Berichten van jeroendv

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Dag Oridan,

Ik heb vandaag voor de eerste keer met de brew monk gebrouwd, is hetzelfde als de easybrew en ik heb geen problemen ondervonden met het koelen enzovoort.

Ik gebruik enkel hopbellen (geen korrels) en los in de ketel, de laatste 10min van het koken voeg ik iers mos toe.

Tijdens het koken wel de knop van pomp afzetten anders is het meteen verstopt.

Na het koken doe ik het deksel erop en laat ik het 10min rusten zodat de hop zakt en een bedje maakt.

Voor het koelen gebruik ik een platenkoeler dat ik gewoon aansluit op het kraantje.

Dan gewoon het koelwater aanzetten en de kraan van de ketel openzetten op een kleine straal. Ik gebruik geen filters, neteldoeken of wat dan ook. Enkel de meegeleverde bazooka filter zit er op.

Het koelen is met dit weer maar gegaan tot 25°C dus ik zet alles eerst nog wat in de gistkast tot het op 21°C staat voor ik er de gist bij doe.

Maak je vooral geen zorgen als je wort niet kraakhelder is, dit zakt in je gistvat toch naar de bodem en het gaat er niet anders van gaan smaken. (Ik heb nog nooit zo een helder wort als dat van waldonk gehad)

Ja ik heb dit nu gedaan.

Ik ga mij een paar soorten gist kopen en een klein beetje in wat druivensap doen en zien welke naar bananen ruikt als de vergisting start :D

Mijn klaring gaat ook weer supersnel, 2u geleden mijn cocktailke toegevoegd en nu ziet het er al zo uit:

Vorige zaterdag een wijnpakket Pinot Grigio gemaakt van Australian Blends en de vergisting verliep zeer vlot en je zag iedere dag mooi verandering.

Maar heeft er iemand een idee welke wijngist in dit pakket zou kunnen zitten? Vanaf de vergisting begon tot ze eindigde rook het enorm neig naar bananen, zowel in als rond de gistkast.

In september ga ik 50kg witte wijndruiven hebben en zou met een gelijkaardige gist willen werken daarom mijn vraag of iemand weet welke gist dit zou zijn.

Dag 1 zonder gist:

Dag 2, 3 en 4 met gist:

Het ziet nu nog steeds zo troebel maar de vergisting is gestopt, straks SG meten en een voorklaring van een dag of 2 doen voor ik de stabilisator toevoeg.

[youtube]

[/youtube]

Ik heb voor 10 Liter volgende gebruikt:

1kg zomerhoning, 2kg koolzaadhoning, dan flessenwater toevoegen tot 10liter in gistvat.

Citroenzuur, gistvoeding en gistactivator toegevoegd en dan pas de MJ MEAD gist erbij, binnen 2uur was het slot al aan het bluppen.

Ik controleer op het einde regelmatig de zuurgraad en pas deze indien nodig aan.

Deze mede is ongeveer 12°%, meestal wordt er tussen de 12.5 a 13 gemaakt. Ik heb er ook al eens ééntje van 16 gemaakt en daarna nog aangezoet met honing. Door het hoge alcoholgehalte was de honing niet meer herbegonnen met gisten en had ik een soort van likeur, superlekker!

Je kan veel soorten honing gebruiken en mengen, sommige zijn beter dan andere. Appelbloesemhoning valt meestal in de prijzen bij keurders maar was vorige maand nog niet beschikbaar bij de imker.

Ik heb een boek over mede en ben daar super mee geholpen, is het meest complete boek dat ik al gelezen heb: 'how to brew honey wine' van karl stuckler

Het tweede geval? Daar denk ik hetzelfde als u : een klet van een buurman/vrouw

En dat is echt irritant zo een buur hebben... Mijn buur doet niet anders dan klagen en voor alles de politie bellen (niet voor mij), ze heeft al een volle map bij de lokale politie met klachten voor de grootste onnozelheid van haar bovenbuur.

Ik ben onlangs begonnen met een garage/bandencentrale in bijberoep, de dag dat ik een reclamebord omhoog hing ging ze de dag erna meteen naar het gemeentehuis om te zeggen dat ik geen garage mag houden want ze gaat er ''hinder'' van hebben. Antwoord van gemeente: 'Sorry meneer heeft al 3 maand een vergunning dus zo veel hinder heb je er niet van blijkbaar...' :D Madam in haar gat gebeten...

Ja witte wijn deze keer, het straffer spul gaat in andere flessen 8o

Ik heb zo een Chardonnay kit gekocht om eens iets anders te proberen, uiteindelijk een zeer goede wijn geworden. Nu nog een maandje gebotteld laten staan.

In september ga ik normaal 40 a 50 kg druiven hebben en kan ik aan het echte werk beginnen...

Traditionele mede staat nu ook in de gistkast.

Ondertussen al wat meer ervaring met de brew monk?

Ik heb de 30L besteld vandaag en morgen wordt hij al geleverd :party:

Als het mij aanstaat na enkele brouwsels verander ik mijn zelfbouw Craftbeerpi installatie naar een hoger volume zodat ik kleine en grote batches kan maken.

Bedankt HermanH,

Ik zal haar eens contacteren dit weekend en hopelijk doet ze dit nog. Ik zal er met plezier 4u voor rijden (heen en terug dan) :D

Ik kan bij die gilde ook eens proberen, maar ik denk dat het daar enkel voor de leden zal zijn...

Mijn buurman staat in het weekend ook op de markt met italiaanse producten zoals olijfolie, wijn, olijven,... Hij ging het aan zijn leverancier ook eens vragen, is een Belgische boer in Italië.

Ik heb nog een paar jaar na mekaar wijndruiven gekocht bij een Italiaanse in de Limburg, waren wel rode, maar misschien kan ze ook witte importeren, varieerde van 0,72 Euro naar net iets meer dan een Euro per kg. Kan het haar altijd eens vragen, kwamen in koelfrigo's rechtstreeks van Italië naar hier, ook tomaten kon je zo komen via die weg....

Je mag dat altijd eens vragen hoor, ik zou rond de 50kg nodig hebben denk ik.

Misschien dat ik bij een wijngilde ofzo ook terecht ga kunnen, ik heb over een jaar of 2 eens gelezen dat er een gilde was met een eigen wijngaard en je kon er kopen. Weet wel niet meer wie of waar...

Het heeft wel niets met bier te maken en het is nog te vroeg op het jaar maar weet er iemand waar je witte wijndruiven kan kopen?

En ik bedoel niet de plant maar het fruit zelf.

Ik heb zelf een paar druivelaars staan maar veel te weinig om wijn te maken.

Nu ik een goede hoeveelheid vaste bier recepten heb zou ik mij in de druivenwijn wat willen verdiepen.

Keg staat bij mij steeds onder druk en alles aangesloten, ik heb 2 tapkranen en op beide is steeds een keg aangesloten.

Soms duurt het 3 maand voor alle 2 de kegs leeg zijn en dan is het bier nog steeds goed.

Iedere week de tapkraan uitkuisen doe ik niet, ik spuit gewoon iedere keer na gebruik wat starsan in de kraan.

Om zeker te zijn dat je geen lekken hebt kun je ook met starsan op de koppelingen spuiten, als er een lek is zie je het meteen schuimen.

Als je zo lang niet wilt wachten kun je de keg neerleggen, op 2bar zetten en dan schudden zodat je belletjes hoort.

Zo neemt het bier meteen veel koolzuur op en moet je zo lang niet wachten.

Ik stop na 30sec met schudden en zet dan de druk weer op de gewenste druk en laat het een paar dagen staan, daarna is het goed om van te drinken.

Als je van plan bent met een beergun flesjes te vullen (geen gistdepot in flesjes meer), dan zet je de druk 0.2 a 0.3 hoger een paar dagen voor je begint te vullen.

Koop een leiding van 5m en snij er stukken af van 1.0m, 1.5m en 2m. Die leidingen kosten niets en zo kun je nog testen wat het beste is.

Ik zou een iets kortere nemen dan je op die tabel hebt gevonden en als de druk iets te hoog is zet je gewoon je compensatorkraan iets meer toe.

Is de druk veel te hoog of heb je veel schuim, steek dan een iets langere leiding er tussen.

Ik gebruik meestal de 1.5 en 2m leidingen, het valt te zien hoeveel gewenste koolzuur er op mijn bier zit. En ik heb 5sec nodig om een 33cl glas te vullen.

Die RVS spiralen dat ik je heb laten zien zijn niet nodig als je de juiste diameter slang neemt en ze kosten nog redelijk wat ook tov een stuk leiding.

Vorig jaar heb ik in volledig mijn woning nieuwe elektriciteit gelegd en de kabels waren toen ook nog van die met stoffen bescherming rond het koper en de aftakdozen waren gewoon oude ronde potjes met van die plastieken mosterddekseltjes over, veel kabels met bloot koper in die doosjes, LEVENSGEVAARLIJK was het hier :-)

Moest het bij jou ook nog zo zijn zou ik toch ook eens uitkijken om het te vernieuwen allemaal...

Ah da't wist ik niet, goed nieuws voor hem dus.
    In ieder geval heb ik hier in m'n brouwkot 4mm² gekableerd.

Bij kleine renovaties/vernieuwingen is dat geen enkel probleem maar bij een volledige renovatie zal je verschieten van het prijsverschil met kleinere diameters.

Jij mag een zekering van 25A steken op die 4mm² kabels moest je ooit nog willen verzwaren.

Als je een 20A zekering hebt moet je maar draden van 2.5mm² hebben, dit zal in alle nieuwere huizen zo al zijn. In oude huizen kunnen het nog 16A zekeringen zijn maar de draden zijn meestal ook al 2.5mm² en dan kan je zonder problemen een zekering van 20A steken.

16A is standaard voor verlichting met draden van 1.5mm², op dat circuit nog een stopcontact steken is verboden tenzij je alle draden verandert naar 2.5mm².

En ik zou ook doen wat Ronnie zegt, gewoon meteen een degelijke zware inductieplaat nemen, minder gesukkel en zeker dat het werkt.

Het is een lichtroze kleur door de krieken, ik denk bij gewoon bier dat het gewoon een wit vel zal zijn.

Als het een wilde gist zou zijn: Zou dit komen van de diepvrieskrieken dat ik heb gekocht? Ik heb deze niet gewassen met sulfiet maar laten ontdooien in DJ. Want voor zover ik weet gaat gist in de diepvries niet dood maar in rust of ben ik verkeerd?

Dat stelt mij toch al wat geruster Ronnie.

Ik zal overhevelen naar een kleinere DJ en nog een maand laten staan zonder krieken erin en zien wat het zegt.

Het was bij mij inderdaad ook zo, de ene dag niets en een week later ga ik kijken en is het zo een dik vel geworden.

Het is de eerste keer dat ik een infectie heb in een bier, hopelijk blijft het hierbij.

Ik was ook zowieso van plan om de helft van de kriek aan te zoeten en de andere helft zo te laten.

Ik heb het anders gedaan: Diepvrieskrieken en eigen krieken in DJ gedaan 's avonds en dan laten ontdooien op kamertemperatuur, de dag erna bijna uitgegist bier erop overgeheveld en geen extra gist meer toegevoegd.