriendschapsbanden met de Chouffe dei-hard‟s nog wat aangehaald en naast een klein Chouffe geneverke kwamen tot in de vroege uurtjes tal van streekbieren op tafel. In elk geval een dikke proficiat aan Chris voor zijn bereidwillige uitleg en ook aan de mensen van De Waregemse Bier Fanaten voor deze kans dit mee te maken. „Don‟t worry, be Chouffie‟ Chris in een goed gesprek met brouwer Johan Brand (van ’t Smisje Mater) en zijn echtgenote. Daarnaast de diehard Chouffe fans en den Wacho verwondert dat zijn glas zo vlug leegliep. de Chouffers van dienst en de hele meute kabouterkes en een onafscheidelijk duo Chris en Marcel De winnaars van het Quiz-ke kwamen nu uit de bevriende bierclub Nadorst Deerlijk. Een knappe foto van de Waregemse IPA en de kaboutervriendjes van WBF De hele groep op de foto buiten, de zwaarste groep binnen Alvinne Craft Beer Festival barste bijna uit haar voegen. Als ik me niet vergis is het de vijfde keer dat Brouwrij Alvinne het grote publiek samen riep om met enkele van ‟s werelds creatieve en innoverende brouwers te gaan genieten van complexe, smaakvolle bieren. Reeds op zaterdag 3 maart was het duidelijk dat de inrichters stilaan behoorden tot het groepje bierfestivals waar naast België ook alle andere grenzen werden overschreden. Had wel enige moeilijkheid te overwinnen en moest rekenen op mijn GPS om in de vaartstraat in Moen te geraken. In Kuurne was de wielerwedstrijd al aan de gang en ze waren in drie groepen gescheiden zodat het wel een eindje duurde vooraleer ik verder kon. Het idee om langs de vaart te rijden viel ook in slechte aarde want daar waren grote werken bezig en mijn „Hollandse spreekster‟ zond mij dan maar langs alle kleine wegeltjes en via Heestert naar Alvinne. Pas open en het was al aanschuiven om glas en bonnentjes te bemachtigen. Je werd er bediend door de dames van Alvinne en ook onze lieftaligge Sofie Van Rafelghem was er zwaar aan het werk. Nadat ik al het benodigde bij elkaar had trok ik de bomvolle zaal in op zoek naar mijn vriend Ulli die met zijn firma H.Ertie enkele zeer knappe mengbieren had in elkaar gestoken. De eerste die me interesseerde was „Oude geuze 3 fonteinen Gouden Blend‟ waarin alle 5 de, door Armand gebruikte lambics werden vermengelden met wort van Lindemans, Boon en Girardin. Na wat bierbrabbels nog vlug even een „Cantillon Lambic Oude Orval. Bij de Struise brouwers kon ik nog juist een bitter bier proeven die volgens mij meer dan 300 EBU had dus mmmmmm, lekker. Intussen was het ongelooflijk druk geworden en bij Alvinne dronk ik nog 2 heerlijkheden zoals een „Naket Ladies van het brouwersduo Alvinne/Twickenham en daarna de „Kriek van Montagne „ om daarna tussen het gewoel stilletjes huiswaarts te keren. Was mij toch even te druk en bewijs van de geliefdheid van de 3 Alven-brouwers. Een heel mooi bierfestival van deze groeiende brouwerij. Boven de werkende klasse en daarbij wat sfeerbeelden van de genietende meute. Bij die geuzesteker was de vraag is het nu Ulli of toch H.ertie? Er was ook een plaatsje om wat te eten en Brugse Tom Allewaert (Erasmus) was ook weer van de partij. Tussen de coulissen stond Urbain echt te zweten en Oostendse bierjutters waren er ook hé, of was dat nu voor BAB. Vertel kijk je zelf maar. Brouwerij ‘Het Alternatief’ & Theater Platteau’ stellen ‘Cuvee Nelson voor te Izegem. Nadat Piet Salomez van de Izegemse bierfirma enkele tijd geleden creater was van het Izegemse Stadsbier met de toepasselijke naam „Tatsevoet‟ heeft hij al een hele weg afgelegd. Na zijn brouwersdiploma haalde hij, bij de Picobrouwerij Alvinne (toen nog in Heule), met Hik (blond en bruin), de amberkleurige Piet-Agoras, zijn „Eerwaarde Pater‟, een zwaar komplex bier, Den Ambetanterik waarbij gebrande mout en hopbitterheid elkaar afwisselen en zijnen „Bitter Waarheid‟ met een sterke hoppersoonlijkheid. Na het verdwijnen van Alvinne uit de streek is Piet zijn recepten gaan uitproberen in de Chinese ketels van „De Graal‟ te Brakel waar iedereen toch de zachtere kant van het verhaal proefde. Piet Salomez die naar bierproefcursussen ook nog voor tal van kleine verenigingen prachtige bieren tevoorschijn tovert had op zondag 4 maart tal van bijzonderheden uitgenodigd naar het prachtige kasteel „Wallemote‟ waar hij samen met Theater Platteau de werelprimière van een nieuw bier zou presenteren. De naam Cuvee Nelson, een volmoutig blond bier van 6% en een evenwichtige bitterheid van 40 EBU die voortkomt door het geproduceerde hopsoort „Nelson Sauvin uit Nieuw-Zeeland (vandaar de naam van het bier). Het bier zal vanaf heden in beperkte oplage in de handel zijn en zeer waarschijnlijk te genieten zijn in Kroegske te Emelgem, waar je trouwens alleen de allerbeste bieren vindt. Fruitig aroma met toetsen van pompelmoes en een zeer goede hopbitterheid bij het mondgevoel. De 11% zijn zeer goed gemaskeerd en in de afdronk vindt je een prachtige hopbitterheid (wacho) Piet trots met zijnen kweek en het zag er zo uit en de biergenieters van Nadorst Deerlijk weer van de partij De taak van nen brouwer is de juiste uitleg geven aan zijn toehoorders, Er was ook aandacht van Filip Geerts en vrouwtje Katrien van „Belgian Beer Board‟, Piet als een echte gastheer met zijnen officiële uitleg en De collega‟s van „HIC‟ (Heerlijk Intensief Consumeren) waren natuurlijk aanwezig zoals bijna overal waar goe bier is te verkrijgen. Brouwerij Vanhonzebrouck gaat gedeeltelijk weg uit Ingelmunster. Jaren geleden was Luc Vanhonzebrouck al van plan om zijn brouwerijtje in Ingelmunster te verlaten. Reden was toen het politiek debat over verbod van zo‟n fabriek in het centrum. Intussen is zoon Xavier op de troon gekomen en liet zijn familiebrouwerij verder in de „picture‟ brengen door enkele merkwaardige nieuwe bieren en martekingveranderingen. De brouwerij groeide gestadig door en plots was het wel een noodzaak om uit te kijken naar iets groters. Een tijdje geleden kwam het pand van „De Zandberg‟ ter sprake. Intussen werd verder uitgekeken naar een behoorlijk perceel Op de grens van Ingelmunster en Emelgem (Izegem) stond de fabriek van de vroegere meubelfabriek Lefevre al een poos onbewoond. De onderhandelingen zijn in een laatste fase en de kans is zeer groot dat de brouwerij naar Emelgem verhuist. Het nieuwe terrein bedraagt 7.5 hectare (in Ingelmunster amper 1.5 ha) Het project krijgt een prijskaartje van 25 milj. Euro, maar het is de enige mogelijkheid om verder door te groeien en de bestaanszekerheid van de brouwerij te verzekeren. Mogelijks houden ze de bottelarij nog in Ingelmunster. We volgen het zeker op want de nieuwe brouwerij zou pas in 2016 klaar kunnen zijn. Wordt vervolgd. Met de bus via brouwerij Maenhout Meulebeke naar Zythos Bier Festival Op zaterdag 28 en zondag 29 april neemt brouwerij Maenhout deel aan het befaamde „Zythos Bier Festival‟ in de Brabanthallen te Leuven. Daardoor zal de brouwerij (en proeflokaal) op zaterdag 28/4 gesloten zijn. Om alle bevriende bierliefhebbers de kans te geven deze lange reis comfortabel mee te maken wordt op zaterdag 28 april een bus ingelegd met bestemming ZBF. De bus vertrekt om 12.00 aan brouwerij Maenhout (Tieltstraat 219, Meulebeke). De terugkomst wordt verwacht omstreeks 24.00. Prijs voor de bus is: €15 (op voorhand te betalen). Wie graag meewil kan zich melden via: birgit.derammelaere@brouwerijmaenhout.be of tel: 0477/ 75 00 20. Bij inschrijving krijgt u het rekeningnummer om over te schrijven. Pas dan is je inschrijving geldig!
    Ik heb nog nooit bottelgist toegevoegd. met de laatste vriesperiode is mijn bier gedeeltelijk bevroren geweest. zeker een week. geen bottelgist toegevoegd en de hergisting op de fles is goed gegaan.
    Ik heb van de eerste keer Wyeast Roeselare Blend gebruikt. Is het voor de smaak dat je eerst een andere gist gebruikt? Mijn rood biertje zit nu twee maand op houten vat. De eerst weken was het niet te zuipen maar nu begint het al drinkbaar te worden. Pieter
    kben er gisteren nog geweest. geen hopzakjes te vinden. Over het algemeen vind ik het wel een goede winkel maar het vervelend is dat de prijzen niet staan vermeld. Je moet er naar vragen en dan moeten ze dat voor elk product opzoeken in een boek. En zo veel goedkoper dan brouwland zijn ze inderdaad niet. gr Pieter