Berichten van HermanH

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Zou ik niet doen want zo ga je de korf vervormen als je die omhoog takelt.

    Of zoals Herman, twee ogen aan een balkje en die slagershaken eraan hangen.

    Ja, daarom heb ik ook dat balkje in gebruik genomen, in het begin deed ik het ook met 2 haken en een kabel naar de takel. Bij volle ketels plooide die rand ervan toch ook beetje ovaal hoor, vandaar de balk, nu geen last meer van....

    Ik ben het eens gaan opzoeken :

    https://brouwlandprod-yappa.ne…20170820095902-140612.jpg

    Nu snap ik ook wat je probleem is. Ik zou zeggen dat je hier eerder moet zien om de haken rechtstreeks aan de korf vast te maken zonder dit handvat te gebruiken.

    Ik gebruik een van mijn 2 geplooide ijzeren haken rechtstreeks aan de takel om mijn korf van de GF uit het wort te tillen, is toch maar gewoon recht naar boven en als die mooi in het midden zit verschuift die niet, het gewicht van de kort hangt er ook aan, dus nog nooit voorgehad dat die verschoof. Je zou er eventueel 2 rvs spandbandjes op het handvat kunnen klemmen zodat de haak niet horizontaal kan verschuiven.


    haak_takel2.jpg

    ik blijf er toch persoonlijk niet gerust in om een gasbrander op een houten tafel te zetten. niet echt gezond naar mijn goesting maar bon

    Mijn (hoofd-)brander staat op 2 Ytong-stenen, ook al is het een RVS tafel, de hitte is er toch vanaf. Mijn bij-brander (om het wort al tegen de kook te brengen tijdens het filteren) staat gewoon op de betonnen vloer van mijn garage. Die stenen zagen nog vrij makkelijk, dus kan makkelijk op maat gemaakt worden.


    gasbrander_basis.jpg

    Ik heb het zo opgelost, een balkje met paar ogen erdoor, een paar voor mijn 50 en een paar voor mijn 70 liter ketel, en als versterking een alu lat erbij gezet. Katrol kan in een rail schuiven. Voor de mand van mijn Grainfather gebruik ik enkel zo'n geplooide zwarte haak zonder het balkje.


    katrol_garage.jpg

    Vandaag mijn tegendrukvuller toegekregen. Ik moet hem wel nog wat inkorten. Een geluk dat hij maar een klein beetje verbogen is, hij komt helemaal uit china in enkel een plastic vuilzakje :)

    Ik heb die van mij ook zo gewoon in noppenfolie gewikkeld in een plastiekzak gekregen van ginderachter, daarna nog 2 tegelijk besteld voor een paar brouwmaten en die zaten gelukkig wel in een doosje, doch daar hadden ze mij mijn lurven voor +/- 35 Euro douanekosten... :(

    Je kan dit ook met een keg charger eruit duwen. Het kost je wel wat aan patroontjes. Ik denk als je, als het eens aan het lopen is, je je vat opent, dit ook zal blijven lopen, mits je gistvat hoger staat dan je flesjes. Hevelsysteem. Maar dan ben je natuurlijk niet meer onder druk aan het bottelen.

    Ik heb deze maar nog niet uitgeprobeerd. Dit zijn trouwens dezelfde artikelen van KegLand maar dan verkocht op Ali.

    Idd, maar gaat wel een paar patroontjes kosten denk ik, plus dat je ook een aftak moet hebben van CO2 naar de kant die je flesje op (tegen)druk zet, hoe los je zoiets dan op? Beste is een klein flesje CO2, desnoods een van Sodastream, maar daar heb je ook een adaptor voor nodig daar dit een heel grove worm als schroefdraad heeft....

    Als je onder druk vergist en wil bottelen moet je een aparte fles CO2 hebben (met drukregelaar) om een tegendruk te kunnen creëren en dus een constante druk te hebben boven het te bottelen bier en in het te bottelen flesje. Ik vul regelmatig met een tegendrukvuller en zou niet weten hoe ik het zonder extra fles CO2 zou moeten doen zonder dat de ruimte boven het te bottelen bier afzwakt in druk door het leeg lopen van je druk/vergistingsvat, het zal hierdoor ook beginnen schuimen boven uw bier. Zonder schuimvorming in het flesje gaat dit niet lukken denk ik...?

    Deze opstelling is dus enkel en alleen bedoeld om ruimte te winnen? En dus expliciet geen blow-off?

    Yep, is gewoon een oplossing omdat een normaal waterslot er niet meer tussen kan, doch bij CCT's/conische fermenters moet je gist aflaten, dus een gewoon waterslot zou toch niet aangewezen zijn daar er de kans bestaat (en het is ook zo) dat daardoor de inhoud van het waterslot bij je bier geraakt, met alle gevolgen vandien, kans op infectie e.d. Daarom werk ik met een "3-flessen waterslot", hierdoor is er geen kans dat je aanzuiging krijgt in je tank, dus is een 2-ledige oplossing eigenlijk...

    Mooie oplossing maar hoe zet je die aan de binnenkant van het deksel vast?

    Verder... Zal dat niet gaan verstoppen?

    Zie bovenste foto, da's het witte rubbertje die erop zit van het deksel uit de FF. In mijn andere cct's werk ik ook met zo'n darmpjes op een "3-flessen waterslot", nog nooit last van gehad, als je maar zorgt dat er geen gist ontsnapt uit je gistingsvat lukt dees best...

    En vooral wat gistvoeding bijgeven, de originele gist die is ondertussen met alles gaan lopen!!

    Denk dat velen denken om er gewoon wat gist bij te gooien zo uit het pakje, wat Sid nu gelukkig niet gedaan heeft, hydrateren was een goede zet, ook bij het bottelen vergeten velen dit, gewoon zo uit het pakje korrelgist is dan niet echt OK, eerst hydrateren of beter een klein startertje mee maken kan zeker de start ervan bevorderen. En idd, ook vooral gistvoeding geven. Beter zou zijn om indien het bier echt niet herstart de "dubbele opschaalmethode" te gebruiken, een omgekeerde vergisting. Starter maken van bvb 0,5 liter wort, daar een liter van het stilgevallen bier bij, indien aan de gang, 2 liter van het probleembier erbij, dan 4 liter van dat bier erbij, dan 8 liter, 16 enz... Zou het eens moeten opzoeken welk biertje het was, maar gistvoeding is niet onbelangrijk, (heb het ooit wel in een privé-berichtje gedaan, (in ons "messenger-groepje"), maar ik heb het na een paar dagen/week ook eens gehad. Geef steeds braaf gistvoeding, doch de vergistingsfrigo begon na x-dagen echt naar "putjeslucht" te ruiken, gistvoeding bijgegeven en na 2 dagen was die geur compleet weg, dus extra gistvoeding bijgeven (ook al was het geen verstokte gisting) is soms wel nodig, afhankelijk welk bier en in welke omstandigheden het allemaal gebeurd...

    Vacuüm implosie is meestal nogal plots heb je niets gehoord.

    Ik ga hier wel rekening mee houden als ik ooit tot vaten kom.

    Ja, hebben bij een bezoekje aan Huyghe te Melle zo een tank zien staan, doch dit was iets heftiger dan gewoon van krimp, daar moeten die tegen kunnen, daar was het probleem dat ze beginnen pompen zijn met de tank dicht. Bij mijn Chineese CCT (46 liter) hoef ik echt niks te vrezen, die weegt 21,5 kg tov mijn SS BrewTech (53 liter), die weegt maar 11,5, doch die dichting is niet druk- (en dus ook niet onderdruk) bestendig, maar idd, grote oppervlakken en kleine druk in combi met dunne wanden zullen ooit wel eens van zich laten horen, of zien is 't eigenlijk... :/8o

    Is da dan 1l a 1.5l water per 10kg mout bij klam mouten. ¿is dat niet veel?

    Oei, nee nee, da's véél te veel, heb een nul te veel zekers in vorige post 10 à 15 cl = 1 à 1,5 dl, dus 1/10 liter. Begin misschien met iets minder, bij doen kan je altijd en goed doorroeren, en dit nog eens herhalen (het roeren, niet het water) na 5 minuutjes en net voor het schroten. Je kan altijd een handvol mout apart houden om als laatste uw schrootmolen mee te 'drogen'.... Had cl met ml verward blijkbaar in vorige post... 8o:angel:

    Dichting springt er uit, dicht niet 100%.

    Zat je dichting aan de buitenzijde? Deze die je aan de binnenzijde plaatst heeft geen enkel nut, daar er altijd vocht langs de schroefdraad door de opening van de ketel kan, de beste dichting is deze aan de buitenzijde dus, die dicht op de ketelwand en de flens van de doorvoer. Is maar een idee hé, zeg niet dat dit bij jou ook zo was...

    Duidelijk -25 mbar volgens mijn gekalibreerd oor ;)

    Ik heb daar een tijdje geleden eens een formuleke van zien passeren ergens ifv krimp tov temperatuur en volume, maar ik heb er geen aandacht aan gegeven daar mijn CCT's (en zeker die Chinese) niet gaan imploderen bij zo'n onderdruk(jes).... :angel:8o Heb het al tig keer gedaan, kraan dicht bovenaan en koelen maar. Op het moment dat ik nog wat gist wil aftappen zet ik daar toch efkes CO2 op om geen zuurstof aan te kunnen zuigen, dus....:whistling:

    Filteren ging wel zeer moeilijk. Hoe kan ik dit in de toekomst oplossen?

    3 à 5% rijsthulzen mee maischen, ik doe die daar tijdens het opwarmen al in, kunnen ze weken want die durven in het begin nogal droog op het oppervlak drijven. In mijn GF gebruik ik die standaard, en als ik gewoon brouw af en toe, te zien hoeveel vlokken e.d. er in de stort zit. Klam schroten, ongeveer 10 à 15 cl (ipv 100 à 150 ml die ik eerder gepost had... :-O ) water per 10 kg moutstort door de mout roeren en 10 minuutjes laten staan, zijn de kafjes veel mooier heel omdat ze taaier worden en niet zo snel breken, hierdoor is de doorstroming van je spoelwater beter.

    HermanH hoelang laat je deze Kölsch op 12°C vergisten of vanaf wanneer laat je de temperatuur stijgen en hoe snel? En hoelang daarna hou je deze op 20°C?

    Heeft zeker de eerste 3 à 4 dagen op 12° gestaan, daarna telkens met ongeveer een graad per 2 dagen naar omhoog tot ongeveer 16°, dan als hij bijna uitgegist was ook in een paar stappen naar de 20°, dus geleidelijk aan, afhankelijk hoe de gist en dus het waterslot het doet.... Na uitgisten paar dagen laten staan tot hij echt uitgegist was en de diacetyl opgeruimd , kraan bovenaan CCT dicht en dan beginnen koelen tot 5°, en zo op keg geduwd met CO2. Zalig biertje...! :thumbup::bier:

    Een Brettanomyces blond maken met de Jovaru als gist (daar heb je echt totaal geen gecontroleerde vergistings temp bij nodig)

    Ja, die OYL-033 staat hier einde gisting, moet nog aftappen, kan die dan makkelijk nog wat opkweken, DJ's genoeg, of een van die Dolium vaatjes om eens te proberen en idd, die mag warm staan en idem vergisten. Deze met die Viking mout staat nu op 33 graden. Ik heb nog wel een Brettje van u in den diepvries zitten, zal eens zien een dezer....

    Eergisteren mijn tarwe-ondergistertje gebrouwen, doch was nu niet echt tevreden van de doorstroom van mijn nu toch wel tot de in de puntjes gereinigde platenkoeler, na 5 beurten reinigen. Nu heb ik wel kunnen koelen tot 12°C. maar het heeft efkes geduurd eer de wort erdoor zat. Nu, kreeg ik deze namiddag een ingeving om het eens uit te vissen, en idd, na het verwijderen van mijn temperatuurmeter was het duidelijk, het siliconeslangetje dat in het stukje tuinslang zat was stuk gegaan en zat met een kapot lipje in de wort-doorstroom. Pluspunt is dat ik zo gezien heb dat de platenkoeler vanbinnen er echt nog nieuw uitzag, Misschien moet ik toch een vaste koppeling maken met de temperatuurmeter en de koppeling tot ik een spiraalkoeler heb...?


    platenkoeler_gereinigd_na_bijna_8_jaar_brouwen.jpg


    Hier het kapotte slangetje:


    platenkoeler_gereinigd_na_bijna_8_jaar


    12graden_tarwe_ondergister.jpg

    Voor mij blijft het een raadsel, ik heb het maar 1 x miniem voorgehad en dat was toen ik voor gemakzucht ifv de waterbehandeling ook Antioxin toegevoegd had bij het spoelwater, anders dus nooit last van gehad.
    Ik weet dat Davy het ook voorgehad heeft maar die gebruikte ook toen antitoxin in zijn spoelwater, (ondertussen doet hij dat ook niet meer maar weet niet wat zijn resultaten tot op heden zijn)

    Ik ga eens proberen om de volgende brouw die Omer nog eens te herbrouwen, met maar de helft Antioxin in de maisch en niks in het spoelwater. Daarna op keg duwen en carboniseren, en dan bottelen onder tegendruk, eens zien wat het dan geeft.... :/

    Laat het onder druk vergisten eens vallen dat zorgt nu eenmaal dat er meer SO2 geproduceerd wordt en de reeds aanwezig zavel verbindingen in oplossing blijven,
    Net als geforceerd carboniseren, bij nagisting op fles kan de gist de nog aanwezige zwavelverbindingen omzetten tot SO4

    En in spoelwater doe je geen Antioxin!! dat is het zelfde als dat je die extra bij je maish zou doen. En als je die samen telt dan ben je vermoedelijk aan het over doseren.

    Wel, da's het 'm eigenlijk, het was telkens met "hergisting op fles" biertjes dat die zwavelgeur erin zat, dus vandaar dat ik dacht om geen Antioxin meer te gebruiken en ze merendeels onder gesloten omstandigheden (carboniseren en keggen) te bottelen/consumeren, dan heb ik die A'ox. niet nodig om oxidatie tegen te gaan....

    Nog nooit je probleem gehad HermanH

    Ik gebruik ook Antioxin, maar enkel in maisch en pas ook mijn water aan ivm de verhoging van het Sulfaat.

    Daar hou jij toch ook rekening mee?!

    Ja, ik heb aangepaste waterprofielen staan van mijn demi- en stadswater. Gebruik steeds gistvoeding en voldoende gist, dus waaraan het ligt, kan ik tot op heden niet zeggen. Ga nog eens die Omer klonen met alles hetzelfde in dat receptje, enkel geen Antioxin erbij gooien, als het dan nog is kan ik beter stoppen denk ik, moet ik terug naar de kleuterklas leren bier brouwen... :thumbdown::@


    demi_profiel.jpg

    Op welke moment voeg je die Antioxin dan toe, Herman?
    Als je alleen toevoegt vóór de koking, kun je daar geen last van hebben...

    Voeg het toe in maisch- en spoelwater, heb dit al gehad bij 3 bieren, allemaal blonde. Laatst nog bij een Omer-kloon, na 2 weken op fles bij een test op koolzuurdruk was het een van de lekkerste die ik al gebrouwen had, na 4 en 6 weken was die zwavelgeur er en die is er na + 3 maand nog, Ik ga er denk ik mee stoppen, zeker als ik weet dat ik het bier niet lang moet stockeren. Vanaf nu zet ik veel bieren op keg en bottel die gecarboniseerd, dus daar is geen zuurstof meer aan geweest sinds het gistvat dicht ging, dus heeft Antioxin geen nut bij zulke biertjes, heb het zo'n beetje gehad met dat spul, ik overdoe mij zeker niet qua dosering, ik let er echt op, Het enige wat ik nog eens ga proberen is om enkel het maischwater een gift te geven, als het dan nog is, tja, gedaan ermee. Kan anders niks bedenken waaraan het zou liggen, is ook altijd al een andere gist geweest... :-/

    Super gist die K-97. Kan wel serieus wat zwavel produceren tijdens het vergisten, maar dit trekt (bijna) volledig weg na een tijdje lageren. Achteraf krijg je biertjes die niets moeten onderdoen t.o.v. bieren vergist met een echte lagergist.

    Heb geen zwavel ontdekt in dit biertje, is wel gestart op 12° ipv de opgegeven 15°, misschien dat dit ermee te maken heeft...? Was de eerste keer hiermee, ook al heb ik het snel kunnen proeven omdat het op keg zat, geen nevengeuren en/of smaken. Echt lekker, beter dan een pils eigenlijk... :thumbup: Heb wel in sommige bieren een zwavelgeur, maar da's door de antioxin denk ik die ik toevoeg en waarschijnlijk te oxidativrij brouw/bottel/keg...? En nee Enzo, ik ben niet aan 't stoefen met de titel van deze topic... 8o^^

    Zo hevig kookt het bij mij nooit. Heb jij zonnepanelen? 😁

    Haha, nee, is een regelbare ontspanner, als ik nie oppas gaan die ketels met mijn wort erin naar de maan... ^^ Daarmee dat ik niet in open lucht durf te brouwen... 8o^^ In het begin kook ik wel efkes goed door, doch daarna zet ik die wel wat minder hoor, schijnt niet OK te zijn om gans de tijd zo "gas" te geven, zeker niet voor een blond en dan nog van weinig SG. Je zou volgens ik het ooit las moeten koken met tussenpozen, afwisselend hard en zacht, en omgekeerd, doch daar hou ik mij niet mee bezig, ik weet dat het altijd bier wordt, dus ben er gerust in, is voor eigen gebruik hé... :thumbup:


    gas_geven.jpg


    En nu staat ie nog niet hard hé... 8o^^