Berichten van dr.see

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    -water op zelfde ph als je bier brengen - op CVO Elishout heb ik testen geproeft die waren gebrouwen en vergist op 24°P door siroop en verse, actieve gist bij te pitchen omhoog getrokken tot 28°P en dat bier dan bij bottelen met 20 % verdund. ok, die 20
    wil je echt niet bottelen? Word Eisbock bereider! :cool:  doe je gelagerd bier in pet flessen (zonder bottelsuiker of met) stop die in de vriezer en eventueel af en toe eens draaien. als die volledig bevrozen zijn de dop eraf en ondersteboven laten ontdooien. het eerste derde opvangen de rest is voor weg of kan je koudhoppen/lageren op aromaten en alsnog bottelen. resultaat, een eisbock. bier, maar dan ietske straffer. vergelijkbaar bier. Tactical nuclear penguin- brewdog, double black struisse de run off kan je vergelijken , mits extra aromaten lijkt dit op nanny state - brewdog.
    Ze zijn inderdaad nog volop aan het zoeken naar standhouders, het is zeer zeker hun bedoeling om veel breder te gaan dan brouwland alleen. ook brouwverenigingen , scholen en dergelijke willen ze in een stand op de beurs krijgen. dus iedereen die tips of inspiratie heeft of vind dat hij zelf een goede reden heeft om daar te staan in een stand kan zich melden of zal worden aangeschreven.
    [quote='Ronnie' pid='63669' dateline='1425199114'] Niet bij bottelen! nooit doen. Meestal bij (of na) koelen wort. Dus bij of vóór de gisting. Soms es als de suikerstroop nadien gegeven wordt, dus dat beetje opnieuw gekookte wort met suiker erbij: bij koelen dat zacht water (Monitille of Dpa) erbij en als de T° goed zit in 't gistvat. Niet blindstaren op de exactheid van de densiteitscijfers, heb het niet te zwaar uitgekiend.. [/quote] Ik doe dit altijd bij bottelen, de hele idee erachter is dat je je volle brouw en gistcapaciteit kan gebruiken en toch meer bier over houden. afhankelijk van het bier kan je tot 20% water bijsteken. gewoon meer water gebruiken om je suiker in op te koken. of water koken en door de koeler bij je bier in bottelvat steken bij grotere volumes. dat is toch de reden waarom grote brouwerijen dit doen. of in geval van grotere oplages, 3x zwaar en 1 maal water in 1 gisttank.

    in de plaats van drooghoppen geef ik vaak een whirlpool gift, moet wel groter zijn dan de drooghop maar geeft eenzelfde effect voordeel is dat je geen infectie kan hebben door de temperatuur, nadeel, het is een beetje anders en je hebt meer nodig.
    koudhoppen doe ik liefst met pellets die ik kort in contact breng met alcohol van 70° zo zijn die gedesinfecteerd en heb ik geen extra hardware nodig. om oxidatie te verminderen is het best de koudhop toe te voegen 1°P voor je bier volledig is uitgegist. daarna nog eens overhevelen voor verdere lagering.

    opnieuw koken kan negatieve gevolgen hebben voor smaak kleur en vergisting. je kookt zo alle suikers en voedingstoffen kapot. 70 minuten koken is ok, 90 minuten koken de maximum en 3-4 uur koken is goed om brett, die een zeer arm milieu nodig heeft actief te krijgen.
    eerst bier en dan als alles in flesjes zit de suiker lijkt makkelijk. de schaduwkant is dat je dan meer kansen op infectie en oxidatie hebt. alles zo snel mogelijk samenvoegen en afsluiten is best. in dat opzicht is het misschien te overwegen om je bottelsuiker pistool te integreren met je bottelpijpje en dus terwijl je het flesje vult een dosis gist en suiker in line in te spuiten. zo doen de groten het ook.
    Bottelgist, altijd en voor alle bieren (geuze is in dit geval geen bier). Sommige hoofdgisten kunnen goed dienen om mee te bottelen maar lang niet allemaal. kleef kracht en het niet verder gisten dan je hoofdgist zijn de voornaamste factoren. nog een goede reden om altijd verse gist toe te voegen bij het bottelen is het bottelen. door die manipulatie is er zuurstofinslag en een kleine mogelijkheid tot infectie. door te zorgen voor verse, actieve bottelgist verminder je oxidatie en krijgen eventuele ongewenste gasten weinig of geen kans.
    autolyse is pas na 7-8 weken. wil je de gist goed laten uitzakken moet je koelen ook zonder cck. door aflaten verander je ook de druk in je tank, de co² gaat zich dan weer in evenwicht brengen en zal zo de gist doen opdwarrelen en nog een paar sg'tjes pitsen. best koelen als je zo lang kruiden wil laten trekken, ook om het bederf van de kruiden te verminderen.
    [quote="ambiorix"]In de professionele wereld wordt de koude breuk er ook niet uitgehaald... Na het koken wordt de hop en warme breuk verwijderd met een centrifuge of whirlpool en dan gaat het wort pas door de koeler.[/quote] Koelen tot 2/-2°c en door de kiezelghur filter. vele brouwerijen doen dit, na lageren.
    De trub na het koken blijft achter door te hevelen wat er wel mee komt is gistvoeding, heeft alleen positieve invloed op de vergisting. Wat niet nuttig is voor de gist bezinkt in het gistvat en heeft verder geen invloed. Geen enkele brouwerij die zich er mee bezig houd om dit nog eens te schijden. Cleaner bier bekom je door een neutrale gist te gebruiken en op lagere temperatuur te vergisten. (18-20°c) Al dat gehannes met wort onder de 90°c is verhoogde kans infecties Eventueel kan je dan ook nog filteren door een kiezelghur filter om het laatste (smaak) uit uw bier te halen. U doet wat u wil, mijn advies, hevelen en kletterend laten vallen in cct en laten doen/ temperatuur onder controle houden.

    ook een goedkope en gemakkelijke bron van co² is bakpoeder.
    de idee is en blijft dat je met de co² uitstoot van de hoofdgisting je GEREINGDE en dus zuivere lagervat vol co² steekt zodat je maar 1 keer reinigings en desinfektie middel moet aanmaken, door daarna je lagervat vol co² te blazen kunnen er geen kiemen in groeien modat dat dan een zuurstof arm milieu is. langer dan 2 weken is dit echter niet te houden , dan is een extra desinfektie gewenst.
    het gistvat dat je gaat gebruiken moet steriel zijn maar zeker niet zuurstof arm.
    wat ik doe is tijdens het hevelen een bruistablet vitamine c in mijn lagervat doen, de vit c is een natuurlijke anti oxidant en 1 tablet per 20 liter blijft onder de smaak drempel. dit helpt de zuurstof inslag die je hebt weg reageren door de vit c en door de nog aanwezige licht actieve gist, en het natriumcarbonaat dat de tablet doet bruisen legt ook een co² dekentje op je bier en duwt de nog aanwezige lucht eerst uit de mandfles.

    al die denkpistes over hoe je met huis tuin en keuken "mein erzte Dr. Mengele " setjes maakt raad ik in zijn totaliteit af.
    door de hierboven vermelde watersloten is het mogelijk om je co² te wassen en in een volgend vat te blazen tegen oxidatie en infectie van een nadien daarin geheveld bier.
    die opstelling kost al genoeg en neemt al heel wat plaats in. al die overbodige kosten en extra chemische experimenten zijn me te duur en te riskant.
    niet iedereen heeft dezelfde chemische bagage om zo een dingen als mogelijkheid aan te bieden.

    simpelere oplossing, gewoon laten, als je genoeg headspace hebt in je cct blijft er bij het aftappen een dikke laag co² liggen, het enige waar je schrik van moet hebben is dat je beestjes mee naar binnen trekt. dit valt op te lossen met een propje watten.

    dit systeem is wel ideaal om co² te recupereren en al in een volgende vat te blazen om oxidatie te verminderen.

    om brett en enkel brett (plus nog een hoge gistings stam) toe te voegen neem je beter een jonge orval, dat is met een reincultuur brett in de lagering en dus nog redelijk actief. als je dan proper werkt zit je goed.
    [quote="homoeccentricus"]Aanzoeten met honing en de gistjes killen met metabisulfiet? :grin:[/quote] ah bah, sulfiet. goordere brol kan ik me in bier niet voorstellen. helaas te vaak gebruikt door brouwerijtjes die in hun labo niet goed genoeg de zaken kunnen opvolgen.
    en 15-20 is veel te donker. dan heb je donker bier als je de lambiek 4 uur kookt. klinkt wel als een goeie mout om weizen en witbier mee te maken. zeker als die met kaf is, dat filtert een tikje beter en van smaak zit daar geen heel groot verschil in.
    [quote="walter"][quote="KoenVdH"]Ik stel jullie deskundigheid niet in vraag, maar wat ik net aangetoond heb is dat het dus niet uitmaakt voor een hobbybrouw[/quote]Bij jouw installatie natuurlijk. :) Bij iemand anders kan het best zijn dat het wel nut heeft. Maar ook bij mij heeft het geen enorme impact op het rendement. Ok, ik roer wel regelmatig eens om de warmte beter te verdelen en hotspots te vermijden, maar zoals ik al zei, heb ik de indruk dat de temperatuursverandering meer impact heeft op de omzetting van suikers. Volgend brouwseizoen wil ik eens met een nieuw schema aan de slag : verhogen met 2°C en telkens 5 minuten maischen. Dus vb. beginnen op 60° en na 5 minuten naar 62°, na 5 minuten naar 64° en zo verder tot 78°. Eens kijken wat dat zal geven.[/quote] bij dupont , heb ik mij laten vertellen, doen ze dit voor de Bon Vouex. storten en dan de verwarming zo zacht zetten dat ze 90 minuten later op 72° uitkomen. versuikering gebeurt in 90 minuten, aan u de keuze welke enzymen je wil laten werken. ( na +/- 45 minuten is de activiteit van de meesten al wel fel verminderd, daarom dus 2 temperaturen. )
    als het op de centjes en de kleine percentjes aankomt is constant roeren efficienter. Meer contact oppervlak en betere verdeling van de mout over het water dus meer enzymen werking. scheelt nooit veel maar voor brouwerijen is die paar Hl°P (hectoliter x plato, de accijnzeneenheid) die ze extra hebben een mooi excuus om bij het bottelen wat water bij te steken en zo altijd mooi 5.2 vol% in een flesje te steken. Ps, In het Meetjes land word er met gulle hand gebrouwen.
    de smaakjes die gist veroorzaakt tijdens de loop van het proces breekt die zelf ook weer af, dat is een kwestie van tijd. rijpen / lageren is dus aangewezen. rijpen geeft het beste resultaat in een groter volume. kan ook perfect in de fles. ander punt van lageren, en vooral ijskoud lageren is het bezinken van troebels. er zal dus een iets dikkere fond in het flesje zitten. theoretisch meer kans op overschuimen bij openen (door de dikkere , niet klevende laag) en een tikje troebel jong bier. ikzelf lager thuis ook niet altijd klokvast of temperatuur gecontroleerd. tijd en budget spelen ook een rol.
    ik kan alleen maar verzinnen dat het niet goed gemengd zat. eventueel andere optie is te de bottelgist, S33 is nogal wispelturig. of door te lang lageren, een te helder bier gebotteld met te weinig extra's voor de gist. dan is het te overwegen om te bottelen met een combinatie van starter wort en bottelsuiker.
    [quote="Ronnie"]Ja, WIE is die beste? nu maakt ge ons toch curieus zunne. en voor jouw ook goed he, Antwerpen is een stuk dichterbij dan Wally-City.[/quote] de beste, dat ben je zelf. ::24 en aangezien er maar 1 grote en 1 microbrouwerij zijn in 't Antwerpse, en die ene eigenlijk al met ne voet in Berchem staat.... 'T Pakhuis heeft mij via een oud klasgenoot gevraagd om 1 of 2 keer in de maand te komen brouwen. on topic, zelf mouten gaat, neem de tijd na de oogst tot het volgende kiem seizoen, anders moet je de kaf chemisch openbreken. dan bevochtigen, beluchten , drogen en eventueel broeien , carameliseren of roosteren. poepsimpel. ::43 als je dit doet, veel plezier maar reken niet op resultaat of rendement. dit is voor de lol.

    ik heb het héél basic gehouden, hobbybrouwer, installatie van 50 liter per brouwsel.
    als ze meer willen weten zullen ze wel eens langst komen om te proeven.

    ook nog het mail adres.
    gew.dir.da.antwerpen@minfin.fed.be;@minfin.fed.be>

    en het is inderdaad zo, er word een standaard gehanteerd om de boete te berekenen.
    het ergste van al, als die zijn bevriend met den btw en FAVV. dus als ze een vermoeden te veel hebben halen ze die er ook bij. dit is mijn inziens ook niet meer dan terecht. hobbybrouw is voor jezelf, verkoop en uitdelen ervan mag niet, houd u er gewoon aan.

    Onlangs stond er in de Zytholoog een artikel/intervieuw met een Dame die over deze materie het meest af weet. de directie accijnzen.
    met betrekking tot hobby brouwen, enkel voor uzelf en uw gasten, uw bier mag niet van uw erf. je mag het niet kado doen aan iemand noch ruilen . niet met nen hoed rondgaan of net eender wat. vanaf zij kunnen vermoeden dat er een tegenprestatie tegenover staat word het bezien als handel.
    iedereen mag komen kijken als je brouwt, mag dan uiteraard ook proeven maar enkel personen met een geldige aangifte (formulier 108) mogen het meenemen.

    komt er op neer, je gaat naar deze link aangifte hobbybrouwer vult dit in als hobby brouwer. afprinten en drie ingevulde en ondertekende papieren opsturen. zij sturen er eentje terug met een mooie stempel op en het is klaar. dat kost u ne postzegel. daar tegenover staan boetes en zelfs gevangenis straffen. het is maar wat je wil. (nen echte Belg hangt die papieren uiteraard aan den haak).
    iedereen die van een brouwsel bier mee naar huis wil kunnen nemen heeft dit formulier nodig.
    denk niet van ach, hoe gaan ze daar ooit achter komen. De verhuis brouwerij heeft onlangs op een demo dag een heuse raid (met zichtbare wapens) gehad. alleen maar omdat dat op het internet te lezen valt.

    als je dan toch wil opschalen, gewoon zoals je een starter opschaalt, op de magneet roerder of schudplaat. oplossen in weinig maar voldoende starter wort en dan telkens bijvoegen met een vlam in de buurt. persoonlijk vind ik het zoeken van miserie. je hebt iets dat perfect steriel is en daar ga je dan mee stunten. de meerkost van een 2de pakje, of in mijn geval een derde heeft mij nog niet tegen gehouden om dat te doen, hetzelfde voor smackpacks, dan neem je er 2.
    de verschillen zijn er wel zeker, met een 5-10% stort zijn dat subtiele nuances. als je voor een groter deel of volledig de stort neemt is het duidelijk. commercieel voorbeeld. leffe is volledig pilsmout als ik het goed heb. Een Augustijn is met een redelijk groot percentage pale mout, dat zorgt voor een pak meer karakter en een veel lekkerdere Augustijn. :wink:
    door te hevelen van kookketel naar whirlpool , het kraantje met gaasje staat op hoogte en de bezink tijd in de whirpool maakt da de allerfijnste hop pellet deeltjes en niet aan elkaar geklitte eiwitten mee uiteindelijk in het gistvat zitten. Uiteraard niet alles is voor de gist bruikbaar. een deel zal nog gaan bezinken na koelen of niet bruikbaar zijn. wat op de bodem ligt heeft geen enkele gistcel last van, wat in suspensie of oplossing blijft is deels eten deels mogelijk tegenwerkend. veel hop (veel voor mijn doen) is minder voor de gisting. de iso alfa zuren zetten zich vast op de gistcelwand. en nemen zo ongeveer de helft van de opgeloste bitterstoffen uit uw wort. dat is ook extra een reden om een juiste gist dosering te doen.
    ik hevel over naar een vatje waar wel een kraan op staat , in dat kraantje heb ik een inox gaasje gestopt dat de grote delen tegenhoud, de rest is gistvoeding en blijft niet in de platenkoeler hangen. als je overweegt een dompel koeler te gebruiken, bouw die dan in in je gistvat. de kokende wort met hop en al erin en dan onder deksel koelen. alles afgekoeld nog wat open laten staan en wat wachten lijkt mij griezelig.
    neem dan in rekening dat dit het spull is om bij koffie of cola te kieperen. net zoals cara en jup ideaal zijn om mazoet en zo mee te maken. er wacht je met single malts nog een hele ervaring. een tasting deze zomer om zonder veel flessen te moeten kopen http://www.wilderen-whisky-weekend.be/
    op CVO Elishout had Luc ook al eens met die vaatjes gespeeld en wou er nadien niet meer van weten, valt of niet te tappen en nadien platte pinten verouderd zeer snel en zo voort. bier van het vat is leuk. vat op de goeie manier bewerken en reinigen is al iets heel anders. ik zou zoiets aanpakken met op zijn minst een gewone en een gepimpte tapkop. de gewone om mee te tappen . de andere zo aanpassen dat je het vat ondersteboven kan plaatsen met die kop erop. de co² kant aanpassen dat die kan dienen als zuig/afvoer en de bierkant om met druk er spoelwater, daarna hete NaOH oplossing, spoelwater, ciculeren met zuur, spoelen en dan stoom. voorspannen met co² en dan pas afvullen. zo moet je vat niet open maken en kan je zeker zijn van een proper vat. maar nog liever, keykegs. die zijn in feite voor de hobbyist ideaal. die laten wel toe om te hergisten, door het zak in bal concept. je steekt geen druk op het bier maar in de bal , op de zak en knijpt zo de zak leeg. als je dan de kop goed proper houd kan je die maanden laten meegaan, meerdere vaatjes en verschillende bieren in een koelkastje. enige nadeel is de prijs, 12-14€ per 30 liter vat. maar nooit kuisen en gewoon in de pmd zak.
    op het kerstbier festival is er zo een ontploft bij het wegzetten. op mijn werk hadden we er 3 in de warme kamer gezet om te hergisten, slechts 1 heeft dat experiment overleefd. voor alle flessen de vuistregel 4-5 gram co², voor vaten 2-3 gram co². door de tapdruk zal het co² gehalte in een vat nog stijgen, na een week aan de tap gaat dit zelfs over verzadigen . ook als je na elke tap sessie je vat afkoppeld blijft dat op 2.3 bar staan , die co² lost op in je bier tot opgeloste co² in evenwicht is met de druk erboven. aka verzadigingsdruk. 2 gram bottelsuiker geeft +/- 1 gram co² in je bier