Berichten van jeroendv

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Ik ben perfect gelukkig met mijn tegenstroomkoeler, na 't koken laat ik het nog even trèkken met de 'flame off hop', ondertussen was ik af, dan kraan helemaal open en gistvat in, 't duurt tien minuutjes, ik koel met put -(géén regenput) water.

    Ik doe exact hetzelfde, ook met tegenstroomkoeler en putwater. Op 5 a 10min heb ik 20liter gekoeld tot 22°C. En het koelwater laat ik weer lopen naar mijn vijver of regenton voor de planten.

    Voor het koelen ontsmet ik alles met starsan: gewoon solarpompje (5€ bij ali) in een bakje starsan oplossing een 10tal minuten laten circuleren.

    NA het koelen wel meteen alles reinigen op dezelfde manier maar dan met enzybrew en in tegengestelde richting. Daarna alles goed droog blazen met de compressor en nog nooit problemen gehad.

    Na x aantal brouwsels doet een vriend van mij deze ook eens in een ultrasoon bad samen met die van hem (of het iets uit doet weet ik niet :D )


    De meeste gaan weer naar een dompelkoeler omdat ze hun tegenstroomkoeler niet goed uit kuisen of niet vertrouwen dat hij wel proper is vanbinnen :-)

    Ik heb hier ook wat stokken druiven staan en normaal heb ik een kistje vol per rank, in totaal heb ik iets van een 20 flessen wijn.

    2 jaar geleden had ik ook nog maar 1 stok staan (de andere komen voort uit mijn 1e stok van 6-7j oud) en heb er dan gewoon maar 3 flessen van gemaakt, wel veel werk en geduld voor zo een klein beetje :-)


    Dat aanlengen gaat volgens mij op niets trekken op zo een kleine hoeveelheid, druiven doen er een paar maanden over om goede wijn te hebben, concentraat is op 2 weken al klaar om te bottelen. Ze gebruiken dit meestal gewoon nog een beetje om de begin SG te verhogen als de druiven niet genoeg suiker bevatten volgens hun recept.


    En die van bms zonder etiket zou ik zeker niet nemen, niemand weet dus wat er in gedraaid is en er staat al bij dat het niet mag gebruikt worden in professionele wijnbouw dus dat zal ook wel een reden hebben :-)

    Pomp, roerder, dampkap dat weinig stroom vragen regel ik met 1x relais 5v en kost nog geen €5. Ze hebben er ook met 8 aansluitingen voor als je automatische kranen e.d. wil gebruiken.


    En neem inderdaad zowieso een 40A SSR en kijk goed dat het een wisselstroom SSR is want ik had mij de eerste keer miskocht en daarmee werkt het niet :shushing_face:


    Die pomp kan zowel apart als automatisch gestuurd worden, is maar in de instellingen aan te passen. De pomp dient bij mij voor het spoelwater in de maischketel te pompen met sproeiers.

    Ik gebruik craftbeerpi al enkele jaren, je kan veel add-ons installeren zoals push meldingen naar je smartphone/tablet,...

    Mijn dampkap,pomp en tilt hydrometer staan er op aangesloten, als de maischketel begint op te warmen gaat de roerder ook draaien tot einde maischprogramma.


    Opwarmen gebeurt met 40A SSR en de rest zoals pomp, roerder, dampkap zijn aangesloten op een rpi relais bordje.


    Ik heb een arsegan easybrew gehad ook tussendoor maar heb deze rap weer verkocht om met mijn weckketels verder te werken :rolleyes:


    Ik gebruik een terrarium lamp dat geen licht geeft, enkel warmte afgeeft. Ook geen ventilator en mijn koelkast is 1m80. Nog nooit een probleem mee gehad. De lamp gaat al 5 jaar mee.

    Zou je die eerste druk ook niet kunnen krijgen door er gewoon bottelsuiker bij te doen?

    Dan moet je een stuk van de rvs buis slijpen dat in de keg zit anders ga je gistslurry tappen :-)


    Beste is gewoon op de correcte druk (1bar in uw geval denk ik) zetten en een week wachten of zoals ik hierboven al zei met force carbonation.

    Staat nu in de koelkast te carboniseren op 10psi zoals aangeraden. Zou 24u tot 48u duren.

    Je kan de keg op zijn zijkant leggen en dan beginnen rollen met de keg, dan hoor je de Co2 goed in je bier komen en na 10min staat het al op druk. Daarna alles een uurtje laten staan en je kan al beginnen tappen. Zo doe ik het altijd.


    Kijk eens op:

    dan weet je wat ik bedoel :-)

    Heeft volgens mij te maken met de lengte van de darm van tapkraan naar keg. Bij deze gaat het om een kraantje die op de keg staat dus weinig of geen lengte.


    Ik weet het alleszins te melden hoe het gaat.

    Ik heb zelf verschillende lengtes van darmen klaar liggen, zo kan ik steeds tappen op de druk van carboniseren en zal mijn bier ook steeds hetzelfde vol co2 hebben van begin tot laatste druppel. Voor pils gebruik ik bvb een andere darm dan voor een duvel kloon of tripel.


    De lengte van de darm kan ook berekend worden, daarvoor moet je de diameter, opvoerhoogte enzovoort weten. Ik zal eens moeten zoeken of ik dat bestand nog heb op pc.

    Hetgeen ik nog niet vat...op welke druk zet je nu een vat weg? Dus ter bewaring...moet dit onder constante druk? of kan je dit gewoon loskoppelen want dan heb je toch ook nog carbonisatie?

    Heeft er iemand ervaring hiermee

    Je kan een vat op de gewenste druk zetten en dan loskoppelen als het bier voldoende co2 heeft opgenomen en wegzetten.

    Beter nog is het uit te drinken :drinken:

    Een vat is gewoon een groot flesje.

    Ik gebruik slechts 125gr suiker met 100ml warm water op 19liter voor hergisting op fles, is meer dan genoeg voor een cider. Ook gebruik ik geen bottelgist en nog geen enkele slechte nagisting op fles gehad.


    Mijn appel/aardbei cider in de gistkast:


    En na de klaring van slechts een week in de koelkast:

    Hoe zit dat met jou? Zit je alleen op dit forum of kijk je soms ook over het muurtje?

    Ik kijk hier iedere dag nog eens maar zelf post ik zo goed als niets meer gezien ik vooral bezig ben met distilleren de laatste tijd. Daarom kijk ik ook iedere dag eens naar de 2 nederlandse fora over distilleren. Hobbybrouwen.nl bekijk ik al heel lange tijd niet meer, veel te veel drama daar altijd... :D

    Supersimpel om te maken en o zo lekker!


    • 1 L alcohol 96%
    • schil van 9 citroenen (enkel het geel, niet het wit want dat is bitter)
    • 1,6 L water
    • 600 gram suiker

    De alcohol en citroenschillen laten macereren voor een week (of langer maar hoeft niet) en dagelijks eens goed schudden.

    Na een week 1,6L water en 600 gram suiker mengen totdat alles goed is opgelost, dan de alcohol filteren door een koffiefilter en alles samengieten. Dan krijg je het ''ouzo effect'' en krijgt de limoncello zijn typisch gele kleur.


    Ik heb zelf een neutrale alcohol gemaakt van 92% en dit recept wat aangepast zodat ik 2 Liter van 32% heb.


                              

    Ik heb zelf al 7up gemaakt met citroenen, limoenen, suiker en water. Dit allemaal even laten koken.

    Dan heb ik een deel in een fles gegoten (als ik wou drinken deed ik 50/50 bruiswater en de siroop in een glas, je verdunt natuurlijk naar hoeveel smaak je zelf wilt). De "siroop" is ook lekker in cocktails.


    Het andere deel heb ik aangelengd met water en in een 9L keg gestoken, druk op 2 bar en 5minuten met de keg gerold. Daarna weggezet op 1.2bar en 4°C.

    Meteen eens van gedronken en er zat al wat druk op en was goed drinkbaar maar na een paar dagen te laten staan vond ik het toch veel beter...

    Het zou niet langer nodig zijn om korrelgist te hydrateren, het resultaat zou in beide gevallen hetzelfde zijn.


    Ik heb dit altijd al zo gedaan met korrelgist, gewoon zo bij het wort gieten zonder hydrateren...

    Bij een lager heb ik wel eens voorgehad dat het niet goed vergistte en daarvoor gebruik ik steeds vloeibare gist sindsdien.

    Misschien dat het iets te maken heeft met de te lage temperatuur om de korrelgist te starten?

    toch een mankementje vrees ik. daarnet werd 9 liter water in 800 seconden van 15 naar 60 graden C verwarmd bij zogezegd 1000 W. Eventjes mijn fysica opgefrist op google, en ik kom aan ruim 2000 Watt.

    Als de meetsonde direct tegen het verwarmingselement aanzit kan dit een foute meting aangeven, zeker al als het water niet in beweging is. Ik stak bij mijn weckketels steeds een thermowell een paar centimeter boven de bodem om een betere meting te krijgen.

    Walter,


    In mijn gistkast zit een terrarium verwarmlamp dat geen licht geeft, enkel warmte (denk dat deze tussen de 50 en 100w is). Vroeger nog een terrarium gehad en ieder jaar kocht ik een nieuwe lamp omdat de straling afzwakte en de diertjes zo minder ''voedingsstoffen'' binnenkregen. Deze lampen bijgehouden omdat ze wel nog goed de warmte afgeven.

    Met zo een lamp mag het nog vriezen in je garage, je haalt er makkelijk je vergisttemperatuur mee.


    Ik brouw zelf in een oude stal, gewoon de muur afgewerkt met osb en een oude gootsteen van de verbouwingen gebruikt en een gardena oprolslang zodat ik geen water naar daar moest trekken.

    Als warm water gebruik ik mijn koelwater dat door de platenfilter is gelopen, zo moet ik ook geen boiler of dergelijke hebben.

    Als de bulldog brewer zo geen inkepingen heeft in het handvat zoals op herman zijn foto, dan zou ik dat er gewoon met een dremel wat inslijpen en zal het ook niet meer losschieten.


    Mijn brewmonk heeft ook zo een inkepingen in het handvat

    Ik gebruik altijd bentoniet en klarvit bij witte wijn en mede, dit moet nu eenmaal goed helder zijn.

    In bier nog niet geprobeerd want ik denk dat dit slecht is voor de schuimkraag maar ik kan verkeerd zijn ook natuurlijk... Bentoniet verzamelt de eiwitten in wijn en houdt dit vast op de bodem.


    En ik lager enkele dagen op 0-4°C, geen klaringsmiddelen nodig dan.

    9 van de 10 de importeur die er invoerbelasting voor moet betalen, het dan nog in een mooie verpakking stoppen, het naar de verschillende handelaars moet distribuëren en er reclame voor maken. Al die doorgerekende kosten spaar je uit als je het rechtstreeks in China haalt(daar haalt de importeur het trouwens ook hoor).
    Al meerdere dingen gekocht daar die buiten de merknaam exact hetzelfde waren en deden als de duurdere versies die hier in de winkels liggen.

    brouwmarkt koopt daar ook gigantisch veel in, veel is uit stock omdat ze een maand moeten wachten op de chinezen...

    En in zo een fancy verpakking zat die blichmann van mij niet hoor maar het was dan wel ook de ''oudere'' versie, ondertussen is het al precies een echt pistool geworden :D

    Owja en wat de beergun betreft, je kan ook op je tapkraan een leiding zetten waar het bier uitkomt en dan in de fles steken tot op de bodem. Dan de tapkraan op minimale druk zetten en openzetten tot flesje vol is en meteen kurk/beugel er op.

    Werkt even goed als het is om binnen de 2 dagen uit te drinken en er moet niets gekocht worden.

    Op 2 dagen ga je geen last hebben van wat zuurstof dat mee in de fles zal zitten.

    Je zegt dat je geen flesjes meer kan meenemen maar is het niet net daarvoor dat de beergun kan gebruikt worden? Van je keg enkele flesjes afvullen indien nodig? Of is het zo omslachtig/moeilijk dat je het niet doet?


    Die koelkast daar hou ik je aan ^^ ik ga eerst wat rondkijken naar de rest van het materiaal. Kan je enkele foto’s sturen via PB?

    Voor een paar flesjes te vullen is het veel te veel werk vind ik... Beter om dan in 1 keer een bak of 2 te vullen.

    Maar bij mij is het dan ook vooral de reden dat ik zo helder mogelijk bier wil en daarom niet hergist in fles maar alles in kegs doe en lang laat lageren op 0-4°C.


    Zal dit weekend eens wat foto's nemen van koelkast want heb ze bij mijn vader gedumpt :-)


    Dit is een foto van mijn grotere koelkast dat ik gebruik voor 2 kegs en nog wat drank, CO2 fles zit er ook in. Er zit nu wel nog een 2e manometer in ook om apart de druk van de kegs te regelen.

    Hou er rekening mee dat een tafelmodel wel klein is en er maar 1 vat in kan meestal...





    Verder denk ik eraan om een kleine koelkast op 2dehands te zoeken waar dan alles in kan en waar ik de tapkranen kan op installeren (eventueel gewoon door de deur zoals ik hier al heb gezien)


    Verder is de vereiste ook dat ik nog steeds wat flessen wil kunnen afvullen om mee te nemen etc. Hiervoor heb ik dan een "beergun" voor nodig en eventueel nog andere aansluitingen leidingen etc?


    Ik heb hier normaal nog een tafelmodel staan dat ik gebruikte als tapkast, je mag deze anders komen halen.

    Wel al een koelkastje van 15j oud maar werkt nog goed, het gat van de tap is al gemaakt :-)


    Ik heb een blichmann beergun, werkt wel goed als je weet hoe het moet... In het begin te weinig druk op de flesjes maar ik zet de kegs nu bijna 0.5bar hoger dan gewenst en dan zijn ze wel goed.

    Ik heb mss nog maar 1 of 2 keer gebotteld in flesjes, voor de rest steeds vanaf dag 1 op kegs gestoken.

    Nadeel is wel dat je niemand eens een flesje kan meegeven of je moet al gans de keg meenemen... :D


    De beergun gebruik ik wel eerlijk gezegd ook niet meer, thuis van het vat is nog steeds het beste vind ik.

    Ik doe trouwens steeds mijn eigen ding, is het niet volgens de ''literatuur'' zal het daarom minder goed zijn?

    Voor een hobbybrouwer gaat het om alles ontdekken en leren uit fouten, niet zomaar alles uit een boekje kopiëren... Voor een commerciële brouwer kan het natuurlijk iets anders zijn...


    In het begin filterde ik ook alles zo goed mogelijk maar vanaf ik met een platenfilter begon te werken ben ik ermee gestopt en het resultaat is nog steeds hetzelfde bij mij. Zet een pils gefilterd en niet gefilterd naast elkaar en je ziet/smaakt niet eens het verschil. Ik doe wel steeds een goede klaring na de nagisting en het gaat in vaten, niet in flesjes.

    Nee ik bekijk het online op gsm/tablet, je kan het volgens mij ook thuis laten toekomen maar was duurder en aangezien alles digitaal is tegenwoordig...


    Ik heb wel al veel recepten van in die boekjes nagemaakt, vooral veel speciale bieren staan er in.

    Krijg je trouwens gratis bij je bestelling van HBS / Braumarkt.


    Ben ik blij dat het er gratis bij zit want ik zou er nooit voor betalen voor zo iets :D


    Ik ben wel lid van homebrewers association (zymurgy magazine) daar heb je waar voor je geld maar het is amerikaans...

    Wat hebben jullie toch allemaal met die obsessie om kraakhelder wort te hebben in het gistvat?


    Ik ben al een tijd gestopt met me er zorgen over te maken: hopspider er uit, hevel alles over (door de platenkoeler) en het zal na de hoofdgisting wel op de bodem allemaal liggen. Dan eens overhevelen en probleem is opgelost...

    Op verschillende plaatsen al gelezen dat dit geen enkel probleem geeft aan de smaak/kleur/geur of wat dan ook aan het bier. Zelf ook nog geen enkel probleem ondervonden.

    Na het inmaischen van het geschrote mout merkte ik echter op dat de temperatuur enkele graden zakte

    Ik doe de moutstort steeds op 2°C ongeveer hoger en pas dan de temperatuur aan naar de maischtemperatuur. Zo is de temperatuur meteen goed. In brouwhulp wordt ook berekend op welke temperatuur je moet storten, naargelang het gewicht en temperatuur van de mout.