Berichten van springerke

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ik drink graag Gulden Spoor IPA , met pils mout en pale ale en als hop chinook,collumbus,cascade en simcou , dit zouden de ingredienten moeten zijn maar weet niet welke gist te gebruiken :(
    of wel de Caling IPA met de hopsoorten cascade, amarillo, simcou, bravo, topaz, mozaik, equinox, galaxy, en op het einde citroenzeste, dit heb ik toch zo gelezen, weet niet of het wel zo is en welke verhoudingen?

Ik heb al enkele brouwerij bezoeken gedaan waar ze enkel eikenvaten gebruiken uit de wijnbouw.
    naar 't schijnt zouden ze vaten voor wijn maar 1 maal gebruiken en worden dan doorverkocht aan brouwerijen waar ze dan opgekuist worden en zien er weer als nieuw uit.
    Dit laat ik mij toch iedere keer wijs maken. :/
    Het is wel zo dat er uit een eikenvat veel looizuur vrij komt, en in een kastanje vat niet (dat denk ik toch)en dat zal wel iets doen met de smaak denk ik
    Je moet maar eens een nieuw eiken vat vullen met water, na veertien dagen neem je er een glaasje van en moet je er eens aan ruiken , looizuur
    Maar is het niet zo dat ze eiken vaten branden lans binnen ?
    Hier kan je okasie vaten kopen.
    http://verkoop.donkiz.be/verkoop/gebruikte_wijnvaten.htm

'Savonds een borrelglaasje opwarmen en uitdrinken , is zeer goed warm. Is wel om te drinken niet gorgelen
    Ja met honing kan ook, die Tagatose ken ik niet, heb nog geen last van diabetes maar wat niet is kan nog komen hé :(

Een receptje goed voor in de winter en een goede hoestsiroop.

Benodigheden

1,5L water
    0,5 kg kandijsuiker
    8 laurierblaatjes
    3 zwarte kalisse stokken (apotheker of kruiden winkel)
    30 cl rhum
    4 gr menthe (apotheker )

Bereiding

water , suiker , zwarte kalisse , laurier , laten koken tot suiker en kalisse gesmolten zijn
    Dan de Rhum toevoegen en 2 à 3 minuten laten koken
    Van vuur nemen en de menthe inroeren , 5 min. laten trekken en warm in flessen vullen.

Je zal merken dat uw luchtwegen wel zullen open gaan bij het inroeren van de menthe.

Citeer

Hier in Diest hebben we heel zacht water, tussen 5.3 - 14.9 °F

Zijn dit geen °D
    De wetgeving in belgie zegt
    In de Vlaamse Drinkwaterwetgeving (BVR 13 dec 2002) is voor hardheid een wettelijk maximum opgenomen van 67°F.
    Indien het drinkwaterbedrijf zelf een ontharding doorvoert, moet een minimale resthardheid van 15°F (of 8°D) behouden blijven.
    Bij ons in Lendelede zijn de waarden tussen de 24 en 33 °F
    Alhoewel als je de kaart met de verschillende hardheden per streek bekijkt komen ze soms niet aan hun 15°F

Ja, ik heb nog geluk
    Heb ze gister avond om 18h in gistkast geplaatst en vanmorgen om 9h opgekomen, zo lang is het nu ook niet,maar ik weet niet hoe de gist reageerd op zo' temperatuur
    Mijn kast is verwarmd met zo'n plastiek matje van 15 wat, dit warmt nu ook zo rap niet op , maar in gesloten ruimte ?

Heb gisteren mijn Saison op fles gestoken en normaal zet ik dit op de verwarmingsketel voor de nagisting.
    Nu heb ik dit in de gistkast geplaatst aan een 22°.
    Vanmorgen ben ik gaan kijken en deze stond op 34°, mijn sensor lag tegen de deur en daar is het veel koeler namelijk 20,° er is geen ventilator (stom van mij)die de warmte verspreid waardoor de temperatuur te hoog oploopt. De onderste rijen waren goed maar de bovenste waren wel warm, welke gevolgen zou dit hebben?

Kan men een starsan oplossing bewaren? ik heb nu een kleine 2weken een oplossing staan en zie dat dit een witte laag achterlaat
    Ik heb horen vertellen dat er mensen zijn die hun materiaal in die oplossing bewaren, na gebruik van bv hydrometer terug in starsan oplossing.
    Als je bv een hevel bewaard in starsan moet die toch ook een aanslag krijgen aan de binnenkant.

Ja ik weet niet zeker of die omreken tabel klopt van Brix naar SG , zal straks een een meting doen met Hydrometer
    Komen allemaal kleine koolzuur belletjes naar boven zoals je een pintje zou uitgeschonken hebben, is dit nog vergisting ?

Ja, moest wat langer gewacht hebben om over te hevelen maar dacht dat hij ver uitgegist was en begon al goed te klaren, had SG 1006 met hydrometer
    Nu gemeten met refractometer en omgerekend , maar is de eind uitkomst niet een beetje laag ? zal morgen eens meten met hydrometer

Brix to Gravity during and after fermentation converter

Original Brix

13.3
    Current Brix

4.8
    Calculate
    Current Gravity

0.998

Was een smack pack activator French Saison , was nog goed tot halverwege 2017
    starter gemaakt eerst 400ml gekoeld en afgegoten dan 800ml, op magneetroerder . bij enten gist niet afgegoten, wort 2*15min belucht, na een 3tal uur had ik al een goede vergisting

Hoe lang kan een vergisting wel doorgaan.
    Heb 3 weken geleden een bier gebrouwen met een SG 1044
    Na 4 dagen 600 gr suiker bij in totaal zou dit volgens brouwplanner 1054.7 moeten zijn.
    Staat nu nog altijd te gisten, komt nog altijd veel koolzuur naar boven en een belletje om en bij de 20 à 25 seconden
    verleden dinsdag gemeten had 5.1 brix , vrijdag was het 5 brix , nu juist gemeten 2 maal om zeker te zijn 4.8 brix
    De gist was een frech Saison. heb na 1 week overgeheveld, hoe lang kan dit doorgaan

Citeer

Doorgaans is het door te weinig gist bij aanvang, dat een gisting voortijdig stilvalt

Ja bij mij zal het daardoor komen
    Heb nog eens nagelezen en ze beschrijven 100gr/HL dus 1gr per liter maal 20 = 20gr en heb maar 1 zakje van 11gr gebruikt
    Dacht dat 1 zakje voldoende was voor 20L

Ik heb ook al 2 maal een bier gemaakt die niet wil uitgisten.
    Mijn laatste was ook met de nottingham en heb er alles aangedaan om hem terug aan t'gisten te brengen, beluchten overhevelen nieuwe gist, was gestopt op 1.019
    Maar ze beginnen wel terug te gisten eens in de fles.
    Wat ik nu denk, zou het mogelijk zijn met een kleine suikergift hem terug op gang te brengen ? in de fles gebeurd dit toch ook

Misschien moet ik Enzybrew ook eens gebruiken, want mijn ketels (Ss brewing) zijn zeer moeilijk proper te krijgen.
    Er blijft altijd een waas achter doordat ze niet glad gepolijst zijn van binnen en buiten
    Mijn vorige waren mooi glad en was een plezier om te kuisen

Ik weet niet of vlokken problemen voor het filteren geven, in één van mijn bieren zaten mais vlokken, maar het was de eerste keer dat ik een zeer goede filtering had.
    Het was de eerste keer dat ik gebruik maakte van het filter van Walter.
    Ik heb het zeer traag laten aflopen tot ik een heldere wort had, en dan het troebele teruggegoten,dan langzaam verder filteren en dit zonder problemen waar het vroeger altijd problemen veroorzaakte met mijn trechter met filtergaas. :thumbup:

Citeer

k ben nog steeds supercontent met mijn dame jeanne's mèt brede hals

Mijn eerste vergisting doe ik ook in een Dame Jeanne met brede opening.
    In het bijpassende deksel heb ik een gat gemaakt voor de rubberstop met waterslot
    maar na 2 dagen heb ik geen belletjes meer, alhoewel de vergisting nog aan de gang is, dus het koolzuur ontsnapt langs deksel.
    hoe zouden jullie dit oplossen? ik had gedacht een siliconen ring maken uit zo een bakmat zijn er nog andere iedeen ?

Ik ben er morgen ook zal ook een biertje of vijf meebrengen allemaal van zelfde merk
    wil gewoon eens laten proeven door jullie wat goed of verkeert is, k'heb nog een ander ook maar vind het zelf niet te geslaagd. Dus zal geen reclame maken voor dit bier.

Ik gebruik P3-asepto & P3-alcodes van ecolab omdat ze hier in de buurt (BMS) geen StarSan hebben.
    Ik lees dat StarSan maar een contacttijd nodig heeft van 60 sec. P3-asepto van 60 min.
    Zal mij ook eens StarSan aanschaffen

Ik zie het nog gebeuren dat gedreven en bijna professionele brouwers zelf zullen zorgen voor hun desinficterend middel namelijk ozon.
    Word al veel gebruikt in de voedingsindustrie, in waterzuivering en zwembaden en al een tijd bij de hobbyisten die een koivijver hebben ook.
    Ozon is namelijk vele malen sterker dan chloor en dood alles die het tegenkomt, wel een gevaarlijk goedje bij niet korrekt gebruik

Citeer

PS Morgenavond (woensdag) naar Met Vier In Bed (VTM) kijken. Een B&B van Ronse doet mee, en als activiteit deden ze ... een brouwerijbezoek bij KEUN!!

Das ons programma dus zal zeker kijken