Berichten van Jeroen Wilms

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Die carafa wordt inderdaad veel gebruikt in de red ales, het is deze die de diep rode kleur zal geven. Ik heb hem onlangs ook nog gebruikt in combinatie met vienna mout en nog wat mais vlokken en hij geeft een fantastisch mooie kleur heb toen 80gram op 25liter gebruikt.

Ik ben vandaag ook een test begonnen met fruit in men bier te doen (test van ongeveer 4liter). Hoelang laat je dit fruit er meestal opstaan? Ik had gehoord het best niet langer dan 4 weken erop te laten staan?

Die wrange smaak kan je tegen gaan door ontkafte mout te gebruiken. Ik heb onlangs een stout gemaakt en daar had ik 3.5% roostmouten ingebruikt. Het is nu wel zo dat ik ook nog een aantal caramouten heb gebruikt die natuurlijk de kleur ook opdrijven. Het beste wat je kan doen is je recept in brouwhulp ofzo ingeven en kijken wat de kleur wordt. Bij de laatste stout die ik gemaakt heb had ik een EBC van 70 (in brouwhulp) en dan heb je een mooie zwarte kleur. Maar ik dacht dat 5% echt wel de maximum is.

Het extra beluchten helpt enorm, door simpelweg heel goed met de fles te schudden. Nu is men frisdrank binnen de 2 dagen volledig gecarboneerd en het smaakt echt wel goed, beetje zoals fanta als ik het met iets zou vergelijken maar dan met een iets zurigere toets. Ben nu ook aan het experimenteren met gezoete thee.

Ik zie net dat de man in het filmpje toch wat zuurstof in het mengsel klopt. Ik kook alles mee dus daar zal nog maar weinig zuurstof in gezeten hebben. Ik heb men mengsel nu eens goed belucht, ben benieuwd of dat een verschil gaat maken.

Die champagne gist kan ik ook wel eens proberen. Die ginger bug is nogal wispelturig heb ik de indruk de eene keer werkt die goed de andere keer gebeurd er niets. Orlando, hoe deed jij het met die ginger bug qua hoeveelheden? Ik vind het feit dat het een wilde gisting is wel interessant en zou toch liever de champagne gist enkel gebruiken als red middel.

Wat ook nog belangrijk is, is dat de gember die je gebruikt niet behandeld mag zijn geweest. Dus best biologische gember kopen anders zijn de natuurlijk gisten en bacteriën die in de schil zitten gedood.

Meestal vul ik de flessen niet helemaal, dan knijp ik ze vervolgens plat tot het vloeistof niveau tot aan de tuit komt. Na een aantal dagen staat de fles weer bol. Vervolgens zet ik ze in de ijskast. Als je te lang wacht, kan je je er zeker aan verwachten dat het eruit spuit maar dat heb ik nog niet meegemaakt(ben er nog niet zolang mee bezig en ben nog aan het experimenteren ermee). Het appelsap frisdrank is al goed gelukt zo en het was lekker.

Daarom dat je absoluut een plastiek fles moet gebruiken zodat je kan voelen wanneer er druk op komt te staan. Als je toch glas wil gebruiken wordt er aan geraden om hem elke dag te laten "boeren". Eens er voldoende druk op zit, zet je ze koud in de ijskast en valt de gist inslaap. Best is ook om deze dan binnen de twee weken op te drinken, zo vermijd je dat ze gaan ontploffen en heb je nog wat zoetigheid over als je dat wil.

Een tijdje geleden een manier tegen gekomen om ginger ale te maken. In het recept werd er eerste een " ginger bug " gemaakt . Om de bug te maken doe je niet gechloreerd water in een glazen pot, hieraan voeg je elke dag een eetlepel geraspte gember(met schil, hierin zitten de wilde gisten die we willen opkweken) en suiker toe. Dit doe je elke dag tot je CO2 belletjes ziet verschijnen. De pot dek je af met een kaasdoek of koffie filter. Als de starter vertrokken is, kook je 1.8l water met ongeveer 6cm gember voor 15min en voeg je 75gram suiker toe. Daarna kan je er nog het sap van een halve citroen aan toevoegen. Dit laat je afkoelen en daaraan voeg je een deel van het water van de starter toe(de gember zeef je eruit). Dit alles doe je best in een plastiek fles zodat je kan voelen of er druk op komt. Na een aantal dagen is de drank gecarboneerd en kan je het koelen en drinken. Heb het ook al toegevoegd aan bv appelsap en dit werkt ook goed.

Vroeg me af of er hier nog mensen zijn die dit al wel eens gedaan hebben?

Ik ben van plan om er een single malt single hop biertje mee te brouwen met Vienna mout als enige mout soort. Dat heb ik in augustus ook gedaan met el dorado hop en deze was echt zeer lekker en het geeft een goed beeld van wat de hop op zich zelf doet, vind ik

Ik zou inderdaad wel een zoetstof willen nemen die vrij neutraal is. Heb geen idee hoe dit bij stevia zit? Lactose kan eventueel ook heb ik gelezen, maar dat heeft volgens mij ook wel een smaak.

Bij mij is die liberty bell ook gestopt op 1018 ongeveer en gedacht dat hij was uitgegist. Zoals hier al werd gezegt kan hij bij de vergisting nog wel doorgaan. Daardoor wat gushers gehad, maar hij smaakt wel super lekker. Volgende keer dus wat langer laten staan en extra beluchten.

Dus best al het sap in een gistingsvat en laten gisten met de mangrove cider gist. En dan na de hoofdgisting overhevelen om dan nog een paar maand te lageren. Daarna bottelen met wat extra stevia en bottelsuiker. Ik denk dat ik het zo ga doen dan?

Ja ik bedoelde inderdaad pecto-enzymen. Ik heb al wel wat rond gesurft maar ik vindt heel uitéén lopende meningen. Bij de één wordt er na een maand al gebotteld en smaakt het al goed. Bij de andere moet het zeker 4 tot 6 maand lageren voor dat het te drinken is. Vandaar dus mijn vraag. Graag zou ik hem ook wat zoeter houden (1010 ongeveer) omdat ik niet zo'n fan ben van die hele droge ciders, vandaar dat ik dacht karamel te maken omdat dit niet vergistbaar is en omdat appels en karamel wel goed samen gaan. Zoals ik al zei heb ik nog nooit cider gemaakt dus karamel toevoegen is misschien geen goed plan. Anders zal ik voor Lactose kiezen, dat heb ik op amerikaanse forums wel eens zien passeren. Die mangrove Jack is inderdaad de gist die ik ga gebruiken. Ben er wel een benieuwd voor.

Ik ben van plan om binnenkort eens cider te maken. Ik heb hiervoor bij een appelboer 15liter appelsap voor gekocht. Ik heb hier al ergens gelezen dat je best pectine toevoegd om geen methanol te krijgen? Verder ben ik nog van plan om voor het bottelen zo'n 400gram karamel toe te voegen om de zoetigheid wat te verhogen. Is dit een goed idee of beter met lactose werken? Ik wil bij zoeten omdat ik geleze heb dat het anders heel lang kan duren voor de zure smaak verdwijnt? Ik heb als gist de mangrove jack Cider trouwens. Is er nog iets dat ik moet weten of dat ik over het hoofd zie?

Wil niet graag 15liter weg gooien.

Ik heb een tijd geleden een zwaar donker bier gemaakt met een SG waarde van 1095. Tijdens het maischen is er heel wat misgelopen met de gasbrander waardoor ik meer als 1.5uur rond de 62°C heb gezeten en ook niet meer naar 72 en 78 graden ben geraakt. Na de hoofdgisting heeft dit er voor gezorgd dat ik op 1006 ben uitgekomen. Ik maak me een beetje zorgen dat dit te laag is voor zo'n hoog alcoholgehalte en voor de bierstijl? Als gist heb ik de mangrove jack M41 Belgian ale yeast gebruikt, deze heeft nu wel een hoge vergistingsgraad (82-88%). Zou ik het zo laten of proberen het SG wat op te krikken met lactose of karamel(ergens gelezen dat dit onvergistbaar is??) ?

Ik heb vandaag op een fietstochtje door ons dorp een straatje gevonden met heel wat hop in. In vroeg me dus af of ik deze nog zou kunnen plukken en drogen. Ik ben hier een absolute leek in. Ik heb daarom een paar foto's getrokken misschien dat het jullie wat meer zegt dan mij want na wat opzoek werk heb ik niet echt een éénduidig antwoord kunnen vinden. In de foto's met de opengebroken bel vond ik percies zaadjes, is dit zo of zijn dit de glands? Misschien een domme vraag maar hoe zit het met mannelijke hop? Het zou leuk zijn om eens een biertje te kunnen maken met wilde hop.

[quote author=w@lter link=topic=3985.msg76038#msg76038 date=1454863883]
    Okido, nu kan ik volgen. [emoji106]Lijkt me dat het dan nog in orde is gekomen.
    [/quote]
    Oef , ik begon al te denken dat ik verkeerd geredeneerd had :D. Ben blij dat het toch nog goed gekomen is.

Ik ben als volgt te werk gegaan : ik heb alle flesjes geopend, hier waren er nog een vijftal gushers bij en in de rest zat zo goed als geen koolzuur m.a.w. de suiker zat maar in een paar flesjes. Ik heb alles in men bottelkuip gegoten. Vervolgens heb ik de zwaarte gemeten die was 1018 dus 1 sg waarde hoger dan na men gisting. Ik heb berekend dat 2,8g/l er voor zorgt dat het sg met 1 omhoog gaat. Uiteindelijk heb ik 5g/l toevoegd om ongeveer rond de 8 a 9 g/l te eindigen mits er ongeveer nog 3 g/l aanwezig was en om het verlies van de koolzuur die er al gevormd was op te vangen. Nu twee weken later is de zoetigheid weg en is er koolzuur aanwezig, het mag iets meer zijn dus moest er nog wat rest suiker zijn zal dit zeker geen probleem zijn denk ik. Ik heb trouwens voor het grootste deel normale 33cl flesjes gebruikt.

Er is een flesje ontploft. De suiker oplossing zal aan de bodem zijn blijven plakken vermoed ik. Heb ze dus allemaal opnieuw gebotteld met extra bottelsuiker en heb in elk flesje 5 druppels T58 bijgedaan. Eergisteren was er al redelijk wat carbonatie, het smaakt nog een beetje zoet dus ga het nog een week laten staan en dan zal alles waarschijnlijk wel in orde zijn :D ! Oef!!!

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

Blijkbaar had ik hier nog een blik staan dat ik een paar jaar geleden eens gekregen had om een tripel te brouwen, maar nu is deze al vervallen in 2014. Zou het nog in orde zijn om deze te gebruiken of toch maar niet doen?

[quote author=brouwerwaldonk link=topic=3985.msg74620#msg74620 date=1452958295]
    Heb je in de flessen suiker toegevoegd en hebben die dan niet flink staan overschuimen?
    [/quote]
    Ik heb 7gr/l opgelost in water en daar bovenop heb ik mijn bier laten stromen als je dat bedoeld?

Citaat van w@lter

Ik zou geen suiker toevoegen maar gewoon gist.

Ik heb 7gr/l toegevoegd misscien toch 1 of 2 gr/l extra toevoegen om de koolzuur die toch al gevormd is te vervangen? Ik heb nog een T-58 gist liggen, is dat een goede gist hiervoor? Heb ook voor men volgende bier Westmalle gist opgekweekt uit 2 flesjes, misschien daarvan twee a drie druppeltjes gist in elk flesje doen?

Heb daarnet opnieuw een flesje opgetrokken nadat het anderhalve dag in de koelkast had gestaan! Geen ssst te horen en carbonatie is ook nu echt nihil. Dit is dus 3 weken na het bottelen. Wat een teleurstelling! In het glas waren er wel minieme belletjes maar dan ook wel echt miniem. Zou ik de rest nog langer laten staan of ze allemaal openen en wat suiker en gist toevoegen? Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

Citaat van Serge

Bij mijn vorig brouwsel tot mijn spijt moeten vaststellen dat de vlokken van Brouwmarkt niet gestoomd zijn. Er zaten in dat brouwsel 18% havervlokken in en ik was net havermoutpap aan het maken bij het maischen daar ik er van uit ging dat deze wel gestoomd waren zoals bij Brouwland. Gevolg een troebel biertje dat amper uitklaart :102:

Dus de vlokken eerst koken zoals brouwland voorstelt kan dit probleem oplossen? Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

Kan het natuurlijk altijd eens proberen, maar ik weet liever op voorhand wat een bepaald ingrediënt doet :D [hr]

Citaat van Steinie

Geen ervaring mee maar je kan het zeker gebruiken in bier. hier een recept vorig jaar gebrouwen in bokrijk. [hr] Geeft bieren een frisse en kruidige smaak, alsook een vol mondgevoel. Wordt traditioneel in saisons gebruikt.

Dit is de beschrijving van de speltmout niet? Zijn vlokken vergelijkbaar?

Bij mij volgende brouwsel wil ik eens gebruik maken van vlokken. Heb hiervoor alreeds tarwevlokken voor in huis gehaald. Nu zag ik daarnet dat we ook speltvlokken in huis hebben. Na wat opzoeken vind ik hier bijna geen info over. Iemand hier ervaring mee? kan dit gebruikt worden in bier? Moet je ze vooraf koken? En het allerbelangrijkste wat doet dit voor het bier qua smaken en schuimkraag?

Citaat van w@lter

Ik weet niet precies hoe het komt maar ik merk altijd 4 fasen op in de hergisting : 1. Pas gebotteld, gebeurt nog niet veel. +/- 7 dagen 2. Zit er al een weekje in : een sis bij het opendoen en wat schuim maar het zakt snel in. 3. Na twee weken heb je al goed schuim en schenkt het bier ook mooi in maar je mist de koolzuurprikkel in de smaak. 4. Na 3 tot 4 weken is het bier hergist en kan je er ook van genieten. Hoewel ik moet zeggen dat de meeste bieren die ik heb gebrouwen pas echt 100% op snee waren na minstens een maand hergisten.

Het is ermee dat ik al een beetje aan het panikeren was omdat ik toch het gedacht had na 2 weken al wat koolzuur te hebben maar dit is tot nu toe heel miniem(zelfs geen schuim, wel een hele kleine pfft).maar ik blijf hoopvol als ik lees dat het soms tot 6weken kan duren.Ik denk dat de gist het misschien moeilijk heeft door het hoge alcohol gehalte? Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk