Berichten van bartc

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

De eerste gist dient wel ver door te gisten. Je kan daarvoor bv de French Saison gebruiken. Daarna Brett toevoegen als bottelgist.

Bij een onvolledige uitvergisting gaat de brett de restsuikers nog omzetten en dan kan je dus wel eens wat overdruk in je flesje krijgen.

De brouwers zulle steeds voor het meest economische kiezen, en dit kan en zal zeker in de toekomst nog meer beïnvloed worden door de taksen en heffingen door die beleidsmakers om uiteindelijk langzaam naar het meest ecologische productie proces te worden gestuurd.
    In de US waar blik door de nieuwe generatie brouwers meer en meer wordt omarmd, heb je die druk niet van uit de overheid om het ecologisch te houden daar gaat het steeds om zoveel mogelijk winst?

Brouwers gaan vooral kiezen voor wat de klant wil. In de USA gaat de voorkeur duidelijk naar blik. Een 90% van het bier zit in blik. De andere 10% is fles. Economisch is dat zeker voor een kleine brouwer niet voordeliger. Voor de brouwers in de USA is blik trouwens het meest ecologische. Minder gewicht om te transporteren en ook nog relatief eenvoudig te recycleren. Ik denk dat een systeem van herbruikbare flesjes daar niet zou werken. Voor de kwaliteit van het bier is blik trouwens ook beter.

In andere landen (Nederland, Spanje, Italië,...) is blik ook in opmars. Ik heb dan ook geprobeerd ook daar blikjes aan de man te brengen, maar met weinig succes. Volgens mijn klanten worden Belgische bieren gedronken omwille van onze lange traditie en hoort Belgisch bier in een flesje thuis. Kan ik voor een deel wel inkomen. Langs de andere kant worden de Belgische brouwers verweten te conservatief te zijn, maar als we dan eens vernieuwen is het ook niet goed :-)

Het is een fabeltje, gelanceerd door de grote bierfabrieken, dat bier helder moet zijn. Ik ben dan ook geen voorstander van klaringsmiddelen. Een tijdje lageren is voldoende en dit moet zelfs niet in een koelkast. Ik ken minstens 1 collega die lagert bij 16°C en zijn bieren zijn fantastisch.

Ik moet ook maar een drie kwartier rijden en ben van plan om met de auto heen en terug te rijden. Alcohol is dan inderdaad een probleem.

Ik vraag mij ook af of het wenselijk is dat elke brouwer zijn brouwsels gaat meebrengen... wij zijn te gast in een brouwerij en ik kan mij inbeelden dat de mensen van Het Nest toch ook wel graag hun biertjes willen promoten (in zoverre dat dat nog nodig is: we weten dat ze goed zijn!). Het zou misschien allemaal wel eens teveel kunnen zijn. 't Is maar een gedacht.

Ik veronderstel dat jullie onze bieren al kennen? Ik ben trouwens meer benieuwd naar wat jullie bij hebben. Zelf zal ik voor een aantal limited editions zorgen, die jullie waarschijnlijk nog niet geproefd hebben.

Er is een Best Western hotel aan het station in Turnhout. Je mag onze naam vermelden bij de reservatie. Wij hebben een bedrijfskorting bij hen. Ook aan het station is hotel / brasserie Edelweiss die ik ook kan aanraden. Andere opties zijn Hotel Corsendonk-Viane (ruime parkeergelegenheid) of één van de vele B&B's in Turnhout.

Het is natuurlijk ook zo dat ge wilt dat het bier ongeveer hetzelfde is als uw eigen gebrouwen bier. Hebt ge veel aanpasmogelijkheden bij zo'n kleine batch?

Tijdens het brouwen kan je niet veel aanpassen. Het eerste brouwsel is altijd een beetje een berekende gok. Bij een tweede brouwsel kan je dan eventueel het recept en zo veranderen.

Ik heb er zelf een 4tal brouwsels over gedaan om de Koekedam, dat is onze saison, terug op punt te krijgen nadat we onze eigen brouwerij hebben opgestart.

Om 500L te laten brouwen moet je als brouwer toch minstens 3€ per liter vragen zonder accijns en zonder leeggoed. Misschien dat je bij Boelens in de oude installatie nog per 500L mag brouwen? Voor de rest zijn er zover ik weet weinig of geen die dergelijke kleine volumes aanbieden.

Volgens mij zijn er wel enkele (kleine) commerciële brouwerijen waar je een (kleine) batch kan laten brouwen. Jij levert het recept en de etiketten e.d. en na het bottelen koopt je broer als het ware het bier rechtstreeks van die brouwerij. De brouwerij is normaal gezien in orde met de fiscus en zo, waardoor je zelf niet nog een keer accijnzen en alle nodige papierwerk moet regelen.

Dat lijkt me de beste oplossing. Een 60 of 120 bakken raak je zo kwijt normaal. Links en rechts kan je broer deze misschien doorverkopen aan een drankenhandel? Er zijn er genoeg die interesse hebben in een exclusief bier.

Weet iemand welke voorwaarden het FAVV stelt voor de brouwruimte zelf? Mag je in de open lucht brouwen op een terras? Of ben je verplicht dit in een afgesloten ruimte te doen? (enkel het maischen en koken - vergisten gebeurt sowieso reeds in afzonderlijke ruimte)

Checklist 3193 spreekt wel over de infrastructuur maar is niet helemaal duidelijk of open lucht is toegestaan.

In openlucht brouwen is volgens mij niet toegestaan. Hoe ga je dan een bestrijdingsplan voorleggen voor ongedierte (insekten, muizen,...)?

Hoi

Ik ben gevraagd om eens rond te horen of er iemand zin heeft om mee in te stappen in een brouwproject in de Kempen (regio Geel - Mol). Veel details kan ik niet openbaar maken, maar ik zoek iemand die graag een eigen brouwerij zou opstarten (in bijberoep bv) maar niet over de nodige financiële middelen beschikt. Of een hobbybrouwer die af en toe eens in iets grotere hoeveelheden wil brouwen?

Ter info: dit heeft niets met Brouwerij Het Nest te maken. Iemand heeft me gewoon gevraagd om hier deze vraag even te stellen.

Als iemand interesse heeft kan hij me altijd een bericht sturen of mailen naar bart(AT)brouwerijhetnest.be en dan breng ik je in contact met de juiste persoon.

cheers

Bart

Hmm, het münichverhaal begint meer en meer geloofwaardig te worden. Ik heb naar DIngemans gebeld en volgens hen was dit ten stelligste uitgesloten. Wij hebben de zakken munich bij de mouterij afgehaald. Misschien hebben ze enkele zakken meegeven die nog ergens achterin stonden?

Onze problemen met een bier met Munichmout zijn al wel bijna drie jaar geleden. Ik geloof nooit dat die daar nog een zak van hebben liggen. Trouwens, we hebben geen enkel bewijs dat de problemen veroorzaakt zijn door de mout.

Het lageren is al anderhalve week bezig op 20°. Raden jullie aan om deze temperatuur verder aan te houden of om een andere temperatuur in te stellen op de Inkbird, en wat is de invloed van temperatuur op lageren in het algemeen? De verschillende lectuur is daar nogal vaag over en durft elkaar tegen te spreken.

Ook staat in het recept dat de dryhop 21 dagen met 'trekken'. Het is een vooraf samengesteld hopzakje van in totaal een 30 gr. Is dit te lang, of toch het recept maar geleven?

Thanks!

Wij lageren op 0°C om het bier zo helder te krijgen, maar lageren op hogere temperaturen kan natuurlijk ook. Ik ken een professionele brouwer die zijn bieren allemaal op 16°C lagert en die zijn prima! Bij een hogere lagertemperatuur ga je sneller een "koudewaas" krijgen als je je bier koud uitschenkt, maar voor de rest is daar niets mis mee. Persoonlijk vind ik dat bier niet helder hoeft te zijn. In tegendeel zelfs.

Ik heb in mijn hobbybrouwperiode mijn bieren altijd gelagerd aan omgevingstemperatuur en dat met prima resultaat.

Ik volg je redenering dat gushing niet altijd wijst op oversaturatie. Zo kan je bv gushing krijgen als de CO2 te snel vrijkomt. Bv omdat de CO2 zich vastzet op bv een hopbel die je in je flesje steekt.

Waarom een schimmelinfectie uiteindelijk niet tot ontploffende flesjes kan leiden, begrijp ik niet.

Algemeen is niet uitvergist bier inderdaad de belangrijkste oorzaak van oversaturatie. Ik denk wel dat in dit geval de oorzaak elders gezocht moet worden.

Hoe kun je een schimmelcontaminatie doorgeven wanneer je mout eerst gemaischt wordt en de wort daarna gekookt? Voor zover ik kan vinden zijn de spores van Clostridium Botulinum de enige die langere tijd koken kunnen doorstaan, ik vind geen bewijzen dat schimmelsporen koken doorstaan.

En als de botulisme bacterie zich ontwikkelt in je bier dan ziet het er vies uit.

Ik ben geen bioloog, maar (sommige?) sporen kunnen wel degelijk koken overleven. Vandaar ook dat mout na productie getest wordt op schimmelsporen.

Bio-mout is veel gevoeliger voor schimmelsporen. Dat is trouwens de reden waarom bio-mout ongeveer twee keer zo duur is. De helft van de batches wordt hierop afgekeurd.

Mout is trouwens niet de enige potentiële bron voor sporen. Hop is dat ook, maar veel minder.

We hebben iets gelijkaardig ooit meegemaakt in onze brouwerij. Bier uitvergist en afgevuld. De eerste twee weken was er niets mis, maar dan begon de druk op te lopen. Eerst waren het gushers maar na een maand of zo begonnen de flesjes te springen (bodem kwam los van de rest van de fles). De smaak was perfect, maar het bier was overgesatureerd.

Gelukkig hadden we zelf het probleem snel gezien en konden we nog 99% van de verkochte flesjes terugroepen bij onze klanten. De oorzaak hebben we nooit gevonden, maar nu ik dit lees.... dit bier is het enige bier in ons gamma met Munich.

Een schimmelinfectie op de Munich mout is dus niet uit te sluiten. Een dergelijke infectie ga je trouwens niet proeven aan het bier. Voor alle zekerheid zou ik die zak Munich weggooien en het recept proberen opnieuw te brouwen.

grtz

Bart

Bart, hoe makkelijk zijn jullie te bereiken met het openbaar vervoer?

Met de trein tot in Turnhout en dan de bus richting Oud-Turnhout (lijn 432). Afstappen halte Zandbergstraat (nog altijd in Turnhout) en van daar is het ongeveer 5 minuten wandelen.

Axaglass gaat de plaats zijn waar ge moet horen. Denk wel dat je nen btw nummer ga moeten hebben om er een te kopen.
    Maar als ge wilt wil ik da wel kopen voor u ze ?

Veel succes dan. Ik mag al weer twee weken wachten op een volle vrachtwagen glas, laat staan dat die dus zitten te wachten op een klant die 1 pallet wil kopen. Ik denk dat je meer succes gaat hebben bij SBI. Wegens het gebrek aan glas kan ik trouwens op dit moment geen pallet van onze brouwerij aanbieden.

Ik begrijp niet goed waarom die winkels die flesjes niet gewoon aannemen? Zolang het maar het juiste type is, is dat toch geen probleem? Wat maakt dat nu uit welk etiket er op zit? In onze brouwerij krijgen we flesjes terug met allemaal verschillende etiketten. Ik denk zelfs dat ons eigen bier een minderheid is. Die komen dan blijkbaar weer in andere bakken terecht.

Back on topic: ik zal eens navragen of we een pallet flesjes kunnen verkopen. Het zullen dan wel APO's zijn. Als je een pallet Steini's wil, moet je Kempisch Vuur eens contacteren. Je moet ze wel zelf komen ophalen natuurlijk.

Awel da vroeg ik mij nu ook af eigelijk ?.
    Zo een aanpassing is toch niet nodig?
    Gewoon naar de cct pompen lacto toevoegen, purgeren en eens de ph bereikt rustig terug pompen en koken en klaar is kees. Das nu toch ook zo moeilijk ni ?.

Maar dan heb je wel lacto in je CCT en wil je dat wel? Ik heb zelf nog nooit een Berliner Weisse gebrouwen, maar ik zou filteren naar de kookketel (die niet aanstaat) en dan wachten tot alles beneden de 50°C gekoeld is, dan lacto toevoegen en als de pH laag genoeg is, alles koken.