Berichten van brouwerwaldonk

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Ik heb nog nooit gist ingevroren.

    Mijn gistbank bestaat al ongeveer 15 jaar.

    Naast de schuine buizen bewaar ik ook gist op wort.

    Ik neem ook altijd verse gist die ik wil bewaren.

    Ik zet die op steriel gemaakt wort in een kort buisje, 2 ml wort van 10 brix.

    De buisjes zitten in een doosje en dat staat op de koudste plaats in de koelkast.
    Om de 6 maanden of minder maak ik er terug een mini starter mee, wat gewoonlijk 24u duurt.


    540.jpg

    Heb 7,46 gram poeder in maatglas verder aangevuld met demineraliseerd water tot 100ml (geen gedistilleerd voorhanden)

    Heel eigenaardig is het feit dat die oplossing na 1 uur een pH waarde heeft van 7,8 kan dat kloppen.

    Ik wil eens weten hoe het zit met de pH waarde van mijn tuingrond. Via een tuinforum kom ik te weten dat ik deze oplossing moet gebruiken met gezeefde gedroogde grond.


    Ik heb een potje met Kalium Chloride ooit gekocht bij een apotheker, dus ik vermoed dat het zuiver is.

    Hoe maak ik nu een 1M KCL oplossing. Ik vermoed met gedemineraliseerd water, maar hoeveel poeder in hoeveel water.

    En waarom doe je het altijd?

    Ik maak al meer dan 30 jaar mijn biertjes. Sinds dag 1 (er was toen nog geen enkel forum waar je info kon vergaren) heb ik het zekere voor het onzekere genomen, en de goede raad opgevolgd die ik toen kreeg.

    Ik heb op die jaren een gistbank opgebouwd met authentieke brouwerijgisten rechtreeks uit de diverse brouwkamers, dus niet uit flesjes.

    In mijn koelkast heb ik constant van elke soort een proefbuisje met een bodempje gist waarmee ik dan vertrek.


    https://myalbum.com/photo/phQZGrN3a2Sy/540.jpg


    Voor elk brouwsel maak ik een actieve starter van 1,6L voor 45L wort, daarin zitten dan vele miljarden jonge actieve gistcellen, die gaat integraal in het gistvat. Mijn bieren sterk of minder sterk zijn meestal na 7 dagen uitgegist en gaan dan nog 2 weken in de lagering bij 10°C.


    Ook voor de nagisting op fles maak ik dus (nog altijd) een startertje in zo een klein flesje (wat echt geen moeite kost) en nooit heb ik plat bier zonder koolzuur of schuimkraag en altijd is het na één week klaar om naar de kelder te doen.

    Mijn eerste digitale pH meter koste iets van 2000 Bf, die heeft het slechts 4 jaar goed gedaan. Nog voor de knoopbatterijtjes leeg waren mocht ik hem weggooien. Dus dure koop en brol.

    De volgend was er een van Hanna Instruments koste 3000 Bf. Het was er een met versterkte dingen (weet niet meer juist wat er versterkt werd) Heeft het slechs 3 jaar uitgehouden. Weer dure koop en weeral brol.

    De volgende was ook van van Hanna Instruments, een model voor studenten scheikunde. Heeft iets van 150 euro gekost omgerekend 6000 Bf. Die heeft het ook maar 5 jaar uitgehouden. Weer dure koop en weer brol.

    Nu heb ik er een van Consort en die heb ik al ongeveer 10 jaar. Toestel + meetsonde koste 390 euro en werkt nog altijd perfect. Bij eventuele mankementen kan ik er mee naar de fabrikant voor herstelling of vervanging van het onderdeel.


    Wie heeft een digitale pH meter van minder dan 100 euro die al langer dan 5 jaar goed werkt ??

    Laat eens iets horen!

    Ik gebruik een semiprofessionele digitale pH meter. Al ongeveer 10 jaar in gebruik en de sonde is nog altijd stabiel na 15 sec. Voordien had ik er al 3 versleten op 10 jaar tijd. Die 3 hebben mij bijna evenveel gekost als die éne goede.

    pH verschil valt wel mee, mijn kraanwater is pH 8 en demiwater is 7. Als je 7 aanhoud zit je altijd veilig met de hoeveelheid te berekenen zuur.

    pH kan je eigenlijk niet berekenen, die moet je altijd meten, want het soort mout beïnvloed ook de pH.

    Bij continu roeren 10 minuten na de stort, meet je de pH en die moet tussen 5,5 en 5,6 zijn, is het hoger dan heel voorzichtig aanzuren met fosforzuur of melkzuur met hele kleine hoeveelheden.

    Rijst geeft een blekere kleur aan het bier. Wil je rijst gebruiken kan moet je dat vooraf verkleisteren door het te koken. Daarna mag het mee in de maischketel, en wordt het zetmeel mee omgezet naar suiker.

    Enkel spijtig dat de electrode maar tot 50°C bestendig is, Je kan hem dus niet voor een grove meting in je maisch steken bij 62°C en zuur toevoegen tot ongeveer de juiste PH. Je moet met deze PH meter toch nog steeds een staal nemen en (een beetje) laten afkoelen tot onder de 50°C en dan kan je pas een grove PH meting uitvoeren op je beslag.

    Nochtans wordt bij een goede pH meter aangeraden om altijd te meten bij 20 à 30°C. Dat is ook de temperatuur waarbij de calibratie gedaan wordt.

    Dit verlengt de levensduur van de electrode aanzienlijk.

    Vandaag dinsdag, 5 dagen na het bottelen begint het helder te worden in de fles, hergisting is gedaan. De fles is nog altijd gaaf en het bier wordt volgende week gedronken.

    Ik vul mijn flessen met een inox buisje met silicone slang als bottelpijp.

    Bottelen gebeurt zonder morsen en alle flesjes even vol.

    Eerst met droesemkapje van lagervat naar bottelemmer, dan zonder kapje van emmer naar fles.

    De fles stroomt vol op de tijd dat ik op de vorige een kroonkurk heb geplaatst.


    360.jpg

    Heb zonet de labgisting gemeten en daarvan is 98% van de vergistbare suikers vergist. Begin was 15 Brix nu 8 Brix

    De kroonkurk waarmee de fles is afgesloten, is er één die al eens op een fles heeft gestaan. Die sluit niet meer 100% af. Dat wordt dus geen ploffer.

    Allemaal bedankt voor het uitzoeken ondertussen weet ik het, het is 25 gram suiker. Dat is natuurlijk veel te veel als bottelsuiker, maar het gaat maar over één flesje en dan nog met een gebruikte kroonkurk. Er staat al een kringetje schuim in het flesje en zolang het niet meer wordt zit het goed.


    Volgende week zal ik vertellen hoe het mengbier smaakt

    Neen zo zit het niet. Ik brouw met eigen hop en wij kunnen het alfazuur niet meten.

    Ik heb vorige maand mijn eerste bier gebrouwen (met Cascade hop oogstjaar 2018) en dat bier is uitgegist op 1009 maar het IBU zat veeeeel te hoog, gemikt op 30 en volgens ik proef ver boven 40, dus niet drinkbaar en ook nog niet gebotteld.

    Eergisteren terug gebrouwen met heel weinig hop, wort was 1060 en dat staat nu te gisten en is ondertussen 1040.

    Eén flesje half om half gevuld en dat is 1020, en er een gebruikte kroonkurk op gezet.

    Maar dat gaat nog verder gisten, verwachting tot 1010.

    We zien wel wat het wordt, misschien kan de overdruk er wel uit. Het is de bedoeling om het volgende week te drinken.

    Hoe kom je op 3 punten, of hoe bereken bereken je dat.

    Ik wil het weten of mijn fles niet zal ploffen. Als mijn bier na de gisting 1010 is en ik gewoonlijk 7 g bottelsuiker toevoeg.

    Nu wil een (een mislukt bier trachten goed te maken) door bottelen van 1020 zonder suiker toe te voegen.

    Hard water of niet je moet altijd maischen bij een pH waarde van 5,5. De waarde meten 10 minuten na het storten. Is de waarde te hoog dan zuur toevoegen in kleine stapjes.

    Het zelfde geld voor het spoelwater eerst opwarmen tot 80°C dan pH meten en zuur toevoegen tot 5,4
    Tijdens het vullen van de kookketel pH meten van het wort en zuur toevoegen tot pH 5,1.

    Voor waterbehandeling moet je bij Serge zijn.

    Ik was mijn flessen (duvel flessen) op het einde van het brouwen, dan heb ik heet water in overvloed.

    Ik was in 3 stappen.

    Stap 1 flessen rechtop in de brouwketel (die kan ik opwarmen) en doe op 15L water van 35°C 100ml javel en 20ml Caustic + 1 eetlepel trisoda. Na ongeveer 15 minuten haal ik de flessen uit, half leeggieten even schudden en verder leeggieten. De flessen komen er blinkend uit.

    Stap 2 een grote emmer met leidingwater (ook koelwater) om wasproduct uit te spoelen

    Stap 3 een grote emmer met 1% oxonia werkt ontsmettend, vervangt starsan.

    Dan op de flessenboom om te drogen waarna op elk flesje een dopje wordt geplaatst in afwachting van bottelen


    360.jpg


    Het bottelen zelf doe ik met een inox buisje met een silicone slang van uit de bottelemmer. De slang steek ik op de bodem van het flesje om zo weinig mogelijk zuurstof in te brengen.

    Per 8 liter bier 55gr suiker opkoken in 25ml water en kokend in de bottelemmer gieten. Even zachtjes roeren, dan flessen vullen via hevelen naar fles, afsluiten met kroonkurk.

    Dus verlies je weer een beetje brouwsel ?

    Verlies heb ik eigenlijk niet.

    Als ik een brouwsel maak zet ik in mijn brouwschema gewenste hoeveelheid 43L.

    Hiervoor gebruik ik 10kg mout en totaal 64,5 liter water verdeeld over brouw en spoelwater.

    Hoeveel wort er exact in de kookketel stroomt weet ik niet exact maar na het koelen kan ik er 44L helder wort uithevelen, geen verlies in de brouwketel of in de kookketel.

    Na het gisten heb ik dan 43L bier de gistkoek niet meegerekend.

    Bij het bottelen gaat bij elke 8L bier 35ml water om de suiker te koken.

    Na het bottelen heb ik dan 120 flessen van 33cl en 6 flessen van 50cl of 43L bier in flessen. Verlies heb ik dus niet, want met die 1 liter gistkoek hou ik rekening bij het benodigde water waarmee ik begin.