Voor het moment ben ik aan het conditioneren , maar doen jullie klaarmiddel in voor het lageren op b.v. 4°
Berichten van springerke
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
Welkom op het forum
In die start pakketten gaat men nogal vlug over naar bottelen , veel te vroeg volgens mij en is het bier nog niet klaar
Misschien ligt daar het probleem , zo een pakket moet je niet alles geloven wat er opstaat en ik weet het in het begin wil je dat alles vlug gaat , maar zo werkt het niet
Een beetje geduld komt het bier ten goede
-
Mijn IPA is altijd een zeer mooi schuimend bier , zal wel komen door de vele hop , maar heb normaal altijd pellets en inderdaad deze zullen ook wel gemaakt worden in land van oorsprong en zullen de zaden er ook wel inzitten .
Dus ik maak me nog geen zorgen
-
Als de koelkast ergens op kametemperatuur staat is het verwarmen eigenlijk niet noodzakelijk. In mijn geval staat mijn gist/koelkast in de keuken en koel ik enkel. Werkt even goed aangezien ik meestal tussen de 19 en 21°C vergist.
Daar heb je volledig gelijk in
Voor het moment heb ik 2 bieren die staan te vergisten , en ik heb alleen de koeling aan verwarming is uitgeschakeld , maar ik vergist in het tuinhuis en het kan er behoorlijk warm worden waardoor het wort te warm wordt , dus in mijn geval is het koelen
-
maar ze lijken inderdaad verdacht veel op hele koriander zaadjes.
Mijn eerste gedacht was ook van waar komt dat koriander zaad vandaan
Zal morgen (vandaag) eens de rest van het pakje citra hop controleren op zaden
-
Ok, bel jij naar alle melkproducenten om te zeggen dat heel hun pasteurisatie procédé niet deugt of doe ik het?
Binnen kort zal je niet meer moeten bellen , de boeren mogen geen koeien meer houden dus zal er minder melk zijn en zo zal er minder kaas geproduceerd worden , de kaasproducenten zullen hun werkvolk op straat zetten en in de apenlanden waar ze blij zijn dat zij het wel mogen er een nieuwe fabriek bouwen , dan zullen ze een paar duizend vrachtwagens op de weg sturen om hun product hier terug bij ons te krijgen en alles is opgelost
, dat denken ze toch
En het koken van melk om er dan kaas van te maken
denk niet dat dit kan om er achteraf kaas van te maken
-
Welkom Jozef
Een koelkast aanschaffen is inderdaad geen overbodige luxe
Wat u vraagt over koelen en verwarmen , dit heb je allebei nodig
In de wat warmere dagen gebruik ik alleen de koeling en in de koelere dagen , b.v. in de winter heb je wel degelijk de verwarming nodig
Je zal dat zelf kunnen ondervinden als je de verwarming niet aanlegt dat de koude doorschiet en het allemaal een beetje te koud wordt dat je een verwarming nodig is en omgekeerd is het van hetzelfde , het wort kan veel te warm worden dan heb je koeling nodig
Best is dat de ingestelde temperatuur zo dicht mogelijk benaderd wordt , zonder koeling kan je gemakkelijk 3a4° doorschieten en zelfs meer , omgekeerd is dat het zelfde en gist houd niet van de grote temperatuur verschillen
Laat het u smaken
-
Even vooruit kijken of denken
VHM 2023 gaat door in Diest
-
Vandaag een IPA gebrouwen en alles goed verlopen
In het recept staat 1 pakje D-45 suikersiroop , had ik niet in huis maar wel de D-90
De uitkomst is natuurlijk een iets donkerder bier , weet niet of dit ook de smaak zal veranderen , we zullen zien (of proeven)
Maar tijdens het hevelen naar het gistvat zag ik bolletjes op het wort drijven
Kan dit van de hop komen ? heb bloemen gebruikt wegens geen pellets in de winkel , denk dat ik het vroeger nog gezien heb maar is lang geleden dat ik nog bloemen heb gebruikt
-
Zo heb ik er ook nog enkele staan , al 2x de kroonkurk opgelicht maar ik gebruik daar geen muntstuk voor , gewoon heel en ik bedoel heel lichtjes oplichten , je zal een sis horen en het kurkje zal vanzelf weer sluiten en regelmatig kontrolleren .
Als het echt uit de fles spuit bij openen komt het gevaarlijk
-
Ja een niet uitgegist bier of te veel aan bottelsuiker
-
Ik ben nu aan het vergisten met deze bokaal 2 stuk , had geen plaats voor een derde
-
Wittekop 2022 is klaar voor het VHM,
Een beetje bitter, hop toetsen en een kruiden mix van orange, koriander en kardemom .
Heb er al ondertussen nen halven bak doorgedraaid
Kalm aan hé manneke , is nog 2 maand , tegen dan zijn ze op
-
maar dan moet je toch eerst het waterslot wegnemen voor je die bout kan plaatsen en zo trek je ook lucht aan , dan kan je gewoon een silicone dop plaatsen zonder gat , of zie ik iets over het hoofd
-
Van AliExpress , verzonden vanuit Rusland , en voor ons is het
-
Ik reken eig gewoon 1 ml per 20 liter voor 6 IBU 😉… Zo is het ongeveer juist toch? 😉
Kijk eens in de bibliotheek , daar staat bij brouwtools een programmatje voor de berekening van tetrahop gemaakt door Herman
-
Bombriefje dan
-
Onze vriend Poetin heeft naar het schijnt ook een kleine brouwerij
Benieuwd of hij ook brouwt en of zijn bieren wel te drinken zijn
Misschien moeten we hem een mailtje sturen met een uitnodiging voor het VHM
-
Het is de eerste keer dat ik een pils aan het vergisten ben , wat doet die gist (W-34/70) wat mag ik verwachten , is dat traag of is de vergisting ook vlug en geweldig , hier is hij traag
-
Welkom op het forum , en ja wij leren ook nog (veel) bij van elkaars fouten en bevindingen en al doende leert men
Santé
-
Na het koelen moet je echt hevelen om de hop, eiwitten en trub te verwijderen. Je eerste vergisting doen met al deze trub in je brouwketel is vragen om bijsmaken. Je bier zal minder fris smaken en snel achteruit gaan.
Bij mij is dat gewoon een vergistingketel er wordt niet gebrouwen in deze en ook geen bier in vergist
-
zo iets dan
-
Dat weet ik nu ook , en inderdaad geen afkoelingsrooster langs achter
-
Wat ik niet versta is dat de zijkanten van de koelkast zo warm worden , en ik had er een dikke mousse tegen geplaatst om beter te isoleren , heb het nu weg genomen om te kunnen afkoelen .
De deur blijft koel en de achterkant ook
Zitten er daar ook elementen in die kunnen warm worden misschien in die zijkanten ?
-
En waarom brouw je geen 5 liter dan moet je niet aanvullen met water
Uw gistvat mag groter zijn , kan geen kwaad , maar om te lageren na het overhevelen is de vergisting bijna zo goed als voorbij en heb je geen bescherming meer van koolzuur die op het bier ligt en dan moet je een gepast vat (fles) hebben met zo weinig mogelijk kopruimte
aanvullen zal een flauwer bier opleveren
-
Ja heb de ventilator een uurtje geleden gestart en temp. is al gezakt tot 16.5°
-
Ginder Ale , was een goed bier veel gedronken , kon ook niet anders was een sponsor
-
Heb de gist overgebracht naar een 3 liter erlenmeyer , heeft nu veel meer ruimte
koelkast koelt zeer traag is nu nog maar 21°
Koelkast zelf is maar 13° en buiten de koelkast 36°
-
Kan het kwaad als het gist erbij gaat op 21° en dan verder koel tot 14°
-
Mijn brouw dag is zeer goed verlopen , gist is er nog niet bij , krijg het wort niet onder de 23° en staat nu verder af te koelen in de koelkast , dat het maar vlug gaat want er begint al een goeie schuimkraag op het gist te komen
-
Als je bier uitvergist is na 2 weken wil dat niet zeggen dat het klaar is om te bottelen
, de gist heeft nog heel wat werk te doen om nare smaakjes weg te werken
Ik zou nog min. 1 week bij doen en een week aan lagere temperatuur
Heb je een koelkast om te vergisten op temperatuur ? zo ja dan uw 3de week op ongeveer 15° en laatste week zo koel mogelijk.
-
Ik heb het recept beetje aangepast
-
De 25 EBU is inderdaad laag maar heb bewust iets omlaag gedaan omdat ik er tetrahop ging bijdoen
Er liggen 2 zakjes gist klaar geen 3
De 52° is verkeert , het is 63° en 72° en 78° uit
Er is geen hopstand , dit staat er vanzelf bij , zou eens moeten proberen het weg te doen
De vergisting zal op 14° zijn , verhogen naar 17° en een dag of 10 op 15°
Het recept is misschien niet 100% correct , maar heb het samengeflanst in een 20 min.
Het brouwen kroop me ineens in de aderen en moest en ging brouwen , en is een bier die ik presenteer op het laatst van het VHM , dus komt het niet zo nauw
-
morgen ga ik een pils brouwen of toch proberen , mijn eerste pils in al die jaren
-
En ze hebben speciallekes ook
een brouwketel voor gevogelte ????
-
Dat zal de nieuwere versie zijn
-
Ik zou me inhouden met kruiden voor een eerste biertje , eerst een simpel blond met 1 of 2 hoppen en dan kan je nog eens het zelfde brouwen met kruiden dan weet je welk effect kruiden geven in een bier
-
Of als je het kraantje opent gebeurd er gewoon niets , geen druppel komt er uit , zelf ook ondervonden
Dit is het zelfde als een wijndief , je steekt dat in de wijn of bier leg je duim op de bovenkant en haal deze weer uit de wijn en deze blijft mooi gevuld , de wijn loopt er maar uit als je je duim weg neemt
-
Welkom Rudi
-
Dus wat ik me nu afvraag , waarom moet je een zo vers mogelijk bier kopen als je de gist uit het flesje wil opkweken
Hier spreken we over een 50 jaar oude stout waarvan de gist nog op te kweken is , of is dat beregeluk hebben ?
Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.