Berichten van Orangeloo

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Mooi die diy herms/rims en andere bouwsystemen. 10 jaar terug zag je veel zo'n bouwprojecten op het net wanneer er nog geen of amper brouwautomaten bestonden. Jammer dat die zelfbouw wat verdwenen is met de komst van die automaten.

Groeten van een braumeister brouwer🙈

Klopt... ik ben nog uit de tijd dat er geen (goedkope) brouwautomaten waren. :winking_face_with_tongue:

Als je niet te duur wilt gaan heb je er ene van rond de €50 op Ali, welke wat krachtiger is.

Destijds werd het beschreven dat ze het vanuit het magazijn in Polen verkochten. Dus geen taksen enzo. Maarja, kan ook een smoes zijn en dat ik gewoon geluk had.

Zal zometeen eens even zoeken

Ik heb een Rover elektrische pomp Novax 20 M, deze is veel te krachtig. Veel problemen. Van alles geprobeerd maar nooit naar tevredenheid. Vandaag was wel een relaxte dag... een beetje langzaam maar dat is ook wel eens lekker op de zondag.

Dat komt zeker goed, hoe lang laat je het staan?

Wat ik me ook afvraag, bij de "echte" lambiekbrouwers staat het wort af te koelen in een grote bak waar dan de gisten & co in het wort kunnen komen. Zou dat geen veel groter oppervlak zijn en dus meer beestjes per cm2 betekenen?

24 uur buiten en dan gaat hij in een mandfles.

Klopt, de "echte" hebben een koelschip. Maar hoe "vol" ze dit laten lopen is mij niet bekend. is dat 5 cm of 10 of... mijn kuip is nu voor 13,5 cm gevuld.

Het wordt koud vannacht, dus ideale om wilde gisten te vangen.

Om 14.00 uur besloten om nog ff te brouwen.

Na 5 jaar in een eiken vaatje te vergisten, en nu hier te hebben gelezen dat dit teveel zuurstof oplevert, poging 6.

-----------------------------------------------------------------------

¦ BrouwVisie Receptrapport ¦

-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------

Naam recept : Orange Lambiek 2021

Kenmerk : nr 183 21/01

Brouwdatum : 23-1-2021

Biertype : Lambi(e)k (oude(B))

Aantal liters : 25

Gewenst begin SG : 1050 (5,3 Vol% alc.)

Brouwzaalrendement : 75.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------

Totaal benodigd brouwwater : 40,29 liter

Maischdikte : 4,00 l/kg

Maischwater : 24,00 liter

Spoelwater : 16,29 liter

Kooktijd : 90 minuten

Berekende kleur : 9 EBC(Dan A. Morey)

Berekende bitterheid : 0 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------

Pilsmout (TS) 50,0 % 3,000 kg 3 EBC

WhiteSwaen 40,0 % 2,400 kg 4 EBC

Viennamout (TS) 10,0 % 0,600 kg 10 EBC

Massa hop--------------------------------------------------------------

Opmerkingen : Alles is oude hop 7 jaar buiten de koelkast bewaard.

Het is een mengeling van oude hoppen tht 2012

Styrian Goldings, Hallertau Hersbrücker en Aest Kent Goldings

Gist-------------------------------------------------------------------

Gistsoort : Gist uit de omgevingslucht

Maischschema-----------------------------------------------------------

Maischschema naam: 1staps maisch 67 gr.

Stap 1: 67°C 75 Min. 4,0 l/kg

Stap 2: 78°C 15 Min. 4,0 l/kg

Afbeelding kan het volgende bevatten: binnen

Vandaag overgeheveld, sg momenteel 1.022 en volgens Brewfather zou ik op 1.018 kunnen uitkomen dus lekker nog even laten staan.

Door het overhevelen zal de gist wel terug even opleven. Je komt dan wel aan die 1.018. Maar ik vind dat precies nogal hoog voor Westmalle gist?

Door het overhevelen raak je ook een deel gist kwijt, dus oppassen dat je niet te vroeg overhevelt. Met minder gist krijgt hij het nog moeilijker. Westmalle gist gaat normaal inderdaad wel wat verder als 1018. Je moet de gist gewoon wat vertroetelen. Zet hem op het einde lekker warm. :smiling_face_with_hearts:

Ik ben bijna helemaal mee, bedankt voor je input.

Maar stel: ik koel niet naar 5°C. Blijft er dan even veel CO2 opgelost als bij de 20° van einde vergisting? Of gaat er toch nog CO2 ontsnappen door de warmere temperatuur?

Ik lees vaak dat het verhogen van je temperatuur op het einde van de hoofdgisting weinig zin heeft: mensen denken dat de vergisting verder gaat, maar het is enkel CO2 dat ontsnapt. 🤔

Goede vraag, die had ik nog niet bedacht :upside_down_face:

Nee, de temperatuur tijdens het lageren, die bepaalt immers hoeveel koolzuur er al aanwezig is bij het bottelen.

Leuk discussie. Maar 1 ding begrijp ik nog steeds niet. Daarom ga ik even terug naar bovenstaande stelling.

Stel.... Ik vergist op 19 graden en tijdens de nagisting laat ik de temperatuur oplopen tot 23 graden tot alle suikers zijn vergist. (waterslot valt stil) Dat betekent ook dat alle koolzuur is gevormd en de mogelijkheid heeft gehad om via het waterslot te verdwijnen. Toch??? Een mandfles heeft immers zeer weinig kop ruimte.

Als ik daarna zou gaan lageren bij een koudere temperatuur is het koolzuur toch al verdwenen en kan deze toch niet meer op lossen in het jong bier??? En heeft de temperatuur dus ook geen invloed op de hoeveelheid koolzuur er al aanwezig is bij het bottelen.

Gebruik altijd bottelgist, dan is je bier gecarboniseerd na enkele weken.

Anders kan het inderdaad heel lang duren, de originele gist is op sterven na dood en zeker met dat hoge alcoholgehalte trekt die het niet meer.

Zo zie je maar weer dat ieder anders brouwt. Ik gebruik nooit bottelgist, en ik brouw veel Quadrupels, Barley wine, RIS en zelfs champagne bier van 13,5%. Maar dan moet je idd wel genoeg gist toevoegen, anders ga je nat.

Serge

Volgens dat ik op sommige bronnen lees, kan een nagisting op fles voor een Westvleteren XII, verschillende maanden duren.

Welke gist zou ik nemen, de Wyeast 3787 of de WLP530. Zou het kunnen dat de Wyeast 3787 niet genoeg doorgist voor dit bier? Ergens gelezen.

Is het aan te raden om bottelgist te gebruiken i.p.v. suiker, of een combinatie van de twee?

Die 2 gisten lijken hetzelfde te zijn. Bottelgist is vaak niet nodig, maar wel suiker. Dit is de voeding voor de gist.

Leuk om te lezen dat er meer brouwen en van oude auto's houden. :smiling_face_with_hearts:

Ik heb ook een Auto van de Sloop gered. Een Volvo 340 DL Variomatic uit 1986 jong timer zeg maar. Met nog ggeen 50000 km op de teller was als nieuw, Was gewoon naar de sloop gebracht. Storing in de Vario. Was een schakelaartje bij de hoofd rem cylinder. Kosten 6 tientjes. :) Verder heeft mijn vrouw een DAF 66 uit 1975. En een MG in betere tijden :)

Denk dat dit het probleem was bij mij. Nog geen gistkast met koelkast gebruikt toen....

Maar een blow off kan nooit kwaad, werkt identiek als een waterslot en is wellicht wat veiliger als je het niet vertrouwd. Toch?

Bij ons gilde Brouwde iemand de beste Tripels....zonder gistkast. Dus dat betekend warm vergisten.

Een goede tripel brouwen vind ik nog niet zo heel makkelijk.

De ingrediënten zijn wel heel basic. Pilsmout, suiker, hop en gist.

De enige smaakmaker is eigenlijk de gist, dus de temperatuur van vergisting en de giststort is van cruciaal belang volgens mij. Maar als iemand tip heeft... ik lees graag mee.

Ja een zwaar bier brouwen is top sport. Je komt de grenzen van je installatie tegen.

Een aantal tips bij het hevelen/filteren na het maischen.

* Gun het beslag de tijd om een bed te vormen. Wacht 10 á 15 min.

* filter langzaam, zeker als je beslag dik is. Gun de wort de tijd om bij je filter te komen.

* hoe warmer het wort en spoelwater is hoe dunner de viscositeit. hoe makkelijker het proces verloopt.

* zorg voor een goede hevelfiter. Ik ben zelf zeer tevreden over mijn HansH filer

(mijn rendement is met 10% gestegen)

PS ik brouw met een traditionele installatie met pannen op het vuur,

Tja, GDPR is GDPR, ook voor de Jacques ;-)

Maar hoe koppig Jacques ook mag zijn, je mag ook niet zijn bijdrage aan hobbybrouwend Nederland/België onderschatten. De man kent wel degelijk zijn hobby. Alleen zijn er wel meer wegen die naar hetzelfde resultaat leiden :-) Dat is net het mooie aan de hobby, er zijn zoveel manieren om goed bier te brouwen en het leuke is dat van elkaar te kunnen leren. :thumbs_up:

Daar heb ik wel even aan zitten denken maar ik wil het ook zeker niet op de spits drijven. Ik heb veel respect voor Jacques, en dat heb ik hem ook verteld. Je moet niet vergeten dat er 25 jaar geleden helemaal niets was. Als je nu met de bier brouw hobby begint heb je zoveel keuze.... dat komt toch door de pioniers zoals onder andere hem.

Welkom Angelo. Ik heb vaak met belangstelling je bijdragen en recepten bekeken op het NL-forum en er veel van geleerd. Ik heb ook kennis genomen van je vertrek daar en de omstandigheden die daar naartoe hebben geleid. Uiteraard valt net als hier ook op het NL-forum veel te lezen en te leren van ervaren brouwers die bereid zijn hun kennis te delen. Het grootste verschil tussen het Belgische en het Nederlandse forum is m.i. dat de leden van de eerste elkaar overwegend zeer gemoedelijk benaderen en een vriendelijke schrijfstijl hanteren, vaak ook met een flinke scheut humor, terwijl het mij bij het Nederlandse opvalt dat er behalve een keur aan deskundige brouwers spijtig genoeg ook een aantal irritante, onbescheiden betweters actief zijn die schijnbaar meer energie steken in provocerende meningen en commentaren dan in opbouwende bijdragen. Dat gaat hier gelukkig anders. Nogmaals welkom 👍

Dank voor de mooie woorden, het enige wat ik wil is kennis delen en ontvangen.

Zonder gelijk afgebrand te worden door een ander.

Ik heb reeds gezien dat hier met meer respect met elkaar wordt omgegaan, en daar wordt ik vrolijk van.

Als je al 10 jaar bier brouwt, wil nog niet zeggen dat je alles weet. Ik leer graag bij.

Mijn vertrek bij het Nl forum is overigen nog niet geregeld. Jacques accepteert mijn verzoek tot op heden niet.:thinking_face:

Ik ben nu bezig dit vat goed te reinigen voor gebruik. 132736025_3337784616333911_987080706393852286_o.jpg?_nc_cat=102&ccb=2&_nc_sid=825194&_nc_ohc=WxBJSpBcCkUAX97xM2_&_nc_ht=scontent-frt3-1.xx&tp=7&oh=ecc0ceb2ca68922542df36d33e76c18b&oe=600D5EA5

Na het verwijderen van het kraantje kon ik er met een lamp in schijnen en door het vul gat kijken. Ik zag dat er een dikke korst troep inzat. Wat heb ik gedaan:

Stap 1: 24 uur weken met soda.

stap 2: Grof geschut. Karcher hogedrukreiniger

Stap 3: Een bakje moertje en water en schudden maar.

Stap 4: Goed spoelen.

Stap 5: Nu moet ik nog stomen tot de buitenkant 85 graden is. Hiervoor heb ik een Behang afstomer gekocht. De vloer cleaner van mijn vrouw was niet voldoende :face_with_tongue:133736671_3341614862617553_359922499281784248_o.jpg?_nc_cat=105&ccb=2&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=hrZz1lvifO4AX_8iiiP&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=af4b9b17787a2f9308d2af2d37d23770&oe=600CBAB6