Berichten van tipsy

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ik had via mail en dropbox ook problemen met het importeren van het xml bestand van brouwhulp, later heb ik dit geprobeerd via mijn profiel op de grainfather website het xml bestand in de cloud te zetten en dit werkte perfect!

hey ik zit ok nog met een vraag over flessen spoelen met starsan.
    ik heb dit tot hiertoe altijd op dezelfde dat net voor het bottelen gedaan waarna ik ze nog een uurtje ofzo laat uitlekken op een flessenpaal. (zonder naspoelen)
    maar is het bv ook mogelijk omdit de dag ervoor te doen en dan op een flessenpaal te laten uitlekken tot je gaat bottelen de dag er na? of verhoogt dit de kans op een besmetting? :denk

thankx voor de vele tips! ik ga de beslag dikte op 3l/kg zetten.
    dit gaat nu mijn vijfde brouwsel worden afzuren deed ik bij de vorige brouwsels ook al ;)
    het is wel mijn eerste RIS
    ik denk dat het wel goed gaat komen ;D

Ik stel u voor om volgende maand de 13de en de 20ste naar de brouwcursus te komen in St Job in't Goor. Heb je nog vragen stuur een pb of mail.

ik zou graag op u voorstel ingaan maar dit zal helaas niet lukken door tijdgebrek ;-)

het beslag dikte heb ik aangepast naar dit:

The key to a successful imperial stout is the grain bill. My rule of thumb is to use only roasted barley in stouts, no chocolate malt. Keep the mash thick — about 3.5 pounds per gallon (1.6 kg per 3.8 L) is good. This will allow you to sparge more and you want the first runnings no less than 25 ºPlato (1.000 SG). If you can step mash it is best, but if not shoot, for 151 ºF (66 ºC) and give it plenty of time for conversion.

bron

hier heb ik het ibu in brouwhulp op 55 gezet zoals het volgens het recept zou moeten zijn.
    de hop gift is dan wel een stuk minder dan het recept!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde
    Kenmerk
    Naam receptparadox jura
    Brouwdatum
    BiertypeStout (Imperial Russian)
    Volume20,1 l
    Begin SG1,103 SG
    Berekende kleur (Morey)153 EBC
    Berekende bitterheid (Rager)55 IBU
    Brouwzaalrendement65,0 %
    Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt
    27,50 lWater uit Antwerpen. België
    8,97 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4
    90 mg/l11 mg/l37 mg/l76 mg/l57 mg/l84 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%
    6,500 kgPale Ale moutDingemans7 EBC56,7 %
    2,000 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC17,4 %
    0,860 kgDark Crystal moutThomas Fawcett and Sons300 EBC7,5 %
    0,860 kgCara-moutThomas Fawcett and Sons30 EBC7,5 %
    0,500 kgMünchenermoutDingemans15 EBC4,4 %
    0,500 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC4,4 %
    0,250 kgCarafa Special IWeyermann900 EBC2,2 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
    65,0 °C1 min.90 min.2,4 l/kg
    mash out78,0 °C10 min.1 min.2,4 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
    31,9 gColumbuspellets7,5%60 min.33,3 IBU
    25,0 gColumbuspellets7,5%30 min.13,3 IBU
    25,0 gSaazpellets3,4%15 min.3,2 IBU
    25,0 gE.K. Goldingpellets5,7%15 min.5,3 IBU

Gist

HoeveelheidNaamType
    [row]
    23,0 gSafale American (US-05)bovengist

dit is met het alfazuur gehalte van de pellets

Basis

OmschrijvingWaarde
    Kenmerk
    Naam receptparadox jura
    Brouwdatum
    Volume20,1 l
    Begin SG1,103 SG
    Berekende bitterheid (Rager)100 IBU
    Brouwzaalrendement65,0 %
    Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt
    27,50 lWater uit Antwerpen. België
    8,97 lSpoelwater

CaMgNaHCO3ClSO4

Vergistbare ingrediënten

Maischschema

65,0 °C1 min.90 min.2,4 l/kg
    mash out78,0 °C10 min.1 min.2,4 l/kg

Hop

75,0 gColumbuspellets7,5%60 min.78,2 IBU
    25,0 gColumbuspellets7,5%30 min.13,3 IBU
    25,0 gSaazpellets3,4%15 min.3,2 IBU
    25,0 gE.K. Goldingpellets5,7%15 min.5,3 IBU

Gist

HoeveelheidNaamType
    [row]

met de columbus op 7.5% alfazuur kom ik nog op een ibu van 100.
    dit is nog altijd niet de 55 zoals het recept zegt maar toch al veel beter als 200ibu

ik heb het alfazuur gehalte van de columbus bellen bij brouwmarkt nagekeken en dit en dit in brouwhulp op 16.7 gezet, dit maakt dat ik een ibu van 196 krijg. nog steeds veel te hoog.

nu is het verschil tussen bellen en pellets wel erg groot valt me op!
    bellen zouden 16.7% alfazuur hebben
    pellets 7.5% alfazuur

is dit verschil normaal of zit hier ergens een fout in?

de ibu is wel het rare aan dit recept. volgens het recept in diy dog zou het ibu55 zijn, ik heb dit recet exact over genomen en kom dan in brouwhulp idd uit op een ibu van 200. iemand een idee hoe dit komt?

om op 2.96l/kg te komen moet ik starten met 34liter beslag water, met de mout erbij komt dit op een totaal van 44liter.
    dus kan ik ofwel in 2 ketels maischen of maar 14 liter brouwen :-)

ik ben nog niet zo lang geleden gestart met brouwen en heb tot hiertoe mijn brouwzaal rendement nog niet uitgeteld. :)

aangezien we zo 2 ketels hebben van 32liter is het misschien verstandiger om met 2 ketels te maischen en van hieruit naar een emmer te filteren met mijn hevelfilter. waarna ik het terug in een leeg gemaakte ketel kan hevelen voor het koken

Basis

OmschrijvingWaarde
    Kenmerk
    Naam receptparadox jura
    Brouwdatum25-09-2016
    Volume20,1 l
    Begin SG1,103 SG
    Berekende bitterheid (Rager)200 IBU
    Brouwzaalrendement65,0 %
    Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt
    20,00 lWater uit Antwerpen. België
    16,47 lSpoelwater

CaMgNaHCO3ClSO4

Vergistbare ingrediënten

Maischschema

65,0 °C1 min.90 min.1,7 l/kg
    mash out78,0 °C10 min.1 min.1,7 l/kg

Hop

70,4 gColumbusbellen18,3%60 min.162,8 IBU
    25,0 gColumbusbellen18,3%30 min.29,5 IBU
    25,0 gSaazbellen3,4%15 min.2,9 IBU
    23,0 gE.K. Goldingpellets5,7%15 min.4,9 IBU

Gist

HoeveelheidNaamType
    [row]

hi,

ik brouw meestal 20liter in een maisch ketel van 32liter.
    nu wou ik het paradox jura recept van de diy dog (brewdog) eens proberen maar als ik hier 20 liter van wil brouwen komt de beslag dikte 1.7liter water /1kg mout met dan een totaal volume van 30 liter in mijn maisch ketel (volgens brouwhulp)

is dergelijke beslag dikte haalbaar of is dit echt een no go?
    een andere optie zou zijn om minder te brouwen of het beslag verdelen over 2 ketels

[quote author=rodemier link=topic=4410.msg80851#msg80851 date=1464871759]
    Sinds wanneer is dat dan?
    Ik krijg daar toch steeds statiegeld voor terug hoor.
    [/quote]

ik dacht dat enkel degene in krat statie geld waren van boon dan toch... kan zijn dat ik fout ben ze. Maar ik denk wel da ik het wegwerp logotje op een flesje boon zag staan laatst
    thankx heren! hier ben ik wat mee ;D

stiaanke: ik bottel voornamelijk ook in 75cl flessen maar ik wil wel eens een imperial stout brouwen met een iets van een 12abv en dan is een 75cl misschien wat overdreven :-D en ik vind die 37,5cl flesjes wel mooi ook dus... :-)
    tja kopen is ook een optie maar hier in de vriendenkring word vrij veel geuze gedronken en aangezien die flesjes geen statie geld zijn houd men die graag opzij voor mij :-)
    Thankx dit is al een hele gerust stelling.
    Kan ik voor het ontsmetten ook oxi gebruiken? Dit is wat ik tot hiertoe altijd gebruikt heb voor mijn flessen en heb ik ook nog staan. Of is starsan dan toch veel beter dan oxi?
    Hey

ik zou graag eens bottelen in 37,5cl flessen.
    ik ben dan ook al een tijdje geuze flesjes aan het sparen, maar nu heb ik pas ergens gelezen dat je een brett niet uit een fles krijgg. Klopt dit? Kan ik beter nieuwe kopen?
    Ik bedoel eigenlijk de bruine 75cl bierflessen maar dit zal dan wel ongeveer op hetzelfde neerkomen zeker :-) thankx
    hey,

ik zou graag zo'n flessenboom kopen maar nu twijfel ik of je hier ook flessen van 75cl in kan hangen? zijn er mensen die dit al gedaan hebben?
    hoeveel krijg je er dan hier op?

mvg kim
    thankx! Brouwerwaldonk, nu is het helemaal duidelijk :thumbup:
    volgende keer hevel ik dus eerst over, waarna ik al roerend de kokende suikeroplossing toevoeg :-)
    ik hoop dat dit dan van deze elende gespaard blijf, al doende leert men zeker :-[

[color=red][MOD] Overbodige herhaling van wat er maar eventjes boven staat weggenomen.[/color]
    misschien heb ik te lang gewacht voor ik begon te roeren... ik ben pas bzginnen roeren toen er ongeveer een 16liter overgehevelt was
    het bier was 20graden, kwam uit de gistkast... doe jij dan eerst de suiker in de bottel emmer of eerst een beetje bier?
    hey,

ik heb gisteren mijn derde brouwsel gebotteld, tevens mijn eerste moutbrouwsel.

met mijn vorige blik brouwsel heb ik telkens de suiker voor elke fles apart afgewogen.
    maar op aanraden van andere brouwers heb ik nu alles samen afgewogen dit heb ik dan een 15min opgekookt met een beetje water, daarna in de bottelemmer gedaan en dan onmiddellijk hierop het bier beginnen overhevelen.

maar toen ik wou roeren merkte ik dat deze suiker helemaal niet goed oploste in het bier en vast plakte op de bodem, dit was echter erg lastig om dit nog in het bier opgelost te krijgen.

ik dacht dus om volgende keer eerst al een beetje of alles over te hevelen en daarna de met water opgekookte suiker toe te voegen...
    ik vroeg me af hoe jullie dit doen en of andere mensen dit probleem ook wel eens hebben gehad?

ik denk dat ik helemaal geen komma of punt had staan in de og... mss daardoor dan. ik zal xit vanavond thuis nog eens bekijken.
    en anders zal het catain brew worden :thumbup:
    waarom blijft mr malty bij mij op NaN staan achter liters starter required? ik heb ingegeven: ale, og1090 20Liter, viability 90 en liquid yeast
    ik heb die van mij tot hiertoe enkel nog maar met water getest... en dat gaat even vlot als zonder filter er aan.
    die gaatjes zijn klein maar tzijn er wel heel veel
    Ik moet ook enkel de 2 wurgklemmetjes maar loszetten en hij kan uitelkaar... dus zon gekloot is dat nu ook weer niet eh :)
    Die van mij ziet er ook zo uit als bovenstaande foto. Enkel is er bij mij een bicoon tstukje gebruit waardoor ik niet moest solderen
    Die vlechtwerk darmen hangen in de hubo in verschillende maten en worden normaal gebruikt voor vaatwas en wasmachines enzo aan te sluiten ;)