Berichten van chthon

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Interessante informatie. Ik had al een tijdje een idee om een imperial stout te brouwen en er een bodempje Orval in te doen om eigenlijk de fermentatie van de 19de eeuw te benaderen. Ik denk dat ik dit eens ga voorbereiden. Eerst vergisten met een goede Engelse gist, en daarna overdoen in een secundair vat bovenop een bodempje Orval.

    Welk soort bier? Hoe lang tussen bottelen en opdrinken?


    Mijn ervaring is dat de meeste van mijn (blonde) bieren het lekkerst zijn rond zes maanden. Zelfs al smaakten ze voordien lekker (na twee weken bottelen bvb), toch ervaar ik een verbetering in de loop van deze tijd.

    Citaat van -> hopelijk krijg ik niet te veel nevensmaken van de eiwitten en hoppen, ... die hier 2 dagen in blijven.

    Ik doe tegenwoordig niets anders meer, 5 dagen fermenteren rechtstreeks in de kookketel, dan hevel ik over naar een ander vat. Blijft goed smaken.

    Bram Wat bedoel je met RO water? Ben zelf woonachtig in Staden en benieuwd naar jouw samentelling ben nog niet zo ervaren met kraantjeswater . Gebruik zelf meestal 5liter flessen water vd Colruyt of Delhaize of kraantjeswater aangezuurd met melkzuur .

    RO = Reverse Osmosis


    Eigenlijk een heel fijn filter waardoor de mineralen uit het water gefilterd worden.


    Dit geeft twee resultaten: het RO water, wat heel weinig mineralen meer bevat (< 30 ppm), en water waarin deze mineralen worden afgevoerd. Voor elke liter RO water heb je 3 à 4 liter water met de uitgefilterde mineralen. Ik heb een regenput en laat dit afvalwater ('brijn') daarin weglopen, zo is het niet verspild. Voor 20l water heb je dan 60 tot 80 liter afvalwater.


    Ik heb het gedaan omdat de kostenberekening mij aantoonde dat het op langere termijn goedkoper was om een RO filter te kopen, per liter gebruikt RO water.

    Ook met ongemout? Met tarwemout en ongemoute granen heb ik toch wel meestal een waas

    Havervlokken uit de supermarkt, en roggebloem van de molenaar, dus niets gemout, behalve de tarwemout en de pilsmout. En in mijn tarwebier van vorige zomer heb ik ook een deel bloem gebruikt, zelfs van een hoog proteinegehalte.


    Extra na lezen vorige deel van de draad: ik gebruik ook altijd Ultramoss tijdens de kook.

    Hm, ik heb al vrij veel gebrouwen met tarwe, en zelfs een keer met een beetje haver, en ook met rogge(bloem). Mijn bieren worden allemaal helder, ik krijg ze niet troebel. Hefeweizen is bij alleen maar troebel door de gist.

    Ik voeg het toe 10 minuten voor einde kook, fijn gesneden (julienne of brunoise). Het is wel in combinatie met korianderzaad en kardemom.


    Om het te testen heb ik wel ooit eerst een thee ervan gemaakt, met een verhouding van 0,5g/l. Zelf best eerst eens mee testen.

    Dank u. Hoe lang is het ongeveer houdbaar op deze manier?

    Ik denk dat mijn zakje CBC-1 op deze manier al drie of vier jaar in mijn frigo ligt.


    Ter vergelijking, ik heb ooit een doos met gedroogde broodgist vijf jaar in mijn koelkast gehad, en ik heb er nooit problemen mee gehad. De gist bleef actief.


    Je biergist goed afsluiten in je frigo is om contaminatie te vermijden. Aangezien brood veel sneller wordt klaargemaakt dan bier, is dit geen langetermijnprobleem voor brood, maar wel voor biergist.

    Ik weet het. Bij het meten van het begin SG heb ik me vergist en het verkeerde opgeschreven, hier ben ik pas later achter gekomen. Ik brouw nog met kookpotten en een vuur en vind het moeilijk om de juiste graden aan te houden tijdens het maichen. Ik ben nog maar een beginnende brouwer en uit mijn fouten moet ik leren. Maar het bier smaakt lekker, dit is misschien het belangrijkste en dan kan ik dit in een volgende brouwsel rekening mee houden dat ik zeker niet te hoog ga in mijn temperaturen.

    Bedankt voor je hulp!

    Ik brouw al zes jaar en werk ook nog altijd met kookpotten (en een paar emmers).


    Werk je met elektrische verwarming of gas? Indien elektrisch, inductie of weerstand?


    Ik maish altijd in een pot van 10 liter, waar ik twee grote katoenen badhanddoeken om heen draai. Wel oppassen dat de onderkant niet het vuur raakt (bij inductie is dit minder een probleem). Daarna doe ik er eerst mijn water in om op te warmen, dit warmt ook de handdoeken op. Tijdens een mash van 45 minuten daalt de temperatuur min of meer 2°, maar dat is niet erg. Van 65° naar 63° zit je bvb. in het meest efficiente gedeelte van beta-amylase omzetting.


    Tijdens opwarmen roeren en voortdurend temperatuur meten. Wanneer temperatuur bereikt afzetten en laten zijn. Rekening houden met overshoot: wanneer je stopt op 65° zal de temperatuur bij inductie opwarmen zeker nog 1° doorschieten, bij een gewoon elektrisch fornuis wss zelfs meer.


    Voor lichte bieren haal ik een efficiëntie van 80%, voor zwaardere 77,5%.


    Mijn vrouw vindt brouwen wel lekker ruiken, mijn dochter niet.

    Ik heb wel de indruk (een paar keer geprobeerd, korter en langer), dat bij langer maischen (min 45 minuten) het filteren gemakkelijker wordt. Mijn standaard tegenwoordig is 15min 59°-45min 65°-20min 72° en daarna spoelen met water op 72° C.


    Voor wat het waard is, bij de meeste gisten zit ik altijd aan hun gemiddelde SVG, maar soms heb ik ook verrassingen, zoals een T-58 op 80-85% SVG, en een opkweek uit Westmalle waarmee ik 100% SVG haal (maar ik heb het laatste jaar ook geëxperimenteerd met toevoegen DAP, bovenop de andere gistvoeding, maar omdat ik het omgekeerde niet probeer kan ik hier niet echt conclusies uit trekken).

    Was die met bottelgist gebotteld?
    Ik bottel steeds met de F2 en zet mijn bier tegenwoordig gewoon te nagisten in de garage, Speciaal om tegen een lagere temperatuur (15° a 17°C) te kunnen nagisten op fles. (ik probeer zo kort mogelijk mij bier aan een hoge temperatuur bloot te stellen) En eigenlijk heb ik nog nooit problemen gehad dat er geen druk op staat na 14 dagen.
    (iets met hout en vasthouden)

    Ja, maar ik gebruik wel CBC-1. Volgens de data sheet is die ook geschikt vanaf 15°, had toch wel wat meer tijd nodig.

    Tijdens het openen hoorde ik al een "pppsss" wat mij al een beetje gerust stelde...

    Nog altijd een beetje bibberen bij het eerste flesje, zelfs na 78 brouwsels. En onlangs had ik er een die nog niet op druk was. Gebotteld vóór de herfstvakantie, en dan een volle week op vakantie geweest, en de temperatuur in het huis was te laag. Dus na twee weken nog geen carbonatie. Dan maar bij mij in de werkkamer gezet, en na twee weken gelukkig wel op druk.

    Nu heb ik een eerste poging gedaan om een dubbel te brouwen maar die is mij enerzijds te bleek uitgevallen en anderzijds mis ik ook de fruitigheid in het bier.

    Ik heb in het begin van het jaar een bock bier gebrouwen (volmout, niet al te veel speciale mouten), maar ik wou eens een gewone gist gebruiken, geen lager gist, een "neutrale" gist. Ik had nog M42 liggen (New World Strong Ale) en die hiervoor gebruikt. Het smaakte als een Belgische Dubbel.

    Een bier dat zijn CO2 gebonden heeft ontwikkelt over een langere tijd koolzuurbelletjes wat de schuimhoudbaarheid ten goede komt (dus een mooi fijn schuim dat lang blijft staan in het beste geval)

    Iets dat ik al eens had opgemerkt bij mijn bieren, maar eigenlijk niet zeker van was, en dat dus inderdaad een verklaring heeft.

    Wat het recept van Duvel betreft, heb ik ergens gelezen (Brew Like a Monk, denk ik), pilsmout gemout volgens hun eigen specificaties, bleker dan je normaal in de handel vindt, en 18 tot 20% glucose.


    Mijn recept gebruikt pilsmout, tarwemout en glucose (of soms zelfgemaakte invertsiroop).

    Deze uitleg van Serge is nu eens iets waar je wat aan hebt. Ik ben al lang een voorstander van KISS, zowel professioneel als persoonlijk. De uitleg hierboven wat betreft de Antioxin SBT en SB is duidelijk en praktisch haalbaar, zonder veel moeite, zware investeringen en/of complexe operaties. Het enige wat ik extra zou moeten aanschaffen (staat eigenlijk al lang op mijn lijst, maar nog niet echt dringend) is een precisieweegschaaltje om de kleine hoeveelheden af te wegen (en de grondstoffen ook natuurlijk, maar zelfs dat is vrij eenvoudig).

    Reinigen moet je eigenlijk altijd doen direct na gebruik, dan proper weg zetten. In het geval van flesjes, emmers, vaten, etc... zoveel mogelijk afgesloten weg zetten direct na het reinigen.


    Wanneer je ze gaat gebruiken, dan hoef je ze niet echt meer te reinigen, alleen te ontsmetten wanneer nodig.


    Ik gebruik OxiClean, maar eigenlijk nooit om echt te reinigen. Alles wat er in gaat, of waar het in gaat is reeds proper. Ik maak eigenlijk enkel gebruik van de ontsmettende werking die er in zit, bvb. op botteldag, een kwartiertje voor het bottelen. Naspoelen doe ik niet, laten uitlekken wel.


    Het enige wat ik naspoel, met een sulfietmengsel, is P3 Gamo HD (was te verkrijgen bij BMS, nu blijkbaar vervangen door Ansep Z), een chloorhoudend reinigingsmiddel dat ik wel gebruik om mijn flesjes te reinigen vóór het bottelen.

    Door opnieuw te verwarmen (au bain marie, 70°-80°) met wat extra vloeistof (eigenlijk de restjes suiker die in de originele pot bleven plakken) en een beetje agave siroop (is blijkbaar vooral fructose, zie ook link naar Sui Generis Brewing), is de siroop nu wel weer vloeibaar, geen kristallisatie meer.

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.


Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue