Berichten van w@lter

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Citaat van peter

Dat is het probleem juist, veel mensen denken gewoon niet na.

klopt, en veel mensen lopen met de meute mee. Gelukkig gaat dit gewoonlijk niet op voor de doorsnee hobbybrouwer. Wij zijn gewoon te koppig en eigenwijs hiervoor.

Maar effe serieus voor de gedupeerden van de zaak (en dat waren er toch wel enkele dacht ik), ik zou me asap verenigen (samen sta je sterk) en een klacht neerleggen tegen dit individu. Ga daarna bij een raadsheer (advokaat) langs om te zien wat je wettelijke opties zijn. Vergeet ook niet dat ALS deze persoon een bankroet heeft aangevraagd of opgelegd is, dat je dan maar een beperkte tijd hebt om je als schuldeiser op te stellen (als de persoon zich verschool achter een bvba of nv, sorry ken de Nederlandse tegenhangers niet) vooraleer de curator het dossier sluit, z'n percentje opstrijkt en je de persoon/bedrijf niet meer kan aanspreken voor de openstaande schulden (niet leveren van gevraagde en vooraf deels betaalde goederen is ook een schuld!). Doe in alle geval 1 ding en dat is ophouden met excuses voor deze persoon te vinden, hij is niet "burned out" of oververmoeid of heeft geen ongeval gehad of wat dan ook, die kerel is een rasechte oplichter en is met jullie geld lopen.

Gistingstemperatuur zal natuurlijk ook wel meespelen in het vormen van smaken. Maar ook het gebruik van caramouten en gebrande mouten natuurlijk. Ik vind rochefort ook een van de beste donkere trappisten en al zeker beter dan de overgewaardeerde Westvleteren.

Citaat van peter

Vreemd, 'k vlieg nog altijd naar boven na een post geplaatst te hebben.

Citaat van Ronnie

me to

Citaat van Franky

effe testen....En ik kom ook bovenaan de pagina terecht

Zou nu moeten opgelost zijn. Blijkbaar zit de fout bij IE die geen redirects van een aparte pagina aankan

Ik maak inderdaad geen lambiek meer Voor de rest werk ik tegenwoordig met soda + kokend water om te reinigen en daarma met azijn + water + sulfiet om te ontsmetten. Vlak voor ingebruikname nog effe 'steriliseren' met alcohol (diene blauwe van de brico).

Verder lager ik in glas, enkel voor de hoofdvergisting gebruik ik nog plastic, maar eens ik een gistingsfles van 20 liter heb, is dat ook gedaan.

Ik heb de meter vandaag binnengekregen. Ziet er alleszins een degelijk apparaat uit. Aangezien ik geen bewaarvloeistof of ijkingsvloeistof heb, ga ik er nog niet mee werken. Eerst die vloeistoffen kopen en dan ermee aan de slag. Iemand een idee, buiten brouwland waar ik die kan vastkrijgen?

Hey Pallieter, Goede tip. Ik vraag me af of ik met de 12 platenkoeler er ook niet kom? Als je nu de stroom van het wort en die van het koelwater kon regelen (snel koelwater en traag wort)? Ik zet hem op mijn wenslijst voor januari of februari. In december heb ik al genoeg uitgegeven.

Citaat van Ronnie

Dus Walter had onlangs groot gelijk, door te zeggen dat hij het beteke korrelgist willen nillens toch wilde réhydrateren vooralleer de korrelgist in het bottelvat te doen.

Korrelgist hydrateren loont altijd, zelfs bij het gewoon opstarten van een bier. Als ze het aanraden bij de producent zal dat wel een reden hebben hé. Dit terzijde, ik voeg die gist gehydrateerd toe bij een eerste volume jongbier (stel een 20% van het totaal), daarna gaat de bottelsuiker erbij (reeds opgelost in water) en tot slot de rest van het bier. Zo is de suiker en de gist goed met het bier vermengd. (nekeer walsen tijdens het vullen van de bottelfles/vat/emmer zal zeker ook wel helpen.

Citaat van Ronnie

In A3 z'n boek staat ook een en ander over terug op gang trekken van een gestrande gisting voor hooggradig bier, via nieuw startertje, dat je met beetjes aanvult met beetjes van dat bier...

Dit heb ik gezien op TV bij Brewmasters. Die trachten ook bij stilgevallen vergistingen het bier opnieuw te verzadigen met verse gistslurry. Het lukt echter niet altijd!

Ik gebruik al jaar en dag de blauwe "alcohol" die ze verkopen in bijvoorbeeld de brico. Deze kost 2x niks en is perfect geschikt om mee te reinigen. Ik heb me laten vertellen dat het om ethanol gaat met een kleurke en een additief dat je er niet kan uit distilleren. Ik gebruik het om dingen nog effe te ontsmetten voor gebruik (zo ook mijn gistingsvat). Ik spoel het wel altijd goed uit voor gebruik.

Citeer

We started with Herman Holtrop's recipe as a baseline and slowly refined the grain bill and method.

Is dit niet die holtrop op het HB forum?

Ik vind het voor de rest wel interessante literatuur. Ga me er eens bij zetten en wat ideeën opdoen.

Citaat van Lino

normaal zijn dat grote tenten hangt er vanaf wat ik bestel he
    ook mss effe posten hoeveel plaats jullie nodig hebben want vorig jaar was er niet veel plaats voor de toeschouwers als het weer wat slechter werd

Ik kom er met een vierkante meter of 3. Een gewone keukentafel volstaat voor mij.

Citaat van pol hesperol

Van de levering was ik wel niet zo content. ik woon in een appartement en de doos lag gewoon in de inkomhal beneden (doos kon niet in de brievenbus) op de grond terwijl iedere voorbijganger die dus kon meenemen. Ik was nogtans de hele dag thuis maar er is niet aangebeld.

Heb dat met een pakske van brouwland ook al voorgehad. Probleem is dat bij die verdeeldiensten nogal wat b##tenl#nders werken die het niet te nauw nemen met de correcte aflevering van de post. Zo wordt hier steeds de pakketen geleverd door een Afrikaan (echt roetzwart), héél vriendelijk en gedienstig MAAR ik heb wel nog nooit voor ontvangst moeten tekenen

Wat je kan doen, en dat wordt ook geapprecieerd, is bij conrad een mailke sturen om dit te melden. Zij kunnen dan met de transportdienst contact opnemen.

Citaat van Jomme

ja en zo zie je maar dat je als beginneling niet te bang mag zijn van alle soorten spoken zoals het 'raak-het-filterbed-niet-aan-spook' want ik heb ,og nooit een zo mishandeld filterbedje gezien als op die dag

Gewoon normaal en sanitair werken. Niks nodig om je spookbeelden op de hals te halen. Trouwens, als gewoon bierliefhebber ga je brett proeven als je daar specifiek naar gaat zoeken hoor. Dit gezegd, wel altijd goed de basis in het oog houden hoe je proper moet werken.

Is natuurlijk wel een blitse installatie hé, maar je kan inderdaad de vraag stellen of zulks niet een beetje "overengineeren" is. Dan denk ik dat de dubbelwandige ketel zoals Brouweraldonk het doet wel beter is om energie mee te besparen. Bovendien kan je bij het aan de kook krijgen van je wort, er een deksel op plaatsen. Bij het koken kan je dat deksel dan verwijderen.

Citaat van Ronnie

dorie, wat gebeurt hier?

Ben eens aan het kijken, maar de historiek is in orde hoor. Je kan het laatste half uur wel eens een probleem hebben gehad, ik heb een paar keer een restore moeten doen vanwege forumwerken. Sorry daarvoor

Maar het resultaat ervan mag er wezen, links onderaan naar nieuwe, actieve en ongelezen topics + na een post zie je meteen wat je gepost hebt, je vliegt niet meer naar bovenaan de pagina

Effe nog iets anders. In de VS gebruiken ze die Soda Kegs ook om bier te carboneren en daarna af te vullen in fleskes (zonder bottelgist). Ik geloof dat dat met een "beer gun" wordt gedaan. Zal eens zoeken naar meer info hierover. En voila!

Da's inderdaad klare taal!

Nog een vraagske, schuilt er dan waarheid in het laten "rijpen" op de fles na de hergisting? Is het juist smaakpositief of negatief om een bier op z'n bottelgist te laten liggen?

Citaat van Whirlpool

Koud lageren geeft polyfenol/eiwit complexen die neerslaan, bij temperaturen hoger dan 4°C worden die complexen onstabiel gaan ze weer in oplosssing..

Spreken we hier van de bekende "koudtewaas"? Bij mij was het vooral te doen om twee zaken : het laten bezinken van de gist en het voorkomen van het vormen van bijsmaakjes door het te warm te lageren.