Berichten van chthon

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Hebben ze hun probleem ondertussen al opgelost? Ik zoek eigenlijk de D-1 SIMPLICITY en als ik nu op de site kijk is deze op voorraad.

Iets als deze stroop, die eigenlijk gewone invertsiroop is, kun je zelf maken, of vervangen door witte suiker, rietsuiker en/of glucose. Meer dan glucose, fructose en sucrose zal het niet zijn.

Ik ben ontzettende tevreden van de M29. Vergist snel, hoge SVG (~99-100%), goeie flocculatie en snel helder bier. Goeie smaak, kan ook tegen flinke temperatuurschommelingen. Wanneer je in staat bent om te vergisten boven 26° C zou er een kruidige pepersmaak in komen (ik vergist altijd op kamertemperatuur, wel in een rustige afgesloten kamer met weinig temperatuurschommeling, maar daardoor raak ik nooit boven 26° C).

Ik heb zojuist een kleine smaaktest gedaan. Ik heb hier de volgende producten:

• BMS karamel (E150c)
    • BMS kandijsiroop
    • D90 siroop
    • D180 siroop

De karamel smaakt niet zoals je gewoon bent van bruine karamel. Maar het is wel verhelderend om het eens te proeven. Sterk, bitter van smaak. Absoluut niet zoet.

De kandijsiroop smaakt echt als kandijsiroop (je zou hem zo op een pannenkoek doen, het is m.i. niet te onderscheiden van Candico)

De D90 siroop is blijkbaar een mengsel van suikerstroop en eenzelfde soort karamel als hierboven vernoemd. De karamelsmaak is duidelijk (de bittere smaak, niet de gewone karamel).

De D180 lijkt qua smaak en samenstelling gewoon minder suiker en meer karamel.

Wat voor mij dan eigenlijk een beetje bevestigt wat hierboven al gezegd is: je kunt eigenlijk vrij eenvoudig met andere middelen experimenteren. En een kwartliter karamel + 1 liter kandijstroop zijn goedkoper dan twee busjes D-180.

Ik vermoed dat Walter met "Treacle" Lyle's Black Treacle bedoelt. Een alternatief is te vinden bij Holland & Barret, Blackstrap Molasses. Niet meer dan 5g/l gebruiken. Maar ook in kleinere hoeveelheden geschikt om te kleuren.

Tja, ik “filter” soms de info te slecht... Er is toch een verschil. Top schijnt beter te plakken (ook van internet geplukt:smiling_face_with_smiling_eyes:). Ga het gewoon proberen met S33. Zie Brewferm top ook niet in de gist stamtabel van Serge. Dus het zal wel een handelsnaam zijn (verpakt onder een andere naam)

De S33 plakt ook goed hoor. Heb er nog strong ales mee gebrouwen, die waren vrij snel helder, en mits een klein beetje voorzichtigheid, helder uit te schenken.

MMM... die 4 G Kardamon in 10L lijkt mij enigszins ernstig. 1 g daarvan in 20 L is al heftig aanwezig

Eigenlijk niet. Zoals ik al zei, het ruikt veel straffer dan het smaakt. Tijdens het bottelen het restje opgedronken. Ook mijn vrouw was enthousiast. Ik heb dit bier eigenlijk gekloond om haar een plezier te doen.

En ik heb ze zelfs gebroken en de zaadjes en de pel meegekookt in de laatste tien minuten.

- no title specified

Naam bier

Grolsch Kruidige Tripel

Ingrediënten

Resultaten

Benadering adjunct

Brouwdag

zondag 29 november 2020

Ingrediënt

%

Gewicht (kg)

OG

1,071

OG

1,061

Volume bottelen

Pils

55

1,305

FG

1,014

FG

1,012

Inhoud

Aantal

Inhoud (liter)

Tarwe

20

0,475

ABV

7,8%

ABV

6,6%

0,33

5

1,65

Roggebloem

10

0,237

ABV na priming

8,3%

ABV na priming

7,1%

0,375

15

5,63

Dextrose

10

0,237

Kleur

5

EBC

Adjunct per liter

26,82

g

0,5

0

0,00

Cara 20

5

0,119

Bitterheid

26,0

IBU

ABV adjunct

1,7%

0,75

0

0,00

ABV totaal

8,8%

Extra volume

0,90

Procesgegevens

AA

83%

Totaal volume

8,18

Water beslag

6,01

liter

Water spoelen

6,01

liter

Parameters bier

Extra water

liter

ABV (totaal)

8,3%

Totaal water

12,02

liter

Carbonatie

2,85

Totaal

100

2,373

Volume beslag

7,41

liter

Gist

BE-256

% suiker

10%

Wort na spoelen

Wort na spoelen

Attenuatie gist

80%

Hoeveelheid

10,59

liter

Hoeveelheid

10,59

liter

Attenuatie override

JA

Andere toevoegingen

SG

1,051

SG

1,051

Attenuatie manueel

80%

UltraMoss

0,9

gram

Wort na adjunct

Alcohol tolerantie

11%

Gistvoeding

1,0

gram

Hoeveelheid

10,71

liter

Beslagdikte

2,81

liter/kg

Diammoniumfosfaat

7,1

gram

SG

1,058

Priming

8,02

g/l

Rijsthulzen

50,0

gram

Wort na koken

Wort na koken

Bottelen

65,57

g

Kardemom

4,0

gram

Hoeveelheid

8,56

liter

Hoeveelheid

8,45

liter

ABV priming

0,5%

Koriander

8,0

gram

OG

1,073

OG

1,062

ABV recept

7,8%

Citroengras

8,0

gram

Afname wort voor starters

Afname wort voor starters

IBU

26

Hoeveelheid

8,56

liter

Hoeveelheid

8,45

liter

Gewicht hop

9

gram

Mash

Tijd

OG

1,073

OG

1,062

Absorptie hop

0,07

liter

59

°

20

Wort met starter

Wort met starter

Secundaire lagering

JA

gram

65

°

40

Hoeveelheid

8,81

liter

Hoeveelheid

8,70

liter

72

°

30

OG

1,071

OG

1,061

Parameters proces

90,00

Wort met adjunct

Efficiëntie

80%

Hoeveelheid

8,85

Vermogen

1600,0

°Pt calculator

OG

1,070

Verdamping

2,1

l/h

SG

1,015

Hoeveelheid na fermentatie

Kooktijd

60,0

minuten

°Pt

3,826

g/100g

Hoeveelheid

8,33

liter

Starter wort

0,0

liter

FG

1,014

Starter volume

0,25

liter

Hop

Alpha

Gewicht

IBU

Tijd

Parameters gist: volledig wort

Suikers stapsgewijs

Merkur

10,4

9

26

60

OG

17,2

°Plato

14,9

Pitch rate

0,75

0,71

Gistcellen

113,5

1,00E+09

92,0

Droge gist

5,7

gram

4,6

Slurry

39,7

ml

32,2

Bottelgist

0,41

gram

0,41

Verdere nota's:

• Ik heb eerst de roggebloem in een afzonderlijke cereal mash verwerkt met een glucanase rust op 45°. Ik raad ook aan om dit een flink eind te laten rusten op 55° om de proteines af te breken, vooraleer naar de omzettingstemperatuur te gaan. Daarna de cereal mash nog eens koken.
    • Voor de rest gewoon 66°C en 72°C stappen.
    • Waarschijnlijk niet duidelijk: kruiden meekoken in laatste 10 minuten

Om even te vervolgen op de kruiden.

Ik heb een Grolsch Kruidige Tripel kloon gebrouwen met 1g/l korianderzaadjes (geplet), 1g/l citroengras (stuk afgesneden en doormidden gesneden), en 0.5g/l kardemom.

De belangrijkste reden om minder kardemom te gebruiken was omdat het vers was. De test hierboven was gedaan met vrij oude kardemom. Toen ik verse gebruikte rook het veel sterker, daarom heb ik direct de hoeveelheid gehalveerd.

Het is eigenlijk goed gelukt, de kruidigheid is aanwezig maar niet overweldigend. De kardemom is te ruiken, maar ook niet overdreven aanwezig in de smaak.

Ik denk dat het grootste probleem met Westmalle nabrouwen is, dat Westmalle iedere keer dat je er een van drinkt (ik doe het niet veel), hij altijd anders smaakt.

Na het brouwen van verscheidene tripels ben ik tot de conclusie gekomen dat je best met verse hop brouwt, niet omdat iets oudere hop slechter zou smaken (je bewaart hem toch in de diepvries, niet), maar omdat je IBU berekening veel correcter is.

Ik hou van die hopbitterheid in een goeie tripel, maar ik moet tot de conclusie komen (na het brouwen van een stuk of zes), dat de beginbitterheid best wordt nagestreefd met een goeie bitterhop (Magnum, Merkur, een hop die een goed alfazuur gehalte heeft), en dat hoppen op het einde dienen om kruidigheid aan te vullen en/of te benadrukken.

De Tinseth berekening is mijn inziens goed voor hop toegevoegd aan het begin, maar ik denk dat die op het einde nog meer afwijkt dan de formules doen vermoeden. Om een voorbeeld te geven: berekening 20IBU aan het begin van de kook, +20IBU later in de kook, is minder bitter dan 30 IBU aan het begin van de kook gevolgd door 10 IBU later in de kook.

En ik probeer al twee jaar, vrij vruchteloos, een tripel met dezelfde hopbite als Westmalle te brouwen, maar misschien laat ik me te veel verleiden om Engelse hop te gebruiken. Volgende keer toch maar eens Merkur gebruiken (die ik met veel succes in een SMaSH saison heb gebruikt).

Eens een poging wagen voor mijn eigen kleine systeem:

1. Ketel (17l) en koelspiraal (inox)
      1. Gewoon in water met afwasmiddel, afwasborstel en schuursponsje
    2. Plastic vaten
      1. Gewoon water met afwasmiddel, sponsje, niet-schurend
      2. Ontgeuren met ethanol (bio-alcohol voor branders (Action))
      3. Ontsmetten voor gebruik met Oxi Clean/Puro Oxi en sproeien met Star San
    3. Glazen vergistingsflessen en DJ (max. 10 l hier)Fless

1. Na gebruik met warm water en schuurborstel
      2. Voor gebruik eens spoelen met een oplossing van water en reinigingsazijn, naspoelen met oplossing sulfiet
    4. Flessen
      1. Na leegdrinken meewassen met de gewone vaat, uitspoelen en een gebruikte kroonkurk er op voor opslag
      2. Voor gebruik wassen met Ansep-Z (alkalisch product met chloor), naspoelen in sulfietoplossing
    5. Ander klein materiaal, meestal bij overhevelen na het koken of bottelen, worden ontsmet met Puro Oxi en/of besproeid met Star San oplossing
    6. Kraantjes (plastic), slangen, ander klein spul soms eens laten weken in een oplossing van natriumhydroxide.

Die 100 zijn waarden die ik tegenkom in receptenboeken dus ik dacht dat dat voor een RIS best wel kon. :winking_face:

Men mag er niet bij vergeten dat deze bieren origineel veel langer werden gerijpt, en hoogstwaarschijnlijk ook Brett bevatten. Originele recepten zijn interessant als vergelijkend materiaal, maar eigenlijk zou je moeten brouwen volgens het originele eindproduct, en dat is veel minder bitter na X aantal maanden rijping.

Ik heb deze week een test gedaan met drie verschillende kruiden, kardemom, citroengras en gemalen koriander. De kardemom werd gebroken en de huls en de zaadjes werden gebruikt.

Alledrie 0.5 g gekookt op 0.5l water (dus eigenlijk 1g/l voor elk). Daarna voor elk de volgende smaakproeven:

• Afgekoeld aftreksel puur
    • Afgekoeld aftreksel gebruikt om zwarte thee te zetten

Ik heb ook van elk aftreksel 100 ml bewaard om te mengen met elkaar. Natuurlijk is dat dan in een verhouding van 1/3g per liter voor elk.

Eigenlijk was elk resultaat vrij subtiel. Bij de thee test was de koriander zelfs niet meer te smaken, terwijl de twee andere een subtiele verandering van smaak teweegbrachten.

De huidige combinatie van de drie is heel licht. Ik ga wel nog eens dezelfde test doen met elk 1g/l samen in één aftreksel.

Ik heb gisteren een experiment gedaan met 0.5g kardemom in 0.5l water. Kardemom peulen breken en samen met zaadjes er in doen, dan 10 minuten gekookt. Het resultaat was te proeven, maar was niet overdreven.

Vanavond doe ik dezelfde test met koriander, morgen met citroengras.

Voor mij is het doel de kruidige Tripel van Grolsch na te maken. Mijn vrouw lust die wel.

Dat zou eigenlijk geen probleem mogen zijn. Historisch gezien is broodgist afgeleid van biergist, voorheen werd brood alleen gebakken door middel van zuurdesem.

In Vleteren bakte de lokale bakker een brood op basis van Pannepot gist.

De M20 is een gist die na verloop van tijd eigenlijk wel een heel klaar bier oplevert (zelfs met ongemoute granen of tarwebloem, heb het zelf nog gedaan). De enige troebelheid die je kunt verwachten is wanneer je de gist mee inschenkt, wat voor dit type bier normaal is.

Wat ik wel al eens heb zien passeren is het laten meekoken op het einde van een eetlepel bloem, maar dit is iets dat ik zelf nog niet heb gedaan.

Gebruik je dan geen wespennetten rond je druiven?

Daar ga ik me niet mee bezighouden. Ik heb al genoeg onderhoud aan de rest van de tuin, met groenten, pompoenen, appelbomen en kleinfruit. En de druivelaars zijn ook ornamenteel, ik denk dat ik tegenwind van mijn vrouw zou krijgen.

Ondertussen geoogst en geperst, zal wss rond 8 liter wijn kunnen maken.

In 2017 en 2018 al eens wijn gemaakt, met goed gevolg, van eigen druiven.

Vorig jaar hadden we het te druk en hebben we druiven voor de vogels gelaten.

Dit weekend ga ik mijn druiven opnieuw oogsten. Normaal ging ik ze tot volgend weekend laten hangen, maar met de storm en voorspelling van minder zon zullen ze toch niet meer zoeter worden. En zoet zijn ze, ik heb moeten extra vallen hangen tegen de wespen.

Chemipro OXI is niet aggressief, en is eigenlijk een licht reinigingsmiddel en een lichte desinfectant. Ik heb er persoonlijk nog geen problemen mee gehad op mijn handen (ik gebruik zelfs om mijn handen eventjes te desinfecteren), of op kledij. Idd misschien voorzichtig zijn voor de ogen indien je veel zou spetteren.

Lijkt heel goed op klassieke recepten.

Gisteren William Younger 1888 160/-, op Barclay-Perkins, waar de kooktijd zelfs twee uur bedraagt.

Ik vroeg aan Ronald Pattinson waarom zulke lange kooktijden, maar dat was blijkbaar standaard toen.

Ik vermoed omdat ze zodanig spoelden dat ze bijna 100% extractie hadden, waarschijnlijk ook voor de smaak.

Wat het whirlpoolen betreft : bij mij zakt alles wel mooi uit maar niet echt op een hoopje, het wordt eerder een laag prut waar ik steeds wat van meeneem naar de CCT, wat ik ook probeer.

Kijk sè, dat heb ik ook. En ik vermoed dat het komt omdat wat whirlpool betreft, onze schaal te klein is.

De inertie van de wort die de whirlpool aandrijft is evenredig met het kwadraat van de straal van de pot, en evenredig met de massa.

Ik denk dat onder een bepaald volume en massa, de wort veel te snel stopt met draaien, zodat er geen mooi hoopje kan ontstaan.

Ik heb het allang opgegeven, en heb volgende alternatieven gebruikt:

• Gewoon laten uitzinken, en dan voorzichtig hevelen tot de bodem. Een klein beetje prut kan geen kwaad, dat bezinkt toch opnieuw in het gistvat en wordt uiteindelijk bedekt door de gist
    • Rechtstreeks fermenteren in de kookketel. Terwijl de gist toch nog actief moet worden, bezinkt ook alles in de ketel. Ik heb dit gedaan met verscheidene bieren, en ik heb geen lange termijn effecten op de smaak geconstateerd (een WV12/Abt kloon, een weizenbock, een tripel, en een soortement Kasteelbier donker kloon, allemaal gebrouwen rond vorige zomer).

Let wel: dit is een kwestie van schaalgrootte. Ik brouw in volumes van 7 tot 9 liter, en daardoor kan ik gemakkelijk mijn kookketel verplaatsen. YMMV!

Gewoon, hydrateren volgens instructies fabrikant in een erlenmeyer waar ik een stop op kan plaatsen, dan op de plaats zetten waar de vergisting doorgaat. Koelen tot juiste temperatuur en gist toevoegen.

Ik ben daar eigenlijk mee begonnen omdat ik ooit een bier brouwde met de rest van een zakje S-33 dat al een jaar in de koelkast lag, en waarvan ik zeker wou weten dat het startte. Dus heb ik ze gehydrateerd, daarna wat suiker bijgedaan om te zien dat de vergisting startte, en daarna gebruikt in het betreffende bier.

De belangrijkste reden voor mij om te hydrateren is om zeker te zijn dat de vergisting snel start. Zeker bij een aantal Mangrove Jack's gisten is dat belangrijk (M44, M36, MJ lager gisten).

En ik hydrateer dan niet een half uur op voorhand, maar de dag ervoor. Daardoor is de gist zeker snel actief, en op de juiste temperatuur.

Dan gaat mijn vergisting meestal binnen de twaalf uur van start, eigenlijk in de loop van de nacht met 's morgens al een kraüsen.

Sofie Van Raefelghem heeft een maand of twee geleden in haar (toen) wekelijks biercafe (nu maandelijks) de test gedaan met Orval van 12 jaar en WV12 van 14 jaar. De Orval was blijkbaar vreselijk, maar de WV12 was blijkbaar wel lekker.

Ik denk dat het een beetje gokken is.