Berichten van pepito

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Iedereen bedankt om mee te denken.

    Walter: Dat is vrees ik vol materiaal, niet geschuimd, dus niet zo geschikt als thermische isolatie. Ik denk dat ik toch met die armaflex aan de slag ga. Aangezien dat waterbestendig id, en temperaturen boven de 80 graden aan kan, moet het te doen zijn dat proper te houden


    Correctie: walter heeft me op het goede pad gezet, ze hebben ook celrubber

    Voor het surfpakverhaal zal ik een heel dikke surfer moeten vinden vrees ik. :grinning_face_with_smiling_eyes::grinning_face_with_smiling_eyes: het zijn 150 liter tanks met platte bodem met inwendige koelplaten. Ik heb ze gekozen omdat ik dan relatief weinig ruimte benut. Een klimaatkast zal dat weer wat ongedaan maken. De koeling kan ze op dit moment netjes op 7 graden houden, in combinatie met de bubbelwrap waar ik ze mee inpakte, maar ik wil een nettere oplossing, die ook verwijderbaar is voor het schoonmaken

    Voorlopig heb ik ze nog niet, maar ik heb een offerte op zak voor 100 stuks. Dat is te veel voor wat ik nodig heb, maar als er hier interesse is kan ik er doorverkopen voor 7 euro per stuk + een forfaitaire vergoeding van een flesje homebrew per bestelling :grinning_face_with_big_eyes:. Laten jullie weten of er interesse is? Af te halen in Gits.

    Dit betekent de facto dat je een drankenhandel bent.

    Je moet wel degelijk een ondernemingsnummer hebben, en dat activeren bij de BTW, ook voor verkoop aan particulieren. Of je dat als feitelijke vereniging, als eenmanszaak, als BV ... doet is een keuze. Denk goed na over wat je wilt doen ( afhankelijk van de omzet voor handelaars of horeca in verhouding tot particulieren ben je ofwel detailhandel ofwel groothandel ) , en zorg dat die activiteiten meteen bij de aanvraag gevoegd zijn. Voor elke wijziging of bijkomende activiteit moet je opnieuw langs de kassa passeren.

    Aangeven aan de belastingen moet je wel degelijk altijd doen : die drempel qua omzet geldt voor een eventuele vrijstelling van BTW ( die ook inhoudt dat je geen BTW kan recupereren ).

    Je moet je aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds, maar kunt op basis van een lage winst wel vrijstelling van bijdragen bekomen.

    Je moet een registratie bij favv hebben.

    ...

    handel drijven in ons land, zonder papierwinkel is vrees ik een utopie.

    Laat je erg goed informeren door een boekhouder.

    die putjesgeur is gewoon de brett, die rijkelijk later dan de sacch op dreef komt. Na langer lageren verzwakt die geur terug. Als je na 2 maand bottelt, riskeer je veel druk op je flesjes en gushers. Die brett en lacto eten alles op waar de sacch geen weg mee kon.

    Zoals de titel aangeeft : ik kwam het hier al als antwoord op een ander topic tegen, en zat met de vraag. Wat zou er tegen zijn om je wort heet in de fermenter te pompen, en daar je koeling te gebruiken vooraleer te pitchen ?

    Ik heb alvast mijn pro en cons op een rijtje gezet :


    Pro :

    * minder kuis -en desinfectiewerk aan platenkoeler e.d.

    * minder kans op infectie door minder onderdelen in de transportketen tussen kookketel en gisttank

    * extra desinfecterend effect van het hete wort in de fermenter


    Con :

    * zal enkel lukken met rvs tanks

    * risico op vervorming van de fermenter ? ( bij mijn polsinelli setup lijkt de kookketel en de fermenter in hetzelfde materiaal opgetrokken, dus laag risico als je onderdruk vermijdt ? )

    * aanzuigen van lucht tijdens het afkoelen

    * tragere afkoeling ( afhankelijk van het koelsysteem )


    Heeft iemand nog bijkomende gedachten of ervaringen ?

    1 x Arsegan Easybrew 30 met koelspiraal


    1 kookketel inox 40 l met opening voor kraantje.

    klein materiaal : een automatische hevel, een voorraadje plastic champagnekurken met aanbrenger, met muiltjes, een roerstok in hout.

    Mag weg, eventueel ook in losse elementen, voor een redelijk bod.

    Een update : de schuimhoudbaarheid bij dit brouwsel is nihil. De smaak is er niets mis mee, maar laat ik het zo uitdrukken : sprite heeft een betere schuimhoudbaarheid. Blijkbaar is die extreme eiwitrust toch nefast gebleken.

    Ik denk dat jullie me op het goede spoor gezet hebben. Ik heb er nooit bij stilgestaan, maar voorheen draaide de pomp inderdaad niet tijdens het inmaischen. Samen met de stap om een eiwtirust in te voeren ben ik om een of andere reden, alvast niet bewust, de pomp vroeger gaan aanzetten. Dat verklaart zo goed als zeker die zetmeelkoek op de bodem;

    mbroek : ik ben nooit aan de enzymrust geraakt, want ik had tegen dan al een laag steenkool gemaakt, vandaar dat ik wel degelijk nog een pak zetmeel in circulatie had. Ik ben net ook op 1.2 mm overgeschakeld, op aangevne van je andere post.

    Zekerheidshalve ben ik het opwarmen nu even aan het checken. Een zelfde hoeveelheid water met 1000 en met 2500 watt.

    In elk geval bedankt, ik kan weer verbeteren.

    Hier even terug op inpikken. Vandaag weer een brouwsel naar de kl* in de arsegan.

    oorzaken die ik heb uitgesloten :

    *vuil in de pomp : er zat niets in, hij pompte nu tijdens het maishen vlot rond

    *droog warmen. ik heb het niveau in de gaten gehouden boven de filterplaat, en het was niet eens gestegen

    *gelificatie van ruwe granen : er zaten er deze keer geen in

    * te fijn geschroot : nu zat ik op 1.2 mm Bij de succesvolle brouwsels hanteerde ik tot nu toe 1 mm, schijnbaar zonder problemen.

    *te hoog wattage : 1000 W voor 15 liter lijkt me niet te veel, hij sloeg overigens na een paar seconden warmen meteen in veiligheid.


    Vaststellingen/mogelijke oorzaken waar ik graag jullie mening over hoor

    *ondanks het vlotte rondpompen lag er blijkbaar een dikke laag zetmeel op de bodem van de ketel, en dus ook rond de thermostaat.

    *dit is de derde keer dat ik een eiwitrust probeer, omdat ik wat schuimproblemen had, 2 keer daarvan had ik dus verkoold wort.

    *Ik roer nu meer dan vroeger, om 'deegballen' te vermijden bij die koelere eiwtirust. Misschien jaag ik zo meer zetmeel door de filterplaat ?

    *pompen tijdens het storten : goed of niet ?

    *bij het warmen met water heb ik geen problemen, hoewel ik de indruk heb dat hij even snel warmt bij om het even welk wattage.


    alle hulp is welkom, want dit is frustrerend

    ik denk dat het inderdaad loctite 55 is, maar nu vind ik dat doosjewel niet meer terug zeker ! Als het niet in contact komt met de vloeistof , dan kun je om het even welke smering gebruiken natuurlijk.

    Met een beetje tweaks ben ik best tevreden over mijn fastferment. Ontevreden klanten die hem kwijt willen kunnen voor een prijsje bij mij terecht. Maar voor je hem helemaal opgeeft: de dichting van het deksel is gewijzigd tov de eerste generaties, die eerste waren inderdaad rommel. Foodgrade smering zoals de eerder vermelde zuurvrije vaseline helpen griperende schroefverbindingen mijden. En dump de teflon en vervang hem door foodgrade loctite dichtingsdraad. Ik zoek het nummertje wel even op.

    Ondertussen ben ik aan het filteren, en ik kan alvast meegeven dat dat zeer moeizaam verloopt. Ik schroot normaal op 1 mm, en dan verloopt het filteren ongeacht het soort mout en graan in de minder dan een half uur. Nu komt er geen einde aan. Ik weet niet of het met het oorspronkelijke probleem te maken heeft, maar ik geef het maar mee.

    Vandaag brouw ik voor de 5e of 6e keer met de arsegan. Tot nu toe was ik er heel tevreden over, maar nu krijgt hij kuren. Bij het opwarmen valt hij na een kleine minuut volledig uit : sturing en pomp. Na een minuutje start hij terug op, al is het programma dan wel verdwenen. Het lijkt er op dat een thermische beveiliging aan het tilt slaan is, want hij draait zeker niet droog. Heeft nog iemand dit voorgehad ?

    Zonder de discussie over zin en onzin van een eiwitrust bij 50 ° te willen starten ( bij dit recept in mijn situatie krijg ik betere schuimhoudbaarheid met eiwitrust ) : kan het kwaad als die eiwitrust veel te lang is. Mijn easybrew heeft besloten kuren te vertonen ( zie aparte draad ), waardoor het beslag zo'n uur op 50 ° is blijven staan.

    De ET hop is een proefje, daar hing veel meer aan. De Coigneau stelt gewoon teleur, weinig hop en volgens mij met weinig alfazuur.

    Die Coigneau is toch net daarom interessant ? Als ik me niet vergis was dit oorspronkelijk de hop die voor Lambiek gebruikt werd, omdat hij hoofzakelijk beta en nauwelijks alfazuur bevatte, vandaar dat men nu de hop laat verjaren voor hetzelfde effect. Hij geraakte in onbruik net daardoor, omdat hij enkel voor Lambiekbrouwers interessant was, en bovendien lage opbrengsten leverde.

    Dit weekend in zeven haasten 4,4 kilo ( nat), tettnanger, spalter select, perle en northern brewer geplukt , vacuum verpakten ingevroren, wegens onverwachte reis voor het werk vanaf morgen. Aangezien alles hier normaal aan de lucht droogt, is lang niet alles volledig gedroogd. Er zal veel met verse hop gebrouwen worden dit jaar.

    Ondertussen zijn ze in poperinge gestart met het oogsten. Omdat die mannen wel weten wat ze doen zal ik er ook aan beginnen, maar ik zou toch graag ook leren hoe je best bepaalt of de hop klaar is. Voelen en ruiken blijken voor de geoefende kweker blijkbaar voldoende, maar ik voel me niet zeker. Nu lees ik dat je door 100 % te drogen, en het restgewicht te meten, een objectieve parameter hebt. Tussen de 20 en 23 % zou blijkbaar betekenen dat de hop oogstklaar is. Nu vraag ik mij af: als hij nog niet klaar is, verwacht je dan een hoger of een lager percentage? Met andere woorden, is dit een dalende curve ? Ter info : mijn Tettnanger zit nu op 21, ruikt heerlijk en voelt papierachtig aan.