Berichten van theo

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ik heb onlangs èèn van mijn bieren hoeter de koeter moeten leegdrinken omdat de smaak duidelijk minder werd, het verraste me toch omdat het nog geen jaar oud was, het was een les voor mij dat ik oftewel minder moet brouwen of rapper moet drinken ( dàt soort bier althans)maar ik begrijp HE perfect ( eens moet de eerste keer zijn niewaar) als je eenmaal een gepokt en gemazeld bierbrouwer bent ontdek je door allerlei toevoegingen allerlei smaken die voor mensen zoals mijzelf niet te detecteren zijn maar die uiteindelijk bijdragen tot de finishing touch, tot dat ietsje meer, tot een beter bier dan gewoonlijk.

Mooi gezegd Serge, en ik denk dat de meesten van ons uiteindelijk zelf bepalen op welke manier ze hun bier in de fles willen krijgen.
    Sommigen willen alles tot in detail opvolgen, anderen doen het op grootmoeders wijze en er is niemand die kan zeggen welk het beste eindresultaat opleverd, en net dàt vind ik het mooie aan onze hobby, maar ik en ongetwijfeld de meesten van ons hebben respect voor ieders methode, sorry Davy... dan start je al es een topic over tetrahop ;)

spuit gekregen in de muis van mijn voet

Herman, je bracht me in een lastig parket, ik zei tegen mijn vrouw : Herman zei dat mannen ook een muis hebben maar toen ze zei laat ze eens zien stond ik erbij alsof ik net een ruilbiertje van HE had opgedronken, dus als schuppezot, waar bevindt zich de muis van een man? om bij de les te blijven, basterdsuiker is me tegengevallen vorige keer ik prefereer terug kandijsuiker

Ik zou ook gaan voor optie twee, stabilisè kost ook geld en 25 cm beton is een ferme plaat maar dat mag, je moet toch zeker zijn dat je brouwketel niet scheefzakt hè :) en alles gaat in één moeite door dus 't is gemakkelijker, kan de mixer erbij komen Walter of moet het met een pomp? want dàt was hier een meerkost van 250 euro

De luie gierige vrek die ik ben kiest natuurlijk voor optie 2

Ne luierik zult ge nie zijn want dan begon je niet aan die fundering, over die gierige vrek spreek ik me niet uit daarvoor ken ik je nog niet goed genoeg.

Met andere woorden, ik kan alleen maar afgaan :(

Als het afgaan voor het drinken gebeurd zullen het de zenuwen zijn, na het drinken echter kan dit wijzen op een infectie :denk

Het recept is perfect, alleen de brouwer die lijkt me verdacht

Freekeh, nooit van gehoord, ik vergelijk het een beetje met de zak kardemom die ik ooit gekocht heb, dus Herman van de 385 gram zou ik 384 gram niet gebruiken en één gram wèl in de hoop da je 't niet proeft ;) grapje hoor maar ik kan me de smaakbeleving echt niet voorstellen :)

Karwij en komijn, dat zijn zo van die dingen die uiterst moeilijk te doseren zijn, één grammetje op 20 l, ben benieuwd of je 't gaat proeven maar als het gaat overheersen is 't nog erger natuurlijk.

[quote author=homoeccentricus link=msg=89447 date=1489683613]
    Noem het dan iets anders, dan slaap ik gerust vannacht ;D
    [/quote]
    Er zijn nog andere dingen om gerust te slapen, je hebt toch een vriendin? Awel... zet ze buiten deze nacht hè :))

Misschien was de jouwe wat minder klààr door 't transport Herman?

Neen ikzelf ben er niet veel wijzer door geworden maar ik kan me best voorstellen dat een namiddagje over waarschijnlijk vooral bier palaveren met Serge en zijn vrouwke zeer aangenaam kan zijn, wat ik me dan afvraag Herman, gooit ie dan ook steevast zo'n engelstalig citaat tussen de gesprekken of houdt hij het toch gewoon op algemeen beschaafd westels?

Enne, een bier beter brouwen dan den echte? Da mag nie hè Herman, dan is 't nie meer dezelfde, ge moet dan den uwe dan wat slechter maken hè :))

Wat ik dacht dat professionele brouwers soms doen is ACTIEVE gist toevoegen aan flessen, zodat die de diacetyl verder verwerkt. Ik weet niet of dat in dit geval doenbaar is...

Ach ja, dat zou best kunnen, te weinig actieve gist in de flesjes nog aanwezig om bijsmaken op te ruimen, één pakje was misschien wel wat weinig en ik gebruik sinds ik rechtstreeks uit mijn DJ bottel ook geen bottelgist meer, dat zou verdorie wel eens de reden kunnen zijn :thumbup:

Serge wist het ook zie ik, net gereageerd.

De gist heeft niet de kans gehad de diacetyl op te ruimen. Dus langer in eerste vergisting laten
    -
    10 tot 14 dagen. En hoeveel gist gebruik je?

Gewoon één zakje voor 15 liter niet al te sterk bier, nooit problemen mee gehad en ik lager altijd een tiental dagen juist om de gist de kans te geven uit te gisten en ongewenste stoffen op te kuisen weliswaar bij een paar graden minder, 16° ( keldertemp. want ik gebruik geen gistkast) , maar misschien kan ik het inderdaad na de hoofdvergisting beter wat langer later staan, de reden waarom ik dat niet graag doe is omdat ik diezelfde diacetylsmaak ooit heb ervaren met de wyeast 3522 en mij is toen verteld dat warm vergisten daar een oorzaak van zou kunnen zijn, ik heb er net eentje gedegusteerd en ja hij heeft het nog...ik dacht nu van de helft van de flesjes op 22° te zetten (aquariumkamertemp.) en de andere helft op 16° en twee weken te wachten, maar daarmee weet ik de oorzaak nog niet natuurlijk, merci allemaal voor de reacties

Ik hevel altijd naar over naar een DJ na de laatste blub en één dag, dat was bij deze na vijf of zes dagen, en de smaak verbetert stelselmatig maar is er na drie maanden nog steeds, in mindere mate welleswaar maar nog zo dat het stoort, ik heb de flesjes na twee maanden zelfs terug warmer gezet en er ook mee geschud, het rare is bij een ander blond bier met deze gist heb ik van diacetyl totaal niks gemerkt :106

Ik vrees er een beetje voor of je nog een rollende kook zult kunnen krijgen omdat de grootste hitte zich zal situeren onder de geperforeerde plaat die ongetwijfeld een belemmering zal vormen voor een gelijkmatige warmteverspreiding, de perforaties van deze plaat zijn ook grover dan die van een hopzakje, je zult dus meer gruis in je kookketel krijgen, persoonlijk hang ik het zakje aan een spider en roer ik het verscheidene malen om en na koken het zakje goed uitduwen met een spatel in een maatbeker.
    mvg

Ik denk wel dat die smaak (diacetyl) op den duur gaat verdwijnen maar ik wacht niet graag drie maanden of langer, vergisting is begonnen op 18° en is nooit hoger geweest dan 23° dan tien dagen gelagerd op 16°, ik vraag me af, waarom heeft die gist dat soms wel en soms niet? :/

Begin december een blond bier gebrouwen met als gist de BRY-97, verder niks gebruikt dan pilsmout en tarwevlokken, ik kreeg te maken met de alom gekende botersmaak, ik heb het warm gezet en koud gezet, de smaak komt van de gist naar 't schijnt, nu begin maart heeft het bier nog steeds die bewuste onsmakelijke botersmaak, drie maanden lijkt me toch lang voor een gist om bijsmaken op te kuisen, ik heb al menig bier gebrouwen met die gist, zonder die smaak, hoe zou het komen dat de BRY-97 bij het ene brouwsel wel die smaak genereert en bij het andere niet?

Die extra ring maakt uitetten op de cilinder moeilijk.
    Zo zijn er vele duizenden kroonkurken mee geperst!

Ronny, Ik heb er al peervormige gezien of appelvormige of theezakjesvormige maar uitetten zijn nieuw voor mij. :))

Heb al langer meegemaakt maar bij een paar blub's per minuut durf ik toch overhevelen om te lageren voor een tiental dagen onder waterslot, dan is ie wel uitgegist en dat geduld vind ik helemaal geen schone deugd ;)

Walter, ik durf te wedden dat jij je ooit nog een grainfather aanschaft, als jij denkt aan 550 euro voor een brewcrafter zit je er qua prijs niet zover meer vanaf...nietwaar? ;) komaan, de korte pijn ;)

Wat zijn de plannen voor het tuinhuis Walter, zelfbouw of laten plaatsen? Ik ga er dit binnenkort eentje proberen te zetten bij mijn zoon vandaar. Wat je brouwerij betreft, ik ben voorstander van alles te zetten op euh..van die ronde dingen, euh...ah ja, 'wielen' en je weet, een tuinhuis is altijd te klein ;)

Ik heb gemiddeld 2.5 l per uur verlies bij 75 min koken, koken doe je met open ketel dus volgens mijn bescheiden mening staat alvast je warmtebron veel te hevig.

Live vanuit het BAB, het is er gezellig druk en menig voor mij onbekend gerstenat is nu bekend gerstenat geworden, de platte geuze van 't vat en de leite waren de tegenvallers, de andere 15 waren allemaal op hun eigen manier zeer ok. Nu eten en dan nog effe terug, hik

Ik sluit me aan bij de mening van steinie, gistvlokjes dus, den ene gist plakt wat meer dan... zie het als een test voor in 't vervolg, enne 't flesje niet omdraaien hè, een schuimkraag van 30 min. wa wilde nog meer? en bij grote dorst? Water drinken hè :thumbup:
    Tof dat je zelf zegt dat het goed gelukt is? Dat vind ik nu dè doelstelling van het hobbybrouwen se.

Bij BAB zijn 't wel maar proefglaasjes van 15 cl max é. En meestal ben ik tegen een uur of 6 terug thuis, zeker na 4u wordt het daar ongezellig druk en lawaaierig. Maar misschien zal het nu een stuk beteren met de extra ruimte met tenten op de markt en de stadshal.

6 uur 's morgens???

Wij komen ook, vanaf zondagmiddag, laten ons transporteren per spoor, hotelletje geboekt van zondag op maandag, die tweede dag is om het bier er uit te laten en wat cultuur erin ;)

En zondag loop ik de halve marathon van Cadzand, ik heb ze gebeld, maar ze wouden het helaas niet verzetten...

Ik loop ook graag maar op een bierfestival nuttig ik toch gemiddeld een kleine tien degustaties van 33 cl en dan 's anderendaags een halve marathon.....

Heb ook eens ne stinkerd gehad maar ik weet niet meer welke, het stinkgehalte sloeg ik toen nog niet op in mijn notulen.

Zo'n beetje een zurige lucht die ook wel in koeienstallen hangt.

Geniet ervan Walter, pure nostalgie, wanneer komt ne mens nog eens in een koeiestal ;)
    Die fermentis abbaye is bij mij gegaan van 1074 naar 1014 weliswaar met 0.5 kg kandijsuiker, ben er nu toevallig ene van aan 't degusteren, ttz ik las dit en toen ging ik er ene degusteren :)

Mooi recept, wat mij opvalt is het korte maischschema, meet je a la refracto of het lang genoeg is?
    Ik maisch meestal 90 min (ik heb graag lang contact tussen mout en wort, ik denk altijd dat er tot op 't laatst afgiftes bestaan) en kook 75 min en ik heb een hekel aan wachten, daarom vind ik ook een tegenstroomkoeler een handig ding, vanaf minuut èèn na het koken loopt het in 't gistvat en halverwege gaat de giststarter er al bij, 't kan nie rap genoeg komen dienen eerste blub ;)

Ik gebruik sulfiet in combinatie met citroenzuur en ik spoel na, altijd, ik begrijp niet waarom je dit met starsan niet zou doen, omdat ze voorschrijven dat het niet hoeft? Komaan, laat me niet lachen.

Ik moet wel hooooooooooogdringend aan het brouwenMFG: JUL 28 16

Serge, picture it... je loopt door brussel, 't is al laat, alles is dicht en je moet... je moet heeel dringend naar het grote toilet, je kijkt overal maar er is niks ...dan heeft hooooooooooogdringend ineens een andere betekenis :))

Je weet wat HE van de week van het BJCP gezegd heeft hè Piet, dat het een bende losers was,
    ik doe het nog simpeler, ik gebruik max 2 soorten hop, hoppen detecteren is in mijn ogen 't moeilijkste dat er bestaat, 't lukt me voorlopig alleen bij mijn eigen bieren en dat heeft te maken met 't feit dat ik ze er zelf ingedaan heb ;), 20 gr amarillo 0 minuten is dat geen zonde? zou die dan al zijn aroma's al afgegeven hebben, bij mij krijgt elke hop minstens 5 minuten respijt, je moet de hop ook een kans geven hè Piet ;) mooi recept, misschien dat ik rond feb ook binnenspring ;D

Brouwdatum03-02-2016

In feite zou 't ge 'm al moeten uitgedronken hebben :))
    Inspiratie op ivm de naamgeving? tip maak er een reeks van, de volgende ne 'zomaar bruin', of ne 'zomaar straf', ne 'zomaar subliem' als ne goeie is of ne 'zomaar brol' als 't tegenvalt :))
    Met de BE-256 heb ik vorige week mijne (let op de naam) 'delicious' gebrouwen, die zit nu twee dagen in de DJ en had 1014 SG, die 1000 is wel laag en cascade als aromahop is voor mijzelf ongebruikelijk maar daarom niet minder goed natuurlijk ;)

Ingewikkeld voor een tripel? Ik vind van wel, kan het een lekker bier worden? Ik vind van wel. Van siropen zie ik de meerwaarde nog niet in voorlopig, ik hou het bij goeie ouwe suikers, ik vind ze beter controleerbaar, toe iemand mij het tegendeel in 'bierkwaliteit' laat proeven natuurlijk ;) maar voor een paar euro verander ik niet van systeem en ja, ik ben fan van dun beslag ;), enne...14 gram US-05 voor 14 liter zou ik reduceren naar èèn pakkie, 't zal ook wel gaan maar da's mijn gedacht, je kent er meer van dan ik ;)

Allé Ronnie het is toch duidelijk....

"Waar gaat dit over "

Het gaat over kerstmis en de geboorte van 't kindeke jezus

als je vanuit een enkel korreltje opkweekt? Hoeveel oude cellen zijn er dan nog? In ieder

geval veel minder dan uit zo'n klapzak,Ingo

Dat ene korreltje is een zaadje van jozef en omdat het en onbevlekte ontvangenis betrof kwam het ter plekke door een klap op de zak :)
    Ik had het meteen door zenne dat frank en ingo het over een metafoor hadden ;)

Ik zou een ander waterslot voorzien.

Pas de tweede keer dat ik het voorheb maar nu moet ik maatregelen treffen, dus gewoon een leiding door de stop en in een emmertje water, ok :thumbup:

Zou die laag krausen van 10 cm dik nog wegtrekken of oplossen of zou ik gewoon door de laag heen overhevelen naar mijn DJ?