Berichten van StijnM

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Een tijdje terug wou ik bij een verdeler van Brouwland een nieuwe fles Starsan kopen. Hij zei dat Starsan tijdelijk niet te verkrijgen was. Ik dacht toen geen probleem want ik kon wel nog eventjes weg .... We zijn nu echter meer dan een maand verder en ik zie op de website van Brouwland dat dit nog steeds niet in voorraad is. Mijn huidige fles begint zo stilaan uit te geraken, dus wordt het tijd om eens eventjes aan een alternatief te denken. In mijn beginperiode gebruikte ik wel eens chemipro oxi, maar daarvan had ik vaak een witte waas op mijn flessen. Dus zou ik dit liever niet meer gebruiken, ook al omdat dit eigenlijk niet echt een desinfectans is.

Wat gebruiken jullie om jullie flessen sanitair te krijgen?

Veel cara mout naar mijn mening. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke smaak.

Bij mij gaan er in stouts meestal 80% pils / pale,

8 % chocolade / black / geroosterde gerst,

8 % havervlokken en 4 % cara 50-120

Suiker pas vanaf een begin sg hoger dan 1060.

Dat elleboogje zet ik tijdens vergisten, net iets lager gericht dan horizontaal. Zo vormt er zich een minimum aan gistdepot in dit stukje. Wanneer je dan overhevelt naar bottelvat, of rechtstreeks bottelt vanuit de cct, kan je op een gegeven moment de triclamp een beetje lossen en dan de kraan wat kantelen zodat het elleboogje in je cct wat meer naar beneden gericht is, om zo het onderste uit de kan (of beter gezegd cct) te halen.

De vergisting van het biertje waarvoor deze starter bedoeld was (een pils met magnum en saaz hop), verloopt momenteel zeer vlot. De starter werd voor een groot deel afgegoten (zover mogelijk zonder te veel actieve gist weg te gieten) en gepitched in goed belucht wort van 11 °C. Dit alles werd in het eerste uur verder gekoeld tot 10°C (gemeten in het gistvat). Negen dagen na het starten van de vergisting is de densiteit van 1049 gezakt tot 1014 (vergisting steeds bij 10,0°C gehouden).

Vanaf nu laat ik de temperatuur wat oplopen tot 16°C voor de diacetyl rust en binnen enkele dagen kan ik dan beginnen met terugkoelen voor de lagering. En dan .... nog een klein beetje veel geduld en hopelijks binnen hier en 6 à 8 weken een lekker pilsje.

BMS is mijn hofleverancier. Ik kocht er mijn braumeister en startattributen alsook de ingrediënten. Concurrentiële prijzen . De online shop is een beetje oldschool. Een indeling die aanleiding geeft tot extra zoektijd. Soms ga ik zelf nr de winkel (40min.)omdat terplekke beslissen soms betere resultaten oplevert. Prima service.
    Een aanrader

BMS is inderdaad best wel een goede winkel voor brouwmateriaal. Ze hebben ter plaatse een uitgebreid assortiment aan apparatuur en grondstoffen tegen een goede prijs. Ze hebben ook steeds een reeks vloeibare Wyeast gisten in voorraad (weliswaar de meest courante) aan 6,99 €/pack. En zowel hop als gisten worden (zoals het hoort) allemaal gekoeld bewaard. :thumbup:

Na in het verleden een aantal lagers te hebben gebrouwen met korrelgist, ga ik me nu voor een eerste keer wagen aan een lager met vloeibare gist (Wyeast 2278 Czech Pils). Kwestie van eens te ervaren of er verschillen zijn t.o.v. een lager met korrelgist en of het extra werk al dan niet een meerwaarde is.

Ik ben nu bezig met de eerste stap van mijn starter (bij ca. 18 a 19°C) en merk in vergelijking met starters (met bovengisten) die ik in het verleden al vaak gemaakt heb, dat er zeer weinig krausen op de starter staat (en er is wel degelijk heel wat activiteit in de erlenmeyer, dus het is niet dat de gist nog slaapt). Is dit typisch met een (of deze) lagergist of ben ik wat te gul geweest met mijn olijfolie? Iemand soortgelijke ervaringen?

3 zakjes !!! Is dit echt nodig🤔 de fabrikanten schrijven toch maar 1 zakje per 20 liter voor 🤨

Dit hangt veel af van de temperatuur die je gaat aanhouden. Deze richtlijnen zal je ook zien bij de leveranciers van korrelgist. Beneden de 12 graden heb je een veel grotere hoeveelheid gist nodig. Ik doe mijn vergistingen van lagers bij 11 graden met 1,5 g korrelgist gist per liter (voor bieren met een og van ca. 1050). Dit zorgt bij mij voor een vlotte vergisting.

euh niet echt, geen tijd meer komende week, zal msch dan beter kijken voor een korrelgist

enige idee welke korrelgist ik gebruik

Ik heb goede ervaringen met de Fermentis Saflager S-189. Een lager gist van Zwitserse origine die een lekker moutige lager oplevert. (W34/70 is ook best ok, maar ik prefereer met kleine voorsprong de s-189)

Wyeast Belgian Ardennes 3522 is voor mij echt een topper.

Super aangename gist om mee te werken.

Niet te evenaren in een blond biertje van 6 tot 8,5 %vol met Saaz, Styrian Goldings, Northern Brewer, Fuggles hop ...(heel goeie balans fruitigheid/kruidigheid en steeds een zeer mooie schuimkraag).

Ik heb tevens zeer goeie ervaringen met een late toevoeging van een aromatische Amerikaanse hopsoort (whirlpool of dry-hop) bij deze blonde bieren.

Maar vorig jaar heb ik er ook een heerlijke stout mee gebrouwen (vergist bij 18,5 tot 20,0 °C oplopend over een paar dagen) met East Kent Goldings hop.

Maar ook een Belgische quadruppel is best te doen met deze gist.

Nog een groot voordeel bij deze gist is dat je er relatief eenvoudig een zeer helder bier mee brouwt. De gist flocculeert zeer goed en hierbij slaan ook een groot deel van de troebelvormende eiwitten neer.

Essentieel voor de smaak is ook de gist. Maar daar zit je dus goed. Deze gist is zo typerend en met geen enkele andere gist te evenaren. Mijn laatste brouwsel is een 100% pilsmout van zo’n 6 graden, vergist met Belgian Ardennes. Northern Brewer en Styrian Goldings hop en GEEN koriander en toch is de eerste indruk ..... hmmmm... iets met Chouffe trekjes. :P

Met deze hoppen ga je meer richting Houblon Chouffe (wat ook zeer lekker is natuurlijk)

Volgens mij zijn de hoppen van de gewone Chouffe Styrian Goldings en Saaz.

Persoonlijk zou ik ook de aandelen pale en pils mout net andersom nemen. (Dus meer pils dan pale).

De trub dam werkt niet zo goed als je hopbloemen gebruikt. Met pellets en een goede whirlpool draai (+ kwartiertje wachten) werkt dit over het algemeen heel behoorlijk. Tenzij je echt een overdosis hop gebruikt hebt, dan durft het wel eens wat moeilijker te zijn.

Vandaag deze single hop IPA (Simcoe) gebotteld. Hij is van 1058 naar 1009 gegaan (svg 84 %)met de BRY-97 en is nu kraakhelder. Heb bij het bottelen maar wat bottelgist toegevoegd voor alle zekerheid. De smaak en aroma van dit biertje zijn alvast veelbelovend.

Ik heb hier onlangs met succes BRY97 gist gebruikt die meer dan een jaar over datum was (wel steeds gekoeld bewaard). Ik had hier wel een starter gemaakt van een kleine hoeveelheid van deze gist om op zeker te spelen. De starter sloeg echter zo snel aan, dat ik het vermoeden heb dat ik dit pakje probleemloos zonder starter had kunnen gebruiken.

Ik heb al vaak tarwevlokken gebruikt in mijn brouwsels en heb deze nog nooit voorgekookt.

Ook havervlokken uit de gewone supermarkt (bio-time colruyt) gebruik ik vaak in mijn stouts. Ook deze gaan gewoon mee in de maisch. Nog nooit problemen mee gehad en ik haal altijd mijn beoogde maisch rendementen. Ik werk wel altijd met meerstaps maischschema's. (62-67-72-78 graden) en ik zie in mijn geval dan ook niet veel voordeel meer in het voorkoken.

Na 48 uur heb ik de temperatuur stapsgewijs laten oplopen. Ik zit nu na vijf dagen op 20 graden in het gistvat. Wat me opvalt is dat deze gist aan een zeer gemiddeld tempo vergist. Vanaf het begin tot nu heb ik een mooie vergisting zonder onstuimig te worden. Vele andere gisten vertonen veel meer een aanloop naar een sprint en dan daarna wat uitlopen. Bij de BRY-97 lijkt het mij meer op een duurloop met constante snelheid. Ik ben alvast benieuwd naar wat het eindresultaat zal zijn.

Sedert gisteren heb ik hier een sigle hop ipa in de vergisting staan met de Danstar BRY-97 gist. (welliswaar een opkweek van een kleine hoeveelheid gist uit een zakje dat al een stuk over de houdbaarheidsdatum zat).

Gisteren heb ik om 17 uur de giststarter toegevoegd aan het wort met een start sg van 1058 en mijn gistkast op 17 °C ingesteld. Na een twee tal uur was het waterslot al actief. Dus tot zover alles zoals gepland.

Het is echter de eerste keer dat ik met deze gist werk en nu vroeg ik mij af tot aan welke vergistingstemperatuur deze gist clean blijft en vanaf wanneer hij wat meer esters begint te produceren. Ik weet dat er hier enkele mensen zijn die deze gist al meerdere keren gebruikt hebben en ben benieuwd naar hun evaringen met verschillende vergistingstemperaturen met de BRY-97.

Is die 17 °C goed voor mijn doelbier (IPA) ?

Nog een extra vraagje. Heb je gewoon 1 Wyeast pack gebruikt zonder er een starter van te maken?

Indien dit zo is, ben je uw vergisting voor 20 liter met die start sg 1072, wel met veel te weinig gistcellen aan het uitvoeren om een vlotte vergisting te krijgen. Zeker als het pack al een paar maand geleden geproduceerd is.

Ik gebruik de 3522 gist vaak en heb hier nog nooit een problematische vergisting mee gehad (Met de 1388 gist heb ik dit wel meegemaakt).

Bij zware bieren durven de laatste puntjes er soms wel wat trager af te gaan.

Is je temperatuur binnen de opgegeven grenzen?

Bij het bottelen is 0,4 a 0,7 g bottelgist per 10 liter bier normaal voldoende. Daarmee heb je genoeg gist om de bottelsuiker om te zetten naar alcohol en co2. Het teveel aan gist dat je hier toevoegt bij het bottelen, zorgt achteraf alleen maar voor extra sediment in uw flesjes.

Amai dat gaat snel. Nu, ik moet zeggen dat mijn kennis van wijn maken bijna nihil is, maar ik dacht altijd al gehoord te hebben dat je voor het maken van wijn nog meer geduld moest hebben dan voor het brouwen van bier. Blijkbaar klopt deze gedachte dan niet.

Het stoort me nu niet echt hoor dat het bier nog niet helder is. Waarschijnlijk zal de troebel ooit wel wat uitzakken. Het bier smaakt trouwens superlekker en het niet makkelijk helder worden was gewoon een vaststelling t.o.v. eerder gebrouwen bieren die met hetzelfde brouw recept/schema veel eerder helder werden. Ik vroeg me gewoon af of Duitse Weyermann mouten misschien minder gemodifieerd zijn en zo een ander maischschema vragen.

Zo ziet het er dus momenteel uit:

Nee dat was het nog niet. Bij het lageren was enkel het bovenste deel behoorlijk snel helder (zo'n 5 a 10 cm in een volle 15 liter mandfles), maar het troebele gedeelte zakte niet verder uit. Ik dacht dat het wel in orde zou komen op fles, maar voorlopig is dit dus nog niet het geval.

Voor mijn laatste brouwsel heb ik voor de eerste maal gewerkt met weyermann (pale ale) mout. Ik heb er een SmaSh bier mee gemaakt in combinatie met fuggles hop en safale S-04 gist.

Een maischschema (met hetzelfde brouwwater) toegepast zoals ik gewoon ben ( inmaischen op 63 a 64 graden voor 45 min en dan rustig naar 72 graden voor 20 minuten en tenslotte 5 min op 78 graden uitmaischen). Daarna filteren, spoelen, koken en koelen zoals ik dat al vele keren voorheen gedaan heb. Een vlotte vergisting van een weekje op 18 graden in het gistvat, gevolgd door een rustperiode van een week op dezelfde temperatuur. Daarna alles nog een week op 3 a 4 graden gehouden voor bottelen ...... en dan komt het grote verschil met mijn vorige bieren die met Belgische mouten werden gemaakt...... het bier blijft troebel en lijkt niet te willen uitklaren (geen gist maar eiwit troebel). Nu al bijna een maand gebotteld, lekker, mooi op druk en een zeer goede, stabiele schuimkraag. Enig minpunt : troebel.

Heeft deze mout een ander maischschema nodig?

Wat ik vaak doe in periodes dat koelen van het wort minder vlot lukt wegens een hogere temperatuur van het koelwater, is enkele liters minder brouwwater / spoelwater gebruiken. Na koelen tot waar het nog een beetje vlot lukt, voeg ik dan zeer koud fleswater (spa blauw) toe tot mijn gewenst volume. Soort van high gravity brouwen dus en daarna verdunnen en tegelijkertijd enkele graden afkoelen. Bij het toepassen van deze methode, pas je het rendement in je brouwberekeningen best wat aan om toch tot de gewenste dichtheid bij het uiteindelijke volume te komen.

Op 04/07/2018 gemeten op 1 m hoogte : 17,1 °C

Type kelder : prefab beton kelder van zo'n 6 a 7 m2 grondoppervlak en zo'n goeie 2 m diepte, geplaatst net onder het niveau van de vloerplaat van de woning, aan de noord/oost zijde. Verluchtingsbuis naar noordzijde en verluchtingsbuis naar zuidzijde.

Bij het bouwen van ons huis hebben we die laten plaatsen met als voornaamste doel om wat wijn te kunnen bewaren en andere dranken semi-koel te kunnen zetten. Intussen zijn we 12 jaar verder en ik kan zeggen dat we van deze keuze nog geen moment spijt hebben gehad (en nu ik een 4 tal jaar aan het brouwen ben zeker niet.). Alhoewel ..... hij mocht nog wat groter geweest zijn.

Even een update omtrent dit bier. Na 4 weken rijpen in de kelder, merk ik dat de kruidigheid veel meer overheerst in de smaak dan de fruitigheid. Het bier is zeer droog uitgegist en heeft duidelijk iets peperigs in de smaak. Het lijkt veel meer op een saison dan op een tripel / sterk blond. (Moutstort was: 82 % pils, 8 % tarwemout en 10 % kristalsuiker ; bitterhop Magnum en aromahop redelijk veel fuggles).

Zeer lekker, maar niet wat ik vooraf in gedachten had.... Maar ik moet wel zeggen dat zulke ervaringen er voor zorgen dat brouwen toch zo boeiend blijft.

Het zou wel kunnen zijn dat je bier wat minder in balans is door op een lager sg uit te komen. Je hebt waarschijnlijk een hoeveelheid hop toegevoegd zoals in het recept vermeld werd en dit kan nu wat veel zijn voor een bier met een sg die een stuk lager ligt. Een correctie met moutextract in de laatste 10 minuten koken was hier mogelijk geweest. ( of eventueel nog bij de hoofdvergisting). Maar waarschijnlijk zal het wel meevallen en krijg je gewoon een bier dat wat intenser gehopt overkomt. ?

Misschien is uw gistvat niet geheel luchtdicht?

24 uur geen activiteit lijkt me lang met de US -05 gist. Zeker bij 19 graden zou die nu toch wel al actief moeten zijn.

De enige bemerking is dat mijn SG na koelen op 1052 uitkwam, terwijl het volgens de meegeleverde handleiding 1065 moet zijn. Waarschijnlijk dus toch niet helemaal goed geschroot. Ook heb ik na 60 minuten koken gemerkt dat ik precies te weinig spoelwater had gebruikt. Met nog een half uur kook voor de boeg zat ik al onder de 20 liter.

Dit is één van de zaken die herken van toen ik startte met brouwen. Het is de eerste keren wat zoeken naar de verliezen specifiek voor jouw installatie tijdens het filteren/spoelen. Ook moet je nog ondervinden hoeveel je verdampt tijdens het koken. En dan heb je inderdaad ook nog de instelling van je schrootmolen die ook een invloed heeft op je rendement.

Maar na enkele brouwbeurten zijn dit geen onbekenden meer en dan is het niet zo moeilijk meer om goed in de buurt van je beoogde hoeveelheid met het juiste sg te komen. Dus, zo veel mogelijk brouwen maar hé! ??