En weet iemand waar ik het beste Co2 kan aanschaffen of laten bijvullen? Regio Ninove/Aalst
Berichten van coppel
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
Ik ga vanaf nu ook beginnen met mijn bier op vat te zetten.
Maar ik heb nog enkele vraagjes:
*Indien ik overhevel vanuit een mandfles naar een keg, zou ik dan beter hergisten op vat omwille van de zuurstof?
Hoeveel 'bottel'suiker zou ik dan best gebruiken?
*Bij mijn Fermzilla kan ik het overpompen via CO2 druk.
*Waar zou ik best een CO2 fles kopen/huren. Gewoon eentje bij de drankenhandelaar? Ik heb de CO2 fles van brouwland er niet bij besteld omdat dit te ver is om te hervullen.
-
En zuigt dat flesje dan niet vacuüm?
-
Weet iemand welk soort medicijn flesje daar op zou passen?
Zoals dat in de handleiding
Flesje van melkzuur krijg ik er niet op.
Dan kan ik het misschien gebruiken voor bottelgist
-
Ik heb mij ook een Eco Matic spuit gekocht.
Maar het lukt niet om vloeistof aan te zuigen.
Hoe doen jullie dat?
-
Dag coppel,
graag !
-
Ik heb ook een false bottom gekocht. Jammer genoeg blijft hij niet. netjes beneden zitten. Hij komt al omhoog van de bubbels van het koken. En zeker wanneer ik ga whirlpools. Ik heb er em maar gewoon terug uitgehaald. Ach ja, de pomp gaat wat trager wanneer ik alles in het vergistingsvat pomp. Maar het lukt nog altijd.
ik klik deze vast met een stukje (+- 1cm) van een siliconen slang. Zelf met whirlpool blijft die zitten. Kan wel eens foto maken van wat ik bedoel
-
Ik gebruik de vaatwasser juist voor het bottelen, voor het ‘desinfecteren’ met starsan.
Deze vaatwasser gebruik ik enkel hiervoor, of na het brouwen
Reinigen van de flesjes zelf lukt niet zo goed
-
Maar dat zit denk ik te veel suiker in. Of is die 8% suiker verwaarloosbaar?
Die bio vlokken waren 100% mais
-
Ik heb dan uiteindelijk toch de bio cornflakes gebruikt omdat ze het meel niet hadden. Wel 7 euro per kilo, veel duurder dan de brouwwinkel
-
Ik dacht rond de 15% te gebruiken, samen met hulzen
-
Brouwland heeft mijn maïsvlokken niet geleverd.
Ik ga morgen brouwen.
Weet iemand of ik dit maismeel uit Albert Heijn kan gebruiken?
Of waar ik gewone vlokken kan kopen?
-
Bij mijn laatste 83%. Wel 8% suiker
-
Normaal zit op lambiek niet zo veel druk. Dus volgens mij kan je beide gebruiken.
Ik heb mijn krieken lambiek gebotteld met 5G/l suiker en 29 mm kroonkurken gebruikt
-
Ik ging normaal gelatine gebruiken maar door de vergisting onder druk kon ik deze nergens nog toevoegen.
Ik doe dit door de gelatine in een cola flesje op te lossen, dit op hogere druk zetten dan het gistvat en via ball lock koppeling het toe te voegen. Je kan het flesje eerst ook een paar keer flushen met co2.
-
coppel als je dat wort een paar uur laat staan gaan de meeste eiwitten reeds uitgezakt zijn. Als alles goed ontsmet is, is er nog geen enkel probleem om dan je gist toe te voegen.
Ik ben meestal pas klaar rond 23 uur. Dus het moet dan meteen volgende ochtend zijn. Dus een 7 uur later.
Ga het volgende keer eens proberen
-
Die snap ik niet. Gebruik van een tegenstroom of een gewone spiraalloeler zou moeten uitmaken.
Omdat je het wort van een 90 graden rechtstreeks koelt en zo in het gistvat gaat
-
Omdat ik met een tegenstroom koeler werk, zitten er veel eiwitten in mijn gistvat.
Zou ik gewoon alles in het vat laten uitzakken, de bol reinigen en de gist de volgende ochtend toe voegen?
Kan dit kwaad voor infecties?
-
-
Heb ik me uiteindelijk ook maar aangeschaft. Kon niet volgen met die ampules aan te sleuren.
Ik ben eens aan het denken, zou het ook mogelijk zijn de druk tijdens de navergisting te laten oplopen tot bvb 1,5 bar. En dan tijdens het cold crashen zal deze druk dan wegvallen (als je geen co2 meer toevoegd). Of zal u bier bij bottelen dan al te veel co2 hebben en moet je minder bottelsuiker toevoegen
-
In Guinness zit geen zure toets, het melkzuur is enkel om de pH te corrigeren, daarvoor moet je meten 15 minuten na begin van het maischen.
Guinness heeft zelfs amper moutbitterheid. Als je het in Ierland drinkt, is het een heel zacht smooth bier.
nee met de ph heeft het niets te maken, dat doe ik al tijdens de maisch
Maar op andere fora spreken ze echt dat Guinness en kleine zure toets heeft en dat sommige bij het bottelen het wat aanzuren met melkzuur
-
Heb deze ondertussen ook gebrouwen. Heb dan toch de Irish ale gebruikt. Staat nu te gisten op 19gr
Om die zure toets er in te krijgen staat op het recept om dit aan te zuren naar smaak met melkzuur.
Heeft iemand een idee hoeveel melkzuur per liter?
For souring you can do multiple ways:
1) Naturally sour part of the beer
2) Add lactic acid at kegging time.
3) Replace some the base malt with acid malt.
-
Ik heb vorige keer M41 samen gebruikt met WY1388. Ook top en snel vergist
-
Vrijdag de gist eraf laten, wat CO2 bijpompen, een 5-tal dagen aan 15° laten staan en dan koelen.
ik doe dit nu met zo een soda stream cilinder ipv keg charter. Volgens mij juist iets goedkoper dan zo die ampules. Want die zijn toch snel leeg ze
-
Ik wil ook eens een Guinness maken. Zou er veel verschil zijn tussen de wyeast irish ale en de Fermentis SO4 (mijn voorkeur is droge gist)
-
-
Deze na 7 dagen al eens geproefd.
Wel een geslaagd biertje.
Misschien niet vol genoeg en iets te droog.
Ik ga dit recept eens brouwen met de weihenstephaner gist.
-
Kan je niet wat pale mout vervangen door moutextract? Die voeg je dan op het einde van de kook toe
-
Ik heb deze gisteren gebotteld.
Eind SG 1.011
Geur doet me wel aan een Weizen denken, maar in de smaak zit vooral kruidnagel, niet veel of geen banaan.
-
Ja na 2 dagen gisten al gezakt tot 1012sg. Zal dus iets droger worden met deze gist
-
Toch de wb06. Dat is de enige die ik nog had liggen en moest niet echt iets bestellen.
Moet ik deze ook laag genoeg vergisten om niet teveel banaan te krijgen?
-
Deze gisteren gebrouwen. 16,5 liter in het gistvat aan 1,055 sg
Mijn kraanwater 50% aangelengd met demi water en cl gehalte dan wat opgetrokken.
Ik had beter mijn korte moutpijp gebruikt voor de grainfather. De overflow zat te hoog.
Ook eens van het wort geproefd, en dit lijkt wel een beetje te bitter. We zien wel
-
Voor de voorspelde densiteit voor het spoelen te bekomen moet je bij "experimental features" conversion efficiency aanvinken. Hierna moet je in je brouwketel-profiel de conversion efficiency ingeven en dan krijg je de "first wort gravity" te zien in een batch recept.
Gelukt, bedankt.
Hoeveel % zou dit conversie rendement moeten zijn? Mijn brouwzaalrendement is 81%
-
Onder het percentage vergistbare ingrediënten
dat is toch na spoelen? Want er staat SG voor koken
-
Weet er iemand hoe je in Brewfather het beoogde SG na maisch kunt terug vinden? Ik zie enkel SG na spoelen/voor koken staan
-
Ik heb al het zelfde recept (duvel) met de M41 en de 1388 gebrouwen. Zeer groot verschil. Alle 2 lekker maar de 1388 toch veel beter
-
Voor Black Friday geven ze 25% korting voor een jaar. Ben dan maar overgestapt naar Premium 😀
-
Na 30 uur is het toch al van 1050 naar 1041 gezakt. Nu komt het precies op gang
Gestopt op 1011 SG, perfect.
Dus inderdaad bij lagere temperatuur duurt het bijna 2 dagen eer het op gang komt.
Is dit enkel met droge gist? Duurt het met vloeibare gist ook zo lang?
-
Met die van grainfather. Het warmste hergebruik ik ook. Maar heb toch ongeveer altijd 20 liter over
-
Ik ben aan het twijfelen om mijn koelwater te hergebruiken voor een volgend brouwsel. Ik heb toch nog genoeg 5 liter flessen.
Of is dit echt not done kwestie van zuurstof inslag enzo ...