Berichten van rodemier

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ik zie er alleen wat tegen op om een bestelling in Italië te gaan plaatsen.

Informeer eens bij Niels. Hij heeft ook al een volledige Polsinelli-installatie staan. Kan misschien via hem makkelijker te bestellen zijn?

Hier ook een FastFerment en ook het idee dat de vergisting minder vlot verloopt als voorheen. Vroeger gebeurde de vergisting in een simpele brouwemmer.

Lijkt steeds dat de vergisting na een dag of 2 volledig stilvalt.

Walter, ik weet niet waar het aan ligt maar er blijkt iets verstopt te zijn.

Vreemd, ik zie alles. Ik kijk het effe na. Welke browser gebruik je?

Zijn er nog mensen die dit probleem hebben?

Ik gebruik Mozilla Firefox

(En heb idd al wel vaker rare dingen tegengekomen)

Edit:

Ik gebruik ook Microsoft Edge omdat ik dus soms met issues zit. Daar is het identiek, Walter.

Echt vreemd, ik zie het in de drie browsers zoals het zou moeten. Volgens mij zit het in de header die je niet ziet. Heb je een adblocker of zoiets aanstaan?

Edit : nu zou je de titels wel moeten zien.

Ja, in Firefox wel (sorry) maar in Microsoft Edge staat die niet aan.

Walter, zijn we nu niet teveel aan het afwijken van het onderwerp op zich. Haal gerust wat berichten weg hé ;-)

Geen probleem, ik voeg ze samen.

Ik snap je punt.

Misschien dat de regel kan aangepast worden als er een mailtje naar de beheerder gestuurd w met correcte contactgegevens? Of misschien kan een ander systeem?

Ik weet het ook niet zo direct maar vind het ook wel redelijk enerverend dat sommigen hier iets te koop stellen zonder veel details, zonder degelijke contactgegevens en nadien hoor je niets meer van hen.

Ik zie het probleem niet echt. Soms bieden microbrouwerijen hier interessant materiaal aan, waarmee de forumleden een koopje kunnen doen. Wat is daar mis mee?

Probleem is dat sommigen adverteren en dan niet meer antwoorden op vragen op hun advertentie zoals Walter ook in zijn originele post aangeeft. Persoonlijk vind ik ook dat het hier geen advertentie site alla 2dehands of eBay moet worden.

Ik vermoed trouwens wel dat als een micro-brouwerij hier iets plaatst, ze ofwel actief zijn op het forum, ofwel degelijke contactgegevens vermelden.

Aangezien ik zelf niet vaak berichten post of beantwoord misschien eerder kijken naar hoelang iemand al geregistreerd is? Of, als het zou kunnen, zien hoe regelmatig iemand inlogt op het forum?

Maar zoals nu die 5 berichten zal misschien ook reeds volstaan ;-)

Lageren gebeurd bij voorkeur zo koud mogelijk. De meesten zitten, vermoed ik, op +/-5°C omdat het moeilijk is met een koelkast kouder te bereiken. Eigenlijk zou 0°C zelfs beter zijn. Ik heb al gehoord van lageren bij -1°C.

Ik heb al vaak gehoord dat de gist dit zou overleven maar zoals hoger reeds gemeld werken wij zelf met bottelgist.

Bovendien hanteren wij zelf 1 week hoofdgisting, 1 tot 2 weken na-gisting, dan nog lageren 2 weken. Na het bottelen zetten we onze flesjes nog een week of 2 weg bij 20 a 25°C.

Geduld is een mooie (maar moeilijke) deugd ;-)

Ook ik heb in het begin wat liggen zoeken (en soms ook liggen vloeken) maar ondertussen ben ik dat hier al gewoon. Bovendien is het makkelijk om kritiek te geven. Onze beheerder doet een fantastische job en al begrijp ik soms ook niet helemaal waarom er dingen moeten veranderen toch begrijp ik maar al te goed dat verandering niet zomaar gebeurd. Dat vergt steeds extra werk dus daar zit wel een grondige reden achter.

M.a.w.: al degenen die zich hier zo negatief uitlaten: Als je het zelf beter kan, er is niemand die je tegenhoudt om dat ook te doen. Mijn steun heb je. Al blijf ik zeker ook hier, op dit top-forum, aanwezig ;-)

Begrijp dat je nooit voor iedereen goed kan doen maar verwacht ook niet dat alles perfect volgens jouw verwachtingen loopt!

En nu steek ik me toch tussen het wespennest waar ik wou tussen uitblijven ;-)

.....

"Een heel deel van de gisttrup en eventueel eiwitten, hoppartikels was dan ook niet volledig uitgezakt, waardoor ik dit bij de laatste flessen mee heb gebotteld. Deze flessen waren juist de spuiters."

...

Werk je met bottelgist? Bottelsuiker?

Onze manier van werken is als volgt:

2 weken lageren bij +/-5°C (kouder lukt helaas niet in onze koelkast) in een FastFerment. Bol van FastFerment vangt alle troep op. Nadien overhevelen in een gewone brouwemmer. Dan voegen we de bottelgist en bottelsuiker toe. Grondig roeren (zonder inbrengen van zuurstof!!). Ook tijdens het bottelen zelf regelmatig roeren.

Sinds we deze werkwijze toepassen zijn onze flesjes meer consequent. Vroeger durfde er al eens verschil te zitten op het eerst en laats gebotteld flesje. Nog geen enkele keer last gehad van spuiters, infectie of dergelijke.

mag men bij dry hopping hop gebruiken uit een zakje wat reeds geopend geweest is of is dan het risico op besmetting te groot?

Ik had altijd verstaan dat hop een (licht) ontsmettende werking heeft. M.a.w. dat zou geen enkel probleem mogen vormen.

Correct me if I'm wrong!

Pffff ... nog eens €40 voor die mannekes van Brussel ... van mijn pree gaat meer dan de helft af, is dat ni genoeg ... op den duur kan ik zelf niks meer uitgeven want zijn zij met alles al weg ...

Tax liberation day : 6 augustus ;-)

Volgens wikipedia:

"Saison is een biersoort die zijn oorsprong vindt in de Belgische provincie Henegouwen

Saison is het Frans woord voor seizoen omdat dit een seizoensbier was. Dit bier werd oorspronkelijk door de boeren gebrouwen in de winter om gedronken te worden door de seizoensarbeiders in het oogstseizoen. Men moest wel in de winter brouwen om te voorkomen dat het bier slecht zou worden gedurende de bewaring. Deze bieren hadden een alcoholpercentage rond de 3% en waren extra gehopt voor de houdbaarheid. De hedendaagse saison-bieren worden het gehele jaar door gebrouwen en niet enkel meer in Wallonië. De meeste bieren zijn goudblonde tot amberkleurige ongefilterde bieren van hoge gisting en hebben een alcoholpercentage tussen 5% en 6,5%. Enkele bekende voorbeelden: Saison Dupont, Saison 1900, Saison d'Epeautre, Saison de Pipaix "

Wat mij betreft is dit dus geen vraag. Saison valt of staat niet naargelang wel of geen suikergebruik.

Ik dacht dat er toch nog wat gedupeerde klanten van zijn inoxwinkel rondliepen? Ik vraag me af of zijn brouwerij het beter gaat doen?

Ik zou toch geen online bestellingen plaatsen.....

Of zouden we als gedupeerden ter plaatse onze schulden in bier mogen gaan innen?

Ik denk dat ik een beetje kleurenblind ben.

Mij was het ook nooit duidelijk op welk ogenblik je de kleur beoordeelt. Als het papiertje nog nat is of moet je dat eerst laten drogen? Bovendien is die kleur in de verste verte niet identiek aan het voorbeeld op die doos. M.a.w. verwarring alom. Wat mij betreft dus geen kleurstrookjes meer.

TOP!!

En waar vind je die??

Heb je daar een link van?

Zie ik dat goed? Is de plaat zelf eigenlijk maar 30,5? Wat is die andere plaat van 45,5 dan?

Die van de Lidl zijn wel echt zeer goed bij prijs.

Maar ik wil toch niet het risico lopen om niet voldoende vermogen te hebben, of onvoldoende draagkracht.

Mijn zoektocht naar een (betaalbare) inductie die geschikt is voor een ketel van 45cm diameter gaat dus verder.

Mocht ik 1tje vinden laat ik hier zeker iets weten.

Ter vervollediging: die ketel zal pas aangeschaft worden als er ook een bijpassend inductievuur (of andere oplossing) gevonden is. 8o

De bodem van die ketel zal ongeveer 41cm zijn denk ik toch

44,9 cm om precies te zijn.

Wat mijn vraag betreft is automatisatie inderdaad niet aan de orde.

Hendi 175€, die Casopro 235€ !!

Voor de inductie versie is de prijs 270,70€. De glaskeramiek versie is 235€

één van de craftbeerpi gebruikers op het facebook forum heeft deze foto vandaag gepost, dit is een 70Liter setup met 2x een Hendi 3500 kookplaat zoals die van mij

T zou geweldig zijn om die mens zijn ervaringen te kunnen weten. Verwarmt dit voldoende vlot. Is er voldoende vermogen? Is die isolatie een absolute must? (alhoewel ik daar zeker geen tegenstander van ben) Staat die ketel nog voldoende stabiel?

Bovendien op zo'n plaat kun je echt geen 100 kg plaatsen, die breekt.

Zoiets zou ik dus een kleine ramp vinden. Iets nieuw aanschaffen. Met volle verwachting starten en dan dadelijk de nieuwe uitrusting vermoorden...

Niettegenstaande: allemaal al heel hard bedankt om mee te brainstormen. Ik ben niet de grote poster op het forum maar daarvoor blijf ik dit forum fantastisch vinden en regelmatig volgen!!

Dat lijken me allemaal ketels van 38 liter? Correct?

En die zitten al lichtjes over het kookoppervlak. Dit lijkt me perfect mogelijk en is misschien zelf juist goed om een rollende kook te krijgen.

Ik stel me enkel de vraag wat dit geeft bij een ketel die een dubbel volume heeft en een oppervlak van 45 cm... We zouden graag naar de 20 gallon versie van de Ss brewing technologies overstappen.

Enkele van de features:

Brew Kettel 20 gallons = 80 liter

• 85.9 liter (22.7 gallons) totale inhoud
    • 1.2 x 1.0 hoogte-breedte verhouding
    • Sandwichbodem om aanbranden te voorkomen!
    • Te gebruiken op inductie kookplaat!
    • Hoogte: 53.9 cm (21.25 inch) - Breedte: 44.9 cm (17.7 inch) - Volume: 85.9 L (22.7 gallons)

Dus als ik het goed begrijp is inductie eigenlijk niet echt een oplossing om te koken? Althans niet in die volumes? Een uur wachten is uiteraard niet echt acceptabel.

deze komt aardig in de buurt, maar ik denk niet dat het binnen je budget past :)

Das inderdaad best "pittig".... :sick:

Kookplaat mag inderdaad gerust NET iets kleiner zijn dan de ketel die 45cm zou worden. Het is net de bedoeling om iets groter te gaan dus een kleinere ketel is waar we nu mee werken.

Misschien als Ronnie terug is kan hij wat meer info geven over hetgeen waar hij nu mee werkt.

Jammer trouwens dat zoiets niet in het assortiment zit bij de brouwwinkels. Vaak lees je bij zulke ketels als verkoopargument dat ze geschikt zijn voor inductie maar die apparatuur ontbreekt dan weer volledig.

Anyway, nu al bedankt voor de reacties!!:)

Hey, aangezien ik al enige tijd zoek maar niets lijk te vinden eens proberen of hier iemand mij in de juiste richting kan sturen.

Bestaat er zoiets als een inductie kookplaat groter dan pakweg 30-35 cm?? Bedoeling zou zijn om een kookketel met diameter 45cm / 20 gallon (+/-75l) aan de kook te kunnen brengen (en houden). Tot nu toe is het grootste dat ik al heb kunnen vinden 34x45 en dat zijn dan de afmetingen van het toestel. Kookzone is dus nog eens een pak kleiner..

Vermogen moet ook voldoende zijn om die hoeveelheid aan te kunnen en ik zou speciale elektriciteit zoals 3fasen e.d. willen vermijden.

Idealiter dus een losstaande inductiekookplaat met een kookzone van 40-45cm die een zo hoog mogelijk vermogen heeft maar dus nog wel met een gewone stekker in een gewoon stopcontact kan ;-)

En ja, ik weet dat iedereen gaat afkomen met gas als oplossing maar dat is nu eenmaal geen optie in mijn situatie. Het is elektrisch of het is njet.

Hoe Vlaams moet het worden?

Mij stoort het totaal niet dat er hier en daar wat Engels binnensluipt.

De Unread Posts en onderliggende lijn met Topic / Replies en last replies en ook de datums en tijdsaanduidingen mogen van mij gerust blijven zoals ze zijn maar ik kan het niet laten je dit effe te melden ;-)