Berichten van Serge

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Voorlopig zitten mijn 3 brouwfrigo's vol en die andere staan 2 kegs in... En om dat zomaar op het schap te laten vergisten ben ik geen fan van, dus zal nog niet voor direct zijn....

    Een Brettanomyces blond maken met de Jovaru als gist (daar heb je echt totaal geen gecontroleerde vergistings temp bij nodig)
    En dadelijk bottelen met en brett als bottelgist, de Jovaru laat immer zo goed als geen onvergistbare restsuikers achter.
    Dadelijk een hele hoop hop opgewerkt zonder veel tralala als je wat late hopgiften toepast.
    En het bier is jaren houdbaar!!!

    Eigenlijk maak je daar geen echte lager mee vermits de vergistingstemperatuur en vooral het type gist anders is.
    Je zit dus niet met de uitdagingen van een echte lager (diacetyl rust, pitching raten enz..)
    Eigenlijk dus gewoon de moutstort en de hopping typisch voor een pils gebruiken en vergisten bij de voorgeschreven vergistings temp van die kveik. (niet te moeilijk maken en te ver zoeken)
    In de moutstort
    Vooral de betere pilsmout,
    eventueel een klein% vienna, Munich Light of cara pils.
    Hoppen
    Traditionele Duitse en Tsjechische hoppen (Hallertau Tradition, Mittelfrüh, Hersbrucker, Perle en Saaz enz.)
    En laat je de vrijheid om eventueel wat (meer) aroma hop te gebruiken dan eigenlijk standaard is om je pils wat meer hop aroma mee te geven ;)

    Zoek even op RVS huiddoorvoer en laat vooral de rommel die men verkoopt met wat rondelen en O ringen en nippels liggen.
    Wel even silicone pakkingen er bij bestellen of zelf snijden van een silicone bak mat
    ik heb het dus over deze modellen in RVS

    Met de rommel bedoel ik dus voorbeelden als dit :



    Ik gebruik tegenwoordig zelf meer en meer de triclamp weldless doorvoeren je kan daar dan uiteindelijk op monteren wat je wil zolang het maar met tri-clamps is (maar dit is wel beduiden duurder)


    Deze is ook wel een redelijk alternatief (prijs kwaliteit)

    Goed plan, maïsmeel gaat volgens mij veel problemen geven. Met maïsvlokken heb ik zelf al goede resultaten behaald. Geeft een uitgesproken zoetigheid aan het bier, zeker niet mee overdrijven. Die kg is veel te veel, je moet ergens in de trend van 2% van de stort blijven.

    Die zoetigheid hangt veel af van je maisschema, vermits het zetmeel in mais in de meeste maissoorten over het algemeen meer Amylopectin bevat en de distributie tussen de kleien en grote zetmeelkorrels is bij mais vooral geconcentreerd is rond de grote zetmeel korrels.
    Met ander woorden mais bevat meer vertakte zetmeel strengen en vooral lage zetmeel strengen tov gerst.
    Om deze lange en sterk vertakte zetmeel strengen goed te kunnen omzetten tot vergistbare suikers is het dus belangrijk dat je buiten een relatief lagen beta-aylase stap bij 60 a 62°C , (bij die temp is ook de grens amylase nog gedeeltelijk actief om een deel van de zetmeel knooppunten te verbreken zodat de beta amylase niet vastloopt op deze aftakkingen. Een °C meer of minder maakt hier al een beduiden verschil, beter = aan de lagere kant). je ook een relatief lange alfa amylase stap uitvoert om de resterende ketens die achter de knooppunten waar de beta-amylase niet heeft kunnen op inwerken toch nog zo ver mogelijk worden afgebroken tot maltose en maltotriose (en nog wat dextrines)

    Maar vermits maiszetmeel veel meer vertakkingen heeft tov gerst zal je ongeacht al de moeite die je doet in je maisschema toch steeds meer dextrines over houden dan bij gerst.

    Zo zou je bij gebruik van een beduidend % mais je best vb een maisschema van >30 min 60°C (a 62)°C en 30 min 70°C a 72°C aan kunnen houden om een zo goed mogelijk vergistbaar wort te bekomen.
    Een eenstaps maisch met een beduidend % mais gaat zonder meer veel meer dextrines opleveren ten gevolge van de zetmeelsamenstelling van mais, daar kan je niet buiten.

    mijne logica zegt dan dat je beter maizena (die van mais, en niet die van aatjebanaantje) kan gebruiken , omdat je zo minder 'rommel' in uw bier krijgt, of zie ik dat verkeerd?

    Ik zou net het tegenovergestelde stellen, Rommel zijn die eiwitten, vetzuren, en andere stoffen (zoals mineralen en spore elementen) niet dit zijn smaakmakers en voedingstoffen voor je gist en vermoedelijk nog zoveel meer.
    Ik zie maizena eerder als het toevoegen van suiker(s) en maiszetmeel als het toevoegen van moutextract. (maar je mag dit vooral niet letterlijk interpreteren dit is bij wijze van vergelijking de werkelijkheid ligt er ergens tussen in)

    en wat is dat juist? Heb je daar een voorbeeld of merk van?

    Ik heb er geen merknaam van het waren zakken van 25kg een palletje vol,
    maar als je wat googled "maisbloem brouwerij industrie" dan kom je op vb deze,
    Maar maisvlokken die je overal kan vinden zijn een goed alternatief volgens mij.

    De gist ben ik al aan het opkweken uit twee flesjes. Weet er iemand de ideale temperaturen voor deze gist?

    23°C tijdens de vergisting (zelf gezien op de brouwerij :) ), op welke temp ze starten weet ik niet echt dat is vermoedelijk en paar graden lager zoals gebruikelijk is.
    En in witkap zit zeker maiszetmeel in verwerkt.

    Wel, da's het 'm eigenlijk, het was telkens met "hergisting op fles" biertjes dat die zwavelgeur erin zat, dus vandaar dat ik dacht om geen Antioxin meer te gebruiken en ze merendeels onder gesloten omstandigheden (carboniseren en keggen) te bottelen/consumeren, dan heb ik die A'ox. niet nodig om oxidatie tegen te gaan....

    Voor mij blijft het een raadsel, ik heb het maar 1 x miniem voorgehad en dat was toen ik voor gemakzucht ifv de waterbehandeling ook Antioxin toegevoegd had bij het spoelwater, anders dus nooit last van gehad.
    Ik weet dat Davy het ook voorgehad heeft maar die gebruikte ook toen antitoxin in zijn spoelwater, (ondertussen doet hij dat ook niet meer maar weet niet wat zijn resultaten tot op heden zijn)

    Voeg het toe in maisch- en spoelwater, heb dit al gehad bij 3 bieren, allemaal blonde. Laatst nog bij een Omer-kloon, na 2 weken op fles bij een test op koolzuurdruk was het een van de lekkerste die ik al gebrouwen had, na 4 en 6 weken was die zwavelgeur er en die is er na + 3 maand nog, Ik ga er denk ik mee stoppen, zeker als ik weet dat ik het bier niet lang moet stockeren. Vanaf nu zet ik veel bieren op keg en bottel die gecarboniseerd, dus daar is geen zuurstof meer aan geweest sinds het gistvat dicht ging, dus heeft Antioxin geen nut bij zulke biertjes, heb het zo'n beetje gehad met dat spul, ik overdoe mij zeker niet qua dosering, ik let er echt op, Het enige wat ik nog eens ga proberen is om enkel het maischwater een gift te geven, als het dan nog is, tja, gedaan ermee. Kan anders niks bedenken waaraan het zou liggen, is ook altijd al een andere gist geweest... :-/

    Laat het onder druk vergisten eens vallen dat zorgt nu eenmaal dat er meer SO2 geproduceerd wordt en de reeds aanwezig zavel verbindingen in oplossing blijven,
    Net als geforceerd carboniseren, bij nagisting op fles kan de gist de nog aanwezige zwavelverbindingen omzetten tot SO4

    En in spoelwater doe je geen Antioxin!! dat is het zelfde als dat je die extra bij je maish zou doen. En als je die samen telt dan ben je vermoedelijk aan het over doseren.

    fijn dat je laat weten dat het geen aanrader is:thumbup:

    Als het niet aan mijn strenge kwaliteitsnormen voldoet laat ik het ook weten, ik moet de eerst brouwer nog tegen komen die nooit een minder of mislukt bier heeft gebrouwen.
    Ok het is pijnlijk vast te stellen dat dis niet het bier is dat je voor ogen had.

    Maar als je je recept post en je weet dat sommige dit eventueel als basis gaan gebruiken moet je ook consequent zijn en melden dat het bier niet geworden is wat je verachte!!

    Ondertussen zijn we enkele maanden verder, en vandaag mijn eerste flesje Honeybee(r) opengedaan.
    Helder is het nooit geworden, vermoedelijk zit de roggen en het lage Ca gehalte van het water hier mogelijk wat tussen, ondanks alle pogingen om dit alsnog helder te krijgen
    Wat betreft de smaak, het smaakt zoals een roggeboterham met honig, Het kan me niet echt bekoren als bier liefhebber.
    De occasionele bier drinker kan zich hier mogelijk wel in vinden. Niet voor herhaling vatbaar. :grouchy:

    zwavelwiek, is meestal not done voor bier daar er grote kans op bijsmaken is, je moet dan vooral zorgen dat de PH van je vat laag genoeg is zodat er SO2 kan ontstaan en je andere nare bijproducten van de zwavelwiek beperkt.
    Als het voor een zuur bier is kan veel beter dan je vat naspoelen met sulfiet en citroenzuur dan zit de PH al zeker juist en heb je ook alleen SO2.

    1 - 8 ml per 100L is de voorgeschreven dosering, dus enkele druppels ;)  
    Maar "less is more" je kan nog steeds wat extra toevoegen eenmaal de vergisting bezig is en overschuimen dreigt
    (ter info Fermcap-S is identiek aan schuimstop)

    'K ben het niet helemaal met Serge eens. Een bier de garde is vooral eerst een bier dat gelagerd is. Dat wil niet zeggen dat het een onder of bovengister is en ook niet of het al dan niet een diastaticus moet zijn.
    Het is ook geen stijl maar een gelagerd bier uit een bepaalde omgeving. Het is er in alle kleuren en smaken. (net als een Engels Bitter niet echt een stijl is maar eerder een prijsklasse)
    Wel daarbij de opmerking dat het maar net is naar welk "tijdperk" je kijkt.
    Voor een biere de garde heb ik goede resultaten behaald met WLP072 en met diverse, warm vergiste, ondergisters.
    De commerciele versies van een jaar of 10 - 20 geleden waren voornamelijk wat zoetige bieren, redelijk sterk die wel iets van een lichte of amberkleurige Duitse bock hadden, bovengistend geproduceerd en dan gelagerd. Of denk aan een wat zoetere Alt.
    Het is zeker geen variant van de Saison (hoewel de spreiding daar ook groot is en er best overlap (geweest) is).

    Bier de garde geen bier stijl :huh:
    In de BKG Biertypen vind je die niet ook maar niet volledig, daar heeft men immers plaats moeten maken voor een bok bier :P
    (correctie enkel de "bier de garde ambré" is er in vermeld op pagina 65)

    In de BJCP onder nummer 24C.

    In een gistingskast zou de temperatuur (redelijk) stabiel moeten blijven en gaat de kopruimte dus nauwelijks krimpen of uitzetten en dus ook geen lucht naar binnen zuigen.

    Als in je gistkast de koeling opspringt wordt de omgeving (en ook de kopruimte in je vat) snel <10°C dit alvorens de vloeibare inhoud van je gistvat 1°C is gedaald. (Dit hangt wel een beetje van de te vergisten volumes en je opstelling af)
    Maar tijdens de gisting is kopruimte krimp geen probleem vermits er dan CO2 productie is en de gist nog actief is.

    Op het einde van de vergisting is dat wel anders, dan kan er onvoldoende CO2 productie zijn om deze krimp nog op te vangen bij een grote kopruimte. Om die reden schakel ik de koelkast uit (en houd enkel de verarming aan) zodat die zeker niet meer gaat tegen koelen om kop krimp te vermijden Het kopt immers op dat moment ook niet op 1°C meer of minder aan
    (als het in het brouw hok tenminste niet veel warmer is dan de ingestelde vergistings temperatuur natuurlijk)

    Als je gaat cold crashen met veel kopruimte dan ga je sowiso lucht inzuigen, Meestal heb ik dan overgeheveld en heb ik een heel beperkte kopruimte maar dan verwijder ik sowiso mijn waterslot en steek gewoon een afgezaagde M10 RVS bout in de plaats.

    Thanks!!! wou al zelf aan het knutselen slaan, maar a) ik ben in die dingen niet zo handig, en b) voor dat geld begin ik er zelfs niet aan...

    Controleer wel de dikte van de buis van je spiraalkoeler die spacers zijn voor max 11.5 mm buis!!

    nochtans voor de wlp561 geven ze een svg van 78-85% en ze zeggen zelf dat het een goede blend is voor een saison.

    ze geven aan dat het een saison "like" gist is


    The strain is a blend of two STA1 negative strains that produce a saison-like fermentation profile with medium-to-light phenolic characteristics depending on the fermentation temperature.
    Many breweries got a scare due to recent genetic findings that some of the long-proven traditional strains carry the STA1 gene,” said Troels Prahl, vice president of innovation & European operations at White Labs. “The STA1 gene can in some cases be related to enzymatic activity with the release of fermentable sugars post the mashing process with hyper-attenuation as a result, which is not always wanted.”

    Lijkt een beetje op het verhaal van Angel Yeast (zie rond min. 50) waar ze gisten aan het kruisen zijn om de eigenschappen van een saison te krijgen zonder de extreme vergistings graad en zonder STA1 + te zijn.

    (Een nieuwe hype in de maak bij de gistproducenten: gekruiste of gemodificeerde gisten)

    Zou ik met deze the vault gist een goeie biere de garde kunnen brouwen ?

    Neen want daar heb je een gist voor nodig met en SVG van 80 a 85% voor nodig en dat kan alleen met de de STA1+ gisten of je moeste een zo hoog gehalte aan simpele suikers gaan toevoegen dat je voorbij gaat aan het smaak profiel van een biere de garde.

    Citeer


    Heb ook nog een wlp 546 wild cacao liggen die ik dringend moet gaan gebruiken..wat zouden jullie daarmee brouwen ?

    Een biere de garde natuurlijk ;)

    Uhm... Over de Cara gekeken... :angel:
    Ik gebruik standaard de Premium Pilsner van Weyermann, nog meer redenen waarom de Barke boven Pilsner naast kleur? Wie weet beïnvloed je me!
    En idd prijs is altijd voor discussie vatbaar...
    Waar bestel jij hem trouwens? Want bij Brouwland vallen de verzendkosten tegen :-)
    En mijn normale leverancier zit zonder =O
    Trouwens die gist ga ik ook eens proberen in iets IPA-achtig als je quote toch klopt van je eerste post kan dit niet slecht zijn en snel bier :huh:

    Even de aroma schijven er bij halen dat verklaart vooral de keuze.


    Tussen de gewone pilsmout van Weyermann en de Premium pilsner is er amper verschil in smaak enkel is voornamelijk de premium lichter van kleur
    De Barke Pilsner is vooral moutiger van smaak tov de Premium pilsner en de Gewone pilsner.

    Eigenlijk is het de zelfde reden waarom de Thomas Fawcett pale mout zoveel gebruikt wordt als die de hoofdmoot van de stort is in je bier (vb tov gewone pale mout van Dingemans.)

    Maar toch enige nuance toevoegen, ga je sterksmakende mouten in relatief hoog percentage toevoegen dan gaat dit kleien smaak verschil op in het niets en al zeker als die sterksmakende mouten de zelfde smaken in overvloed gaan toevoegen, daar ben ik mij ook van bewust,.
    Vb als je 20% Floor-Malted Bohemian Wheat Malt in je stort gooit, heeft het totaal geen voordeel om geld uit te geven aan de Barke Pilsner
     
    Je hebt er enkel voordeel bij als die pilsmout de hoofdmoot is van je stort en je dus focust op de smaak van je pilsmout ligt.

    Nu ik ga ook geen 3 verschillende zakken van 25kg pils mouten aankopen daarvoor is mijn brouw volume per jaar te klein en in kleien verpakkingen aankopen is het sowiso veel duurder (ik gebruik ongeveer slechts 25 a 40 kg pilsmout per jaar)

    En mijn favoriet toeleverancier voor mout is nog steeds Unibrew vanwege de grote keuze en hun meestal aangevulde stok.

    Wat wil je er zit Melanoidin mout in.

    En die Barke pilsner geeft zijn schuimkraag een boost!
    't is wel geen goedkoop biertje maar ben ook fan van Weyermann mouten :x

    Zou die schuimkraag niet het gevolg zijn van aan de 26,8 % Cara pils ?
    Ik gebruik standaard in al mijn bieren de Barke pilsner, of voor de heel licht bieren de premium pilser van 2.5 EBC
    En Duur is relatief zeker als je dat per gals uit telt.
    Ik heb een regel: Door te besparen op grondstoffen maak je zeker geen beter bier ;)

    Flexibel was beter woord geweest :blush:
    Het stuk na de inox-buis dus :oef:

    Aha dat is omdat bij die spiraalkoeler de inox buis maar een wanddikte van 0.5mm heeft en er geen standaard koppeling is voor 11mm buis en 0.5mm onvoldoende stevig kan gelast worden
    De andere spiraal koelers (zoals de chil'in) hebben een wanddikte van 1mm a 1.5mm en zijn dus 12mm, daar bestaan wel koppelingen voor en kunnen gelast worden maar de warmte overdracht is maar half zo goed of minder.
    Ik heb voor dat ik deze ooit aangekocht heb stevig over nagedacht en dat stukje flexible voor lief genomen ook om dat je mooie passende spacers om je spiralen uit elkaar te houden er bij kon krijgen.

    Maar niet alle Steinie flesjes zijn dezelfde toch? Ik weet dat er dikkere en dunnere zijn. Die kunnen allemaal niet tot 16 bar verdragen?

    Klopt je hebt de Steinie retour fles en je had of hebt ook het dunner model "one way Steinei"
    (maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat de "one way Steinei" op vraag van de brouwers bij vele glas producenten uit uit productie is genomen)

    De PZ optie zou ik laten vallen, om de reden van reinigbaarheid en cross contaminatie gevaar , Een vlottend deksel is niet zo eenvoudig te reinigen.
    De ZK is eenvoudiger van opbouw en dus ook eenvoudiger om te reinigen en daar heb je mist een goed opgezette reinigings methodiek veel minder kans op cross contaminatie, het enige "nadeel" is dat je bij een vaste tank mogelijk wat meer CO2 verbruikt hebt.

    Wat betreft de opties,
    probeer je tank zo eenvoudig mogelijk reinigbaar te houden, zo is er standaard een pijlglas met een acryl buis op de tank voorzien, deze zou ik sowiso er niet opzetten maar eerder gaan voor de "closed level indicator" gaan als die eenvoudiger te reinigen is (of zelfs opteren voor geen aanduiding)

    Dat je nu triclamps valves kiest of het type met de melkerij koppeling maakt niet zo veel uit als je maar voor één standaard gaat die je door je ganse brouwerij hanteert (op een plaats triclamps en op een ander plaats melkerij koppelingen zorgt enkel voor een meer kost aan dichtingen enz. en je gaat dan ook extra verloopstukken moeten voorzien)
    Melkerijkoppelingen koppelingen zijn makkelijker om mee te werken, maar net iets minder in hygiënische standaard dan triclamps.

    Probeer ball valves te beperken of uit te sluiten in je bier/wort flow (in de CIP systeem maakt dit niet zo veel uit) kies hier vooral voor vlinderkleppen.


    Wees je er van bewust de meeste tijd ga je steken in het reinigen, dus hoe eenvoudiger het model hoe makkelijke en sneller je de boel gereinigd hebt (minder toeters en bellen is het makkelijkste)

    Dat wou ik ook eigenlijk weten tot hoeveel bar een steinie flesje kan gaan alvorens dit uit één knalt. 8 bar dus?

    Steinie heeft een gegarandeerde testdruk van 16 bar (zie bijgevoegde technische tekening met de spec's)
    Andere flesjes:
    Jupiler 25cl (Vichy retour) = 16 bar
    Jupiler 33cl (Vichy retour) = 10 bar
    Westmalle en Orval 33cl = 18 bar
    NWR 50cl = 12 bar
    Vele technische tekeningen en natuurlijk ook de drukbestendigheid van flesjes vind je op de site van Wiegand glas de grootste flesjes producent van Europa

    Of misschien is deze manometer ook bruikbaar HUBO

    Best neem je een manometer tot 6 bar (overal te vinden in elke grote sanitair winkel)

    Als je dus een trippel laat nagisten met de veronderstelling dat je 4 vol CO2 wil halen dan geeft dit een druk van
    4 x 1.96 = 7.8 gr/l CO2 laat je dit nagisten bij een temperatuur van vb 25°C dan zit je net over de 4 bar
    (gr/l CO2 naar Vol CO2 = vermenigvuldigen met 0.51. Van Vol CO2 naar gr/l CO2 = vermenigvuldigen met 1.96)

    Drukken in flesjes bij normale vulling (= 3cl kopruimte of ongeveer 4.7 cm voor een longnek) bij 20°C in gr/l CO2

    Net module 3 "(Brouw)Water" van de cursus doorgespit, Ik was wel aangenaam verwonderd van welke technieken de Grote brouwerijen gebruiken om hun brouwwater te optimaliseren, Het is dus niet steeds RO filtratie maar men gebruikt er toch ook veel andere technieken om het water te strippen van ongewenste mineralen en ook zuurstof.
    Maar spijtig genoeg vele van die technieken zijn voor de bobby brouwer niet van toepassing buiten RO filtratie, voor koken en lime softening.

    Op naar module 4 :)

    De donkerdere kleur zou kunnen wijzen op oxidatie door hypochloriet en andere oxiderende chloor verbindingen

    Citeer


    Bron: Water: A Comprehensive Guide for Brewers

    Maar dit is hypothetisch er zijn zoveel andere redenen in je watersamenstelling die ook kunnen zorgen voor een verkleuring.
    Als je vb geen PH aanpassingen doet dan leid een ander brouwwater mogelijk ook tot een andere eind PH en dus ook tot een andere kleur en zelfs een andere smaak.

    Er staat nergens dat er gebrouwen word met kraantjeswater? Het gaat over het reinigen. En dan nog, dan zou die chloor toch moeten verdampen tijdens het koken? Of is het dan al te laat?


    Ik gebruik ook altijd kraantjeswater om te brouwen maar laat mijn water een nacht staan zodat de chloor kan verluchten.


    Ik volg!

    Chloor, hypochloriet en Natriumdichloorisocyanuraat (het laatste is het chloor bestanddeel van chemipro of purocaustic) zijn chemisch gezien sterk verschillende verschillende dingen
    Chloor ionen zitten steeds in je brouw water maar zorgen niet voor deze smaak afwijking en je kan ze ook niet uitkoken.
    Hypochloriet (javel) dat kan je wel voor een groot deel uitkoken maar een heel klein deel bind zich aan eventueel minuscule achtergebleven vervuiling door zijn polariteit en dat gebonden deel ga je zeer moeilijk kunnen verwijderen door je brouw water eerst te koken.
    Hypochloriet wordt door niet veel meer gebruikt in België om kraan water te desinfecteren meestal wordt dit enkel nog gebruikt indien er overschrijdingen zijn op microbiële verontreiniging of indien het nog een heel oude productie unit is. maar dit is een punt dat je kan na kijken op je water analyse en het verslag dat de water maatschappij moet uitbrengen over de overschrijdingen van de normen.

    Ga je vertrouwen op het koken tijdens het brouwen dan is het kwaad al geschied en wordt dit zelfs versterkt.



    Natriumdichloorisocyanuraat ga je niet verdampen door te koken, maar moet je zorgvuldig weg te spoelen, zelfs minimale resten hiervan in je brouw apparatuur of je flesjes zullen heel snel leiden tot bovenbeschreven smaak afwijkingen.

    Niet dat ik ga zeggen dat Minus zijn probleem hier rechtstreeks aan gerelateerd is, maar er zijn indicaties dat dit een mogelijke oorzaak is.

    Aangezien hij temperatuur geregeld vergist, er zowel fenolisch of favor als niet off flavor gisten gebruikt zijn, en aan de uitgebreide vraagstelling je kan afleiden dat hij vermoedelijk een stevige basis kennis heeft van bier brouwen en er dus weinig kans is geweest op een brett besmetting nog dat eventueel er te weinig gist gebruikt is.
    Al deze laatste factoren sluiten bijna alle andere oorzaken uit van deze smaak afwijking.

    Het is aan Minus om zelf uit te maken of je hij werkelijk de laatstgenoemd factoren helemaal onder controle heeft gehad.

    Uit de The Complete Beer Fault Guide v. 1.4



    Chlorophenol (Phenol)

    Detected in: Aroma, flavor, mouthfeel.

    Described As: Adhesive tape, antiseptic, Band-AidTM, ChlorasepticTM, disinfectant,

    “hospital-like,” medicinal,

    mouthwash, plastic, trichlorophenol (TCP), uncured lacquer. In high levels they might have an

    astringent, drying, numbing, prickly or puckering mouthfeel.

    Typical Origins: Process/equipment faults, contamination.

    Typical Concentrations in Beer: 0 mg/l.

    Perception Threshold: 1-5 µ g/l in water, 3-40 µ g/l in beer.

    Beer Flavor Wheel Number: 0504.

    Discussion: Chlorophenols (e.g., 2,6-dichlorophenol) are a class of phenols (see Phenols); a large

    family of aromatic alcohols consisting of a benzene ring plus a hydroxyl group and side chains.

    Chlorophenols are phenols with a chlorine side chain. They are formed from chemical reactions

    between alcohol and chlorine-based sanitizers, chlorine or chloramines used to treat water

    supplies, or water polluted with chlorine compounds.

    Unlike esters or fusel alcohols, phenols are largely non- volatile and don’t get converted into

    other compounds. This means that once they’re in a beer, they tend to remain in it.

    There is genetic variation in the ability to detect certain phenolic compounds and some people are

    completely insensitive to them. Also see Bromophenols, Iodoform, Phenol, Smoky, Spicy and Vanilla.
    To Avoid: * Use chlorine-based cleaners and sanitizers in

    the proper concentrations; more isn’t necessarily better * Thoroughly rinse brewing equipment and

    packaging to remove chlorine sanitizer. * Treat treated water to remove chlorine or chloramines.

    Filter through a carbon filter to remove chloramines and chlorine. Let tap water sit

    overnight to remove chlorine (won’t work for chloramines). Add 1 Campden tablet (40 mg potassium

    metabisulfite) per 20 gallons of water to remove chloramines; let stand 15 minutes or boil. * Don’t

    use polluted water (e.g., exposed to industrial pollutants).

    When Are Chlorophenols Appropriate?: Never. Off- flavors and aromas from chlorophenols are

    always a fault in

    beer.

    Er staan nog wel meer vermeldingen naar "medicinal" in deze guide, maar uit bovenstaande toelichting kan je daar de meeste uit elimineren.

    Als je mogelijk is zou ik je maischwater/ spoelwater verhouding wijzigen, en een beslagdikte van 5l/kg mout hanteren
    Dan kom je grofweg op 10 l maisch water en 5l spoelwater je extractie rendement zal er veel hoger mee liggen.
    Een spoelwaterverhouding van 0.5 tov je maischwater geeft in de meeste gevallen het beste rendement als je met de beslagdikte ergens tussen de 3 en 5l/kg mout zit.

    Tevens de volgende keer beter als je een recept post / uittelt je bitterheid berekening op Thinset instellen ipv Rager. (bij instellingen op brouwhulp)


    De meeste hobby brouwers gebruiken Thinset om hun bitterheid te berekenen

    https://www.hopsteiner.com/ibu-calculator/

    De M29 is een gist die zelf enzymen afgeeft om de rest suikers af te breken. Sommige van die gisten vergisten zelfs totaal geen maltotriose (vb de Dupont en de belle saison) dus die vergisten in het begin als een ander bier, maar eenmaal de simpele suikers en de maltose op hebben en als die dus honger krijgen, schakelen die over van op een ander metabolisme, dit duurt soms wel een weekje (de befaamde gistingspauze bij deze gisten) dan gaan die de enzymen afscheiden, deze enzymen gaan dan de onvergistbare restsuikers omzetten naar vergistbare.
    Des te hoger de temperatuur des te sneller dit omzetten van onvergistbare naar vergistbare suikers verloopt maar dat is en blijft een langzaam process.