Berichten van luc b

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Dit lijkt me een zeer boeiend onderwerp, alleen zal het voor mij niet haalbaar zijn de verplaatsing te maken.
    Toch zou ik het op prijs stellen wat meer info rond dit onderwerp via het forum te mogen ontvangen.
    Luc
    Ik heb een nieuw plan om de kooktemperatuur wat omhoog te krijgen: Onderaan de speidel is de temperatuursensor gemonteerd. Ofwel monteer ik er een koelvin op, ofwel een pc-ventilatortje. Al kan ik de sensor maar 1°c koeler krijgen, het moet voldoende zijn om de kook rollend te krijgen.


    Quote

    mmm...tja... toch beter warm vindt ik.
    Want:
    1) Dat water opwarmen kan je nog doen op 't laatste dat je nog aan het RIMS circuleren bent. Dus geen tijdsverlies.
    2) Moet je dan om het gefilterde wort toch nog koken, dus je zal dan eerder aan die 100° komen.



    Kan uiteraard zeker geen kwaad Ronnie, maar dit hangt een beetje af van je persoonlijke workflow.
    Bij mij komt het net wat beter uit.
    Nu ben ik wel zinnens om heel binnenkort een warmwaterleiding te trekken naar mijn brouwplaats en uiteraard neem ik dan ook warm water.
    Nog eens iets over het extractierendement.
    Spijtig genoeg gebruikt niet iedereen dezelfde formule. Ik gebruik deze van jouw brouwplanner en bij mijn laatste brouw (weliswaar een licht biertje met kleine stort) kwam ik aan 86%. Ik verschoot er eigenlijk zelf van. Dit om toch min of meer mijn bewering van VERDRINGEN te staven.

    He gasten, we zitten hier met een rims (zoals de speidel).
    Dit betekent dat het spoelen tijdens het maischen gebeurt.
    In dit geval is het geen kwestie meer van nog veel suikers op te lossen.
    We moeten alleen de nog aanwezige suikers in de bostel VERDRINGEN.
    Daarvoor heb je veel minder water nodig en de temperatuur van het water is niet meer belangrijk.
    Je mag daarvoor zelfs koud water gebruiken.
    Dit staat ook te lezen op de site (of was het nu een handleiding) van speidel zelf.
    Ikzelf "spoel" evenveel liter als kg stort en dit met koud water en ik ben gewoonweg zeer tevreden met het extractierendement in mijn speidel.

    Quote

    De eerste maal zou ik wel nog eens willen proberen zonder bottelgist omdat ik niet echt koud lager.



    In de regel gebruik ik nooit bottelgist.
    Alleen bij kriekbier of nen vree straffen die lang gelagerd heeft doe ik het.
    Nu moet ik wel toegeven dat ik me meer concentreer op niet te straffe bieren.

    Quote

    Hoe zit het bij jullie bij de luchtinslag die er gebeurt na het terugplaatsen van de bol, nadat je de gist hebt geledigd. Volgens een filmpje bij de noorderburen is er nog al wat gebrubbel in het vat als je de kraan terug openzet, was van plan om die er vanonder te laten en dan gewoon af en toe eens gist af te tappen, maar dan lees ik weer dat bij iemand dat tuitje verstopt zat met gist.
    En hoe wordt er hier gebotteld, ik persoonlijk zou mijn flesjes vullen met bottelsuiker, en dan afvullen zonder bottelgist ik vermoed dat die toch stillekes mee komt vanaf de zijkant, er wordt hier wel maar tot 10°c ( keldertemp) gelagerd




    Ik snap het probleem niet. De bol moet je pas legen als je bottelt. Kraan toe, bol eraf, bottelblabla erop, kraan open.
    Autolyse van de gist heb je echt niet na enkele weken hoor en de keren dat de bol volzit voordat je kan bottelen is de uitzondering.
    my way:
    Vlak voor botteling bol eraf, bottelblabla erop, langs monsterkraan wat bier aflaten, dit mengen met de bottelsuiker, terug in het vat - het nog niet opgeloste gedeelte vd suiker niet meegieten, terug wat bier aflaten langs de monsterkraan, nog effen roeren, terug vat in, heel even doorroeren en bottelen. kan het eenvoudiger?

    Hoe controleer je of de druk niet te hoog oploopt?
    75 gr suiker voor 1.8 liter. Da's een potentiele bom, tenzij dat die gist echt niet veel aankom en vanzelf doodgaat.
    Quote

    Knap, ik snap nu pas dat je je hele kraan vervangen hebt, zie ik zelf niet zitten vrees ik



    Het houdt echt niet veel in
    stukje koperbuis
    1 kraan
    3 knietjes
    3 knelkoppelingen
    2 rubber joins

    Quote

    zet je de temperatuur op 102C? Ik doe het niet want ik wil geen rollende kook, maar op 102 graden zou het toch moeten lukken.



    De temp staat op 102°c maar de rollende kook krijg ik alleen in het begin vd kookfase.
    Isoleren help niet echt.
    Vind je dat je voldoende uitvlokking hebt?

    Het bolleke 0.7 liter
    De aangebrachte ijking klopt maar is bolleke inclusief
    Je moet dus 0.7 aftrekken om te weten hoeveel je kan bottelen.
    Nog iets raar.
    Onderaan bvb markering 2 liter is het bolleke exclusief en bovenaan bvb markering 20 liter is het bolleke inclusief.
    De ervaring leert dat de inhoud van het bolleke goed gekozen is. 0.7 is doorgaans echt wel voldoende.

    Nog eens rond die rollende kook:
    Vind jij dat je voldoende uitvlokking hebt?
    Het is net daar dat ik me vragen rond stel.

    Hier zie je de mod met kraan en buisje met knietjes om de speidel volledig leeg te trekken dmv het heveleffect.
    Je moet er wel op letten dat de onderkant van de uitloop onder de onderkant van het buisje met knietjes zit (anders geen hevel).
    Het buisje met knietjes spant voldoende om geen valse lucht te trekken.
    foto van een haarnet gebruikt als pelletzakje.
    Gewoon samenbinden met wat koperdraad en in de ketel gooien.
    Kost niets en zeer efficient.
    Ook bruikbaar als zakje voor te drooghoppen.
    Quote

    Ik heb zeer veel interesse in zulks een buisje. Heb je daar wat meer info over hoe je dat gemaakt hebt?
    Staat er een filter voor?



    Zal vanavond fotoke maken.
    Geen filterke maar wel knietje zodanig dat hij aanzuigt vanop de rand ipv in het midden.

    Brucero, wat vind je van de kook?
    Is die rollend genoeg voor jou?
    Ik heb zo het gevoel dat in de beginfase van de kook deze rollend genoeg is, maar na een poosje komt hij er niet echt meer.
    Heb al voldoende pogingen ondernemen om beter te isoleren maar dit lost het probleem niet echt op.
    Is volgens mij eerder een electronica - softwareprobleem.
    Ik speel nu met het idee om op de een of andere manier de temperatuursensor te gaan koelen want het is volgens mij geen kwestie van een onvermogen van het verwarmingselement.
    Heeft iemand een ideetje om heel lokaal (waar de sensor zit) ietwat te gaan koelen? pc-ventilatorke misschien?



    Quote

    Ik vraag me af of het niet werkt bij pellets? Uiteindelijk staat de kraan nog altijd redelijk hoog, en blijven de pellets, trub, etc... misschien nog onder het niveau van de kraan?



    Tip voor een mod.
    Ik heb andere kraan geplaatst
    Nu geen drup meer en kan ik snel de speidel legen.
    Voorts heb ik langs de binnenkant koperen buisje naar beneden aangebracht.
    Dit werkt als een hevel en zo ledig ik mijn speidel zonder scheef te moeten zetten.

    Quote

    Twee brouwsels geleden had ik een APA gebrouwen met heel veel pellets, en ik heb drie liter moeten achterlaten in de BM, ondanks een whirlpool.



    Niet nodig.
    methode 1: maak zakjes van plantvies (aveve) Werkt echt !!!
    methode 2: giet je volledige trub + pelletsresten in tuitemmer van een 4 tal liter.
    Laat enkele uren uitzakken en je recupereert kraakhelder wort

    Jazeker.
    Ben nu bezig met testjes om ook de onderkant te isoleren en ook nog een extra mantel te gebruiken. Jacques Bertens beweert dat dit laatste zou helpen (hij gebruikt een oude leren jas daarvoor).
    Het leek iets beter, maar ik ga toch nog enkele sessies brouwen vooraleer ik me echt ga uitspreken.
    Nu, wanneer je gaat opzoeken op forums is dit een veelgehoorde klacht. Velen beweren dat er niets mis is met een zachte kook, maar ik heb toch het gevoel dat met een iets agressievere kook je toch sneller een betere uitvlokking hebt.

    Eerlijk gezegd vind ik dat er aan een speidel wat meer opkuiswerk is dan bij een klassieke installatie, al moet je dit ook niet overdrijven.
    Het enige wat me stoort aan een speidel is dat je moeilijk tot een mooie rollende kook komt.
    Ronnie heeft wel gelijk als hij stelt dat een bricoleur dit ruim zo goed kan, alleen heeft die amateur maanden, soms jaren nodig om echt te bereiken wat hij wenst te bereiken. Niet iedereen heeft zo veel geduld.

    Vergeet niet dat je niet gerehydrateerde gist in een alcoholisch milieu brengt. Ik meen me te herinneren gelezen te hebben dat in die omstandigheden de bottelgist stante pede dood valt. Ik gebruik bijna nooit bottelgist, maar als ik het toch doe zou ik ten minste rehydrateren en nog liever via een starterke werken. Langs de andere kant is jouw aanwezige gist zo dood als een pier en zou een toevoeging van 1, 2 of 3 korrels een empirisch bewijs kunnen geven dat de methode werkt. Doen wat mij betreft.

    Ik deel je mening dat de berekeningen niet altijd verband houden met de bitterheidservaring. Het is ook zo dat er een groot verschil bestaat in de verschillende berekeningswijzen. Dit alleen al doet je wenkbrouwen fronsen. Langs de andere kant geeft het artikel niet echt een alternatief. Volgens mij moeten er tal van parameters betrokken worden, bvb biertype, aandeel van de granen tov de totale stort, water, hopras, ...

    Zeer knappe oplossing Pepito. Het blijft natuurlijk wel zo dat de fastfermentor erin hangen op zich je in een oncomfortable houding (en zeer slecht voor de rug) dwingt.

    De gistkeuze is bepalend. Met Nottingham en BRY97 ben ik probleemloos tot 24 lit gegaan (weliswaar met temperatuurscontrole). Had zelfs ruim overschot. Met Danstar munich classic ale had ik al prijs met ongeveer 22 lit. In al die gevallen had ik ruim voldoende gist geent.
    Wat je uitzonderlijk zou kunnen doen is het volgende: ent in de fastfermentor en laat dan pakweg 5 liter naar een gistemmertje lopen. Wanneer de hevigste gisting wat uitgevlakt is, breng je beide weer bij mekaar.
    Minimumvolume in functie van temperatuursvoeler ligt rond de 13 liter.

    Nog 2 nadeelkes gevonden:
    -de inhoudsmarkering is volgens mij niet nauwkeurig (geeft te veel aan)
    -het reinigen van het toestel na het bottelen duurt toch langer dan verwacht.
    Kwestie van te proberen volledig te zijn ...
    Desalnietemin volgens mij aan te raden.

    Het allerbelangrijkste is voldoende gist te enten. Wanneer er dan met het direct opstrooien een bepaald percentage sterft is dit geen drama, maar het kan zeker geen kwaad om de gist te hydrateren. Zie ook het boek van Chris White.
    Quote

    Luc, ben jij over het algemeen tevreden van je aanschaf?



    Ik ben er super tevreden over.
    Tijdswinst over de ganse lijn.
    Begint al met het vullen.
    De warme trub mag ook direct mee. Komt toch naar beneden in de bol.
    Tussentijds hevelen niet nodig.
    Vanuit de gistingskast (temperatuurregeling op basis van oude frigo) rechtstreeks naar bijgeleverde steunen om te bottelen.

    Nadelen:
    Staalnamekraan is wenselijk (brouwland 9.95 euro)
    Het is niet evident om de fastferment owv de vorm in een gistingskast te plaatsen.
    Gevuld is dit toch een gewicht en niet handig om in of uit de gistingskast te plaatsen - slecht voor de rug ...

    Dat denk ik niet Steinie. Ikzelf drooghop ook in de fastfermentor, maar ik gebruik een dungeweven zakje. De eerstvolgende keer dat ik drooghop ga ik proberen zonder zakje. Wat ik dan wel zou doen is eerst de kraan toedraaien, enkele dagen drooghoppen en dan pas de kraan openzetten. Ik ben nl een beetje bang dat dat de pellets vanuit de bol misschien wat te weinig contact zouden kunnen maken met het jongbier.

    Ik denk wel dat je moet evalueren hoever je bol al gevuld is vooraleer je gaat drooghoppen. Ik merk nl dat dit zeer verschillend is van brouw tot brouw. Ik heb brouwen gehad dat ik 2 volle bollen trub had en brouwen waar ik nauwelijks een halve bol trub had.

    Eerlijk gezegd gebruik ik ook geen reageerbuisjes. De slants waarover ik spreek zijn eigenlijk van die minuscule confituurpotjes. De werkwijze is wel gelijk aan deze van slants. Het voordeel er van is dat je ze in de drukpan gewoon op de bodem kan zetten. Een slant moet je schuin zetten.
    Levensduur voedingsbodem slant is volgens veel bronnen 6 maand. Ingevroren zal dit wel een pak langer zijn.
    Die 6 maand begint dan te tellen vanaf het moment dat ik ze uit de diepvries neem en naar de snelkookpan breng. Als ik een slant gebruik dewelke al 4 maand aangemaakt is bij kamertemperatuur of uit frigo is er slechts een restlevensduur van 2 maand.
    Interessant Piet.
    Petri platen doe ik niet, maar wel eens slants.
    Als ik dit doortrek kan ik analoog aan jouw verhaal een aantal slants prepareren en invriezen voor later gebruik.
    Ik zou ze dan rechtstreeks vanuit de vriezer naar de snelkookpan kunnen brengen.
    Scheelt een hoop werk ...