Berichten van jeroendv

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ik heb hier ook al veel voor opgezocht en zelf een recept gemaakt op brouwhulp,
    Het recept lijkt goed op dat van jou maar ik gebruik ook rijst en minder stappen voor de hop.
    Volgens wat ik allemaal gelezen heb lijkt dit met rijst het beste op de echte Duvel.

Maar ik ben nog volledige beginner dus naar mij moet je niet luisteren :))

Er staan op die site dat je hebt gegeven wel interessante dingen tussen over die vaatjes maar ze zeggen ook dat de co2 druk nogal snel weggaat door kleine lekken. Ben ik dan niet beter af om met 9.45Liter soda-kegs te werken? De aanschaf is duurder maar eens ik alles heb zal dit wel interessanter zijn of niet? En als ik een tap zou plaatsen hiervoor, hoe krijg ik dat bier dan goed koud?

Ander alternatief zou zijn iets zoals de perfect draft van philips maar dan voor die 5Liter vaatjes, iemand een idee of dat bestaat en waar ik dat kan kopen?

sorry voor de vele vragen maar ik wil geen onnodige kosten doen en alles van de eerste keer hebben hoe ik het wil/zie :-)

Als dit enkel dient om de Ph te verlagen, kan ik dan niet gewoon melkzuur gebruiken om op een Ph van 5.2-5.5 te komen?

Ik zal zo te zien veel moeten brouwen/leren met verschillende methodes/temperaturen/... te werken, maar dat is het leuke eraan hé.
    En de pils dat ik niet lust (mislukt) drinkt mijn vader toch allemaal uit ;D

Ja ik heb een gistkast dus dat is geen enkel probleem, er staat nu al pils (moutextracten) in te gisten op 13°C, 15Liter met 1 pakje ondergist en gisting verloopt prima.

Schrootmolen zal ik dus moeten bijregelen, kan het kwaad dat ik het mout dat ik heb gebruikt voor bij te regelen ook gebruik in mijn beslag? (100gr op 4kg maar)

Dus de duitsers doen dit wel dikwijls zo met die 38°C stap? Ik zal deze keer eens het volledige recept volgen maar daarna zal ik mijn volgende pilsen maken op andere manieren.
    Het is de bedoeling dat ik voornamelijk pils maak in 5Liter vaatjes, steeds in kleine hoeveelheden. Ik maak liever kleine batches van verschillende smaken dan een grote van 1 soort, zo heb ik er meer plezier aan en leer ik het beter.

Waarom moet ik best een 1 temperatuursschema nemen? Voor te maischen gebruik ik een digitale weckketel (temp + tijd) dus de temperaturen behouden moet geen probleem zijn normaal.

Verder iemand antwoorden op die drukvaatjes?
    En heeft er iemand soms foto's van goed en slecht geschroot mout?

Hey,

Ik ga binnenkort voor de eerste keer brouwen met mout, speidel pilsner pakket (overstap van moutextracten) en zou meteen ook eens die 5Liter drukvaatjes op CO2 willen proberen.
    Ik zit toch met enkele "beginners" vragen:

1. Hoelang kun je het bier bewaren na eerste keer tappen in een 5Liter drukvat met CO2 als het in de koelkast blijft staan?
    2. Moet ik op iets letten ivm lageren/hergisting enzo als ik een drukvaatje gebruik bij ondergister? (buiten die 3g suiker/liter)
    3. Op welke afstand staan de rollen van de schrootmolen ongeveer bij jullie? En wat is de beste manier om deze goed te zetten bij eerste gebruik? (Bulldog malt mill).
    4. Hoe weet je of je mout goed geschroot is als je nog geen "goed" geschroot mout gezien hebt?
    5. Volgens het recept van Speidel Pilsner moet ik inmaischen op 38°C en dan verhogen naar 52°C voor 0 minuten, wat is het nut hiervan?
    Kan ik niet meteen inmaischen op +/-52°C? Volgens wat ik al heb gelezen en opgezocht zijn de inmaisch temperaturen altijd rond de 52-54°C of niet?

Ik gebruik geen braumeister maar een weckketel en een kookketel, dus de waterhoeveelheid klopt voor mij niet in dit recept,
    ik neem wat brouwhulp mij laat weten na het ingeven van de ingredienten enzo...

RECIPE FOR 20-LITRE BRAUMEISTER
    INGREDIENTS
    23 l of brewing water to start with plus sparging water
    4.0 kg Pilsner malt
    0.5 kg Wheat malt
    30 g Tettnang hops (4.2 % alpha)
    1 packet Saflager S-23 yeast
    METHOD
    MASH PROGRAMME
    38 °C › Start mashing
    52 °C › 0 min
    63 °C › 40 min
    73 °C › 25 min
    78 °C › 10 min
    Boiling › 80min
    HOP ADDITION
    20 g Tettnang hops › 70 min before end of boil
    10 g Tettnang hops › 10 min before end of boil
    ORIGINAL GRAVITY
    12 °P with 21 litres
    FERMENTATION
    Fermentation temperature at around 12 ºC
    MATURING
    2-3 days at room temperature, followed by 3-4 weeks in the refrigerator at 5 °C.

bedankt!

Ik gebruik een spiraalfilter, ik vind dat gemakkelijker werken dan een platenkoeler. Dus het kan geen kwaad dat ik mijn hop mee laat afkoelen en dan pas filter?
    Want als ik filmpjes bekijk halen ze meestal het hopzakje er meteen uit na het koken...

Ja ik bedoelde inderdaad gehydrateerde gist, ik ben blij dat ik dat dan toch allemaal al goed gedaan heb :thumbup:
    Het bier is nu 14.5°C ondertussen en zal nog verder koelen tot 13°C, daar hou ik het dan op met een marge van +/-1°C.

Dat van die hogere nagisting wist ik ook niet, ik heb enkel nog maar met bovengist gewerkt.

Serge, bedankt voor die bestanden, ik heb de lijst al geimporteerd.

Vandaag heb ik met mijn moutextract een pils gemaakt en deze staat nu in de gistkast.
    Tijdens het brouwen zat ik wel met enkele vragen (ja ik ben beginner):

1:Ik heb een ketel met hopfilter bazooka op mijn kraantje, ik gebruik hop (geen pellets) dat ik los in de ketel doe. Moet ik dan meteen na het koken eerst filteren of mag ik koelen en dan filteren?

2: Ik gebruik fermentis Saflager W-34/70, ik heb gekoeld tot 19°C en dan mijn beluchte gist erbij gedaan. Is dit een goede temperatuur voor ondergisten om de gist erin te doen?

3: Wat is het beste om pils te vergisten/lageren? De gistkast staat nu op 13°C, als de hoofdgisting gedaan is (2weken), moet ik dan nog een nagisting doen of kan ik meteen lageren en hoelang moet dit duren?

Ik ga binnenkort eens pils maken met moutextracten en ik heb mijn moutextracten al in de database gezet met volgende gegevens:
    opbrengst: 100%
    kleur: 8EBC
    Vochtgehalte: 4%
    type: droog extract
    maischen nodig uitgevinkt, prijs ingevuld en de rest heb ik leeg gelaten.

Klopt dit of moet het vochtgehalte ook op 0% staan voor extract?
    En zijn de gewichten in mijn recept dan ook correct voor extract of is dit nog steeds voor mout en moet ik dit dan nog omrekenen? (1kg extract = 1.6kg mout)

[quote author=brouwerwaldonk link=topic=4127.msg76425#msg76425 date=1455354351]
    Neen, want zelfs dan zal de gist een deel van de suiker verwerkt hebben.
    [/quote]

Ook als ik er nog geen gist heb ingedaan? Dit was het beetje dat ik overhad na het overhevelen dus daar is geen gist aangeweest.

Ik was gisteren vroeg thuis dus heb ik eens de brewferm gregorius gemaakt (10Liter maar).

Deze morgen als ik opstond was de vergisting goed bezig al en mijn temperatuur staat ingesteld op 21°C en +/- 1°C.
    Ik heb het boek van adrie otte en daar stond in om ook je temp sensor onder een handdoek tegen je vat te steken en dat heb ik ook gedaan.
    Voor deze kleine hoeveelheid bier is geen ventilator nodig want de temperatuur blijft mooi gelijk altijd, tegen mijn volgend brouwsel ga ik er wel 1 plaatsen.

Nu effe offtopic: Gisteren toen ik SG wou meten heb ik mijn bierwortmeter laten vallen dus glas in stukken en kon ik de start SG niet niet meten...
    Ik heb dan een potje gevuld en in koelkast gezet zodat ik de SG kan meten als ik een nieuwe heb (refractometer besteld, komt maandag/dinsdag binnen), ga ik dan nog een correcte meting hebben als dit zolang in koelkast staat?

Ik zal dan toch maar zo eentje bestellen :-)

Ik ga zo een pc ventilator gebruiken maar dan 1 van 230V, dan heb ik geen transfo nodig, 14€ bij conrad, er zullen er wel goedkopere zijn op aliexpress ook als ik wat verder zoek.

Ik heb de kast gans de dag laten opstaan en mijn veiligheidsglas is nog steeds goed koud dus ik denk dat het zo wel goed is voorlopig.
    Zonder glasplaat rook ik toch ook al plastiek maar met de plaat geen enkel probleem.
    Dit weekend ga ik brouwen en dan zal ik de dagen erna wel snel genoeg weten of ik een tegel moet gebruiken of niet.

De ventilator ga ik ook nog niet kopen, volgens mij is dat niet nodig omdat het zo een kleine koelkast is, de gaten in de plank heb ik wel al gedaan ondertussen.

Bakstenen zal niet gaan want er is maar een 5cm ongeveer tussen de bodem en de lamp.
    Maar de kast staat nu op temperatuur (6°C gestegen in 20min zonder water in emmer) en ik heb gevoeld aan de glasplaat en deze is nog koud dus ik denk dat dat in orde gaat zijn.
    Ik kan wel nog die tegel proberen als het toch na een tijd zou te warm worden.

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik mijn gistkast in elkaar gestoken met een oude frigo (had nog een oud tafelmodel liggen).
    Nu staat hij te draaien om te testen, morgen doe ik er een emmer met water in om te zien hoe goed hij opwarmt.
    Ik heb hier op het forum een beetje rondgekeken hoe jullie dit deden en zo ziet de kast er nu uit:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/56834064/IMG_5786.JPG

Deze wordt gestuurd door een inkbird ITC-308 (heb al wat slechte dingen gelezen over een STC en dit is plug en play + je kan alarmen instellen, een vertragingstijd instellen voor het opwarmen/koelen,...:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/56834064/IMG_5784.JPG

Het enige waar ik een beetje bang voor ben is dat de keramische warmtelamp (40W) te dicht tegen de bodem schijnt, daarom heb ik het veiligheidsglas van de frigo genomen en daar alu folie rond gedaan, zou dit goed zijn om tegen de warmte te kunnen?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/56834064/IMG_5787.JPG
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/56834064/IMG_5781.JPG

Edit: Foto's zijn gigantisch groot op beeldscherm, ik heb dan maar de links gepost. :-)