Berichten van KLucky_13

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Meetlat gebruiken tot op het vloeistofniveau (is met een zaklampje normaal gezien wel te doen) en dan aan de buitenkant kijken tot welke maataanduiding ik zit.

Ik heb me een tijdje geleden hiervoor een RVS meetlat aangeschaft op AliExpress. Kost niet veel en heeft me al meer geholpen dan je zou denken tijdens het brouwen :-)

Ik gebruik deze bv ook om het volume in m'n gistvat te meten, ik heb zo een SS brewtech tank van 60 liter en mijn kleinere grainfather batches zijn niet groot genoeg om de maatstrepen in de ketel te kunnen gebruiken (deze starten maar vanaf een liter of 30 geloof ik). Zeer toevallig in deze ketel is 1cm = 1liter, handig zo een meetlat dus :-)

Iets in deze trend is perfect

Het is weer even geleden dat ik nog gepost heb op het forum, zeer simpele reden: ik heb in geen 8 maanden nog een bier gebrouwen: druk druk druk. Binnenkort wil ik toch wel nog eens aan de slag :-) In de zomer krijg ik er altijd wat meer zin in omdat ik liever buiten brouw :-)

Maar even iets anders, ik kwam bij toeval dit RVS bottelpijpje tegen op aliexpress en ik dacht voor de prijs wil ik mijn bestaande plastieken variant wel vervangen. Heeft iemand deze toevallig ook al aangekocht en getest?

Het gaat dus om deze

Als je zelf een fles aankoopt, waar laat je die dan vullen? Ik neem aan dat je dan niet moet aankomen bij gasverdeler voor het vullen van je eigen fles?

Bij mijn ouders thuis staat een grote CO2 fles met een adapterstuk voor het afvullen van sodastream flessen. Gezien die flessen zelf vullen zoveel goedkoper is natuurlijk. Op de grote fles betalen ze natuurlijk ook wel een borg en een soort van "huur" als je ze minder dan 1 keer per jaar gaat inwisselen.

Loser Als je met die grote tapkraan werkt, hoe installeer je dat dan? Ik neem aan dat je dat dan bv op de bovenkant van de koelkast installeert maar moeten de leidingen dan niet langs buiten door de arm? Of stel dat je ze kan doorboren langs de bovenkant van de frigo, de arm zelf is dan niet gekoeld, kan dat kwaad? Buiten dat het eerste beetje bier dat eruit komt warm zal zijn?

Ik denk dat ik voor de simpele oplossing ga met de kraan rechtstreeks in de deur te monteren.

Die "namaak" beergun, werkt dat een beetje? Op de foto ziet dat er heel hard hetzelfde uit dan die dure van 129 euro die je bij brouwland kan vinden..

Je zegt dat je geen flesjes meer kan meenemen maar is het niet net daarvoor dat de beergun kan gebruikt worden? Van je keg enkele flesjes afvullen indien nodig? Of is het zo omslachtig/moeilijk dat je het niet doet?

Die koelkast daar hou ik je aan ^^ ik ga eerst wat rondkijken naar de rest van het materiaal. Kan je enkele foto’s sturen via PB?

Allen,

Ik ben nu al even aan het rondlezen geweest op het forum ivm het overstappen op kegs idpv flesjes. Gezien ik net zoals velen van jullie altijd opkijk tegen het bottelen en tijd ook gewoon een probleem aan het worden is, is de drempel om te brouwen veel groter geworden. Een brouwdag inplannen ok, maar dan ook nog eens een halve dag vrijmaken om te gaan bottelen, flessen wassen etc etc dat is er meestal te veel aan. Soit, herkenbaar verhaal..

Ik lees dat vele al hun rand-apparatuur van aliexpress halen maar het totaalplaatje is me nog niet duidelijk.

Ik neem aan dat ik zoiezo een startkit nodig heb zoals deze bij homebrewshop:

Drukvat-set + gebruikte 19liter Sodakeg met 2kg CO2

https://www.homebrewshop.be/dr…kte-19-liter-sodakeg.html

Ik neem aan dat 2kg wel aangewezen is als je niet te snel om een nieuwe fles wilt gaan lopen

Dan rest er nog de rest: tapkranen, eventueel drukverdelers etc? Dit is waar ik nog geen zicht op heb. Dus hulp is welkom

Verder denk ik eraan om een kleine koelkast op 2dehands te zoeken waar dan alles in kan en waar ik de tapkranen kan op installeren (eventueel gewoon door de deur zoals ik hier al heb gezien)

Verder is de vereiste ook dat ik nog steeds wat flessen wil kunnen afvullen om mee te nemen etc. Hiervoor heb ik dan een "beergun" voor nodig en eventueel nog andere aansluitingen leidingen etc?

Ik zou hier op het einde in het eerste bericht een volledige lijst willen opstellen met het nodige materiaal, prijzen en plaatsen waar te bestellen voor toekomstige mensen met dezelfde doelstelling.

-----------------------------------------------------------------

Voorlopige lijst van Loser :

CO2-fles 2kg 64.95euro (1x)

https://www.homebrewshop.be/co…gevuld-incl-cylinder.html

Drukregelaar (2-weg) 55.99euro (1x)

https://www.candirect.eu/Press…ents-and-working-pressure

CO2-aansluiting volledig 15,54euro

(maw aansluiting op drukregelaar, klemmen, terugslagklep & aansluiting op soda-keg) (2x)

https://www.candirect.eu/CO2-c…-bars-with-3-4-male-tread

Keg… 19/9.5liter… nieuw/2dehands … +/-50euro (2x)

Aansluiting bieringang keg 6.69euro (2x)

https://www.candirect.eu/Plast…with-7-16-UNF-male-thread

Nippel bierconnector 1.52euro (2x)

https://www.candirect.eu/Nut-nipple-4-mm-for-clutch-NC-7-16

Bierslang 4mm 2.37euro/meter (4x)

https://www.candirect.eu/Beer-…ameter-inside-up-to-3-bar

Slangenklem 0.76euro (4x)

https://www.candirect.eu/Hose-…-stainless-steel-70-87-mm

Druipbakje 23.99euro (1x)

https://www.candirect.eu/Drip-…-medium-250-x-160-x-27-cm

Tapkraan 249.90euro (1x)

https://www.candirect.eu/Dispe…nal-wrench-to-be-attached

Alternatief voor bovenstaande tapkraan:

Compensatorkraan 47.04euro (2x)

https://www.candirect.eu/Compe…nection-thread-35-mm-long

Wingnut voor compensatorkraan 0.85euro (2x)

https://www.candirect.eu/Wing-nut-5-8-for-beer-pipes

Dichting 0.12euro c2x)

https://www.candirect.eu/Seal-…or-5-8-nuts-for-beer-line

aansluiting tussen compensator kraan en wingnut 0.89euro (2x)

https://www.candirect.eu/Grommet-4-mm-straight-with-neck

2de Handsfrigo … Go wild… Gratis/…euro’s?!

Afgaande alle hier bovenstaande prijzen & hoeveelheden (maw voor 2 kegs)

Totaal project tapkraan:

+/- 550euro

Totaal project alternatief:

+/- 400euro

Ikzelf gebruik geen extra zuurstof voor de starter maar zoals hierboven beschreven wordt het wel gedaan. Het zal in ieder geval de groei wel bevorderen.

Wat ik wel al gedaan heb is voor het pitchen van de starter mijn wort beluchten met pure zuurstof, nog nooit zo een snelle en explosieve start van de gisting gezien :-)

Tijdens het proces kook je op een bepaald moment je moutextract (ik werk toch met DME). Dit zorgt ook voor ontsmetting zou ik denken. Een normale reiniging van de erlenmeyer is dus naar mijn gevoel voldoende?

Idd, bodem dient zo vlak mogelijk te zijn, hoe verder de roervlo van de roerder verwijderd is hoe meer aantrekking je verliest.

Je kan bv op m’n roerder perfect roeren in een typisch cola glas met een bodem van 1cm dik omdat het slechts een klein volume is. Diezelfde dikte voor een recipiënt van 2liter of meer en dat gaat niet lukken want daar heb je alle aantrekking nodig om het volume in beweging te houden zonder dat de roervlo “uit de bocht” gaat

Ik heb dat specifieke toestel reeds besteld en op dat toestel zat in ieder geval geen CE label op ;-)

Maargoed, ik zal dan wel de enige zijn die zich mateloos stoort aan mensen die denken dat hun mening de enige correcte is. Ik heb meer dan 2 jaar ervaring op vlak van dit topic, maar dan is er toch altijd iemand die denkt dat zijn mening correcter is ookal geef je duidelijke feiten over het gebruik van een ventilator en dan nog wordt je nog tegengesproken.

Denkende dat ik mij aangevallen voel doordat je links plaatst naar Chinese toestellen die volgend jou betere kwaliteit zijn louter omdat ze een motor gebruiken in plaats van een ventilator is gewoon triest :-) meer heb ik daar niet over te zeggen. Haal zo een toestel uit elkaar en je zal zien dat die motors lang niet zo een goede kwaliteit zijn. Ik steek er mijn hand voor in het vuur dat die ventilatoren minstens even lang, al is het niet langer zullen meegaan.

Ik verkoop mijn toestellen nog altijd goed, zoals gezegd zitten ze in het gamma van brouwmarkt etc dus link zoveel je wilt naar alternatieven. Maar maak mijn methode aub niet zwart omdat jouw mening anders is dan die van mij (en anderen hier trouwens). Jij baseert je mening op een idee en op een principe dat een ventilator is gemaakt voor het verplaatsen van lucht. Ik baseer de mijne op ervaring en labo-tests. Maar toch is jouw mening volgens jou correcter, en dat is het gene waar ik mij aan erger.

Ik vraag me af waarom ik hier op het forum niet meer zo actief ben? Oh ja juist; als Serge gepasseerd is met zijn mening maakt het niet meer uit wat anderen zeggen en is er geen plaats meer voor een constructieve discussie ;-)

Toch nog even zeggen dat die Chinese toestellen niet gekeurd zijn en geen geldig CE keurmerk dragen. Het “professionele” toestel dat je refereert zie ik ook geen melding of typeplaatje dat er een keuring zou op zitten..

Ik heb ettelijke 1000en euro’s betaald om mijn toestel tot op de draad te laten testen op alle mogelijke (en verplichte) criteria (EM straling, temperatuurtests, stresstesten, noem maar op). Niets toonde aan dat de ventilator ook maar 1 graad warmer werd met de magneetjes bevestigd. Zoals reeds aangehaald zijn deze perfect in balans en zorgen dus voor niets extra stress op de ventilator.

Maargoed, hier laat ik het maar bij, denk niet dat hier nog meer aan toegevoegd moet worden.

Blij dat je overal een mening over wil doordrukken :-) een ventilator is niet gemaakt om een magneetroerder mee te maken dus niemand zou dit mogen doen, duidelijke mening Serge, als je je daar even kan overzetten kan je lezen dat m’n toestellen super betrouwbaar zijn en dus eindeloos meegaan. Maargoed, ik ga hier verder geen discussie aangaan. De eigenaars van een toestel van mij liggen er gelukkig niet wakker van en zijn gewoon tevreden dat het toestel werkt zoals ontworpen ;-)

Ik heb genoeg tests gedaan met allerlei motoren, 1 motor kwam er als geschikt uit en was in aankoop vele malen duurder dan de ventilator die ik hier gebruik. De ventilator werkte ook gewoon beter op verschillende toerentallen. Ik heb hier een grote doos vol met allerlei motoren en ventilatoren die de revue gepasseerd zijn en afgekeurd waren in de testperiode :-)

Idd dat is mijn website (de vortex magneetroerder) en bouw en verkoop mijn spullen al meer dan 2 jaar. Intussen al een slordige 600 stuks in omloop, volledig in orde met de wetgeving (CE certificaat etc). Tot nu toe kan ik het aantal defecte toestellen nog op 1 hand tellen (en deze paar zijn keurig hersteld of vervangen onder garantie).

Inmiddels vind je 2 van mijn toestellen ook terug in het gamma van brouwmarkt, homebrewshop etc. M’n eigen site heeft wat enkele modellen meer.

Bij verdere vragen: shoot

;-)

Ik heb net de mail gevonden van de bestelling van die zak mout. Ik heb die aangekocht vorig jaar in Juni. Hij is dus iets meer dan een jaar oud. Op de brouwdag zelf was hij net geen jaar oud

Nu moet ik wel zeggen dat mijn pilsmout inmiddels wel wat ouder is (ik heb toen een grote zak van 25kg gekocht en dat gaat minder snel op dan verwacht). Deze zak is vanbuiten zo iets stro-achtig maar heeft vanbinnen gewoon een plastic zak zitten. Deze is altijd met meerdere snelbinders dicht gesnoerd na het brouwen. Deze ruikt en proeft ook nog steeds normaal..

Maargoed, wie weet komt het van daar, geen idee..

Zoals gezegd is de smaak piekfijn in orde, dus het is geen giga ramp, alleen een beetje spijtig :-)

De laatste keer ervoor was 5 maanden geleden, toen een trippel gebrouwen en die is perfect mooi blond. Maarja, wie weet wat onderging de mout in die 5 maanden :-)

Zou dat ook niet samen gaan met smaak die achteruit gaat? Smaak was echt top, super fris en fruitig van geur. Echt helemaal niks op aan te merken. Zou de "overdosis" zetmeel hier iets mee te maken kunnen hebben?

Gisteren de eerste keer geproeft nadat deze lang genoeg heeft kunnen rijpen. De smaak is echt super goed, ik zou niet kunnen zeggen dat deze onder doet voor mijn brouwsel van vorig jaar met vloeibare gist en starter.

Echter 1 groot minpunt: de kleur. Het is helemaal geen witbier als je naar de kleur kijkt, en blond is het ook al niet. Het is meer een lichtbruin goedje. Het ziet er dus echt niet uit voor de stijl. Troebelheid, in tegenstelling met het vorige brouwsel zit dan wel goed. Als je naar het recept kijkt, waar is de kleur dan fout gegaan? De carahell?

Vreemd genoeg, na 2 weken op fles was de kleur veel meer in lijn met een witbier. Het is pas bij het rijpen (in een donkere kelder), dat de kleur donkerder lijkt geworden te zijn..

Ik heb een nieuwe koelkast gekocht van een goedkoop merk om een gistkast van te maken. Op de hoogste stand koel ik m'n bier ook met gemak naar de 0 graden. En dat zonder te klooien met de originele thermostaat, gewoon op maximale stand :-)

Vandaag staat het bier 10 dagen op fles en heb eens een flesje open gedaan. Bruis zit er al goed in, maar natuurlijk ook nog de typische smaak van een bier dat nog wat rijping te gaan heeft.

Kleur en troebelheid is top (zie foto).

Wat met dit bier echter een "first" is, is dat ik een dikke laag op de bodem van de flesjes heb. Bij het leeggieten blijft dit echter heel goed plakken en ik kan uitgieten tot een paar mm boven de bodem zonder dat er ook maar iets meekomt. Het is wat "slijmeriger"(niet meteen het woord dat ik wil gebruiken), dan hoe een gistdepot zich zou gedragen. Zou dit dan toch een teveel aan zetmeel kunnen zijn?

De korte lagering (1 week) op 10 graden was dan misschien toch te kort/te warm. Om het grootste neer te slaan. Maarja, te lang of te koud en je hebt weer een helder bier? Of zou je die zetmeel nooit volledig kunnen neerslaan?

De hoeveelheid trub in de CCT was ook beduidend minder dan bij de bieren die ik op 0 graden lager.

In ieder geval, nu is er weinig aan te veranderen, hopen dat dit niet te veel impact zal hebben op de smaakvorming/rijping en de bewaring.

Het bier staat nu enkele dagen op fles en het lijkt er toch op dat 1 week op 10 graden wat te weinig was om het meeste neer te slaan. Er ligt nu toch al een dikke laag in de flesjes :-( Dat is de eerste keer dat ik dat zie met mijn bieren (gezien ik normaal 2 weken lager op 0 graden). Het zal maar weer een les zijn dan :-)

Weet ik voor de volgende keer :p nu met een 200ml headspace is dat niet zo een succes :p

Maar al bij al valt het nog mee, klein plasje rond de DJ en nu zie je het nog stilletjes “bruisen” rond het fruit :-)

Ferm van verschoten hoeveel activiteit er nog kwam in de mandfles met 5liter witbier + 400gram rood fruit.. Ik heb het schuim kunnen opkuisen dat door het waterslot was geraakt :p

Dus dat fruit geeft toch nog genoeg extra gisting mee in ieder geval :-)

gisting zit er nu toch al enkele dagen op (we zijn nu dag 8), de samples die ik afgenomen heb zijn wel heel troebel. Ik ben nu de lagering gestart op 10 graden en ik heb 5 liter apart in een DJ gedaan waar 400ml fruit in zit. Deze zal ik dan nog een dikke week of 2 laten staan, echter zal dit gewoon op (schommelende) kamertemperatuur zijn

Patrick: mijn vorige witbier was kraakhelder (dikke week gelagerd op 0 graden). Daarmee slaag je volgens mij alles neer, dus ook de troebelheid die je van een witbier ergens “verwacht”

Dankzij die tilt hydrometer die in het bier drijft (zie grafiek) kan ik perfect het moment zien waar de gisting gestopt is en dat was afgelopen nacht ergens middernacht. Dus nu kan ik idd beginnen tellen voor de “nagisting”. Ik kan bijvoorbeeld wel al gist beginnen aflaten uit de CCT om de 2 dagen. Op die manier heb ik ook minder kans dat er nog te veel gaat beginnen rondzweven bij het bottelen. Ik heb alleen nog nooit gebotteld zonder te lageren. Dus voordien had ik garantie dat er niet te veel deeltjes meer rondzweven, nu is het wat gokken (ik kan ook niet door de CCT kijken om de troebelheid te zien). Ik kan wel eens een maatcilinder van 100ml aftappen en daarop oordelen natuurlijk..

Ik laat hem zoizo nog een kleine week rustig staan en begin de gist af te laten

Het bier lijkt te zijn uitgegist (5 dagen na start), hoe ga ik nu best te werk gezien ik de troebelheid wil bewaren?

Ik zal het bier zoizo nog enkele dagen geven om na te gisten maar ik twijfel nog of ik de temperatuur zou laten zakken om het "grofste" te laten bezinken maar zeker niet naar 0 graden zoals ik normaalgesproken zou doen. Een graad of 10-15 voor enkele dagen?

Gisteren is de brouwdag al bij al redelijk vlot gelopen, het ging vlotter dan verwacht gezien de lange pauze :-)

Echter iets waar ik nog steeds wat "moeilijkheden" mee heb is het aanzuren tijdens het maishen. Misschien ben ik gewoon wat TE voorzichtig met het toevoegen van melkzuur. Elke keer dat ik melkzuur toevoeg om de pH goed te krijgen wacht ik altijd even en dan voeg ik meer toe indien nodig. Deze keer waren we een half uur verder op die manier en ik had nog steeds niet de gewenste pH.. Hoe doen jullie dit? Dit is de log van wat ik gedaan had:

pH 8 min = 6.27
    + 3ml Melkzuur
    pH 14 min = 5.94
    + 1ml Melkzuur
    pH 18 min = 5.78
    + 1ml Melkzuur
    pH 22 min = 5.67
    + 0.5ml Melkzuur
    pH 28 min = 5.66
    + 0.5ml Melkzuur
    Start stap 2 grainfather open gemaakt om te roeren (72°C)
    pH na omroeren 2de stap = 5.93

Hierna hebben we opgegeven om de pH nog goed te krijgen :-)

De vergisting is nu stilletjesaan op gang aan het komen: http://speelberg.servebeer.com

Het is wel een trage starter deze keer :-)

Super, ik gebruik een hopspider voor al mijn hoppen/kruiden, dan kan ik de flaked wheat hier gewoon bij ingooien of riskeer ik dan alles aan elkaar te doen plakken?

Ik heb anders ook wel nog van die stainless "thee-tuiltjes" (maar dan veel groter); Ik kan de flaked wheat daar dan misschien apart in stoppen

Ik heb het snel even bekeken en het heeft wel potentieel maar momenteel ziet het er allemaal nog wat ruw uit heb ik de indruk. De GUI van Brewersfriend ziet er gewoon wat gelikter uit. Buiten de link met brewpi zie ik momenteel nog niet de voordelen om over te stappen. Ik geef het nog 6 maanden en dan kijk ik eens waar ze er al mee staan :-) Ik heb momenteel toch nog een membership lopen op brewersfriend. Ik heb mijn brewpi zoizo een eigen webpage gegeven (speelberg.servebeer.com). Na het vergisten worden deze files ook opgeslagen op de brewpi en druk ik altijd de verloopsgrafiek af en deze gaat in mijn brouwboek.

Het mooie aan brewfather is dat deze dan waarschijnlijk digitaal aan de brouwsessie gekoppeld blijft. Maar dat verschil is me het nog niet waard om over te stappen :-)

Edit: wie weet gaat brewersfriend ook eens afkijken bij brewfather en zit die functie er binnen de kortste keren ook in! ;-)

Hmm, we worden precies om de oren geslagen met alle mogelijke brouwsoftware :-D Ik ben vorig jaar nog maar over gestapt op brewersfriend en ben daar super tevreden van (werkt ook op cloud basis).

Het brewpi loggen is natuurlijk wel aanlokkelijk..

Zo kan het natuurlijk ook.. ik denk dat de noodzaak bij mij voornamelijk gekomen is omdat ik gist wil aftappen tijdens de gisting. Om dan te voorkomen dat ik vuile lucht binnen trek heb ik die filter geïnstalleerd. Die kan ik eventueel wel vervangen door een gesloten stop als het lageren begint

Goh, als je begint te koelen zuig je lucht aan, dat klopt maar je vervangt de aanwezige CO2 toch niet? In het slechtste geval trek je lucht binnen en op het moment de terugslagklep open staat geraakt er wat CO2 naar buiten. Geen idee wat hier exact gaat gebeuren, maar zoizo trek je geen liters lucht binnen naar mijn inzicht? Indien je enkele liter binnen trekt blijft dit wel bovenop de aanwezige CO2 liggen dus dit gaat volgens mij echt geen negatieve gevolgen hebben.. Zeker niet omdat ik niet geloof dat dit extreem veel lucht is dat je gaat aanzuigen

Ik bedoelde vooral waarom zoveel moeite als je het met 2 terugslagklepjes kan doen en dus dat vat etc achterwege kan laten :-) ik zal in het weekend eens een foto maken van wat ik doe