Berichten van rodemier

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Hummmm :/
    5000Watt ...... 400volt.... :/
    Volgens de link: 85.9 liter (22.7 gallons) totale inhoud
    Misschien toch maar uitkijken naar een andere oplossing...

Isoleren van een ketel werkt trouwens fantastisch. Op dit moment is de gekende elektrische brewferm-ketel hier geïsoleerd en dit zorgt voor een opmerkelijke rendementsverbetering.
    Wel opletten op een gasvuur hé :whistle:

Iedereen bedankt voor de uitleg!
    Het was al een zeer leerrijke dag. :thumbup:
    Ik denk dat ik voorlopig de stelregel van Ronnie ongeveer zal volgen.

Citeer

Lagerbieren 2/3 Montille 1/3 leidingwater.
    Andere bleke bieren en Tripels 50/50, voor sommige, waar minder bitter is gewenst, doe ook 2/3 Montille 1/3 leidingwater.
    Donkere bieren (dubbels als bijv. Westmalle donker) 2/3 leidingwater en 1/3 Montille, indien minder bitter gewenst 50/50.

Biergoeroe van W@lter is een mooie hulp om wat berekeningen hieromtrent te doen. :thumbup:

Citeer

test of het goed bier oplevert

Donkere biertjes, zoals een Porter en BarleyWine, zijn top. Eenmaal richting een Tripel vind ik het allemaal wat minder geslaagd. Maar dat zal dus (voornamelijk) aan het (te) harde water hier liggen. :)

Bedankt!! :thumbup:
    Biergoeroe ben ik op dit ogenblik aan het "proef"draaien ;)
    Enkel die Alkaliniteit (CaCO3) weet ik niet zo goed waar ik die kan terugvinden. Voorlopig laat ik dat staan zoals het stond. Ik heb de indruk dat het waterprofiel tussen Duisburg en Nossegem niet zo gek veel verschilt.
    Zal dat boek eens opsnorren ;)

pH word opgevolgd.
    Het koken van het water is niet de oplossing waar ik naar zoek aangezien daar weer geen controle is over hoeveel van welke bestanddeel weg is.
    Bedoeling is om een goede controle te houden over het gehele brouwproces om achteraf een (nagenoeg) identiek brouwsel te kunnen maken.

Citeer

Als je iets aan je water wil gaan doen om te brouwen, dan kan je bijvoorbeeld met flessenwater werken, gedemineraliseerd water gebruiken (wel brouwzouten toevoegen)

Hoe kan ik hier dan een goede controle over houden? Hoeveel flessenwater toevoegen? Welke brouwzouten moeten/kunnen dan gebruikt worden?

Aangeleverde leidingwater volgens website van leverancier:

De hardheid bedraagt: 30.9 - 36.8 °F
    Al <20 Ug/l
    NH4 <0.3 mg/l
    Ca 113 mg/l
    Cl 39 mg/l
    F <0.4 mg/l
    Geleidbaarheid 702 uS/cm
    Fe <20 ug/l
    K 3 mg/l
    Pb <5 mg/l
    Mg 15 mg/l
    Mn <5 ug/l
    Na 16.8 mg/l
    NO3 17 mg/l
    NO2 < 0.015 mg/l
    SO4 63 mg/l
    O2 8.70

Nu is de vraag: voor welk type bier moet/kan dit op welke manier en waarmee aangepast worden?
    Is er een soort van standaard voor goed brouwwater?
    Kan ik bv dit leidingwater telkens voor elk type bier op dezelfde manier aanpassen?

Er staat een waterverzachter/ontkalker in huis maar ik heb steeds gehoord om geen behandeld water te gebruiken. Tot nu werd dus steeds water genomen voor de ontkalker.

Leuke namiddag beleefd. Jammer genoeg niet echt lang kunnen blijven en daardoor ook de resultaten van de proeftoog niet meegemaakt.
    Het zou leuk zijn mochten die op het forum geraken.
    Niettemin een puike organisatie! Volgende jaar terug?

Hoeveel zou je aanraden?
    Waarom zou ie niet goed bewaren? Gaat de toevoeging van suiker geen hergisting op gang brengen?
    Als we dit echt als een fruitlambic zouden willen bewaren, zijn we dan beter af met een bag-in-a-box? Kan dit ergens particulier aangeschaft worden om zelf af te vullen?

Citeer

Ik veronderstel dat deze ondertussen gebotteld is....

Door omstandigheden is ie nog steeds niet op fles geraakt....
    Het idee is ondertussen om een helft als lambic af te vullen en dan de rest bij te houden tot een van de volgende maanden om er dan nieuwe, jonge lambic aan toe te voegen en zo te bottelen.

Iemand die nog wat advies heeft??
    We weten nu wel een beginSG en een tussentijdse SGmeting maar eerlijk gezegd weet ik zelf niet welke conclusies ik hieruit kan/mag afleiden...

Bedoeling blijft om dit biertje dat nu in de lagering staat binnen afzienbare tijd te bottelen (met gewone kroonkurken)

En dat originele SG weet ik niet.... :(
    Daar is bij het afhalen van onze lambiek bij Lindemans niet aan gedacht.... Dus op gebied van SG zijn we niets met die 1025?

Toch iemand nog wat advies/bedenkingen bij het gehele project?

Tja, SG is gemeten met een geleende refractometer.......
    Moet die waarde niet op een of andere manier omgezet worden aangezien er reeds alcohol aanwezig is?

Geen zichtbare vergisting: Er was geen activiteit in het waterslot te bespeuren. Rand van de emmer was afgesloten met huishoudfolie.

Allereerst excuses voor het zeer laattijdige antwoord.
    Bedankt voor de reeds geplaatste antwoorden.

Update van het experiment:
    Na exact 3 maanden rijpen hebben we alles "gefilterd" en staat de fruitlambiek te lageren. (Alles is door een kaasdoek gehaald.)
    Smaak op dit ogenblik is fantastisch. De geweldige lambiek van Lindemans is verrijkt met de fruitsmaak. Een hint van steranijs is merkbaar. Door de toevoeging van de houtschilfers met de alcohol proef je wel dadelijk dat het geen doordrinkertje is.
    SG is 1250. (foutje in originele post!!!! ---> SG is 1025!!!!!)
    Idee was om de Lambiek nu enkele (2-3) weken te lageren en dan in 2 versies te bottelen.
    1. als fruitlambiek, dus zonder toevoeging van eender wat
    2. toevoeging van jonge lambiek.

Wat is jullie idee hierover? Hoeveel jonge lambiek zou er moeten toegevoegd worden om richting een fruitgeuze te gaan? Lukt dit wel als we enkel de mogelijkheid hebben om te bottelen met kroonkurken? .....?

Hey, allen.

Voor de eerste keer eens gestart met een experiment met lambiek en graag had ik jullie gedacht over een aantal dingen.

Wat is er reeds gebeurd/gedaan:
    - 20 liter Lindemans
    - 7.5 kg bevroren bosvruchten
    - 3 steranijsjes
    - Deel eikschilfers (ik heb hier niet bij de hand hoeveel juist)
    Steranijs en eikschilfers in 96° alcohol laten ontsmetten.
    Filteremmer (de gekende van Brouwland) gevuld met lambiek tot aan de filter. Hierbovenop het laagje eikschilfers en steranijs. Voor alle duidelijkheid: ook de alcohol ging mee de emmer in.
    Bovenop deze laag de 7.5kg bevroren bosvruchten en dan de rest van de Lambiek erbovenop gestort.
    Dit staat nu een dikke maand te rijpen.

Vragen waarmee ik zit:
    - Hoelang kan dit best blijven staan? Er is geen vergisting op gang gekomen.
    - Idee is om een deel zo op fles te trekken. Een ander deel zou met een bottelgist gebotteld worden en voor nog een ander stukje was het gedacht om dit met een jonge lambik proberen tot een fruitgeueze te bottelen.

Graag jullie bemerkingen!
    Dit mag gerust algemeen zijn maar graag ook zaken als welke bottelgist te gebruiken. Waarom wel niet met bottelgist/jonge lambiek.........
    En ja, ik weet dat zo'n emmer eigenlijk niet geschikt is maar was omwille van verschillende reden op dat ogenblik de meest voor de hand liggend oplossing.

Ik dacht al wel dat de reden in die hoek te zoeken zou zijn. Maar ik wou toch even bevestiging. Bedankt!!
    Ik ben ook al vaten tegengekomen die behandeld waren met Paraffine. Heeft hetzelfde doel als die teer dus lijkt me ook onbruikbaar voor Lambiek.
    Is je bomgat dan conisch? Is je stop aangepast? Hoe reinig je je vat na gebruik?

Ook hier interesse bij een mogelijke groepsaankoop.

Citeer

En een nieuw 60 L vat bij Moens Dendermonde is dan ook maar 76 euro.

Misschien domme vraag maar op hun website staat duidelijk: "Wij kunnen deze vaten in België aanbieden om ze te gebruiken voor allerlei toepassingen:regentonnen, siervaten in huis of tuin, waterpartijen, kuipen, ... maar niet voor wijn, alcohol,...."
    Welke reden heeft dit? Kan uiteraard voor accijnzen of dergelijke zijn ook he. Maar daar wil ik toch wel effe het fijne van weten. ;-)

Voor degenen die problemen hebben met schuimvorming tijdens het koken:
    Vernevel wat water bovenop het schuim met een plantenspuit. Bij het begin koken even in het oog houden en wat water vernevelen, "probleem" opgelost.
    Trucje uit een bestaande brouwerij waar ze dit toepassen met een tuinslang.