Berichten van chthon

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ik heb vandaag mijn RIS gebotteld, 22 flesjes, ABV 8,6%.

Voor de eerste keer gebotteld met kroonkurken ook. Een kennis uit de omgeving had mij wat brouwspulletjes weggegeven, waaronder een kroonkurkapparaat en wat kroonkurken. Vandaag leek mij de ideale dag om dit eens te gebruiken.

Het is goed gelukt, en ik heb de handeling onder de knie. Toch prefereer ik flesjes met kantelstopjes, omdat het toch wel veel sneller gaat. Maar met kroonkurken heb ik nu wel een alternatief indien ik onvoldoende andere flesjes heb, en het is ook handiger om flessen van 0,75 l te gebruiken.

15ml / 12500 mL is inderdaad 0,0012, maar voor percent moet je het nog eens vermenigvuldigen met 100, dus 0,12% ABV.

Bij het herrekenen van iets gelijkaardigs van mezelf zag ik dat er nog een fout stond. Het volume van je alcohol bereken je door je alcohol gewicht te delen door het soortelijk gewicht, waardoor je op 24 mL alcohol uitkomt. Het extra ABV is dus 0,19%.

IK heb gisteren (het is nu een dikke 3 maanden na botteldatum) mijn Westmalle-kloon nog eens geproefd. Ik ben serieus ontgoocheld!

Begin sg was 1079, eind sg 1010, met bottelsuiker erbij kom ik op 9,5 ABV, een beetje te vergelijken met Westmalle.

Maar wat mij nu nog meer opvalt: mijn versie smaakt veel zoeter dan Westmalle. Vermoedelijk komt dit deels door te weinig bitterheid om het zoete te counteren. BrouwHulp berekende 46 IBU waarvan 24,2 IBU van de bitterhop op 60 minuten. Volgende keer moet die hopgifte hoger, minstens 30 IBU.

Maar ook de 20% witte kandij heeft volgens mij invloed op de zoetere smaak. Bij een volgende tripel ga ik terug naar mijn vorige recepten: 15% kristalsuiker.

Ook vind ik deze versie nogal dun.De 50% pilsmout en 30% palemout hebben in combinatie met de hoge suikergift voor te weinig body gezorgd. Misschien volgende keer met wat tarwe en Münchener? Die volgende keer is alleszins pas in het najaar, mijn programma voor het voorjaar zit al vol...

Ik heb ongeveer hetzelfde voor gehad, maar ik denk wel dat de 20% kandijsuiker compleet vergist wordt. Ik vermoed dat de zoete smaak eerder een combinatie van factoren is: alcohol smaakt ook zoet, ik heb onlangs iets gelezen dat pilsmout, in tegenstelling tot pale mout ook een zoetheid toevoegt aan het bier. En ook de bitterheid te weining. Laat ik het zo stellen, als biertje is het voor mij goed gelukt, maar als Westmalle tripel niet.

Ik ben ook ergens een draadje tegengekomen, maar ik weet niet of het op het Nederlandse of dit forum is geweest, waar iemand zei om tot 300 ppm sulfaat te gaan en 50 IBU te gebruiken voor bitterheid in een Westmalle tripel kloon.

Ik weet niet van welke temperatuur jullie vertrekken, maar de berekening is 4186 (J/kg.K) * 100 (kg water) * 60 (gerekend van 10° C tot 70° C)/ 7500 (W), dit levert ideaal een tijd op van 3900 s. Dit is gerekend zonder warmte verliezen: warme lucht die verdwijnt langs de wand van de ketel, en hoe hoger de temperatuur van je water hoe meer warmte verloren wordt naar de omgeving. Dit totale verlies kan je wel afleiden uit de echte tijd die jullie nodig hebben om jullie water op te warmen.

Is oxideren per definitie niet toevoegen van zuurstof? :angel:

Om het heel eenvoudig uit te leggen (de eigenlijke theorie is eigenlijk redox reacties, geïnteresseerden raadplegen best Wikipedia of hun eigen locale chemicus), oxidatie is een chemische reactie waarbij de zuurstof gebonden wordt aan een andere stof. Normaal gezien gaat deze zuurstof niet meer vrij komen, bvb. oxidatie van koolstof levert CO2, oxidatie van ijzer roest. Ik vermoed dat bij oxidatie van wort de geoxideerde stoffen hun zuurstof ook niet meer vrijgeven.

Toevoegen van zuurstof bij lage temperatuur is een fysisch proces, geen chemisch, waarbij de zuurstof moet oplossen in de wort, en die dan gebruikt wordt door de gist. Omdat het oplossen betreft, is deze zuurstof nog steeds vrij, ttz niet chemisch gebonden.

Ik heb vandaag een aantal spec sheets van Bulldog ontvangen, en daar hebben ze voor verschillende gisten zelfs verschillende instructies.

Alles is uiteindelijk goed afgelopen. Met Bru'n'Water en de veronderstelling dat er geen carbonaten in het water zitten, heb ik de originele samenstelling ingegeven, de samenstelling van mijn schroot, en 0,2 g/L bicarbonaat. En ik kwam uit op een pH van 5,5 bij kamertemperatuur.

Wat ik ook merk is dat mijn pH meter enkel traag is bij het meten in water. Bij het meten in kalibratievloeistof of wort duurt dit toch niet erg lang vooraleer hij stabiel is, 10 tot 20 seconden. Dit is meer dan voldoende voor mij, en op basis van kalibratievloeistof weet ik dat hij voldoende precies is voor mijn doeleinden.

Het is allemaal een kwestie van schaal. Op onze schaal kun je doen zoals Walter, verwarmen in een pannetje.

Ik heb evenwel ooit eens kunnen praten met een imker die ook professioneel brouwer was, en hij deed zijn honing in de laatste tien minuten van de kook. Dit had ook te maken met voedselveiligheid. Hij vond het persoonlijk jammer, maar hij wou geen risico's nemen met zijn producten.

Sedert vorige maand ben ik bezig met leidingwater te gebruiken (Loppem), dat volgens de Watergroep vrij stabiel zou moeten zijn. Alleen de hardheid varieert tussen 12°F en 28°F. Maar met Bru'n'Water had ik een procedure getest waarmee ik de hoeveelheid carbonaten kon bepalen. Ik had in het verleden, en vorige maand eigenlijk ook al, wel eens de pH van het water hier gemeten, en dan krijg je een waarde tussen 8.0 en 8.5 (ongeveer hee).

Ik vul deze avond 15 liter water af, meet mijn pH en schrik mij een hoedje: 5.7! pH meter gekalibreerd met pH 7 en pH 4, alles correct, alleen lichte afwijkingen. Opnieuw gemeten en een tijdje laten staan, pH blijft op 5.9 hangen.

Toch maar een mailtje gezonden naar de Watergroep.

Voor mijn recept ben ik er maar van uitgegaan dat er geen carbonaat aanwezig is in het water, en dat de minerale samenstelling voor de rest hetzelfde is. Fingers crossed.

Ik brouw vrijdag een RIS, en ik maar hopen dat het carbonaatgehalte nu eens hoger ligt.

In mijn DIY boek staat het meest 65 graden, single step. Bij enkele recepten staat een meerstaps maisch, zoals #213

Maar ik denk zelf ook wel dat ze niet alles in het boek zetten.

w@lter: Het zijn wij toch die Hollanders die zuinig zijn? (1 Cola met 2 rietjes).

Of 1 blikje sardientjes met 1 stokbrood voor de hele familie als middagmaal (ooit gezien op reis in Bretagne) :-)

Dat heb ik ooit een paar keer gedaan maar het is een hoop gekleef en gekladder. Over HSA durf ik me zelfs niet uit te spreken.

Ik heb er een aantal een jaar bewaard, nooit oxidatie geproefd. Zelfs geen port smaakjes. Alleen wat minder bitter omdat alle polyphenolen de neiging hebben uit te zakken.

Omdat ik kleine batches brouw (7 tot 9 liter), kan ik volstaan met een pot van drie liter voor decoctie, wat wel scheelt in tijd om uit te scheppen en op te warmen.

Allemaal geprobeerd (jarenlang met een koelbox gewerkt) maar je moet dan én heel dik inmaischen én daarna serieus veel kokend water toevoegen. Pas op, een koelbox is the way to go als je pas begint te brouwen hé, heel simpel in gebruik en kost niet veel. Maar het grote nadeel is dat je aan die eenstapsmaisch vast zit. En daarmee zit je zowat vast tussen de 69 en 66°C

Je kunt ook altijd brouwen met decoctie. Als je een plan uitzet en de timing goed hebt, dan hoeft dit niet zoveel meer tijd te kosten.

Eigenlijk is de werkwijze je suikeroplossing koken, dit op die temperatuur in het lege bottelvat doen, de slang van je hevel in de hete oplossing steken en het bier er doorheen hevelen om luchtinslag te vermijden en goed te mengen.

Ik gebruik tegenwoordig pure dextrose dat ik rechtstreeks in het bottelvat doe, maar voor iemand die professioneel brouwt is dit waarschijnlijk wel te duur. Ik bottel maar tussen de 20 en de 28 flesjes.

Ik denk dat er in de suiker van Candico een flinke hoeveelheid melasse achterblijft. Als je hun siroop of suiker gewoon eet, op boterhammen of pannenkoeken, dan ga je dit niet proeven, want de zoetheid gaat een tegengewicht vormen.

Maar melasse vergist niet, en dan gaat het beginnen doorsmaken in bier.

Is witte kandij sucrose, invertsuiker of een mengsel van sucrose en invertsuiker?

En invertsuiker is dextrose + fructose, gemaakt van sucrose door te verhitten en idd wat zuur toe te voegen.

Ik heb er eergisteren nog gemaakt, maar nu eens met wijnsteenzuur ipv citroenzuur.

Een gewone gloeilamp, gebruikt als verlichting van je gistkast, geeft eigenlijk met moeite gewoon licht af, laat staan UV licht. En van welk vermogen zijn dit soort lampen? 25W? Maar waarschijnlijk niet meer dan 60W. Als je alleen warmte wil, en weinig licht zou je er nog twee in serie met elkaar kunnen zetten.

Om het even te vervolledigen: ik heb ook al bieren gehad die in mijn garage helder waren, maar wanneer ik ze in de koelkast plaatste (~4°C), na het koelen wazig waren toen ik er doorheen keek. Dus duidelijke koude waas.

Maar na een paar maanden opslag, vooral wanneer het koeler werd, verdween het koude waas, ook bij de flessen in de garage die dan soms koeler staan dan in de koelkast.

Ik heb al genoeg bier gehad met chill haze in het begin. Is al altijd verdwenen.

Wat ik hiermee bedoel zijn eigenlijk twee dingen:

• Als het bier koel genoeg is en ik kijk door de fles naar een lichtbron dan zie ik geen waas
    • Als ik het dan uitschenk, en ik slaag er in de bodem te vermijden, dan heb ik een helder glas bier

De voorlaatste zin legt eigenlijk uit waarom het verdwijnt. En de laatste zin gaat dan eigenlijk de voorlaatste zin tegen spreken.

Zoek eens het op het Nederlandse forum. Daar heeft Jacques eens vrij grote test gedaan met over- en onderpitchen, waar bij het onderpitchen 1/10 van de aanbevolen hoeveelheid werd gebruikt, en bij het overpitchen 10x de aanbevolen hoeveelheid, en daartussen nog wat waarden.

Ik zag dit weekend trouwens dat BMS waarschijnlijk ook een ander contract heeft afgesloten voor verzending. Het is nu 5,95 EUR voor pakketten kleiner dan 28 kg, en lager dan 75 EUR, maar gratis verzending indien hoger dan 75 EUR, wel nog met een beperking tot 28 kg.

Sedert 1 jaar loopt die echt gesmeerd, langer geleden was dat een beetje op z'n "Westvlaams", hihi...
    ('t stakt 'm zo nauwe nie...)

hebben blijkbaar geleerd hoe het moet.

Ik vermoed dat zijn dochter de boel een beetje mee regelt, ben er de laatste keer twee jaar geleden geweest, en toen was de eigenaar op vakantie, maar zijn dochter hield het open. Is eigenlijk het dichtste voor mij, maar 2 keer een half uur rijden is toch nog veel, ik hou niet zo van autorijden.

En het hangt ook nog een beetje af van hoe je uitschenkt. De meeste van mijn bieren trekken helder zonder dat ik een kelder of een speciale koelkast heb. Het is het uitschenken dat over het algemeen de boel verstoort.

Op zijn West-Vlaams: "krottigheid". Dingen zeven naar verschillende grootte is iets dat niet alleen gebeurt bij mouten.

Technische fout of gierigheid.

Maar zelfs een technische fout ontstaat uit gierigheid, want ofwel controleren ze het eind product niet, of het kan ze niet schelen.