ik gebruik deze :mirko
geen perslucht nodig, enkel een stopcontact
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
ik gebruik deze :mirko
geen perslucht nodig, enkel een stopcontact
al denk ik niet dat er commerciële bieren zijn die gebrouwen worden met verse hop, zelfs geen special editions bij mijn weten..
brouwerij de Plukker komt elk jaar met zijn 'Single Green'
ik werk nog steeds met grote tevredenheid met de enolmatic met de standaard vulpijp ( dus zonder bierkit )
Synthetische kurk is geen oplossing, de meeste hobbytoestellen kunnen die niet gebruiken. En eerlijk gezegd gaat dan ook een beetje het nut van die kurk verloren.
puur uit interesee : wat is dat nut dan ? Ik heb altijd wat de indruk ( mogelijk verkeerd ) dat het gebruik van kurk in stand gehouden wordt voor de associatie met kwaliteit en artisanaal werken, maar eigenlijk niets toevoegt. Een beetje zoals veel consumenten nog steeds blik met lagere kwaliteit bier associëren
Nu hebben ze bij de Brewmonk toch ook de counterflow chiller in het gamma gestoken.
Aangezien de Brewmonk nog geen filter op de pomp heeft heb ik de filter van de grainfather er op geknutseld 2de foto.
Lijkt me +/- hetzelfde principe als wat er op de brewster 1ste foto.
Moet zeggen dat ik ook wel whirlpool en dan de ketel een beetje scheef zet, blokje onder de kant van de pomp, en dan een uurtje wacht alvorens over te pompen.
pasted-from-clipboard.pngpasted-from-clipboard.png
bij de Arsegan is dat nu ook het geval, en krijg je er een 'knietje' bij om in de aanzuig van de pomp te plaatsen, zodat je niet maar van de bodem aanzuigt. ik heb hem eerlijk gezegd nog niet gebruikt omdat je die dan eigenlijk al voor het maischen moet plaatsen, en ik wat schrik heb voor gebrek aan circulatie over de bodem
ik kom net toevallig deze tegen : https://braumarkt.com/nl/Dynamite-Alpha-Amylase-5-gr
hier heb ik het voor bij 'ongelezen berichten' in windows 10 en 11, beiden chrome. Vreemd genoeg scheelt het per topic, nu eens wel en dan weer niet
ik heb 5 hopsoorten in de tuin, en beperk mij tot het gebruik van 1 of 2 van die soorten in al mijn recepten. Ik vind dat ruim voldoende
Als die mais ruw is, zijnde niet vermout, dan zul je sowieso inderdaad moeten verstijfselen en daarna enzymen toevoegen voor de omzetting naar suiker. bv https://www.brouwmaatje.nl/sho…-12-gr-9421025516047.html alternatief zul je toch moeten mengen met voldoende basismout om voldoende diastatisch vermogen te bekomen voor de omzetting naar suiker.
Is er een implicatie op de hoeveelheid bottelsuiker? Zou logisch lijken gezien de aard vd gist (brett).
op de website spreken ze over 5 - 10 g / liter, wat mij de normale dosering lijkt, maar met een langere termijn voor carbonatie ( 1 a 3 maand ) dan een standaard bottelgist
bedankt iedereen
aangezien ik mijn installatie vervang, en mij 'in het nieuw' steek, ben ik ook aan het kijken naar de beste oplossing voor koppelingen. Vreemd genoeg is de tegenstroomkoeler van Arsegan met tri-clamps uitgerust, maar geen enkel ander element in de installatie. Het lijkt me echter wel de meest hygienische oplossing. nu geraak ik echter geen wijs uit de afmetingen. Welke clamps heb ik als de flens 50,5 mm diameter is ?
ik heb een sterk vermoeden dat je deze niet als 'eenketelsysteem' kunt gebruiken, maar dat je moet filteren naar een aparte kookketel, tenzij je inderdaad voor biab gaat, en deze filter enkel dient om je biab zak weg te houden van het verwarmingselement
en je kunt zo'n generator ook op lpg krijgen, wat vermoedelijk het omslagpunt voor rendabiliteit een stuk naar beneden haalt. Ik vraag me wel af wat de buren er van zouden vinden.
misschien corrigeert die maatindeling voor de ruimte onder de kraan ? Hoeveel zit daar onder bij die ketels ?
ik heb het destijds met mijn easybrew getest, en zoals hierboven beschreven : het gaat, maar biedt geen meerwaarde omdat de fijne prut er los doorheen valt
Ispindel ( altij iets mee aa nde hand ) en partyvaatjes ( priegelwerk om geen CO2 lekken te hebben, ongelooflijk prutswerk om de dop er na gebruik uit te krijgen en beginnen te oxideren na een keer of 3 gebruikt en gereinigd te hebben )
een kleine bedenking is dat het verschil tussen mash volume en boil volume nogal klein lijkt voor 3 kg mout, tenzij je die biab bag gaat staan uitwringen
ten gepasten tijde ga ik eens een post doen over mijn wedervaren, nu ik zo'n 2 jaar bezig ben.
en met die bleek ver uit de buurt van je brouwketel blijven !
als we inbev mogen geloven is de temperatuur tijdens het koken van minder belang dan de gasbellen die je vormt ( vandaar de rollende kkok die we zo graag zien ) : https://ab-inbev.be/nl_BE/news…re-ecologische-voetafdruk
Dus misschien kunnen we energie sparen door gas (co2 ) in te brengen met een bruissteentje en onder het kookpunt te blijven
Sorbitol is ook een optie. Maar of het chemische brol is of niet, dat weet ik niet?
het is in principe een natuurlijke zoetstof, ze is van nature in appels, peren, pruimen, bramen ... aanwezig. Maar ik betwijfel of het poeder dat je aankoopt ook daar uit gewonnen wordt. Dat gezegd zijnde vind ik het geen dankbaar alternatief, want je hebt er schandalig veel van nodig ( minder zoetkracht dan gewone suiker ), en dat geeft dan toch weer een bijsmaak
noem mij een kommaneuker of een pezewever, maar aan dit soort programma's meedoen als hobbybrouwer kan de hobby volgens mij ook om zeep helpen. Momenteel wordt oogluikend toegestaan dat hobbybrouwers hun bieren uitdelen of buitenshuis schenken zonder accijnzen, FAVV etc. Dat openlijk op TV beginnen doen, kan bij sommige instanties wel eens in het verkeerde keelgat schieten en repercussies hebben op iedereen. Hetzelfde effect zien we bij de oldtimers, om dat een paar eikels per se moeten blijven dagelijks aan het station parkeren, woon-werkverkeer doen of rondrijden met reclame op een O-plaat
Met excel kan je heel veel en volledig op je eigen bedrijf afstemmen.
zo gebeurt het in mijn brouwerij. Aangifte en betaling accijzen gebeurt gewoon op het portaal van accijnzen zelf. eens je daar je weg in kent valt dat best mee
Inderdaad niet moeilijk maar zou je de bottelgist kunnen toevoegen aan de bottelsuiker? Nu moet ik dat steeds afzonderlijk nog eens toevoegen maar mocht het samen kunnen dan spaart het me nog tijd uit.
ik vrees dat je je gist daarmee meteen om zeep helpt door osmotische stress
of gewoon op de waterkraan, met een luchtbel in de leiding. Dan heb je toch al makkelijk 2.5 a 3 bar getest, en je kunt toch aflezen op welke druk je aan het testen bent
Batch van 500liter. 1 tot 2 maal per maand om te beginnen.
Best eens je vierkante meters uitrekenen in die garage dan. Je brouwerij moet er in kunnen, maar ook je stock, warme kamer, leeggoed ... Voor 500 liter tikt dat al aardig aan
Moet dit wettelijk niet op de verpakking vermeld staan dat deze geschikt zijn voor voeding?
ja, aanduiding E290
Favv heeft een heel goede tool die je toont op welke punten ze controleren : https://www.foodweb.be/dynamofoodwebsite/nl selecteer brouwerij, en je krijgt netjes de checklists gepresenteerd. Op jouw concrete vraag : checklijst 3193 - 2. specifieke eisen. In de praktijk : zorg dat je vloer waterdicht is, goed afwatert en een afvoer heeft, en dat je muren en plafond afwasbaar zijn en niet 'kruimelen'
het is een stuk 'vergevingsgezinder' dan teflon, laat toe de uitlijning van je verbinding te corrigeren ( terugdraaien om een kraan haaks te zetten bv ) zonder lekkage. Over caviteiten kan ik met niet uitspreken, maar ik kan wel bevestigen ( proefondervindelijk ) dat je er al mee kunt afdichten op 1 winding draad, dus veel ruimte voor caviteiten schiet er dan niet over.
Dit ziet er zeker interessant uit
Mogelijks iets goedkopere (tijdelijke) oplossing om uit te proberen dan alles naar triclamp te moeten zetten
of loctite 55 dichtingsdraad, vind je in elke doe het zelf en is heel makkelijk in gebruik
Enne, even uit nieuwsgierigheid : laat je weten hoe het tappen hiermee meevalt ? Ik heb momenteel de gelijkaardige met externe tapkop, maar commercieel lijken deze wel leuk omdat er geen hulpmiddelen aan te pas komen
Normaal in die vatjes niet : er zit een kunststof coating aan de binnenzijde
eventje googelen op party star of Fass-Frisch. Zeker bij Brouwland en BMS
Jullie hebben allemaal gelijk natuurlijk. Mijn ervaring met BMS is zoals gezegd altijd positief, en ik geloof inderdaad wel dat ze me tegemoetgekomen zouden zijn, had ik het met iets meer geduld aangepakt. Het is de aard van het beestje vrees ik. walter : deze thread voegt eigenlijk weinig waardevols toe, en stelt BMS in een daglicht waar ik ze liever niet in stel. Kan je die censureren, of laten we dit voor wat het is ?
Ik ben er zeker van dat ze iets zullen doen.
dat heb ik achteraf ook bedacht, maar op het moment zelf is alles 'in vroede koleire' zoals we in WVL zeggen in de compostbak gevlogen.
normaal koop ik zowat alles bij BMS, en ben ik steeds tevreden. Bij uitzondering wilde ik bij mijn laatste brouwsel een hop kopen in plaats van de eigen kweek te gebruiken, maar viel dat even tegen zeg ! Het was Saaz 'Quatre quarts' : een vierde takken, een vierde bladeren, een vierde zaad en een vierde hop. Het was precies alsof men de keldervloer even had opgeveegd en alles met stoffer en blik in een zak gekieperd had.
Je zou hem ook door een platenkoeler kunnen vervangen, veel kleiner en eigenlijk een stuk efficiënter. Hier een voorbeeldje van een platenkoeler die wel eens door hobbybrouwers wordt gebruikt :
of meteen een ( gedeeltelijke ) koelmantel rond de ketel. Minder plaats nodig, en veel geschikter om cold break te whirlpoolen
Heeft iemand ervaring met het opvragen van gedetailleerde informatie over de samenstelling van zijn drinkwater ? Tot nu toe heb ik zeer weinig gedaan qua waterbehandeling, behalve aanzuren met melkzuur, vanuit de optiek "if it ain't broke don't fix it". Maar nu heb ik plannen om aan pils te beginnen, en daar kan het wel eens een factor worden.
Als ik op de site van de watergroep kijk, geven ze voor mijn gemeente maar liefst 5 verschillende bronnen, met sterk uiteenlopende samenstelling ( Ca bijvoorbeeld van 38 tot 159 mg ). Weet iemand of dit betekent dat ze nu eens de ene, dan weer de andere bron aanspreken, of eerder constant 'mixen' ?