Berichten van Serge

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Alcohol ook en toch ontsmet dat wel?

    Azijn desinfecteert natuurlijk een beetje door de lage PH, maar zeker onvoldoende voor bier.
    Denk gewoon aan de zure bieren, de azijnzuurbacteriën, brett's, ... die micro-organismen zijn net goed resistent tegen lage PH waarden.
    En de contacttijd is in vele gevallen veel langer (tot 30 min) en de concentratie moet zeker hoog genoeg zijn (>10%?) dus meestal hoger dan de azijn die je vrij kan kopen.
    Naar mijn inziens niet echt handig.

    Chemipro Acid is momenteel het beste alternatief enkel is de contacttijd daar voor 5 tot 10 min!!
    Trouwens de Purosan zit vermoedelijk in het zelfde schuitje als Starsan daar dit een identiek product is, eenmaal de vergunning is verlopen voor Purosan moeten ze voor dit product ook een hercertificering aanvragen. Als de overheidsdiensten hier ook dan moeilijke vragen gaan bijstellen waar de producent/invoerder niet dadelijk een duidelijk antwoordt kan op geven kan het zijn dat er daar ook problemen opduiken met de bevoorrading.

    Maar maak het toch allemaal niet zo moeilijk, Zelfs als al die producten wegvallen dan heb je nog steeds bleekwater (javel) om alles te desinfecteren. Enkel heeft bleek een nadeel het wordt wel beïnvloed door organisch vuil?
    Met ander woorden de producten zoals Starsan en andere (Perazijnzuur e.d) zijn niet (of bijna niet) gevoelig aan organisch vuil, als er ergens een beetje vuil (al dan niet zichtbaar vb in spleetjes en tussen pakkingen) achter blijft dan dringen deze producten toch door en gaan de beestjes in deze spelletjes toch doden. Bleek kan dit niet wegens zijn polariteit (komt er wel rond maar dingt er niet in)

    Nu bleek (Javel) heeft een groot nadeel, zelfs als er minieme hoeveelheden achter blijven heeft dit dadelijk negatieve gevolgen voor de smaak, geur kleur mondgevoel, .... van je bier (de organoleptische eigenschappen van het bier)

    Maar dit is niet onoverkomelijk!! In eerste instantie zorg voor een een goede doorgedreven reiniging (tot in de spleetjes desnoods demonteer je alles)
    Vervolgens desinfecteer je de apparatuur met bleek, Om de laatste sporen hypochloriet (het actief ingrediënt van bleek) te verwijderen moet je niet meer doen dan je apparatuur achteraf goed spoelen (3x kort spoelen is beter dan 1 x lang dat weet iedere laborant)
    Vervolgens de belangrijkste stap om de laatste sporen bleek te verwijderen is finaal even naspoelen met een verdunde sulfiet/citroenzuur oplossing (de sulfiet die men ook gebuikt in de wijn). Deze sulfiet/citroenzuur oplossing zal de hypochloriet omleggen naar vrije chloride welke totaal geen negatieve invloed heeft op je bier.

    Ik heb in ieder geval nog een grote voorraad Starsan en Saniclean bestelt in het buitenland welke daar toen nog op stock waren toen de bevoorradings problemen opdoken en kan nog wel enkele jaartjes verder :whistling:

    Bestellen buiten de EU is ook nog steeds een optie!!!!

    Dat is een te laag eind sg voor een pils. Maar ik denk nu waarschijnlijk te eng. Met de Brett zal dit met een laag eind sg vermoedelijk geen leeg bier worden. Ook kwestie van lang genoeg te lageren, dus geen biertje dat snel klaar is.

    Ik zal als ik thuis ben je de resultaten van de vergistingstest (zowel in primaire als secundaire vergisting) die ik zelf heb uitgevoerd op die Brett stammen die je van mij hebt eens doorsturen, dan heb je een idee van welke eindedichtheid die die gehaald hebben.
    Het zijn natuurlijk geen harde gegevens maar je weet dan toch al welke richting je gaat uitgaan.

    Deze morgen ruim 5 cm krausen, raar, ik heb 4 druppels schuimstop gebruikt begin koken. 🤔

    Moet je dat niet gebruiken bij het begin van het gisten?

    Je hebt maar een beperkte overdracht van antischuim van uit de kookketel naar je gistvat. Als je enkel antischuim in je kook ketel toevoegt gaat dit dus ook maar een zeer beperkt effect hebben in je gistvat. Toevoegen bij de vergisting werkt natuurlijk veel beter tegen schuimvorming in je gistvat.

    Wat is er mis met krausen op gistend bier ????????????

    Niets, maar als je vat te kleien is en je wil niet veel van je actieve gist verliezen via je blow-off, of je wil gewoon dat je vergisting sneller verloopt en eventueel van de andere voordelen van antischuim gebruikmaken. Dan wil je al die schuim in je gistvat mogelijk niet.

    En ergens vraag ik me af of antischuim niet net een bovengister gaat beperken in zijn werking? Het is immers in dat schuim dat er veel gist zit?

    In het schuim zit inderdaad veel gist bij een boven gister, maar die gist in die schuim zit mag spijtig genoeg niet mee doen aan de vergisting daar die geen direct contact maakt met de wort onderaan. (suikeroplossing stijgt nog steeds niet op in die schuimlaag)
    Bij het gebruik van antischuim heb je dus een veel kleinere tot geen schuimvorming en blijft er meer gist in je wort waardoor deze sneller en vollediger vergist.
    In de schuim zitten ook de schuimbevorderende eiwitten, en deze blijven als je veel schuimvorming hebt dus veel meer aan de wand kleven (de gist rand in je gistvat na de vergisting) bij gebruik van antischuim is deze rand beduidend kleiner en blijven er dus meer van die schuim-positieve eiwitten in je bier zitten.
    Vermist die gistrand kleiner is en deze ook veel hop harsen bevat ga je ook minder van die hopharsen verliezen, je bier ook net dat ietsje bitterde zijn en mee hopsmaak hebben.
    (Dat is de theorie althans)


    De correcte dosering is trouwens slechts 1 tot 6 ml / 100l
    Hier nog netjes samengevat in een PPS de voordelen van antischuim met de nodige foto's.

    Dat je het gebruikt of niet dat laat ik aan de brouwer over, soms heeft het zijn voordelen soms is het overkill, gewoon eerst even de nodige achtergrond info lezen en je gezond verstand gebruiken ;)

    Ongewild vermoedelijk vroeger al menig brouwer ;)

    Alles kan, alleen als je wil bottleconditioning met brett wil gaan doen moet je er voor zorgen dat je eind dichtheid bij het bottelen laag genoeg is.
    Hoe laag? Daar voor moet je de gebruikte Brett stam kennen en weten hoe laag die verder vergist in de fles.
    (uit het hoofd)
    De Orval Brett die haalt in de fles een gemiddelde einddichtheid van 1.000
    Dus moet je bier dat je wil bottelen met brett een minimale einddichtheid van ongeveer 1006 a 1004 SG hebben (1 SG punt is grofweg 2gr/l bottelsuiker)
    Gebruikt je vb een van de Amalgations, die halen maar een einddichtheid van grofweg 1.010 in nagisting in fles dan mag je einddichtheid dus een heel stuk hoger liggen.


    Dus het is een kwestie van eerst een testje te doen en te zien welke gemiddelde eind SG de verschillende Brett stammen in nagisting op fles halen.

    Maar bang moet je niet hebben, de carbonisatie van de overgebleven hogersuikers door een Brett verkoopt zeer traag (> 4 maand) dus de druk in de flessen loopt slechts heel langzaam op en dus als je stevige champagne flessen hebt gebruikt en gewone kroonkurken, dan zal de kroonkurk gewoon beginnen lekken als de druk te hoog moest worden.
    Lees het stukje over "De kroonkurk: het sluitstuk" en dan begrijp je wel wat ik bedoel

    En welke lengte heeft de spiraal?

    ben hier 1uur lang aan ´t koelen voor 55l om aan 20°C te geraken.

    Eerste 100L vang ik op om te kuisen

    Ik heb een RVS koelspiraal van 22m wanddikte 0,5mm en roer ook zacht tijdens het koelen. 50l bier wordt binnen de 20 min gekoeld 3°C boven de toevoer temperatuur van het koelwater.
    Mijn platenkoeler die hangt al enkele jaren stof te verzamelen.
    Platenkoelers zijn ondingen die samengesmolten zijn met koper. En laten koper ionen die je hier dus uit vrijstel bij het gebruik de organoleptische eigenschappen en ook de colloidale stabiliteit van het bier negatief beïnvloeden.
    Keep it simpel!!

    Ja ik ben met vakantie en heb mijn encecolpediche kennis ondertussen al voorlijk doorgespoeld 8o
    Platte of holle bodem heeft alles met drukbestendigheid te maken.
    Neem eens een kijkje op de site van Wiegand glas, en zoek de technische tekeningen en sepc's van de flessen op ?

    bestkoop is een bierspiraal van een tapinstallatie ...daar kan je ook gardena koppelingen opzetten

    Die zijn eigenlijk te dikwandig (wand dikte is 1mm) voor een snelle koeling te hebben hebben we al ondervonden bij ons op de gilde, het verschil met een spiraal van 0,5mm wanddikte is enorm bij de zelfde lengte.
    Dus bij die biersiralen best wat over dimensioneren!!!

    Als al je bieren uitgisten tot een einddichtheid van 1.000 of lager, dan heb je pas een heeeeeeeeeeeeeeeel groot probleem volgens mij.
    (Het is geen wedstrijd zo laag mogelijke einddichtheid halen.)
    Trouwens als je je een beetje verdiept in de suikersamenstelling van een wort uit mout en wat biergisten hier mee aankunnen, dan weet je dat steeds zo een lage einddichtheid eigenlijk een contradictio in terminis is.

    En bloedluizen op appelbomen, heeft iemand daar ervaring mee? Heeft niets met bier te maken maar deze brouwer zit er wel mee. 😥

    Met bloedluizen bedoel je toch niet de rode spintmijt ? daarvoor heb je eigenlijk een acaricide voor nodig maar die producten zijn voor de particulier (bijna?) allen uit de handel genomen.

    En bloedluizen op appelbomen, heeft iemand daar ervaring mee? Heeft niets met bier te maken maar deze brouwer zit er wel mee. 😥

    KB Multisect insecticide dat werkt systemisch dus dat wordt door de plant opgenomen in de sapstroom en werkt gegarandeerd zelfs heb je maar half je boom gesproeid

    Mieren zijn hier een echte plaag , zitten overal in het gras

    bestrijd je een nest , komen ze even verder weer met een nieuw nest

    Mag hier iedere dag met een mier bestrijder rond lopen

    Fipronil bied soelaas, ik heb jaren gestreden tegen de mieren en met de de hulp van Ali gewonnen ;)
    En met die 60 gram kom ik nog 10 jaar toe. zelfs een wespennest een pufje in de ingang en weg nest.

    Nicotine (tabak) kan je nu miet echt onder Bio catalogeren alhoewel dit volgens de regels wel is. zeep water doet meestal ook al wel de truc.

    Iemand ervaringen met de cursus microbrouwen of artisanaal brouwen van Syntra. Andere suggesties?

    Ik ben een leek in het brouwen en wil mijn kennis eat verruimen...

    Veel hangt af wan wat je wil bereiken, wil je de basic's van het bierbrouwen uitgelegd krijgen en dan door zelfstudie of proefondervindelijk je kennis uitbreiden dan is een beginners cursus zoals oa de Roeselaarse wijn en bier gilde geven een goed begin, er zijn er nog wel veel meer die zo een cursus geven vb ook in Geel geeft men jaarlijks zo een cursus die start op 15 oktober en kost slechts 20€ (excl 30€ lidgeld) info via mij.
    Ook vb Iedereenbrouwt.be daar kan je ook aansluiten of inschrijven voor een gelijkaardige cursus.
    Ferdinand Meeus (Holsbeek) die geeft soms ook beginners cursussen
    Verder zijn er nog wel VAW afdelingen die zulk een beginners cursus aanbieden maar daar voor ga je deze zelf moeten contacteren.
    Syntra geeft verschillende type cursussen maar die zijn over het algemeen duur. (ik kan geen uitspraken doen over de inhoud en het al dan niet nuttig zijn)
    Zytholoog 508€!!
    Microbrouwer 762€!!
    Artisanaal bier brouwen 520€!!

    -Of met de gekende "brew bag" beginnen.


    Hou jullie niet in.... Graag jullie ongezouten mening :evil: !

    Dit is een beginners oplossing om te starten zonder al te veel investeringen, al je wat meer verdiep in de brouw proces vind je voor deze methode te veel contra-indicaties voor.
    - meer oxidatie van je wort (spoelen)
    - lager rendement (spoelen)
    - te veel overdacht van mout deeltjes in je kook.
    Maat het kost je geen duit en is eenvoudig en neemt heel weinig plaat in.
    Ik beveel het zelfs aan vele beginnende hobby brouwers aan, daar het zo eenvoudig is.
    Eenmaal de microbe echt te pakken en men het brouwproces wat beter onder de knie schakelen de meeste toch over op een meer robuust proces.

    Een aantal jaren geleden heb ik een uiteenzetting van Derek Walsh bijgewoond tijdens de opendeurdagen van Brouwland. Hij dacht er toen sterk aan om zijn "Biertypengids" te updaten, eventueel enkel online. Sindsdien niets meer van vernomen. Iemand?

    De biertypen updaten doe je niet je voegt er mogelijk enkele bij, maar een bestaande stijl die wordt in vele gevallen niet aangepast
    Er komen maandelijks nieuwe bieren bij die niet te catalogeren zijn onder een stijl, echter deze nieuwe stijlen verdwijnen net even snel als ze komen.
    Ik denk als je een gestructureerd overzicht wil dat je best de BJCP 2015 guidlines gebruikt of de Brewers Association 2019 Beer style guidelines

    Ik heb een keer met Noordkrieken gemaakt en 2 keer met Gorsemse krieken,
    Een wereld van verschil maar dat wist ik al van vroeger uit mijn wijn tijd , de Noordkrieken hadden iets van omgerekend 14 a 18 gr/l wijnsteenzuur de Gorsemes krieken meestal rond de 7 gram.

    Sowieso geen kersen, die geven weinig smaak. Schaarbeekse krieken zijn ideaal want wat fijner van smaak, maar moeilijk te krijgen. Noordkrieken zijn een goed alternatief maar wat bruter en zuurder.

    Toevoegen met pitten tijdens de lagering en een maand of twee lageren, dan afhevelen.

    Als het niet te zuur mag zijn, moet je bijzoeten met zoetstof. Niet mijn ding, maar ik ben ook geen vrouw.

    Een alternatief is een gist met een lage vergistingsgraad.

    Welk basisbier wil je gebruiken?

    Noord krieken zijn absoluut geen goed alternatief, veel te zuur!!
    Voor bier enkel Schaarbeekse krieken, Gorsemse kriek, Morellen of Kelleris.

    We kennen hem allemaal, we hebben hem allemaal al wel eens gebruikt en waarschijnlijk lusten we hem ook allemaal : de Nelson Sauvin hop. Jammergenoeg wil dat ook zeggen dat je er steeds heel snel moet bij zijn of je krijgt hem niet vast. En als je hem dan nog wel vastkrijgt, dan is het behoorlijk duur. :(


    Daarom ben ik aan het nadenken of je middels het mixen van een paar andere, makkelijker verkrijgbare hopsoorten, niet tot eenzelfde resultaat kan komen? Je hebt bijvoorbeeld Hallertau Blanc die toch ook wel die druivensmaak in zich heeft en daar zou je dan nog wat extra fruitigs/lichte citrus aan moeten toevoegen. Zou een bepaalde mix Hallertau Blanc/Citra bijvoorbeeld geen vergelijkbaar resultaat geven? Of makkelijker te verkrijgen Hallertau Blanc/Cascade?

    De hopoogst in het zuidelijke half rond is van vanaf midden februari tot eind mei. Dus ligt die meestal in de winkel rond september / oktober. (afhankelijk waar je die koopt soms nog later) Dus nog even geduld zou ik zeggen en gaan voor de oogst 2019!!!
    Nu op zoek gaan naar NZ hop is eigenlijk totaal het foute moment.

    De prijs van de van de Nelson Sauvin 15 a 16€ voor 250 gr. :/, what you pay is what you get!
    (Mosaic, Lemondrop, Motueka, Willamette zijn eigenlijk even prijzig)



    Maar er is een regel bij het bierbrouwen:
    Op grondstoffen mag je nooit besparen je maakt er nooit lekkerder bier mee ;)



    wel goed , als je je op bepaalde aspecten van het brouwen wilt verdiepen …. maar blijft zware kost

    65 euro voor iets wat niet eens een deftig boek is vind ik gewoon veel te veel geld. Bovendien is het boek dat echt niet waard. Ik heb het hier liggen en als hobbybrouwer haal je daar heel weinig uit. Het enige dat er bruikbaar inzit zijn de formules op de bijgeleverde CD-rom. Als je die er al niet bijkrijgt, dan is het boek helemaal waardeloos.

    Naar het schijnt zou het een geprinte versie worden en geen gedrukt boek. zie forum NL

    Ik heb het boek besteld gehad
    Dus wat rechtzetten,
    brouwerwaldonk : Het is een echt boek en geen geprinte versie die verkocht geweest is op het NL forum (het is een paperback.)
    w@lter : Het boek is zeker zijn geld waard op voorwaarden dat je een beetje moet onderlegd zijn in de biotechnologie.
    Het is een licht versie van de Kunze, Brewing Science and practice, en andere standaard werken over brouwen die gehanteerd worden in de brouwerij scholen maar dan wel een slordige 100€ goedkoper, en veel toegankelijker.
    Hoe ver moet je basis kennis in de biotechnologie rijken om dit boek te kunnen lezen: Middelbaar onderwijs in een wetenschappelijke richting is meer dan voldoende om dit helemaal te begrijpen.
    Je moet er echt geen hogere studies wetenschappen voor gedaan hebben.
    Ben je een stukadoor, jurist of politieker, dan heb je niet veel aan het boek dat staat ook als een paal boven water

    Ik raad het aan aan allen die een beetje biotechnologische achtergrond hebben, Het is een van de enige boeken in het Nederlands op dit niveau, alle andere alternatieven zijn sowiso in een andere taal.

    Elk boek heeft zijn doelpubliek

    Maak je geen zorgen over het steriel zijn, je kan gewoon door het bovenste metalen stopje er af te schroeven de buis simpel zijn houder halen en desinfecteren er zitten enkel een O ring onderaan het pijlglas.
    Ik heb er weken zo eentje in de kelder liggen gehad omdat ik de zelfde gekocht heb voor op de nieuwe brouwketels van de gilde.
    Het enige wat mij een beetje tegen de borst stootte was dat het de zelfde opbouw had als de weldless doorvoeren zoals de andere op Ali, dus met 2 O ringen en wat rodelen op schroefdraad. dus wat teflontape of vloeibare teflon komt er wel aan te pas om het netjes dicht te krijgen aan de doorvoer naar je ketel!!

    2 weekjes wachten? Mij gedacht!!

    Met dit weer dadelijk eentje koud gezet (ondanks dat die pas maandag gebotteld was)
    Gewoonweg een (h)eerlijke Kölsch zoals die moet zijn, en de schuim 't ja de toegevoegde Tetrahop die laat zijn sporen na, zelfs in het lege glas :bier:


    Suid-Afrikaanse koringbier, vrij vertaald een Amerikaans witbier met Zuid-Afrikaanse hop.
    Om na mijn vakantie te brouwen,

    BrouwHulp Recept uitdraai


    Basis

    OmschrijvingWaarde

    Naam receptSuid-Afrikaanse koringbier

    BierstijlAmerikaans tarwebier

    Volume33,0 l

    Begin SG1,051 SG

    Eind SG1,016 SG

    Schijnbare vergistingsgraad68,6%

    Alcoholgehalte5,0 vol% op fles

    Berekende kleur (Morey)8 EBC

    Berekende bitterheid (Tinseth)25 IBU

    Brouwhulp Brouwzaalrendement80,0 %

    Kooktijd70 min.


    Water en brouwzouten

    HoeveelheidIngrediënt

    29.0 lMaischwater

    2,40 mlFosforzuur

    1,20 gNaCl

    15.0 lSpoelwater


    Waterprofiel behandeld water (Yellow Balanced uit Brun water)

    CaMgNaHCO3ClSO4

    51 mg/l6 mg/l29 mg/l93 mg/l56 mg/l73 mg/l


    Vergistbare ingrediënten

    HoeveelheidNaamMouterijKleur%

    3,8 kgExtra Pale Premium PilsnermoutWeyermann2 EBC45,0 %

    3,45 kgTarwe mout 3-5 EBCWeyermann4 EBC50.0 %

    0,35 kgCara Hell 20-30 EBCWeyermann25 EBC5,0 %


    Maischschema

    OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

    Amylaserust tot er geen stijging meer is in SG66,0 °C a 68,0°C1 min. max 90 min.4,1 l/kg

    Optioneel extra Alfa amylase rust70,0 °C 0 72,0°C 5 min. max 15 min.4,1 l/kg

    UItmaischen> 78,0 °C5 min.5 min.4,1 l/kg


    Eigenlijk een eenstaps Maischschema met checks en balancess


    Hop

    HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

    8,1 gXJA/436 pellets15,2%60 min.9,8 IBU

    20,0 gXJA/436 pellets15,2%20 min.14,7 IBU

    28,3 gXJA/436 pellets15,2%0 min.0,0 IBU


    XJA/436 hop: 


    Overige ingrediënten

    HoeveelheidNaamTypeGebruik

    3,00 gAntioxin STBantioxidantmaischen

    x,xx gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken


    De zoete sinaasappelschil wil ik eigenlijk vervangen door Bergamotschil of Bergamot gekonfijte schil, maar ik heb ze nog niet gevonden.

    Als ik de bergamot schil niet kan vinden kan ik mogelijk nog van die uiterst aromatische sinaasappelschil uit frankenrijk gebruiken, maar daar voor moet ik eerst nog eens info opvragen bij Herman die heeft die al enkele keren gebruikt.

    Gist

    HoeveelheidNaamType

    0,1 l + 2,4 l getrapte starterWLP066 London Fog Ale Yeast (Ingevroren)bovengist

    0,1 l starterLondon Fog Ale Yeast (WLP066)bottelgist


    Vergisting

    KenmerkWaarde

    Starttemp. vergisting18,0 °C

    Max. temp. hoofdvergisting20,0 °C

    Eind temp. hoofdvergisting22,0 °C

    Eind SG hoofdvergisting (berekend)1,016 SG

    Schijnbare vergistingsgraad68,6%

    Temp. nagisting22,0 °C

    Temp. lagering3,0 °C



    Het zou dus een witbier moeten worden met de nadruk op Bergamot smaak en aroma.
    Alle opmerkingen welkom, zeker als het een linkje is naar gedroogde Bergamot schil ;)

    Persoonlijk zou ik het percentage aan Munichmout stevig laten zakken zeker om dat je ook nog eens 9% Biscuitmout gebruikt.
    Je moet opletten dat het geen brood met citroenen wordt ;) (cru gesteld)
    En de hopstand zou ik niet bij 90°C uitvoeren maar < 80°C anders loopt de isomerisatie van je aromahopen toch nog een beetje verder. (= meer bitterheid dan verwacht)
    Tevens bij 90°C heb je ook nog het MMS <=> DMS <=> DMSO proces dat ook nog verder loopt.
    En durf eens te gaan voor een niet cleane gist, maar eentje die wat complementaire esters vormt bij het citrusgeweld van de hop vb de Vermont Ale.

    Serge :

    Inderdaad.

    Ik koop het (om dat colloïdaal zilver te maken) omdat er dan gegarandeerd zo goed als geen resten van kationen meer in zitten, wat bij goedkoop gedemineraliseerd water uit grootwarenhuisketens al eens een probleem is.

    Maar voor delicaat gebruik zou je het even kunnen koken en afgedekt kunnen laten afkoelen.

    En tegen dat het afgekoeld is heeft het gewoon terug een deel van de CO2 opgenomen, eigenlijk een nutteloze operatie.
    Om een PH meter te controleren gebruikt men best buffers.

    Wat betreft RO of Gedestilleerd water heb je verschillende soorten, en je mag niet zomaar stellen dat men bij de Apotheek het juiste water heeft.
    Elke toepassing heeft zijn normen.

    DIN 43530 (-1 -2 -4) Dit is het RO water dat je in de supermarkt terug vind dit is technische kwaliteit en gebruiken we om ons brouwwater aan te passen.
    Specs: PH 5 tot 7,
    Geleidbaarheid bij 20°C Vers geproduceerd: ≤ 10 µS/cm
    Geleidbaarheid bij 20°C Toegelaten in de verpakking (net voor gebruik): ≤ 30 µS/cm

    ASTM D1193-91 Analytisch water

    ISO 3696(1987) Analytisch water

    USP Standaard. (wat je vermoedelijk bij de apotheek gaat terug vinden)


    Nu weet je ook welk water je moet kopen voor je colloidaal zilver ;)

    Die 3726 is een diastaticus dacht ik, kan het daaraan liggen?

    Ja dat 100% de oorzaak van de lange fermentatie, gecombineerd met de Kveik die dan in eerste instantie vermoedelijk nog overheerst heeft (meer heeft vermenigvuldigd en de 3726 geen kans heeft gegeven).
    Je kan het vergelijken met de vergisting een gewone saison maar dan ook nog eens heel stevig under pitched.

    Rudy, gedemineraliseerd of gedistilleerd water is zeer sterk onderhevig aan PH wijzigingen, eenmaal je de fles een keer hebt geopend en de fles niet meer vol is zal de PH en geleidbaarheid daar onmiddellijk van veranderen door de CO2 uit de lucht die hier in oplost, Zelfs al giet je dit je uit een ongeopende fles in een bokaal bijna onmiddellijk heb je een PH wijziging, CO2 is snel en sterk oplosbaar, De oplosbaarheid van CO2 is dan weer sterk afhankelijk van de temperatuur.
    CO2 + H2O ↔ H2CO3 ↔ H+ + HCO3- ↔ 2 H+ + CO32-
    In een apotheek gebruikt men meestal bag in box verpakkingen en tap daar van af en is men vooral gefocust op de microbiële zuiverheid.

    Wat achtergrond info

    Vandaag het bier eindelijk te lageren gezet, Er was al meer dan een weekje totaal geen activiteit meer, had dus eigenlijk vroeger kunnen beginnen te lageren maar de koeling was nog niet vrij tot vandaag mijn Kölsch stond daar nog in te lageren.
    De einddichtheid was 1.010 SG wat 2 puntje lager is dan de vooropgestelde einddichtheid.:oef:
    (83.3% SVG tov een opgegeven SVG van 79% voor de Farhouse ale)
    Geduld moet je soms ook hebben zeker als het allemaal niet zo loopt zoals je vooropgesteld had.