Berichten van brouwerwaldonk

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Ben je zeker dat de gebruikte bottelgist in de fles ook die van de hoofdgisting is.


    Een goede raad met opkweken uit een fles. Maak niet de fout door het minieme beetje gist in een hele of halve liter wort in gang te trekken.

    Schud of wals met de fles om de gist los te maken, zet de fles enkele dagen schuin in de koelkast, dan met een lichtbron achter de fles die zover mogelijk leeggieten. Dan doe je 10 of 20ml steriel wort in de fles en goed schudden en leeggieten in een klein transparant flesje. Na een of twee dagen zou je koolzuur moeten kunnen zien als je het flesje schuin houd. Als je een bodempje gist kan waarnemen dan overgieten naar een erlenmeyer of brede bokaal. Voeg enkele druppels olijfolie toe en als je dat hebt, enkele korreltjes zinksulfaat.

    Zet het op 25°C. dek af met een blaadje van de keukenrol, zo bekom je op één dag een verse laag gist. Dan kan je per dag, maal 10 verse (steriele) wort toedienen. Wees zeer bescheiden met toedienen van gistvoeding, overdaad schaadt

    Ik brouw met een 3 ketel systeem en telkens ruim 40L per keer. Maischen doe ik in een electrisch gestuurde bain-marie systeem.

    Filteren na het maischen met een passende hevelfilter waarbij het heldere wort afloopt naar de kookketel die ernaast staat op een brander.

    Vergisten gebeurt in een grote inox kookketel van 70L in een geïsoleerde houten gistkast.

    De temperatuur van het gistende wort wordt gemeten binnenin het gistvat, langs een buisje wat in het plexiglas deksel zit. De temperatuur in de kast wordt gestuurd met een thermostaat via 5 gloeilampen van 60 watt.

    Na het gisten lageren in volledig gevulde mandflessen in een koude kelder.

    Na het gisten helder bier overhevelen naar een bottelmandfles, bottelsuiker en bottelgist toevoegen.

    Bottelen in flesjes van 33cl via hevelen wat zonder morsen kan.

    Dus alle bewegingen van wort en bier tot en met het bottelen via een inox buis 10mm en silicone slang eventueel waar nodig met droesemkapje

    Benodigdheden

    - 3 inox ketels met roersysteem op de maischketel.

    - Dompelkoeler

    - 2 propaanbranders.

    - 2 inox hevelbuizen, droesemkapje, siliconeslangen 10 en 6 mm.

    - Gistkast met inox gistvat + thermostaat.

    - 2 mandflessen 20L met waterslot + 2 platwaterflessen.

    - 1 flessenboom.

    - 2 digitale themometers + 1 digitale pH meter.

    - Kroonkurkapparaat + kroonkurken 26 en 29mm.

    - 20 kratten met steinieflessen.

    - Een gistbank met authentieke brouwerijgisten.

    - Magneetroerder met 2L erlenmeyer.


    + kleinigheden

    2 weken in het gistvat geeft op zich geen zekerheid dat de hoofdgisting is afgelopen. Meten is weten daarom zou ik nog nagisten in een mandfles en zeker voor en na meten met de hydrometer.

    bottelen en dan maar lageren! Niet?

    Neen, eerst lageren voor de nagisting dan terug overhevelen als het helder is, dan naar de bottelemmer, bottelsuiker mengen en eventueel bottelgist, dan pas bottelen.

    Als je een passende mandfles hebt zou ik daarin lageren, zonder kopruimte.

    Hevel over met de slang op de bodem van de fles zo krijg je geen oxidatie bij het hevelen.

    Als je kleine hoeveelheden brouwt waarom dan niet in een mandfles van 20L . Hier een speciale stop met gat in of een kap met passend gat voor een waterslot.

    Bovendien veel hygiënischer dan een plastiek vat.

    Hoewel ik vergist in een heel grote inox kookpot, lager ik al meer dan 30 jaar in mandflessen van 20L. Daarin doe ik ook het drooghoppen.

    Hopstand is mij onbekend. Ik gebruik de brouwplanner om de bitterheid te berekenen. Ik ga brouwen met 100% Cascade en Fuggles uit de tuin.

    Meestal mik ik naar ongeveer 30 IBU voor mijn bieren.

    Ik laat de hop altijd meekoken met verschillende kooktijden en bereken dan alfa delen door 4.

    Ik heb 6% ingevuld voor de Cascade en 4% voor de Fuggles.

    Ik heb volgende waarden;

    43 Liter wort

    300g verse Fuggles 60 min kooktijd

    200g verse Cascade 20 min' kooktijd

    200g Cascade flame off

    Berekende bitterheid 27 IBU

    Na proeven na de gisting 200g dry hoppen.

    (D Reamzzz) Ik heb mijn grote maatbeker (een inox emmer) geijkt door met een digitale weegschaal telkens 1 liter (= 1kg) af te wegen en per liter streepjes gezet tot 10L.


    Het wort wat naar het gistvat gaat kan ik meten tot op 1 liter nauwkeurig met een vlottertje zodat ik kan zien hoeveel ik naast de beoogde 44L zit.

    Ik ben nu aan het plukken (cascade)en dadelijk vliegen ze in men sterke blonde die nu aan het koken is.

    Kan je eens wat info geven.

    In hoeveel liter wort heb je die 250g gedaan.

    Hoelang heeft de hop meegekookt.

    Hoe bereken je uw EBU en hoeveel is het geworden.

    Welke alfazuur waarde heb je uw Cascade gegeven.

    Heb je ook flame off hop gegeven en zo ja hoeveel.

    Heb je het afgekoelde wort geproefd, en is het bitter genoeg.

    Morgen pluk ik de cascade, De geur zit heel goed. Er hangen weer heel veel grote bellen aan.

    Nu heb ik er eens eentje overlangs doorgesneden en de lupuline is goed aanwezig.


    De bottelsuiker zal nog verder vergisten, en volgens mij is 198g op 23L nogal veel. 165g is eigenlijk genoeg.

    Je schrijft dat het nu nog mierezoet is, dat zal evolueren naar minder dan mierezoet maar het zal altijd zoet bier blijven.

    Ik maak platte schijven van 50g die zijn 8 à 9mm dik in een stukje buis van 10cm doormeter. Ik pers met mijn bankvijs.



    Diegenen die een stuk buis willen, mogen het hier gratis komen afhalen.

    Het is niet dat er geen aroma zal inzitten omdat het eerste jaar is. Laat de bellen groeien tot 4 - 6cm. De uiterste puntjes van de schutblaadjes hebben dan een bruine schijn. Neem een bel en wrijf die tussen de handen, maak dan een holle vorm van beide handen en ruik tussen de duimen. Je zal verbaast zijn van het aroma wat je ruikt.

    Zien jullie een probleem, als je de oogst vers vacuüm trekt en daarna invriest, voor een later brouwsel? 100% vers kan je dat dan wel niet meer noemen.


    Ik ga dit seizoen een deel mijn hop drogen tot er meer dan 50% vocht uit is. Dan normaal persen en vacuum invriezen.

    In het brouwblad neem ik het oorspronkelijke verse gewicht, maar deel het alfazuur door 4. Dus voor de Fuggle die 4% alfazuur heeft geef ik 1%.

    Het is dus een experiment om iets van het aroma van verse hop terug te vinden in het bier, want dat krijg je nooit met helemaal gedroogde hop.


    Vorig jaar een brouwsel gemaakt met een deel een klein beetje gedroogde hop dan ingevroren en een beetje geperst voor het volume van het zakje.

    Het is een heel speciaal bier geworden, door iedereen de het proefde bejubeld, met de vraag hoe krijg je die speciale fantastische smaak die nergens terug te vinden in commercieel bier.

    De laatste week zijn de bellen van de Cascade flink in volume toegenomen. De horizontale draagkoord is helemaal doorgezakt van het gewicht.

    Momenteel ziet het er zo uit.


    Knisperen doen ze wel, en ik heb al één week goudgeel poeder aan de stam van de schuitblaadjes. Ook zijn de bellen al heel groot, en ik weet nu uit ervaring dat ze anders niet 4% alfazuur hebben maar meer.

    Bovendien hing een deel in de weg vlak boven het tuinpad.

    Volgende week oogst ik de rest die ik bij de brouwsels van deze winter ga gebruiken.


    Volgens mij maakt het niet veel uit hoe de waterstroom gaat, veel belangrijker is dat je kan roeren tijdens het koelen. Met roeren, koelwater hoeveelheid 1/3 ten opzichte van zonder roeren 3/3


    540.jpg

    Wat heel efficiënt is tegen luizen is een lijmband op de stam. De luizen racen de ganse dag op en neer naar hun nest en kunnen niet voorbij de lijmstrook op de heel nauw aansluitende band..

    Hier zijn de bellen van de Fuggles 5 en 6 cm groot. Die van de Cascade zijn nu 3cm dus een beetje later groot en oogstbaar.




    Steinie, Als ik u was zou ik ze toch in volle grond zetten geeft veel betere bellen. Elk jaar gewoon de schop rondom diep in de grond steken, als er dan iets boven komt trek je dat gewoon uit.

    Hier is de hop bijna volgroeid en er hangen weer duizende mooie bellen aan, veel meer dan ik nodig zal hebben.

    Ik heb Fuggles en Cascade staan, wil je er dan mag je gratis ranken komen afsnijden.

    Ik gebruik de bellen voor begin en einde kook, flame off, ook als drooghop tijdens de lagering.

    Geschat alfazuur, Fuggels 4%, Cascade 6%.

    Fuggles is eerst oogstrijp, Cascade 2 weken later.

    Ik plaats nog een bericht wanneer de Fuggles geplukt mag worden.

    Mijn laatste brouwsel is van een halve mislukking een topbier geworden. Het is nu helemaal op dronk. Heb 2 brouwsels gemengd omdat het eerste naar mijn smaak veel te bitter was geworden omdat ik enkel de allergrootste hopbellen had gebruikt (die bevatten VEEL MEER alfazuur dan een gemiddelde bel)

    Een tweede brouwsel gemaakt met de helft minder hop in de kook en heel veel als drooghop in de lagering.

    De twee brouwsels half om half gemend en zo gebotteld. Sterke hopsmaak maar met veel aroma. Iedereen die ik laat proeven vindt het fantastisch en heel smaakvol. Die mij weet wonen mag altijd langskomen voor een glas :bier: :P.

    Een bond bier van 8 vo%, de hoofdgisting is met Rochefort en de bottelgist is met Chimay

    Als we rekenen in orde van grootte dan is 0,1g korrels nog heeel veeel. Zoals ik al schreef ik gebruik 1ml starter voor 8 liter bier. Het gewicht daarvan is ongeveer 1 gram en het gewicht van de aanwezige vloeibare natte gist 0,01g of minder.

    Vermenigvuldig dat met 4 voor die 25L dan kom je op 0,04g natte gist. Droge korrels bevatten veel meer gistcellen.

    Wees gerust met 0,1g droge korrelgist kan je zeker 100 liter bottelen.


    Langs de andere kant mag je voor mijn part zoveel gistkorrels gebruiken als je wil, wie ben ik om jullie dat te verbieden.

    thanks. dan zal het bottelen niet voor vandaag zijn vrees ik. Enkel nog een zakje us-05 liggen. Kan dat dienen? en zo ja. Hoeveel moet ik daar van gebruiken.


    Alvast wederom bedankt

    Om je een idee te geven hoeveel of liever hoe weinig actieve gist je nodig hebt om hergisting op fles te bekomen;

    Ik gebruik op 8 liter bier slechts één ml starter. Als ik dan na 1 week warm bij kamertemperatuur en 1 maand rijpen in de kelder bij 8°C een fles open, dan heb ik een volledige bodem met gist in de fles, dus 1000 maal meer dan in een commercieel flesje bier.


    Als je met korrelgist bier zonder gistcellen zou willen bottelen zou ik 0,1g korrelgist nemen en die de dag voordien in 10 ml steriel wort hydrateren, is meer dan genoeg om 25L te kunnen bottelen.


    We gebruiken allemaal veel te veel gist om te bottelen en daardoor hebben velen troebel bier bij het schenken.

    Komt nog iets bij : in de zomer is dat water in dat reservoir een stuk warmer, het zou me niet verbazen mocht het voor de moment ergens in de buurt van 20°C zitten, en dan gaat koelen ook een stuk moeilijker.

    Ik heb een regenwater opvangbak van 300L dat water is momenteel 23°C.

    Vorige maad zal dat een heel stuk warmer geweest zijn toen het overdag meer dan 35°C. was.

    Ik brouw in de wintermaanden en koel met leidingwater. Voor een brouwsel van 44L verbruik ik dan ongeveer 95L water. Dat hete en warme water herbruik ik om alles af te wassen inclusief de flessen.

    tim.ballon Mocht je willen beginnen met gist en starters, Ik heb een gistbank met redelijk wat soorten. Ook ben ik al met starters maken 20 jaar bezig.

    Kom maar eens af.

    Vertrekkende van een bodempje gistcellen in een buisje op 1ml steriel wort.


    540.jpg


    die ik opschaal in 2 dagen met 1000ml eigen wort, geoogst uit de kokende ketel van het vorige brouwsel en bewaard heb in 3 flessen van 500ml elk.

    Op de brouwdag dus op dag 3, een laatste gift van 500ml en dan heeft de starter deze kleur, koffie met heel veel melk.


    Afgieten doe ik niet, hier mag de starter er integraal bij.


    540.jpg


    ik gebruik geen rekenprogramma omdat ik een microscoop en telkamer heb, Zo weet ik na een telling, op het moment van het toevoegen hoeveel actieve cellen ik heb, gemiddeld 200 miljoen per ml strarter

    Wij zijn ooit eens naar de champagne streek geweest met de wijngilde van St Jop in't Goor, het middagmaal was in een restaurant ergens in Reims waarin een brouwerij was met verticale inox ketels van 1000L achter een koord als scheiding. Er werd zo stond er te lezen 2 keer per week gebrouwen. Het bier was natuurlijk te krijgen in het restaurant en ook in enkele zaken in de buurt. Het was best lekker wat ik toen gedronken heb.

    Klopt helemaal. Maar veel variabelen tussen de batches sluipen er in na het koken. Bij nogal wat minder ervaren brouwers worden geen starters gemaakt met vloeibare gist, te weinig gist enten, geen temperatuur controle, traag koelen na de kook (winter/zomer verschil). De meesten denken dat alles tot en met de kook alleen maar belangrijk is.


    Zolang dat laatste traject niet op orde is zul je nooit stabiele resultaten krijgen. Ik wil maar zeggen, als het hele proces niet onder controle is dan maakt het maisch proces niet zo heel veel uit. Maar alle beetjes helpen natuurlijk wel.

    Ik heb misschien wat overdreven met de temperatuurmarge maar zulke grote variaties zal je niet hebben op een fornuis.

    Mijn laatste biertje is een voltreffer en dat is er gekomen na het gisten. Een beetje te weinig hop bij het koken en duchtig aangepast met droog hoppen. Het is een van mijn beste creaties geworden, heel veel hoparoma in het glas en uitstekende moutsmaak en niet TE bitter maar net genoeg. Totaal 100g hop gebruikt in elke 10L bier