Welkom op het forum Stefan , welke Grainfather heb je gekocht , heb namelijk kort geleden mij er ook één aangeschaft na ettelijke jaren met 3 ketels van Ss Brewtech te hebben gebrouwen, de G-40 heb ik nu
Berichten van springerke
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
Mijne opkweek van de Westvleteren 12 al is hij nog zo klein , hij schuimt als de beesten , heb hem halverwege in de koelkast gezet
Had eerst 40ml , dan naar 80ml geweest en was nu bezig met 300ml en is geen houden aan , wie had daar weer gezegd dat het een bottelgist was , of misschien zie ik het ook fout
-
Wil je dit eens nader verklaren want ik begrijp het niet zo goed.
Ik ook niet
-
Is ook beter voor je RVS
Is nochtans zeer corrosief , dit schrijven ze er van
Let er op dat u metalen delen van te voren verwijderd of goed afspoelt na de behandeling want het loog is zeer corrosief.
-
-
En ik ben juist een westvleteren aan het opkweken , hoe weet ik nu of het een echte is , verder laten gisten en zien of hij ver genoeg doorgaat ?
-
Kan je geen staaltje van hun IPA gist meebrengen , ik vind deze super
-
Gebruikte hoppen en resten van mout vacumeren , daarna hoppen in de diepvries plaatsen mouten steek ik in een afsluitbare doos
-
Als je 50gr saas pellets neemt met 3,4% alfa zuur en 60min kookt , heb je 25,9 IBU
Als je 50gr saas bloemen neemt met 2,4% alfa zuur en 60min kookt heb je 17 IBU
Als je het zelfde IBU wenst met bloemen als met pellets , neem je 76gr saas bloemen dan heb je 25,8% IBU
Altijd de juiste IBU die op het pakje staat instellen
-
Ik versta uw vraag eigenlijk niet goed
Je moet rekenen in IBU(Amerikaans) of EBU (Europian bitterness units)
Iedere hop heeft een verschillend IBU , dit staat op het pakje die je aankoopt en die je ook iedere keer moet aanpassen in jou brouwprogramma en dit programma rekent dan het aantal IBU die je nodig hebt in het bier , de bitterheid die je wil , staat soms op een flesje bier
-
Hier kan je een ingrediënt ingeven en zoeken naar een recept
-
Welkom dragonian
, als ik me niet vergis is er al iemand met die naam gepasseerd maar niet achterna gezeten door die wolf
-
Ik heb iets veranderd in het brouwprogramma van Grainfather
Het mash tun verlies stond op 3 liter , maar omdat het de zelfde ketel is , is er geen verlies , dus deze op 0 gezet
De apsorptie van graan tijdens het spoelen stond op 0,8 liter , denk dat dat ook niet klopt want tijdens het spoelen is het graan al vol van tijdens de maish en deze staat op 0,8 liter , dus apsorptie tijdens spoelen op 0 gezet
De Candi syrup 2x 0,46 kg staat bij de fermenteerbare , misschien rekent het ook als graan en dit zou 2x0,46x0,8= 0,736liter
Ik bekom nu
in plaats van de 45,3 liter
-
Hier doe ik dat heel simpel, de slang van vanaf de pomp ligt gewoon bovenop de mout.
Met de G40 waarmee ik nu brouw is het ook zo , de slang ligt op de mout
Ze zeggen dat je de kraan moet regelen zodoende dat je ongeveer 2 cm wort hebt boven de mout en dat werkt zeer goed
Ja eigenlijk ben ik wel eens benieuwd naar je ervaringen met de G40 misschien eens een nieuw onderwerp daarover schrijven?
Heb er nu 2 keren mee gebrouwen en ben zeer positief en mijn wort na de mais is zeer helder .
Je kan ook alles volgen en regelen vanop de Smartphone
Ik heb mij wel een takel aangeschaft (gekregen) om de graankorf omhoog te takelen
Waar ik ook tevreden van ben is die tegenstroom koeler , nog nooit zo vlug het wort in mijn vat gekregen .
-
Ik heb nu een nieuwe G40 gekocht , en daar is er geen filterplaat van boven wel 2 langs onder
-
Het is de tweede keer dat ik brouw met de G40
De eerste keer klopte alles , maar had mijn recept gemaakt met Brewfather , nu met Grainfather
Heb nog niet gezocht waar de fout zit
Het maish water van 27 liter zal wel goed zijn met een stort van 8kg en een dode ruimte van 7 liter
Zal deze namiddag of avond eens aandachtig kijken waar ik de fout kan vinden
-
Ga eens naar de help pagina , links zie je Getting Started en klik er op
Dan lees je eens uw materiaal profiel instellen
-
Met de ronde ‘knopjes’ verstel je de walsen. Nadien zet je ze vast met de vleugelmoeren.
Althans zo is het bij mijn model.
Bij mij zijn het gewoon 2 schroeven met sterrekopje , vast zetten kan ik niet
Daarom dacht ik dat de vleugelmoeren ter varvanging was van de schroeven
-
Ik heb vandaag een nieuw bruin bier gebrouwen , het oude was op , op 3 flesjes na
Ik heb eens mijn recept met grainfather gemaakt en gebrouwen met de app
Maar ik ga toch eens goed moeten uitzoeken wat er nog mis is in de instellingen
Het beoogde SG van 1.081 niet gehaald , maar uitgekomen op 1.070
Ook de aantal liters zijn niet juist , in de plaats van 25 liter in het vat , heb ik 22liter in het vat gepompt en heb nog 10 liter over
Die laatste 10 liter heb ik in een Damme Janne gedaan en had nog 2 halve zakjes gist over van vorige brouwsels die ik gebruikt heb om eens zot te doen
, namelijk de T-58 en de M44 .
Kan zijn dat ik de 10 liter eens wat houtsnippers geef tijdens de lagering
En binnen een dag of 3 wat suiker in mijn vat doe om mijn SG omhoog te krijgen
-
Maar die 2 vleugelmoeren moeten toch dienen om de rollen te verplaatsen en niet om vast te zetten
-
Voor zover ik (hier) heb gelezen is dat WV12 gist Westmalle gist is (bv Wyeast 3787) en die hoef je dus niet op te kweken maar kan je gewoon kopen… toch?
Maar best een starter maken of 2a3 pakken gebruiken en dat komt dan duur uit
-
Opkweek uit flesje gaat prima. Voorwaarde is dat het bier zo vers mogelijk is
bottelgist uit het flesje gaat ook prima opkweken , maar de vraag is of het wel de originele gist is waar het bier mee vergist is die je aan het opkweken bent
De meeste brouwerijen gebruiken een bottelgist zoals de F-2
-
Is de gist van Seefbier opkweekbaar dan en geen bottelgist
-
Welkom op het forum geert
ja het is nogal een grote ketel voor een beginneling
De ketel die je toont is de maisch ketel , maar denk dat je toch ook een warmwaterketel zal nodig hebben om uw spoelwater op te warmen
best is 3 ketels , maischketel , kookketel en spoelketel
-
Zijn er brouwers die hun recept maken op de Grainfatherapp of de webside
Met dat ik nu brouw met een Grainfather maak ik nu ook het recept op Grainfather , maar dan op mijn computer , werkt voor mij gemakkelijker .
Mijn vraag is nu , kan je vergistbare producten bij zetten of verplaatsen.
Heb gisteren avond beetje mee gespeeld maar niet gevonden .
-
Heeft de slurie uit een flesje geen 3 a 4 dagen nodig om wakker te worden
De hevige vergisting kan komen van het zakje BE-256
Of heb ik het mis
-
-
Het voorbeeld van Kassuul werkt wel degelijk en zeer goed zelfs
Herman gebruikt dit in zijn brouwhok , maar dan met een flexibel buis , kan hij verplaatsen
Als hij meeleest kan hij misschien eens het filmpje plaatsen
Anders zoek je eens op buisventilatoren
-
Welkom Marjanne op het forum
Bij wijn maken zal ik wel niet veel kunnen helpen , maar er zijn hier toch een paar die ook aan wijnbouw doen , of hoe noem je dat , wijn verbouwen
-
Volgens mij ligt dat gewoon aan het water
Is je water niet goed dan bekom je een troebeling wanneer je mengt met alcohol
Soms heb ik dat voor als ik Ricard maak , dan mag je hem zo sterk maken als je wil en toch komt het troebel , of je moet je water hard genoeg koken of strijkijzerwater gebruiken , gaat het beste
-
Ik heb al verschillende keren Limoncello gemaakt en bij mij blijft de kleur mooi hetzelfde
Plaats eens uw recept en hoe je deze maakt .
-
Ik heb er één in zitten maar weet niet meer van waar het komt , gat was juist van maat
-
Als het rond de rubber tegen je vat dicht is zal het wel geen kwaad kunnen , dit is toch een soort thermowell ?
-
-
Een snuifje in een appeltaart is al meer dan genoeg , ik zou het op 1 stokje voor 30 liter houden , staat ook zo in de brouwplanner van Ronny
-
-
Ik denk dat 60min. koken genoeg is
Als je geen bitter hop en minder aromatische hop gaat gebruiken , kom je dan nog op een IPA uit
Toch zorgen dat je aan een 50 EBU geraakt
De gist zou ik vervangen door de M44 , dit is de gist die ik altijd gebruik voor IPA
-
Hoeveel suiker bevat honing eigenlijk , hoeveel doseer je per fles voor het bottelen
-
beerlabelizer is ook een optie , je hebt verschillende modellen .
Je kan ze bestellen of zelf afdrukken
-
Wat was uw vorige brouwsel , voor hoeveel liter , met welk brouwprogramma werk je wil je het zelfde bier
Je kan niet zomaar zeggen , je hebt 5kg of 9kg nodig voor 25 liter