ik gebruik en lamp voor een terrarium met een ventilator voor een computer
Lamp van+-75 w is voldoende
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
ik gebruik en lamp voor een terrarium met een ventilator voor een computer
Lamp van+-75 w is voldoende
Goede middag
ik heb een probleempje met mijn PLAATO
Dit is de tweede keer dat ik deze gebruik : eerste keer alles perfect, zelfs de SG was correct tot op 1 puntje
Nu is de SG gestopt met zich aan te passen vanaf de 3de dag
De teller van de bubbels en de temperatuur werkt wel... alleen de SG wordt niet meer berekend.
Heeft iemand dit al eens ervaren en is er dan een oplossing?
Ik woon +-500m van Bouwerwaldonk...…. misschien 2 BOB's zoek
Ik bel wel eens grtjs Marc
he Walter okidoki
Ik gebruik 1gr Fermentis F2 op 20 l
Ik doe dit de avond voor het bottelen in 5cl wort met een beetje suiker.
Bij het bottelen meng ik dit dan in het 'bier'. Werkt altijd perfect
Ik heb ook geen massa zinksel in de flesjes
Ik heb een braumeister van 20l en ik vind dit toch de max.
Werkt correct en eenvoudig
Ik heb een braumeister van 20l met spiraalkoeler. Deze werkt perfect in het winter seizoen (als het water +-12 a15 gr is)
Nu in de zomer heeft het ""kraantjeswater"" een temperatuur van boven de 17graden. Dan koelt je wort maar af tot +- 27graden of je moet eindeloos veel water laten doorstromen. Een vriend van mij heeft een grote platenkoeler en hij regelt ook het volume van de wort dat door de platenkoeler loopt. Duurt dan wel iets langer maar koelt volgens mij iets beter??
Ter info : Plaato : de temperatuur die gemeten wordt is wel de omgeving temperatuur.... heb ik nu opgemerkt en niet de temperatuur van het wort.
De csv files van je Plaato app kan je simpel importeren via volgende website:
Daarna krijg je direct een grafiek. De url van de grafiek sla je dan best op als je die later opnieuw wil bekijken.
hartelijk dank werkt perfect
Display MoreIk ben nu mijn Plaato voor de tweede keer aan het gebruiken. Dit brouwsel staat nog maar sinds gisteren te gisten, dus daar valt weinig uit te concluderen.
Over mijn vorige brouwsel kan ik wel wat vertellen:
- Ik brouwde een Vlaams bruin dat als mengbier moet dienen voor een te zure kriek. Begin sg (gemeten met hydrometer) was 1055.
- De eerste vergisting duurde 36 uren (meer dan 400 blubs/minuut) en eindigde op sg 1031
- Toen stond de vergisting opeens stil: 0 blubs gedurende enkele uren. Temperatuur verhoogd en wat gezwenkt met het gistingsvat en de vergisting sloeg weer aan, 94 blubs/minuut. Een dag later ging dit aantal weer sterk achteruit en weer gezwenkt. Enkele dagen later voegde ik eiken chips toe. De vergisting ging toen op een slakkengangetje verder tot 1014,3. Dit was de waarde die Plaato aangaf en de hydrometer gaf 1014. Heel nauwkeurig
Dit was 2 weken na brouwdatum.
- Ik heb het jongbier toen overgeheveld en nu staat het te lageren.
Conclusies: nauwkeurig, heel simpel in gebruik. Je brouwt er geen beter bier mee, het blijft een gadget, maar je kan via smartphone heel goed volgen wat er gebeurt zonder tussentijds te meten. Scheelt wat handelingen en minder kans op oxidatie omdat je het vat niet moet openen.
Je kan de gegevens exporteren, dan krijg je 3 CSV-files in je mailbox, deze kan je uploaden naar een website waar je dan een grafiek krijgt waar je eventueel een printscreen van kan maken om bij te houden. Dit zijn 2 grafieken van mijn Vlaams bruin:
https://beer.garvet.dk/c7add3a303
https://beer.garvet.dk/0a282fe729
Waarom 2 grafieken? Het nadeel is dat je slechts een grafiek krijgt van 10 dagen. Als je info wil over de hele periode van de vergisting, moet je tussentijds je gegevens exporteren zoals ik gedaan heb. Misschien is dit op te lossen, maar ik heb nog geen tijd gehad om dit op te zoeken.
Tip: ik gebruik een siliconen stop voor mijn waterslot met een gat van 9 mm. Het Plaato waterslot past hierin, maar het gaat vrij stroef. Ik was bang om het kapot te wringen wanneer ik het later wil verwijderen, dus heb ik wat vaseline gebruikt.
Goede middag
Ik heb ook een plaato en deze werkt ook zeer goed
Kan jij me uitleggen hoe je van de csv files zo een statistiek kan maken zoals in jou voorbeeld.
dank u
Marc
Ik gebruik altijd 1gr/10 liter bottel gist fermentis safbrew F2
24 uur voor bottelen een 10cl wort met 1 gr suiker en 2gr gist (voor 20liter)
dag van bottelen gewoon erbij en even roeren
Werkt perfect
proficiat … kunnen we dit ergens in omgeving Antwerpen vinden?
Zoethout … vergeten te vermelden
Bij mijn ""Christmas beer"" voeg ik gewoonlijk 5gr op 20liters bij.
Bedankt ziet er schitterend uit (grafieken)
kan je me uw bevinding van uw Plaato eens bezorgen. Hoe +-correct werkt dit ?
Dank u
Mijn slechtste brouwdag was... ik brouw met een braumeister met een binnenketel. Op het moment dat ik mijn mout in de binnenketel had gedaan viel de vleugelmoer (waarmee je de binnenketel vast zet) tussen de twee wanden. Met water van 60 graden kan je die er echt niet meer uitvissen. Dus alles eruit en volledig opnieuw beginnen.
Kan er iemand me even uitleggen hoe ik uit de bibliotheek een recept in XLM vorm in brouwplanner importeer.
Ik ben niet een held op computer gebied
dank u
Goede morgen
een vraagje was de SG berekening van je PLAATO vrij correct??
Bedankt al voor de info
Misschien me toch even voorstellen ik brouw al een jaar of 5 met een speidel 20l (die me echt wel goed bevalt)
Ik probeer vooral wat trippel achtige brouwsels te maken (die drink ik het liefst)
meestal één keer per jaar een IPA met enkel amarillo hop en ook één keer een ""Christmas"" bierke, donker, beetje zoeterig met wat zoethout smaak.
Walter ik had die topic al wel gevonden maar er staan nog geen ervaringen beschreven.
Ik ben benieuwd naar de correctheid van de Plaato.
Citaat van Penumbrade "promo" prijs bij BM 1295euro incl koelspiraal op de moment. Vond ik voor de braumeister nog meevallen (ook al is de prijs best duur voor wat je krijgt maar ok) het staat ieder vrij hem wel of niet te kopen he.
goede middag, ik denk dat je bij mij geweest bent voor de demo met de braumeister. Heb je zelf al gebrouwen nu? en met succes? grtjs Marc ps : pas van gisteren op het forum