Berichten van jeroendv

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Hoe zit dat met jou? Zit je alleen op dit forum of kijk je soms ook over het muurtje?

Ik kijk hier iedere dag nog eens maar zelf post ik zo goed als niets meer gezien ik vooral bezig ben met distilleren de laatste tijd. Daarom kijk ik ook iedere dag eens naar de 2 nederlandse fora over distilleren. Hobbybrouwen.nl bekijk ik al heel lange tijd niet meer, veel te veel drama daar altijd... :D

Het deksel kan er een klein beetje schuin opstaan, moet niet veel hebben om te lekken.

Als je er dan druk op steekt dicht die zwarte rubber het wel goed af.

Supersimpel om te maken en o zo lekker!

• 1 L alcohol 96%
    • schil van 9 citroenen (enkel het geel, niet het wit want dat is bitter)
    • 1,6 L water
    • 600 gram suiker

De alcohol en citroenschillen laten macereren voor een week (of langer maar hoeft niet) en dagelijks eens goed schudden.

Na een week 1,6L water en 600 gram suiker mengen totdat alles goed is opgelost, dan de alcohol filteren door een koffiefilter en alles samengieten. Dan krijg je het ''ouzo effect'' en krijgt de limoncello zijn typisch gele kleur.

Ik heb zelf een neutrale alcohol gemaakt van 92% en dit recept wat aangepast zodat ik 2 Liter van 32% heb.

Ik heb zelf al 7up gemaakt met citroenen, limoenen, suiker en water. Dit allemaal even laten koken.

Dan heb ik een deel in een fles gegoten (als ik wou drinken deed ik 50/50 bruiswater en de siroop in een glas, je verdunt natuurlijk naar hoeveel smaak je zelf wilt). De "siroop" is ook lekker in cocktails.

Het andere deel heb ik aangelengd met water en in een 9L keg gestoken, druk op 2 bar en 5minuten met de keg gerold. Daarna weggezet op 1.2bar en 4°C.

Meteen eens van gedronken en er zat al wat druk op en was goed drinkbaar maar na een paar dagen te laten staan vond ik het toch veel beter...

Het zou niet langer nodig zijn om korrelgist te hydrateren, het resultaat zou in beide gevallen hetzelfde zijn.

Ik heb dit altijd al zo gedaan met korrelgist, gewoon zo bij het wort gieten zonder hydrateren...

Bij een lager heb ik wel eens voorgehad dat het niet goed vergistte en daarvoor gebruik ik steeds vloeibare gist sindsdien.

Misschien dat het iets te maken heeft met de te lage temperatuur om de korrelgist te starten?

toch een mankementje vrees ik. daarnet werd 9 liter water in 800 seconden van 15 naar 60 graden C verwarmd bij zogezegd 1000 W. Eventjes mijn fysica opgefrist op google, en ik kom aan ruim 2000 Watt.

Als de meetsonde direct tegen het verwarmingselement aanzit kan dit een foute meting aangeven, zeker al als het water niet in beweging is. Ik stak bij mijn weckketels steeds een thermowell een paar centimeter boven de bodem om een betere meting te krijgen.

Walter,

In mijn gistkast zit een terrarium verwarmlamp dat geen licht geeft, enkel warmte (denk dat deze tussen de 50 en 100w is). Vroeger nog een terrarium gehad en ieder jaar kocht ik een nieuwe lamp omdat de straling afzwakte en de diertjes zo minder ''voedingsstoffen'' binnenkregen. Deze lampen bijgehouden omdat ze wel nog goed de warmte afgeven.

Met zo een lamp mag het nog vriezen in je garage, je haalt er makkelijk je vergisttemperatuur mee.

Ik brouw zelf in een oude stal, gewoon de muur afgewerkt met osb en een oude gootsteen van de verbouwingen gebruikt en een gardena oprolslang zodat ik geen water naar daar moest trekken.

Als warm water gebruik ik mijn koelwater dat door de platenfilter is gelopen, zo moet ik ook geen boiler of dergelijke hebben.

Als de bulldog brewer zo geen inkepingen heeft in het handvat zoals op herman zijn foto, dan zou ik dat er gewoon met een dremel wat inslijpen en zal het ook niet meer losschieten.

Mijn brewmonk heeft ook zo een inkepingen in het handvat

Ik gebruik altijd bentoniet en klarvit bij witte wijn en mede, dit moet nu eenmaal goed helder zijn.

In bier nog niet geprobeerd want ik denk dat dit slecht is voor de schuimkraag maar ik kan verkeerd zijn ook natuurlijk... Bentoniet verzamelt de eiwitten in wijn en houdt dit vast op de bodem.

En ik lager enkele dagen op 0-4°C, geen klaringsmiddelen nodig dan.

9 van de 10 de importeur die er invoerbelasting voor moet betalen, het dan nog in een mooie verpakking stoppen, het naar de verschillende handelaars moet distribuëren en er reclame voor maken. Al die doorgerekende kosten spaar je uit als je het rechtstreeks in China haalt(daar haalt de importeur het trouwens ook hoor).
    Al meerdere dingen gekocht daar die buiten de merknaam exact hetzelfde waren en deden als de duurdere versies die hier in de winkels liggen.

brouwmarkt koopt daar ook gigantisch veel in, veel is uit stock omdat ze een maand moeten wachten op de chinezen...

En in zo een fancy verpakking zat die blichmann van mij niet hoor maar het was dan wel ook de ''oudere'' versie, ondertussen is het al precies een echt pistool geworden :D

Owja en wat de beergun betreft, je kan ook op je tapkraan een leiding zetten waar het bier uitkomt en dan in de fles steken tot op de bodem. Dan de tapkraan op minimale druk zetten en openzetten tot flesje vol is en meteen kurk/beugel er op.

Werkt even goed als het is om binnen de 2 dagen uit te drinken en er moet niets gekocht worden.

Op 2 dagen ga je geen last hebben van wat zuurstof dat mee in de fles zal zitten.

Je zegt dat je geen flesjes meer kan meenemen maar is het niet net daarvoor dat de beergun kan gebruikt worden? Van je keg enkele flesjes afvullen indien nodig? Of is het zo omslachtig/moeilijk dat je het niet doet?

Die koelkast daar hou ik je aan ^^ ik ga eerst wat rondkijken naar de rest van het materiaal. Kan je enkele foto’s sturen via PB?

Voor een paar flesjes te vullen is het veel te veel werk vind ik... Beter om dan in 1 keer een bak of 2 te vullen.

Maar bij mij is het dan ook vooral de reden dat ik zo helder mogelijk bier wil en daarom niet hergist in fles maar alles in kegs doe en lang laat lageren op 0-4°C.

Zal dit weekend eens wat foto's nemen van koelkast want heb ze bij mijn vader gedumpt :-)

Dit is een foto van mijn grotere koelkast dat ik gebruik voor 2 kegs en nog wat drank, CO2 fles zit er ook in. Er zit nu wel nog een 2e manometer in ook om apart de druk van de kegs te regelen.

Hou er rekening mee dat een tafelmodel wel klein is en er maar 1 vat in kan meestal...

Verder denk ik eraan om een kleine koelkast op 2dehands te zoeken waar dan alles in kan en waar ik de tapkranen kan op installeren (eventueel gewoon door de deur zoals ik hier al heb gezien)

Verder is de vereiste ook dat ik nog steeds wat flessen wil kunnen afvullen om mee te nemen etc. Hiervoor heb ik dan een "beergun" voor nodig en eventueel nog andere aansluitingen leidingen etc?

Ik heb hier normaal nog een tafelmodel staan dat ik gebruikte als tapkast, je mag deze anders komen halen.

Wel al een koelkastje van 15j oud maar werkt nog goed, het gat van de tap is al gemaakt :-)

Ik heb een blichmann beergun, werkt wel goed als je weet hoe het moet... In het begin te weinig druk op de flesjes maar ik zet de kegs nu bijna 0.5bar hoger dan gewenst en dan zijn ze wel goed.

Ik heb mss nog maar 1 of 2 keer gebotteld in flesjes, voor de rest steeds vanaf dag 1 op kegs gestoken.

Nadeel is wel dat je niemand eens een flesje kan meegeven of je moet al gans de keg meenemen... :D

De beergun gebruik ik wel eerlijk gezegd ook niet meer, thuis van het vat is nog steeds het beste vind ik.

Ik doe trouwens steeds mijn eigen ding, is het niet volgens de ''literatuur'' zal het daarom minder goed zijn?

Voor een hobbybrouwer gaat het om alles ontdekken en leren uit fouten, niet zomaar alles uit een boekje kopiëren... Voor een commerciële brouwer kan het natuurlijk iets anders zijn...

In het begin filterde ik ook alles zo goed mogelijk maar vanaf ik met een platenfilter begon te werken ben ik ermee gestopt en het resultaat is nog steeds hetzelfde bij mij. Zet een pils gefilterd en niet gefilterd naast elkaar en je ziet/smaakt niet eens het verschil. Ik doe wel steeds een goede klaring na de nagisting en het gaat in vaten, niet in flesjes.

Nee ik bekijk het online op gsm/tablet, je kan het volgens mij ook thuis laten toekomen maar was duurder en aangezien alles digitaal is tegenwoordig...

Ik heb wel al veel recepten van in die boekjes nagemaakt, vooral veel speciale bieren staan er in.

Krijg je trouwens gratis bij je bestelling van HBS / Braumarkt.

Ben ik blij dat het er gratis bij zit want ik zou er nooit voor betalen voor zo iets :D

Ik ben wel lid van homebrewers association (zymurgy magazine) daar heb je waar voor je geld maar het is amerikaans...

Wat hebben jullie toch allemaal met die obsessie om kraakhelder wort te hebben in het gistvat?

Ik ben al een tijd gestopt met me er zorgen over te maken: hopspider er uit, hevel alles over (door de platenkoeler) en het zal na de hoofdgisting wel op de bodem allemaal liggen. Dan eens overhevelen en probleem is opgelost...

Op verschillende plaatsen al gelezen dat dit geen enkel probleem geeft aan de smaak/kleur/geur of wat dan ook aan het bier. Zelf ook nog geen enkel probleem ondervonden.

Na het inmaischen van het geschrote mout merkte ik echter op dat de temperatuur enkele graden zakte

Ik doe de moutstort steeds op 2°C ongeveer hoger en pas dan de temperatuur aan naar de maischtemperatuur. Zo is de temperatuur meteen goed. In brouwhulp wordt ook berekend op welke temperatuur je moet storten, naargelang het gewicht en temperatuur van de mout.

Ik deel uw mening maar ik weet graag wat ik ga verkrijgen als ik een bepaald recept opstel. En daarom mag het best wat nauwkeurig zijn. Hoe nauwkeurig moet iedereen natuurlijk voor zichzelf uitmaken. :)

In mijn geval scheelt dit 10 punten, groot verschil toch?

Even nog een vraag over brouwhulp:

Houdt deze rekening met het maischprofiel om het eind SG te bepalen?

Ik heb bvb een recept gemaakt waar ik 1 staps maisch op 71°C, eind SG zou volgens brouwhulp 1009 zijn maar is bij 2x brouwen steeds maar tot 1018-1020 gegaan.

Als ik schema aanpas naar bvb 66°C blijft de geschatte eind sg 1009

Gisteren gebrouwen en ik heb de arm niet kunnen gebruiken omdat ik met een platenkoeler werk en niet met een dompelkoeler...

Wat ik wel gedaan heb is na het koken de ingebouwde pomp aangesloten op mijn ontsmette platenkoeler en dit zo laten circuleren naar de ketel. Binnen de 15sec was het bier onder de 80°C en dus geen probleem meer voor de pomp.

Ik heb dit zo laten circuleren in de hopspider tot het wort ongeveer 45°C was, daarna de darm in het gistvat gestoken en het wort had de ideale temperatuur van 22 a 23°C. Meteen gepitcht en na een paar uur goede activiteit in de gistkast en verlaagd naar 21°C.

Volgende vraag : dat we proper en netjes moeten werken weten we, maar volstaat een grondige reiniging met een alkalische reiniger gevolgd door een onstmetting met een product als starsan?

Walter, ik gebruik mijn erlenmeyer op een kookplaatje om de starter met extract te maken. Dan moet je niets ontsmetten ofzo want door het koken in de erlenmeyer is alles steriel. Daarna alles afdekken en in koud water zetten.

Zo moet je geen pan meer gebruiken, moet je niet overgieten of ontsmetten. WEL goed opletten dat het niet overkookt want ik heb zo eens een vulkaanuitbarsting gehad in de keuken :D

Ik heb nog 1 van de eerste magneetroerders van jou en doet wat het moet.

Zo een ventilatortje zal wel niet snel stuk gaan, en als het zo is gewoon een andere in van een paar euro.

Een magneetroerder met verwarmingselement lijkt mij wel ook handig.

Ik gebruik ook 9.45L vaatjes, deze zijn 2de hands veel moeilijker te vinden en ik had ze daarom dus ook nieuw gekocht op een Duitse site, zal eens zoeken welke het was. Voor de prijs van 2de hands heb je bijna een nieuwe.

Alle bieren kunnen op vaten zonder problemen, ik heb nu een Duvel kloon op vat staan op 1.6bar, schuimt wel redelijk neig maar valt nog te doen (langere leiding helpt hierbij) :D

En als je 2 tappen wil gebruiken raad ik je ook aan om 2 regulators te kopen zodat je op ieder vat apart het koolzuurgehalte kan regelen.

Ben er zeker van dat je met de US-50 nog verder gaat doorgisten.

Anders moet je heel simpel in je brouwprogramma even de US05 selecteren en aan de hand van dat eind SG kan je dan bepalen hoeveel die nog verder zal gisten en weet je dus hoeveel suiker er nog omgezet zal worden.

De eind SG zou 4 punten lager moeten liggen met de us-05.

Denk dat ik deze keer nog eens in een keg ga steken en een paar flesjes proberen, volgende keer na de hoofdgisting wat gist bijhouden van de bodem om na de lagering toe te voegen eventueel

Hangt natuurlijk af van de vergistingsgraad van de White Labs London ale ten opzichte van de US-05 gist want volgens mij gaat de US-05 dieper doorgisten.

Maar nog een pakje white labs kopen enkel om te bottelen zie ik ook wel niet zitten :D

Mijn eind SG is trouwens 1026 (wat ook verwacht was volgens brouwhulp).

Ik zal voor de zekerheid een manometer op een flesje zetten en dan kan ik zien of het te ver gaat vergisten en dan ''verlucht'' ik de flesjes eens.

Gezien ik normaal nooit bottel maar in kegs steek heb ik ook een vraag ivm bottelgist:

Ik heb 4 weken een session IPA gelagerd aan 4°C, de gist is white labs london ale.

Ga ik ook bottelgist moeten gebruiken? Ik heb nog een zakje kitzinger champagne en safale us-05 gist liggen dat op moet en zou dit eventueel hiervoor gebruiken.