Berichten van walter

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Mij lijkt het eerder dat je nogal snel door heel het gistingsproces bent gegaan waardoor de gist misschien niet alle afvalstoffen heeft kunnen verwerken?


    In het verleden al gist bewaard met succes in bokalen die gewoon in de afwasmachine hadden gestaan. Wel helemaal ontsmet met starsan voor gebruik natuurlijk. Dus ik denk dat die 120°C niet echt hoeft dan.

    Die koelbox van Brouwland zou ik standaard durven aanraden voor beginnende brouwers. Je hebt enkel nog een kookketel nodig en je kan aan de slag. Spoelwater kan je opwarmen op je fornuis in een gewone kookpot.

    Ik kom nooit aan de instellingen in Brewfather. Ik zit steevast hoger dan wat het recept aangeeft maar ik vind dat niet zo erg. Desnoods gaat er tijdens het brouwen wat meer hop en water bij om op de cijfers uit te komen. En als de bitterheid echt te laag is bij het bottelen, een beetje tetrahop erbij en klaar.

    Stressen doe ik al genoeg op mijn werk, bij mijn hobby's heb ik daar geen zin in :-)

    Maar ze kunnen goed uit elkaar, het lastigste deel blijft echter de draaikogel in het middenstuk: die reinig je niet zomaar zonder goed spul of ultrasoon

    Die kan je er uithalen met wat handigheid (tenminste bij de SS Brewtech versie). Door de kraan in open stand te zetten kan je die kogel in een richting uit de kraan halen.

    Hoeveel gist heb je op hoeveel wort gebruikt? En wat is het SG van het bier in de flesjes nu?


    Naar de toekomst toe : een bier bottelen na 3 weken gaat vroeg of laat mis. Zeker met gisten als de BE-134 die toch extra tijd nodig hebben. Vuistregel (voor mij toch) was 2 weken hoofdgisting - 2 weken lageren. Nu heb ik een CCT en dan gaat het bier er zeker voor 1 maand in vergisten voor ik bottel.

    Wat ik al gemerkt heb, is dat er een serieus verschil in kwaliteit is tussen pilsmout van Weyermann en die van Dingemans. Weyermann is betere kwaliteit en heeft volgens mij ook een beter rendement. Of dat nu 5 SG punten gaat opleveren weet ik niet maar het gaat toch al meetellen.

    Bij een volgend bezoek aan Brouwland ook eens een zak van 25kg weyermann pilsmout kopen als basis. Zovéél duurder is het nu ook weer niet.

    Voor de mensen met een CCT is er misschien nog een andere oplossing : gewoon overhevelen naar je CCT als je het wort hebt gekoeld, een uurtje wachten tot alle prut op de bodem ligt en dan aftappen. Dan blijft erboven mooi helder wort over.

    5°C verschil met de buitentemperatuur. Daar moet je rekening mee houden. Het wil dus zeggen dat als je je gistkast aan 21°C kan koelen, je bier in werkelijkheid zit te stoven aan 26°C.

    Maar ik denk dat Rudi het een beetje te ingewikkeld voor zichzelf maakt. Gewoon een koelkast en een inkbird en je bent vertrokken. Moeilijker hoeft echt niet.

    Ik heb net dezelfde. Dat is de 5 gallon versie. Op zich een goede maischton maar aan de kleine kant als je 20l brouwsels wil maken. Dan is de 10 gallon versie beter (of die van Brouwland).

    Het kost wel wat maar het is heel degelijk materiaal.

    Waarom zetten ze altijd van die kraantjes op hun gistvaten? Je bent daar dus niks mee, het is enkel meer kuiswerk en vroeg of laat een bron van besmetting.

    Mocht je de gist kunnen aflaten en er een racking arm (hevelpijpje of hoe noem je dat) kunnen opzetten dan spreek je over iets anders.

    Maar voor de rest wel een redelijk geprijsd gistvat.

    Ik denk dat er meer meespeelt. Als je alles in rekening neemt is er niet zo een heel grote winstmarge te halen op het uitbaten van een brouwwinkel. Tenzij je een stukje groothandel kan doen. Maar dat gedeelte wordt al gedekt door de grote spelers, vooral Brouwland, en de mouterijen zelf.

    Geloof me, je moet veel pakjes mout en hop verkopen voor je er ook winst aan maakt. En je moet dat ook allemaal zelf verpakken, de mouterijen leveren in zakken van 25kg, hopboeren in pakken van 5kg. Het herverpakken is voor u en kost ook de nodige centen.

    Als ik het brouwzaalrendement echter aanpas naar 95% kom ik wel deze SG uit. Maar dat lijkt me een beetje hoog.

    Dat brouwzaalrendement zouden ze beter weglaten en de juiste waarden weergeven die ook iets betekenen. Er zijn er drie die belangrijk zijn :

    1. Extractieëfficientie (aka maischrendement) : van de x kilo mout heb je x kilo in je extract. Dit is het volume voor koken. Hier kan je een percentage op berekenen dat van belang kan zijn voor volgende brouwsessies om te berekenen wat je SG voor koken zal zijn.

    2. Rendement einde koken : hoeveel wort aan welke densiteit krijg je in je gistvat (je kan eventueel ook het volume in je kookvat nemen maar daar zie ik niet meteen het nut van in). Het percentage dat je door deze formule kan berekenen kan je in de toekomst gebruiken bij het opstellen van recepten om te weten hoeveel vergistbaar wort aan welke densiteit je mag verwachten ongeveer.

    3. Het rendement bij het bottelen : hoeveel bier heb je kunnen bottelen. Dit is geen percentage maar gewoon een exacte meting van het gebottelde volume (ik doe dat simpelweg door het aantal flesjes te tellen en maal 3,3 te doen.


    Ik heb hier van de drie waarden ergens formules in een rekenblad steken. Ik geloof dat het zelfs nog in de Bibliotheek staat onder "BierGoeroe".

    Hallo Olaf,


    Ik heb jaren gewerkt met een Igloo cooler en kan je geruststellen. Hij is er zeker geschikt voor, in de specs van een Igloo staat trouwens dat hij zowel drank warm als koud kan houden. Verkleuring heb ik bij mijn cooler nooit opgemerkt.

    De beste filter voor zo'n igloo cooler is een filterbodem. Je kan die op maat vinden via Amazon en E-bay (en nonkel Ali ook) voor je Igloo cooler.

    Een tip die ik je wil geven (als je hem nog niet hebt gekocht) is om een 10 gallon versie te nemen en niet de 5 gallon. Deze laatste is geschikt voor batches van 10 - 12 l maar dat is zowat de bovengrens.

    Hoe pas ik dit aan in brouwhulp zodat deze 6L meegerekend wordt, de voorspelde beginSG 1.060 blijft en ook het eindvolume naar gistingsvat (dus 28.5L) blijft kloppen?

    Ik denk niet dat je dat kunt in Brouwhulp. Je kan misschien wel de moutverhouding (in l/kg) aanpassen zodat je ze wel meerekent. In jouw geval hierboven dus : 6.24*4.3=26.8 + 6 = 32.8 liter maischwater. Dat wil zeggen dat je l/kg verhouding naar 5.25 l/kg zou moeten wat wel véél te dun is.

    Ik heb Lallemand Belle Saison gebruikt, dat wel al iets over datum was (een 2tal maand) maar had gelezen dat dit mits goede bewaring niet echt een probleem mag zijn. Of misschien wel?

    Dat is geen enkel probleem, zeker als het koel is bewaard (frigo dus). Maar ik zou absoluut nog niet bottelen. De Belle Saison is bij mij al verschillende keren los onder de 1.000 gegaan (ooit 0.996 gemeten) en over dat laatste stukje doet hij een paar weken.

    Wat ik wel zou doen is het bier overhevelen naar een passende lagerfles en dan eerst een weekje warm wegzetten. Je zal zien dat er terug wat activiteit in het waterslot gaat zijn. Nadien kan je hem kouder zetten om te lageren.

    Kristof A lees mijn onderwerp Eerste bier van het jaar : een pils. ook eens door (als je dat al niet gedaan hebt).

    Wat ik eruit heb geleerd is dat je eerst en vooral tijdens het brouwen extra voorzichtig moet zijn voor oxidatie en je pH op peil houden tijdens het hele proces.

    Eenmaal gebrouwen is het gistingsmanagement heel belangrijk en vooral starten met voldoende gist. Die 34g is vééél te weinig. Reken op ongeveer 2g/l gist. Ter referentie, ik heb 3 zakjes gebruikt op 19l wort.

    Voor dat kraakhelder effect (wat me eens gelukt is :-) ) kan je gaan klaren met kiesel/biersol en gelatine bij de cold crash. Maar geeft het dan wel de nodige tijd om uit te zakken (twee weken in mijn geval).

    Qua receptuur zorg je ook best voor voldoende bitterheid, ik zat aan 27 IBU berekend en vond dat nog net te weinig. Ik heb het bij het bottelen dan ook wat opgeschroefd met tetrahop.

    Bottelen met bottelgist is volgens mij ook noodzakelijk want je gaat echt kraakhelder bier bottelen dat ook al lang heeft gelagerd.

    Voor het water start je best met demiwater dat je aanpast naar een heel zacht profiel. Dat gaat achteraf helpen met de smaak van je bier.

    Continue geroerd (om de paar minuten). Geen isolatiemantel errond, dat niet, maar dat zou ook niet zoveel hebben uitgemaakt (uit ervaring). Zelfs met continue rondpompen en isolatiemantel is er een significant verschil tussen de temperatuur op de bodem van de ketel en bovenaan waar het wort in het beslag komt. Maar qua rendement of omzetting heeft dat nog nooit problemen opgeleverd dus heb ik er ook nog niks verder aan gedaan. Het ligt gewoon aan het feit dat de Bulldog Brewer relatief gezien heel hoog is in vergelijking met een Brewmonk. Hierdoor zit een deel van het beslag te ver af van de hittebron.

    Idd een gloeilamp om te warmen en diee heeft momenteel veel werk om alles op temp te houden 🙂

    Tweede lamp in parrallelschakeling installeren en je probleem is opgelost. Je hebt dan meer vermogen om te verwarmen en als een lamp kapot gaat heb je nog een tweede die werkt.


    Maar een brewbelt is ook een goede, en relatief goedkope, oplossing.

    De gist dat ik gebruikt heb is een 1pakje m47 op een 18liter brouwsel.

    Voor een bier van 1,063 veel te weinig gist. Voor eender welk bier eigenlijk. Gewoon de dosis van 1g/l gebruiken in de toekomst om een vastgelopen vergisting te vermijden.


    Wat je kan proberen te doen is het bier over te hevelen naar een lagerfles (juiste maat gebruiken) en een deeltje van de gist mee te hevelen. Daarna zet je het een paar dagen warmer (lees kamertemperatuur). Doordat je bij het hevelen altijd wat zuurstof meeneemt en je opnieuw wat van de gist in suspensie brengt zou het kunnen kickstarten voor die laatste paar SG punten weg te krijgen.

    Ik bestel er niet meer en sinds corona ga ik ook niet meer naar brouwwinkels maar bestel alles online.

    De 'perfecte' brouwwinkel bestaat uiteraard niet maar desondanks de occasionele onenigheid (zie mijn onderwerp in "den toog") merk ik toch dat ik steeds bij Brouwland of BMS wijndepot bestel. Bij beide heb eigenlijk nog nooit mogen klagen van de service over mijn bestellingen. Ok, Brouwland is soms wat traag maar dat weet je op voorhand en daar hou je rekening mee. BMS is over het algemeen wat sneller maar hun gamma is wat beperkter (ik bestel niet alleen voor bierbrouwen ;-) ).

    Ik weet ook (uit uitvoerig opzoekings- en denkwerk) dat het beheren van voorraad en het runnen van een webshop niet zo simpel is als het lijkt. Maar van de "grote jongens" verwacht je toch een bepaald niveau.

    Ik hoop dat ze daar ooit hun zaken op orde krijgen want het is wel een goede concurrent en van hun materiaal op zich heb ik geen klagen gehad (als het geleverd werd).

    En meer vissen in de vijver, daar profiteren wij als consument van.

    Die Quooker kranen kosten een fortuin en ik dacht dat daar ook een filter op zit. Een doorstroomboiler kan je tot 80°C krijgen maar dan moet je aan je veiligheid gaan denken en zoals al gezegd : het aanzuren zal niet simpel zijn.

    Maar je zou ook een warmwaterketel boven je maischketel kunnen monteren op een stevig draagrek. Dan moet je ineens ook niet meer pompen maar kan je de zwaartekracht gaan gebruiken.