Berichten van Petoet

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

@ rode mier: eventjes bekeken, volgens dat programma moet ik een starter maken van 3 liter voor mijn recept.

@ Walter: het hoeft niet heel simpel he. Trouwens welke gistvoeding zou ik moeten bestellen bij brouwland? Ergens op het wereldwijde web heb ik een filmpje gezien die het zonder gistvoeding maakte met een smackpack. Twee koppen water, half kop DME?

Allen,

ik brouw tegenwoordig met een braumeister 20 liter. Voor mijn volgend biertje heb ik een nog een smack-pack liggen van Wyeast., de 3787. Deze zou ik graag willen vergroten door een giststarter te maken zodat ik zeker een goede vergisting heb. Ik beschik over een magneetroerder. Is in dit geval gistvoeding nodig? Dit zit ook al in het smack-pack of zie ik dit verkeerd? Verder heb ik om te ontsmetten het product Ecolab i.p.v. Starsan, wat niet meer verkrijgbaar is.

Alvast bedankt!

Dag allemaal!

Het laatst een biertje gebrouwen en dat staat nu sinds twee weken in de temperatuur gecontroleerde gistkast. Ik heb mijn wort in zo een (klote)vat van fast fermenter gekapt. Dat ding sluit nu eens nooit goed af... Swoit! Zou ik het lageren in hetzelfde vat doen of zou ik overhevelen naar een emmer en dan lageren? Kan ik mij die kopruimte permitteren terwijl ik weet dat het (klote) vat niet goed afsluit?

Ik heb enkele Jaren terug de cursus 'artisanaal brouwen' van Syntra gevolgd. Belachelijk duur voor hetgeen we terugkregen. Een leerkracht die onvoorbereid was, een cursus die nog in de maak was. Elke les wat biertjes proeven en daar over leuteren. Een recept samenstellen en dan vlak voordat we het gaan brouwen er zelf achterkomen dat het niet klopt. Man,man die 350€ had ik beter aan de vrouw gespendeerd.

Daar ik niet onder de noemer ' pester' wil vallen omdat ik een vraag stel die misschien al duizend keer is gesteld. Ook wil ik niet dat de ervaren rotten hier hunne denkbeeldige , in de meeste gevallen, langste vinger de lucht in zwieren! ( de niet zo ervaren rotten trouwens ook niet :))Daarom stel ik even de vraag in dit draadje. Wat is, anno 2019, een goed magazine dat over hobbybrouwen gaat?

De beste en lekkerste dingen worden meestal bij toeval ontdekt...

Ondere andere ja :P ! Ik wil een recept uitproberen dat ik enkele jaren geleden heb gebrouwen in de brouwcursus van Syntra! Die cursus was belachelijk duur voor hetgeen we terugkregen. Swoit! Wij hebben in ons groepje toen een triple gebrouwen met deze gist. Het recept hadden we zelf samengesteld en het bier kwam er als beste uit. Helaas kreeg ieder maar enkele flessen bier mee. Die zijn allang oep! Geen gedacht meer hoe ze smaakte dus zit er niets anders op dan ... Oja, we noemden ons bier 'Hilarisch' ... Hoe zou dat gekomen zijn? :cursing::bier:

Eventjes liggen zoeken in cyberworld en idd, dit gistvat heeft last van zijn afdichtingen. En dat was bij mij dus niet anders. Ik heb wat gastape rond de schroefdraad gedaan, enkel bij de onderste draad. En jawel hoor, nu staat hij mooi te gisten.

Er stond wel wat schuim op het wort maar niet in grote mate. Ik moet wel vermelden dat ik met een ondergist werk, weet niet of dit iets zou mogen uitmaken?

ik zal daar deze avond eens naar kijken.

Nog een leuk weetje. Ik had een lage standaard gekocht bij Brouwland, speciaal om de Fast Fermenter in te plaatsen. Deze kostte zo maar eventjes 44.95€.
    Nu zie ik bij Brouwland dat deze voor 34.95€ wordt aangeboden. Is dat nog normaal? Ik heb dat ding verleden maand aangeschaft.

Verleden week heb ik de eerste keer gebrouwen met mijn brumas. Ik had een recept gekregen voor een zogenaamd 'maartenbier' of ' märzenbier.
    Het was een beetje aftasten hoe ik alles moest doen maar ik heb mijn wort toch in mijn gistvat gekregen. Nu staat het al méér dan een halve week te gisten(?) maar ik zie geen luchtbellen. Ik gebruik als gistvat een FastFermenter. Wat kan er fout zijn? Kan teveel headspace het probleem zijn? Het recept was voor een 23 liter, echter had ik maar een 15 liter over met een begin SG van 1070.

ff een quote genomen in een ander draadje! Mijn vraag nu...

Zijn die weerstanden van ali nu veilig of moet ik daar ook een extra thermostaat tussen zetten?

Het zat mij toch dwars dat ze mij bij Grainfather probeerde wijs te maken dat hun sparge water Heather het water slechts tot 80 graden kon verwarmen en houden. Doch kon ik dat moeilijk geloven, mede omdat ik op het www een fotootje teruggevonden had met de afbeelding van de thermostaataanduiding, en deze gaf tot wel 110 graden aan, ook mede door toch wel een verwarmingselement van 2 Kw. onder de pot, vandaar dat ik de stoute schoenen heb aangetrokken en toch nog maar eens navraag heb gedaan. En jawel hoor, mevrouw had zich vergist, zij had het over het oude model... het nieuwe model kan wel water koken. Mijnheer! U moet de knop tot helemaal 110 graden draaien. Dus bij deze een rechtzetting!

Ahnee he, ik ga geen vensters dicht plakken hé. Dan zoek ik maar een ander tweedehandsje. Mijn huidig tafelmodel Beko is toch wat klein uitgevallen, ik zal deze houden om te lageren of gewoon mijn bier te koelen.

Is het verstandig om een dranken koelkast, zo eentje met een glazen deur, om te bouwen tot een gistkast? Of zou mij dat gaan tegen steken qua energie verbruik?
    Mij lijkt het handig om mijn gistvat in het oog te houden zonder dat ik de deur moet opendoen, maar anderzijds misschien ook niet verstandig omdat licht dan een vervelende factor is? Ik weet dat Ronny er zo een heeft.

Eventjes meegeven, in mijn zoektocht naar een warmwaterkoker ben ik op de Sparge water heater gestuit van Grainfather. Op zich een mooi machine, het is gewoon een perculator waar ze een thermostaat op gezet hebben en de naam van voornoemde. Wat ik spijtig vind is dat het systeem het water tot slechts 80° kan verwarmen en houden.(marge niet bekend) Voor mij was het ideaal geweest als het water tot kooktemperatuur kan gebracht worden, dan zou ik daar mijn platenkoeler in kunnen ontsmetten. Helaas.

Gebruiken jullie spoelwater? Blijkbaar zijn er toch ook wel tegenstanders van.
    Ik dacht dat spoelwater onder de 80° moest blijven, maar ook hier bestaan er wilde verhalen over, zogenaamd volgens de nieuwe inzichten?

Bij het aanschaffen van een platenkoeler, is het dan verstandig om wat overkill te hebben? Ik bedoel dat ik theoretisch genoeg heb met een 24 platen koeler maar is dat in de praktijk ook het geval? Of kies ik beter voor eentje van 30 platen?

'Het bloed kruipt waar het niet gaan kan', een mooi gezegde en in mijn geval toch wel toepasselijk. De Speidel Braumeister 50 liter has left the building.
    Ik vond deze machine toch net iets te groot, te zwaar voor mij en mijn plan was dus om deze van de hand te doen en de 20 liter versie aan te schaffen.
    De 50 liter was in 'no time' verkocht en ik oriënteerde mij op de 20 liter. Ik stond werkelijk in de startblokken om de speidel 20 l. te bestellen, ware het niet dat ik op een zoekertjessite op een tweedehands Braueule stuitte, dit is volgens mij uitzonderlijk dat die tweedehands worden aangeboden. De deal was snel rond met de vorige eigenaar en ik ben nu dan ook de trotse bezitter van deze machine. Me happy!