Berichten van Serge

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Ik denk dat je eens moet luisteren naar Dr. Charles Bamforth. hij heeft het in deze podcast hier over hotside aeration en de gevolgen en of de industriële brouwer er wakker moet van liggen.
    Nu op een bepaalt moment spreekt hij over de totale oxidatieve status van het bier. Nu ook de mogelijke oxidatie door lucht inbreng in de head space wijzigt de totale oxidatieve status van het bier in de negatieve zin.
    Het besluit was dat de industriële brouwer eigenlijk hier zich niet zo veel moet van aantrekken omdat hij geen controle heeft op hoe het bier verder wordt mishandeld door de cafe uitbaters en de distributie.
    De reden was dat de oxidatieve processen per 10°C 2 tot 3 maal zo snel verlopen. Dus als het bier een dag in de zomer buiten in de zon bij 40°C heeft gestaan is alle moeite sowiso om niets geweest.
    Zo ook als je bij het bottelen zuurstof inbrengt is de invloed hiervan veel groter dan zuurstof inbreng bij het brouwen, vergisten en lageren.
    Wat wil dit eigenlijk zeggen voor ons.

    Wij hebben wel controle op de bewaring en stockage van ons bier, dus onze inspanningen lonen wel, maar je moet wel je inspanningen duidelijk op de juiste plaats leggen. En niet overdrijven.
    Veel luister plezier het is een podcast van 1h30!!!

    Enkel moet je opletten als je met een CCT werkt op 2 momenten:
    Als je de gist af tapt en als je gaat cold crashen. dan ga je mogelijk je wat lucht (zuurstof) binnen trekken.
    Vele sluiten hun CCT volledig af als ze gaan cold crashen, je trekt dan even onderdruk maar deze wordt opgeheven door de overmaat van CO2 die in je jong bier zit.
    De gist aftappen doe je best net op het einde van de vergisting er is dan nog voldoende levende gist aanwezig om dat beetje lucht op te nemen dat je eventueel binnen zuigt.
    Op de Gilde zetten wij wel een beetje overdruk op de CCT met CO2 als we gaan cold crashen of gist aftappen zodat er totaal geen zuurstof in het vat komt, maar niet iedereen heeft CO2 uit de fles.
    Er zijn er ook die tussen de CCT en het waterslot 2 keg's of 2 grote flessen hangen om een CO2 buffer te hebben om die 2 kritieke handelingen uit te voeren.

    Maar in vele gevallen ga je zelfs met een beetje zuurstof in je CCT te trekken er amper iets van merken in je uiteindelijke bier, enkel gaat het een beperkende invloed hebben op je houdbaarheid.
    Sommige stijlen zijn wel meer gevoelig dan andere (ik denk dan aan NIEPA's Kölsch, ....)

    bedankt iedereen. ik heb alcohol staan van 96°%

    en ja school is ne leuke speeltuin waar je naar hartelust kan spelen:party:8o

    Wel verdunnen naar 70 %, 96% alcohol ontsmet niet zo bijster goed!
    In tegenstelling tot wat vele vermoeden is een hoger percentage niet per definitie beter om te ontsmetten.

    Waarom?
    Het celmembraan van een micro-organisme bestaat onder andere uit eiwitten. Wanneer eiwitten in aanraking komen met een zeer hoog % aan alcohol ontstaat er door coagulatie een harde laag om de cel.
    Hierdoor wordt het micro-organisme in een slaap stand gebracht, maar niet gedood.
    Bij 70% alcohol gebeurt dit coaguleren in mindere maten, hier door kan de alcohol binnendringen en het micro-organisme wel doden.
    Algemeen wordt een concentratie van 70% alcohol als de optimaal gezien om te desinfecteren.

    -Ook nog eens vermelden dat ik nog veel te leren heb, maar dat had je al afgeleid uit mijn vragen en opmerkingen. Maar ik ben wel vastberaden. Tis immers veel te geestig.

    ik zou zeggen ga eens praten met Gert Keunen, het zal verhelderend zijn zijn businessplan en return on investment is gespreid over 20 jaar als ik mij niet vergis.:oef:

    Niet moeilijk doe hout chips voeg je toe bij de lagering, en de hout chips leg je best eerst een nachtje in alcohol (70%) om te ontsmetten.
    Hoeveel chips: 5 a 30 g / 10 l is een goede richtlijn.
    Best steek je deze in een ontsmet hopzakje met wat knikkers of RVS schroeven om te verzwaren zodat deze onderaan in je lager/flesvat komen liggen.

    Ik zat het net te denken, da's toch de manier waarop Gert werkt of werkte, want nu werkt hij met een BM van 200l.

    We hebben toen de zelfde vraag van Gert gekregen voor zijn eerste opstelling met 3 BM's van 50l en na wat over en weer gepalaver zijn we toen dus tot die oplossing gekomen.
    Ik vermoed dat die nu voornamelijk in zijn 200l BM brouwt

    Waarom geen rechtstreekse afzuiging op je brewmasters met de RVS hoed? Wel moet je er enkel voor zorgen dat er geen condensaat terug kan lopen uit de afzuigslag.
    Meestal word dit zoals op onderstaande tekening gemaakt (het kapje dat net over de hoed van de brewmasters past als afdak tegen condensaat druppels zit vast aan het uiteinde van de afzuigslang.)

    Als je dan snel even rekent: Per 18 gr water die je verdamp heb je 22.4l damp
    Stel dat je 1 uur kookt en 10% verdampt van 50l = 5000gr/h = 6222l waterdamp per uur
    Om zeker te spelen laten we ongeveer 100% extra marge nemen en dit nog eens goed naar boven afronden vb 15000l/h per brouwmaister
    15.000l x3 = 45.000L/h of 45m3/h heb je minimaal dan nodig als ze alle 3 gelijktijdig staan te koken
    Een simpele buisventilator heeft al een vermogen van 110 m³/h !!
    Je moet enkel zorgen voor een buisventilator die goed tegen waterdamp kan en warme lucht kan afzuigen. (dus niet het voorbeeld maar een industrieel model)
    Een mooi voorbeeld van hoe dit te allemaal te plaatsen vind je hier (kennen we die niet 8o)

    Inderdaad was ik ook aan het denken Serge! Maar aangezien er geen schuim is om als eerste te oxideren zou enige oxidatie onmiddelijk op het bier zijn... Of heb ik dit verkeerd 🤨

    Maar ik zie eigenlijk totaal geen probleem,
    En zolang er nog vergisting is heb is er geen gevaar voor oxidatie, de gist gaat de zuurstof dan onmiddellijk gebruiken.
    Als de vergisting ten einde is, dan is er ook geen schuim meer (met of zonder antischuim middel) en dan moet je de blootstelling of menging met lucht zoveel mogelijk beperken of vermijden.

    Er zijn voor mij een aantal eenvoudige regels wat betreft oxidatie
    1: Het beste antioxidant is levende gist.
    2: Zuurstof (lucht) invloed moet je in heel je brouw process de proberen te beperken, Behalve op een moment, dat is bij het beluchtte van de wort als je de gist geënt hebt.
    Maar je moet niet tot in het oneindige overdrijven om de invloed van lucht te beperken er zijn grenzen aan een hobby.
    De vraag is zelfs wanner is de investering of effort die je doet om de oxidatie te beperken nog rendabel?
    Je mag zoveel duizenden € steken in zuurstof beperking bij het brouwen (vb Hotside oxididation) en bij het bottelen ga je niets doen je je flesje gewoon aan een kraantje van boven af vullen, dan is je investering of effort voor niets geweest (op zijn minst op de verkeerde plaats)
    De invloed van de oxidatieve processen ontkennen dat is ook fout want die zijn er.
    Er zijn al ontzettend lange discussie gevoerd over oxidatie en wat te doen en wat niet en de gevolgen er van, Hotside oxididation, luchtinbreng bij transfers, lucht in het gebotteld flesje, ........

    En eigenlijk komt het allemaal op het einde neer over hoe snel je bier gaat verschralen of oxideren in je flesje en dus eigenlijk de houdbaarheid. (als je bij het brouwen opzettelijk lucht gaat inslaan of echt verkerende handelingen gaat doet dat is iets anders)


    De houdbaarheid (of het verschralen) wordt door 3 dingen bepaalt:

    1. De totale oxidatieve status van je bier (hoeveel stoffen in je bier zijn beïnvloed geweest door zuurstof en zijn die stoffen instaat om andere stoffen verder te laten oxideren. en hoeveel stoffen zijn zijn er irreversibel reeds geoxideerd).
    2. De verpakkingsvorm. Het type flesjes en manier van afsluiten. vb Kleien flesjes oxideren sneller dan grote daar er meer invloed is door de zuurstof die via de kroonkurk binnen dringt.
    3. De bewaar temperatuur van je bier

    Je mag nog zoveel moeite doen aan de eerste 2 punten als je bier 1 dag bij 35°C in je auto heeft gestaan zijn alle inspanningen voor niets geweest.
    Chemische reacties, dus ook oxidatieve reacties verlopen per 10°C warmer 2 tot 3 maal zo snel.
    Als je bier normaal gedurende 1 jaar goed houdbaar is bij 10°C en het heeft een dag op 35°C gestaan in je auto dan is het bij wijze van spreken nog maar 1 maand even lekker.

    Nog een vraagje over Schaum ex Erbslöh... Aangezien er geen gistdek op het wort aanwezig is, is het bier dan ook niet minder beschermt tegen oxidatie?

    Het is de CO2 in je gistvat die je bier beschermt, De schuim op zich als die blootgesteld raakt aan lucht zou zelf ook oxideren.

    Eigenlijk als je het patent leest is het de overschot van het maken van Cryo hops en andere vormen van hopextracten

    Quote

    Preparation of antifoam base

    Hops of the variety Target' were pelletised and subjected to extraction using liquid carbon dioxide at a pressure of 6.3 Mpa (63 bar) and a temperature of 1O0C for 7 hours. The resin extract obtained was treated to isomerise the alpha acids content by the addition of magnesium carbonate, and the resultant iso-alpha acids removed by washing with aqueous KOH at pH 7.5 to leave "beta acid oil". The beta acids were removed from the beta acid oil by a further wash with aqueous KOH to leave the oil extract. The oil extract was distilled at 1.33x10 * Hpa (1 x 10~2 torr) and 9O0C to remove the essential oils, leaving a residue of hard resins, fixed oils and waxes.

    This residue contained by weight 15% methanol soluble fraction and 85% hexane soluble fraction, of which 30% was hop lipids (triglycerides) and was found to be an effective antifoam base when utilized in brewing processes to suppress foaming.

    In het commerciële product is de Methanol en Hexaan er wel uitgehaald (zie MSDS) :oef:
    Nog wat info:
    En de MSDS

    Spijtig is dat het maar heel kort houdbaar is na openen volgens de producent: :(

    Hoop dat het product de schuimstabiliteit van het bier niet beinvloed maar dat zou zeker niet mogen

    Quote
    • Use of Murphy’s Antifoam (aka "Schuimstop", "Fermcap S", "Erbslöh Schaum Ex")

    At first it sounds counter-intuitive that the use of Antifoam will help improve the quality of the foam but each time foam is formed, future foaming potential is lost. Avoiding boil overs or foam loss during fermentation means that important foam positive proteins (often the first to form foams) in processing will be lost from the beer over the side of the vessel.

    The formation of foams is prevented, and excessive foam is knocked down with the introduction of highly hydrophobic silica which disrupts and prevents the foam formation.

    Use of antifoam also helps keep the brewery clean and can also allow the increase in capacity allowing vessels to be filled to a greater percentage of their overall capacity.

    When used at correct levels, it has been proven that particles of antifoam will attach to the yeast cell walls removing them from solution in the beer. This means that the action of the antifoam is completely neutralised and removed with the yeast in normal processing. However, all the beneficial foam positive proteins remain unaffected and in solution in the beer ready to contribute to stable head formation.
    Bron

    Nog wat info over het gebruik van food grade silicone olie als antischuimmiddel
    Brewing with anti foam: is it good or bad?
    Anders moet je even googelen op "Fermkap-S" dat is een merknaam van deze food grade silicone olie die veel in de US door de hobby en professionele brouwers wordt gebruikt. (Informatie te over)



    Niet bang zijn anders had ik al enkele jaren geen schuim meer op al mijn bieren :thumbup:

    Dat is het zelfde als de schuimstop van brouwland, dit is dus food grade silicone olie (E 900)
    Ik gebruik de schuimstop en voeg op 20 a 30l een druppel of 10 toe
    (voorgeschreven dosering voor deze silicone olie zit ergens tussen de 0 en 8ml/100l voor in de vergisting van bier)
    Niet overdrijven je kan nog steeds bij doseren indien het onvoldoende moest blijken.
    Een mooi voorbeeld van een vergisting met schuimstop in een volle mandfles



    Met 10 l kopruimte zou ik persoonlijk niks toevoegen en al zèker niet als je met een blow off werkt. Mvg

    Er zijn nog wel andere reden waarom je een antischuimmiddel zou willen toevoegen aan je kook en vergisting buiten enkel minder schuim.

    Ik gaf die opmerking over de IBU's omdat je zei dat je vorige Neipa (die ik overigens yummie vond) net iets te bitter was. Die was 29 IBU dacht ik.

    Ik zou de 60 minuten helemaal weglaten en alles inzetten op de laatste 15 minuten, hopstand en/of dryhop. De bitterheid wordt zo toch wat smoother. Maar wie ben ik? 😁

    Ik heb even opgezocht en de 21 gram cryo hops die ik ooit eens gemaakt heb en gesmaakt werd had ook maar 18 IBU
    We zullen dan maar mikken naar die 20 IBU.
    THX voor mij wakker te schudden :)

    Snel even herrekend:

    Als ik de hopgift die normaal op 15 min einde kook zat op 10 min einde kook geef geeft dit.


    Basis

    Naam recept: Zuidafrikaanse NEIPA

    Bierstijl: NEIPA

    Volume: 19,0 l

    Begin SG: 1,049 SG

    Berekende kleur (Morey): 8 EBC

    Berekende bitterheid (Tinseth) 25 IBU

    Berekende einddichtheid 1.010 SG

    Vergistings temp. 18°C => 22°C

    Kooktijd 70 min.


    Hop


    Hoeveelheid Naam Type % alfazuur Kooktijd/toevoeging IBU

    3,9 g Southern Dawn Pellets 13,6% 60 min. 7,5 IBU

    23,3 g Southern Dawn Pellets 13,6% 10 min. 16,3 IBU

    28,3 g Southern Dawn Pellets 13,6% whirlpool0,0 IBU

    28,3 g N1/69 Pellets 13,4% whirlpool 0,0 IBU

    28,3 g U1/108 Pellets 18,2% whirlpool 0,0 IBU

    28,3 g N1/69 Pellets 13,4% koudhop 0,0 IBU

    28,3 g U1/108 Pellets 18,2% koudhop 0,0 IBU


    Als ik de hopgift begin kook weglaat en die 3.9gr extra toevoeg op 10 min einde kook geef geeft dit.
    (Dan moet ik wel geen hop afwegen en zijn dit steeds netjes volle pakjes van 1oz)


    Basis

    Naam recept: Zuidafrikaanse NEIPA

    Bierstijl: NEIPA

    Volume: 19,0 l

    Begin SG: 1,049 SG

    Berekende kleur (Morey): 8 EBC

    Berekende bitterheid (Tinseth) 20 IBU

    Berekende einddichtheid 1.010 SG

    Vergistings temp. 18°C => 22°C

    Kooktijd 70 min.


    Hop


    Hoeveelheid Naam Type % alfazuur Kooktijd/toevoeging IBU

    28,3 g Southern Dawn Pellets 13,6% 10 min. 20,3 IBU

    28,3 g Southern Dawn Pellets 13,6% whirlpool 0,0 IBU

    28,3 g N1/69 Pellets 13,4% whirlpool 0,0 IBU

    28,3 g U1/108 Pellets 18,2% whirlpool 0,0 IBU

    28,3 g N1/69 Pellets 13,4% koudhop 0,0 IBU

    28,3 g U1/108 Pellets 18,2% koudhop 0,0 IBU


    Even over slapen, :-/
    Maar als ik het aanpas gaat het vermoedelijk de 20 IBU versie worden, wat te kort is voor een goed evenwicht vul ik wel aan uit het flesje bij het bottelen.

    Die bug in BrouwHulp ken ik.

    Is 30 IBU niet aan de hoge kant? Niet voor mij maar voor jou. 😉

    Niet voor een NEIPA daarvoor liggen de eigenschappen volgens de BJCP als volgt:

    Eigenlijk nog 5 IBU te weinig volgens het stijlboek. :huh:
    Maar de IBU waarden voor deze stijl zijn relatief daar deze eigenlijk een bitterheids gewaarwording omschrijven en niet echt het gehalte gememoriseerde alfazuren.

    De 5 IBU aan bitterheid die ik nu zogezegd zelfs nog te kort kom zal zeker wel nog uit het dryhoppen en de whirlpool komen vermits brouwhulp daar geen extra bitterheid voor rekent en dit toch zeker nog wat bitterheid extra gaat geven.

    Maar je zet me aan het denken, mogelijk laat ik de IBU's toch nog beter wat zakken door geen bitterhop gift te geven begin kook en de hopgift die nu op 15 min einde kook staat slechts op 10min einde kook te geven.
    Is het achteraf niet bitter genoeg kan ik nog steeds wat tetrahop extract toevoegen bij het bottelen. :/

    Ik dacht dat je voor een Neipa een cl/so4 verhouding van 1,9 gebruikt. Ik kom hier op 0,54. 🧐

    Brouwhulp exporteert dit steeds verkeerd (ik weet niet waarom?)


    Zo moet het dus zijn,
    Echter door het toevoegen van de Antioxin SB bij het dryhoppen (lageren) en bij het bottelen verhoog je het SO4 gehalte nog eens met 14mg/l
    Dan heb je dus 106mg/l SO4 en 196mg/l CL wat resulteert in een CL/SO4 verhouding van 1.85

    Vandaag mijn Duvel kloon overgeheveld na het dryhoppen,
    Ik heb hier 2x 5l apart van gehouden, 5 l gedryhopt met 5.6gr/l Nelson sauvin en de andere met 5.6gr/l Hallertau Blanc
    Mijn eerste bevinding. (voor wat ze waard zijn)
    Het smaak palet komt een beetje in de buurt van elkaar enkel dat de Nelson veel meer uitgesproken is tov de Hallertau Blanc.
    Om een vergelijkbare smaak intensiteit te hebben zou je volgens mij bijna 4x zoveel Hallertau Blanc moeten gebruiken
    Persoonlijk vind ik zelfs de Hallertau Blanc lekkerder dan de Nelson Sauvin.


    Dit jaar had ik wat Zuid-Afrikaanse hoppen ingeslagen om wat mee te spelen.
    Dus volgende brouwsel snel uit de duim gezogen, het wordt dus een NEIPA met deze hoppen


    BrouwHulp Recept uitdraai


    Basis

    Naam recept: Zuidafrikaanse NEIPA

    Bierstijl: NEIPA

    Volume: 19,0 l

    Begin SG: 1,049 SG

    Berekende kleur (Morey): 8 EBC

    Berekende bitterheid (Tinseth) 30 IBU

    Berekende einddichtheid 1.010 SG

    Vergistings temp. 18°C => 22°C

    Kooktijd 70 min.


    Water en brouwzouten

    Hoeveelheid Ingrediënt

    16,80 l Maischwater

    2,40 g CaCl2

    1,50 ml Fosforzuur

    2,50 g NaCl

    8,44 l Spoelwater


    Waterprofiel behandeld water

    Ca Mg Na HCO3 Cl SO4

    101 mg/l 7 mg/l 73 mg/l 110 mg/l 106 196 mg/l 196 92 mg/l


    Vergistbare ingrediënten

    Hoeveelheid Naam Mouterij Kleur %

    2,00 kg Golden Promise Pale mout Thomas Fawcett and Sons 5 EBC 50,0 %

    1,00 kg Gemoute haver Thomas Fawcett and Sons 4 EBC 25,0 %

    1,00 kg Gepofte tarwe. Thomas Fawcett and Sons 2 EBC 25,0 %


    Maischschema

    Omschrijving Temperatuur Rust tijd Beslagdikte

    Amylaserust 67,0 °C 90 min. 4,2 l/kg

    Uitmaischen 78,0 °C 5 min. 4,2 l/kg


    Hop

    Hoeveelheid Naam Type % alfazuur Kooktijd toevoeging IBU

    3,9 g Southern Dawn pellets 13,6% 60 min. 7,5 IBU

    23,3 g Southern Dawn pellets 13,6% 15 min. 22,3 IBU

    28,3 g Southern Dawn pellets 13,6% whirlpool 0,0 IBU

    28,3 g N1/69 pellets 13,4% whirlpool 0,0 IBU

    28,3 g U1/108 pellets 18,2% whirlpool 0,0 IBU

    28,3 g N1/69 pellets 13,4% koudhop 0,0 IBU

    28,3 g U1/108 pellets 18,2% koudhop 0,0 IBU


    Overige ingrediënten

    Hoeveelheid Naam Type Gebruik

    1,70 g Antioxin STB Antioxidant maischen

    12,00 ml Biersol Klaringsmiddel koken

    6,00 g Vitamon cerevisiae Gistvoeding koken

    0,20 g Antioxin SB Antioxidant nagisting/lagering

    0,20 g Antioxin SB Antioxidant bottelen


    Gist

    Hoeveelheid Naam Type

    0,1 l + 1,0 l getrapte starter Conan bovengist


    Iemand nog ingevingen of opmerkingen?

    Serge: dan overleven de bretts idd niet maar dan is de rest van de wilde gisten ook naar de vaantjes? Voor spontane vergisting dan. Of zit er in de appel mogelijk nog voldoende wilde gist?

    Dan zijn alle gisten in principe dood, maar dat heb je evenzeer als je sulfiet aan je geperst sap toevoegt.

    Enigste waar ik nog wat over denk is dat er kans is dat er brett in zit en aangezien ik een brouwerij wil starten is dat toch nog een heikel punt. Ik zou graag de cider deels spontaan vergisten maar ik wil de rest ook niet contamineren.

    Als je voldoende sulfiet toevoegt en je fruit eerst wast in sulfiet/citroenzuurwater overleven de brett's amper, Deze zijn heel gevoelig aan SO2 Dit is ook een van de reden dat men sulfiet gebruikt in de wijnmakerij, ooit al een ontploffende wijnfles tegen gekomen?
    Brett's zijn gisten net als andere, als je er een goede reinigings en desinfectie methodiek er op na houd mag dit echt geen probleem zijn. Eigenlijk moet veel meer bang hebben van de sachh var. diastaticus gisten. en die gebruikt iedereen toch?

    Ik heb nog een wijnpers met een persinhoud van ongeveer 50l te koop staan. :)
    De fruitmolen die is spijtig genoeg op de schroothoop beland.
    Als alternatief wordt er ipv een pers dikwijls een (oude) droogzwierder gebruikt wat veel sneller en meer opbrengt geeft dan met een pers En je wil niet weten hoeveel hakkelaars voor tuinafval ook dienen om appels te malen (het type met een roterende schijf en messen dan)
    Anders op Marktplaats vind je ook wel enkele betaalbare modellen en bij Fischer Motorgeräte vind je ook wel wat

    Iets doet mij vermoeden dat Serge dit in opdracht heeft gebrouwen, of uit pure curiositeit..

    Hoe kan je het raden, het is het eerste test brouwsel dus er is nog aardig wat fine tuning nodig.
    En vooral de opschaling is wordt nog een uitdaging.

    'k Geraak moeilijk aan verse vijgen. ('t Zijn dus letterlijk vijgen na Pasen

    Zal seffens de Turnhoutse baan hier achter de hoek eens aflopen. En anders moet het maar met gedroogde vijgen.

    Om te vermijden dat het pure kvas of 't een of 't ander melkzuur-achtig gistingsresultaat wordt denk ik er aan om wat gist (ik dacht wat Safe Ale B-256) toe te voegen.

    Opletten met gedroogde vijgen deze zijn dikwijls behandeld met sorbaat of ander kiemdoden middel tegen gisten en schimmels.
    Ik heb toen zowaar bijna alle winkels en markten afgereden om gedroogde vijgen te vinden zonder enige bewaarstoffen.
    (uiteindelijk op de markt bij een kraampje van een allochtoon)

    Maar ook, als je 70 wilt hebben is een deel van je mout te koud en met Beta amylase bezig.


    Ik steek zelf de sonde (is los) voor de uitlaat naar de pomp, dat is ook onderin. Bovenin op het maischbed is het dan een graad of 2 a 3 kouder. Voor mijn installatie werkt dat het best.

    Te koud is ondergeschikt aan gedenatureerd. Te koud kan je bij verwarmen, enkel je wort samenstelling gaat een beetje afwijken in suikersamenstelling. Eenmaal even te warm geweest is het gedaan met omzetten zowel voor de beta als alfa amylase.
    Het is gewoon het werkingsprincipe van zo een brouwautomaat en dat is iets waar je je moet bij neerleggen, Als je telkens het zelfde maisschema volgt met je brouw automaat ga je toch steeds het zelfde bier maken. Dus wat is het probleem dat je de temperatuur op de warmste plaats meet en je werkelijke temperatuur in het minde van je filterbed 2°C minder is? Ik zie daar geen probleem in.
    Verandering van apparatuur heeft steeds een invloed op je process net als opschalen.

    oei oei oei .. zoals al eerder gezegd, ik breng nikske mee.. gaan jullie mij wel binnen laten ?X/:shy:

    Natuurlijk niet iemand moet er toch zijn om om te helpen drinken.
    Enkel een duidelijk uitgebreid verslag van elk biertje dat je geproefd hebt is vereist

    Daar waar de wort het warmst is. dus waar nu je thermometer is ingebouwd. Die temperatuur bepaalt of je enzymen gaan denatureren of niet.
    Anders gesteld als je vb 70°C wil hebben voor de alfa amylase stap en je gaat in het midden van je filterbed meten tot het daar 70°C is dan kan het zijn dat het net boven je verwarmings element al 85°C is en de enzymen dus gedenatureerd worden en er geen verdere omzetting meer is.

    Blijkbaar is de "Wet betreffende de structuur en de accijnstarieven op alcohol en alcoholhoudende dranken." ondertussen aangepast op 28-04-2019 GEPUBL. OP 06-05-2019 in het staatsblad. Wijzigingen zijn aangebracht in ART .24 (en ART.27)


    Artikel 24 gaat over de bezitsaangifte en onder de paragraaf vrijstellingen is er een extra regel toegevoegd :)



    Duidelijk heid voor iedereen, en geen interne nota's of dergelijke meer nodig :clapping:

    Serge schreef: Wat men noemt een broodje aap en uit de context getrokken.

    Maar je geeft de invloed op pacemakers zelf aan in je eigen repliek: "Electromagnetic fields may interfere with normal pacemaker function!" ???

    Je moet alles lezen, (of op zijn minst de conclusie) en niet een zinnetje er uit halen zo haal je alles terug uit zijn context ;)

    Jammer want vorig jaar heb ik hem nog gezien op de opendeur dagen van Brouwland en het is echt een toffe gast. Hopelijk komt hij nog wel eens langs :)

    Mogelijk, maar bier drinken doet die niet meer (of slechts zeer sporadisch) sinds bij diabeet is.
    Zo eigen wijs als hij is wil hij (met volle overgave) dit via macro diëtiek onder controle houden en niet aan de pillen of prikjes zitten.
    Heeft trouwens al zijn brouwspullen al verkocht ondertussen, zijn lidmaatschap in de Antwerpse biergilde opgezegd en vele contact die dachten bevriend te zijn met hen vrienden verbroken.

    Zou ik de gift bij het begin koken kunnen vervangen door een hopsoort met een hoger alfa% zoals Southern Passion (heb ik nog liggen)? Dan kan ik de Lemon Drop eerder houden voor het dryhoppen.

    Gewoon doen. je gaat er een lekker limoen biertje aan over houden.
    Maar ik twijfel of de grote dosis Munich mout een goed combinatie is met de lemon drop.
    Persoonlijk zou eerder voor honey malt (voor de kleur) in combinatie met gepofte tarwe of gemoute haver gaan.:-/
    (Smaken kunnen verschillen)

    Vijgen, gedroogde heb ik al eens gepureerd toegevoegd in de vergisting met als gevolg dat het bier niet klaar te krijgen was zonder klaringsmiddelen.
    Maar het kan.

    De gevaarlijkste zone is 0 tot 30cm van kookplaat. (En wie staat er al eens niet dicht bij de kookpot...).



    Heb je een pacemaker dan is het totaal uit den boze om met inductie te koken (de pulsen kunnen uw pacemaker storen).

    Wat men noemt een broodje aap en uit de context getrokken.