Berichten van Serge

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Dank aan al de buren met hun compostbakken, het zit hier weer eens vol bruine ratten. en probeer die weer maar eens te bestrijden als de buren die ratten elke dag vers eten geven. :grumpycat: O ja iemand ook nog een goed idee hoe huismussen weg te jagen (heel mijn dak lijkt op een mussen broedplaats) alles wordt hier ondergesch...  :angry:  
    [quote='Ronnie' pid='63447' dateline='1424853520'] Serge, wel opletten met sulfiet! Nadien terug zeer goed spoelen eventueel met zuiver citroenzuur oplossing. Het is net met zwavelverbindingen (denk aanH2S) dat ook uit sulfiet kan ontstaan bij bepaalde organische verontreinigingen dat kopergroen gemaakt wordt! [/quote] Heel juist Ronnie, ik had toch geschreven goed naspoelen met water, en natuurlijk moet je spoelen met een reducerende oplossing [u]net voor gebruik[/u], om zo eventuele koper oxides (kopergroen) op te lossen en te verwijderen. Niet achteraf spoelen met sulfiet/citroenzuur want eventuele achtergebleven SO2/SO3 gaat zich verbinden met water tot zwaveligzuur wat je koper gaat aantasten (= kopergroen). Door het koper dat je behandeld hebt met een reducerende oplossing is dit koper terug blank, als je dit dan gebruikt gaat het toch terug oxideren en vormt er zich een mooi laagje koperoxide. We zitten op de zelfde golf lengte, maar nu is er geen misinterpretatie meer mogelijk  :41:   
    Appelsap voor gist opkweek :31: , makkelijk dat wel, maar heeft absoluut niks te maken met bier  :cry: Voor alles liggen doorrekenen over de laatste procentjes, de smaak, de stort aanpassen met enkele procenten, enz.. En dan vlam 100ml (afgegoten) of zelfs 1L appelsap er bij in op 20L ik snap het echt niet. Er is maar een commerciële micro brouwerij die ik ken die dat ook zo doet en, daar maken ze echt geen goed bier. Ik gebruik dan toch liever moutextract   
    [quote='Brucero' pid='63438' dateline='1424850954'] Geen. Mijn koperen hevelfilter is aan elkaar gezet door middel van koperen perskoppelingen  [/quote] Iedereen heeft dat geluk niet, maar heb je daar geen kleine spleetjes waar vanalles kan beginnen achter te broeden en groeien?? tot aliens toe heb ik gehoord.  :lol:  Niet dat het van veel belang is bij een hevel filter daar er achteraf toch nog gekookt moet worden. Ik zou de pers koppelingen niet of zo beperkt mogelijk gebruiken in apparatuur die gebuikt wordt na het koken.
    [quote='brouwerwaldonk' pid='63423' dateline='1424846136'] Ik koel idd met een koper dompelkoeler maar het wort komt in kontact met de zictbare buitenkant, en is dus achteraf indien nodig te reinigen.  Bij een hevelfilter komt het wort in contact met zowel de buiten- als de binnenkant. Aan de binnenkant valt niets te reinigen of te poetsen. Na gebruik wordt het koper bruin, waarvan ik dacht het begin van koperoxide.   [/quote] Spoel gewoon je dompelkoeler voor met sulfiet water/citroenzuur of ander reducerende reinigingsoplossing en naspoelen met water natuurlijk. dan is alle koper groen en andere koper oxides zijn weg. Echter jullie maken zich druk om koper maar welk soldeer materiaal gebruiken we? loodhoudend?, Tin?, zacht vloeibaar koper? Tip is natuurlijk gebruik zacht vloeibaar koper  (bij de betere sanitair zaak) 
    [quote='Vdb11' pid='63420' dateline='1424807084'] BROUWPLANNER RAPPORT - ()  - Datum Export: 24/02/2015 Naam van het bier                        : Witte bosch Type van het bier                        : Witbier Brouwvolume                              : 15 liter Extractie-efficiëntie                    : 78% Voorspelling begindensiteit              : 1052,4 SG /12,9 °P Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1011,2 SG /3,0 °P Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 5,7% Voorspelling IBU totaal  / EBC-kleur     : 17,0 IBU  /  10,0 EBC [color=#ff3333] Ik zou voor een lagere IBU gaan zo iets rond de 14. zie witbier onderzoek [url=http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/witbier.html][color=#ff3333]http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/witbier.html[/color][/url][/color] ******************** MOUTSTORT *************************************** Moutsoort                         EBC     kg       % Gewicht ---------                         ------  -------  --------- Tarwemout brewferm     3,7     1,000    32,3 % Weyermann Extra Pale Premium Pilsner                                       1,5     0,750    24,2 % Weyermann Viennamou  3,6     0,750    24,2 % [color=#ff3333]Dit maakt het wel extra moutig ik zou dit minderen of zelfs weglaten, enkel tarwe en pils mout voldoen[/color] Tarwevlokken                 1,1     0,250    08,1 % [color=#ff3333]Eventueel haver vlokken gebuiken, deze zorgen voor een betere schuim en de stort mag hoger zijn[/color] Kristalsuiker                    0,0     0,350    11,3 %[color=#ff3333] Vervangen door mout een zo licht biertje hoeft geen suikergift eind SG gaat ook laag genoeg liggen zonder deze suiker[/color] ******************** MAISCHEN EN SPOELEN ***************************** Gekozen Profiel: (M) Medium Te storten maischwater : 9,8 liter aan 68 °C              63,0°C gedurende 45 min (ß amylase (maltose))              72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )              Filterspoelen: ga naar 75..78°C Totaal spoelwater : 14,4 liter aan Max.80°C Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix) ******************** HOPPEN ****************************************** Totale kooktijd : 75..78° minuten Hop                           Vorm  Alfa%  Gram  Na...min  IBU ----------------------------  ----  -----  ----  --------  ---- EastKent Golding (A)  PELL  5,0%   30    60        11,5 Saaz CZ  (A)               PELL  3,6%   20    60        5,5 [color=#ff3333]Verdelen over 2 delen 1 deel 20 min laten mee koken en een deel minder dan 10 min zo krijg je mleer smaak en aroma (eventueeel wat EKG (bitterhop) vervangen door Saas)[/color] ******************** KRUIDEN / ZOUTEN ******************************** Kruid                      Aantal  Eenheid  na..min -------------------------  ------  -------  ------- gedroogde sinaasschil 2,0     g         65  [color=#ff3333]Ok als dit zoete sinaas appel schil is, niet de curacao schil deze zorgt voor te veel bitterheid[/color] Vanille lint                  1,0     cm        65 [color=#ff3333]Ieders zijn smaak, maar ik ..... Er zijn er die daar eventueel andere gedachten over hebben[/color] ********************* VERGISTING ************************************* Gistnaam                  : 3068 Weihenstephan Weizen  [color=#ff3333]OK of Fermentis WB06 safbrew weat [/color]Bottel Gistnaam        : FermentisSafbrew F2 [color=#ff3333]Niet gebruiken bij Witbier deze slaat te fel neer, beter is de hoofd gist te gebruiken of gewoon zeer kort lageren, of indien je de Fermentis korelgist gebruikt een beetje achterhouden als bottelgist [/color] [/quote] [color=#ff3333]Opmerkingen in het rood toegevoeg[/color] Serge
    rondelen in china [url=http://nl.aliexpress.com/item/Homebrew-Hardware-Fitting-Set-for-Weldless-Bi-metal-Thermometer/2043924546.html]http://nl.aliexpress.com/item/Homebrew-Hardware-Fitting-Set-for-Weldless-Bi-metal-Thermometer/2043924546.html[/url]
    Fout analyse: 1 Te weinig ervaring. 2 Brouwen als het 30°C buiten is. 3 Gistingskast die toen alleen nog maar kon verwarmen. 4 Te warm in het tuinhuis 5 Ik lust geen Westmalle Oplossing: Lees wat meer op het forum, plaats wat minder onzin  :lol: , en gebruik geen dingen die je niet lust  :31:  
    [quote='Bram' pid='63349' dateline='1424725370'] Hier ook zeer hard water +-44 Dus bij begin koken geen bitterhoppen gebruiken maar deze vervangen door aromahoppen? Moet je dan meer aromahoppen toevoegen om tot hetzelfde IBU te komen of gewoon je IBU verlagen om de wrange smaak kwijt te geraken? [/quote] Eigenlijk is de term aromahop niet zo goed gekozen, hoppen met een laag cohumulone gehalte zorgen voor de zachte bitterheid. De meeste aroma hoppen hebben een relatief laag cohumulone gehalte maar nu ook niet allemaal, en dit is net het tegenovergestelde bij de bitterhoppen. bv: Warrior is een bitterhop met slecht een cohumulone gehalte van 24% en Willamette is een aroma hop met een relatief hoog cohumulone gehalte van 32,5%.
    Westmalle of was het Mestwallen, heb ik altijd al een rare smaak gevonden. Zeker Westmalle dubbel, zelf en heb hem eenmaal als gist gebuikt (wel bij hoge temp 24/26°C) en  dat was ook niet mijn ding, maar over smaak mag je zeker niet discuteren.
    Lennert, maakt niet veel uit wel systeem je gebruikt, Ik ben voorstander van zo weinig mogelijk additieven toe te voegen, (opletten wat ik zeg want ik gebruik soms ook schuimkraagverbeteraar, omdat mij zo aangeleerd was, maar ben ondertussen niet meer zo overtuigd meer van dit nut). In principe zijn fosfaatbuffers redelijk onschadelijk daar er bij het maischen toch ook fosfaten vrijkomen uit de granen, en dit noodzakelijke zouten zijn voor je gisten, er is echter een reden wanneer je deze best niet gebuikt  Indien je veel calcium in je water moest hebben vormen de Calciumionen samen met de fosfaten en de fosfaten die je extra hebt toegevoegd uit de mout een neerslag. Deze neerslag kan een ongunstige uitwerking hebben op het filterverloop van het beslag. Heb je zacht water helemaal geen probleem, 
    kijk even op: [url=http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/showthread.php?tid=3298]http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/showthread.php?tid=3298[/url] genoeg tips
    [quote='lennert1' pid='63274' dateline='1424622871'] Wat is het voordeel  van een pH meter ten opzichte van pH stabilisator?  [/quote] Lennert, Een PH meter is een apparaat om de PH  (de zuurtegraad) te meten. Een PH stabilisator (buffer) is een additief dat je kan toevoegen tijdens het maischen en dat er door zijn chemische samenstelling er voor zorgt dat de PH netjes op de juiste PH blijft. [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Buffer_%28scheikunde%29]http://nl.wikipedia.org/wiki/Buffer_%28scheikunde%29[/url] Er is een oud gezegde, "Meten is Weten" Vele onder ons zullen bij de start van het maischen de PH meten en zelf door middel van toevoegen van melkzuur of fosforzuur de PH naar 5.4 brengen. dit is de goedkoopste manier en je moet de minste additieven toevoegen (ongeveer 0.2ml/l voor melkzuur van 80%).  Je bent 100% zeker dat je juist zit. je kan zelfs tijdens het maischen de PH verder opvolgen en corrigeren als je dit meet met een PH meter of met PH papiertjes. Door het toevoegen van een PH buffer (fosfaatbuffers) wordt [u]in normale omstandigheden[/u] de PH automatisch naar de PH gebracht welke opgegeven staat op de buffer maar hier moet je veel meer van gebruiken, vb de five star stabilisator met een PH van 5,2 daarvan moet je 0.8 gr/l toevoegen. en dan nog zou ik de PH dan nameten, je weet maar nooit dat er ergens iets fout zat met je ingrediënten of je gebruikte water. Ik zelf gebruik geen buffer, ik hou het bij meten is weten.  Maar beide opties werken om de juiste PH te behouden tijdens het maischen
    Een PH meter, de sonde moet vooral nat gehouden worden, de KCl oplossing zit normaal gezien [u]in[/u] de elektrode maar wordt ook frequent gebruikt om deze gewoon nat te houden. Doe je dit niet ga je drift krijgen (afwijkingen en geen stabiele meting meer) dit kan je zien als je je PH meter gedurende bv. 2 min in een oplossing houd deze in het beging een PH van 5.2  gaat meten en na 2 min is dit mogelijk gedaald tot 4,9. Een PH meter moet je echt behandelen als precisie meet instrument, bij elk gebruik (lees 1 maal op de brouwdag) de meter verifiëren/kalibreren met bufferoplossingen, deze buffer oplossingen zijn dan ook slechts een beperkt aantal keren herbruikbaar en blijven ook beperkt goed in tijd. Dus een PH meter een dure of goedkope, het blijft een lopende rekening en is snel ontregeld. De goedkope toestelletjes hebben ook meestal een max. gebruikstemp. van rond de 50°C Daartegenover heb je natuurlijk de PH papiertjes welke een maximale nauwkeurigheid hebben van 0.2,  en je mag natuurlijk niet kleuren blind zijn. Om bij donker bier niet te veel invloed te hebben van de donkere kleur van de wort bij het aflezen van deze strips mag je het staal gerust verdunnen met [u]gedestilleerd[/u] water daar dit bijna geen invloed heeft op de PH. De kostprijs van deze papiertjes is echter te verwaarlozen 14€ voor 200 stuks (geef aub geen 4 a 5€ bij BL of BM  voor 20 strips) [url=http://www.leermiddelen.be/nl/indikatorstpeha-52-68-200st]http://www.leermiddelen.be/nl/indikatorstpeha-52-68-200st[/url] of googel even op pehanon PH papier  Iedereen vrij om te kiezen.
    kijk even op volgend topic:[url=http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/showthread.php?tid=346&page=2]http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/showthread.php?tid=346&page=2[/url] [quote='Serge' pid='63248' dateline='1424523471'] Advies koop toch maar zo een kleine [color=#333333]omgekeerde osmose filter  (33€ als je deze afzonderlijk bestelt = geen invoertax)[/color] [color=#333333][url=http://nl.aliexpress.com/item/On-sale-3-x13-reinforced-RO-membrane-housing-for-membrane-35-50-75-100-GPD/1418616287.html]http://nl.aliexpress.com/item/On-sale-3-x13-reinforced-RO-membrane-housing-for-membrane-35-50-75-100-GPD/1418616287.html[/url] [/color] [url=http://nl.aliexpress.com/store/product/On-sale-75g-TFC-2012-75-membrane-TFC-pure-water-machine-water-purifier/817082_1369223567.html]http://nl.aliexpress.com/store/product/On-sale-75g-TFC-2012-75-membrane-TFC-pure-water-machine-water-purifier/817082_1369223567.html[/url] weg met alles [/quote] Zulke apparaten worden in vele labo's gebruikt voor het maken van beperkte hoeveelheden demin water
    Toch noch niet duidelijk genoeg geweest, er zit even veel NaCl in voor als na de ontkalking, enkel de PH en het Na gehalte wordt hoger na het ontkalken door vorming van NaOH, dus water halen bij de buren is geen optie, ze moet Na arm en zacht water hebben om te mengelen.
    Dus, wat we eigenlijk uitkomen is er zit niet meer NaCL in als voor de ontharding daar het aantal mol Cl de beperkende factor is (in deze samenstelling) om NaCl te vormen voor ontharding zat er al 8.7mol Na en 7.05mol Cl in wat ook resulteert in maximaal 7.05mol NaCl = 411mg/L NaCl Advies koop toch maar zo een kleine [color=#333333]omgekeerde osmose filter  (33€ als je deze afzonderlijk bestelt = geen invoertax)[/color] [color=#333333][url=http://nl.aliexpress.com/item/On-sale-3-x13-reinforced-RO-membrane-housing-for-membrane-35-50-75-100-GPD/1418616287.html]http://nl.aliexpress.com/item/On-sale-3-x13-reinforced-RO-membrane-housing-for-membrane-35-50-75-100-GPD/1418616287.html[/url] [/color] [url=http://nl.aliexpress.com/store/product/On-sale-75g-TFC-2012-75-membrane-TFC-pure-water-machine-water-purifier/817082_1369223567.html]http://nl.aliexpress.com/store/product/On-sale-75g-TFC-2012-75-membrane-TFC-pure-water-machine-water-purifier/817082_1369223567.html[/url] weg met alles
    Bij een gewone ontharder (hars ontharder) indien deze goed geregenereerd is wordt er mol (molair) voor mol gewisseld. Dus als 1 mol magnesium (95,23gr/l) in uw water hebt wordt deze vervangen door 1 mol natrium = 22,99gr/l  1 mol calcium (40.08gr/l) in uw water hebt wordt deze vervangen door 1 mol natrium = 22,99gr/l. Hoeveel NaCl dit opbrengt hangt af van de hoeveelheid Cl ionen in het water en andere elementen, als je verondersteld dat al de natrium ionen steeds gaat binden met de aanwezige chloor atomen is ook weer 1 op 1 in molair.  Nu even berekenen  In haar water zit: 270 mg/L Ca dus 270/40.08= 6.74mol 200 mg/L Na dus 200/22.99= 8.70mol 50 mg/L Mg dus 50/24.31= 2.06mol 250 mg/L Cl dus 250/35,45= 7.05mol 6.74mol Ca wordt omgezet naar 6,74 mol Na 2.06 mol mg wordt omgezet naar 2.06 mol Na Dit resulteert in een samenstelling na ontharden van: 6.74+2.06+8.70=17.5mol Na 7.05mol CL blijft er in zitten 1 mol Na bind zich met 1 mol CL dus er kan maximaal 7.05mol Na zich binden tot NaCl [b]7.05mol Nacl = 7.05x(22.9+35.45) = 411mgNaCl/L[/b] De rest van de Na gaat zich normaal gezien binden met de OH groepen van het water tot NaOH wat de PH gaat verhogen Dat is het het theoretische antwoord, je moet het werkelijke rendement van de ontharder nog in rekening brengen (op te zoeken in de tech documentatie van de ontharder) en rekening houden met het ingestelde moment dat die gaat regenereren. (vanaf hoeveel Ca of Mg gaat die regenereren wordt meestal door de geleidbaarheid in microsiemens te meten) Voldoende zo of willen jullie nog meer detail chemie. maar dat vraagt veel meer tijd (de afwijking door andere bindingen dan NaCL vb NaF gaat niet al te groot zijn
    Sorry  link verwijst naar verkeerde site????? hoe is da mogelijk  :frown: Onderstaande verwijst wel naar de juiste link, ondanks het zelfde adres.  [url=http://www.aquabelgica.be/nl/witboek_waterbehandeling.html]http://www.aquabelgica.be/nl/witboek_waterbehandeling.html[/url] Om het simpel te zeggen uw calcium en magnesium worden vervangen door natrium in uw water als ge met een traditionele water ontharder werkt. Bij omgekeerde osmose ga je echt veel meer strippen uit je water ook alle andere zouten en opgeloste stoffen (komt het dichtste bij gedestilleerd water) en is niet zo duur al je zou denken. [url=http://nl.aliexpress.com/item/New-Arrival-1000L-hour-Undersink-Reverse-Osmosis-Water-Filter-Water-Purifier-With-0-01ml-UF-Combined/1865271774.html]http://nl.aliexpress.com/item/New-Arrival-1000L-hour-Undersink-Reverse-Osmosis-Water-Filter-Water-Purifier-With-0-01ml-UF-Combined/1865271774.html[/url] Je hebt zelfs zeer kleien filters die je gewoon op je tapkraan kan draaien. [hr] O ja en bij omgekeerde osmose is je water gelijk steriel, er kunnen door zo een membraan geen bacterien,virussen of gisten door. Deze toestellen worden ook in lobo's gebruikt om plaatselijk gedemineraliseerd water te maken. Afhankelijk van de filter grote gaan deze tot 10000L of meer mee. zeker genoeg voor de kleine brouwer.  [hr] Een opmerking, ik zou zo een toestel niet gebruiken voor heel je waternet in huis, je koperen leidingen, kranen zouden snel slijten door het oplossen van metaal ionen in dit water.
    Hier staat het netjes uitgelegd. [s][url=http://www.aqua-com.be/CM/?nl_2010-06--ionenwisseling,77&PHPSESSID=5faad1c4644c433c5eaef7b1d3287fd3]http://www.aquabelgica.be/nl/witboek_waterbehandeling.html[/url][/s] foutieve link??? maar ik zou voor omgekeerde osmose opteren 
    Ik dacht gewoon aan de houdbaarheid en het vermijden van besmetting en het identiek te  kunnen gebruiken als klarimalt. Als ik nog eens wat chocomout over heb zal ik eens een experiment wagen.
    [quote='Ronnie' pid='63154' dateline='1424355541'] Inde UK zijn er veel (commerciële) die het maar einde koken toevoegen volgens boekje van Graham Wheeler en Roger Protz [/quote] Bedoel je "[color=#333333]chocomout alcohol extract" toevoegen na het koken?[/color] [quote='w@lter' pid='63151' dateline='1424352031'] [quote='Serge' pid='63120' dateline='1424289786'] Zou het ook kunnen chocomout met alcohol te extraheren en bij het bottelen toe te voegen??  [/quote] Zou ik niet doen. Lijkt me kostelijk en omslachtig. [/quote] Alcohol kost enkel wat gas en graan als je da zelf maakt  :wink: , en dan de chocomout schroten en gewoon een half jaartje laten trekken in de alcohol? Of zie ik het te simplistisch?
    [size=small][font=Arial, sans-serif]Voor die gene die gek worden van de reclame door Googel op de web pagina boven en onderaan, en je surft met Googel Chrome is er een oplossing:[b] [/b][/font][b][color=black][font=Arial, sans-serif]Adblock Plus instaleren[/font][/color][/b][color=black][font=Arial, sans-serif]  en gedaan met al die vervelende reclame[/font][/color] [/size]
    Newline, Eerst het goede nieuws, je moet zeker geen crowdfunding starten, dat ziet er al zeer netjes uit zelfs electropolished! Waarom ik mij daar een beetje druk in maak heeft te maken met mijn werk verleden in de farma industrie waar ik meerdere installaties heb opgestart en gekwalificeerd en we daar ook steeds de zelfde uitdagingen hadden met toeleveranciers die het plaatje niet wilde snappen naar een sanitair ontwerp (één schroef verbinding of foutieve klep en je investering leid tot niks). Wat is een tricklamp: Een ticlamp is een verbinding waarbij je een vlakke pakking met positioneringsribbel die de zelfde binnendiameter als de leiding en een buiten diameter als de klemschaal klemt met behulp van klemschalen, doordat de binnen diameter van de pakking de zelfde is als de buis diameter ontstaan er geen dode ruimte en kan er zich hier tussen niets afzetten of nestelen. De triclamp op je bolkraan is echter een uitzondering, deze is net iets groter (naar binnen toe) dan de zitting van je bolkraan daar deze ook de afdichting tussen de zitting en de bol moet voorzien. De bolkraan die in jou CCT zit is geen 100% sanitaire kraan, maar komt zeer dicht in de buurt het is zeker een hoog veredelde bolkraan welke zeker voldoet in de voedingsindustrie. Ze heeft enkel op de spindel (as) een zeer kleine dode ruimten, daar waar het vierkantje in de bol pakt. (dus naar boven monteren indien mogelijk) Nu verder, het is niet goed voor een trickamp koppeling en haar pakking om deze steeds uit elkaar te schroeven, ze zijn sanitair ontworpen en dienen niet uit elkaar geschroefd te worden eenmaal goed gemonteerd (er zijn dan geen dode ruimte) Door deze steeds uit elkaar te schroeven ga je de pakkingen stretchen waardoor deze aan de binnen zijde gaan uitpuilen en of je gaat je pakkingen beschadigd waardoor er mogelijke besmettingshaarden ontstaan. De regel is: zo weinig mogelijk [b]demonteren enkel daar waar het echt nodig is[/b]. Het andere alternatief is natuurlijk dit allemaal steeds demonteren en alles netjes reinigen maar dan heb je eigenlijk over geïnvesteerd. Nog enkele nuttige tips bij het gebruik van triclamps. - Gebruik liever hardere (EPDM, VITON, Teflon) dichtingen t.o.v. de zachte (silicone) deze puilen minder snel uit en gaan veel langer mee. (uitzondering is je bolkaan daar wel best silicone om dat die eigenlijk wel moet uitpuilen om de afdichting tussen bol en zitting te voorzien. En zo te zien op de foto is dit een silicone) - Triclamps enkel hand vast aandraaien niet met een sleutel of tang aan liggen schroeven dit resulteert weer eens in uitpuilen van de dichtingen - Als een triclamp dichting lekt en je krijgt deze niet met de hand dicht vervang dan de pakking. En reinigen van zo een CCT, normaal gezien zou je zo iets CIPpen dus eerst spoelen met alkalischereiniger, spoelen met gewoon water, nabehandeling met licht zure detergent en eventueel nog eens ontsmetten inden de licht zure zeep geen ontsmettende werking moest hebben en dit alles door middel van rondpompen over een sproeibal. De aanbeveling van mijn zijde is, vervang al je pakkingen ( ik zie op de foto al wat beschadigingen), reinig, ontsmet en monteer alles netjes en doe een lektest met water. Zijn er geen lekken, blijf dan je CCT gebruiken zonder al te veel te demonteren. Demonteer enkel op de plaatsen waarvan je weet dat er vuil achter blijft. Nog vragen laat maar weten. O ja nog een tip, als de triclamp klemmen moeilijk beginnen aan te schroeven, de knobbelschroeven vervangen door messing vleugel moeren (inox op inox gripeerd nogal snel) 
    Ik heb al vele foto's gezien van zulke ([color=#333333]Blichmann) CCT's en soms wordt ik daar een beetje ziek van, hoe men zo iets durft te verkopen.[/color] [color=#333333]Triclamps zijn ontworpen om gebruikt te worden in een sanitair systeem, dat wil zeggen dat alles netjes gelast en gepolijst is en er nergens schroefdraad gebruikt wordt er geen dode ruimtes zijn enz..., tevens dienen er dan sanitaire kranen op te staan dit kunnen vlinderkleppen, membraanventielen (onder de juiste hoek) of bolsegmentkleppen zijn. Indien de [u]juiste[/u] pakkingen tussen de triclamps zitten en er sanitaire kleppen op zitten moet je deze niet steeds uit elkaar halen dan heb je een sanitair systeem dat door spoelen met detergenten en water kan gereinigd worden.[/color] [color=#333333]Indien er echter bolkranen (hopelijk 3 delige) tussen zitten is het beter deze regelmatig uit elkaar te halen daar er in een bolkraan (meestal) een dode ruimte zit waar vloeistof in achter blijft. Indien deze bolkranen geschroefd zijn aan de triclamps zou ik er over denken om de bokkranen gewoon te vervangen door sanitaire vlinderkleppen. [/color] Kwestie van eventueel aan crowdfunding te doen??  :wink:
    We gaan dat vat zeker vol krijgen, indien nodig kan voor mij ook enkele liters extra maar ik geef liever eerst de kans aan andere gelukkige, ik ben van het principe  hoe meer zielen hoe meer drinkers, hoe meer plezier.
    Ik heb er geen probleem mee, maar heb ook een zee van tijd :105: , het brouwlokaal lekker warm stoken, rustig de flesjes spoelen aan de afwasbak daar en op het uitdruip rek hangen, en dan met een goed muziekje en wat lekkere drank rustig afvullen. Veel leuker dan je zitten te vervelen in huis.
    kijk even op  [url=http://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpannen]http://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpannen[/url] Daar heb ik mijn ketels gekocht 100L ketel incl. deksel kost daar 87.5€  70L  ketel incl. deksel kost daar 75€  [u]Geen dubbele bodem en dun materiaa[/u]l (lukte nog net om een kraan op te lassen door een beroeps lasser) Was zowat de goedkoopste dat ik nieuw kon vinden, verzendkosten 6.75€ per paket Ben die wel zelf gaan afhalen, vriendelijke en correcte service
    [color=#000000][size=large] :offtopic8mg:  [/size][/color] [color=#000000][size=large][font='Helvetica Neue', Helvetica, Verdana, Arial, sans-serif][url=http://www.brainyquote.com/quotes/quotes/t/thomashard120691.html]No one can read with profit that which he cannot learn to read with pleasure.[/url][/font][/size][/color] [color=#000000][font='Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif][b][color=#0000aa][url=http://www.brainyquote.com/quotes/quotes/t/thomashard120691.html]Thomas Hardy[/url][/color][/b][/font][/color] [color=#000000][font='Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif][b]zware kost als je het mij vraagt, maar toch,...[/b][/font][/color]

    headspace voorzien in het vat??? Ik dacht zo beperkt mogelijk, eventueel wel wat extra litertjes om terug aan te vullen indien er te veel verdamping(degustatie) moest zijn dacht ik.

    Tom, Boven de 14% kan je gelijk hebben, bij Fermentis zelf geven ze wel aan dat deze >10% aan kan, ik heb net even nagekeken en het max. alcohol gehalte dat ik hier al mee vergist heb is 11,0%. Hoe noemt men trouwens een bier met een alcohol gehalte boven de 14%?  A: Te straf B: Veel te zwaar C: Gewoon lekker D: Gewoon al te gek E: Wijn :wink:
    Als je opmaaksjablonen wilt voor etiketten kijk dan even op de site van HERMA daar kan je voor de meeste etiketten sjablonen downloaden vb rond etiketje voor op de stop van 20mm [url=http://www.herma.nl/nl/productcatalogus/etiketten/identificatie-markering-nummering/identificatiemarkering/verwijderbare-etiketten-a4-superprint-4386.html]http://www.herma.nl/nl/productcatalogus/etiketten/identificatie-markering-nummering/identificatiemarkering/verwijderbare-etiketten-a4-superprint-4386.html[/url] Kwestie van je etiket formaat op te zoeken, vrij handig.  Vermoedelijk vind je zulke sjablonen ook bij de andere etiket producenten.

    Ik wil ook wel mee doen, echter heb geen ervaring met wilde gisting, daarom graag assistentie hier bij mij thuis of mogelijkheid om ergens mee te gaan brouwen,
    Eind volume richtgetal: 20L.
    PS beschik over bestelwagen voor vervoer.

    Voor de hergisting(op fles) gewoon Fermentis F2 SafBrew gebruiken, die hergist zelfs makkelijk bij >10%vol (uit eigen ervaring) Voor de hoofd gisting als je boven de 9%vol gaat heb ik toch mijn bedenkingen bij [color=#333333]Danstar  Nottingham, dan zou ik toch meer gaan naar een specifieke gist voor hogere alcohol gehaltes zoals vb: Danstar Abbaye, Fermentis Safbrew Abbay of Manggrove Jacks Craft Series - Belgian Ale. Die laatste lijkt me wel wat uit de beschrijving, en die zou net dat "extra" aan je bier kunnen geven (indien gewenst)[/color] [color=#333333]Quote"[/color] [color=#333333][color=#a40133][size=large][font=Helvetica, Arial, sans-serif]Mangrove Jack's Craft Series gist - Belgian Ale M27[/font][/size][/color][/color] [color=#333333]Deze uitzonderlijke bovengiststam levert uitgesproken bieren met kruidige, fruitige en peperige toetsen op. Ideaal voor hoevebier, maar ook voor andere Belgische biersoorten. Deze gist heeft een hoge vergistingsgraad en een hoge ethanoltolerantie waardoor hij ideaal is voor de meeste Belgische biertypes, met inbegrip van quadrupelbieren met een alcoholpercentage tot 14%.  [/color] [color=#666666][font=Helvetica, Arial, sans-serif]Uitvlokking: 3 (goed)[/font][/color] [color=#666666][font=Helvetica, Arial, sans-serif]Einddensiteit: laag (hoge vergisting)[/font][/color] [color=#333333][color=#666666][font=Helvetica, Arial, sans-serif]Aanbevolen temperatuurbereik: 26-32 °C"[/font][/color] [/color]
    [color=#333333] "Ik heb daar nog een serieus pak van liggen (een kilo of twee)." das net genoeg om de kippen eten te geven :wink: [/color]Mijn buikgevoel zegt da wordt lekker, en mijn buik heeft meestal meer gelijk dan mijn verstand, alleé das wat ze toch zeggen
    [size=medium][color=#333333]Melanoidin mout, zoals beschreven, kan niet slecht zijn als je een echte moutsmaak met een vleugje honig en biscuit apprecieert. [/color]Persoonlijk zou ik de stort voor zowel de melanoidin als de cara amber zelfs nog verhogen naar de 10 % daar deze zeker complementair zijn. En de kandijsuiker gift verminderen, eventueel wat bijkleuren met clarimalt indien nodig. De aroma mout past ook het beste volgens mijn gevoel bij bovenstaande als je naar een zeer moutig bier wil toewerken[/size] [url=http://s356.photobucket.com/user/sergevanlimbergen/media/aromaweel_specs%20mout_zpsk3z0sn53.png.html][img]http://i356.photobucket.com/albums/oo2/sergevanlimbergen/aromaweel_specs%20mout_zpsk3z0sn53.png[/img][/url][url=http://s356.photobucket.com/user/sergevanlimbergen/media/aromaweel_specs%20mout%20b_zpsnvm9hai8.png.html][img]http://i356.photobucket.com/albums/oo2/sergevanlimbergen/aromaweel_specs%20mout%20b_zpsnvm9hai8.png[/img][/url][url=http://s356.photobucket.com/user/sergevanlimbergen/media/aromaweel_specs%20mout4_zpswjximnao.png.html][img]http://i356.photobucket.com/albums/oo2/sergevanlimbergen/aromaweel_specs%20mout4_zpswjximnao.png[/img][/url][url=http://s356.photobucket.com/user/sergevanlimbergen/media/aromaweel_specs%20mout%203_zpszc3o4q6x.png.html][img]http://i356.photobucket.com/albums/oo2/sergevanlimbergen/aromaweel_specs%20mout%203_zpszc3o4q6x.png[/img][/url]

    Ge kunt ook gewoon verdund fosfor zuur gebruiken, da's bijna het zelfde

    http://www.fivestarchemicals.c…/uploads/StarSanMSDS1.pdf

    COMPOSITION: Solution of Phosphoric Acid 50% and Dodecylbenzene sulfonic acid. 15% (oppervlakte-actieve stof).

    Ik hou het bij een sulfiet oplossing met citroenzuur en dan even naspoelen met zuiver water om te ontsmetten en een goede alkalische reiniger om alles te poetsen.
    Tot nu toe nog nooit problemen gehad.
    Als je de MSDS leest van vele van die zo goed aangeprezen reinigers, blijken die toch niet zoveel geweldige dingen te bevatten.