Berichten van brouwerwaldonk

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Ik brouw ruim 43L per keer, mout afwegen, het schroten van 10kg mout doe ik de dag voordien. Ook de brouwketel en spoelwaterketel met water vullen doe ik de dag voordien.

    Ik brouw met mout rechstreeks uit de mouterij, aankoop in zakken van 25kg.

    Walter, voor de brouwautomaten is dat veel te fijn. Je moet een continue flow hebben doorheen je moutbed. Het zal raar klinken maar te fijn schroten heeft eigenlijk een negatief effect op je rendement in een brouwautomaat.


    Het is al een paar keer aangehaald : 1.4mm en klam schroten. Doe ik en ik haal een maischrendement van +80%. De truuk is om een goede flow te hebben tijdens het maischen en nadien rustig te kunnen spoelen.

    Ik vergelijk met mijn installatie, ik schroot op 0,9mm en over rendement gaan we niet spreken. Maar ik behaal altijd mijn beoogde SG en ook de hoeveelheid liter wort en ook niet onbelangrijk hoeveelheid bier in flessen.

    Als geen bezwaar hebt met het wort opvangen in een plastiek vat en het warmteverlies erbij neemt, dan heb je geen extra pan nodig.

    Je spoelwater moet wel klaar staan op Ph 5,2 e n 80°C.

    Alle benodigde pannen hebben een andere maat en kunnen in elkaar gezet worden.

    Weinig mensen weten dat de basis voor het latere schuim gevormd wordt tijdens het maischproces. dat is later niet meer recht te trekken, geen basis geen bovenbouw.

    Weet ook dat de gist na de hoofdgisten eigenlijk uitgeput is, daarom zorg voor helder bier vóór het bottelen en gebruik altijd verse bottelgist zij het heel miniem.

    0,5g op 20L is meer dan voldoende.

    Veel trub indd. Zit ook redelijk veel gemoute haver en spelt in. Voorlopig brouw ik biab in een weckketel zonder kraan, en ik heb nog geen handige manier gevonden om het wort nog eens door het mout te gieten. Als het brouwen blijft plakken moet ik daar zeker iets op vinden. Voorlopig is helder wort geen prioriteit.

    Met een hevelfilter is dat kinderspel bovendien krijg je wort zonder trub. De ingrediënten spelen geen rol. Geen kraan op de ketel nodig en ook geen biab zak. Gewoon roeren in de maisch en als alles versuikerd is de hevelfilter er in. Vóór het draf bloot komt het hete spoelwater er in gieten en verder filteren

    Als je de suiker gaat opkoken voeg dan als het kookt 0,5g citroenzuur of wijnsteenzuur toe zo splits je de suiker en vergist hij nog gemakkelijker

    Hoeveelheid water =0,20L Hoeveelheid suiker =500g zuur = 0,5g Totale hoeveelheid = 0,5L suikersiroop.

    Deze stroop kan je laten afkoelen en blijft vloeibaar.

    Je kan de suiiker toevoegen in het gistvat op dag 3 of 4. zo heb je nog een beter rendement want de gist heeft tijd om ook moeilijke suikers aan te pakken De pure suiker wordt sowieso vergist.

    Suiker nooit droog toevoegen want dan schuimt je gistvat over.

    Ik heb een gistsoort in mijn gistbank die een gewone wort van 1,065 in 5 dagen vergist naar 1,001 - 1,002. Die gist moet je nog opschalen van 10ml naar 1700ml wat een dag of 5 in beslag neemt met zo steriel mogelijk wort van 1,040

    Dan het bekomen bier ongeveer 6 maand laten rusten in een donkere kelder. Er ontstaan heel subtiele smaken die het beendroge van het begin helemaal veranderen naar iets met veel ronde smaken.

    Walter, zou zoiets ook werken om een ketel aan het koken te krijgen? Niet om mee te brouwen maar voor iets anders :winking_face_with_tongue: Het zou dan ook niet tot 100°C moeten gaan, de vloeistof kookt daar aan lagere temperaturen :shushing_face:

    Dat weet ik niet,

    Wat ik al wel heb voorgehad is dat het water in de buitenketel kookt door niet op te letten maar de binnenketel heeft nog nooit gekookt. Het kan dat de temperaturen uiteindelijk wel gelijk komen na genoeg wachten.

    In mijn opstelling is er warmte overdracht langs heel de wand tot en met de zijwand van de binnenketel. Kan nooit aanbranden of kleurverandering geven. Door een dubbele isolatiemantel 6 cm glaswol en een alu mantel geen warmteverlies, alu mantel blijft koud. Alle opgewekte energie gaat naar de binnenketel waarin de maisch zit.

    Ik kan mijn maischtemperaturen perfect onder controle houden tot op minder dan 1 graad nauwkeurig en ze daar ook houden gedurende de benodigde tijden.


    Mijn maischketel is een grote bain-marie. In de onderste ketel die in water staat en goed geïsoleerd is, zit een elektrisch verwarmings element, in de bovenste zit de maish en de temperatuursonde.


    Stel ik wil in de maisch een temperatuur van 60°C dan staat de verwarming aan tot ik 58°C meet in de maisch die constant in beweging is door een roerwerk.

    Verwarming wordt uitgezet en na 1 à 2 minuten is de maisch 60°C. De maisch behoud zijn warmte gedurende minstens 20 minuten omdat het deksel op de ketel dicht blijft, als de temperatuur 0,2 graad zakt zet ik de verwarming aan tot ik een stijging meet van 0,1°C


    Ik maisch tegenwoordig bij 68°C gedurende 90 minuten waarbij de temperatuur in de maisch varieert van 68°C tot 67,8.



    Zie ook het filmke van de maischketel in werking op youtube

    Schroten niet te fijn en niet te grof.

    Zorg vooral voor helder wort na het maischen wat je laat koken. dus een goede hevelfilter is stukken beter dan een walsenmolen met 3 rollen

    Ook helder wort na het hopkoken is van groot belang voor de kwaliteit van het bier.

    Altijd met voldoende gist beginnen aan de vergistng zodat je bier is uitgegist voor je gaat bottelen.



    Schroot bevat schijnbaar nog hele korrels maar die zijn binnenin helemaal verbrijzeld.


    Na het maischen zou je wort er zo moeten uitzien. het wort wat naar de kookketel gaat. Met een goede hevelfilter een fluitje van een cent met altijd een maximaal rendement


    Na het koken is helder wort bekomen echt mogelijk zonder moeilijke kunstgrepen Filteren met gaasdoekjes eender welke fijnheid lukt echter niet. Laat de hopbellen hun werk doen, die kunnen dat.

    Dat is geen hopstand maar vlamuit.

    Hopstand is eerst koelen tot ongeveer 80°, dan aromahop toevoegen en half uurtje wachten, dan verder koelen.

    Bij vlamuit heb je nog redelijk wat extra bitterheid, bij hopstand is dit beperkt en heb je meer aroma.

    De laatste 2 brouwsels heb ik de hop pas toegevoegd bij 80 en 60°C, dat vond ik meer mijn smaak, Idd bij vlam uit is het te bitter.

    Het lijkt me dat je daar al je levendige gist in die weckpot aan het duwen bent. Zou wat schuimstop daar niet bij helpen? De bedoeling van een goede giststarter is immers om gist in de starter te hebben, niet er naast.

    IDD hij gooit zijn beste cellen buiten.

    Hij heeft veel te gul geweest met gistvoeding.

    Helmaal verkeerd bezig

    oh, kan ik voor een aantal weken de gist vanuit het vergistingsvat bewaren in de koelkast voor de volgende enting ?

    Dan moet je zeker 100% steriel kunnen werken, vanaf het begin tot het leegmaken van het gistvat en dat zo goed als onmogelijk.

    Om gist te oogsten uit een fles.

    Koop een fles WM dubbel met nog een heel lange houdbaarheid.

    Zet ze enkele dagen schuin in de koelkast nadat er eerst met gewalst hebt om de gist los te maken.

    Schenk daarna het bier uit met een lichtbron achter de fles, zo zie je wanneer de gist meekomt.

    Hou zo weinig mogelijk bier (max 10ml) in de fles en giet daarna 10 - 20ml steriel wort pH 5 in de fles en wals alles homogeen.

    Giet alles in een klein transparant flesje waarin je een druppel olijfolie toevoegd, afsluiten en op 25°C donker wegzetten.

    Na enkele dagen heb je een laagje verse gistcellen op de bodem van je klein flesje, en kan je beginnen opschalen liefst met steriel wort met pH 5.

    Met een hevelfilter in een ketel heb je totaal geen last van oxidatie. Alles gebeurd op de bodem van de ketel en daar komt geen lucht.

    Helemaal op het einde van het spoelen komt het draf wel droog maar daar zit geen wort meer in dat deel van het draf is het spoelen voorbij, en komt er geen geöxideerd wort bij het andere wort wat je al geoogst hebt.


    Met een korf die half bloot hangt of een zak (BIAB) begint de oxidatie bij het begin van het spoelen of zelf vroeger.

    Dankzij de tips hier op het forum behaal ik nu toch een rendement van een goeie 80% hoor in de BrewMonk dus dat vind ik al zeer acceptabel.

    Maar dat zijn hollandse rendementen en niet het echte brouwzaalrendement.

    Een proffecionele brouwerij kan tussen 72 tot 75% rendement halen uit zijn mout, dus een goeie 80% voor een amateur is gebakken lucht.

    Johan, Uw vraag, Zou zo'n ding de moeite waard zijn of is het gebakken lucht ?

    Met een alles in 1 is het rendement van het spoelen heel magertjes. Ook heb je niet dat heldere wort zoals met een hevelfilter in een pannen systeem. Wat ook een nadeel is, je kan niet echt zware bieren in zo'n ding maken.

    Het koelen is voor mij om dezeflde reden als in de repliek van Walter dat ik ga koelen als in de zomer de T boven de 22°C uitkomt voor bepaalde biertypes.

    Ik denk dat hij vergeet dat bij het begin van de gisting ook bij een hoeveelheid van 25L de gist warmte produceerd en kan de temperatuur naar ongewenste hoogte stijgen, zelfs als het maar 20°C. is die dag.