Berichten van Wilhelm Von Duck

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ja dat zakje gist dat is niets meer waard. Die gistcellen zijn zo dood als een pier

Dat zakje Brewferm Top is sowieso nooit iets waard geweest.

Ik zou een US-05 eens proberen, heeft bij mij vrij goed gewerkt voor de Diabolo.

De laatste tijd zijn er hier alleen maar papflesjes gebotteld, dus hoog tijd om nog eens bier te brouwen.
    Ik zou een licht en hoppig biertje willen brouwen en heb tussen de voorraad mout nog een pakje Cara-Red gevonden, dus dacht ik van eens een hoppig rood biertje te brouwen.

Alleen heb ik nog nooit iets rood gebrouwen, dus het moutstort is een beetje een gok. Ik zou graag een mooi rode kleur bekomen.
    Iemand enig idee of dit hier mee zou lukken?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde
    Kenmerk
    Naam receptHoppige Rosse
    Brouwdatum
    BiertypeAmber-Red (American)
    Volume20,0 l
    Begin SG1,056 SG
    Berekende kleur (Morey)31 EBC
    Berekende bitterheid (Tinseth)47 IBU
    Brouwzaalrendement75,0 %
    Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt
    18,50 lWater uit Herentals. België
    1,60 mlFosforzuur
    11,55 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4
    53 mg/l6 mg/l16 mg/l125 mg/l31 mg/l47 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%
    3,500 kgPale Ale moutDingemans7 EBC69,3 %
    0,500 kgTarwemout. lichtCastle Malting4 EBC9,9 %
    0,500 kgMunichBrewferm15 EBC9,9 %
    0,500 kgCara-redWeyermann50 EBC9,9 %
    0,050 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC1,0 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
    Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.3,7 l/kg
    Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.10 min.3,7 l/kg
    Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,7 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
    18,8 gSimcoebellen13,1%60 min.30,0 IBU
    23,0 gAmarillobellen8,9%15 min.12,4 IBU
    23,0 gAmarillobellen8,9%5 min.5,0 IBU
    23,0 gAmarillobellen8,9%0 min.0,0 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik
    5,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist

HoeveelheidNaamType
    11,0 gSafale American (US-05)bovengist

Gelijkaardig verhaal voor de Grainfather. Kuiswerk valt goed mee.
    Nadat de wort in het gistingsvat zit de trub weggieten. Daarna vullen met water (ik gebruik hiervoor een deel van het koelwater dat ik opgevangen heb), 2 lepels Grainfather reinigingsproduct er bij en een kwartier laten circuleren. Aanslag en ander "hardnekkig" vuil met een spons/borstel verwijderen. Dan leeggieten, beetje proper water laten circuleren om het reinigingsproduct weg te spoelen en droogwrijven met handdoek.
    Elke drie brouwsels haal ik de pomp uit mekaar voor een iets grondigere reiniging.
    Moutkorf en platen worden tijdens het koken al proper gemaakt.

Verschillende mensen hier hebben de BOMM methode al gebruikt om een mede te maken. Het artikel is dan ook op verschillende fora terug te vinden. Maar hier zijn er wel een paar toffe stukjes bij die ik nog niet eerder was tegengekomen.

Ik heb nog een beetje opzoekwerk gedaan. En nog een paar keer gebrouwen. Efficiëntie is een pak gestegen, laatste keer zat ik met een maisch efficiëntie van 78%
    Het grote probleem zat hem volgens mij bij het inmaischen en bij het schroten. Er bleef te veel zetmeel in de korrel zitten waardoor het niet in de wort kwam en ook niet omgezet werd.

Een paar dingen die ik nu in het oog houd

• Schroten : Afstand tussen de walsen is de dikte van een bankkaart
    • Inmaischen : Beetje mout toevoegen, goed roeren, volgende deel mout toevoegen, goed roeren, volgende deel mout toevoegen, goed roeren, ... Volgens mij het belangrijkste aandachtspunt. Zorgen dat alles goed oplost, dat er geen droge brokken overblijven
    • Halverwege maischen : Pomp stil, overflow omhoog, top plaat weg, alles eens goed overhoop roeren, plaat terug plaatsen, overflow terug en pomp weer aan
    • Spoelen : Aanzuren spoelwater en juiste temperatuur

Kristalsuiker is eigenlijk zo goed als zuiver. Hiervoor mag je dan ook 100% opbrengst rekenen. 1kg kristalsuiker is dus eigenlijk 1kg pure, vergistbare suiker.

Kandij en rietsuiker bevatten een aantal onzuiverheden. In vaste vorm mag je als vuistregel iets van een 95% suiker rekenen.
    In siroopvorm kan je die informatie terug vinden op het etiket. Daar staat normaal gezien wel ergens hoeveel suiker er in 100gr siroop zit.

Suiker mag je tegen het einde van het koken toevoegen, of tijdens de vergisting. Hiervoor neem je een deel van de wort bij het overhevelen van de kookketel naar het vergistingsvat apart. Na een paar dagen, als de hoofdgisting over z'n hoogtepunt is, voeg je suiker toe aan deze wort. Gewoon even de boel opkoken, laten afkoelen en dan bij in het gistingsvat doen.

Zou ik nog Choco toevoegen of zit het zo goed?

Nutella? ;D

Ik denk niet dat die chocolade mout nodig is. Voor de kleur al zeker niet. Een EBC van 82 is donker genoeg.
    En voor de smaak? Een bier mag uiteraard complex zijn, op voorwaarde dat alle elementen netjes in mekaar passen en mekaar niet gaan tegensteken. De Special B zal wel zorgen voor complexiteit en wat fruitigheid en ook de Aroma en CaraMunich zullen hun deel wel doen.Ik weet niet of die fruitige en karamel toetsen van de andere mouten zo mooi samen gaan met het bittere gebrande van chocolade mout.

Ik activeer het pak gewoon recht uit de frigo. De gist zal wel wakker worden naar mate de temperatuur stijgt en stilletjes aan actief worden.
    Zal misschien iets langer duren alvorens het pak volledig geactiveerd is maar langs de andere kant moet je ook niet zitten wachten tot het pak opgewarmd is alvorens met de activatie te beginnen.

Fermentis BE-256 Abbaye heeft bij mij tot hier toe mooie resultaten gegeven. Wel niet te koud vergisten. Bij lage temperaturen zit hij te laag met esters. Bij hogere temperaturen komt de typische Westmalle banaan fruitigheid een beetje naar voren.

Met de grainfather kan je wel met het volume van je brouwsel variëren. Een 10l zou daar ook mee moeten lukken.

Je kan uiteraard zo kleine batches brouwen met de Grainfather maar ze hebben ook een micro pipework setje op de markt gebracht speciaal voor kleine batches met een klein moutstort.
    Het standaard pipework is geschikt voor een moutstort vanaf 4,5kg, het micro pipework setje maakt de boel ook geschikt voor een moutstort tot 2,25kg.

Heb juist gezien dat Niels die spullen nu ook te koop heeft op z'n website.

Herman denkt gewoon omdat er haver en gerst is toegevoegd aan het brouwrecept dat hij dan dat bier 's morgens als muesli vervanger mag consumeren :)) :))

Dus dat bedoelen ze met een ontbijt biertje :))

Ik heb maandag de deze nog gebrouwen.
    Nice and simple ;D
    Ook pilsmout, suiker en simcoe :thumbup:

BrouwHulp Recept uitdraai
    Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%
    6,000 kgPilsmoutDingemans3 EBC80,0 %
    1,500 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC20,0 %

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
    25,0 gStyrian Goldingsbellen3,0%60 min.7,0 IBU
    17,0 gSimcoebellen12,2%60 min.19,3 IBU
    11,5 gSaazbellen3,9%30 min.3,5 IBU
    11,5 gSaazbellen3,9%15 min.2,3 IBU
    36,0 gSimcoebellen12,2%koudhop0,0 IBU

Amai, sterk bezig. Feestje op komst? Of grote dorst? ;)

Mocht je iets zekerder willen zijn qua gist kan je ook de Roeselaere blend van Wyeast kopen en die toevoegen.

Uiteraard een mogelijkheid maar een vloeibare gist verspillen aan een blikbrouwsel? Lijkt me een beetje zonde.

Ja, bij de Grainfather gebruik je de specifieke Grainfather formules. Als je bij de Grainfather te weinig water gebruikt komt een deel van je graanbed droog te staan. Te veel water en je hebt ofwel teveel ruimte tussen de bovenste plaat en je graanbed, of de bovenste plaat en overloop komen onder het wort niveau te liggen waardoor een groter deel van de wort door de overloop stroomt en niet door het graanbed.

Of je de formules in Brouwplanner zelf kan aanpassen weet ik niet, maar indien niet negeer je die waardes maar en gebruik je die van Grainfather.

Het is ook wel de eerste keer dat ik Ronnie z'n brouwhulp gebruik, dus ik heb mits wat hulp al wel bijna alles kunnen invullen maar als je het maischwater aanpast, past die dan automatisch het aantal liter spoelwater aan?
    Ik gebruikte voor de eerste keer brouwen met de grainfather de formules van grainfather zelf (dat zijn wrs andere dan diegene die brouwhulp erin heeft staan)

De Grainfather is een RIMS die het best werkt met de specifieke formule uit de handleiding/website. Deze zou je moeten gebruiken voor een optimaal resultaat.
    De formules in Ronnie z'n Brouwplanner zijn algemene formules die je gebruikt bij gewone brouwinstallaties.

Als bottelgist gebruik ik de Fermentis F2. Ben ik heel tevreden van.
    Je zou uiteraard ook kunnen gaan voor de CBC-1 van Lallemand Danstar. Ook een prima bottelgist.

Schermafbeelding_2016_10_18_om_21_12_29.png
    Ter info, ik brouw met een grainfather, dus heb de efficiëntie op 80% gezet....

Heb je die 80% berekend bij een vorige brouwsessie? Of is dit de eerste keer met de Grainfather en gebruik je die 80% omdat je die ergens gelezen hebt? Ik brouw zelf ook met een Grainfather en de eerste keren ligt je rendement mogelijk beduidend lager omdat er toch wel een heel aantal zaken zijn waar je rekening mee moet houden om een hoog rendement te halen.

Verder zit er inderdaad een fout in de maisch/spoelwater berekening. Als ik je moutstort na tel kom ik uit op 7.2? Bij de Grainfather heb je dan ongeveer 23L maischwater nodig, en 8L spoelwater. Met de hoeveelheden die jij wil gebruiken heb je gegarandeerd een natte vloer.

Die ontbitterde black zou ik er uit laten tenzij je die echt voor de kleur wil, en dan zoals Serge al heeft aangehaald eventueel de Special B verhogen.

Ik ben eens op mijn gistkast gekomen toen die voor de hergisting op fles op 38° stond, STC-1000 was blijven plakken de aan warme kant, al die flesjes waren later allen gewoon op druk, dus 34° zal wel geen schade aangericht hebben...

Ik heb iets gelijkaardig gehad. Geloste plakband waardoor de sensor buiten de kast terecht kwam. Temperatuur in de kast op 40°.
    De bottelgist heeft uiteindelijk z'n werk nog wel gedaan. Eerst dacht ik dat de batch mislukt was. Ik heb dan een deel gebruikt om een eisbock experimentje uit te voeren. Maar toen ik een tijd terug nog wat flesjes tegen kwam heb ik ééntje opengetrokken en het resultaat was best ok te noemen.

% alfazuur heeft niet echt belang tijdens koudhoppen. Koudhoppen draagt bij aan aroma, niet aan bitterheid.

Dacht dat het tussen 21 en 25 moest staan voor de vergisting , maar zal ze dan op een koelere plaats zetten

Uitgisten bij die temperatuur mag. Het helpt de laatste restjes suiker om te zetten. Maar voor het eerste deel van de vergisting is vaak een lagere temperatuur aangewezen.

Dit is wel afhankelijk van de gebruikte gist en het biertype. Bij hogere temperaturen produceert de gist aanzienlijk meer hogere alcoholen en esters. Bij sommige bieren is dit gewenst, bij anderen niet. Een voorbeeld van zo'n ester is het typische aroma van overrijpe banaantjes dat je wel eens in Westmalle terug vindt. Ander voorbeeld is het aroma van groene appeltjes wat typisch is voor een te snelle en warme vergisting.

Dat er niet altijd even snel en duidelijk activiteit in het waterslot is hoeft niet direct te betekenen dat er iets mis is. Die Brewferm emmers zijn niet altijd 100% luchtdicht. Hierdoor ontsnapt er CO2 langs een lek en niet door het waterslot waardoor het lijkt alsof de vergisting niet deftig op gang komt.

In het algemeen best na de hoofd vergisting omdat anders de gist met alle smaak weg is. Zoals bij hop dus. Maar er zijn natuurlijk beetje specerijen en kruiden...

Hop beschermt het bier, en zichzelf tegen infecties en vereist geen voorbehandeling voor het toevoegen.
    Kan dit voor kruiden en specerijen ook?

Een aantal kruiden worden ook wel bij de kook toegevoegd, ik denk dan aan koriander, zoethout, steranijs, Sinaasschil ( zoet of curacao schil), .....

Ja, ok voor bierbereiding.
    Bij de aanmaak van de wort/most of hoe je dat bij mede ook noemt wordt er niets gekookt. De honing wordt een klein beetje opgewarmd om alles wat lopender te maken, en daarna spoel ik de potten uit met wat warm water maar dat is het zo ongeveer.
    Eventueel een beetje water met de kruiden koken en dan nadien toevoegen?

Mijn eerste kit heb ik verwerkt zoals beschreven in de bijgevoegde handleiding, maar nadien heb ik van eenzelfde kit een tweede brouwsel gemaakt, maar dan met de tips die ik hier op dit forum gevonden heb. Dat bestond erin om de 500gr suiker niet meteen bij de start van de gisting toe te voegen, maar pas enkele dagen nadat de hoofdgisting gestart was. Een tweede tip was om er ook wat honing aan toe te voegen. Het uiteindelijke resultaat leek in eerste instantie al veel beter dan het eerste brouwsel, maar momenteel staat het bier nog te rijpen, dus de smaak zal zeker nog verbeteren.

Een derde tip is de Brewferm gist weg te gooien (of je kan proberen er brood mee te bakken) en die te vervangen door een betere korrelgist. Eentje die beter afgestemd is op het type bier dat je wil brouwen.

Welkom op het forum.
    Ben zelf ook begonnen met blikbrouwsels. Zo'n startpakket is inderdaad een mooi begin. Het bevat een aardige hoeveelheid materiaal dat je nog langere tijd kan gebruiken zoals de hydrometer, het kroonkurk apparaat en de emmers.

Uiteindelijk is de Special W en de Aroma er uit gegaan en vervangen door Munich maar de hop en zo is behouden.
    Dus eigenlijk voornamelijk lichte mouten. De kandij siroop en luikse siroop hebben voor de kleur gezorgd.

Ik heb er wel nog geen fles van open getrokken aangezien ze nog niet zo lang gebotteld zijn maar bij het bottelen was de smaak toch redelijk ok.