Berichten van chthon

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ik heb liever een voorraad van veel verschillende soorten, dan eenzelfde voorraad van slechts één soort. Dus ja, experimenteren en brouwen van kleine batches verschillende soorten bier. Gepland: een dubbel voor zondag, een tripel in november, hopelijk een bock in december (of misschien wel twee soorten met de kerstvakantie), Weizen in januari, en daarna zou ik ook nog wat willen doen met saison, porter en stout. Het is waar, het is evenveel werk om een grotere hoeveelheid te brouwen, maar nu kan ik het meeste doen met het keukenmateriaal dat ik heb en een paar kleine investeringen in materiaal om te vergisten en te reinigen en ontsmetten. Ik vind het ook comfortabeler om in mijn keuken bezig te zijn dan eventueel in mijn garage, die afgezonderd staat van mijn woning. Ik heb ook niet zo veel plaats om veel dingen op te slaan, noch brouwmateriaal, noch veel flesjes bier (er zal wel wat ruimte vrijkomen als we deze herfst eens de garage kuisen, maar toch niet zo heel veel). Dus grotere ketels, gas brander, gas fles (laat staan gist kasten of omgebouwde frigo's), daar heb ik allemaal geen plaats voor. Maar het brouwen zelf vind ik aangenaam om te doen. Het is iets dat mijn gedachten eens in de paar weken een totaal andere richting uitstuurt. Je hebt als hobbybrouwer ook een tastbaar resultaat dat aangenaam ruikt en smaakt. Het is een beetje een uitbreiding van koken, dat ik ook graag doe. Maar van het resultaat van brouwen kun je wat langer genieten.

Je verstaat het verkeerd. Mijn DJ is 5 liter, maar er zat maar 3,5 liter in. Het grootste relatieve verlies ontstaat bij het koken. Ik verlies 2 liter op een uur, maar een grotere ketel verliest blijkbaar maar tegen de drie liter per uur.

Ik heb zaterdag gebotteld. Ik had 3,5 l inhoud in mijn DJ van 5 l. Na het overdoen in de bottelemmer heb ik 3,33 l (4 flessen Grolsch en 4 steinies) gebotteld. De enige 0,2 l die overbleef in de DJ, was eigenlijk grotendeels trub. Ik heb bijna alles uit mijn bottelemmer gebruikt. Ik had enkel op het einde nog een klein beetje dat ik geproefd heb. Ik gebruik een auto hevel met een droesemkapje, en ik heb de DJ zover mogelijk op een hoek gezet om zoveel mogelijk over te hevelen.

Ik gebruik een klein elektronisch handweegschaaltje (zo'n lepelmodelletje, uit de Action) met een precisie van 0.1 g om hop, gist en brouwzouten af te wegen. Ik had het origineel gekocht om espresso koffie af te wegen in porties van 7g. Er bestaan zelfs nauwkeuriger modellen tot 10 microgram voor een prijs van 20 EUR. En aangezien de meesten (iedereen?) toch een programma gebruiken om recepten samen te stellen, is hier ook voldoende precisie indien nodig. Water, hop en gist rond ik toch meestal af tot op 1 decimaal, mout gebruik ik twee decimalen.

En vandaag gebotteld. Geprojecteerde SG was 1.011, en ik heb 1.010 of 1.009 gemeten (soms moeilijk af te lezen). 3,33 L staat nu op fles te conditioneren. Eventjes geproefd van een staal uit de bottel emmer en het smaakte lekker.

Als ik stoofvlees maak (was vorige week zaterdag het geval), dan verwarm ik mijn bier ook eerst vooraf in een pannetje om mijn vlees niet af te koelen als het bier er bij gaat. Dit gaat meer schuimen, dus het koolzuur wordt er ook uit gewerkt, zelfs rond de 40 graden. Over het algemeen geldt voor gassen (Oplosbaarheid in functie van temperatuur) dat ze minder oplosbaar worden bij hogere temperatuur. Maar eigenlijk gaat alle koolzuur toch uit je vloeistof ontsnappen. Hogere temperatuur gaat er alleen voor zorgen dat het sneller gebeurt. Uiteindelijk zal er een evenwicht bereikt worden afhankelijk van de atmosferische CO2 druk.

Doet me denken aan de tijd dat we als kind bij mijn ouders tafelbier dronken, van die flessen Piedboeuf donker. Na drie dagen smaakte het laatste bodempje van de fles toch wat flauw (geen prik meer) en niet meer zo lekker. Die smaak kan ik wel niet meer categoriseren, het is wat te lang geleden.

Citaat van w@lter

Om op je originele vraag te antwoorden,

Om de centimeter boor je een gaatje van 3mm. Dan heb je een goed werkende filteremmer. Eerlijk gezegd zou ik niet beginnen met spatdeksels en aanverwanten, tegen dat je dat sluitend en werkend hebt gekregen heb je al 5 emmers vol gaatjes geboord :wink: Misschien overbodig, maar enkel in de bodem gaatjes boren natuurlijk

Ok, dit is een praktisch antwoord. Want mijn berekening gaf aan aan dat met gaatjes van 2 mm, voor een doorlaatbaarheid van 20%, in een bodem met straal 97,5 mm, ik 1901 gaatjes moest boren, met een afstand van 4,4 mm tussen de centers van de gaatjes. Herberekening geeft aan 3mm, iedere centimeter, 380 gaatjes, met een oppervlakte van 7,07 mm^2, is 2686 mm^2, op een totaal van 29865 mm^2, is iets minder dan 10% van de oppervlakte om te filteren. 380 gaatjes zijn wel wat praktischer om te boren dan 1900 gaatjes.

Citaat van w@lter

Ik zie ook enkel de tekst en niet de foto. Volgens mij ligt het probleem bij de "google photos". Ik heb daar in het verleden ook problemen mee gehad en ben dan overgestapt naar http://photobucket.com/ . Van daaruit kan je foto's kopiëren naar het forum. Zoals bijvoorbeeld deze foto : Je kan gewoon direct de juiste code kopiëren.

Ik heb het ook al gedaan met Photobucket, maar wat mij een beetje stoort is dat eigenlijk een derde account is voor foto's. Ik heb een Google account en een Facebook account, wat mij eigenlijk al twee systemen geeft om foto's te bewaren en eventueel te delen.Ik heb nu een photobucket account, maar dat zou eigenlijk overbodig moeten zijn.

Citaat van Ronnie

ik zou me daar zelfs niet mee bezighouden. Zaag op 1 cm van de rand de bodem van zo een emmer de bodem er uit en leg er een filterplaat in gemaakt van een spatdeksel die zijn heel goed, anders ga je heel veel gaatjes moeten boren van pakweg 2 mm. veel = tussen 18 en 25 % doorlaat = % van de oppervlakte gaatjes t.o.v. de oppervlakte bodem één gaatje van 2 mm heeft een opp van 3,14 mm² spatdeksels: http://www.bol.com/nl/p/weis-s…l-33-cm/9200000002921128/ http://www.bol.com/nl/p/oxo-go…002835219%26itm_role%3din Uit die onderste kan je met een metaalschaar makkelijk knippen op grootte ook bij IKEA en bij Blokker hebben ze zulk gelijkaardige dingen

Had ik dat geweten, dan had ik gekeken bij de Action, waar ik vandaag ook was. Niet gezegd dat ze het zouden hebben, maar je kunt nooit weten.

In mijn zoektocht om te brouwen met een laag budget en kleine schaal heb ik vandaag ontdekt dat Tom & Co plastic food grade emmers van 5.5 l heeft (prijs EUR 1,20 - 15% nog vandaag). Ik had al een emmer van deze bierkit, en de nieuwe emmer past daar perfect in. De volgende stap is gaatjes boren, zodat ik met deze twee emmers een lauter tun kan maken. Wat is de beste diameter voor de gaatjes en de afstand tussen de gaatjes?

Citaat van Ronnie

Leuk experiment! en zit er ook een zuurtje in? (zou ik normaal vinden en zelfs verwachten!)

Nee, eigenlijk niet. Toen ik begon met de natuurlijk gist was hij midden op de eerste week wel zuur (en heb ik er een zuurdesembrood mee gebakken), maar na een paar keer bijvoederen was hij op het einde van de week eigenlijk niet meer zuur. Ik heb twee potten in de koelkast, de ene wordt bijgevoederd met roggebloem, de andere met tarwebloem. Beide ruiken enorm naar gist (banaan), dus is het eigenlijk pure s. cerevisiae. Maar wat ik er mee bak (brood, pizza) smaakt toch anders dan bij gebruik van gewone of gedroogde bakkersgist.

Een update over dit experiment. Ik heb het zojuist opengedaan en opgedronken na een week flesconditionering en een week lageren. Het resultaat valt heel goed mee voor iets dat ik op twee avonden in elkaar heb gebokst op basis van 100 g mout en gist die ik heb gekweekt uit spontane gisting van bloem en water (heel goede broodgist). De FG voor gisting was 1.070, de FG van het bier heb ik zojuist gemeten en was 1.014. Dit geeft toch blijkbaar een attenuatie van 80%, 7% alcohol. Dit zou ik eigenlijk wat gecontroleerder moeten testen. [hr] Effe off-topic: zien jullie de bijgevoegde link eigenlijk? Bij mij wordt dit gerenderd gewoon als tekst, niet als link naar de foto (ik gebruik Firefox, relatie met het probleem?)

Niemand die reageert op de maish, infusie of decoctie. Indien ik een decoctie zou nemen, zou het als volgt worden uitgevoerd:

• Inmaishen door middel van infusie tot 55 C, voor een beslagdikte van 3L/kg. Dit om de enzymen vrij te maken maar de volledige conversie nog niet te starten.
    • 15 minuten laten rusten en dan pH corrigeren
    • Daarna temperatuur verhogen tot 62 C.
    • Op dit punt 1,1 l van de maish nemen, aan de kook brengen en vijftien minuten laten koken.
    • Na de kooktijd de decoctie bij de maish voegen om de temperatuur te verhogen tot 70 C en nog eens 30' conversie.
    • Daarna verwarmen voor mash-out en beginnen filtreren.

De redenering hierbij is dat een gedeelte van de maish op 62 C waarschijnlijk al heel goed geconverteerd zal worden, en dat het andere gedeelte zal geconverteerd worden bij de rust op 70 C. Opmerkingen? Suggesties? Andere rusttijden?

Citaat van w@lter

Gezien het brouwvolume ga je met een zakje S33 meer dan toekomen.

Niet gebruiken om te kleuren, is absoluut niet kleurvast. Voor de kleur kan je beter wat chocomout of geroosterde gerst (ben ik een fan van) toevoegen. Maar laat de suiker er wel in om het bier wat drinkbaar te houden.

Dat is wat dacht afgaand op alle discussies over gekleurde suiker op dit forum. Bedankt voor de bevestiging. En het zal een beetje zwarte mout worden want dat heb ik liggen.

Citaat van mbroek

Voor de kleur kun je ook een gram of 10 Chocolademout (900 EBC) toevoegen. En het OG zou ik wat hoger doen, richting de 1.070 dat mag een dubbel best hebben. Eventueel de Caramel/Crystal vervangen door Caramunich III.

Dat zou ik gedaan hebben als ik nieuwe inkopen deed. Maar ik heb zwarte mout liggen en geen chocolatemout. Ik beperk mij voor dit recept tot dingen die ik heb liggen. [hr]

Citaat van ciesvandekwis

Ik gebruik voor een dubbeltje steevast Westmalle gist uit mijn diepvriesbankje, mag lekker warm vergisten. Maar ik ben dan ook een liefhebber van banaan en chocolade :wink:.

Als brouw dummy heb ik (nog) geen zulke voorraad. Dingen die ik ondertussen liggen heb (wegens andere geplande recepten) met niet te hoge attenuatie zijn de S-33 en Mangrove Jack's Bavarian Wheat (en S-33 had ik oorspronkelijk gekocht als bottelgist).

Het volgende dat ik zou willen brouwen is een vrij zoete dubbel. Het basis recept (Brewtarget) volgt hier: (Ik kan wel kiezen voor EBC in de Brewtarget settings, maar deze uitdraai krijg ik alleen in Lovibond en SRM).

E simpel dubbeltje - Belgian Dubbel ================================================================================ Batch Size: 3.500 L Boil Size: 6.000 L Boil Time: 75.000 min Efficiency: 70% OG: 1.063 FG: 1.016 ABV: 6.2% Bitterness: 25.1 IBUs (Tinseth) Color: 24 SRM (Morey) (48 EBC of donkerder) Fermentables ================================================================================ Name Type Amount Mashed Late Yield Color Caramel/Crystal Malt - 10L Grain 150.000 g Yes No 75% 10 L Munich Malt Grain 400.000 g Yes No 80% 8 L Pale Malt (2 Row) Bel Grain 400.000 g Yes No 80% 5 L --> Deze keuze is nog niet bepaald Black (Patent) Malt Grain 0.000 mg No No 55% 500 L Candi Sugar, Dark Sugar 65.000 g No No 78% 275 L Total grain: 1.015 kg Hops ================================================================================ Name Alpha Amount Use Time Form IBU Kent Goldings 5.5% 5.600 g Boil 60.000 min Pellet 18.0 Kent Goldings 5.5% 4.500 g Boil 15.000 min Pellet 7.2 Yeast ================================================================================ Name Type Form Amount Stage Safbrew S-33 Ale Dry 3.000 g Primary --> Keuze van maish schema is nog niet bepaald Mash (Decoctie) ================================================================================ Name Type Amount Temp Target Time Conversion Infusion 2.850 L 69.987 C 62.000 C 10.000 min Conversion Decoction 848.194 mL --- 70.000 C 50.000 min Final Batch Sparge Infusion 4.140 L 80.458 C 74.000 C 15.000 min Mash (Infusie) ================================================================================ Name Type Amount Temp Target Time Conversion Infusion 2.185 L 72.418 C 62.000 C 10.000 min Conversion Infusion 727.200 mL 100.000 C 70.000 C 50.000 min Final Batch Sparge Infusion 4.078 L 80.557 C 74.000 C 15.000 min

Er zijn een aantal punten waar nog geen finale keuzes voor waren gemaakt en waarvoor ik hier raad kwam vragen. Punt 1: om het bier zoeter te maken had ik de volgende opties:

• Hogere maish temperatuur Maishen in twee stappen:
      • 10’ op 62C (een beetje vergistbaarheid)
      • 50’ op 70C (meer dextrines)
    • Hogere OG OG lijkt hoog genoeg, zeker voor een gist met een attenuatie tussen 70% en 75%
    • Gebruik gist met een lagere attenuatie Voor gebruik S-33: zeker voldoende toevoegen (raadpleeg MrMalty)
    • Verhoog de hoeveelheid niet vergistbare speciaalmouten (caramel/kristal) 150 g lijkt reeds vrij hoog, dit is 15% van de moutstort
    • Verhoog de graviteit/bitterheid verhouding Gebruik makend van de BJCP beschrijving van een Belgische Dubbel, lijkt dit reeds in orde

Een laatste optie is hierin nog niet opgenomen, blijkbaar hebben we thuis nog stevia poeder staan. Punt 2 was het gebruik van kandijsuiker om het bier donkerder te maken. Ik beschik alleen over Candico bruine suiker. Omdat ik hier nogal wat tegengestelde meningen over terugvind in verband met de kleur, heb ik ook de optie opengelaten om wat zwarte mout te gebruiken om de kleur aan te passen en de suiker te gebruiken voor de OG en de smaak. Het derde punt betreft de maish zelf. Het eerste punt hiervan is de duur van de verschillende fasen zelf, is 10' beta-amylase en 50' alfa-amylase een goede keus, of toch beter nog wat langer in het begin en korter op het einde? Het tweede punt van de maish gaat over het verhogen van de temperatuur. In de eerste optie kies ik voor een beslagdikte van 2.3L/kg op 62 C, om dan na de eerste fase de temperatuur te verhogen door middel van een infusie van 0,7 L water aan 100 C om een beslagdikte van 3L/kg te bekomen. Bij de tweede optie wordt gestart met een beslagdikte van 3L/kg om dan door middel van een decoctie de temperatuur te verhogen. Deze optie houd ik open omdat deze meer de smaak beïnvloedt dan het gebruik van een infusie. Natuurlijk is er ook een derde optie, namelijk beginnen met 3L/kg en naderhand de temperatuur verhogen tot 70 C. Heel graag jullie mening.

Citaat van w@lter

Dat is wel een klein volume dat je hebt gebrouwen. Ik denk dat je op die manier relatief veel verlies zal hebben. Is het de bedoeling om uiteindelijk meer te gaan brouwen?

Zeker nooit meer dan 8 liter (24 flesjes). Het is inderdaad waar dat je meer verlies hebt. Ik verkook bvb. 2 liter water per uur in deze opstelling. Als je dan ziet dat een installatie voor 20 liter berekend wordt op een verdamping van 3 liter per uur dan is er inderdaad een mogelijke inefficiëntie. Maar het is een hobby, ik doe het voor mijn plezier. Als ik zie wat andere hobbyisten soms aan hun hobby's hangen, dan is een klein beetje inefficiëntie om de paar weken voor mij absoluut geen punt. Maar tegen dat ik eigenlijk 8 liter kan bereiden, dan heb ik al een kookketel nodig van rond de 14 liter en een paar emmers van minstens 10 liter om te maishen, of toch minstens om te lauteren (zapap). De aankoop hiervan zie ik toch zeker niet binnen het jaar gebeuren. De goesting om in grotere hoeveelheden te brouwen moet er eerst zijn, en nu heb ik voldoende met wat ik heb en wat ik al kan.

Mijn eerste volgraan brouwdag zit er op. Dit is het recept:

WATER Kraantjeswater (Zedelgem) 3 L Evian 3 L Demi-water 1 L CaCl2 1 g CaSO4 0,2 g GRONDSTOFFEN GRONDSTOF EBC Gewicht (g) % Gewicht Pilsner mout 2,5 2,5 450 49 Pale mout 3 3 450 49 Caramel mout 20 20 25 3 MAISH Maishwater: 2,8 liter aan 74C 60 minuten op 65C Spoelwater: 2 liter aan 80C HOPPEN Totale kooktijd 60' East Kent Goldings 6g na 0' East Kent Goldings 4g na 45' GIST 2,1 g Mangrove Jack's Workhorse M10 0,2 g Mangrove Jack's Belgian Ale M27

Voor een eerste keer volgraan wou ik een eenvoudig biertje, maar liet me inspireren door de kleur van Houblon Chouffe Dobbelen Tripel IPA (11 EBC). De bedoeling was om een SG van 1.050 te halen na het koken. De keuzes voor de hop komt uit het feit dat ik vlak voor de zomer wat brouw inkopen had gedaan en dat ik een pakje East Kent Goldings van 100 g heb gekocht en dit moet natuurlijk worden opgebruikt. Voor de gist had ik oorspronkelijk gekozen voor de M10, maar ik schoot iets tekort, vandaar dat ik nog wat M27 heb bijgevoegd. Het grootste probleem van de maish was de temperatuur controle. Ik gebruik een FANTAST thermometer van Ikea, maar ik denk dat door het contact van de temperatuur probe met de bodem van de pot (ik maish in een inox pot van 4l) de temperatuur gemakkelijk iets te veel aanduidt. Dus regelmatig roeren en verder controleren. Na een kwartier werd de pH gecontroleerd en bijgewerkt. Voor voorspelling van benodigde pH correctie gebruik ik EZ water omdat die de pH aangeeft. De voorspelling was 6,5 ml melkzuur (10%), ik heb het uiteindelijk op 7 ml gebracht (goeie pH meters, Niels). Na een half uur deed ik een jodium test: toen kreeg ik al geen uitslag meer (?), voor de zekerheid toch nog tot het volle uur gemaischt. Uitmaishen heb ik gedaan door de temperatuur te verhogen en daarna de maish in een zeef uit te gieten in de kooketel. De eerste wort is eigenlijk twee keer gefilterd, eerst door uit te gieten van de kookketel door de zeef, daarna nog eens door de zeef terug in de kookketel. De SG van deze wort was 1.068 bij 53C (1.078 gecorrigeerd?). Ik vermoed dat door twee keer filteren de meeste suiker eigenlijk al uitgespoeld was, want voor het spoelen was veel minder water nodig dan ik had verwacht (origineel 4,2 l). Het spoelen zelf liet ik door de pH meter leiden. Na 1 liter spoelen zat ik al aan een pH 6 voor het graanbed. Omdat de temperatuur evenwel maar 64C was, werd nog eens gespoeld met een liter. Ik ga er van uit dat omdat de temperatuur niet te hoog was niet te veel tannines werden uitgewassen. De rest van het spoelwater werd bij de wort gedaan om aan het kook volume te geraken. Na het koken kwam ik uit op een SG van 1.061 (mijn software voorspelde 1.050, dat was eigenlijk de bedoeling. Nou ja, hij zal ietske straffer zijn). In totaal ben ik een uur of vijf bezig geweest, van het schroten van de mout tot het finaal opruimen van alles. Hopelijk kan ik binnen een paar weken nog een sessie doen, dan zou ik een zoete dubbel willen maken (kwestie van mijn vrouw ook van haar eigen voorraadje te voorzien). Wat ik volgende keer moet doen is zeker nog de pH van het spoelwater corrigeren, om zeker te zijn dat de pH van de wort lager is. Ik vermoed dat ik een vrij goede 'hot break' had, maar er was niet echt vlok vorming, de proteinen vormden meer een wolk. Tijdens het overhevelen naar de gistingsfles is er ook wat meer trub meegekomen dan ik wou. De vergisting is nu (na drie uur) langzaam op gang aan het komen. Bottelen over twee weken.

Citaat van w@lter

Je moet eens kijken in de lokale bibliotheek. Vaak hebben die wel boeken over het onderwerp. Mocht je in de buurt van Leuven wonen, dan kan ik je de stedelijke bibliotheek Twee Bronnen aanbevelen. Daar hebben ze een mooie verzameling. Op de website van How To Brew vind je ook heel veel informatie. John Palmer gaat er ook van uit dat je maischt in een frigobox en legt ergens uit hoe je zo'n maischketel maakt.

En altijd amazon.co.uk en amazon.de vergelijken. Ik heb Palmer's boek (uitgave 2006) gekocht voor zo'n 15 EUR (3 EUR verzendingskosten inbegrepen) op amazon.de. De website is nog altijd de versie van 1999(?). Veel boeken over bier te vinden aan redelijke prijzen, wel in het Engels (of Duits, maar daar begin ik niet aan).

Citaat van geiregjo

Ik ben rustig aan het uitkijken om een schrootmolen aan te schaffen en zie dat er veel verschillende soorten zijn. Er werd me aangeraden een toestel te kopen met rollen. Enig research later begrijp ik dat dit beter is om het kaf te behouden. En dit helpt dan opnieuw bij de filtratie. In de homebrewshop zag ik een Mattmill Kompakt en deze leek mij best leuk (wel veel te duur). Ik vind nergens reviews terug over dit merk hun schroters. Zijn er mensen die ervaringen hebben met dit toestel? Ik denk ook dat zijn rollen vrij groot zijn en dat is een goede eigenschap niet?

De Home Brew Shop heeft ook nog andere walsmolens staan, beginnend vanaf 93 EUR.

Citaat van geiregjo

@chton Heb je een topic voor je test brouwsel zodat ik het kan volgen? Ik ben benieuwd naar het resultaat met de zuurdesemgist... Sorry voor de vele vragen... :)

Peugeot molen Ik denk dat ik wel een overdaad aan gist heb gebruikt, hij was al na 24 h uitgegist, dit weekend ga ik hem bottelen om te conditioneren. Ik ga het brouwsel niet zoveel tijd geven, dus ik hoop hem te proeven over drie weken.

Citaat van geiregjo

chthon Ik denk ook om beugelflessen te gaan gebruiken. Ik heb er al enkele van 50cl en wss koop ik er gewoon enkele bij. Ik kan ondertussen flesjes sparen van 33cl en mij dan eventueel later een machine aankopen om kroonkurken aan te brengen. De URLs die je aangeeft had ik toevallig ook al gevonden. Heb je tijdens je zoektocht recepten gevonden? Ik zoek naar een beginners recept om aan de slag te gaan. Overigens heb ik ook een stoominzet die perfect op mijn kookpot past. Misschien dat ik die kan gebruiken als filter voor mijn eerste brouwsel? De gaatjes zijn vrij klein en ik denk dat ik door het wort 2 maal door te gieten wel een goeie filtratie moet kunnen verkrijgen.

Recepten genoeg, zowel op deze site (alhoewel dat je hier de meer ingewikkelde recepten vindt). Een goede site die bepaalde thema recepten stap voor stap uitlegt is Beer and Wine Journal. Ik heb Brewtarget geïnstalleerd, en hiermee experimenteer ik met recepten. Wat het brouwen zelf betreft, heb ik eerst de Tripel van de Delhaize box gemaakt, daarna een bier op basis van puur droog extract (dat eigenlijk vrij goed gelukt is), daarna opnieuw met droog extract maar voor frambozenbier (wat betreft fruitbier, hier hebben ze er nogal wat expertise mee), daarna de Abdij van de Delhaize box. Ik heb nog maar twee weken een molen (een antiek Peugeot toonbank model), en deze week heb ik geëxperimenteerd met een mini volgraan brouwsel, gewoon om een aantal dingen te testen:

• Hoe goed werkt mijn molen?
    • Een eenvoudige maish op 68C op elektrisch vuur
    • Metingen van SG voor en na koken
    • Testen van een zuurdesemgist (die ik hier thuis gebruik voor brood en pizzadeeg) om wort te vergisten

Maar dit receptje heb ik gemaakt met Brewtarget, en de berekende waarden klopten vrij goed met de gemeten waarden. O ja, Brewtarget kan ook recepten op- of neerschalen, dat zal waarschijnlijk wel handig zijn als je een recept tegenkomt dat je interessant vindt. Wat je stoominzet betreft, die zal misschien zelfs iets beter zijn dan een vergiet, die stoominzet is waarschijnlijk plat. Als je kijkt bij de bier cursus van de The Kitchn, dan zie je dat dametje met haar vergiet, en het enige dat ze er bij zet is: zoveel mogelijk kleine gaatjes.

Citaat van w@lter

Nee hoor, deze werkt perfect en is helemaal niet duur. Zo eentje heb ik ook uit mijn begindagen en die werkt ook perfect. Ik gebruik die trouwens nog altijd als ik maar een paar flesjes moet afsluiten.

Ik ben een beetje een 'pregge'. Waarom 33 EUR uitgeven als ik het voor niets kan doen? En weeral een stukje minder materiaal op te bergen.

Citaat van brouwerwaldonk

Ik spreek misschien voor mijn beurt maar op 13 november wordt er een les georganiseerd die zal gaan over "alles over gist en giststrarters maken en het onderhouden van een gistbank".

Waar gaat die door?

Hallo, Jonas, Als beginner heb ik ook nogal wat gezocht, vooral voor kleine volumes. Hier zijn een paar links: The Kitchn Beer SchoolWhy I Became a 1-Gallon Brewer Ik heb ook zitten zoeken naar zakken om te brouwen, vooral vanuit budget oog punt, maar tegenwoordig vind je er enkel bij de gekende leveranciers van brouwmateriaal. Mijn vrouw had nog zakken voor in de was, die werken blijkbaar ook goed, maar op dit ogenblik vind je enkel kleintjes voor panties. Kan wel handig zijn om bepaalde moutsoorten te 'steepen'. Vanwege de voorgaande links heb ik dan gezocht naar een metalen vergiet, en bij Action heb ik een grote zeef gevonden waarmee ik mijn maish kan filtreren boven kookpotten met een diameter van 24 cm. Goed rondkijken voor de dingen die je aanschaft: ik kijk altijd rond op de websites van Brouwland, Brouwmarkt, BMS Wijndepot en Niels' Homebrewshop om prijzen en ingrediënten te vergelijken, ook transportprijzen. En voor flessen probeer gebruik ik flessen met kantelstoppen. Blijkbaar moet je ofwel veel geld uitgeven voor een goed systeem om kroonkurken op te zetten, ofwel leven met veel problemen met van die kleine kroonkurkmachientjes. Kijk ook eens goed rond bij familie en rommelmarkten, je weet nooit wat je tegenkomt dat je kan gebruiken.

Omdat ik er als beginnende dummy wat moeite mee had omdat er op het internet nogal wat verschillende meningen over bestaan, besloot ik zelf eens na te gaan met welke producten een jodium test kan worden uitgevoerd. Een belangrijke reden was dat ik onder andere had zien vermelden dat het niet mogelijk is om een jodiumtest uit te voeren met jodiumtinctuur. Het eerste wat ik heb nagegaan is hoe de jodium test eigenlijk werkt. Ik denk dat deze link over wat er gebeurt als zetmeel met jodium reageert de beste is die ik tegenkwam. Als proef heb ik dan het volgende gedaan. Met bloem werd een zetmeel oplossing geprepareerd. Om duidelijk het verschil in kleur te zien werden 2 staaltjes met zetmeel klaargezet en twee zonder. De gebruikte jodium oplossingen waren jodium tinctuur en Iso-Betadine mondwater. Het resultaat was heel duidelijk. De staaltjes zonder zetmeel kleuren bruin, de staaltjes met zetmeel donkerblauw. Het kleurverschil is voldoende duidelijk. Hiermee had ik voor mezelf bewezen dat het eigenlijk niet uitmaakt welke jodium oplossing wordt gebruikt en hoefde ik niet te gaan zoeken naar speciale oplossingen, maar kon ik gebruiken wat reeds lang in de thuisapotheek stond.

Citaat van Ronnie

Goed gedaan zou ik zeggen en je hebt om je wort preparaat te maken de EBC (European Brewing Commission) regels gebruikt!!

Waar kan ik die vinden? Ik was me er zelfs niet van bewust. Experimenteren om het process te leren kennen was het hoofddoel.

Ik heb hem (de Peugeot molen) donderdag avond eens gebruikt om te experimenteren. 100 g mout bestaand uit pilsmout, pale ale mout en Munich gemalen. Nadien heb ik een theezeefje gebruikt om de hoeveelheid bloem te meten. Hierbij kwam ik uit op 17 g bloem en 83 g grove delen. Toen heb ik (letterlijk) een mini-maish uitgevoerd. Gemengd met 300 ml water met als doeltemperatuur 68C. Na een uur heb ik een jodiumtest gedaan die negatief reageerde op zetmeel. Daarna de maish overgedaan in een grotere zeef en uitgespoeld met water van 80C om uit te maishen. Dit leverde mij een halve liter wort op met een SG van 1.040. Dit heb ik gisterenavond gekookt met een beetje hop tot het volume ongeveer gehalveerd was. Het SG na koken was 1.070. En dit heb ik toen overgedaan in een fles om te vergisten. Maar terwijl ik toch aan het experimenteren was heb ik gist gebruikt die ik heb gevangen in bloem en water en die ik al een paar maanden gebruik om brood en pizzadeeg te maken. Het is zeker goed aangeslagen, toen ik deze morgen de fles bekeek stond er een flinke kraüsen op. Ik heb hierbij eigenlijk heel weinig aandacht aan de rest. Ik heb gewoon kraantjeswater uit de streek gebruikt, dat eigenlijk te veel sulfaat en ietwat te veel natrium bevat. Ik heb geen aandacht besteed aan de pH. Ik heb zelfs na het koken niet geprobeerd de trub te scheiden van de gekookte wort. Maar ondertussen heb ik eigenlijk de basis van het brouwen al eens uitgevoerd en mijn eigen gist getest. Nu alleen nog een dag vinden om een groter volume te brouwen.

Citaat van Koen_VR

Jan, sleedoorn is ook niet 'lekker' en toch worden die bvb bij Alvinne in bier gebruikt. Ik denk dat die dan in kleine hoeveelheid een subtiele toets moeten geven Verstuurd vanaf mijn Y635-L21 met Tapatalk

Sleedoorn vruchten moeten eerst bevroren geweest zijn. Het lijkt dat voor de bessen van de duindoorn hetzelfde geldt, maar dan moet je er rap bij zijn: Duindoorn.

Citaat van w@lter

Dees kan wreed stom klinken maar misschien kan je dat (antieke) molentje verkopen en met de opbrengst een goede walsenmolen kopen? Bij de homebrewhop.be zijn die mooi bij prijs (net geen 95 euro). Als forumlid heb je daar trouwens korting :wink:

Nou, het ding blijft van mijn ouders, en mijn broer zal het ook nog wel willen gebruiken (en mijn vader heeft er indertijd wel wat werk aan besteed om hem proper te maken). Op een Frans forum (http://www.brassageamateur.com/forum/ftopic72.html) kon deze persoon er 5 kg in 30 minuten mee verschroten door hem aan te drijven met zijn boormachine. Je kunt evenwel niet zien of het een groter model is (er bestonden vijf modellen van, van het kleinste A00 tot de grootste A3, dit is een A0 model). En op dit ogenblik ga ik nog geen grotere hoeveelheden dan rond 1 à 1,5 kg doen. En 1 van de dingen die ik graag doe bij een nieuwe hobby is kijken hoe ver ik kan geraken met wat ik in mijn omgeving vindt. Ik had al wat rommelmarkten rondgekeken naar een goedkope pastamolen om te verbouwen, maar blijkbaar is er dit jaar niemand die een overbodige of ongebruikte pastamolen had. ALs je hem zou moeten kopen, dan zou je inderdaad beter af zijn met de walsenmolen van de homebrewshop. De minimum prijs voor deze Peugeot molens is rond de 90 EUR, en er staan er te koop tot 250 EUR.

Dit stond al meer dan dertig jaar bij mijn ouders. Het is een oude koffie/specerijen/graanmolen van mijn vader zijn grootmoeder, die een winkeltje had. Ik heb hem wat moeten bijstellen tot de grofste stand, dit is het resultaat van 10g cara mout. De kafjes lijken mij grotendeels mooi van formaat. De restanten van de granen liggen ergens rond de (grof geschat, ik zal er geen micrometer voor gebruiken) 1 mm. Ziet er dit een goed resultaat uit? (Kleur op foto is niet echt goed, in het daglicht is het echt een gouden kleur).

Eventjes het verdere verloop schetsen van dit brouwsel. Het eerste staal dat ik had uitgenomen bevatte nog CO2. Dit was duidelijk te proeven. Daarna heb ik het mengsel nog een week laten staan en een nieuw staal genomen. Dit staal was gewoon plat en nog altijd een SG van 1030. Het smaakte wel goed naar framboos, vrij zuur, maar een zure bessen smaak, geen zure melk of azijn. Maar ook niets dat op bier geleek. De bedoeling van dit staal was om even een geforceerde fermentatie te doen. Hiervoor heb ik 1 g korrelgist bij de 100 ml van het staal gedaan. Er was geen zichtbare activiteit. Ik heb toen het staal voor een week weggezet in de koelkast om te zien wat er verder gebeurde. Na een week heb ik van het staal geproefd. De zurigheid was afgenomen, het smaakte een heel klein beetje bitter, waarschijnlijk van de gist, ik proefde heel lichtjes CO2 (prik op de tong), maar voor de rest veel meer een frambozen sap i.p.v. een frambozen bier. Met het staal heb ik dan een nieuwe proef genomen. Een deel heb ik afgegoten en 100 ml goed beluchte wort bijgevoegd om te kijken of de gisting weer op gang kwam. Na een uurtje of twee was er inderdaad activiteit, die vandaag nog voortduurt. Wat betreft de frambozen lijkt dit op twee dingen te wijzen:

• Blijkbaar bevat frambozensap vrij veel onvergistbare stoffen, gezien het feit dat het tussenresultaat een SG had van 1.030, dat niet naar beneden ging.
    • Frambozensap heeft ook een vrij krachtig karakter dat nogal overheersend is. Ik gebruikte 1 kg op 2.7 l wort.

Wat betreft het vervolg van het bier zou ik het volgende doen. Ik zou eerst opnieuw 1.5 l wort maken met een SG van 1.063 en hiermee de vergisting opnieuw starten. Als de vergisting vermindert zou ik er nog eens 150 g suiker bijdoen en tevens het eerste brouwsel hierbij overhevelen. De bedoeling is dat het mengsel meer naar bier zou smaken als tegengewicht van de framboos. Lijkt dit een goed idee?

Mijn probleem/schrik is het feit dat het maar 1 dag heeft gegist vooraleer te vertragen. Wat ik nu zie is dat het water in het waterslot zelfs een klein stukje terugloopt, m.a.w. CO2 druk vermindert blijkbaar een heel klein beetje.

Hallo, vrijdagmorgen heb ik frambozenbier gebrouwen volgens het hier geldende recept, namelijk hete wort over half ontdooide frambozen gieten en dan vergisten. Ter volledigheid: de wort is gemaakt met droog mout extract, de gebruikte gist is de Workhorse M10. Wegens tijdsgebrek heb ik de vergisting gestart toen het mengsel nog rond de 30C was. Begin SG (fruit erbij gemengd) was 1.055. Ik heb de hoofdvergisting niet kunnen volgen omdat we toen van vrijdagmiddag tot zaterdagmiddag weg waren. Zaterdag leek mij de vergisting al vrij traag te zijn. Mijn andere pogingen gistten toch zeker twee dagen door vooraleer te vertragen. Ik heb zondagmiddag de SG nog eens gemeten en die was tot 1.030 gezakt. Alles rook vrij lekker. Wat ik nu merk is dat als ik het vat schud, zelfs vrij voorzichtig, dat het waterslot toch iedere keer vrij actief wordt. Nu is het zo dat dit mengsel normaal nog een maand of drie moet staan. Ik heb ook gemerkt dat alle frambozen vrij snel naar het oppervlak van het vat gestegen zijn. Zorgen maken of andere acties nemen?

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue