Berichten van springerke

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ik heb nooit een spuit gehad , geen epidurale of facet maar onmiddelijk de operatie kamer binnen als de dokter mij zag en was dan nog weekend, normaal doen ze geen operaties op zaterdag en zondag.

Ik zei nochtans dat de pijn al veel vermindert was , waarop hij antwoorde tegen maandag zal je geen pijn meer hebben want je zal verlamd zijn.

Een facetinjektie is het dood spuiten van een zenuw, houd niets in , maar moet wel gebeuren in operatie kamer omdat dit heel nauwkeurig moet gebeuren te volgen op een scherm, daarna mag je direct naar huis , hopelijk zonder pijn maar een blijvend gevoelloos plaatsje waar er geinjekteerd werd.

Maar echt niets om schrik van te hebben, is maar een gewoon stekje zoals een ander.

Mijn vrouw heeft dit ook gekregen.

Dit is wel een zeer goed kuismiddel , als uw ketel vuile plekken of van die blauwe plekken van het koken heeft doe je een klein drupje azijn in en lichtjes inwrijven, goed afspoelen en het is terug als nieuw

Maar of het ook ontsmet , dat kan ik niet zeggen

Mijn RV Ale die ik in april gebrouwen heb

Dinsdag mijn RV Ale gebrouwen en in late namiddag de Nottingham toegevoegd van 2 jaar over datum

Vrijdag morgen was die al uitgegist , voorspelling was 1.016 en ben gekomen tot 1.011

Is ook niet echt mijn smaak , heb er eentje koud gezet en deze avond eens proeven en als hij nog niet naar mijn goesting is zal hij ook in de maneschijn mogen staan

Beetje gin kruiden er bij en zien wat het wordt

Was het een nieuw vat ?

Heb me laten wijsmaken dat je nooit langer dan 3 maand op een nieuw vat mag verouderen , wegens te veel aan tannine (looizuur), weet wel niet hoe dit smaakt en of het ook voor bier dezelfde regel is

Heb nu voor de eerste keer een lapgisting gedaan en het eind resultaat is , de lapgisting eindigt op 7 brix

het uitgegiste bier ook 7 brix , dit is een SG van 1.009

De voorspelde SG volgens brouwplanner is 1.013

Voor bottelen meet ik wel nog met de hydrometer om de juiste waarde te kennen

Ik had nog een zakje D45 staan en heb dit zaterdag bij mijn brouwsel (IPA) gedaan

Golden Syrup is rietsuiker stroop denk ik maar die Britse Treacle ken ik niet

Hier mijn gouden tip. Doe steeds een ‘labgisting

Gisteren opnieuw mijn IPA gebrouwen , maar recept iets veranderd

Heb nu een flesje staan met ballonnetje voor een labgisting, blaast deze nog verder op of moet je ontluchten ?

Rum is gemaakt van Molasses , heeft er al iemand een bier gebrouwen met Molasses in plaats van kriestalsuiker toe te voegen , zo ja geeft dit een goede smaak aan het bier ?

De mensen dronken het bier omdat ze van gewoon water ziek werden en ze wisten niet waarom

Door dit bier te maken die ze kookten waren de bacteriën gedood en was het beter dan water.

Of doe het zoals vroeger

Zet een bank onder uw kriekelaar , zet er u op en steek een sieke (of hoe noemen jullie dat)tabak in uw mond en sieken maar, en nu en dan uw speeksel in het rond spuwen

Nog nooit stilvallende gisting gehad en steeds perfect uitgegist tot 1.000 of lager.

1.000 of lager , is toch zeer laag voor een bier

Ben nu ook bezig met een recept in elkaar te prutsen en mijn brouwplanner zegt einde SG 1.013 begin SG is 1.070 en weet dat ik niet veel lager zal geraken

Ik gebruik ook een Tilt en denk dat dit door de schuimvorming komt,waardoor de Tilt plat komt te liggen.

Bij mij is dit hetzelfde , en heb geen andere verklaring ervoor

Ja maar als je flessen op springen staan zal het niet helpen om de kroonkurken een beetje te lichten

De meesten vliegen eraf wanneer je ze ook maar een beetje licht door de danige druk op de fles

Blijven ze zitten dan blijft het bier uit het flesje komen , ook al zijn ze maar een klein beetje gelicht , heb het zelf mogen meemaken

Het bier was ook al 2 maal overgeheveld naar andere mandfles om zuurstof toe te voegen , wat niet mocht helpen

Kroonkurken heb ik beetje gelicht en ofwel vloog het kroonkurk er volledig af door de druk of het bleef maar doorgaan dat het bier er uitstroomde , de druk bleef maar opbouwen

Beluchten heb ik gedaan en overgeheveld en gistvoeding nieuwe giststarter , warmer gezet en na 14 dagen was er nog geen verandering in gekomen dan heb ik maar besloten te bottelen en daarom denk ik dat de suiker de gisting terug in gang gestoken heeft .

Heb dit ook al mogen meemaken , was blijven steken op 1.020 in plaats van de voorgeschreven 1.012

Alles heb ik gedaan om terug in gang te trekken , maar niets die hielp en na 14 dagen dan maar gebotteld

Een kleine 14 dagen later had ik mijn eerste bommetje , dan maar buiten alles open getrokken en alles spoot eruit, kon niets overhouden en was zelf druipnat van het bier

Als ik dit nog eens meemaak zal ik een beetje suiker oplossen en in mijn gistvat doen , misschien trekt de suiker alles weer op gang. (gistvoeding hielp niet bij mij)

en je bestrijkt ineens de hele wereld van poolcirkel tot poolcirkel. Qua coverage kan het niet beter.

Soit, spannende tijden op telecom gebied. Maar niet echt relevant voor de Plaato ;)

Voor mij moeten ze niet lang meer wachten want bij mij voor gewoon GSM verkeer ben ik 9 op de 10 keer tijdens het bellen afgesloten , geen verbinding meer

Mieren zijn hier een echte plaag , zitten overal in het gras

bestrijd je een nest , komen ze even verder weer met een nieuw nest

Mag hier iedere dag met een mier bestrijder rond lopen

De mout en de hop gaan bij mij tussen de planten

Het koelen gebeurd met regenwater , die dan ook tussen de planten terechtkomt ofwel in de winter met vijverwater die uiteraard terug naar de vijver loopt

Het kuisen gebeurd hier ook met dreft en ontsmetten met starsan , de P3-asepto is achterwege gebleven

We gaan hier toch niet weer aan de steenkool, toch?

Nee , wel op gascentrales want ons elektriciteit net kan niet draaien op zuiver groene stroom door een veiligheid die ingebouwd is.

Wanneer er op een bepaald moment de spanning te laag komt valt ons ganse net uit , en met zonnepanelen of windmolens zou dit bijna elke dag zijn , wolkje voor de zon en je hebt prijs .

Weet dit van de zoon die bij Elia werkt , hij heeft maanden in nederland gewerkt aan de bouw van een centrale die nu voor onze kust ligt.

Dit is een centraal punt waar al de stroom van een windmolenpark op zee samenkomt .

Voor de moment kwam de stroom per windmolen naar land

Hij zit nu van zaterdag op zee , komt wel iedere dag aan land per helicopter

Waar ze wel van spreken is de trillingen die schepen voortbrengen die zouden storend zijn voor vissen en ander leven in zee zoals walvissen en dolfijnen , deze kunnen zich niet meer oriënteren ,wel windmolens geven honderdmaal meer trillingen aan het water

Nu gewoon nog een likje groene verf aan die palen om ze toch een beetje groen te laten lijken ^^

In je wort zitten ongewenste stoffen die je kwijt wil , dus kook je met open ketel of ketel met een schoorsteen ( de condensbuis die je bedoeld) maar men vangt de condens niet op , de ongewenste stoffen geven afwijkende smaken aan je bier en die raak je kwijt door te verdampen

Met stoom koken heb ik geen ervaring

Ik heb verleden week dinsdag gebrouwen en mijn gist was 2 jaar over datum (danstar nottingham)

Die zat in de frigo in mijn tuinhuis maar heeft verleden jaar meer niet aangestaan dan wel , dus temperatuur zal wel hoog geweest zijn

In 3 dagen was mijn bier uitgegist maar weet niet of dit iets kan doen aan de smaak