Berichten van Serge

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Dus hieruit concludeer ik bij een volmout waar geen suiker aan toegevoegd wordt, geen banaan

    In een volmout wort zit al wel 10% glucose hoor.
    Het is ook de glucose suiker die eerst wordt opgebruikt tijdens de vergisting en dit is o.a een van de reden waarom de meeste esters gevormd worden bij de start van de vergisting.

    Citeer

    Let’s examine the sugars found in a typical beer wort made from 2-row barley base malt. The main constituent of wort is maltose, which typically comprises around 50% of the total carbohydrates in wort. This is followed by maltotriose, which comprises around 18% of the total carbohydrates. The remainder of the wort is made up of glucose (10%), sucrose (8%), fructose (2%) and finally assorted dextrins, which together account for 12% of the wort carbohydrates.

    O ja hoe lang heb je de Westmalle gist al in je gistbank zitten,
    Niet vergeten dat een gist als je deze regelmatig terug opkweekt dat deze ongeveer na 10 keer terug opkweken een duidelijke shift in eigenschappen gaat vertonen tgv van mutaties.
    Het is niet voor niets dat de brouwers regelmatig terug van hun moederstam terug beginnen op te kweken.

    Voor meer banaan in je bier moet je:
    - Vooral complexe gistvoedig met de nodige aminozuren extra toevoegen. ( = 40 tot 80% meer isoamyl acetaat)

    - En niet te sterk beluchten

    Ik denk dat dat de eerste modellen zijn, heb ik ook gehad. Die ik nu heb zijn een stuk groter en vallen niet droog. Ik heb ze inmiddels in drie verschillende maten gezien.

    Klopt bij BMS kan je ze in 4 maten krijgen maar als je de beschrijving er bij leest ( ik neem deze met een zakje zout) dan zijn de grootste slecht geschikt voor vergisten de volumes van 2 tot 5l :face_with_rolling_eyes:
    De slang modellen zouden dan weer geschikt zijn voor 1 tot 50l
    Begrijpen wie begrijpen kan :question_mark: (mogelijk wordt bij het slagmodel naar vergistend wijn volumes verwezen)

    Wat is eigenlijk het verschil met de traditionele slang-modellen zonder bolletjes (buiten het uitzicht dan :beaming_face_with_smiling_eyes:) ?

    Die met de bolletjes blazen niet leeg als je die op een gistvat zet met 40l bier in dat volle bak staat te vergisten
    Die zonder die bolletjes als de gisting wat fel gaat daar wordt het water gewoon uit geblazen.

    Waterslot vullen met een mengsel van 60/40 ethanol en glycerine.
    - Dat verdampt niet!!
    - Heeft een desinfecterende wering.
    - Komt er iets van het waterslot in het vat terecht dan is dit totaal onschadelijk.
    (is wat men al jaren toegepast wordt bij het vullen van watersloten door de amateur wijnmakers)


    Als die slangemodellen zijn hier verdwenen, ondingen van de vorige eeuw.

    Die 3-delige zijn bij mij allen al lag in de vuilbak beland, en ik gebruik enkel terug nog de slang modellen !!!
    De 3-delige zijn mijn inziens nog slechter in uitvoering dan de slang modellen.
    - Ze passen amper in een stop (11mm ipv 10mm)
    - Ze breken heel snel af daar je veel kracht moet zetten om ze in de stop vast te zetten.
    - Kunnen niet tegen alcohol en desinfectiemiddelen ze worden daar heel bros van
    - Bij de minste onder druk ben je als je vloeistof sowiso dadelijk kwijt in je gistvat en sluiten deze niet meer af en zet je je bier dadelijk blootgesteld aan de buiten lucht.

    Been there done that never again !!!

    Die twee statements lijken me niet echt verzoenbaar of vergis ik me ?

    Dat is wat het steeds zo moeilijk maakt bij aankopen in het buitenland.
    Het probleem stelt zich voornamelijk dat je zelf al akkoord bent gegaan met de verkoopsvoorwaarden waarin je akkoord gaat dat het Nederlands recht van toepassing is.
    Je kan je als Belg nog steeds (proberen te) beroepen op de belgische wetgeving welke wel die 2 jaar garantie bied zelfs is het een buitenlandse aanbieder, maar dit is een weg van lage adem!!


    Is er geen mogelijkheid om de suikeroplossing te maken en hieraan de bottelgist toe te voegen om nadien met zo'n eco-matic spuit in het flesje doen, of is het veel beter om dit apart te houden?

    De osmotische stress op je bottelgist is veel te hoog als je deze bij je suiker oplossing gaat voegen. (als je dit doet ga je een aanzienlijk deel van de bottelgist doen afsterven)

    Best voeg je deze apart toe, en dit na dat de suiker oplossing is gemengd met het jong bier.

    Ik heb mij aan het begin van mijn brouwcarrière nu ongeveer anderhalf jaar geleden een Weckketel voor het spoelwater aangekocht bij Braumarkt (ik weet het, ik wist toen nog niet beter :winking_face:). Nu is dat spel gisteren gestopt met werken, de temperatuurknop maakt precies geen of niet goed contact meer (de constructie ervan vond ik voor een Duits produkt al maar zeer middelmatig, maar dat is een andere discussie).


    Nu lees ik op onze vrienden van Braumarkt hun website dat ze een standaard garantie van 1 jaar hebben. Vergis ik me nu heel hard of is standaard garantie in onze contreien niet altijd 2 jaar voor elektrische producten ?

    Wat op de website staat heeft slecht een beperkte bindende waarden daar dit eigenlijk niet conform de EU richtlijnen betreffende garantie is opgesteld. (Aankopen de website valt wel 100% onder het Nederlands recht)
    Daar tegen over staat wel dat je met verkoopsvoorwaarde van brouwmarkt bent akkoord gegaan waar er verwezen wordt naar het Nederlands recht en dus ook het Nederlands recht betreffende garantie,
    Alle info over hoe men in Nederland hier mee omgaat vind je op de site van de consumenten wijzer.



    Laten jullie het jongbier eerst terug op kamertemperatuur komen na het lageren en dan bottelgist en suiker toevoegen?

    Best niet!! Chemische reacties dus ook de oxidatie reacties in bier lopen per 10°C warmer dubbel zo snel.
    Dus best zo koud mogelik houden.
    Het verschil is dus als je vb bottelt bij 3°C of 23°C dat je bij 23°C 4 x zoveel oxidatie oploopt tov bij 3°C (in de veronderstelling dat je 100% identieke handelingen zou uitvoeren)

    In een brouwsel gaan hier 400 g, niet gedroogde dus verse, hopbellen

    Na het koken wegen die amper 500 gram.

    Dat geld alleen bij het gebruik van verse hop natuurlijk :winking_face:
    Als je gedroogde hop gebruikt nemen die wel vocht op, en is het verlies bij pellets of bellen bijna net even veel. (pellets zelfs net dat ietsje minder)
    Walter heeft daar eens een overzicht van gegeven welke waarden oa in de brouwplanner en andere brouw-software worden gebruikt.
    Dus des te meer grammen hop in je kook, hoe meer verlies.


    Dit is iets waar je gewoon moet mee leren leven, En beter 3 of 5 flesjes minder en een uitmunten lekker bier dan het laatste uit de ketel te proberen halen en net niet dat uitmuntend bier bekomen.
    Als de doelstelling is zo goedkoop mogelijk bier te kunnen brouwen dan ga je beter naar de supermarkt en koop je een karton Carapils toch?

    agrum met gistsmaak, wat is het volgende?

    Doerian / Surströmming bier? :zany_face:

    Veel kan maar, het zou toch op zijn minst naar bier moeten smaken.

    Als je 40 jaar geleden in de kroeg een NIEPA met amarillo / nelson sauvin zou geschonken hebben ipv een palelleke, ze ouden de brouwer ook voor zot verklaard hebbe en dat glas ook gewoon weg gekieperd hebben.

    Smaken en goestingen veranderen of je het nu wil of niet.

    Ik vraag me af hoe dit komt? Is daar een historische reden voor of liggen die van 't Stad weer eens graag dwars :-D

    Heilige Jozef, (echtgenoot van de heilige maagd Maria) vader van Jesus. Dat is de reden dat Vaderdag op 19 maart valt.

    Waarom de rest van België de Heilige Antonius van Padua, patroon van de brood- en pottenbakkers een link legt met het vaderschap is mij heel onduidelijk.
    Moederdag net het zelfde.
    15 augustus is het de feestdag van de Heilige maagd Maria moeder van ... van daar dat Moederdag op die dag valt
    (9 mei en 13 juni zijn overgenomen uit de US )

    Er zal altijd een zekere foutmarge zijn en men zal einde kook steeds een verschillend volume krijgen naargelang temperatuur, weersomstandigheden, ...

    Er is daar amper verschil op van zodra je aan het koken bent, immers dan zijn de kookwetten zijn van tel en niet de verdampingswetten.

    De hoeveelheid water die per eenheid toegevoegde energie kokend verdampt kan worden hangt niet af van:
    • het volume water dat verhit wordt. (Er moet natuurlijk wel genoeg water aanwezig zijn!)
    • de grootte van het open oppervlak van het water.
    • de kooktijd, (het verlies aan energie via de wand van je ketel blijft immers nagenoeg het zelfde).
    • de luchtdruk

    • de lucht vochtigheid in de omgeving (of er tocht is of niet)

    De kooktemperatuur die wordt uitsluitend door de luchtdruk bepaald. (maar dan nog blijft de verdamping per hoeveelheid toegevoegde energie blijft het zelfde)
    Het zachtjes koken of het hevig zieden heeft geen merkbare invloed op de kooktemperatuur.

    Het verkoken van 1 liter water kost je steeds 2.26 MJ !!!

    Is het normaal na het toevoegen van biersol en verlagen van temperatuur dat waterslot terug activiteit vertoont😁? => ja dat kan tijdelijk even, de nog gebonden CO2 die nog aan de celwand van de gist hangt laat dan vermoedelijk los door het coaguleren.
    En je voegt iets toe aan je bier dus de oplosbaarheid van CO2 veranderd sowiso.


    Paar uur verder na de proef (biersol en coldcrash), zowel jongbier in glas met biersol als in maatglas zonder biersol zijn helder hahaha
    => Eigenlijk kan je dan stelen dat je biersol totaal niet nodig hebt om je bier te klaren en je er met een gewone cold crash ook gewoon komt

    Ik ben geen tegenstander van hulpmiddelen in het brouwen dat zal iedereen wel ondertussen al wel weten op het forum hier.
    Maar soms moet je even een stap terug nemen en het helikopter over zicht even terug op zoeken en naar de oorzaak zoeken waarom iets niet niet gebeurt zoals je verwacht.
    Dikwijls kom je dan tot de conclusie dat je:
    - Beperkt bent door je apparatuur om optimaal te kunnen werken. => Apparatuur aanpassen of toch maar hulpmiddelen gebruiken?
    - Brouw methode ontoereikend is => Betere bouwtechnieken toepassen of toch maar hulpmiddelen gebruiken?
    - Receptuur de oorzaak is van je probleem => Kan je de receptuur aanpassen zonder invloed op de smaak, of toch maar naar hulpmiddelen grijpen ?
    - Verwachtingen te hoog liggen => Je verachtingen aanpassen of toch maar hulpmiddelen gebruiken?
    - Te snel het bier in het glas wil krijgen => Kan je misschien niet beter wat meer geduld hebben, of toch maar hulpmiddelen gebruiken?


    Welke keuze je maakt is iets dat iedereen voor zich zelf moet uitmaken, vb:
    - Soms kost het je aardig wat €'s om die hulpmiddelen te kunnen uit te schakelen
    - Of ben je nog niet zo ver gevorderd dat je kennis toereikend is om de oorzaak te achterhalen.
    - Zit je er totaal niet mee in dat je hulpmiddelen gebruikt, de Kraft en grootbrouwers doen het ook immers allen ook. (ondanks dat vele het ten stelligste zullen ontkennen daar het niet in hun commercieel praatje past)


    En hoe voeg je die biersol toe tijdens lageren?

    Staat op het flesje dat het mogelijk is maar geen beschrijving .

    Gewoon juiste aantal ml ingieten, ingieten en door roeren ?

    Koken of zou dit goedje steriel genoeg zijn ?

    Ongeveer de 4ml/l, afmeten. in je lagervat gieten en even in de bovenste laag van je bier op roeren zonder lucht in te slaan en een weekje koud laten staan.

    Ik heb nu een week gelagerd op 10°C.

    Bedoeling is om 15 juni nog een laatste maal te brouwen met Kveik voor de vakantie maar dan moet gistvat terug vrij zijn.

    Misschien woensdag biersol toevoegen , temperatuur laten zakken tot 4°C en zaterdag bottelen of temperatuur van 10°C aanhouden 🤔.

    Suggesties zijn welkom.

    Ik wacht minstens een week alvorens te bottelen als ik biersol (of een ander klaringsmiddel heb gebruikt)
    Het moet wel de tijd hebben om uit te zakken. (wij doen geen filtratie achteraf zoals de grootbrouwers wij rekenen op de goede oude zwaarte kracht)
    Het resultaat is ook sterk afhankelijk van hoe helder je bier al was alvorens je biersol gaat toe voegen.
    Je gebruikt dit eigenlijk pas als je bier al grotendeels op natuurlijke wijze geklaard is.
    Als je een pas uitgegist nog heel troebel bier zou willen gaan klaren klaren met de voorgeschreven hoeveelheid biersol dan zou je de bovenste 2 liter (op vb 20l) geklaard krijgen in je vat en dan is al de biersol al gebonden en opgebruikt.
    Als je meer biersol zou toevoegen dan gaat dit de PH van je bier te fel verhogen en is je bier slecht houdbaar en gevoelig voor infecties.
    Trouwens al de klarings middelen die voor de hobby brouwer ter beschikking zijn hebben allen wat tijd nodig om te bezinken.
    Als je vb gelatine of vislijm gaat gebruiken en dit ook niet genoeg tijd geeft dan kan het zijn dat je achteraf als je de flesjes in de ijskast zet glelatineuze slierten krijgt
    Best zo koud mogelijk dan treden er sowiso meer eiwitten uit oplossing die dan mee neerslaan.

    Maar geduld ga je sowiso ook nog nodig moeten hebben, deze klaringsmiddelen zijn er voornamelijk om de laatste waas weg te halen en niet om je klaring te versnellen.

    Ja ik heb al enkele keren een gelatine / biersol klaring uitgevoerd.
    Maar in 90% van de gevallen kom je er al met biersol ( aka kieselsol kieselgur) daar de waas in je bier meestal eiwit waas is. Gist die zak meestal wel uit zichzelf uit.
    Je moet eigenlijk eerst weten wat je bier troebel maakt (hout) en afhankelijk van je waas het juiste klaringsmiddel selecteren (of een proefje doen met enkele middelen en zien wat het beste werkt).
    Wat verduidelijking en om dat in dat artikel geen gelatine is aangehaald ook dit nog als lectuur

    Ik zou zelfs amper iets aan je kraantjes water aanpassen. (eigenlijk is het al vrij OK)
    Als je vb de water profielen uit Bru'n Water zou nemen voor een lichtgekleurd gebalanceerd bier 'Yellow Balanced" (dus niet een echt heel bitter blond bier) dan volstaat je kaantjes water eigenlijk al zo goed als, enkel bij het maischen nog op PH brengen.

    Je moet vooral in het achterhoofd houden dat je ook nog veel mineralen uit je mout komen en de kleine aanpassingen die je doorvoert grotendeels volledig opgaan in de toegevoegde mineralen uit de mout.
    Hier onder de gemiddelde hoeveelheid minerale die je uit een 12°P (1050 SG) wort gemaakt van gerst haalt.
    (Als je een bier met een begindichtheid van 18°P (1075 SG) en je stort bevat enkel mout dan mag je de getallen in de tabel nog eens vermenigvuldigen met 1.5!!)


    Met ander woorden als je het water gaat aanpassen voor dit bier of niet, je gaat het verschil vermoedelijk echt niet kunnen proeven.
    Pas als je echt grote verschillen hebt in je kraantjes water en je doel water van je bier, dan hebben water aanpassingen pas echt een toegevoegde waarde. Wat niet wegneemt dat je je brouwater aanpassen altijd mag doen.
    (al is het om leren brouwwater aanpassingen door te voeren of om dat het gewoon kan en het een deel is van je brouw plezier)
    Op de tab 4 "Water adjustment" rij 37 en verder in de Bru'n Water spreadsheet daar vind je meer specifieke en een verscheidenheid aan water profielen voor bier. (je kan deze net als ik gewoon extra bij ingeven in brouwhulp)

    Helaas beschik ik niet over een kelder of een andere plek waar het wat koeler is. Concreet ben ik dus op zoek naar een "recept" waarbij ik gist kan gebruiken om op een temperatuur van +- 23 te gisten en te hergisten. Ofwel kan ik ook mijn frigo gebruiken om te gisten, bij een temperatuur van ongeveer 7 graden. Maar ik vermoed dat als de temperatuur bij het gisten op 7 graden ligt, ik niet kan hergisten bij een temperatuur van +- 23 graden?

    Neem meen kveik gist, met die gisten kan je zowel op kamertemperatuur als ver daar boven mee vergisten
    Vb de Vos kveik die kan je al in korrelgist verkrijgen


    Daarnaast zag ik dat temperatuur bij het gisten een grote rol speelt. Nu zit ik met het probleem geen plek te hebben in of aan mijn woning waar ik de temperatuur kan controleren. We hebben een thermostaat die dagelijks 21 graden geeft (tenminste als er iemand thuis is overdag) maar de afgelopen dagen hadden we hier in West-Vlaanderen buitentemperaturen tot 28 graden. In huis is het in elke kamer dus ook al snel tegen de 25 graden.

    Zet je gistvat gewoon in een grote mand met water en houd dan het water dat rond je gistvat zit op temperatuur door er nu en dan vers koud water of ijs aan toe te voegen.
    Simpel maar zeer effectief!!

    zijn al hun Brewferm mouten van Holland Malt?

    Neen niet al de Brewferm mouten zijn van Holland mout, van interne bron weet ik dat tot op heden enkel de pils mout van Holland mout komt. (de Brewfem pilsmout heeft ook als enige de anders bedrukte verpakking als ik mij niet vergis)
    (Als je de specs vergelijkt tussen de mout producenten en de specs van de Brewferm mouten kan je snel de oorsprong achterhalen. Als deze 100% identiek zijn ben je ook 100% zeker van de oorsprong)

    Oke, dat wist ik niet, nog niet uitgetest aangezien mouterij Dingemans bijna om de hoek is.

    Aan wat merk je de betere kwaliteit?

    Ik heb juist een nieuwe zak gekocht, maar volgende keer zal ik die van brewferm wel eens testen.

    Aan de specificaties zie je dit natuurlijk en ook al je ze zelf ooit eens gebruikt hebt
    Specs holland pils mout
    Specs Dinnegemans pils mout
    De kolbach index de friability van Holland pils mout liggen oa al hoger, de Wort viscosity van Holland mout is lager. (de glucanen zijn beter afgebroken bij het mouten als je een lagere Wort viscosity hebt )
    Bovenstaande zijn een duidelijke indicatie dat Holland pils malt ( = Brewfem pilsmout) duidelijk een beter gemodificeerde mout is.

    Al even aangehaald in een ander topic, maar ik was eens aan het denken. Opzich woon ik vlakbij mouterij Dingemans en daar koop ik altijd mijn grotere hoeveelheden mout (vooral Pale en Pils) voor een goedkopere prijs (laatste keer ongeveer €18 per 25kg).

    Mogelijks hebben sommigen van jullie hier ook wel interesse in en dan zou ik het gewoon kunnen meenemen naar VHM.

    Wetende dat een zak pilsmout bij Brouwland net geen 18€ kost en die is om eerlijk te zijn zelfs van betere kwaliteit (Brewfem pils = Holland malt)

    Geen idee, waarschijnlijk wel.

    Ik ben nu gedroogde schillen die ik verleden jaar gedroogd heb in de vodka laten trekken. Eens kijken of dat goed gaat. Alle rare dingen zijn al wel kapot denk ik.

    Citrus vruchten gaan in een bad met wax dat imazalil bevat. de sinaasappelen welke gebruikt worden voor sap winning en andere doeleinde niet, dus ook niet diegene waar de schil van gedroogd wordt.
    Dit er afwassen lukt dus in de meeste gevallen zelfs ook niet of slecht daar het in een wax verwerkt zit.

    Na elk gebruik de reinigingsvloeistof gebruiken hoeft zeker niet, en is eerder slecht voor je electode.
    Ik gebruik mijn PH meter ongeveer om de 14 a 30 dagen en doe groot onderhoud slechts 1x per jaar, voor de rest spoel ik na gebruik af met water en vervolgens met gedestilleerd water, droog deze af zonder aan het glaasje te komen, en berg hem op in PH buffer 4 (omdat je deze toch elke keer over hebt van het kalibreren)

    Eigenlijk is het reinigen met een enzymatisch detergent zoals ik het aanhaalde het zelfde als de reinigingsvloeistof die je gebruikt (ik hield het bij middeltjes die voor iedereen makkelijk te vinden waren)

    Over het bewaren van je electode. Eigenlijk is 1M KCl het beste maar je moet dan wel deze regelmatig vervagen zien dat er geen kristalen of aanslag in je groene potje vallen....
    Maar buffer 4 mag ook van de fabrikant, en met de buffer 4 kan je zien dat er genoeg vloeistof in het groene potje zit. (beetje meer dummy proef maar je electode gaat net iets minder lang mee gaan)

    Ik heb wel de andere electode waar je de inwendige vloeistof kan van vervangen en ook een nieuwe juction kan in plaatsen. (deze zijn trouwens onderling uitwisselbaar het toestel is het zelfde)

    Je ziet wel als je die electode in buffer 4 bewaard dat deze uitloogt naar de inwendige vloeistof (deze wordt dan ook rood) wat je dus niet hebt als je hem in KCL 1M bewaard. (de inwendige vloeistof is immers ook een helder 1M KCL oplossing)

    24u later merk ik wel dat het bier veel klaarder is en er ligt toch een behoorlijk laagje gist weer op de bodem. Is dit normaal of heb ik iets te vroeg overgeheveld? Alleszins is het wel veel minder dan het was vooraleer ik overhevelde dus ik was niet van plan om nog eens over te hevelen 😉...

    Niet van wakker liggen en gewoon laten bezinken tijdens het lageren, zeker geen 2 maal overhevelen.
    Het autolyse spook op hobby brouwschaal kom je amper tegen. je moet je bier dan al meer dan 6 a 8 weken op de dode gist laten staan.
    (je kan eigenlijk enkel te laat overhevelen, als je hoofd vergisting gedaan is :winking_face:)

    Iemand enig idee wat ik fout doe of moet veranderen in de toekomst ?

    Je ben de Extech Ph100 de versie met de gel electode.
    Enkele opties:
    - Je gel elektrode was al enkel jaren oud die je gekocht hebt waardoor deze het vroegtijdig heeft opgegeven (gel electodes hebben een beperkte houdbaarheid)
    - Niet optimaal opgeborgen tussen het gebruik.
    Je hebt je electode droog laten komen, of de vloeistof niveau was zo laag gekomen in het groene afsluit kapje dat het sponsje onvoldoende vocht bevatte zodat je electode niet continu nat gebleven is, of de KCL bewaar oplossing is door verdamping veel hoger geworden dan 1M
    (het sponsje bij mij staat steeds onder de vloeistof en deze vloeistof wordt steeds vervangen na gebruik)
    Je moet om je electode lang laten mee te gaan de KCL oplossing in het sponsje regelmatig verversen.
    Tip:
    Makkelijker is dat je de PH4 buffer gebruikt ipv de KCL oplossing als bewaarvloeistof, Als je dan je PH meter opbergt in zijn opbergbehuizing, en je zet deze terug op moet die eigenlijk PH 4 meten en weet je dat die in de vloeistof zit.
    - Je hebt het glaasje te dikwijls afgekuist met een doek en daardoor het glas gepolariseerd is.
    Het meest aannemelijke
    - Je juction is verstopt geraakt door de eiwitten en suiker in de wort
    Als je juction is vervuild en kan de electode het potentiaal verschil niet meer meten tussen het staal en de referentie electode.
    Wat je kan doen:
    1-Laat gedurende een half uur weken in 0,1Molair zoutzuur oplossing
    (3,65gr zoutzuur 100% per liter gedestilleerd water).
    - spoel af met gedestilleerd water
    - Week de elektrode gedurende een uur in de KCl oplossing.

    2 - Week in 0.1Molair " EDTA" oplossing gedurende 15 minuten. (0.1M = 38gr/l)
    - spoel af met gedestilleerd water
    - Week de elektrode gedurende een uur in de KCl oplossing.

    3 - Week 15 minuten in een enzymatisch detergent vb Biotex enzymatische hand was
    - spoel af met gedestilleerd water
    - Laat gedurende een half uur weken in 0,1Molair zoutzuur oplossing
    - spoel af met gedestilleerd water
    - Week de elektrode gedurende een uur in de KCl oplossing.
    4 - Herhaal stap 3 maar dan vb overnacht weken in enzymatische detergent. (dit is een absoluut laatste kans)