Berichten van theo

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Bestaat er niet een eenvoudige vuistregel voor de berekening van de bitterhoppen?

Zoals bij de aromahop 100 gr/ 100 l

Je gaat hem niet vinden, die ervaren brouwer met boerenverstand. Koen heeft gelijk, kàn ook nie anders, ook bitterhoppen hebben een verschillend alfazuurgehalte, net zoals aromahoppen, 100 gr/ 100l.....? Waar haal je 't vandaan? Je werkt met formules, dus je bent clever, brouwhulp installeren duurt tien minuutjes, 't is gratis, ze doen het daar voor je, profiteer ervan.

Kijken welke kleuren problematisch zijn en effe mailtje sturen naar brouwland, je zou toch mogen verwachten dat buiten de kleur de kroonkurk identiek is, brouwland is meestal soepel op ongeregeldheden.

Vanboven is't nipt maar dat is geen probleem hé, je schuift gewoon die plank een paar gleuven naar beneden en die groene fles had ik ook niet gedaan ma soit, ben benieuwd wat het gaat worden onder druk, ik hoop dat het anders is als bij mensen. ;)

Welkom, en domme vragen zijn er niet. ?

Dààr kom je nog wel van terug, ooit vroeg iemand aan mij: Kan een appel slapen? Ik vond dat nu geen slimme vraag ma soit, tot ie vroeg: zou ie dan ook de wekker kunnen horen? Ergens houdt het op vind ik.

Eerst heb ik zelf in de opties zitten prutsen leverde niks deftig op, een nieuwe sonde gekocht zelfde resultaat. Updaten nope...
    Dan heb ik met een maat alles open gelegd en doorgelezen om te kijken waar we een slecht contact/defect hadden.
    Ook niks wijzer uit. Dan maar besloten om ons aan zelf calibratie te wagen want anders was het een stap richting nieuwe module.
    En ja hoor uitgevogeld hoe we dit moesten doen! Blijkt een fluitje van een cent & we kunnen weer brouwen!

Miljaar, al die moeite, 't zou nie mogen bestaan, ik had weeral ne nieuwe gekocht hé als ik geld had, ma je ziet, soms ben je beter af zonder geld dan 'moet' je 't wel zelf 'uitvogelen' om het met Herman's term te zeggen. (ik zeg nu niet da je geen geld hebt hé loser)

Ik heb plek zat maar mijne voorraad ping ping is niet in verhouding met wat er is aan bling bling, ik ga dit jaar ook proberen een rendier aan te rijden, die voedselbanken is ook altijd ma 't zelfde op 't eind van 't jaar, der is zelfs geen bier.

Bij mij zou dat waarschijnlijk een slechte vergisting zijn , zou me geen beetje op men gemak voelen

Je moet voor àlles openstaan, begin anders met wa rondlopen in uwen hof, wa moet je doen bij slechte vergisting? beluchten hé :D

En Walter, zeg nooit plastiek tegen PET. Mijn buurman doet je wat als hij dit leest.

Beetje off-topic ma écht hé, ben juist nog eens gaan rieken, dat ruikt echt naar...niks, ik heb ze al jaren de petflessen, supergemakkelijk, brede mond, weegt niks, ik heb het niet zo voor conische dinges, gist moet kunnen uitwaaieren, vergelijk het met buitenkomen zonder onderbroek, die vrijheid...subliem hé. Fermzilla mooi dingske ma ik zou 't nie moeten hebben.

een lekkere azijnzure eigen lambiek achteraan, die stekt in 't keeltje ;-).

én een kaasje erbij natuurlijk, (t is niet de plek en ik ga er nie méér over zeggen maar mijnen èèrste goudse was njam njam njam)

eel kan er niet mee fout lopen, een echt EU biertje.

Da vind ik ook, allé Cies neem es een risico joeng, grapje, als de gist in vorm is komt alles wel goed, maar ik had 'honing dun' gepakt. :) Je gebruikt wel erg weinig maisch water, of doe je dat bewust, zoveel spoelen, of ligt het aan de brouwplanner?

Ja, ik weet niet wat ik ervan moet denken, ik vind het alleszins een nuttig leermomentje Walter, en impassant heb ik Serge zijne lijst met diastaticus besmetting afgetroggeld, ikzelf heb het denk ik nooit meegemaakt dat 't zolang duurde of msschn één keer, je zal het nie meer weten maar ik heb toen aan jou gevraagd 'amai diene vergisting duurt hier wèkenlang, waarop je repliceerde dat het niet uitzonderlijk was en uiteindelijk is het dan nog goedgekomen:)

Nét gemeten (hydrometer) en ik zit inderdaad een stuk lager dan vooropgesteld, 1010 verwacht, 1002 geworden, gebrouwen op 9-9-19.

De vorige lageringen in deze fles waren met: US-05, Brewf. Blanche, BE-256.

Nog wat kleine belletjes op opp. maar hij smaakt goed, ik zal 'm ooit moeten bottelen dus ik zal er ma komaf mee maken met ietsje minder suiker msschn, interessant weetje over deze gist, vorige keer dat ik die gebruikte een paar jaren geleden, schreef ik op het recept nadien: 'WLP 530' zèèr traag.

Ik ga 't opvolgen, merci.

Mijn standaardprocedure, brouwen, tien dagen in 't gistvat, twee weken in de lagerfles, bottelen, ik lager altijd onder waterslot omdat ik merkte dat er in de lagerfles nog vreemde dingen gebeuren met alle gevolgen en spuiters vandien en het ging goed, ik dacht hoe simpel kan het zijn? Tot een paar weken geleden de WLP 530 dacht 't zal met mij nie waar zijn, dus al àcht weken dames en heren speelt ie met mijn...,en hij blubt nog steeds, gewoon om mij te pesten hé, laat het nu toevallig mijnen duurste ooit zijn, ik wil graag dat het goed gaat ma ik durf nie bottelen, ooit meegemaakt zoiets?

Amai, ge steekt er nogal werk in, ik brouw gewoon alle drie weken opnieuw, ze zeggen soms wat doe je dan met al dat bier? Ik weet het zelf niet, op den duur is da gewoon..... weg.

Nooit van gehoord Walter, wel interessant, 't zal vooral van de dosering afhangen denk ik, 't overheerst msschn makkelijk, Piet neem aub een andere avatar, halloween is gepasseerd. :P

Dag allemaal, ik moet mij excuseren, uit beleefdheid en ook een beetje uit schaamte stel ik mij opnieuw voor, Theo is de naam, làng geleden weggebleven door omstandigheden die jullie nie willen weten mààr... het respect voor het vhf is altijd gebleven, dus Walter je hebt er ne zagepiet bij hé, proficiat trouwens da je 't al zolang volhoudt, je hebt het niet altijd gemakkelijk gehad, of het nu komt door de leden of door de software laat ik in het midden. Serge, Herman, Piet, Cies, Bram, mbroek en nog vèèl andere, sorry, jullie zullen me terug moeten verdragen, btw, mijn eerste vraag, ik hoor nog weinig van mijne fictieve maat 'HE, ' is dat een vloek of een zegen?

Weizenbieren en de meeste andere bieren kun je zeker laten brouwen door micro- brouwerijen maar het recept zou ik zeker eerst in 't klein brouwen 20 l of zo eer ik met grote volumes aan de slag zou gaan, kwestie van mindere smaakbelevingen zoveel mogelijk uit te sluiten, en tenminste een drie-vier maanden voor je het wilt drinken beginnen met brouwen.

mvg

Heb je toevallig een kamer waar het 14° is Koen?;) Of wat wil je bereiken met die lage vergistingstemp.?

Gebruik je effectief 200 ml slurrie die je bewaard hebt, kan je niet beter 20 ml opkweken?

Ik trok altijd plasticfolie over mijn Dame-Jeanne met een elastiek, 7 dagen lageren en dan bottelen, en soms had ik wel eens teveel druk op de fles maar onlangs begon ik met een redelijk hoog eind sg te lageren, toevallig in een plastic fles met waterslot en dàt -hoewel het met de hoofdvergisting niks meer deed- werd terug actief, veertien dagen heeft het nog geblubt eer ik het op fles kon doen, zo'n dingen kan je niet zien als de lagerfles niet luchtdicht afsluit dus ik lager vanaf nu altijd met waterslot, Enne DJ zo vol mogelijk doen hé Bruno:) ze sluiten zo moeilijk af, zeker die met brede hals dat ik ben overgeschakeld op de kunststof flessen van brouwland, kosten evenveel maar potdicht.;)

Welkom, soms is het hier ook wel pittig hoor, de voornaamste regel voor je iets post is: 'Je mag niet gedronken hebben' , als je 't naleest als je nuchter bent heb je ' altijd ' spijt en ja, soms tot onze vreugde en soms tot onze schande er loopt hier ook iemand rond zoals homoexcentricus.

hydrometer

Wat ik doe is het volgende : als 't stopt met bubbelen is het klaar.

Dan druppeltje op de refracto en vergelijken met de labgisting.

Ik gebruik nog altijd de SG standaard als maatstaf, conservatief zeker ?

Piet, je zal wel je reden hebben maar waarom doe je geen Hydro meting om te vergelijken met de labgisting? Is een druppeltje op refracto dat je moet omrekenen nauwkeurig genoeg?

Als de vergisting nog moet beginnen kan je nog niet weten of het problematische vergisting zal worden hè Walter maar de perspectieven zijn goed, 't zal wel in orde komen, wat voor soort muts heb je daar over je erlenmeyer getrokken?

Gert in welke hoeveelheden schaf jij je korrelgist aan? Misschien van 't laatste van 't pak of zak, omgevingstemp. vorige week vrijdag kan wellicht ook niet oorzaak zijn, msschn een éénmalig feit, je zal het pas weten de volgende keer, toch maar eens laten weten als je wilt.