Berichten van Serge

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Ondertussen al wel een tijdje geleden, maar vandaag dan eindelijk de gist uit de vriezer gehaald en de opkeek begonnen.
    Brouwen dat gaan we op 14 september doen. De zomer is te lang en heet genoeg geweest om te brouwen ;)

    Probeer ingevroren passievruchtenpulp of mango, die geven veel meer smaak dan het verse tropisch fruit van bij de fruitboer.
    Het probleem met die verse tropische vruchten is dat die ginder eigenlijk groen van de boom worden geplukt en dus weinig van hun goede smaakeigenschappen bevatten als ze hier bij de groenteboer liggen.
    Ingevroren tropisch fruit of pasta's worden meestal lokaal van overrijp fruit gemaakt dat niet meer geëxporteerd kan worden.

    Ik roer gewoon met de koeler zelf, gaat natuurlijk ook, toch? Ik koel 23 liter wort van kooktemperatuur naar 22-23 graden in ongeveer 20-25 minuutjes. Invoer op de bovenste leiding, afvoer op de onderste. Vroeg me af of het wat uitmaakt wanneer je dat andersom zou doen.

    Als je niet roert moet je het koelwater van boven af naar beneden sturen door je koeler.
    De gekoelde wort rond de koeler zal steeds naar benden dalen in je kook ketel (= convectie stroming)
    Als je van onder naar boven koelt heb je veel minder en op het einde zelfs geen convectie stroming meer in je kook ketel en duurt het gewoon langer alvorens de bovenste laag van je wort gekoeld is daar op die plaats de delta T tussen koelwater en wort zeeer klein wordt.


    Brouw je eigen ambachtelijke bier, tijdens deze 3-daagse beginners cursus leer van de ervaren brouwer Jan Lievens de fijne kneepjes van het vak.


    De cursus is gericht op de beginnende brouwer.

    De essentiële stappen van het bierbrouwen worden op een eenvoudige manier uitgelegd zodat elke leek na het volgen van de cursus met susses zijn eigen bier thuis kan brouwen.

    De verschillende ingrediënten, het brouwen zelf, de vergisting, het bottelen, het gebruik van de diverse materialen, reiniging, ..... alles komt aan bod.

    Voor het cursusprogramma en inschrijvingen, zie hierboven

    Ohja,


    gebruik je ook de halo-filter voor maisch-filtratie? Ik was daar niet tevreden van en heb die snel vervangen door een hevelfilter van Brouwerwaldonk. De halo gebruik ik ook als hopfilter. Alhoewel ik tegenwoordig ook wel vaker terug hopzakjes gebruik.

    Het is toch de bedoeling dat de hallo in de maisch ketel gebruikt gaat worden als filter, (ik weet wel dat je deze goed moet plaatsen en er voorzorgen dat er geen lucht in achterblijft anders durft die schuin te komen zitten met alle gevolgen van dien)
    Wat waren je uitdagingen met die hallo?

    Lemon drop smaakt vrij uitgesproken naar de schil van limoenen, ik noem die hop dikwijls Citra tot de 10e macht.
    Als je ooit het de eerste versie van Tom zijn de Eden Bataat IPA hebt gedronken, (waar die het "Leuven Innovation Beer Festival" mee gewonnen had) die was gemaakt met een overdosis Lemon drop.

    6gr suiker per liter gebruiken of is dit te weinig en bottelgist. Zal zeker uitgegist zijn na 1,5 jaar.

    6 gram is voldoende dan speel je 100% op zeker, zelfs al wordt er nog een beetje extra CO2 gevormd.
    Trouwens 6 gr is eigenlijk volgens het grote stijlboek (1.8 a 2.3 vol CO2) eigenlijk al teveel ondanks dat je eind gistingstemperatuur zeer hoog is geweest tgv de hete zomer's
    Als de maximum temperatuur van het vat 35°C is geweest en je houd rekening met de overgebleven opgeloste CO2 bij die temp, dan zou zelfs maar 3.9 a 5.6 gr bottelsuiker mogen gebruiken volgens het grote stijlboek.
    (maar we zijn geen stijlboek fanaten en doen toch steeds ons eigen ding ;) )

    Ik zou gewoon de roeselare blend bottelen. Geef dat nog wat tijd op de fles en dan wordt het wel minder zuur. Er nu ander bier gaan doormengen zou ik niet doen.

    Ik ben van de zelfde mening,
    Ik heb al poep zure roeselare gebotteld met het idee "Die is enkel nog goed voor stofvlees klaar te maken" En na een jaar of 2 in de kelder vergeten te zijn is die eigenlijk nu helemaal netjes in harmonie en is er van overmatige zure smaak of azijn steek geen spraken meer.
    Je moet gewoon wat meer geduld hebben met die wilde beestjes ;)

    Excl wat? BTW en/of verzendingskosten?

    Jullie zijn gestart van een Polsinelli Easy 100 Brewing System. Hebben jullie de onderdelen apart gekocht of heeft Polsinelli een offerte gemaakt voor het systeem zonder de gisttank en de onnodige spullen?

    Excl. BTW en verzending.
    We hebben een aangepaste offerte laten maken voor de Easy 100 Brewing System zonder de onnuttige dingen.
    Je moet wel goed Italiaans kunnen daar de offertes niet in het Engels zijn en er slechts een vriendelijke dame daar een klein woordje Engels praat aan de telefoon

    Zou de smaak van de hop niet alleen te maken hebben met het klimaat maar ook misschien met de bemesting die ze in de US gebruiken?

    De Terroir zoals ze zeggen. Grondsamenstelling, klimaat, bemesting, kunstmatige bevloeiing die vooral in de US wordt toegepast om minder afhankelijk te zijn van het al te goede weer en droogte's, Manier van verder verwerken, .....

    Ik ben de laatste tijd wat stil geweest hier op het forum, maar dat had alles te maken met de design en installatie van de nieuwe brouw apparatuur bij ons op de gilde.
    Het resultaat mag er zijn, enkel moet er nu nog gepoetst en de apparatuur gepassiveerd worden. Het eerste brouwsel staat gepland tegen het einde van de maand.

    We zijn vertrokken van een Polsinelli Easy 100 brewing system (zonder gist tank en wat andere onnuttige spullen) en 2 SS brewtech CCT van 150l waar de FTSs² Chilling & Heating bij op geïnstalleerd is. Het koelwater wordt voorzien door een Lindr bierwaterkoeler.
    Op het Polsinelli brouw systeem hebben we op elke ketel sproeiballen geïnstalleerd om te kunnen Cippen en natuurlijk zijn de gisttanks ook voorzien van sproeiballen.
    Het spoelwater wordt via een drijfbal aan de maisch/filter ketel toegevoerd ipv de normaal voorziene Fly Sparge plaat die polsinelli voorziet dit om zuurstof inslag bij het spoelen tot een minimum te beperken.
    In de kook ketel is ook een Halofilter voorzien als hop filter.
    De platenkoeler die normaal voorzien was door Polsinelli is vervangen door 2 in serie geplaatste RVS tegenstroomkoelers daar deze veel makkelijker reinigbaar zijn.
    Alles voorzien van Cam-lock koppelingen waar nodig.
    Verder hebben we de nodige voorzieningen om te kunnen bottelen met 2 personen rechtstreeks uit de CCT's of we kunnen opteren om in vaten af te tappen en dadelijk geforceerd te carboniseren.
    Omdat er toch wat flessen moeten gewassen worden is er ook een gemotoriseerde flessen wasser waar we Saniclean oplossing kunnen over circuleren zodat we de flessen ook gelijktijdig gedesinfecteerd zijn.
    Onze oude nagistingskast is netjes in gebruik genomen om alle hulpapparatuur en reinigings middelen in op te slaan.
    Eigenlijk hebben we alles nieuw voorzien zodat we met veel plezier de nodige biertjes voor onze leden kunnen brouwen als ze op vrijdag avond een glaasje komen drinken. :thumbup:
    Een kleine impressie van de apparatuur.

    Dus aromamout weglaten? Evt vervangen door wat havervlokken.


    PH aanpassen, zeker spoelwater ook, want er wordt aangeraden om met koud water te spoelen (koelt je wort af tot bijna pitching temp.). Ik vraag me enkel af of je dan nog suikers genoeg uitspoelt.

    Danku Sergio! We hebben u gemist op ons bierfestival...

    Of je voldoende suikers uitspoelt met koud water of niet is eigen ondergeschikt aan het vermijden van DMS in het bier.
    De reden dat ze met koud of lauw water is gedreven het vermijden van DMD vorming.
    Je moet dus voor kwaliteit gaan en niet voor kwantiteit, in dit geval dat beetje suikers die je eventueel minder zou oplossen uit je filterbed moet je er bij nemen.
    't Ja het gents bierfestival, het weer en de gezondheid zegden neen!!
    De oorzaak; ik heb de laatste tijd eigenlijk een beetje te veel activiteit (lees aan het werken geweest) gehad op de biergilde met het installeren van de nieuwe brouw instantiate.

    Laat die 72°C stap weg en maisch niet uit anders ga je mogelijk te veel DMS krijgen in je bier. (ik lust het niet in mijn bier)
    Boven de 70°C wordt MMS de voorloper van DMS die in mout zit omgezet naar DMS
    Zorg dat je PH van je te vergisten wort lager is dan 5.1 dat beperkt ook de vorming van DMS tijdens de vergisting.
    De Aroma mout gaat al sowiso al zorgen voor DMS in je bier, daar die geeest is boven de 70°C en daar al een deel van de MMS omgezet is naar DMS
    De smaak grens voor DMS ligt zeer laag hou er rekening mee, ik heb nog geen enkele Raw Ale gedronken waar geen DMS in zat.

    Het 'bier' een tijdje geleden overgeheveld & suiker toegevoegd 't is weer aan het 'blubben'...
    Maar... mijn vat is nog steeds de geur van een oplosmiddelke, hoe krijg ik dat goed?
    Uitstomen, wieken in branden, ...???

    Zeker al geen wiek in branden, dat is enkel van toepassing op wijn vaten, als je dat doet ga je gegarandeerde de volgende keer zwavel geurtjes hebben in je bier.
    De geur uit je vat krijgen doe je best door je vat op te vullen met een warme oplossing van huishoudsoda, of Oxi.
    Laat dit gedurende enkel dagen in je vat staan en spoel daarna je vat overvloedig met warm water.
    Vul enkele keren op met water en laat enkele dagen rusten, ledig en herhaal het spoelen.
    Als laatste spoeling doe je best eentje met verdund citroenzuur of wijnsteenzuur op de PH van het hout terug op peil te brengen.

    Trouwens de solvent geur is afkomstig door de vergisting in je eiken vat te laten gebeuren, De gevormde alcohol wordt door de toevoer van zuurstof door de gist dan veel sneller gereduceerd tot esters.
    Anders gezegd door vergisting onder semi aerobe omstandigheden produceren gisten veel meer esters dan normaal.
    Ik weet niet hoe groot je vat is maar bij kleien vaten (<200l) is het beter om de eerste vergisting gewoon in een gist tank te doen en pas over te brengen naar je eiken vat van als de vergisting zo goed als beëindigd is. zo beperk je het risico van over productie van deze esters.

    Verder blijft de regel dat hoge temperatuur, en lage pitching rate de productie van deze esters nog bevorderen.

    Het is een kwestie van de balans te vinden tussen niet te veel en net genoeg esters.

    Boon is en meest gebalanceerde lambiek (de minst zure?),
    Omdat we met zulke kleien volumes werken verzuurt de zelfgebrouwen lambiek veel sneller dan de commerciële. Ga je dregs gebruiken van meer uitgesproken zure lambieken ga je vermoedelijk nog zuurdere lambiek maken.
    Vandaar dat er zoveel voor Boon wordt geopteerd en die kan je ook in 25cl flesjes krijgen en is meestal redelijk jong en bevat dus veel actieve micro-organismen.

    De magnum is al ondertussen al van 3 oogstjaren terug, en heeft het laatste jaar in een blikken doos gewoon aan lucht blootgesteld bewaard geweest.
    Persoonlijk zou ik maar 25gr de volle 120 min laten mee koken en de de overblijvende 50 gr even afzonderlijk opkoken in 1 a 2l spoelwater.
    Dan ben je 100% zeker dat het niet te bitter wordt, je kan immer van je wort proeven en van het geconcentreerde hop kooksel toevoegen naar smaak.
    Opletten de wort is nog zoet dus laat je niet verrassen door de lage bitterheids gewaarwording.

    Die Maris Otter is mijn basismout voor veel bieren,ik koop die per 25 kg en dan is die niet veel duurder dan pilsmout, ik denk 30 euro vs 26 kg voor pils.

    26€ voor 25kg Pilsmout? 20€ volstaat voor een zak Dingemans als je weet waar je moet zijn ;)
    Maar ik moet niet veel zeggen op dat gebied, ik gebruik ook standaard ook niet de goedkoopste pilsmout :-B

    Maris Otter Pale mout van Thomas Fawcett and Sons , is dat niet een beetje overdreven voor een Lambiek?
    Met een goedkope pilsmout kom je er ook, de Maris Otter Pale mout gaat uiteindelijk weinig extra toevoegen aan de smaak na 3 a 5 jaar.
    (of is het opwerken van overschot?)

    Heb ik vorige week ook gedaan, en daarna nog eens een babbeltje gaan doen bij onze Serge, dus was het helemaal af...! :thumbup:

    Als iedereen gaat langs komen al men van Brouwland komt ga ik wel wat extra bier moeten gaan brouwen, maar voorlopig is er voorraad genoeg :P

    Strafste is dan nog wel dat de eerste link eigenlijk een product van Vinoferm toont, dat is het huismerk van Brouwland. Voordeel van die iodophor is dat dat heel lang goed blijft en heel zuinig werkt. Je kan dat ook gewoon in een spray gebruiken.

    Voor hen die Iodophor zoeken gewoon via AliExpress Er zit hier even veel actieve jodium in als de IODOPHOR die verkocht wordt als desinfectie voor brouwmateriaal nl 5%.
    Dus ook verdunnen factor 1/1000
    Eventueel de PH even controleren en aanpassen van de verdunde oplossing tot beneden de 5 PH om een goede werking te garanderen, het is effectief in een zuur medium (pH 2 tot pH 5) maar doeltreffend tot pH 7.


    Het wordt geïnactiveerd door eiwitten als de pH stijgt boven 4 en wordt door warmte gedeactiveerd. Let er op wanneer de temperatuur tot boven de 50° C stijgt kunnen giftige jodium gassen ontstaan.
    Wanneer gebruikt in de juiste proporties is er geen spoeling vereist (raad het wel aan dit te doen) Het kan echter onaantrekkelijk oranje-bruine vlekken op kunststof onderdelen en apparatuur achter laten.

    Apparatuur die wordt vooraf grondig schoon zijn, contacttijd is ten minste 2 minuten.

    Je moet er eens een kosten-baten analyse op doen.
    Een gemiddelde hydrofoorgroep kost je al minimum 200€ (zonder koppelingen en filters of leidingen) de totale installatie kost doe maar minimaal het dubbele dus 400€
    Kraanwater kost gemiddeld inclusief BTW alle milieu heffingen e.d. en distributie 4,3€ 1000l
    Een brouwsel van 20l koelen daar gebruik je minder dan 100l voor als je goed uitgerust bent.
    Per brouwsel kost het je dus 0.43€ om te koelen (laten we afronden op 0.5€) dus alvorens je een hydrofoorgroep hebt terug verdient moet je al 200 brouwsels doen.
    Tegen dat die 200 brouwsels gedaan zijn is natuurlijk je pomp weer terug aan vervanging toe ;)
    En het grote nadeel is dat als je je water bovengronds stockteert in een cubitainer dit de omgevings temperatuur heeft en je in meeste gevallen zelden vergenoeg kan koelen en dus nog steeds kraanwater nodig hebt voor het gros van de koeling.

    Karamel siroop gebruiken als bottelsuiker, dat geeft steeds een mooie karamel toets aan je bier!!
    Ik heb ooit het verschil kunnen proeven bij de lancering van van Stijn 26 zijn Free Birth Milk stout die was in 2 versies uitgekomen eentje gebotteld met gewone suiker de ander met karamel siroop. Als je echt een karamel smaak wil of je vind net voor het bottelen dat er onvoldoende karamel smaak in zit is dit zeker te overwegen,

    Als je die thermometer er uit kan en je sonde van je heating/cooling er in kan is dit inderdaad een héél mooi alternatief voor de brewbucket!

    Volgens de handleiding moet je die eerst zelf monteren dus er uit zal die ook wel kunnen, Maar aan de foto's te zien zit er wel geen thermowell in, dus die zul je wel moeten plaatsen wil je een temperatuursonde kunnen plaatse (vb die van SS brewtech die zijn handig en niet duur slechts 16€ bij BM)

    Ik weet niet wat de som der delen is, maar 5.900 is al wel een bedragje!
    Zo ingepikt zijn en dan na een jaartje al stoppen???

    Er zijn steeds mensen die alle bling bling met alle toeters en bellen aankopen en dan tot de vaststelling komen dat het toch mogelijk hun ding niet is dat zelf bier brouwen? of het ondertussen nog groter zien?
    Waarom doen mensen dat ? Om dat ze dat kunnen? Om dat ze het willen? omdat .....
    Wie zal het zeggen?:-/

    Mss gewoon gemakkelijker om samen met iemand te brouwen?

    Hoi iedereen,


    Bijgevolg zat ik te denken aan iets professioneler zoals een braumeister. Uiteraard is de aankoopprijs een probleem, waardoor ik iemand zoek die bereid is z'n braumeister uit te lenen als dan niet tegen betaling.

    @ Bierhier uit welke regio ben je, eventueel je locatie ingeven op de leden kaart?

    Het heeft er nog eentje : javel is niet zo goed voor RVS.


    Maar eerlijk gezegd maak ik me niet zo'n zorgen : voor StarSan konden we ook ons materiaal ontsmetten dus zal dat nu ook wel lukken zeker?


    Ik ben aan het denken om eens oxonia aan te kopen, is wel een bus van 21kg maar al bij al kost dat eigenlijk niet zo heel veel en je hebt er ook geen grote hoeveelheden van nodig.

    Wat betreft javel en RVS als je nagespoeld hebt met sulfiet/citroenzuur moet je geen zorgen meer maken over de negatieve invloed van javel voor RVS de javel is immers niet meer aanwezig achteraf. (Weg gereageerd)

    Aankoop Oxonia of Kenocid 2100 5% welke identieke producten zijn kan je makkelijk bestellen in Nederland zonder al te veel vragen over de biocide regelgeving en wordt netjes aan de deur geleverd. Trouwens de kenocid van CID Lines is ongeveer 20€ goedkoper voor een bus van 20kg dan de Oxonia van Ecolab.
    CID Lines wordt trouwens ook verdeeld door de AVEVE Agrarische centra (die voor de echte boeren) bij sommige centra malen ze ook niet om een busje voor particulier gebruik.


    En als de verpakking te groot vind, je vind wel gegadigden hier op het forum die een deel willen afnemen vermoed ik :)

    Alcohol ook en toch ontsmet dat wel?

    Azijn desinfecteert natuurlijk een beetje door de lage PH, maar zeker onvoldoende voor bier.
    Denk gewoon aan de zure bieren, de azijnzuurbacteriën, brett's, ... die micro-organismen zijn net goed resistent tegen lage PH waarden.
    En de contacttijd is in vele gevallen veel langer (tot 30 min) en de concentratie moet zeker hoog genoeg zijn (>10%?) dus meestal hoger dan de azijn die je vrij kan kopen.
    Naar mijn inziens niet echt handig.

    Chemipro Acid is momenteel het beste alternatief enkel is de contacttijd daar voor 5 tot 10 min!!
    Trouwens de Purosan zit vermoedelijk in het zelfde schuitje als Starsan daar dit een identiek product is, eenmaal de vergunning is verlopen voor Purosan moeten ze voor dit product ook een hercertificering aanvragen. Als de overheidsdiensten hier ook dan moeilijke vragen gaan bijstellen waar de producent/invoerder niet dadelijk een duidelijk antwoordt kan op geven kan het zijn dat er daar ook problemen opduiken met de bevoorrading.

    Maar maak het toch allemaal niet zo moeilijk, Zelfs als al die producten wegvallen dan heb je nog steeds bleekwater (javel) om alles te desinfecteren. Enkel heeft bleek een nadeel het wordt wel beïnvloed door organisch vuil?
    Met ander woorden de producten zoals Starsan en andere (Perazijnzuur e.d) zijn niet (of bijna niet) gevoelig aan organisch vuil, als er ergens een beetje vuil (al dan niet zichtbaar vb in spleetjes en tussen pakkingen) achter blijft dan dringen deze producten toch door en gaan de beestjes in deze spelletjes toch doden. Bleek kan dit niet wegens zijn polariteit (komt er wel rond maar dingt er niet in)

    Nu bleek (Javel) heeft een groot nadeel, zelfs als er minieme hoeveelheden achter blijven heeft dit dadelijk negatieve gevolgen voor de smaak, geur kleur mondgevoel, .... van je bier (de organoleptische eigenschappen van het bier)

    Maar dit is niet onoverkomelijk!! In eerste instantie zorg voor een een goede doorgedreven reiniging (tot in de spleetjes desnoods demonteer je alles)
    Vervolgens desinfecteer je de apparatuur met bleek, Om de laatste sporen hypochloriet (het actief ingrediënt van bleek) te verwijderen moet je niet meer doen dan je apparatuur achteraf goed spoelen (3x kort spoelen is beter dan 1 x lang dat weet iedere laborant)
    Vervolgens de belangrijkste stap om de laatste sporen bleek te verwijderen is finaal even naspoelen met een verdunde sulfiet/citroenzuur oplossing (de sulfiet die men ook gebuikt in de wijn). Deze sulfiet/citroenzuur oplossing zal de hypochloriet omleggen naar vrije chloride welke totaal geen negatieve invloed heeft op je bier.

    Ik heb in ieder geval nog een grote voorraad Starsan en Saniclean bestelt in het buitenland welke daar toen nog op stock waren toen de bevoorradings problemen opdoken en kan nog wel enkele jaartjes verder :whistling:

    Bestellen buiten de EU is ook nog steeds een optie!!!!