Berichten van geiregjo

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Netjes gemaakt! Een ruitenwissermotor is echt veelzijdig! Staat gemonteerd als aandrijving op mijn moutmolen.

Kan je een link delen welk roerblad je gekocht hebt?

Gaat het beslag dan voldoende bewegen?

Gaan dikke beslagen niet aanbranden bij te weinig beweging?

Ik denk er ook aan ooit een roerwerk te maken. Maar ik ging werken met een systeem zoals Serge. Een visco jet, of hoe heet zo'n ding om luchtinslag te vermijden.

@vdbruben

Misschien kan je eens een foto nemen van je geschroot mout? Heb je andere problemen tijdens het brouwen? Op welke manier filter je?

Misschien kan je zo beter advies krijgen? Straks weet je de molen instellingen van gans het forum maar ben je nog niet verder. Want het is duidelijk dat je je molen niet kan afstellen...

Ziet er heel professioneel uit, wel een beetje hoog :oef:

Dat klopt. Ik ben zo laag mogelijk gebleven met de sokkel en de wielen maar het is nog steeds vrij hoog. Ik zal misschien een trapje nodig hebben voor het vullen van het spoelwater. Maar na het vullen kom ik er gedurende het brouwprocess niet meer aan.

In het slechtste geval moet ik een opstapje bijbouwen.

Ik had het oppervlak afgeplakt met ducttape maar zag al snel dat dit niets uitmaakte. Als er een brokje loskwam dan duwde deze de tape naar boven. De gebruikte olie kroop er dan onder en dan was het helemaal nutteloos. De grootste schade zit trouwens vooral aan de buitenkant.

Op aanraden van Serge heb ik rondgekeken naar silicone huishoudtoepassingen. Ik ben dan gisteren snel even aan de Ikea gestopt om silicone deksels te kopen. Daar heb ik met wat pons en knip werk O-ringen uit gemaakt. Vanavond testen of alles lekdicht is.

Ik zoek geen alternatief omdat ik reeds een filterheks heb van Mattmill en die wil hergebruiken. Na het koken gebruikte ik vroeger een automatische hevel en die verstopte ook vaak. Ook moet je die blijven vasthouden. Ik had al een vermoeden dat de hevelfilter ging voorgesteld worden. En ik ben zeker dat deze super werkt.

Ik heb ook gezocht naar voedselveilig emaille herstel producten maar vond dus niets. Het beste blijft dus het gebruik van silicone pakkingen die de beschadigingen overdekken.

Ik trek vanavond nog eens wat foto's van de beschadigingen en het resultaat. Gaan de potten toch vroegtijdig roesten dan vliegen ze buiten. Ik heb er maar 10 euro voor betaald.

Net het gat in een emaille Silvercrest inmaaktautomaat groter gemaakt. Ik wist op voorhand dat het moeilijk is om te boren zonder dat het gaat afbrokkelen. Ik heb het er toch op gewaagd en heb pech gehad. Jammer genoeg bedekt de silicone afdichtring de beschadiging niet.

x8gmXhl_e5lDaSud8BaIhyIqsXHT2jcKVMZF-7aWhiOjxVwmtJAQOfF3_XkqHbd9TISNkdB18Q10fLxQ7CL1MC7TchlQKsMRy3t37O_OV_Vh8nvlyReF887ffhxAZQZgO_9gNslU_7X3UMYa9xC8y6WumfsDb64OmZ4DFFfPV0Qn8b9uIMLVURFdBbmX1VSZ4y8wjb-yC4FIuhG6HbU0NUU94Lo86JYFvolVuV1GfFe5S4mulEwZfbzJ1Mjjh2xswqFf224cFS-rtjzDf9-Kcw0x1ha2K5MH9nrXBluzxSPnEJV2KP3rqb-k-71jyZl_xp9dLI_IrPAScFDO5ynMlt_wjn_vlNffG_FTpO60kFVfzw-dyzU2F9Ryk-YN6nb0Xr-BuVhmOOudZLenEmMZ_yxmHMfEZGIMPNLpjeh1twjXGgLRShNVmcxatWh2_AqCB7PPxKBOlaLdcXY5CXEUGuu075tkKB_ghpemgKxFrfASYrnkEFzOMsArNl2Wt-BxrXxedahaYOizrr_DqQax3lyW7J9z88hW-e2DIyEJI4f0LIHpq-Kwot3uPl1XbwX6naRks5x3VU5hMr7-Suy-UhO2FKZ8dPB7H66rqVaiPzn_Ir3vwCkH41-NVndB6AJAD00EQ-Yn-7lvPQPvpFnkjO-9mNpg-NQ=w710-h947-no

Ben ik correct als ik zeg dat dit enkel kwaad kan als het metaal gaat roesten?

Ik weet dat er emaille touch-up producten bestaan maar zijn deze voedselveilig?

Ik heb nog 2 ketels die ik moet boren. De kranen liggen klaar dus liever geen alternatieve oplossingen.

Weet iemand een goed adres voor bredere silicone ringen?

In een vorig topic kwam een kwaliteitsvolle digitale meter ter spraken. Ik ging deze kopen maar ondertussen is de prijs alweer serieus gestegen. Ik wil via deze poll eens weten wat de meeste hobbybrouwers gebruiken.

Ik denk de aankoop van een digitale meter uit te stellen. Op veel fora gaat men de Voltcraft en Extech aanraden. Er zijn vermeldingen dat je de sonde in theorie om de 2 jaar moet vervangen. Bij goed onderhoud kan dit natuurlijk uitgesteld worden.

De teststrips zijn ook niet goedkoop en zorgen vaak voor problemen tijdens het aflezen. Er zijn blijkbaar wel strips van het merk Merck ;) met een bereik van 4,0 - 0,7 die niet "bleeden". Ik neem aan dat donker wort minder/geen invloed zal hebben op het correct aflezen. Deze zijn wel moeilijk te vinden voor een goede prijs. Het goedkoopste was 30 euro (6 euro verzending inbegrepen) voor 200 stuks (2 doosjes).

@D_Reamzzz Ik begrijp u! Ik bouw ook graag alle stevig met het nodige overschot. Maar ik denk dat ik wel safe zit met de wielen die ik gekocht heb. Elk wiel kan 160 kg dragen. Dus als het geheel tijdelijk op 2 wielen staat moet mijn kar 320kg wegen voor het fout zou gaan...

Lassen kan ik niet dus ik zal beginnen met een zware houten constructie. Ik post wel foto's eens ik zover ben. Als het er te gammel uitziet kan ik het nog altijd aanpassen.

Goed punt. Het pad van mijn veranda naar mijn garage zijn grove tegels dus de druk zou inderdaad tijdelijk kunnen oplopen. Het enige nadeel is dat de hoogte oploopt. De kleinste wielen van 80mm hebben een totale hoogte van 105mm. En dan heb ik nog geen houten sokkel... Maar misschien dat door het hoge gewicht het geheel toch stabiel zal blijven.

Rolcontainers blijken geen optie. Ze kosten 2 de hands nog veel en ik heb dan eigenlijk enkel een kar. Ik moet er dan nog een kast op bouwen...

Dus ben ik toch eens een Ikea materiaal lijst gaan opmaken. De kasten en een werkblad kosten samen 240 euro (momenteel 10% korting op de keukenkasten). De kartonnen achterkant van de kasten zou ik vervangen door gewoon deuren (zonder scharnieren) te monteren. Dit zal het kader ook steviger maken

Volgens de specificaties weegt het materiaal alleen al 100 kg. Ik zal dus enkele stevige wielen nodig hebben! Ik denk ook dat het beter is dat ze een lage hoogte hebben zodat mijn kast niet kan omkantelen.

Met de wielen samen kom ik op 270 euro. Ik twijfel of ik voor dat geld nog iets beter zal kunnen maken.

Ik vraag mij af of ik in het midden ook zwenkwielen zou plaatsen maar ik twijfel of dit goed gaat werken omdat ik nog nooit geen kar gezien heb met 6 zwenkwielen...

Veel nieuwe mogelijkheden!

De kast gaat inderdaad wel wat gaan wegen. Ik dacht een stevige houten sokkel te bouwen maar misschien reken ik beter eerst eens uit wat dit allemaal gaat wegen.

Die karren zullen zeker stevig genoeg zijn maar dan moet ik nog een manier vinden om ze mooi dicht te timmeren.

Stof om over na te denken!

Ik speel al een tijdje met het idee om een "brouwerijkast" te bouwen. Hieronder probeer ik een idee te vormen van wat ik wil bekomen. Ik vroeg me af of jullie al gelijkaardige projecten hebben gezien? Of misschien hebben jullie tips & tricks?

Waarom?

• ik brouw liever niet in de keuken maar in de veranda of buiten
    • ik wil al mijn potten en pannen in een gesloten kast zodat ik ze niet in een stoffige zolder moet stockeren

Wat wil ik?

• een kast waar al mijn brouw materiaal in past (bottelmateriaal mag apart)
    • de kast moet wielen hebben zodat ik deze na gebruik in de garage kan rijden
    • bovenop de kast komt mijn spoelwaterketel (beetje gevaarlijk)
    • openklappende panelen vormen 2 extra niveaus om te kunnen filteren en koken

Eerst dacht ik zelf een kast te bouwen uit betonplex. Het moet niet 100% afwasbaar zijn maar liever geen ruw hout.

Een alternatief is een kast in de Ikea halen. Dan kan ik ook schuiven en dergelijke erbij kopen. Hier moet ik wel een oplossing vinden om de kartonnen achterkant te vervangen.

Ik heb er ook 1 gekocht maar nog niet gebruikt. Die in RVS zijn inderdaad wat dikker dan die in kunstof. Hopelijk valt er een mouw aan te passen anders is het een miskoop.

Valt te begrijpen! Mijn brouw installatie probeer ik op te bouwen zodat deze eenvoudig blijft om te reinigen. Maar bovenstaande roerder valt volgens mij eenvoudig te reinigen. Ik redeneer ook dat tijdens het maishen de hygiëne iets minder belangrijk is dan na het koken. Je zou de maishketel & kookketel van cantillon eens moeten zien ^^^^^^

Blij al deze info samen te zien! Een van de volgende punten in mijn setup is het uitbouwen van een roerwerk. Blijkbaar zijn dit type roerwerken zeer duur (zelfs in China). Hoeveel heeft uw materiaal gekost om het zelf te maken? Waar heb je die conische ringen gevonden?

Normaal gezien koop ik de Chill'in 50 van Brewferm. Veel te groot voor mijn huidige brouwsels maar als ik dan eens een grote batch brouw zit ik safe. En ik denk niet dat te snel koelen slecht is?

Ik heb wel verschillende versies gezien. Waarschijnlijk gebruikte het oude model een soort koper knelkoppeling met daarop een Gardena koppeling. Bij het huidig model zijn de koppelingen erop gelast. Brouwland heeft dit bevestigd dat hun model de gelaste zijn.

Serge die dat jij linkt zijn ook scherp geprijsd!

w@lter die brewferm zijn koppingen zijn inderdaad mooi gelast en vormen zo een kleiner risico op lekken. Ze hebben wel geen spacers. Misschien valt dit wel eenvoudig op te lossen met inox draad ertussen te vlechten.

Het zal waarschijnlijk een van deze twee modellen worden.

Ik brouw voornamelijk kleine batches en heb dus voldoende met 1 van 20l. Nu heb ik onlangs enkele oude weck ketels op de kop getikt om af en toe een grote batch te brouwen.

Bij het brouwen van kleine batches zal de koeler wss een deel uitsteken boven het hete wort. Ik neem dat vooraf ontsmetten met Starsan voldoende is om infecties tegen te gaan?

Ik ben aan het uitkijken voor een wortkoeler en vroeg mij af hoe de prijzen zoveel kunnen schelen. Is er zoveel verschil tussen de inox koelers? Moet ik op de wanddikte letten?

Weet iemand wat het verschil is tussen:

Speidel RVS Wortkoeler dompelmodel voor 20 l

Brewferm Chill'in 20 rvs wortkoeler

Hun grotere broer voor 50 liter scheelt nog veel meer!?

De Brewferm lijkt mij het meest interessant door de prijs en de eenvoudige opbouw. Geen slangen ertussen maar direct de Gardena koppelingen erop.

Ik ben momenteel RVS kranen en koppelingen bijeen aan het zoeken om enkele aanpassingen te doen aan mijn brouw installatie. Er zijn talloze websites maar ik ben er nog geen enkele tegengekomen die het totaalpakket (koppelingen, kranen, O-ringen, snelkoppelingen) verkoopt.

Ik vroeg me af welke jullie gebruiken!?

Onderstaande heeft alvast heel veel maar wel geen (silicone) O-ringen.

https://www.rvspaleis.nl

Dat klopt, ik dacht dat het zuiver om het lageren ging.

In ieder geval, die 5 liter mandfles voelt minder kwetsbaar aan als een grote fles. het glas lijkt net zo dik als van een grote.

Best leuke vaatjes Cornelius 6 liter, maar ook stevig geprijsd.

Inderdaad vrij duur. Ze zouden hun shipping wat naar omlaag moeten trekken. Maar wss halen ze daar net hun extra geld uit.

Glas is zeker niet gek en heeft het grote voordeel dat je tijdens het reinigen visueel kan inspecteren. Maar het kan niets anders dan lageren. Die RVS vaatjes kan ik ook op druk zetten en zo'n mini tap systeem op installeren. En ze breken niet...

Ik brouw altijd kleine batches. De hoofdvergisting in een 10 liter en het lageren in een 5 liter emmer. Nu wil ik overschakelen op RVS containers. Ik zou voor de hoofdvergisting een SS BrewTech Mini Bucket kopen. Een RVS vat van ongeveer 5 liter om te lageren is moeilijker te vinden.

Ik dacht om een Cornelius vat te kopen van 6 liter via aliexpress maar weet niet of dit wel een goed idee is?

Ik neem aan dat een waterslot dan ook overbodig is? Overtollige druk zal wel via het overdrukventil zijn weg vinden?

Zijn er andere goedkopere alternatieven voor RVS containers van 5-6 liter?