Berichten van pepito

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Een update : de schuimhoudbaarheid bij dit brouwsel is nihil. De smaak is er niets mis mee, maar laat ik het zo uitdrukken : sprite heeft een betere schuimhoudbaarheid. Blijkbaar is die extreme eiwitrust toch nefast gebleken.

    Ik denk dat jullie me op het goede spoor gezet hebben. Ik heb er nooit bij stilgestaan, maar voorheen draaide de pomp inderdaad niet tijdens het inmaischen. Samen met de stap om een eiwtirust in te voeren ben ik om een of andere reden, alvast niet bewust, de pomp vroeger gaan aanzetten. Dat verklaart zo goed als zeker die zetmeelkoek op de bodem;

    mbroek : ik ben nooit aan de enzymrust geraakt, want ik had tegen dan al een laag steenkool gemaakt, vandaar dat ik wel degelijk nog een pak zetmeel in circulatie had. Ik ben net ook op 1.2 mm overgeschakeld, op aangevne van je andere post.

    Zekerheidshalve ben ik het opwarmen nu even aan het checken. Een zelfde hoeveelheid water met 1000 en met 2500 watt.

    In elk geval bedankt, ik kan weer verbeteren.

    Hier even terug op inpikken. Vandaag weer een brouwsel naar de kl* in de arsegan.

    oorzaken die ik heb uitgesloten :

    *vuil in de pomp : er zat niets in, hij pompte nu tijdens het maishen vlot rond

    *droog warmen. ik heb het niveau in de gaten gehouden boven de filterplaat, en het was niet eens gestegen

    *gelificatie van ruwe granen : er zaten er deze keer geen in

    * te fijn geschroot : nu zat ik op 1.2 mm Bij de succesvolle brouwsels hanteerde ik tot nu toe 1 mm, schijnbaar zonder problemen.

    *te hoog wattage : 1000 W voor 15 liter lijkt me niet te veel, hij sloeg overigens na een paar seconden warmen meteen in veiligheid.


    Vaststellingen/mogelijke oorzaken waar ik graag jullie mening over hoor

    *ondanks het vlotte rondpompen lag er blijkbaar een dikke laag zetmeel op de bodem van de ketel, en dus ook rond de thermostaat.

    *dit is de derde keer dat ik een eiwitrust probeer, omdat ik wat schuimproblemen had, 2 keer daarvan had ik dus verkoold wort.

    *Ik roer nu meer dan vroeger, om 'deegballen' te vermijden bij die koelere eiwtirust. Misschien jaag ik zo meer zetmeel door de filterplaat ?

    *pompen tijdens het storten : goed of niet ?

    *bij het warmen met water heb ik geen problemen, hoewel ik de indruk heb dat hij even snel warmt bij om het even welk wattage.


    alle hulp is welkom, want dit is frustrerend

    ik denk dat het inderdaad loctite 55 is, maar nu vind ik dat doosjewel niet meer terug zeker ! Als het niet in contact komt met de vloeistof , dan kun je om het even welke smering gebruiken natuurlijk.

    Met een beetje tweaks ben ik best tevreden over mijn fastferment. Ontevreden klanten die hem kwijt willen kunnen voor een prijsje bij mij terecht. Maar voor je hem helemaal opgeeft: de dichting van het deksel is gewijzigd tov de eerste generaties, die eerste waren inderdaad rommel. Foodgrade smering zoals de eerder vermelde zuurvrije vaseline helpen griperende schroefverbindingen mijden. En dump de teflon en vervang hem door foodgrade loctite dichtingsdraad. Ik zoek het nummertje wel even op.

    Hoe grof schroot je dan ? Ik vrees dat dit de oorzaak is van mijn probleem. Filtering eventjes dicht, alle vloeistof bovenin de korf, en het boeltje verhit als gevolg.

    Blijkbaar moet hij toch eventjes oververhit zijn geraakt. Een dikke zwarte korst sierde de bodem. Waarschijnlijk toch even te weinig vloeistof op de bodem, aangebrand en vervolgens de aangebrande laag als isolator blijven werken. Hij functioneert terug perfect. Dit zal wel zijn effect hebben op de smaak van mijn licht blondje vrees ik.

    Ondertussen ben ik aan het filteren, en ik kan alvast meegeven dat dat zeer moeizaam verloopt. Ik schroot normaal op 1 mm, en dan verloopt het filteren ongeacht het soort mout en graan in de minder dan een half uur. Nu komt er geen einde aan. Ik weet niet of het met het oorspronkelijke probleem te maken heeft, maar ik geef het maar mee.

    Vandaag brouw ik voor de 5e of 6e keer met de arsegan. Tot nu toe was ik er heel tevreden over, maar nu krijgt hij kuren. Bij het opwarmen valt hij na een kleine minuut volledig uit : sturing en pomp. Na een minuutje start hij terug op, al is het programma dan wel verdwenen. Het lijkt er op dat een thermische beveiliging aan het tilt slaan is, want hij draait zeker niet droog. Heeft nog iemand dit voorgehad ?

    Zonder de discussie over zin en onzin van een eiwitrust bij 50 ° te willen starten ( bij dit recept in mijn situatie krijg ik betere schuimhoudbaarheid met eiwitrust ) : kan het kwaad als die eiwitrust veel te lang is. Mijn easybrew heeft besloten kuren te vertonen ( zie aparte draad ), waardoor het beslag zo'n uur op 50 ° is blijven staan.

    handel drijven =btw nummer aanvragen, ongeacht of je dat in hoofdberoep, bijberoep, als eenmanszaak of vennootschap doet. Of je btw plichtig bent is dan een andere discussie. Verkopen aan consumenten is horeca, en dan kom je zelfs niet in aanmerking voor de vrijstellingsregeling.

    De ET hop is een proefje, daar hing veel meer aan. De Coigneau stelt gewoon teleur, weinig hop en volgens mij met weinig alfazuur.

    Die Coigneau is toch net daarom interessant ? Als ik me niet vergis was dit oorspronkelijk de hop die voor Lambiek gebruikt werd, omdat hij hoofzakelijk beta en nauwelijks alfazuur bevatte, vandaar dat men nu de hop laat verjaren voor hetzelfde effect. Hij geraakte in onbruik net daardoor, omdat hij enkel voor Lambiekbrouwers interessant was, en bovendien lage opbrengsten leverde.

    Dit weekend in zeven haasten 4,4 kilo ( nat), tettnanger, spalter select, perle en northern brewer geplukt , vacuum verpakten ingevroren, wegens onverwachte reis voor het werk vanaf morgen. Aangezien alles hier normaal aan de lucht droogt, is lang niet alles volledig gedroogd. Er zal veel met verse hop gebrouwen worden dit jaar.

    Ondertussen zijn ze in poperinge gestart met het oogsten. Omdat die mannen wel weten wat ze doen zal ik er ook aan beginnen, maar ik zou toch graag ook leren hoe je best bepaalt of de hop klaar is. Voelen en ruiken blijken voor de geoefende kweker blijkbaar voldoende, maar ik voel me niet zeker. Nu lees ik dat je door 100 % te drogen, en het restgewicht te meten, een objectieve parameter hebt. Tussen de 20 en 23 % zou blijkbaar betekenen dat de hop oogstklaar is. Nu vraag ik mij af: als hij nog niet klaar is, verwacht je dan een hoger of een lager percentage? Met andere woorden, is dit een dalende curve ? Ter info : mijn Tettnanger zit nu op 21, ruikt heerlijk en voelt papierachtig aan.

    Ik heb al een paar keer hetzelfde voorgehad. Ik heb toen gewhirlpoold en vervolgens de pomp in zon 200 micron filterzak , hangend is de ketel, laten pompen. Na een paar liter zit die ook potdicht, maar je hebt wel mooi alle prut in die zak zitten. Zo kan ik ook meteen de pomp gebruiken om vervolgens over te pompen naar het gistvat. Dat is me zo goed meegevallen dat ik die bazooka verwijderd heb, en dit systematisch doe. Bij bellen hang ik de filerbodem terug in bij het koken? Bij wijze van enorme hopspider.

    Hier beginnen ze toch ook onder de droogte te lijden. Hier en daar wat verdorde bladeren, maar wel Al belletjes van onGeveer een cm. Behalve de TettnAnger. Die zal het dit jaar in 2 fasen doen blijkbaar. Sommige bellen zijn al zo goed al plukrijp, terwijl andere echt nog maar enkel Mm groot zijn.

    Wat dat water geven betreft geef ik ook de planten in de tuin liever 1 keer veel dan dagelijks een beetje. Er is mij verteld dat planten dan beter wortelen en beter tegen droogte kunnen, omdat ze zelf water zoeken. De hop krijgt eigenlijk nooit water, maar dat zal ik toch moeten aanpassen.

    Hier is het ook zo droog, maar de hop lijkt er geen last van te hebben. Onze kleigrond droogt wel niet zo makkelijk uit. Enkel in het begin van het seizoen geef ik wat koemest en compost. Die hop wortelt diep en ver genoeg om te vinden wat hij nodig heeft, vooral als de rest van de tuin wel bemest wordt (groenten en gazon naast de planten )

    Das een probleem dat ik ook steeds vaker ondervind. Voor kleine hoeveelheden is een kilo van speciale mouten eigenlijk al veel te veel. Misschien een ideetje voor de handelaren ? Pakjes van 100 gram. Ik denk wel dat het zelf branden van mout moet lukken, al zal het waarschijnlijk niet zo evident zijn om hetzelfde resultaat te krijgen als je het recept wil herhalen.

    Idd bizar, warmte gaat naar boven...
    Blijf er bij dat ik denk dat het iets met het bovenste bier in de CCT te maken heeft?
    Soit, ik hou jullie op de hoogte :-c

    misschien houdt dit wel steek. Als de gist in de cct wat uitgezakt is, en je tapt bij het bottelen onderaan af, kan het misschien dat je gradueel van veel gist in de eerste naar relatief minder gist in de laatste flesjes gaat. Dan zullen die laatste misschien wat trager op gang komen bij de nagisting.

    Mijn hopplanten staan in ingegraven cementkuipen. Het lijkt bijna onmogelijk daar rizomen van uit te halen ,zonder de scheuten die je wilt behouden ook om zeep te helpen. Hebben jullie daar ervaring mee ? Nu probeer ik uitlopers “om te leiden” naar bloempotten, het is nog af te wachten of das succes zal hebben.:pray:

    Die bananen om mee te koken hebben ze geregeld in de Albert Heyn. Ze smaken ook anders dan gewone bananen, ergens tussen aardappelen en bataat in. Ik denk dat die al helemaal niets aan de smaak zouden bijdragen.

    Voor de vergisting gebruik ik een Pi. Alle sensoren en relais zitten op een enkele lange onewire bus. Eigen software, CraftbeerPi was er nog niet, het draait dus al een paar jaartjes.


    Als ik het opnieuw zou moeten doen werd het een bestaand systeem.

    dat intersseert mij wel, ik had al temperatuursensors op eendraad, maar heb je eventueel nog referenties voor die relais ?

    Mijn Belgische cascade geeft wat minder citrus af dan die die ik vorig jaar kocht bij BMS. Mijn rizoom komt van bij het hoppecruyt.

    Ik ga er makkelijkheidshalve van uit dat de mijne ongeveer hetzelfde is van alfazuur die van het hoppecruyt, en aangezien die van vorig jaar 6.9 % was lijkt medat logisch. Ik heb wel geen iee waar die van BMS vandaan komt

    ik stel hem in om 102 maar komt maar op 99/ 100 op en af dus timer loopt niet. heb al filmpjes gezien waar hij over de 100 gaat en timed. heb de pomp gebruikt bij het maischen en was op de eerste stap en na een korte tijd was het over en uit :)

    dus de thermostaat detecteert de ingestelde temperatuur niet, en dan loopt de timer logischerwijs niet. Ik blijf er bij dat je best eens met een andere thermometer meet welke temperatuur er werkelijk is als hij 100 aangeeft, en dat je dan de thermostaat navenant calibreert. Bij de arsegan doe je dat door - en + tesamen In te drukken, en dan het aantal graden correctie in te geven (tussen -10 en +10, dus je geeft eigenlijk een offset aan ) Dan zal hij effectief 102 lezen bij 102 , en wel timen.


    Edit : bij de brew monk is het principe hetzelfde blijkbaar. Zie de handleiding die steinie in. De bibliotheek gezet heeft, punt 4 onder 2.5.1.

    ik heb in voorbereiding van mijn aankoop van de easybrewer een en ander over die dingen gelezen. de timer loopt pas als de ingestelde temperatuur is bereikt.

    Als hij de 100 niet haalt zal de timer nooit beginnen lopen, misschien eens testen, zoals hierboven gesuggereerd, om hem hoger in te stellen. Als hij effectief over de 100 geraakt, dan is er een ander probleem. Geraakt hij er niet over, dan zal de timer nooit lopen, en dan kun je best eens opzoeken hoe je de temperatuursensor kan calibreren, dat is blijkbaar mogelijk.

    Ik heb mij een tijdje terug in een spending frenzy een 'bens bottle washer' aangeschaft. De verzending kostte evenveel als het toestel. Eigenlijk een hulpstuk dat je in de plaats van de schroef in de meeste whirlpool of ikea vaatwassers kunt steken. Ik had toch net mijn keuken verbouwd en had een oude vaatwas op overschot. Dit werkt heel goed, voor 24 flesjes ineens. Met het juiste programma reinig en pasteuriseer je de flesjes ineens.

    uit mijn ervaring met metaaldetectoren in RVS heb ik geleerd dat het al dan niet magnetisch zijn eigenlijk niets met de kwaliteit van de rvs te maken heeft. Het is de magnetiseerbaarheid die er toe doet. Dat heeft dan weer te maken met het ferrietgehalte van het RVS. 304 heeft er relatief veel, dus kan makkelijk licht magnetisch gemaakt worden ( door te lassen, koud te vormen, contact met magnetisch materiaal enz. ), 316 bevat al een stuk minder ferriet, maar zal voor bepaalde toepassingen nog steeds te magnetisch kunnen worden. Voor onze detectoren wordt het RVS thermisch behandeld ( uitgegloeid ) om van het ferriet af te komen.