Berichten van pepito

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Voor een mogelijk projectje ging ik op zoek naar kleine bierflesjes, van 125 a 150 ml. Een beetje zoals Moortgat destijds met mini steinies op de markt kwam. Tot nu toe vind ik er eigenlijk enkel terug op alibaba, maar de minimum orderhoeveelheden ( 5000 of meer ) schrikken me daar af. Weet iemand waar je er elders nog kan bekomen ? Vorm maakt niet zoveel uit, als ze maar geschikt zijn voor bier, en bij voorkeur geen wit glas zijn.

Een relatief recente elektrische installatie moet 20A per kring toelaten ( met automatische zekering ), dat komt ruwweg overeen met 4,6 kW. Tenzij je met een behoorlijk oude ( of niet conforme ) installatie zit, of je wasmachine, droogkast of frietketel tegelijk op dezelfde kring laat werken, denk ik dat je met die 3 kW van de brewmonk nog relatief safe zit, zelfs als je op 16 A beveiligd zou zijn.

mijn hobbyketel was een easybrew, en mijn evaring is dat het wort inderdaad zo helder is na het rondpompen, maar bij het openen van het kraantje eerst niet. De flow van die pomp is onvoldoende om de hele bodem schoon te zuigen van debris. Verder uit de buurt van de ingang van de pomp bleef het gewoon liggen, en spoelde dan mee in het kraantje

Hoeft niet, als je je er maar bewust van bent. Heel veel melkzuur toevoegen krijg je wel veel lactaat in je wort. Weet niet of dat veel uitmaakt maar fosfaat is wort eigen. Voor het maischwater gebruik ik fosforzuur. Voor het spoelwater soms melkzuur als de hoeveelheid fosforzuur te weinig is

dit intrigeert mij wel. Wat is de impact van de aanwezigheid van veel lactaat in wort ? Smaak, gezondheid ?

Als het echt cavitatie is, dan is zuurstofinslag geen issue. Dan zijn de bellen die je ziet ofwel Co2 die in onderdruk uit je bier getrokken wordt, of verdampte vloeistofbellen.

Dat klopt.

Dat regel je toch met die koolzuurpatronen?

maar met een lekje blijf je wel wat restdruk houden, maar heeft het patroontje onvoldoende inhoud om de druk op peil te houden. Ik heb de lekkage kunnen stoppen door :

1. de plastic buis van het tapsysteempje te ontbramen ( heeeel voorzichtig ) waar hij afdicht tegen de rubberstop, en op die hoogte ook wat vaseline aanbrengen bij het monteren van de tap

2. vaseline rond de rubber dop

dan kan ik 1.5 vaatje per patroon tappen

bij fastferment hebben ze wel erkend dat die dichting van het deksel een issue was. Er is een nieuwe generatie die veel beter werkt. De oude was zo een mousse achtig materiaal, de nieuwe is silicone. ook het dichtringetje voor het waterslot moet je mee opletten. De diameter van het waterslotje dat er bij geleverd wordt is net iets groter dan de klassieke 'bolletjes' watersloten, dus als je dat dichtringetje gebruikt voor die bolletjes, durft dat ook lekken

om eens tegen de wind in te p****n : ik heb die vaatjes in gebruik, en ben er best tevreden over voor wat ze kosten . Hergisten met 3 g/liter suiker, en afhankelijk van je situatie, zo weinig mogelijk of geen bottelgist. Ik geef toe dat het wel wat foefelen is met vaseline op dichtingen enzo om lekkage van CO² te vermijden, en je moet de goede druk wat vinden om minder schuim te tappen, maar verder is het een leuke gimmick om bij een bbq of zo op tafel te zetten. Het enige wat ik nog wil verandering zijn die CO² cartouchen, want in verhouding zijn die duur. Blijkbaar zijn er verloopsetjes voor een sodastream tankje of een volwaardige Co² tank verkrijgbaar. Je kunt ze overigens rechtstreeks bij de fabrikant bestellen : fass-frisch

ik speel al een tijdje met het idee om batchen op te splitsen. Het grootste deel zonder enige blootstelling aan zuurstof laten rijpen, en een klein gedeelte, met Brett en/of melkzuurbacteriën net overdreven aan zuurstof blootstelln, of in een te klein vaatje. Het doel zou dan zijn om te versnijden volgens smaak. Zo vermijd ik het risico een volledige tank azijn te brouwen. Heeft iemand dat al geprobeerd ?

Gebruik ik ook.

Maar die wasmand van den action zou ik nooit gebruiken. Voedselveilig? Er druipt wel warm wort in. Denk niet dat dat goed is..

Van die flexibele buckets bestaan wel voedselveilige versies ( Gorilla tubs ), en die zijn wel handig om in de buurt te hebben in de brouwerij, maar die action versie zou ik ook ver van mijn wort houden denk ik

Ik had hier vroeger zo'n buurman die eens wou voelen hoe scherp de messen van een grasmachine zijn als de motor draait. Laat ons zeggen dat zijn F#ck you vinger een centimetertje korter is nu :)

Maar dit gezegd & gezeverd : veiligheid is iets waar we vaak nogal ludiek over doen tot het te laat is. We werken tenslotte met heet wort en sommige apparaten die we gebruiken kunnen voor lichamelijk letsel zorgen. Dus er af en toe eens bij stilstaan is zeker geen slecht idee.

volledig akkoord, en ik stel vast dat bepaalde leveranciers van brouwmateriaal er ook wel eens een loopje mee nemen

ik gebruikte weleens glasparels om met een sopje rond te klutsen in die flessen. Wel aan denken dat je de fles achteraf in een zeefje leeggiet, en niet in de afvoer. ( been there, done that )

...

Trouwens vergisten in plastiek vaten is ten zeerste af te raden omdat die altijd gemaakt worden met een spuit-giet techniek. Daardoor zitten in de wanden ontelbare onzichtbare micro gleufjes, waar het bier tot achteraan in kan en voor altijd blijft zitten met alle mogelijke besmettingen nadien.

voor PE vaten wordt heel vaak ( bv fastferment ) gebruik gemaakt van rotomoulding, waar je dit probleem niet hebt.

Ik dacht dat er een uitzondering was voor drukflessen voor dranken, dat deze niet moesten PED gekeud worden of onderhevig waren aan die wetgeving (binnen bepaalde grenzen)

Zo zeg, dat heb je even snel uitgeplozen. En inderdaad... de PSxV is kleiner dan 500 en PS kleiner dan 7 Bar. Dus een uitzondering op de PED. Ik dacht ook even wat te weten :smiling_face_with_halo: zonder het even na te zoeken.

Dank voor de toelichting:grinning_face_with_smiling_eyes:

maar een gisttank is procestank, geen vat voor vervoer en distributie. Ik denk dat deze uitzondering meer op fusten en bulktanks gericht is.

Ik heb dit weekend eens getest met de vaatwasser op 70° en die kwamen er (op't zicht) heel proper uit. Enig idee of dat volstaat? Ben wel van plan om ze net voor het vullen nog een keer met Oxi te wassen of is een 2e keer vaatwasser genoeg?

ik gebruik een vaatwasser met hulpstuk om flesjes binnen en buiten te wassen. Wel opletten : de mijne is een vaatwas die enkel in de brouwerij gebruikt wordt, daar zit geen spoelglans of zout meer in. Als je de alledaagse vaatwas gebruikt kan die spoelglans je schuim om zeep helpen

Sodakristallen en huishoudsoda, is dat hetzelfde en waar vind je dat ?

in de supermarkt. Ligt meestal in de rayon met kuisproducten, ontstoppers, javel ... in een plastic zak van een kilo, meestal van het merk Loda. Die hebben overigens ook een vloeibare variant

Walter,

ik heb nog niet het genoegen gehad deze hevelfilter aan het werkt te zien, maar de lovende respons die ik hier overal zie noopt mij het volgende te vragen : voor het algemeen belang van de brouwgemeenschap, zou je bereid zijn een bouwinstructie te posten voor dapperen die in je sporen willen treden ?

Iedereen bedankt voor de reacties. Het gaat over een max. Van 25 bakken. Een permanente constructie zit er niet meteen in, ik heb een totaal van ongeveer 12 vierkante meter beschikbaar. Hout ziet het favv niet graag. Ik ga het idee met die infrarood opbergen, ik heb geen zin in gesmolten plastic. Ik ga eens nadenken over een soort tent constructie in isolerend materiaal, met een inkbird of stc en een blazertje ( of een alternatief op lagere temperatuur, zodat mijn tent geen toorts wordt. Mijn volledige ruimte opwarmen doe ik liever niet, mijn voorraad afgewerkt bier staat daar ook.

Zoals jullie weten heb ik een professionele hobbybrouwerij, die heel klein is. Dat heeft tot een aantal compromissen geleid, waaronder het ontbreken van een warme kamer of kast. Ik heb nog mijn frigo,, maar die is niet groot genoeg om een volledige batch in kwijt te kunnen; ik heb niet de vierkante meters voor en vaste grote kast of zelfgebouwde warme kamer. Tot nu toe was dat nog geen probleem, met wat meer geduld kan hergisting perfect bij 15°, maar nu wordt het frisser in de brouwerij, en ik heb niet zo veel geduld. Ik vroeg mij af of het realistisch is mijn bakken warm te houden met infraroodstralers. om warmte te meten zou ik een dummy flesje maken met een sensortje in, maar ik weet niet wat ik kan verwachten van temperatuursbereik, en de invloed op bv. plastic bakken. Heeft iemand daar ervaring mee ?

Lallemand sour pitch, doseren zoals op de verpakking ( 10 gram per hl). In minder dan 24 uur was de ph bij mij van 5,6 naar 3,2 gezakt. Starten bij 40 graden, en daarna gewoon gerust gelaten.

ikzelf zit in een woongebied. Doordat het over een kleine brouwerij gaat, val je onder categorie 3 milieuvergunningen ( meldingsplicht ) en dat is er zonder discussie doorgegaan. Ik heb net even de vlaremwijzer doorgenomen, en ook in landbouwgebied is een microbrouwerij ( onder bepaalde voorwaarden ) een categorie 3. Dat betekent dat er in principe geen bezwaar kan zijn. Niet voor bellen, maar gewoon de aanvraag invullen.

Ik ben vroeger begonnen met een gewone kookpot van 25 Liter op een gasfornuis in de keuken, dat werkt zeker even goed!

Je moet dat niet per se in brouwwinkels kopen, ze verkopen dat online overal, voor €50 heb je al een nieuwe van 25 liter.

Bij VidaXL hebben ze er zelfs van 23, 25, 33, 45,... tot 71L dacht ik.

Zo deed ik het ook vroeger. Als je een wokpit in dat fornuis hebt, heb je zelfs overschot aan vermogen voor de kook van 25 liter

Die bloem lijkt me een alternatief voor het tarwezetmeel dat sommige paters graag gebruiken. Als je dat niet meteen vindt, of wil kopen voor die hoeveelheid, zou ik dat vervangen door deftige tarwevlokken. Dan heb je tenminste brouwtarwe in plaats van baktarwe in je stort, en dus flink wat minder eiwitten

Ik heb mijzelf 2 beperkingen opgelegd : keuze van hop is grotendeels beperkt tot wat ik zelf kweek, en ik Daag mezelf uit lekkere bieren te maken die onder 6 % blijven. Daarbinnen wordt de keuze door vanalles bepaald : het seizoen, iets dat ik op reis geproefd heb en vooral : waar ik zin in heb en zelf lekker vind

mijn brouwinstallatie ( dus meer dan 1 ketel ) is een polsinelli easy 100, 2120 euro 2 gekoelde vlakke bodemtanks van 120 liter aan 400 per stuk, een omgebouwde tweedehands tapkoeler van 200 euro, een gravitair bottelapparaatje van 285 euro. Een rek van 200 euro en een occasie omgebouwde vaatwas om ketels en tanks te reinigen. 200 euro voor electronisch en elektrisch materiaal en een stc3008 voor temperatuurcontrole en tenslotte om en bij de 1000 euro voor afwerking van de ruimte en bijleggen van 3 aardgaskranen. Dat maakt 4405 euro. Aan de emmertjes, meetgerief, roerstok, maatbekers en ander klein materiaal heb ik bij mijn weten geen 5000 euro uitgegeven. Alle administratie, kpb, borg accijnzen, favv en hulp van de boekhouder zou ik moeten nagaan. In elk geval, ik heb 8000 euro op een nieuwe beroepsrekening gezet, +650 euro inkomsten uit een ander bijberoep, alles daaruit betaald en ben nooit onder 0 geweest. En daar zijn al een paar overbodige luxes ( een pallet nieuwe lege bakken ) 1 domme aankoop ( etiketten zonder offerte aan 1 euro per stuk aub )afgegaan ook.

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue