Berichten van MARCVG

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ik gebruik altijd 1gr/10 liter bottel gist fermentis safbrew F2

24 uur voor bottelen een 10cl wort met 1 gr suiker en 2gr gist (voor 20liter)

dag van bottelen gewoon erbij en even roeren

Werkt perfect

Mijn slechtste brouwdag was... ik brouw met een braumeister met een binnenketel. Op het moment dat ik mijn mout in de binnenketel had gedaan viel de vleugelmoer (waarmee je de binnenketel vast zet) tussen de twee wanden. Met water van 60 graden kan je die er echt niet meer uitvissen. Dus alles eruit en volledig opnieuw beginnen.

Bedankt al voor de info

Misschien me toch even voorstellen ik brouw al een jaar of 5 met een speidel 20l (die me echt wel goed bevalt)

Ik probeer vooral wat trippel achtige brouwsels te maken (die drink ik het liefst)

meestal één keer per jaar een IPA met enkel amarillo hop en ook één keer een ""Christmas"" bierke, donker, beetje zoeterig met wat zoethout smaak.

Walter ik had die topic al wel gevonden maar er staan nog geen ervaringen beschreven.

Ik ben benieuwd naar de correctheid van de Plaato.

Goede middag heren

Ik ben Marc en ben al een tijdje ingelogd bij de Vlaamse Hobbybrouwers maar ik heb het forum nog niet echt gebruikt.

Ik heb een vraagje : heeft er iemand ervaring met het nieuwe hebbedingetje PLAATO ?

Zijn de SG waarden correct of is er ''erg bij benadering"

groetjes

[quote='Brucero' pid='44782' dateline='1385707263'] [quote='Ronnie'] Daarom heb ik ook een lange sonde zodat ik overal kan meten en begin al af te tappen bij 26... 28°C in beetjes. Tegen dat m'n gistvat vol is is het laatste wort maar 16°C en gemiddeld is het dan in 't gistvat iets van 19°C. [/quote] Dus als ik goed begrijp laat je het wort ook niet rusten alvorens te hevelen naar het gistvat. [/quote] als je niet pompt bij de koeling moet je niet echt wachten,
    [quote='Penumbra' pid='60298' dateline='1418817630'] de "promo" prijs bij BM   1295euro   incl koelspiraal  op de moment.  Vond ik voor de braumeister nog meevallen (ook al is de prijs best duur voor wat je krijgt maar ok) het staat ieder vrij hem wel of niet te kopen he. [/quote] goede middag,  ik denk dat je bij mij geweest bent voor de demo met de braumeister.  Heb je zelf al gebrouwen nu? en met succes? grtjs Marc ps : pas van gisteren op het forum