Berichten van Serge

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Heb alleen wat ervaring met een HT blanc als single hop in een lager. Inderdaad nogal een sauvignon blanc erlebnis :). Barbe rouge nog nooit geprobeerd. Maar gezien je gist (dank voor de link) zou het moeten kunnen. Het is wel een diastatisch gist dus vergist ver door, ook de tri maltosen etc. Het wordt een droog bier dus. Volgens mij kan je ook gewoon 60 min of meer bij 64C maischen, dan verloopt de vergisting sneller.

    Bij 64°c is de verstijseling van gerstemout toch nog niet volledig? Dus ook alle zetmeel is nog niet beschikbaar voor afbraak.
    Alle zetmeel uit gerstemout is pas van 65°C beschikbaar
    (En eigenlijk is die 65°C zelfs nog niet 100% correct dat verschilt van jaar tot jaar waarbij de laatste jaren door de opwarming deze temp steeds verder stijgt)
    Het maisschema is Idd totaal onbelangrijk daar de gist een diastaticus is.

    Ik mis in het recept de ca 10% tarwemout wat in klassiek Kolsch hoort

    :question_mark:

    Characteristic Ingredients

    Traditional German hops (Hallertau, Tettnang, Spalt or Hersbrucker). German Pils or pale malt. Attenuative, clean ale yeast. Up to 20% wheat malt may be used, but this is quite rare in authentic versions. Current commercial practice is to ferment warm, cold condition for a short period of time, and serve young.

    De WLP029 German Ale Kolsch (= brauhaus Fruh ?) is rechtstreeks genetisch gelinkt aan de WY2206 Bavarian Lager ( = Weihenstephan W206 ?) , WY2124 Bohemian Lager ( = Weihenstephan 34/70 ?) , en de WLP833 German Bock Lager Yeast (= ?)



    De K97 is rechtstreeks genetisch gelikt aan de WY1007 German Ale ( = Zum Uerige Dusseldorf), WLP003 German Ale II Yeast (= Weihenstephan W165)




    De Weihenstephan W165 wordt ook hier en daar gelinkt met Brauhaus Päffgen ???

    Gisstamboom

    Munchener heb ik ook nog nooit gebruikt. Welke (smaak)eigenschappen heeft die mout? ;-)
    Bedankt beide voor de tips :-).

    Munich mout: Munich mout heeft een aangepast kiem programma en wordt bij hogere temperaturen geëest dan pils.
    Dit geeft extra smaak en kleur aan het bier. Het hogere melanodine gehalte zorgt voor een zeer aromavolle mout met een sterke smaak van mout, lichte karamel en brood. met
    tonen van biscuit en honing,


    Kortom pilsmout in het kwadraat van smaak

    Nogmaals bedankt Serge , Beter dan google:grinning_face:

    Hebt U een voorstel in verband de hoeveelheid kruiden.? Ik heb van U de kasteelbier gist gekregen in 2017, is deze nog nog op te kweken?

    Alvast bedankt

    gr.Peter

    Geen idee hoeveel kruiden, begin spaarzaam vb 1gr/10l als het onvoldoende is kan je tijdens het lageren nog steeds wat toevoegen net zoals je zou dryhoppen.

    De Kasteelbiergist vermoedelijk ga je die nog wel opgekweekt krijgen, maar hou er rekening mee dat het makkelijk 5 dagen kan duren eer je leven in de brouwerij hebt bij het wakker maken van de gist.
    (ik heb onlangs ook nog uit mijn gistbak gist opgekweekt die in 2017 was ingevroren)

    Trappist High Gravity, die gist is veel te esterig.
    Je spelt en zelfs de smaak van je hoppen gaan verloren in al dat ester geweld.
    Persoonlijk zou ik eerder voor de WY 3522 Belgian Ardennes, de WY 3463 Forbidden Fruit gaan.
    Of gewoon een leuke korrelgist nemen die niet te overheersend is in karakter

    Vermits we nu met 2 brouwen en mijn brouwmaat pas dit jaar mee beginnen brouwen is, heeft die voorlopig nog een structureel bier tekort.
    Iedereen wil proeven van je bier als je begint te brouwen en je geeft te veel bier weg :biggrin:
    Op vraag dus voor mijne maat eens een batch voor hem alleen brouwen.

    De Barbe Rouge hop heeft mijn aandacht gewekt dus snel even een recept in elkaar geflanst.


    BrouwHulp Recept uitdraai


    Basis

    OmschrijvingWaarde

    Naam receptJovaru Blond

    BierstijlBlond

    Volume44,0

    Begin SG1,055 SG

    Eind SG (berekend)1,009 SG

    Schijnbare vergistingsgraad85.0%

    Alcoholgehalte6,0 % + 0.5% (hergisting op fles) = 6.5 vol.%

    Berekende kleur (Morey)12 EBC

    Berekende bitterheid (Tinseth)24 IBU

    Brouwzaalrendement80,0 %

    Kooktijd70 min.


    Water en brouwzouten

    HoeveelheidIngrediënt

    37,00 lMaisch water

    1,00 gCaCl2

    0,50 gCaSO4

    2,80 mlFosforzuur

    25,25 lSpoelwater


    Waterprofiel behandeld water

    CaMgNaHCO3ClSO4

    73 mg/l7 mg/l14 mg/l110 mg/l50 mg/l100 mg/l


    Vergistbare ingrediënten

    HoeveelheidNaamMouterijKleur%

    5,48 kgPilsener maltBrewferm (Holland malt)3 EBC49,0 %

    2,00 kgSwaen ViennaSwaen10 EBC17,9 %

    2,00 kgGemoute haverThomas Fawcett and Sons5 EBC17,9 %

    1,00 kgCara HellWeyermann25 EBC8,9 %

    0,70 kgWitte kristal suikerSupermarkt0 EBC6,3 %


    Maischschema

    OmschrijvingTemperatuurRust tijdBeslagdikte

    Gemende Amylase66,0 °C - 68,0 °C90 min.3,5 l/kg

    Alfa- amylase70,0 °C - 72,0 °CTot SG 5min stabiel is.3,5 l/kg

    Uitmaischen78,0 °C5 min.3,5 l/kg

    (Eigenlijk is het gewoon een eenstapsmaisch bij 67°C maar om zeker de laatste suikers er toch uit te halen mogelijk even maischen bij 70°-72°C)


    Hop

    HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

    20,0 gHallertau Blanc pellets9,1%60 min.10,3 IBU

    80,0 gHallertau Blanc pellets9,1%5 min.8,2 IBU

    100,0 gBarbe Rouge pellets9,5%20 min Whirlpool@ 80°C 0,0 IBU
    2 mlTetrahop Gold extractNVTBottelen6,0 IBU


    Overige ingrediënten

    HoeveelheidNaamTypeGebruik

    20,00 mlBiersolklaringsmiddelkoken

    20,00 gVitamon cerevisiaegistvoedinghoofdvergisting


    Gist

    HoeveelheidNaamType

    0.5 miljoen cels/ml/°PJovaru Lithuanian Farmhouse (OYL-033)bovengist


    Vergisting

    KenmerkWaarde

    Starttemp. vergisting30,0 °C

    Max. temp. hoofdvergisting32,0 °C

    Eind temp. hoofdvergisting32,0 °C

    Temp. nagisting32,0 °C

    Temp. lagering2,0 °C


    • Iemand al gebrouwen met de Barbe Rouge?
    • Zo ja wat waren julie bevindingen van deze hop?
    • Zou de hop combinatie Hallertau Blanc / Barbe Rouge matchen?
      "Smaken van witte wijn en fruit, aroma's van cassis, vlierbloesem, druiven, grapefruit en citroengras."
      +
      " Uitgesproken aroma's van rood fruit, (aalbessen en cassis maar vooral aardbei en kers) en citrus."
    • Zou ik de witte kristal suiker eventueel nog vervangen door lichte of donkere rietsuiker?
    • Zou ik het % gemoute haver misschien beter wat laten zakken?
    • Zou ik eventueel het alcohol gehalte toch nog wat lager nemen => vb: 6% op fles?
    • Iets over het hoofd gezien of nog opmerkingen? :denk

    Als ik alles lees denk eerder aan een abbey-gist zoals de M47 hoe gek het ook klinkt. :-/

    Een Belgische IPA wordt in ieder geval nooit met een neutrale gist vergist als de US05 of de BRY97.
    Een belgische IPA wordt met een typische belgische gist vergist die de nodige esters en fenolen aanmaakt.

    Flavor

    Initial flavor is moderately spicy and estery associated with Belgian yeast strains. Clove-like and peppery flavors are common. Banana, pear and apple flavors are also typical.

    Dus M47, M31, M41 M29.... eigenlijk bijna elke abdij, saison, of witbier gist

    Brigant:
    OG: 1.067
    FG: 1.002
    Vol%: 9 (incl 0.5 % van de nagisting op fles)
    14 IBU
    12 EBC
    Bevat zeker kruiden!!
    Uit het chemisch profiel in het boek van Verfstrepen blijkt dat er ook kamfer in zit als aroma komponent en dat kan volgens de schrijver enkel uit kruiden komen daar dit absoluut geen hop aroma component is.
    Kamfer wijst aan op het gebruik van Koriander, kaneel ,gember, rozemarijn of salie
    (pagina 22-23-29 )
    Ook bevat het ook als aroma component een aanzienlijk deel 1-alfaterpineol wat afkomstig kan zijn van koriander, sinaasappelschil of hop
    En daar boven op komt ook nog eens dat er heel veel graniol in zit als aroma komponent wat afkomstig kan zijn van koriander, sinaasappelschil of hop
    Kortom je kan met een grote zekerheid zeggen dat er koriander in zit, en vermoedelijk zelfs ook sinaasappelschil.


    Als je te veel schommelingen hebt of zuinig in energie verbruik wil zijn, kan je ook nog volgende doen:
    Stel je koelkast in op de laagste stand zodat de lucht in je koelkast niet te koud wordt.
    Beperk het verwarmings vermogen, met 50 W daar heb je meer dan voldoende aan als je gistkast een ijskast of diepvries is.
    Zorg voor een ventilator die continu draait en een luchtverplaatsing/min heeft die gelijk of groter is dan de inhoud van je gistkast (ijskast)
    Dus heb je een ijskast van 250l inhoud dan zou de ventilator ideaal ook >250l/min moeten verplaatsen

    Verder wat ik ook dikwijls doe is:
    De verwarming de eerste dagentijdens de hevige vergisting gewoon afzetten, zelfs heb je een undershoot van vb 1.5°C de warmte die geproduceerd wordt door de vergisting brengt je gistvat snel genoeg terug op temperatuur, je hoeft daar echt niet voor bij te verwarmen tijdens de eerste hevige vergisting.
    Vervolgens als de vergisting vertraagd dan gaat bij mij zowel de koeling als de verwarming aan
    Eenmaal je in de nagisting zit zet ik dan gewoon de koeling volledig uit, met enkel verwarmen kom je er ook in de meeste gevallen (hangt en beetje af van van de temp waar je gistkast staat)
    Dat bespaart je al een deel stroom als je temperatuur toch moest gaan schommelen

    Tevens heb ik 2 extra thermostaten tussen de STC1000/ Inkbird staan.
    Dus tussen het stopcontact van de verwarming en het stopcontact van de koeling staat telkens een thermostaat die de maximale of minimale omgevings temperatuur bewaakt in de gistkast.

    Dus ik stel mijn STC1000/ Inkbird vb in op 20°C met een hysterese van 0.5°C
    De extra thermostaat die de maximale omgevings temperatuur in de gistkast bewaakt stel in dan in op vb 25°C
    De extra thermostaat die de minimale omgevings temperatuur in de gistkast bewaakt stel in dan in op vb 10°C



    je kan daar vb een van deze mechanische thermostaten voor gebruiken.
    0°C tot 50°C met vaste hysterese van 2°C zelf nog in te bouwen
    -5°C tot 35°C met vaste hysterese van 5°C opbouw model IP54 (Plensdicht)


    Als je werkt met een directe verwarming op je gistvat vb brewbelt of verwarmingsmatje tegen/onder je gistvat dan heb je zelden een overshoot en is een extra thermostaat om je maximale omgevingstemperatuur te beschermen natuurlijk nutteloos

    Pas op met ets markering van logo en liters. Die haal je er ook mee weg.

    Waar haal je dat spul trouwens? ❔die heb ik nog niet. Pbw en star san wel.

    Barkeeper's friend de welke ?
    De gewone "Bar Keepers Friend Cleanser & Polish" daar kan je even goed Chemico voor nemen die je hier ook in de supermarkt kan vinden. Beide zijn veldspaat en wat detergent

    Schuurspons gebruiken in een RVS vergistingsvat? Nou, liever niet. Veel water en zachte doek hier.

    RVS nooit zuiver maken met een schuurspons dan maak je miljarden krasjes waar zich makkelijk biersteen en andere dingen zich in afzetten.
    Schuursponsje zijn gewoon helemaal uit uit ten boze, gebruik dan beter een kunststof borstel.

    Reinigen: (voor al het brouw materiaal)
    Ik gebruik industriële horeca reiniger op basis van kaliumhydroxide, even inspuiten of in het sopje leggen, een sigaretje roken, afspuiten en klaar.
    Vervolgens als en nog wat desinfectie middel over is het hier mee naspoelen.
    Drogen en of droogblazen met de compressor.
    Sanitizeren:
    Starsan of PPA voor de brouw apparatuur en SaniClean voor de flesjes

    5% Carafa special III is vrij veel en gaat de smaak stevig beïnvloeden.
    Persoonlijk zou ik ook nog een deel (5 a 10%) cara mouten toevoegen

    Ik was eerst twijfel achtig over de Nottingham ( East Midlands "Plat" ? ) daar die vrij neutraal is en dacht eerder aan de Fermentis SO4 ( Whitbread - dry ? ) Maar blijkbaar zitten die wel op de zelfde tak op de beergenoom. Vermoedelijk zullende brouw kinetics in de zelfde lijn zitten.

    De 2 dopen op je kroonkurk apparaat kan je voor je eerste gebruik best eens warm maken boven een gasvlam en er kaarsvet of parafine laten insmelten. Het kaarsvet of de paraffine kruipt dan in de minuscule groeven van het draaien van die doppen. hier door werkt je kroonkurk apparaat veel makkelijker (sluiten beter en de flessen komen er makkelijker terug uit)
    Maar ik denk dat Steinie vermoedelijk het bij het rechte eind heeft, en je kroonkurk apparaat voor sommige flessen net een stand te hoog heeft gestaan.

    Zeer belangrijk, ondanks dat een gebrande smaak zeker aanwezig mag zijn zou ik graag chocolade- en koffieachtige smaken willen terugvinden ook.

    Wat kunnen jullie me aanraden? De keuze in die donkere mouten is enorm maar ik vrees dat het nogal snel té gebrand zal zijn en dat er weinig van chocolade en koffie te bespeuren zal zijn...

    Als je de mout bitterheid en de te fel gebrande smaken wil vermijden ga dan vooral voor chocolade mouten (800 EBC) en niet voor de roostmouten zelf niet de ontbitterde.
    De choco mouten geven zoals de naam het ook zegt meer chocolade smaken ipv de bittere roostsmaak.
    Voor koffie smaak kan je de rogge of spelt choco mouten gebruiken, deze zijn rijker aan koffie smaak dan de chocolade mouten gemaakt van gerst.
    Tot slot kan je de mout bitterheid beperken door een deel van je donkere mouten te vervangen door de Weyermann Sinamar of Clarimalt. Dit zijn beide extracten (als ze al niet het zelfde product zijn) van donkere mouten en kan je zelfs nog bij het bottelen toevoegen om je bier netjes op kleur en smaak te krijgen. Het gebruik van deze extracten gaat natuurlijk ook een beetje de grote van je moutstort beperken.

    100IBU :question_mark: Een mens in niet instaat bitterheid boven de 100 IBU te onderscheiden dus dat je een bier 100 of 200 IBU maakt het zal even bitter smaken.
    Waar de grens ligt voor de kleur waarbij de mens nog een kleurverschil nog kan herkennen die data kan ik niet dadelijk terug vinden.
    Maar mijn idee hier rond is: Zoek niet de extremen op, je gaat er zeker geen extreem goed bier meemaken :wink:
    Zoek eerder naar iets dat uitgebalanceerd en nog te drinken is.

    Een RIS hoort volgens het stijlboek tussen volgende waarden te zitten.
    Maar je bent natuurlijk altijd vrij niet binnen de lijntjes te kleuren.

    Vital Statistics:
    OG: 1.075 – 1.115

    IBU: 50 – 90
    FG: 1.018 – 1.030

    EBC: 60 – 80
    ABV: 8.0 – 12.0%

    leuke info over de bitterheids gewaarwording t.g.v dryhoppen. ('t ja IBU's alleen maken het plaatje niet volledig)

    Citeer

    Summary Points

    • Dry hopped beers with intense aroma profiles can enhance the perception of bitterness, especially with moderate and high IBU bases.
    • Beers with IBUs under 20 can become more bitter by dry hopping.
    • Beers with IBUs above 30 can become less bitter by dry hopping.
    • Dry hopping will increase the pH of beer, which also increases the bitterness perception of beer.
    • Humulinones introduced to beer via dry hopping imparts a “smoother” bitterness than iso-alpha-acids and are 66% less as bitter.
    • Humulinones are more soluble than alpha acids, however, because hops contain so much more alpha acids than humulinones, even if 10% gets into the beer vs 100% humulinones there generally is more alpha in the beer.

    Ik heb een paar jaar geleden van een collega eens een W-Vl gekregen van minstens 15 jaar oud, had een "vergeten" bak staan in zijn kelder van zijn ouders, heb die vergeleken met een 2 jaar oud exemplaar, wel, niks oxidatie te merken, in de zin ven "echte" (karton) oxidatie, wel "verportoriseerd" en geen prik meer op, én mega zoet geworden, vraag mij niet hoe het verzoeten is gekomen, doch, geef mij maar eentje van 2 jaar, die van 15 is voor snobs... :grinning_face_with_sweat:

    Het verzoeten is eigenlijk het maderiseren van je bier, die zoetere smaken zijn eigenlijk al oxidatie producten


    volledige uitleg en wat achtergrond info

    Waarom doen we dan al die moeite om oxidatie tegen te gaan? :grinning_squinting_face:

    Omdat wij ondertussen al wel weten dat geoxideerd bier niet zo lekker is als niet geoxideerd bier.
    Sommige (onwetende) mensen denken dat alle soorten bier net als wijn zijn en beter wordt met het liggen.
    Daarbovenop vooral willen pochen dat ze een heerlijke pils van 20 jaar oud gedronken hebben (die smaakt als of je een kartonnen doos aan het opeten bent) en daar voor zelfs de nodige € hebben moeten voor neerleggen. :zany_face:

    Water moet nog een tijdje blijven staan neem ik aan , enz.. allemaal gedoe en mogelijke bron van besmetting.

    Water om mee te brouwen wordt tijdens het brouwen lang genoeg gekookt, een bron van besmetting gaat dit nooit zijn.
    Als je een goede manier hebt om het water op te slaan mag dit eigenlijk totaal geen probleem geven.

    Ik maischte 90 min. op 69°C. En toch behaalde ik een svg van 75%! Leg dit maar eens uit. :thinking_face:


    If a single temperature rest for starch conversion is chosen, it needs to allow for sufficient beta and alpha amylase actitiy. This is given at temperatures between 60ºC and 70ºC, but only temperatures between 65ºC and 69ºC are commonly used. The higher the temperature the lower the limit of attenuation (fermentability) of the resulting wort will be.
    The following is a table that lists the relation between temperature and fermentability [Narziss, 2005]:



    Maar zelfs bovenstaande is nog te simplistisch daar:
    - Maischtemperatuur
    - Maischtijd,
    - Beslagdikte,
    - Beslag PH,
    - Fijnheid geschrote mout,
    - Mout soort,
    - Calciumgehalte maisch.
    Allen mee een invloed hebben op je mogelijk te behalen SVG (invloed van de gist buiten beschouwing gelaten)
    Bij Braukaizer hebben ze daar enkel testen op gedaan om de invloed van bovenstaande parameters op je SVG te bepalen en natuurlijk een mooi begrijpbaar stukje over geschreven:
    Effects of mash parameters on fermentability and efficiency in single infusion mashing

    Ascorbinezuur als antioxidant: 0.2 a 0.5gr/10l bij het bottelen.
    Maar je moet opletten met enkel vit C toe te voegen als je ook koper in je brouw apparatuur verwerkt hebt.
    Vit C en koper ionen gaan in je bier het supperoxide ion O2- vormen en dus dit gaat de oxidatie net versnellen.

    Normaal gezien voegt men in de meeste gevallen Vit C en Kaliummetabisulfiet toe.
    Een mengeling van 46.8% kaliummetabisulfiet en 53.2% vit C en dit gedoseerd tegen 0.2 a 0.4 gr/10l
    Sulfiet is een snelwerkend antioxidant en gaat de vorming van het supperoxide ion tegen zelfs als er sporen van koper ionen aanwezig zijn.


    Welkom :bier:
    145€ voor een brouwcursus is vrij duur (zeker als zelfstudie), dit lijkt me eerder een manier om gewoon wat brouwpakketten aan de man te brengen.
      
    Bij ons op de gilde in Geel koste de jaarlijkse brouwcursus (2 avonden theorie en een volle dag praktijk) slechts 20€ en nog eens 30€ lidgeld, dan krijg je ook nog een bakje van je eigen gebrouwen bier mee naar huis.
    Spijtig genoeg gaat de cursus dit jaar wegens Corona perikelen niet door.
    In normale omstandigheden is die steeds in november.
    Maar is er in de regio ook geen gilde die eventueel ook een cursus inricht?
    brouwerwaldonk weet jij toevallig niet wanneer er daar in de buurt nog een cursus wordt gegeven?

    Hallo Brouwers,


    Voor een batch de 20 liter bier, is normaal gezien een zakje "Wyeast 3522 XL" genoeg maar wat zou er gebeuren als ik 2 zakjes er in doe?

    Krijgt het bier een andere smaak, krijgt men dan een snellere vergisting of heeft dat geen impakt?

    Proost

    Heel kort door de bocht:
    Een hogere pitching rate = meer gist = kortere groeifase = lagere esters, etc., = "schoner," neutraler profiel met minder gistkarakter.
    Een lagere pitching rate = minder gist in = langere groeifase = hogere niveaus van esters, etc. = fruitiger, funkyer, en over het algemeen meer gist karakter in het profiel van het bier.

    Maar daar stopt het niet.
    Afhankelijk van je te brouwen bier ga je een andere initiële pitching rate willen gebruiken, en deze pitching rate is afhankelijk van begin dichtheid en het type bier.
    Hier onder de meest gebruikte pitching rate's gebruikt door een hobby brouwer in 'miljoen cellen/ml/P°'

    Er zij daar mooie online tools voor om je pitching rate te berekenen

    En nog zijn er belangrijker dingen dan puur je initiële pitching rate, Namelijk hoeveel je gaat beluchten:
    Als je er 2 pakjes in doet en niet of beperkt gaat beluchten (vb enkel laten kletteren in je gistvat) of als je er 2 pakjes in doet en je houd er een doorgedreven beluchtingsschema op na. Dat is al een wereld van verschil!!
    Normaal gezien heb je nog 3 tot 5 delingen in je gistvat, hoeveel je er nu werkelijk hebt hangt dus sterk af van de toegevoegde hoeveelheid zuurstof.

    En vermits gistdeling een exponentieel gegeven is geeft dit dadelijk een groot verschil in je werkelijk aantal gistcellen bij de start van je vergisting.

    - Stel je voegt 2 super verse smash packs toe (= 200 miljard levende gistcellen) aan 20l wort en je gaat je wort enkel laten kletteren dan heb je met een grote zekerheid maar 3 delingen, dus dan vertrekt je gisting werkelijk met 1600 miljard levende gistcellen

    - Stel je voegt 2 super verse smash packs toe (= 200 miljard levende gistcellen) aan 20l wort en je gaat er een doorgedreven beluchtingsschema op na houden (vb 3 x 5 min met 45 min tussenpauzes) dan heb je met een grote zekerheid 5 delingen, dus dan vertrekt je gisting werkelijk met 6400 miljard levende gistcellen

    Samengevat pitch vooral voldoende gist in functie van het type bier en je begindichtheid wat je wil bereiken, en zorg dat je voldoende hebt belucht.

    Als ik de brouwapparatuur op de gilde bekijk dat is een nieuwe 100l brouw installatie met 2 150l CCT's
    Alles inclusief pompen, CIP sproeiballen flexibels, flessen wasser, detergenten, desinfectiemiddelen, reserve stukken en dichtingen op stock, enz... dus echt compleet geïnstalleerd alles nieuw klaar om te starten = 8000€
    Het geen we niet hebben is een bottelapparaat en etiketeer apparaat maar dat kost samen ook nooit meer dan 2000€ voor een 100l brouwinstallatie
    Je mag dus afronden op 10.000€ en daar zit dan ook alles in zelfs de sokkels om de apparatuur op te zetten elektriciteiten aanpassingen aanpassingen van de watervoorziening enz...

    Voor 10.000€ kan je dus makkelijk om de 3 weken 100l brouwen.

    Hallo

    Bedankt voor de antwoorden.

    Serge , had deze ondertussen ook gevonden en besteld. Bedankt.

    Ik gebruik het enzym om een "Brut" te brouwen. Ik laat het enzym niet mee maischen maar voeg het toe bij de vergisting.

    gr.Peter

    Die dienen eigenlijk in de eerste plaats om mee te maischen!! Net als de WLE 4100 Ultra-Ferm
    Zie hier onder de wekking van deze glucoamylase's ifv temp.




    Ook een goede manier om een brut IPA te brouwen is gewoon de juiste gist te gebruiken, dus een gist die zelf glucoamylase's gaat produceren. Dus een Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus
    (je zou ook de fermentis SafBrewTM HA-18 of deSafBrew™ DA-16 kunnen gebruiken die bevat reeds de glucoamylase bij in het pakje maar die zijn voorlopig enkel in groot verpakking verkrijgbaar)

    Lallemand heeft ook nog de "Glucoamylase 400 "en heeft zelfs een protocol opgesteld om Brut IPA te brouwen met deze toegevoegde enzymen.
    (Lees vooral de nota onderaan het protocol wat betreft het gebruik van glucoamylasen in de vergisting)


    er staat natuurlijk niet bij vermeld welke enzymen het gaat.

    Toch wel het zijn dus glucoamylase's van de Aspergillus Niger schimmel geproduceerd op industriële schaal.
    Om meer specifiek te zijn het is de 1,4-alpha-glucosidase

    Maar het is niet omdat er een beetje water in het bier is gekomen dat je dan onmiddellijk een infectie gaat krijgen maar er is wel een grote kans.

    Een grote kans is er niet hoor,
    Eenmaal je bier vergist is, is dit bacteriostatisch, dat wil zeggen dat de meeste kiemen van besmetting zich niet meer kunnen vermenigvuldigen in het bier. Er zijn weinig bacteriën die je bier kunnen slecht maken en die nog kunnen overleven bij een PH van 4.3 en bij 10 IBU of meer en waar geen eenvoudige suikers meer in aanwezig zijn.
    Enkel sommige gisten en een heel beperkt aantal bacteriën zouden eventueel nog wat roet in het drinken kunnen gooien.
    Maar die gisten en bacteriën moeten dan ook eerst nog tot in je waterslot raken. Vermits je waterslot afgedekt is met een kap(je) is dit zelfs amper mogelijk, Of je moest heel veel lucht in de tegengestelde richting door je waterslot gaan zuigen. (dit gaat niet gebeuren door enkele blupjes)

    Echt geen zorgen over maken!!!