Berichten van jeroendv

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Beste dus voor gebruik ook nog eens enzybrew doorjagen...

Ik ben van dompelkoeler naar platenkoeler overgestapt en het duurt half zo lang in mijn geval om te koelen nu. Daarom dat ik was overgestapt.

Het reinigen duurt idd weer langer maar ik zet gewoon mijn pompje in de enzybrew en ik laat alles circuleren. Ondertussen reinig ik al mijn ander materiaal dus echt veel tijd verlies ik niet.

Ronnie, ik heb nu ook zo een platenkoeler ipv dompelkoeler. Is het bij jou ook zo dat er altijd nog wat water blijft inzitten na het reinigen (zelfs na een week of 2)? Ik reinig na het brouwen met een pompje en enzybrew, dan spoel ik het nog even door met warm water en zet ik het op zijn zijkant weg. Voor het brouwen pomp ik er star san door voor 5min.

En kieper jij ook alles in je vat van eiwitten enzo na het koelen? want als ik op je foto's kijk zie ik enkel wat hoprestjes in je ketel...

Deze speciale belge zit bij mij nu op vat, vorige maand gebrouwen:

-90% pilsmout

-6% cara 120

-4% biscuit 50

- East kent goldings bij begin koken (90min) en bij vlamuit (totaal 29 IBU en 21 EBC)

Dit vergist met WLP515 Antwerp Ale giststarter en ik ben zeer tevreden over de smaak. Alcoholgehalte is 6.0%.

Vandaag 9 dagen later eens een flesje open getrokken en de koolzuur is nog steeds goed.

Volgende week weer een flesje open doen en zien wat het zegt.

Volgende keer ga ik O2 absorberende capsules gebruiken en dat ascorbinezuur...

Hier is het ook hard water en ik gebruik gewoon 50/50 leidingwater en demiwater. Dan enkel nog wat keukenzout en melkzuur toevoegen in mijn geval is al voldoende meestal.

Ik gebruikte in het begin ook steeds leidingwater of montille maar mijn 50/50 mengsel geeft toch beter bier en kost ook bijna niets.

Als je veel brouwt kan je desnoods nog een RO filter kopen om de kosten te verlagen (demiwater is maar 0.89€/5L)

Ik gruw een beetje van additieven te gebruiken waar sulfiet in zit. Zelf ben ik er niet zo gevoelig voor maar de vrouwe des huizes bijvoorbeeld wel.

Hier is het andersom. Wij drinken hier geregeld eens witte wijn en de zoete wijnen waar veel sulfiet inzit probeer ik toch ook te mijden, als ik er (te veel) van drink heb ik een ganse dag hevige hoofdpijn. Mijn wederhelft heeft er dan weer geen last van...

Vandaag nog eens mijn pils gebrouwen en deze keer heb ik ook eens gespoeld.

Ik heb dan alles eens berekend en ik kom op een BZR van net geen 64%, zonder spoelen was mijn rendement maar rond de 55%...

Ik heb wel 12L maischwater gebruikt en maar 7-7.5L spoelwater. Ik ga volgende keer eens van elk evenveel nemen en zien wat dat geeft. Het zal waarschijnlijk nog wat omhoog gaan.

In brouwhulp is mijn ''rendement'' al verhoogd van 70 naar 78%. :D

7fbcKVuVbxb6mOg8OJHrnV03Mtkp9sdVoU8kSQr51gdaLHqcIAiQQ6CdEkKU7NjZdQsWZPRVVpHfTRdCdRud8TZwg0kReNnJYRfcVonBEdqNelA7TemsjF4dTxKK8wa5jLuj4GYkE1KXl2I-l771l_GyPqnb0Otnb5ztJBA4eHLyDMcNz7hzMcM6K-u7o5ijekI-y424jpQSJDxyDtdpoHtonGXPv2prKUNNWZlchBNvZbZszTfbb7tIBDh9N5q5EfgFIKZ8D4xS5bBWpyH6DOMwfzdySM2Cz34PrfHnZdRHSs0sKjY8swIO-OmIY190SjyTBDn_QVXe38kvtH_9h68p4hFSoCv24LF3LNV2RHqzTzkl4lzQUzeiJgqbR3kr-cy3tP9NQZ5yaA2lgdQJNH4_OODfc6x3thm8WhA7SUpQKZrIOrofH07ladNClWeXdPPAksMXtJx1lAbZUfqHymshVfZmw8pDejv3gUXiSE_VAzo2C_wFiH8Svdw5ihvAVyOxXmLYkuKUVSPt3z5DGGMdjjDb0Cw6xq-Y2ECt5nvuX2uvTqWgt56DVKUKfLbDVHEzN35KcYeoryeYFXtkPUNfd77VagvWaRY90cQxBG1nCrsa3cqu=w1202-h901-no

Ik zou ook wel willen weten waar je zo een kop kunt kopen want ik zou zelf ook een tegendrukvuller willen maken dat automatisch stopt met vullen.

Iets in deze aard:

81IviioHlML._SL1500_.jpg

Die koppen zullen ze wel in china ergens verkopen en dan gewoon zelf een paar RVS plaatjes plooien.

- Koelen tot gewenste pitch temp. (pils 15°C, bovengist meestal rond de 20-21°C) Als de pils niet genoeg afgekoeld is steek ik deze nog even in de koelkast voor het pitchen.

- Vergisten in een SS brewtech RVS conische gistemmer meestal rond de 12°C voor pils en 20°C voor de rest.

- Na de hoofdgisting (blupjes beginnen te minderen) hevelen naar een andere SS RVS emmer en een graad of 2 warmer wegzetten. Zo schiet de vergisting nog eens in gang (vooral bij pils).

- Als de eind SG is bereikt en gelijk blijft meteen koelen naar 2°C en 2 weken laten staan.

- Na het uitklaren hevelen naar een soda keg en force carbonaten en nog een weekje wachten. Lichte bieren zoals pils doe ik via een filter eerst nog eens van de ene soda keg naar de andere om nog helderder te zijn.

Ik gebruik ook nog zoals cies een damejeanne enkel bij fruitbieren enzo.

Ja zie het nu ook juist, die verdikking is niet zo lang zoals op de andere flessen, het zal daarmee zijn dat mijn apparaatje ze er niet goed kan opduwen. Carlsberg heeft ook zo een korte verdikking. (euroflesjes?)

Zou het met zo een toestelletje dan wel gaan? Anders ga ik andere flesjes moeten kopen, ik wou mijn cristal flesjes gebruiken aangezien dit hier veel wordt gedronken...

kroonkurk-apparaat-max.jpg

Gisteren heb ik nog eens 10 flesjes van mijn Amber Pale Ale gevuld met de beergun en dit ging goed.

Ik heb het koolzuurgehalte eerst een week verhoogd om lichtjes te oversatureren (druk van 0.9 naar 1.2bar gezet).

Mijn vat op 0.2bar gezet om zo traag mogelijk te vullen en dan had ik bijna niets van schuim tijdens het vullen, dus ook minder verlies van koolzuur. Na het vullen meteen kroonkurk erop.

Ik ga nu iedere week een flesje open doen en zien hoe het zit met de koolzuur. Ik denk dat het nu wel zou in orde komen aangezien ik het drukverlies heb gecompenseerd met meer koolzuur in het bier te doen voor het bottelen.

Het enige wat ik wel heb gehad is dat er een flesje of 3 niet goed toe waren, ik gebruik zo een kroonkurkapparaat dat bij een startkit zat en bierflesjes van Cristal.

Zou het aan de flesjes liggen of aan het apparaat? Ik bottel zo goed als nooit maar als het vullen met de beergun goed begint te lukken zal ik eens een beter apparaatje kopen.

Ik ga ook eens die O2 absorberende capsules proberen volgende keer.

Ik ben aan het denken om enzybrew aan te schaffen hiervoor. Daarmee kan ik twee vliegen in 1 klap doodslaan : het pompje en leidingen van mijn Bulldog Brewer reinigen en tegelijkertijd mijn silicone slang + hevel proper maken.

Probeer het eens, je zal niets anders meer willen gebruiken :-)

In jouw geval is het zeer simpel, een paar liter water en een schep enzybrew in de ketel en pomp aanzetten. 30min op 50°C en alles blinkt als nieuw

Hoe doen de micro- en grotere brouwerijen dit eigenlijk? Die zitten met hetzelfde probleem + veel meer lengte aan leidingen. Kan me niet voorstellen dat die met borstels ofzo door die tientallen meters leidingen zitten te koteren. :/

Die pompen gewoon enzybrew of iets anders erdoor voor een half uurtje (als het al zolang is) en als alles proper is nog eens water doorspoelen. Dan bij de volgende brouwsessie pompen ze er eerst wat starsan door.

Enkel de koppelingen reinigen ze eens met een borstel en enzybrew.

Zo heb ik het toch al gezien...

Ik vergist pils 2 weken op 12°C, 1 week op 14°C en de laatste 2 a 3 puntjes op 18°C.

Je kan ook de 'snelle' methode gebruiken maar daar ben ik niet voor bij pils, ik vind dit al snel genoeg...

Pils heeft nu eenmaal langer nodig om te vergisten, het kan ook zijn dat je gewoon veel te weinig gist hebt toegevoegd. Je moet rekenen op minstens 1g/liter voor SG onder de 1040.

Bedoeling is om de Silvercrest te gebruiken als maischketel, dan filteren met koperen hevelfilter en te koken in Brewferm brouwketel.

Ik deed dit ook altijd zo maar het enige probleem dat ik had is dat ik het moeilijk aan de kook kreeg in een elektrische ketel (arsegan, niet brouwland, is misschien minder in wattage). Dan ben ik maar over gestapt naar een hendi kookplaat en losse ketel.

Gaat dat niet aanbranden op de weerstand als je daar zomaar in gaat maischen?

Ik gebruik daarvoor een roerder dat ik kan regelen in toerental, bij mij is het wel al eens 1 keer lichtjes beginnen aanbranden toen ik dit niet deed. Maar gewoon op tijd eens roeren werkt ook wel als je verwarmt naar een andere stap.

54m8GVu7JBZ-M6EEYCkp1t_d4-QLKezeaBExH9Hz0Faw5kMfMCWKte1M0KaKINTPF8f6cMxK5fBEIzG34SLrnfrOhgvVw9ykQcnfC-EwIwTXiI7NpB3_2YUBSWuBnPd8cZIestKHuSzFdcbfEPSyNWlI4zM7dDfNEPCgHguN-jZ1GDDWBYTZkkZCcwdszM47eFhKZyvK9FEFKSIrorssNIgMDaE5ikZQIhEfS41xKmhZ8rIB_coH6KxtpTGprSV0BuGVrxQBh7AwKCzi8L7V_23MnSbNgy9JL4z_LZsudl-oLup5syvsRaH29iwEj0xsDQgN7cqpgJ59CIWJ6WfyM0qx4thJVflTLo-f3DjmnfnIQBpaScIMwJnHsIRyntK8UqrMbLjd9US7abNfoHecb6PnPjZqnHVzyGUX4nJJ4KCMt0i-w4e7yWjmDSg-7XO81oyfYiOPhRwhwP5WJjuuy_8DZBLn6Df9nztSI2luMQZP-GYxSd-LCWamkbwD4Y0fX-kJS_CzboemO9zbxTn3WoLhGnE-lU-cvgdBWBp87ElqHYp-AmFKoLhLoUNsqESbp6Qt2TTaA0yvHlSau_-BH6QhqCiKkOtPqSEkqrzrtQLmoixktbFQ_dGFRo4N65B7m1qx7zIUz6fuFDjc3xzmrA6hSHOst29u2BqZoCET8bd8gQ=w1267-h950-no

De prijs valt inderdaad nog goed mee, maar ook bij mij is de afstand veel te groot :)

En ik denk persoonlijk dat deze cursus echt goed is als je ook een micro brouwerij gaat opstarten, maar voor een hobbybrouwer zou ik het niet doen...

Het praktijkbrouwen (148u) kun je eigenlijk het beste zelf thuis met je eigen installatie leren, gewoon recepten proberen die je vindt en zelf kleine dingen aanpassen. Zo ga je je eigen installatie ook goed onder de knie hebben en gaat het brouwen steeds beter/vlotter verlopen. En volgens mij gaan ze in die cursus ook niet met al te veel industrieel materiaal werken. En als het zo is zal het met 6 man aan een keteltje zijn...

En de 48u bedrijfsvoering heb je als hobbybrouwer ook al niet nodig.

Maar dat is mijn gedacht uiteraard...